abonnement Unibet Coolblue
  Admin vrijdag 26 oktober 2012 @ 00:06:00 #1
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_118444184
Aanstaande vrijdag 26 oktober staat de 17 jarige Polly W. terecht bij de rechtbank in Arnhem. Drie dagen later , maandag 29 oktober moet haar ex- vriendje Wesley C. voor de rechter komen. Polly en Wesley worden beschuldigd van medeplichtigheid en het uitlokken van een moord. Het slachtoffer is de 15 jarige Winsie Hau.

De reconstructie werd gebaseerd op wekenlang onderzoek naar de moord, gesprekken met vrienden en vriendinnen van slachtoffer Winsie en van de drie jongeren die bij de moord zijn betrokken: Polly, Wesley en Jinghua.
Het is een gesloten wereld van Chinese jongeren, die vaak bij elkaar komen, vooral in Rotterdam en Arnhem. Ze spreken liever niet met de buitenwereld over alles wat er is gebeurd.
Zaterdag doen twee vriendinnen en één vriend hun verhaal in beeld. Ze kennen allemaal het slachtoffer en de drie daders.

Kort gezegd komt hun verhaal erop neer dat niemand alle voorspellingen en dreigingen serieus had genomen. Dat ze het zagen als "Facebook taal." "Er wordt zoveel op Facebook gezegd en gedreigd dat niemand daar meer echt in gelooft."
Dat beweren ook de advocaten van Polly en Wesley, met wie Polly inmiddels de verkering heeft verbroken. Zij stellen dat hun klanten jonge kinderen zijn, die wel toegeven dat ze opdracht tot een moord hebben gegeven, maar nooit hebben gedacht dat het echt zou gebeuren. Nieuwsuur sprak ook met beide advocaten, onder wie de beroemde strafpleiter Bram Moskowicz, die door de moeder van Polly is ingehuurd.
Verder komt ook de vader van Winsie, die aan de steekpartij een groot litteken op zijn gezicht heeft overgehouden aan het woord.
Winsie zat op pianoles en ze danste in een streetdance-club.
De meisjes streetdance-club maakten speciaal voor Winsie een afscheidsdans:
http://nieuwsuur.nl/video(...)toon-aan-winsie.html

Wat gebeurde er?
Winsie werd op 14 januari 2012 neer gestoken. Ze overleed 19 januari in het ziekenhuis. Polly W. en Winsie waren tot december 2011 hartsvriendinnen. De liefde veranderde in haat na een ruzie op een verjaardagsfeestje in een Arnhems poolcentrum. Winsie had op Facebook Polly van sletterig gedrag beschuldigd. Daarna werd Polly zo boos dat ze riep:"Jij moet uit mijn wereld, ik wil je nooit meer zien."
De ruzie woedde voort op Facebook en via sms. Een groep vrienden bemoeide zich ermee waardoor de ruzie verder wordt uitvergroot.

Polly en haar toenmalige vriendje Wesley besluiten op zoek gaan naar iemand "om de klus te klaren". ook tijdens deze zoektocht is er veel contact via de sociale media . Uiteindelijk nemen Polly en Wesley contact op met Jinghua K. ,die vaak met Wesly en zijn Chinese vriendengroep op stap gaat. Jinghua woont in de omgeving van Rotterdam. Hij is dan 14 jaar en staat erom bekend dat hij goed met een mes om kan gaan. Hij is een volgzame jongen die graag bij de clan van Wesley zou willen horen. Jinghua kende Winsie, het slachtoffer. Er zijn foto's, waarbij Jinghua en Winsy gezellig samen op de bank zitten tijdens een Aziatisch feest. Jinghua is bereid de moord uit te voeren. Onduidelijk is of hij er geld voor zou krijgen, maar hogere bedragen dan 100 euro zijn niet genoemd.

De weken voor de moord wordt er al uitgebreid over gespeculeerd op Facebook. Duidelijk is dat de 15 jarige Winsie de mond moet worden gesnoerd. En Jinghua vraagt aan zijn opdrachtgever of hij "de ouders ook moet meenemen als ze thuis zijn." Opdrachtgevers Wesley en Polly zeggen dan slechts: Oke. En de ochtend van de moord zet een vriend van Jinghua op Facebook: Vandaag wordt om 3 uur een meisje vermoord.
En dat gebeurde, precies op dat tijdstip. Ook de vader van Winsie neergestoken. Hij overleeft de steekpartij.
Jinghua is inmiddels veroordeeld door de rechter tot 1 jaar cel en behandeling in een psychiatrische kliniek

Filmfragmenten:

Video: Chi Ting: "Het was zo'n type" http://nieuwsuur.nl/l/432949
Video: Vriendin Eline: "Polly wilde het" http://nieuwsuur.nl/l/432953
Video: Eline: "niet serieus genomen" http://nieuwsuur.nl/l/432952
Video: Vriendin Eline: "Polly zei dat vaker" http://nieuwsuur.nl/l/432954
Video: Vriendin Eline: "Dan ben je cool" http://nieuwsuur.nl/l/432955
Video: Chi Ting: "goed gepland" http://nieuwsuur.nl/l/432948
Video: Chi Ting over erbij horen http://nieuwsuur.nl/l/432947
Eerbetoon voor Winsie van haar dansvriendinnen:
http://nieuwsuur.nl/video(...)toon-aan-winsie.html

Stel nou dat zoiets op FOK! zou staan, zouden users aan de bel trekken? Zouden wij iets kunnen doen om te voorkomen dat zoiets zo enorm uit de hand kan lopen? Of stel dat je dat op facebook tegen zou komen, zou je actie ondernemen?
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_118444353
Hangt denk ik sterk van de context, maar ook gebruiker af. In ONZ neem je het snel minder serieus bijvoorbeeld. Maar dit blijft wel heftig hoor. :{
pi_118444398
Ik denk het niet.
Misschien bepaalde users, maar nooit genoeg om zo iets te stoppen.
  Spellchecker vrijdag 26 oktober 2012 @ 00:35:50 #4
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_118445404
Hier zitten genoeg mods die ingrijpen...

Maar dan nog kan het achter de schermen doorgaan natuurlijk.. (DM en PM)
  Eurovisie Songfestival Queen vrijdag 26 oktober 2012 @ 00:40:36 #5
163650 Greys
pi_118445598
Als je zoiets op FOK! tegenkomt zou een flink deel (denk en hoop ik) toch wel minimaal even iemand van de crew aan zijn mouw trekken en/of een TR plaatsen, mocht het ook maar een beetje serieus klinken. En dan wordt er volgens mij echt wel naar gekeken of er verder iets mee gedaan kan/moet worden.

Als ik zoiets op FB zou tegenkomen en het zou me ook maar een beetje serieus lijken dan zou ik geloof ik toch even een linkje mailen naar de politie oid en er geloof ik ook nog wel even achteraan bellen. Geen idee of het zou helpen, maar dan kan je nooit 'what if' denken achteraf.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_118445602
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 00:35 schreef maily het volgende:
Hier zitten genoeg mods die ingrijpen...

Maar dan nog kan het achter de schermen doorgaan natuurlijk.. (DM en PM)
Die moeten dan ook gewoon doorgestuurd worden naar mods gaarne, dergelijke zaken tolereren we niet, in welke vorm dan ook. Grapje in ONZ is tot daar aan toe, maar serieuze dingen toch wel graag laten weten.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118445622
Niks kan excessen voorkomen
  Spellchecker vrijdag 26 oktober 2012 @ 00:42:19 #8
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_118445666
quote:
3s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 00:40 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

Die moeten dan ook gewoon doorgestuurd worden naar mods gaarne, dergelijke zaken tolereren we niet, in welke vorm dan ook. Grapje in ONZ is tot daar aan toe, maar serieuze dingen toch wel graag laten weten.
ja snap ik, en in geval van nood kunnen jullie toch wel bij die gegevens? of zijn dat de admins?
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 26 oktober 2012 @ 00:42:48 #9
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_118445682
Users zouden wel aan de bel trekken. En in een ander forum zouden er misschien wat mods door-escaleren. Maar GC is de laatste tijd een soort van strontbak waar alles maar kan, al heeft BrandX gisterochtend gelukkig ingegrepen op ongeveer alle TR's die ik die avond gezet had.

GC modding is niks meer. Niks meer dan reageren op TR's. Is dat de modus operandi tegenwoordig? Prima hoor, dan weet ik dat :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_118445709
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 00:42 schreef maily het volgende:

[..]

ja snap ik, en in geval van nood kunnen jullie toch wel bij die gegevens? of zijn dat de admins?
We kunnen het sowieso doorspelen, maar direct naar FA's kan ook.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118445837
Wanneer zouden users aan de bel trekken? Als iemand bedeigd wordt in een topic, succes, bijna dweilen met de kraan open :')
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 26 oktober 2012 @ 00:47:20 #12
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_118445845
quote:
5s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 00:06 schreef yvonne het volgende:

Stel nou dat zoiets op FOK! zou staan, zouden users aan de bel trekken? Zouden wij iets kunnen doen om te voorkomen dat zoiets zo enorm uit de hand kan lopen? Of stel dat je dat op facebook tegen zou komen, zou je actie ondernemen?
Dat gebeurt, dat is al gebeurd, en dat is ook in het verleden al door fok, en door jou zelf, tegengehouden :Y En daar mogen we blij en trots op zijn, En dat moet vooral in komende gevallen weer zo gedaan worden :Y
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Admin vrijdag 26 oktober 2012 @ 00:48:12 #13
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_118445877
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 00:42 schreef Dr_Flash het volgende:
Users zouden wel aan de bel trekken. En in een ander forum zouden er misschien wat mods door-escaleren. Maar GC is de laatste tijd een soort van strontbak waar alles maar kan, al heeft BrandX gisterochtend gelukkig ingegrepen op ongeveer alle TR's die ik die avond gezet had.

GC modding is niks meer. Niks meer dan reageren op TR's. Is dat de modus operandi tegenwoordig? Prima hoor, dan weet ik dat :)
Nee, zaten even slecht nu weer beter, maar kan dit ajb in fb-gc? Thanks ^O^
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_118445893
quote:
9s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 00:47 schreef opgebaarde het volgende:
Wanneer zouden users aan de bel trekken? Als iemand bedeigd wordt in een topic, succes, bijna dweilen met de kraan open :')
Als je denkt dat er iets aan de hand is natuurlijk, of als je 't gewoonweg niet door de beugel vind kunnen. We kunnen niet overal 100% van de tijd zijn en meelezen, dus de TR en DM zijn er om een reden, zeker met dit soort dingen.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
pi_118445897
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 00:47 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat gebeurt, dat is al gebeurd, en dat is ook in het verleden al door fok, en door jou zelf, tegengehouden :Y En daar mogen we blij en trots op zijn, En dat moet vooral in komende gevallen weer zo gedaan worden :Y
Voorbeelden?
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 26 oktober 2012 @ 00:48:47 #16
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_118445900
quote:
9s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 00:47 schreef opgebaarde het volgende:
Wanneer zouden users aan de bel trekken? Als iemand bedeigd wordt in een topic, succes, bijna dweilen met de kraan open :')
Zelfs fok!users kunnen over het algemeen wel het onderscheid maken tussen een kutgrap en iets waar echt wat aan de hand is. Zo niet,dan ben ik de normaalste van bijna 400.000 man. Dat zal toch niet waar zijn :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Spellchecker vrijdag 26 oktober 2012 @ 00:50:13 #17
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_118445943
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 00:43 schreef Voorschrift het volgende:

[..]

We kunnen het sowieso doorspelen, maar direct naar FA's kan ook.
en daar is ook nog het Feedback forum...
pi_118445948
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 00:50 schreef maily het volgende:

[..]

en daar is ook nog het Feedback forum...
Meer dan genoeg kanalen inderdaad.
POL-lintjes: Stef Bloktrofee - Meest arrogante user 2011, Hans Wiegeltrofee - Meest rechtse user 2012, 2013 & 2014
Ek vir jou, Suid-Afrika.
  Admin vrijdag 26 oktober 2012 @ 00:51:24 #19
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_118445971
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 00:47 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat gebeurt, dat is al gebeurd, en dat is ook in het verleden al door fok, en door jou zelf, tegengehouden :Y En daar mogen we blij en trots op zijn, En dat moet vooral in komende gevallen weer zo gedaan worden :Y
Jamaar, ik heb natuurlijk best wel een radar ontwikkelt voor rare dingen en dingen die je met een korrel zout moet nemen, fakers en echte lui, maar zoiets zieks verwacht je niet.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  Spellchecker vrijdag 26 oktober 2012 @ 00:53:24 #20
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_118446025
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 00:51 schreef yvonne het volgende:

[..]

Jamaar, ik heb natuurlijk best wel een radar ontwikkelt voor rare dingen en dingen die je met een korrel zout moet nemen, fakers en echte lui, maar zoiets zieks verwacht je niet.
nee, en weet je; nu is er zoiets gebeurd, en dan denk je; shit, misschien zou dat hier ook gewoon kunnen gebeuren? wel goed om hier eens bij stil te staan!
pi_118446056
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 00:48 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Zelfs fok!users kunnen over het algemeen wel het onderscheid maken tussen een kutgrap en iets waar echt wat aan de hand is. Zo niet,dan ben ik de normaalste van bijna 400.000 man. Dat zal toch niet waar zijn :')
Probeerde alleen aan te geven dat het niveau hier ook iets opwekt bij mensen. Infantiel gedrag genoeg en dat leidt tot reacties, zie een gemiddeld KLB topic, dat kan escaleren. Gelukkig is fok vooral heel anoniem, niet te vergelijken met RL of een facebook
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 26 oktober 2012 @ 00:56:20 #22
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_118446084
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 00:51 schreef yvonne het volgende:

[..]

Jamaar, ik heb natuurlijk best wel een radar ontwikkelt voor rare dingen en dingen die je met een korrel zout moet nemen, fakers en echte lui, maar zoiets zieks verwacht je niet.
Nee, tuurlijk niet. Maar goed, het is dan ook niet jouw/fok's/ onze schuld toch? Als iemand het op tijd in de gaten heeft en het weet te voorkomen is dat bonus, niet andersom natuurlijk.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 26 oktober 2012 @ 00:58:03 #23
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_118446123
quote:
14s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 00:54 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Probeerde alleen aan te geven dat het niveau hier ook iets opwekt bij mensen. Infantiel gedrag genoeg en dat leidt tot reacties, zie een gemiddeld KLB topic, dat kan escaleren. Gelukkig is fok vooral heel anoniem, niet te vergelijken met RL of een facebook
Nou dat zal je nog flink tegenvallen. Zolang de zon schijnt mag fok alles weg hebben van een vrijplaats waar alles maar kan en mag, maar als het serieus wordt zijn er genoeg mensen die echt wel hun nek uitsteken om een ander te helpen hoor, ook al kennen ze die niet.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_118446133
Ik vind het heel slecht dat het zo aan Facebook wordt gelinkt. Ja, de ruzie had plaats via Facebook of SMS. Maar voor de uitkomst had iedere ongecontroleerde communicatiemethode gewerkt. Nu wordt wordt gedaan alsof deze afschuwelijke gebeurtenis mogelijk werd gemaakt door Facebook, of zelfs dat Facebook er iets aan had moeten doen. Terwijl de werkelijkheid is dat dit net zo goed per telefoon, telegram, briefpost of wat dan ook plaats had kunnen vinden.

En dus ook via FOK!. Waarbij opgemerkt moet worden dat mods op FOK! enige macht hebben, al komen die er natuurlijk nooit achter als mensen een moord plannen en dat enkel via DM doen.
  Heeft over alles een mening 2022 vrijdag 26 oktober 2012 @ 00:59:12 #25
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_118446151
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 oktober 2012 00:51 schreef yvonne het volgende:
Jamaar, ik heb natuurlijk best wel een radar ontwikkelt
Ghehe dat is met een D schatje :P
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')