En dan met de additietheoremas verder uitwerken. Had gekund.quote:Op zondag 11 november 2012 23:28 schreef Riparius het volgende:
[..]
Oh, op die manier.
[..]
Inderdaad, verborgen aannames ...
Je had bijvoorbeeld ook kunnen gebruiken dat
sin x = cos(½π - x)
Ik weet niet of je precies begrijpt wat ik bedoelde. Ik had het volgende in gedachten:quote:Op maandag 12 november 2012 00:01 schreef Amoeba het volgende:
[..]
En dan met de additietheoremas verder uitwerken. Had gekund.
He Bedankt Platina! Ik heb uiteindelijk diezelfde gekregen, al was dat na enige trail & error Many thanks:)quote:Op zondag 11 november 2012 16:09 schreef Platina het volgende:
[..]
(8-5)(7a-3) +7a +3
8*7a+8*-3+-5*7a+-5*-3+7a+3
56a-24-35a+15+7a+3
28a-6
Daarbij aangenomen dat de uitkomst van de som 0 was geeft dan 28a = 6
Hey Amoeba,quote:Op zondag 11 november 2012 18:02 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Uiteraard. Inderdaad wordt in de methode Getal & Ruimte (vooral in de lagere klassen) vaak de opgave 'herleid de volgende veeltermen' gegeven, ter oefening.
[..]
Het is handig de merkwaardige producten uit je hoofd te kennen:
(a+b)2 = a2 +2ab + b2
(a-b)(a+b) = a2 - b2
(a+b)(c+d) = ac + bc + ad + bd
Dit is in feite 'rekenen met letters'. Echter nu substitueer je voor a, b, c en d de gegeven waarden. bijvoorbeeld mag je substitueren:
b = 7a of b = 3 of b = sin(a) of b = 5000sec(a).
Het beste voorbeeld is het 'pijltjes' voorbeeld. Je vermenigvuldigt alles tussen de eerste haakjes met alles tussen de tweede haakjes, dus a met c en d en b met c en d. Stel dat je hebt (a + b + c)(d+e+f), wat krijg je dan? Als je weet dat hiervoor precies hetzelfde geldt?
Hey Amoeba,quote:Op zondag 11 november 2012 18:02 schreef Amoeba het volgende:
[..]
Uiteraard. Inderdaad wordt in de methode Getal & Ruimte (vooral in de lagere klassen) vaak de opgave 'herleid de volgende veeltermen' gegeven, ter oefening.
[..]
Het is handig de merkwaardige producten uit je hoofd te kennen:
(a+b)2 = a2 +2ab + b2
(a-b)(a+b) = a2 - b2
(a+b)(c+d) = ac + bc + ad + bd
Dit is in feite 'rekenen met letters'. Echter nu substitueer je voor a, b, c en d de gegeven waarden. bijvoorbeeld mag je substitueren:
b = 7a of b = 3 of b = sin(a) of b = 5000sec(a).
Het beste voorbeeld is het 'pijltjes' voorbeeld. Je vermenigvuldigt alles tussen de eerste haakjes met alles tussen de tweede haakjes, dus a met c en d en b met c en d. Stel dat je hebt (a + b + c)(d+e+f), wat krijg je dan? Als je weet dat hiervoor precies hetzelfde geldt?
de 'wiskundeleraar' heeft 8 goedgekeurd, en de TS denkt nu dat 8 goed isquote:Op donderdag 8 november 2012 20:55 schreef thenxero het volgende:
Haha komt uit een ander topic, maar hij klopt niet.
Dit bevestigt toch mijn idee dat dit een falende leraar is en geen humor (sorry Amoeba ).quote:Op maandag 12 november 2012 16:25 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
de 'wiskundeleraar' heeft 8 goedgekeurd, en de TS denkt nu dat 8 goed is
Het juiste antwoord is toch gewoon -1?quote:Op maandag 12 november 2012 16:55 schreef thenxero het volgende:
[..]
Dit bevestigt toch mijn idee dat dit een falende leraar is en geen humor (sorry Amoeba ).
Hier nogmaals de exacte opgave:quote:Ik heb gerede twijfel bij uw constatering dat er sprake is van een cirkelredenering. Er wordt namelijk niet van u verwacht te bewijzen dat de f'= g en g'=-f volgt uit de Taylorreeksen. Maar u hoeft slechts uw normale kennis der differentieertechnieken los te laten op de achtereenvolgende reekstermen en daarmee een ziedewel-gevoel te genereren.
Tja, het hangt op een subtiele manier van de vraagstelling af of er nu wel of niet sprake is van een cirkelredenering. Je eigen formulering van deelopgave c hierboven luidt: Nu moet ik aantonen dat f'(x) = g(x), uitgaande van de 'bewezen' reeksontwikkelingen. En daarna nog dat g'(x) = -f(x). Hiermee suggereer je dat werd gevraagd om aan de hand van de reeksontwikkelingen van f(x) = sin x en g(x) = cos x aan te tonen dat f'(x) = cos x = g(x) en g'(x) = -sin x = -f(x), en dan begeef je je in een cirkelredenering omdat je al gebruik hebt gemaakt van de afgeleiden van f(x) = sin x en g(x) = cos x om de MacLaurin reeksen voor deze functies überhaupt op te kunnen stellen.quote:Op maandag 12 november 2012 17:15 schreef Amoeba het volgende:
Riparius. Ik had dus op den zondagavond jongstleden mijn docent wiskunde een boodschap per elektronische post gestuurd, betreffende de cirkelredenatie van opgave 2c. Ik neem aan dat het probleem nog vers in het geheugen zit.
Met een poging net zo'n taalgebruik te produceren als geadresseerde stuurde hij mij dus zojuist een mail terug. Tijdens het lezen van dit document kreeg mijn brein de volgende passage te verwerken:
[..]
Hier nogmaals de exacte opgave:
[ afbeelding ]
Wat zegt het brein van geadresseerde hier van? Ondergetekende vindt het nog steeds een cirkelredenering, aangezien bij de bepaling van de reeksontwikkeling expliciet gebruik wordt gemaakt van de identiteit van de afgeleide van f(x) = sin(x).
Amoeba
Ik zie ook niet hoe. Het is een telargument dat pariteit gebruikt, geen ladenprincipe.quote:Op woensdag 14 november 2012 16:44 schreef Hanneke12345 het volgende:
Op deze site staat dat het bewijs van Sperner's lemma in Proofs from the Book gebruik maakt van het Pigeon Hole principe. Wij hebben het bewijs bekeken, en zien echt niet hoe. Iemand die dat boek toevallig thuis heeft / dit bewijs kent en het ons kan vertellen?
Klopt, maar je kan dat heel makkelijk met het ladenprincipe bewijzen. Verdeel de driehoek in kleinere driehoekjes (bijvoorbeeld met de middenparallels), dan is er een driehoekje waar de rij oneindig vaak in terechtkomt (oneindig-eindig ladenprincipe). Dat driehoekje kun je ook weer opdelen, en zo ga je door en krijg je dus een rij driekhoekjes die steeds kleiner worden. Een deelrij van je puntenrij die je krijgt door uit elk van die driehoekjes een punt te kiezen is convergent.quote:Op donderdag 15 november 2012 15:42 schreef Hanneke12345 het volgende:
Ik dacht dat dat een stelling uit de topologie ofzo was, omdat de driehoek compact is...
Nee, wel een simpele vraag maar geen simpel probleem. Begin hier maar eens mee.quote:Op vrijdag 16 november 2012 20:49 schreef obsama het volgende:
Hele simpele vraag voor jullie hoor, maar hier komt hij:
Je hoeft hier natuurlijk sowieso alleen priemgetallen groter dan 2 en kleiner dan of gelijk aan √169 te proberen. En als je wat deelbaarheidskenmerken kent, kun je 3, 5, 7 en 11 al overslaan, dus hoef je alleen 13 te proberen.quote:Ik wil het getal 676 ontbinden in priemfactoren:
676/2= 338
338/2= 169
Nu is 169 geen priemgetal, hoe kan ik nu gemakkelijk uitvinden met welk getal ik het moet delen ? (Ben er wel achter dat het antwoord 13 is, maar hoe kan ik dit zonder 'trial and error' vinden ?)
Duidelijk verhaal, bedankt !quote:Op vrijdag 16 november 2012 22:29 schreef Riparius het volgende:
[..]
Nee, wel een simpele vraag maar geen simpel probleem. Begin hier maar eens mee.
[..]
Je hoeft hier natuurlijk sowieso alleen priemgetallen groter dan 2 en kleiner dan of gelijk aan √169 te proberen. En als je wat deelbaarheidskenmerken kent, kun je 3, 5, 7 en 11 al overslaan, dus hoef je alleen 13 te proberen.
Schrijf een computerprogrammaatje of gebruik WolframAlpha. Of deze site voor het zwaardere werk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |