Had ik ook, maar was bij mij te verhelpen.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 18:47 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Schijven calibreren?
Ik haal regelmatig de wielen uit de fiets(i.v.m. transport: geen trekhaak en anders past het niet in de auto) en heb ze nog nooit opnieuw hoeven te calibreren.
En als je het zo bekijkt zou een fiets van 1000,- ook als overkill kunnen worden beschouwd: de 2 fietsen van 500,- van mijn ouders zijn net zo goed. (En dat zijn Focus bikes.).
Al moet ik wel zeggen dat er voor mij misschien een nieuw achterwiel aan zit te komen: body krijgt speling, en i.i.g. voor mijn vaders bike was die los niet te krijgen(Alex DP velg, maar een "eenvoudigere" als ik heb. )
Crazy, ideaal zou zijn die velgen: Hope naaf en Sram X0 aandrijving.
Zelfde wielen zelfde schijven?quote:Op donderdag 25 oktober 2012 18:49 schreef mrPanerai het volgende:
Nee joh, je heb gewoon materiaal nodig waar je op kan rekenen.
En calibreren hoeft niet als je je wiel er gewoon uithaalt, maar andere schijven op andere wielen....
SRAM XX1: kan je ook je voorderailleur eraf slopenquote:Op donderdag 25 oktober 2012 18:47 schreef Marco001 het volgende:
Crazy, ideaal zou zijn die velgen: Hope naaf en Sram X0 aandrijving.
Waarom zou je? Alleen een chainguard is dan ook voldoende.quote:
Waarom zou je een chainguard willen?quote:Op donderdag 25 oktober 2012 21:44 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Waarom zou je? Alleen een chainguard is dan ook voldoende.
Maar ik wil toch nog voor 2 bladen hebben. en achter 10 of 11, en dan vooral 1 zwaarder verzet.
Bij SRAM XX1 niet. Dat is een 1x11 aandrijving. De tanden van het voorste blad zijn ook anders dan van een crankstel met meerdere bladen: breed en smal zodat ze precies om-en-om in de ketting passen. Daardoor heb je in principe ook geen chain device nodig. Alhoewel de meeste fietsenbouwers die er uit voor zorg wel op zetten, maar dan alleen aan de bovenkant van het tandwiel.quote:
Ik zie het, die tanden zien er raar uit ja. Nog nooit van dichtbij gezien zo'n xx1 Is denk ik alleen handig als je goed (sterk) genoeg bent om het op 1 voorblad te redden, en dat zullen er weinig zijn hier.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 21:48 schreef FHR het volgende:
[..]
Bij SRAM XX1 niet. Dat is een 1x11 aandrijving. De tanden van het voorste blad zijn ook anders dan van een crankstel met meerdere bladen: breed en smal zodat ze precies om-en-om in de ketting passen. Daardoor heb je in principe ook geen chain device nodig. Alhoewel de meeste fietsenbouwers die er uit voor zorg wel op zetten, maar dan alleen aan de bovenkant van het tandwiel.
Als je een beetje ruig gaat fietsen is het wel prettig als je ketting erop blijft liggen. Vaak worden ze ook in combinatie met een bash guard gemonteerd zodat je niet je voorste bladen kapot beukt op een rots. En met een onderste guard wordt je fiets ook een stuk stiller als je over grote hobbels rijdt (minder chain slap tegen de achterbrug). Voor dat laatste schijnen de Shimano Shadow Plus derailleurs ook goed te helpen (en SRAM Type 2). Die hebben een systeem waardoor de derailleurkooi minder makkelijk naar voren zwiept op hobbels.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 21:45 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Waarom zou je een chainguard willen?
Achter is het grootste tandwiel 42 tanden (in plaats van 36), dus je komt een heel eind, maar je moet zeker nog sterk zijn.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 21:50 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik zie het, die tanden zien er raar uit ja. Nog nooit van dichtbij gezien zo'n xx1 Is denk ik alleen handig als je goed (sterk) genoeg bent om het op 1 voorblad te redden, en dat zullen er weinig zijn hier.
Dat is nogal een indrukwekkend lijstje.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 22:00 schreef FHR het volgende:
Leuke zoektocht: ik ben op zoek naar een nieuwe fiets met:
• Liever geen carbon frame (ik wil 'em makkelijk in de auto en de lift kunnen smijten).
• 150 - 160 mm veerweg voor en achter (tot max 180 mm).
• Luchtvering voor en achter, bijvoorkeur van Fox met Kashima coating (achter Cane Creek Double Barrel is natuurlijk ook prima!).
• Achterdemper een beetje beschermd (dus niet net voor het achterwiel zodat alle modder erop valt, maar beschermd door de zadelpen o.i.d.).
• 2x10 aandrijving, bij voorkeur met chain device en bashguard.
• Shimano remmen (Saint, XT of XTR trail), 180mm of 200mm schijven.
• Dropper post (zo'n verstelbare zadelpen, bijvoorbeeld RockShox Reverb).
• Bij voorkeur UST wielen of Tubeless Ready.
• 26" of 29er, liever geen 650b (daar zijn nog zo weinig banden voor). 29er mag minder veerweg hebben dan hierboven staat.
• Bij voorkeur veel ruimte om de banden zodat er 2.4 of 2.5 banden in kunnen.
• 142x12 achteras (of Maxle o.i.d., in ieder geval iets dat steviger is dan een 9 mm QR).
Iemand suggesties?
klopt, mijn fiets fit leraar had dat 1x11, met een chainstay(zo heet dat eigenlijk schiet mij net te binnen, google maar) maar die was ook absurd sterk.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 21:50 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik zie het, die tanden zien er raar uit ja. Nog nooit van dichtbij gezien zo'n xx1 Is denk ik alleen handig als je goed (sterk) genoeg bent om het op 1 voorblad te redden, en dat zullen er weinig zijn hier.
Ik heb achter een X9 type 2, en daarbij is dat inderdaad echt al stukken beter als de XT op mijn oude bike. Scheelt enormquote:Op donderdag 25 oktober 2012 21:51 schreef FHR het volgende:
[..]
Als je een beetje ruig gaat fietsen is het wel prettig als je ketting erop blijft liggen. Vaak worden ze ook in combinatie met een bash guard gemonteerd zodat je niet je voorste bladen kapot beukt op een rots. En met een onderste guard wordt je fiets ook een stuk stiller als je over grote hobbels rijdt (minder chain slap tegen de achterbrug). Voor dat laatste schijnen de Shimano Shadow Plus derailleurs ook goed te helpen (en SRAM Type 2). Die hebben een systeem waardoor de derailleurkooi minder makkelijk naar voren zwiept op hobbels.
Die van mij rammelt best wel, maar het is nog niet storend. Ik heb op dit moment sowieso geen ruimte om te investeren in de fiets en ik vraag me ook af of het een goed plan is om op dit relatieve basismodel grote aanpassingen door te voeren.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 22:31 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Ik heb achter een X9 type 2, en daarbij is dat inderdaad echt al stukken beter als de XT op mijn oude bike. Scheelt enorm
Ik kreeg bij de mijne o.a. een bashguard. Volgens mij scheelt dat ook aanzienlijk.quote:Op donderdag 25 oktober 2012 22:34 schreef Garagardo het volgende:
[..]
Die van mij rammelt best wel, maar het is nog niet storend. Ik heb op dit moment sowieso geen ruimte om te investeren in de fiets en ik vraag me ook af of het een goed plan is om op dit relatieve basismodel grote aanpassingen door te voeren.
Misschien iets voor later
Die heb ik er niet opzitten en hoewel ik me veelal op rotsachtig gebied bevind met de fiets heb ik het gelukkig nog nooit nodig gehad. Het zou wel een goede investering zijn natuurlijk, want mocht het een keer fout gaan dan is de schade waarschijnlijk groter dan wat me een bashguard zou kostenquote:Op donderdag 25 oktober 2012 22:36 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Ik kreeg bij de mijne o.a. een bashguard. Volgens mij scheelt dat ook aanzienlijk.
bashgaurd die ik heb is gewoon een beschermer, geloof dat je die dingen van BBB voor 15,- kunt krijgen. Zorgt er vooral voor dat de lak op de achterbrug niet beschadigd door de ketting..quote:Op donderdag 25 oktober 2012 22:38 schreef Garagardo het volgende:
[..]
Die heb ik er niet opzitten en hoewel ik me veelal op rotsachtig gebied bevind met de fiets heb ik het gelukkig nog nooit nodig gehad. Het zou wel een goede investering zijn natuurlijk, want mocht het een keer fout gaan dan is de schade waarschijnlijk groter dan wat me een bashguard zou kosten
Maar dan nog ... geen geld etc. Que viva España
Balhoofd is waar het stuur in rond draait (met lagers enzo). Ik heb helemaal geen last van cablerub op mijn stuur trouwens. Ook hier is die matzwartquote:Op donderdag 25 oktober 2012 22:44 schreef Marco001 het volgende:
[..]
bashgaurd die ik heb is gewoon een beschermer, geloof dat je die dingen van BBB voor 15,- kunt krijgen. Zorgt er vooral voor dat de lak op de achterbrug niet beschadigd door de ketting..
Ben toendertijd zelf alleen vergeten plakkertjes op de fiets te doen tegen cable-rub: heb nu een mooie grijze plek op mijn matzwarte stuurbuis(balhoofd heet dat ding toch?)
Ik heb trouwens hopelijk dinsdag goed nieuws: heb dan de voorlichting en het klikgesprek voor een part-time baantje op de technische Helpdesk van Tele 2 DSL. 1e gesprek ging al erg lekker, en de selectie testen(voicemailberichten luisteren en loggen) ook zeer goed gemaakt, dus heb hoge verwachtingen. Word geen vetpot(8,85 per uur) maar het is stukken beter als niks..
Niet het stuur zelf, maar het voorste gedeelte van het frame.. Qua IT ben ik best een nerd, maar met fietsen enzo...quote:Op donderdag 25 oktober 2012 22:57 schreef Garagardo het volgende:
[..]
Balhoofd is waar het stuur in rond draait (met lagers enzo). Ik heb helemaal geen last van cablerub op mijn stuur trouwens. Ook hier is die matzwart
Bashguard is gewoon een stukje plastic dus op de plek waar de ketting contact kan maken met het metaal van de achterbrug? Weer wat geleerd! Daar doelde ik dus niet op. Ik doelde meer op een bescherming van mijn tandwielen voor in verband met het fietsen over rotsen.
Tot nu toe gelukkig geen problemen.
Zo slecht betaalt dat nog niet eens volgens mij. Ik had een bijbaantje destijds in de nacht op een logistiek centrum en dat betaalde iets van 100 euro per complete nacht. Ik kan het iedereen afraden trouwens om voltijd nachtwerk te gaan doen naast je studie .... Je bent echt compleet verrot op het einde van de week en je sociale leven is 0.
Ik moest alleen de studie en dingen daarvoor in het buitenland ergens mee bekostigen dus ik had weinig alternatieven.
quote:Op donderdag 25 oktober 2012 22:31 schreef Marco001 het volgende:
[..]
fhr, kijk eens bij Rotwild, of Ghost
Deze: http://www.ghost-bikes.co(...)ail/amr-lector-2990/ voldoet aan je eisen, en heeft een erg goede reputatie(net als de Canyon versie btw..)
Of neem het paradepaardje van GHost, de 2990 met E:I, das een soort elektronische demping, leest de ondergrond als het ware en past daar de sterkte van de demping op aan.
Wel Magura remmen i.p.v Shimano, maar die schijnen ook erg goed te zijn.
Die fietsen heb ik inderdaad allemaal ook al bekeken (behalve Rotwild). LaPierre's zijn inderdaad erg leuk, maar Formula remmen (ik heb het een beetje gehad met DOT-olie in remmen) en geen chain device. Ghost zijn ook wel leuk, ik zat vooral naar de Cagua-serie te kijken. Zo'n 6590 ofzo, maar die heeft 650b wielen. De 26" Cagua heeft dan opeens weer geen chain device en andere remmen.quote:Ik vind zelf de Zesty 914 wel interessant, maar ik heb daar geen budget voor en bovendien acht ik mezelf nog niet in staat er het meeste uit te kunnen halen
qua ontluchten zou ik het niet weten(nog nooit gedaan bij de mijne) maar ik heb de Avid X5 geloof ik(of X7) en 180mm schijven, remt prima. Zelfs na een lange downhill, waarbij de remmen op ten duur behoorlijk rookten(kwamen rookpluimen af..) had ik geen verlies van remkracht. (i.t.t. de Formula remmen op de bike van mijn vader.. )quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 07:50 schreef FHR het volgende:
[..]
[..]
Die fietsen heb ik inderdaad allemaal ook al bekeken (behalve Rotwild). LaPierre's zijn inderdaad erg leuk, maar Formula remmen (ik heb het een beetje gehad met DOT-olie in remmen) en geen chain device. Ghost zijn ook wel leuk, ik zat vooral naar de Cagua-serie te kijken. Zo'n 6590 ofzo, maar die heeft 650b wielen. De 26" Cagua heeft dan opeens weer geen chain device en andere remmen.
Een Canyon Strive AL 9.0 SL komt nog het dichtste in de buurt volgens mij. Alleen dus geen Shimano remmen maar Avid X0 Trail. Die schijnen ook erg goed te zijn, maar Avid's zijn volgens mij een drama om te ontluchten.
Leuk puzzelen!
Barends zijn geweldig Gebruik ze ook bij de langere klimmen, kan je lekker aan het stuur trekken namelijk..quote:Op vrijdag 26 oktober 2012 13:54 schreef Auti het volgende:
Hartslagmeter detected .. Hoef ik voorlopig niet aan een Garmin, scheelt toch ff wat centen.
Heb de gok genomen om een nieuwe borstband van 60 euro te kopen, dingen blijken dus nogal schokgevoelig te zijn.. anyway, mijn Bryton werkt weer 100%. Ik hecht echt veel waarde aan hartslagmeting, stelt mij ook enorm gerust tijdens zware ritten.
Bar Ends ook binnen en gemonteerd, stuur is best breed geworden maar ik denk dat ik op lange afstandritten er wel profijt van heb en je kan ze er ook zo weer afhalen.
Holterberg en dan fietsverhuur Jan Stam in Holten. Ligt praktisch naast het station.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 11:09 schreef TinyTuna het volgende:
Misschien morgen wat vrouwenkilometers maken. Weet iemand toevalling een track die (komt de waslijst aan eisen): 1. Met het OV bereikbaar is. 2. Fietsverhuur heeft (en dan het liefst fietsen met 17" frames) 3. Een beetje technisch is.
Schoorl en Noordwijk zijn een optie, maar ik zou wel eens wat nieuws willen proberen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |