abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_118244837
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 12:35 schreef princess-a het volgende:
Hoe denken jullie over voorrijden voor het examen? Ik zit er over te twijfelen om het voor mijn volgende examen niet te doen, ik moet namelijk al om 8uur 's ochtends afrijden en gevoelsmatig ben ik alerter als ik niet net een uur les heb gehad.. Hadden jullie het gevoel dat voorrijden nog iets toevoegde voor het praktijkexamen?
Ik heb een uurtje voorgereden, alles nog voor de laatste keer behandelen en als je vragen hebt kun je die gerust nog stellen en je bent dan 'warm'.
Maar ik heb ook maar 1 keer examen gedaan kan het niet vergelijken.
There is a time of cumming and going.
  zondag 21 oktober 2012 @ 17:12:53 #27
371035 FReemdeling
Feyenoord Rotterdam
pi_118246327
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 14:54 schreef the-it het volgende:

[..]

Nooit controle gehad of moeten blazen? :{
Nee, de kans op een dergelijke controle is vrijwel nihil. Als je gewoon van te voren kijkt of er ergens een controle staat is er weinig aan de hand. Blijft natuurlijk wel dat er altijd een risico is op een klapper of wat dan ook, maar ook dat heb ik nog nooit gehad en hou ik graag zo. Ik vind dat ik best verantwoordelijk rij namelijk.

Overigens heb ik bij een alcohol controle nooit een controle op rijbewijs gezien, tenzij het een fuik betrof of als er reden was om een rijbewijs te vragen (controleren gegevens, etc.). Doen ze normaal niet bij een alcohol controle alleen.

Nu zaak om gewoon weer te beginnen met de praktijk lessen en dat pasje zo snel mogelijk in mijn portemonnee te hebben.
  zondag 21 oktober 2012 @ 17:34:55 #28
283395 HeetBoven
componist van lullige liedjes
pi_118247058
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 17:12 schreef FReemdeling het volgende:

[..]

Nee, de kans op een dergelijke controle is vrijwel nihil. Als je gewoon van te voren kijkt of er ergens een controle staat is er weinig aan de hand. Blijft natuurlijk wel dat er altijd een risico is op een klapper of wat dan ook, maar ook dat heb ik nog nooit gehad en hou ik graag zo. Ik vind dat ik best verantwoordelijk rij namelijk.

Overigens heb ik bij een alcohol controle nooit een controle op rijbewijs gezien, tenzij het een fuik betrof of als er reden was om een rijbewijs te vragen (controleren gegevens, etc.). Doen ze normaal niet bij een alcohol controle alleen.

Nu zaak om gewoon weer te beginnen met de praktijk lessen en dat pasje zo snel mogelijk in mijn portemonnee te hebben.
Je moet niet rijden zonder pasje, je bent onverzekerd... Weet je wat dat betekent in het verkeer? Als dat je niks uitmaakt ben je levensmoe imho. Je examinator heeft straks wat te vinden over jouw verantwoordelijk rijgedrag, niet jijzelf. Denk na en ga je best doen het te halen en stap nooit meer in een auto zonder pasje! De moeite van het halen ervan weegt niet op tegen de ellende die je veroorzaakt (voor jezelf en de tegenpartij) bij een ongeluk zonder pasje.
  zondag 21 oktober 2012 @ 17:56:33 #29
371035 FReemdeling
Feyenoord Rotterdam
pi_118247755
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 17:34 schreef HeetBoven het volgende:

[..]

Je moet niet rijden zonder pasje, je bent onverzekerd... Weet je wat dat betekent in het verkeer? Als dat je niks uitmaakt ben je levensmoe imho. Je examinator heeft straks wat te vinden over jouw verantwoordelijk rijgedrag, niet jijzelf. Denk na en ga je best doen het te halen en stap nooit meer in een auto zonder pasje! De moeite van het halen ervan weegt niet op tegen de ellende die je veroorzaakt (voor jezelf en de tegenpartij) bij een ongeluk zonder pasje.
Het is in sommige gevallen zelfs pure noodzaak geweest om te rijden. Ik weet wat de risico's zijn en die hoeft men mij echt niet te vertellen. Het is overigens zo dat de auto gewoon verzekerd is, dus de tegenpartij zal er verder weinig van merken, aangezien de verzekering de tegenpartij schadeloos stelt. Wel is het zo dat ik in een dergelijk geval de verzekering kan gaan terug betalen en een boete krijg. Ik heb er in de afgelopen jaren, inclusief rijles zo'n 5000 km op zitten schat ik zo, dus ja, ik zal moeten werken om mijn eigen rijstijl eruit te krijgen en ik heb daar alle vertrouwen in, anders zou ik het niet doen natuurlijk.

Natuurlijk is het zo dat het aan de examinator is of hij/zij vindt dat ik verantwoordelijk rij of niet, maar het is wel zo dat ik zelfverzekerd ben en niet twijfel in het verkeer. Ik zal echter wel vaker de auto moeten pakken zonder pasje, zeker in onze huidige situatie welke ik hier niet zal gaan uitleggen, maar reken maar dat ik (en de eigenaar van de auto) weten wat de risico's zijn. Ook de eigenaar weet hoe ik rij en vertrouwt mij voor de volle 100%.

Morgen wat rijscholen bellen in omgeving Almere en of Amsterdam om eens te kijken wat de beste optie is voor mij. Almere is kut omdat je minstens 50 minuten kwijt bent om naar het examengebied te rijden en weer terug. Amsterdam is kut omdat ik daarvoor een uur moet reizen, of in Amterdam moet overnachten.
  zondag 21 oktober 2012 @ 18:07:35 #30
283395 HeetBoven
componist van lullige liedjes
pi_118248150
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 17:56 schreef FReemdeling het volgende:

[..]

Het is in sommige gevallen zelfs pure noodzaak geweest om te rijden. Ik weet wat de risico's zijn en die hoeft men mij echt niet te vertellen. Het is overigens zo dat de auto gewoon verzekerd is, dus de tegenpartij zal er verder weinig van merken, aangezien de verzekering de tegenpartij schadeloos stelt. Wel is het zo dat ik in een dergelijk geval de verzekering kan gaan terug betalen en een boete krijg. Ik heb er in de afgelopen jaren, inclusief rijles zo'n 5000 km op zitten schat ik zo, dus ja, ik zal moeten werken om mijn eigen rijstijl eruit te krijgen en ik heb daar alle vertrouwen in, anders zou ik het niet doen natuurlijk.

Natuurlijk is het zo dat het aan de examinator is of hij/zij vindt dat ik verantwoordelijk rij of niet, maar het is wel zo dat ik zelfverzekerd ben en niet twijfel in het verkeer. Ik zal echter wel vaker de auto moeten pakken zonder pasje, zeker in onze huidige situatie welke ik hier niet zal gaan uitleggen, maar reken maar dat ik (en de eigenaar van de auto) weten wat de risico's zijn. Ook de eigenaar weet hoe ik rij en vertrouwt mij voor de volle 100%.

Morgen wat rijscholen bellen in omgeving Almere en of Amsterdam om eens te kijken wat de beste optie is voor mij. Almere is kut omdat je minstens 50 minuten kwijt bent om naar het examengebied te rijden en weer terug. Amsterdam is kut omdat ik daarvoor een uur moet reizen, of in Amterdam moet overnachten.
Wat bedoel je met "schadeloos stellen" als iemand zijn leven lang in een rolstoel mag doorbrengen, dat is niet in euri's uit te drukken en al helemaal niet als het jou je leven lang gaat achtervolgen in zo'n geval. De auto "moeten" pakken? Waarom? Kun je niet fietsen of met het OV? En vertrouwen... je bent gewoon onverzekerd, inclusief auto maar de betekenis hiervan dringt duidelijk niet tot je door getuige je reactie.
  zondag 21 oktober 2012 @ 18:15:43 #31
371035 FReemdeling
Feyenoord Rotterdam
pi_118248397
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 18:07 schreef HeetBoven het volgende:

[..]

Wat bedoel je met "schadeloos stellen" als iemand zijn leven lang in een rolstoel mag doorbrengen, dat is niet in euri's uit te drukken en al helemaal niet als het jou je leven lang gaat achtervolgen in zo'n geval. De auto "moeten" pakken? Waarom? Kun je niet fietsen of met het OV? En vertrouwen... je bent gewoon onverzekerd, inclusief auto maar de betekenis hiervan dringt duidelijk niet tot je door getuige je reactie.
Je hoeft me niet te vertellen wat de risico's zijn van het rijden zonder rijbewijs. Die ken ik. Natuurlijk is het niet in geld uit te drukken als ik iemand in een rolstoel rij.

Voor wat betreft het auto moeten pakken geval, OV of fiets is niet echt een optie midden in de nacht naar de andere kant van Nederland... Het gaat dan ook om noodgevallen wanneer ik echt moet rijden. Wat onder noodgevallen valt maakt even niet uit, dat hou ik liever voor mezelf aangezien het een privé situatie is. Ik weet gewoon van de risico's en of je het er wel of niet mee eens bent dat ik de auto pak zonder pasje, moet jij weten. Je bent heus niet de eerste en zal ook vast niet de laatste zijn die het tegen mij zegt...
pi_118249265
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 18:15 schreef FReemdeling het volgende:

[..]

Je hoeft me niet te vertellen wat de risico's zijn van het rijden zonder rijbewijs. Die ken ik. Natuurlijk is het niet in geld uit te drukken als ik iemand in een rolstoel rij.

Voor wat betreft het auto moeten pakken geval, OV of fiets is niet echt een optie midden in de nacht naar de andere kant van Nederland... Het gaat dan ook om noodgevallen wanneer ik echt moet rijden. Wat onder noodgevallen valt maakt even niet uit, dat hou ik liever voor mezelf aangezien het een privé situatie is. Ik weet gewoon van de risico's en of je het er wel of niet mee eens bent dat ik de auto pak zonder pasje, moet jij weten. Je bent heus niet de eerste en zal ook vast niet de laatste zijn die het tegen mij zegt...
Je zegt dat je de risico's kent en tóch doe je het.
Zijn niet alleen maar noodgevallen geweest maar durf te wedden ook vaak zat uit gemakzucht of stoerdoenerij.
Heb er geen goed woord voor over dat iemand bewust zulke grote risico's neemt waarbij anderen gedupeerd kunnen worden.
  zondag 21 oktober 2012 @ 20:26:35 #33
371035 FReemdeling
Feyenoord Rotterdam
pi_118253484
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 18:45 schreef vannelle het volgende:

[..]

Je zegt dat je de risico's kent en tóch doe je het.
Zijn niet alleen maar noodgevallen geweest maar durf te wedden ook vaak zat uit gemakzucht of stoerdoenerij.
Heb er geen goed woord voor over dat iemand bewust zulke grote risico's neemt waarbij anderen gedupeerd kunnen worden.
Stoerdoenerij is het op zeker niet, sommige ritjes wel uit gemakzucht inderdaad. Scheelde gewoon een hoop tijd en gedoe met het OV 's avonds of als je wat zware dingen moet wegbrengen.

Laat ik het er op houden dat ik hiermee verder niemand tot last ben, in tegenstelling tot iemand die met een pistool in een winkel loopt rond te zwaaien of iets dergelijks. Ik ben geen crimineel, ik bega gewoon een verkeersmisdrijf. Niets meer, niets minder. Als iemand een winkel overvalt doet men dat bewust en ik doe dit bewust en breng veel minder mensen in gevaar. Alcohol of van die jonge, racende, roekeloze gastjes zijn een stuk gevaarlijker dan dat ik ben. En ja, ik ben ook jong en ook ik rij rond in een Golf, maar ik rij gewoon normaal en niet te hard.

Met wat geluk, afhankelijk van de examenplanning, heb ik gewoon binnenkort dat pasje en kan ik zelf ook een auto voor de deur gaan zetten.
  FOK!fotograaf zondag 21 oktober 2012 @ 20:29:10 #34
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_118253653
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 17:18 schreef FReemdeling het volgende:
Vandaag in één keer geslaagd voor mijn theorie, ondanks dat ik nog geen enkele oefen examen was geslaagd en gister pas het hele boek heb doorgelezen :'). Had het examen ook gehaald zonder het boek te lezen denk ik, had het pittiger verwacht. Maargoed, nu mijn praktijk hervatten (al weer ruim een jaar geleden) en van mijn eigen rijstijl af komen, heb teveel kilometers zelf gereden zonder rijbewijs dat ik mijn eigen rijstijl inmiddels heb ontwikkeld. :P
Dude, da fuq... :{ 8)7
Overigens ben je NIET verzekerd als je rijdt zonder rijbewijs. De verzekering zal uitkeren aan de benadeelde partij, maar jij zal alles tot op de laatste cent (en rente) kunnen terugbetalen. Vervolgens kom je op een zwarte lijst en kan je dus tig meer dokken voor je verzekering, als je die nog krijgt.

Er zijn maar weinig dingen die ik in het verkeer echt verwerpelijk en achterlijk vind, maar drank rijden en rijden zonder rijbewijs zijn dat toevallig wel. En je zegt dat je kan rijden, maar iemand die net geslaagd is voor zijn praktijk heeft laten zien dat hij een auto kan besturen en voldoende kan anticiperen op het overige verkeer. Rijden kan je pas na enkele tonnen, dus wat doe jij, met nog minder ervaring gaan rijden zonder begeleiding. 8)7 Je weet trouwens dat als je gepakt wordt, je een OBM voor enkele jaren aan je broek hebt? Maar daar heb je natuurlijk ook gewoon schijt aan.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_118264131
Wat is OBM?
Overigens weet hij niet of die goed rijd want geen bekwaam persoon heeft het hem verteld. Echt verwerpelijk gedrag dit. Overigens rijd hij een golf, die worden 's avonds toch wat vaker aangehouden voor alcoholcontrole en rijbewijs laten zien. Hoop dat ze hem pakken.
pi_118264526
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 16:29 schreef Oceanview het volgende:

[..]

Ik heb een uurtje voorgereden, alles nog voor de laatste keer behandelen en als je vragen hebt kun je die gerust nog stellen en je bent dan 'warm'.
Maar ik heb ook maar 1 keer examen gedaan kan het niet vergelijken.
True.. ik heb vorige keer wel voorgereden en toen ben ik gezakt.. niet door het voorrijden natuurlijk, maar ik wil alles doen om nu wel te slagen

quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 23:23 schreef ejfaar het volgende:
Wat is OBM?
Overigens weet hij niet of die goed rijd want geen bekwaam persoon heeft het hem verteld. Echt verwerpelijk gedrag dit. Overigens rijd hij een golf, die worden 's avonds toch wat vaker aangehouden voor alcoholcontrole en rijbewijs laten zien. Hoop dat ze hem pakken.
Ontzegging rijbevoegdheid motorvoertuigen

Ik hoop ook dat FReemdeling snel tegen de lamp loopt, kan niet tegen mensen die anderen zo in gevaar brengen :r Op de weg ben je nou eenmaal niet alleen
Life isn't about waiting for the storm to pass.. It's about learning to dance in the rain
pi_118265654
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 18:15 schreef FReemdeling het volgende:

[..]

Je hoeft me niet te vertellen wat de risico's zijn van het rijden zonder rijbewijs. Die ken ik. Natuurlijk is het niet in geld uit te drukken als ik iemand in een rolstoel rij.

Voor wat betreft het auto moeten pakken geval, OV of fiets is niet echt een optie midden in de nacht naar de andere kant van Nederland... Het gaat dan ook om noodgevallen wanneer ik echt moet rijden. Wat onder noodgevallen valt maakt even niet uit, dat hou ik liever voor mezelf aangezien het een privé situatie is. Ik weet gewoon van de risico's en of je het er wel of niet mee eens bent dat ik de auto pak zonder pasje, moet jij weten. Je bent heus niet de eerste en zal ook vast niet de laatste zijn die het tegen mij zegt...
Dit soort gedachtes snap ik gewoon echt niet. Geen rijbewijs is gewoon niet rijden.
pi_118266085
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 18:15 schreef FReemdeling het volgende:

[..]
Het gaat dan ook om noodgevallen wanneer ik echt moet rijden. Wat onder noodgevallen valt maakt even niet uit, dat hou ik liever voor mezelf aangezien het een privé situatie is.
Pak een Taxi
pi_118273015
Er is geen enkel excuus om zonder rijbewijs te rijden. Niet, nooit. Net als dat er geen excuus is om met drank op achter stuur te rijden. Je brengt andere mensen doelbewust in gevaar.
Ze zouden er van mij gevangenisstraf op mogen zetten.
En tot dat moment kan ik alleen maar hopen dat je je jezelf tegen een boom aan knalt en niet tegen een fietser.

@P-A Ik vond het zelf wel prettig om voor te rijden, omdat de ergste zenuwen er even uit gingen. Ik was hypernerveus en mijn instructeur ging slechte grapjes zitten maken terwijl ik rustig richting het CBR reed. Daardoor kon ik wel iets meer ontspannen.
Schnitzel, friet, erwten en worteltjes, GENIET!
Ik heb keiveel verstand van alles.
  maandag 22 oktober 2012 @ 11:00:37 #40
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_118273268
quote:
0s.gif Op zondag 21 oktober 2012 17:12 schreef FReemdeling het volgende:

[..]

Nee, de kans op een dergelijke controle is vrijwel nihil. Als je gewoon van te voren kijkt of er ergens een controle staat is er weinig aan de hand. Blijft natuurlijk wel dat er altijd een risico is op een klapper of wat dan ook, maar ook dat heb ik nog nooit gehad en hou ik graag zo. Ik vind dat ik best verantwoordelijk rij namelijk.

Overigens heb ik bij een alcohol controle nooit een controle op rijbewijs gezien, tenzij het een fuik betrof of als er reden was om een rijbewijs te vragen (controleren gegevens, etc.). Doen ze normaal niet bij een alcohol controle alleen.

Nu zaak om gewoon weer te beginnen met de praktijk lessen en dat pasje zo snel mogelijk in mijn portemonnee te hebben.
Dus dat, zelf 4 jaar zonder gereden.
Jr rijdt beter oplettend als iemand die hem wel heeft. Naja ik iig wel

Eindresultaat had mijn rijbewijs in 10 lessen, was 700 euro kwijt :D
pi_118273303
quote:
1s.gif Op maandag 22 oktober 2012 11:00 schreef mitchelll0181 het volgende:

[..]

Dus dat, zelf 4 jaar zonder gereden.
Jr rijdt beter oplettend als iemand die hem wel heeft. Naja ik iig wel

Eindresultaat had mijn rijbewijs in 10 lessen, was 700 euro kwijt :D
En dan is het goed ofzo?
  maandag 22 oktober 2012 @ 11:03:49 #42
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_118273383
Nee, echter is de vergelijking dat het hrtzelfdr als met alcohol op rijden is gewoon stom

Iemand zonder rijbewijs zal veeel beter uitkijken als iemand die hrm wel heeft, want hey. De verzekering betaald toch wel.

Tot je irmand aanrijdt.. Dan heb je een groot probleem ja ..

Achter gezien was het niet heel slim nee, hoewel het me wel een hoop tijd geld en werkeloosheid bespaart heeft.. Kan naar mijn huidige werk alleen met de auto :D

[ Bericht 31% gewijzigd door mitchelll0181 op 22-10-2012 11:09:23 ]
pi_118273517
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 11:03 schreef mitchelll0181 het volgende:
Nee, echter is de vergelijking dat het hrtzelfdr als met alcohol op rijden is gewoon stom

Iemand zonder rijbewijs zal veeel beter uitkijken als iemand die hrm wel heeft, want hey. De verzekering betaald toch wel.

Tot je irmand aanrijdt.. Dan heb je een groot probleem ja ..
Ik zou zeggen dat zowel met teveel alcohol op rijden en rijden zonder rijbewijs zo ongeveer de stomste dingen zijn die je in het verkeer kan doen.
  maandag 22 oktober 2012 @ 11:13:01 #44
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_118273693
Met alcohol is de kans dat er iets mis gaat groot.

Rijden zonder rbw niet, tenzij er echt een mongool achter hrt stuur zit, zoals ik al zei.. Als je rijdt zonder rijbewijs let je overal op. Ik iig wel

Ik ben soepeler gaan rijden nu ik hem heb hoor ..ff snel door oranje, net ff wat harder op dr snelweg, ff snel voorrang nemen op de rotonde, allemaal kleine dingetjes.

Zonder rijbewijs doe je die dingen niet, als jr slim bent
pi_118274057
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 11:13 schreef mitchelll0181 het volgende:
Met alcohol is de kans dat er iets mis gaat groot.

Rijden zonder rbw niet, tenzij er echt een mongool achter hrt stuur zit, zoals ik al zei.. Als je rijdt zonder rijbewijs let je overal op. Ik iig wel

Ik ben soepeler gaan rijden nu ik hem heb hoor ..ff snel door oranje, net ff wat harder op dr snelweg, ff snel voorrang nemen op de rotonde, allemaal kleine dingetjes.

Zonder rijbewijs doe je die dingen niet, als jr slim bent
Dus als je de schade niet zelf hoeft te betalen ga je ineens slechter rijden. 8)7
Zegt wat over je verantwoordelijkheid.
Je kan zeggen wat je wilt, je brengt doelbewust andere mensen in gevaar en dat valt niet goed te praten.
En dat je de fout nog niet inziet nu je wel een rijbewijs hebt zegt ook wat over jezelf. :|W
Schnitzel, friet, erwten en worteltjes, GENIET!
Ik heb keiveel verstand van alles.
pi_118274166
Zo weer 2 rijlessen: invoegen op autoweg/snelweg (1e keer snelweg ook)
  maandag 22 oktober 2012 @ 11:32:41 #47
299232 mitchelll0181
Just Different ...
pi_118274377
quote:
3s.gif Op maandag 22 oktober 2012 11:24 schreef Nagelschaartje het volgende:

[..]

Dus als je de schade niet zelf hoeft te betalen ga je ineens slechter rijden. 8)7
Zegt wat over je verantwoordelijkheid.
Je kan zeggen wat je wilt, je brengt doelbewust andere mensen in gevaar en dat valt niet goed te praten.
En dat je de fout nog niet inziet nu je wel een rijbewijs hebt zegt ook wat over jezelf. :|W
Feiten.. kan er niks aan doen.

http://www.autoblog.nl/ar(...)s-rijden-meer-schade

O ik zeg niet dat het goed is, maar hey je kan vervelendere dingen doen.
pi_118276817
Rijles nummer 7 alweer gehad, ging wel lekker behalve inschattem wanneer ik gelijk kan doorgaan op een rotonde, ben nu nog wat te bang
pi_118278086
Na een proefles vandaag Rijles #1. Weet iemand toevallig waarom als je gewoon de maximale snelheid rijd, je alsnog een stroom auto's achter je hebt? :?
pi_118278352
quote:
0s.gif Op maandag 22 oktober 2012 13:15 schreef the-it het volgende:
Na een proefles vandaag Rijles #1. Weet iemand toevallig waarom als je gewoon de maximale snelheid rijd, je alsnog een stroom auto's achter je hebt? :?
Omdat veel mensen te hard rijden. O en als je teller 50 aangeeft, dan rijdt je langzamer he?
Dus dan rijd je nog geen Vmax
Remde je toevallig ook erg af in de bochten?
Is me opgevallen bij lesauto's en ik deed het zelf ook, extreem langzaam de bocht door gaan.
Als er een lesauto voor me zit neem ik rustig afstand, maar in een bocht kom ik vaak toch weer dichtbij omdat ze in bijna stil staan :P
Schnitzel, friet, erwten en worteltjes, GENIET!
Ik heb keiveel verstand van alles.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')