abonnement Unibet Coolblue
  maandag 15 oktober 2012 @ 21:42:48 #1
299969 Finland.
Met een vleugje Pools.
pi_118016736
Wat is Postcrossing?

Het idee is dat je een kaartje stuurt (een echte) naar het adres dat je uit de database hebt gekregen en dat je vervolgens ook kaartjes terug gaat ontvangen uit de hele wereld. En het werkt echt, een klein groepje FOK!ers is ondertussen verslaafd geraakt.

Schrijf je in, doe mee en deel je verhalen en ervaringen! ^O^



De site van Postcrossing!

Maar hoe werkt het dan :?
Het doel van dit project is om mensen kaarten te laten versturen naar en ontvangen uit de hele wereld. De belangrijkste stelregel is: als je een kaart verzendt, krijg je er ten minste een terug van een willekeurige Postcrosser ergens op deze wereld!

Is dat niet erg veel werk? :?
Valt reuze mee!
Het werkt, in het kort, als volgt:
1. Je vraagt een adres aan via de website
2. Je stuurt de postkaart naar dat adres
3. Je wacht totdat je zelf een kaart ontvangt
4. Je registreert de ontvangen kaart via de website

De eerste stap is om iemands adres aan te vragen. Naar dit adres stuur je een postkaart. Je ontvangt dit adres per e-mail, tezamen met een 'postcard ID', bijvoorbeeld NL-12345 waardoor die postkaart een uniek registratienummer krijgt. Je stuurt de kaart op, en wanneer de geadresseerde deze ontvangt wordt het unieke ID-nummer door hem/haar geregistreerd op de website van Postcrossing. Daarmee wordt vervolgens jouw adres naar de eerstvolgende (buitenlandse) Postcrosser gestuurd die op zijn beurt weer een nieuw adres uit het systeem aanvraagt!

Op deze manier werkt het als een soort ketting, je krijgt na het sturen van een kaart, er ook een terug van een willekeurige Postcrosser, en wie weet stuurt de geadresseerde er zelf ook wel een terug als je je adres erop zet!

Er is wel een limiet: je kunt maar een beperkt aantal kaarten 'onderweg' hebben. Elke keer als een door jou verzonden kaart aankomt, kun je vervolgens een nieuw adres aanvragen. Hoe meer kaarten je verstuurd hebt, hoe meer kaarten je onderweg mag hebben!

Wat voor postzegels moet ik gebruiken :?
Voor kaarten binnen Europa plak je een zegel 'Europa 1' (85 eurocent) en voor kaarten buiten Europaeen zegel 'Wereld 1' (95 eurocent). Vanaf 01-01-2013 gaan de tarieven omhoog.

• Voor Europa dient u 2 keer zoveel Nederland 1 postzegels te plakken als Europa 1 postzegels.
• Voor Wereld dient u 2 keer zoveel Nederland 1 postzegels te plakken als Wereld 1 postzegels.
• Een normale zegel + kerstzegel kan ook voor binnen Europa.

Binnen het Europa-tarief vallen de volgende landen:

Albanië, Andorra, België, Bosnië-Herzegovina, Bulgarije, Canarische Eilanden, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Faeröer Eilanden, Finland, Frankrijk (incl. Monaco), Gibraltar, Groenland, IJsland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Italië, Kanaaleilanden, Kroatië, Letland, Liechtenstein, Litouwen, Luxemburg, Macedonië, Malta, Moldavië, Oekraïne, Oostenrijk, Polen, Portugal (incl. Azoren en Madeira), Roemenië, Rusland (incl. Aziatisch deel), San Marino, Servië en Montenegro, Slovenië, Spanje, Tsjechië, Turkije (incl. Aziatisch deel), Vaticaanstad, Verenigd Koninkrijk, Wit-Rusland (Belarus), Zwitserland en Zweden.

Alle overige landen vallen buiten het Europa-tarief.

Ik lees vanalles over 'taggen' of 'onofficiële kaarten', WTF :?

'Taggen' is ook een bezigheid die voorkomt uit het Postcrossen. Het werkt als volgt:
1. Je gaat naar het Postcrossing forum en zoekt een leuk tag-thema op (bijvoorbeeld theezakjes, giraffekaartjes, chocola, noem maar op...)
2. In dat topic 'tag' (tik, als in tikkertje) je degene boven je (de laatste poster in het topic) door een berichtje te posten en hem/haar een U2U (private message) te sturen met de vraag of hij/zij zijn/haar adres even naar je U2U't
3. Als je het adres terugkrijgt, stuur je datgene op waar het tag-topic over gaat (theezakje, giraffekaart, chocoladereep etc.)
4. Binnen de kortste keren word jij ook getagged, stuur je je adres door en krijg jij jouw theezakje, giraffekaart of chocoladereep!

In sommige tagtopics staat er een lijstje van wat degene wil (verlanglijstje). Je stuurt dan iets wat hij/zij wil en post op jouw beurt a) wie je getagd hebt en b) wat jij wil ontvangen. Dan wordt jij getagged door iemand die aan je 'verzoek' kan voldoen en krijg jij dus wat je vroeg!

Waar kan ik kaarten kopen?

Kaarten kopen kan op de meest uiteenlopende plaatsen:• Bruna
• Musea
• HEMA
• V&D
• Bijenkorf
• Boekhandels
• Cadeauwinkels
• Souvenirwinkels

Ook kun je kaarten via Internet bestellen. Dit kan onder andere op de volgende sites:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Welke Fok!kers zijn ook Postcrossers :?
inkie1010
Muck
QTPi
Smittend
Sonja27
Vava
Vonkenboer
Wendytje
Loqi
iFries
daantje1044
charmed_angel
Guppyfriend
lyron
Luthien87
Lienzz
tdrone
Serinde
snoekiesnoeksnoek
Dandilion
Bos81
automatic_
Stephanie1990
RiesAmaris
Finland
Janeway
DeLuna
Poesopstokje
Jum
Kaasmuisje
zoeperzazke
KwadeAfdronk
Dr_Flash

Waar zijn de vorige deeltjes gebleven :?
Die zijn hier!

Heb je de laatste post? Open dan even een nieuw topic. De OP vind je hier!

[ Bericht 0% gewijzigd door kanovinnie op 22-10-2012 12:08:46 ]
[b]Op zondag 27 mei 2012 14:43 schreef Nuchterheid het volgende:[/b]
Het is algemeen bekend dat Russen altijd dronken zijn.
[b]Op donderdag 4 oktober 2012 21:39 schreef Swetsenegger het volgende:[/b]
Ik heb geen sixpack, maar een fust.
pi_118017091
Alleen "normaal" en "Europa" zijn verhoogd, maar dan zal "Wereld" ook wel verhogen hoor. Er zit nu bijna geen verschil meer tussen Europa-nieuw en Wereld-oud :)
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
  maandag 15 oktober 2012 @ 21:50:10 #3
299969 Finland.
Met een vleugje Pools.
pi_118017239
Ja, want ik wilde even een paar zegels bestellen via PMK. Maar goed, lukt me voor 2013 ook wel om 20 postzegels op te maken (europa en wereld).

En ik heb sinds vandaag ook Nederland aan staan. Wel direct in mijn profiel gezet dat ik geen klompen en tulpen hoef overigens :'). Lijkt me ook wel weer leuk voor een tijdje!

Tweede lapohunt vandaag al overigens :7.
[b]Op zondag 27 mei 2012 14:43 schreef Nuchterheid het volgende:[/b]
Het is algemeen bekend dat Russen altijd dronken zijn.
[b]Op donderdag 4 oktober 2012 21:39 schreef Swetsenegger het volgende:[/b]
Ik heb geen sixpack, maar een fust.
pi_118017840
quote:
Wauw. O+

Bij m´n ouders hebben we een abonnement op de Donald Duck, en bij de nieuwste zat er een bon bij dat je op vertoon van je clubpas een gratis ansichtensetje kon ophalen bij de Bruna, dus dat heb ik gedaan. :P Het waren twee kaarten: een verjaardagskaart en een kaart van Donald Duck in een klomp op het water voor een molen. Vooral die tweede kan ik prima voor Postcrossing gebruiken, denk ik, en die eerste komt ook prima van pas. Dus mochten er hier nog meer Donald Duck abonnees zitten die nog geen setje hebben opgehaald: het is de moeite waard. 8-)
pi_118017945
Wat leuk! :)
Ik kijk vaak ook op het profiel of iemand (bijna) jarig is en dan stuur ik een verjaardagskaartje! :)
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_118018191
Ik zit trouwens te denken... Misschien heb ik op mijn kaartje naar USA wel die 0,01 cent te weinig geplakt... :{ :@
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
  Heeft over alles een mening 2022 maandag 15 oktober 2012 @ 22:19:41 #7
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_118019423
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 22:03 schreef automatic_ het volgende:
Ik zit trouwens te denken... Misschien heb ik op mijn kaartje naar USA wel die 0,01 cent te weinig geplakt... :{ :@
Net of daar iemand op let :')
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_118019568
quote:
14s.gif Op maandag 15 oktober 2012 22:19 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Net of daar iemand op let :')
Ja, misschien een fanatieke post-sorteerder :P
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_118019645
Ik ben nu bezig mijn opbergsysteem om te gooien. Eerst even geteld of ik ze allemaal nog heb en nu ga ik ze op land leggen. Alle 184 Ik ben morgen toch vrij :')
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
pi_118020313
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 22:22 schreef Bos81 het volgende:
Ik ben nu bezig mijn opbergsysteem om te gooien. Eerst even geteld of ik ze allemaal nog heb en nu ga ik ze op land leggen. Alle 184 Ik ben morgen toch vrij :')
Klinkt als een grote klus, succes ermee! :)

Ik wil morgen eindelijk weer eens een boel adressen gaan aanvragen, verheug me er nu al op. *O*
pi_118027568
Gisteren een ontzettend lief kattenkaartje gehad



Grr waarom krijg ik nou geen directe link? Ik heb het nog wel ingevoerd met codes!

[ Bericht 5% gewijzigd door Jum op 16-10-2012 08:24:45 ]
pi_118030347
quote:
0s.gif Op maandag 15 oktober 2012 17:10 schreef Masspa het volgende:

[..]

Rusland staat toch gewoon bij Europa vernoemd? :?
Je hebt gelijk, overheen gelezen. Rusland = Europa, duidelijk. ^O^
pi_118030466
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 07:48 schreef Jum het volgende:
Gisteren een ontzettend lief kattenkaartje gehad

[ afbeelding ]

Grr waarom krijg ik nou geen directe link? Ik heb het nog wel ingevoerd met codes!
Zo?



http://www.postcrossing.com/postcards/DE-1645174
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
pi_118040354
Wat betreft de postzegels; als ik de PMK tarief 2012 zegels niet op krijg zou ik ¤0,05 bij moeten plakken. Zouden ze bij TNT alle guldenpostzegels om gaan rekenen?
De huidige Europa zegels kun je volgend jaar immers ook nog gewoon gebruiken en hoef je niet bij te plakken. Tuurlijk snap ik dat het bij guldenpostzegels anders ligt.
Zou ik het er op kunnen wagen om als ik wat over hou, de kaarten zonder bijplakken te versturen? Wat zouden jullie doen?
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 16 oktober 2012 @ 15:55:19 #15
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_118041176
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 15:32 schreef Kaasmuisje het volgende:
Zou ik het er op kunnen wagen om als ik wat over hou, de kaarten zonder bijplakken te versturen? Wat zouden jullie doen?
Tuurlijk, wat willen ze doen? Om die paar centen elke kaart onder de loep leggen en vervolging instellen? Onvoldoende gefrankeerde kaarten ergens opslaan till the end of time? Bedelen om strafport? Allemaal even onwaarschijnlijk.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_118053746
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
pi_118053864
Ik had ook nog oude wereldzegels, zonder die 1tjes.
Gewoon verzonden zonder bij te plakken.
Je kan bij wijze van spreken gewoon een spaarzegel van een supermarkt op je kaart plakken, gene haan die er naar kraait.
Op maandag 11 maart 2013 21:24 schreef Kally het volgende:
Ga jij lekker met je mini spelen }:|
pi_118054606
quote:
Thanks bosje! Maar hoe lukt mij dat de volgende keer?
pi_118055027
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 20:54 schreef Jum het volgende:

[..]

Thanks bosje! Maar hoe lukt mij dat de volgende keer?
De link naar de postcard doe je gewoon kopieren/plakken vanuit de adres balk zonder verdere tekens.

De afbeelding kun je kopieren door op de afbeelding te gaan staan en via rechter muisknop kun je dan de Url kopieren (hoe dat moet is afhankelijk van je browser) en plakken. Die zet je vervolgens in IMG tags; Dat kun je doen door de link hier te selecteren en dan te klikken op dat vierkantje in je invoer scherm, of voor dat je plakt op dat vierkantje klikken en dan daar de link neer zetten of handmatig om de link de tags te zetten [img] link [/img] zonder spaties..

:) :)
"Geef me een joint", zei de goudvis, "Dan word ik haai"
pi_118055245
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 oktober 2012 21:00 schreef Bos81 het volgende:

[..]

De link naar de postcard doe je gewoon kopieren/plakken vanuit de adres balk zonder verdere tekens.

De afbeelding kun je kopieren door op de afbeelding te gaan staan en via rechter muisknop kun je dan de Url kopieren (hoe dat moet is afhankelijk van je browser) en plakken. Die zet je vervolgens in IMG tags; Dat kun je doen door de link hier te selecteren en dan te klikken op dat vierkantje in je invoer scherm, of voor dat je plakt op dat vierkantje klikken en dan daar de link neer zetten of handmatig om de link de tags te zetten [ [url= link ]afbeelding[/url] ] zonder spaties..

:) :)
Ik deed een combi.... :@
pi_118062324
Ik kreeg vandaag een hele mooie AD card uit Duitsland -_-

With her feet in the city, but her heart in the outdoors.
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 23:01:13 #22
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_118062355
Juist.... Ik neem aan dat dit al in de container ligt? :P
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
pi_118062393
Nee, ik bewaar ze wel allemaal. Maar blij werd ik er niet echt van :P
With her feet in the city, but her heart in the outdoors.
pi_118062475
:P Wat een kaart.

Ik had vandaag deze:

http://www.postcrossing.com/postcards/IT-199665

:)
  dinsdag 16 oktober 2012 @ 23:03:45 #25
231574 automatic_
muppetinnetje.
pi_118062520
Zal ik mijn lieve kaart (van vandaag) maar posten? ;)


http://www.postcrossing.com/postcards/US-1901143
"It's good to be open-minded, but not so open that your brains fall out."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')