abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_117958172
Weet iemand hoeveel belasting je betaalt bij je tweede baan. Is dat standaard 52% of werkt dat anders?
  zondag 14 oktober 2012 @ 15:50:46 #2
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_117958323
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 15:45 schreef Zemi77 het volgende:
Weet iemand hoeveel belasting je betaalt bij je tweede baan. Is dat standaard 52% of werkt dat anders?
Dat werkt anders en is afhankelijk van hoeveel je in het totaal verdient. Bij hoeveel banen je dat doet, doet niet terzake.

Alstublieft
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_117958525
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 15:50 schreef ElisaB het volgende:

[..]

Dat werkt anders en is afhankelijk van hoeveel je in het totaal verdient. Bij hoeveel banen je dat doet, doet niet terzake.

Alstublieft
Je mag bij je tweede baan geen heffingskortingen laten uitbetalen. Dat kun je op het eind van het jaar wel weer compenseren met de teruggaaf, dat is waar, maar ik wil graag weten hoeveel ik per maand binnenkrijg. De kinderen moeten wel naar school kunnen en de hypotheek moet betaald worden.

De vraag is dus hoeveel % belastingen betaal ik bij mijn tweede baan. In jouw link kan ik dat niet vinden (misschien staat het er wel, maar zie ik het niet).
  zondag 14 oktober 2012 @ 15:59:07 #4
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_117958569
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 15:57 schreef Zemi77 het volgende:

Je mag bij je tweede baan geen heffingskortingen laten uitbetalen. Dat kun je op het eind van het jaar wel weer compenseren met de teruggaaf, dat is waar, maar ik wil graag weten hoeveel ik per maand binnenkrijg. De kinderen moeten wel naar schol kunnen en de hypotheek moet betaald worden.

De vraag is dus hoeveel % belastingen betaal ik bij mijn tweede baan. IN jouw link kan ik dat niet vinden (misschien staat het er wel, maar zie ik het niet).
De enige die dat kan nakijken, ben je zelf. Want niemand weet verder hoeveel je verdient en dáár is het afhankelijk van.

In de link staat een tabelletje met de tarieven. Vermoedelijk ben je jonger dan 65, dus de eerste drie regels slaan op jou :)
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_117958604
Dat werkt anders, dat is afhankelijk van wat je in totaliteit verdiend en dat kan je zelf uitrekenen. Succes ermee.
  zondag 14 oktober 2012 @ 16:02:13 #6
33954 ElisaB
ook in zwart verkrijgbaar!
pi_117958670
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 16:00 schreef Bastoenie het volgende:
Dat werkt anders, dat is afhankelijk van wat je in totaliteit verdiend en dat kan je zelf uitrekenen. Succes ermee.
Muil houwe of ik sjoel d'r eentje in!
pi_117959024
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 16:02 schreef ElisaB het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Die met heffingskortingen valt in de tweede rij, die zonder heffingskortingen in de eerste. Bij elkaar opgeteld vallen ze in de derde rij (33.863 - 56.491).

En nu wat moet ik nu uitrekenen? Sorry maar ik zie het er echt niet staan.
pi_117959206
Tot 18.945 betaal je 33.1% aan belasting.
Vanaf 18.945 tot 33.683 betaal je 41,95% aan belasting.

Afhankelijk van je inkomsten wordt dit afgetrokken bij je werkgever.
Stel dat jij bij je ene werkgever 9000 verdiend en bij die andere ook, zit je op 18.000 en betaal je de eerste schijf. Kan ook zijn dat je bij de ene 17.000 verdiend en bij de andere 9000. Dan kom je op 26.000 in totaal. Je werkgever trekt dan bij beide alleen die eerste schijf eraf, omdat je voor hun niet boven die 18.945 komt. In totaal kom je dat echter wel, dan zal de belastingdienst later bij je aankloppen en mag je nog een bedrag terugbetalen, omdat je door 2 banen te weinig belasting hebt afgedragen.

Met andere woorden wat verdien je bij de ene werkgever en wat ga je bij de ander verdienen? Dat tel je op en dan reken je het uit.
pi_117959437
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 16:17 schreef Bastoenie het volgende:
Tot 18.945 betaal je 33.1% aan belasting.
Vanaf 18.945 tot 33.683 betaal je 41,95% aan belasting.

Afhankelijk van je inkomsten wordt dit afgetrokken bij je werkgever.
Stel dat jij bij je ene werkgever 9000 verdiend en bij die andere ook, zit je op 18.000 en betaal je de eerste schijf. Kan ook zijn dat je bij de ene 17.000 verdiend en bij de andere 9000. Dan kom je op 26.000 in totaal. Je werkgever trekt dan bij beide alleen die eerste schijf eraf, omdat je voor hun niet boven die 18.945 komt. In totaal kom je dat echter wel, dan zal de belastingdienst later bij je aankloppen en mag je nog een bedrag terugbetalen, omdat je door 2 banen te weinig belasting hebt afgedragen.

Met andere woorden wat verdien je bij de ene werkgever en wat ga je bij de ander verdienen? Dat tel je op en dan reken je het uit.
Ja dat snap ik dat is het belastingschijven verhaal. Maar je hebt recht op heffingskorting (arbeidstijdkorting etc.) en die kan je maar bij één werkgever laten meewegen, bij de ander niet. Dat kan pas bij je belastingaangifte over het hele jaar. De vraag is hoeveel scheelt me het mislopen van de heffingskortingen bij de tweede baan me per maand?
  zondag 14 oktober 2012 @ 16:25:20 #10
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_117959457
Als het je puur gaat om hetgeen je uitbetaald krijgt via de werkgever; die rekent dit uit aan de hand van tabellen. In deze tabel is een kolom opgenomen waarin de kortingen zijn betekent en een kolom waarbij dit niet is gedaan. Je eerste baan wordt berekend tegen de eerste kolom, je tweede baan tegen de kolom zonder kortingen.

We kunnen niets zeggen zonder cijfertjes :)
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_117959477
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 16:24 schreef Zemi77 het volgende:

[..]

Ja dat snap ik dat is het belastingschijven verhaal. Maar je hebt recht op heffingskorting (arbeidstijdkorting etc.) en die kan je maar bij één werkgever laten meewegen, bij de ander niet. Dat kan pas bij je belastingaangifte over het hele jaar. De vraag is hoeveel scheelt me het mislopen van de heffingskortingen bij de tweede baan me per maand?
Dat is afhankelijk van wat je gaat verdienen bij je andere werkgever en dat moet je dan zelf kunnen uitrekenen als je het verhaal snapt. Dat is het totaalplaatje wat ik hier boven al schets.
pi_117959512
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 16:24 schreef Zemi77 het volgende:

[..]

Ja dat snap ik dat is het belastingschijven verhaal. Maar je hebt recht op heffingskorting (arbeidstijdkorting etc.) en die kan je maar bij één werkgever laten meewegen, bij de ander niet. Dat kan pas bij je belastingaangifte over het hele jaar. De vraag is hoeveel scheelt me het mislopen van de heffingskortingen bij de tweede baan me per maand?
Dat legt hij daar eigenlijk uit. Het hangt af van je inkomen bij je tweede werkgever. Stel dat jij 2000 euro per maand verdiend dan kom je op 24.000 op jaarbasis en val je in het tweede tarief. Stel je dat 1000 per maand verdiend daar val je in het eerste tarief.

Simpel gezegd, op jaarbasis maakt het niet uit wat je verdiend want dat wordt verrekend bij de aangifte, voor je maandelijkse uitbetaling maakt het dus uit wat je verdiend bij je werkgever.
  zondag 14 oktober 2012 @ 16:27:29 #13
18159 Dlocks
Zoek het maar op met Google...
pi_117959517
En letwel dat als je bijvoorbeeld boven de 56k komt je niet over je volledige inkomen 52% moet betalen. Enkel over het loon boven de 56k betaal je 52%.

Veel gemaakte fout is dat mensen denken dat grootverdieners 52% over hun volledige inkomen moeten betalen.
pi_117959673
Dus het niet laten meewegen van de heffingskortingen bij mijn tweede baan zorgt ervoor dat ik niet 1,95% belasting betaal maar 33,1%?
pi_117959721
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 16:31 schreef Zemi77 het volgende:
Dus het niet laten meewegen van de heffingskortingen bij mijn tweede baan zorgt ervoor dat ik niet 1,95% belasting betaal maar 33,1%?
Je hebt inderdaad een voorheffing van 33%, maar datgene wat je teveel hebt betaald krijg je dus terug.
pi_117959787
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 16:33 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Je hebt inderdaad een voorheffing van 33%, maar datgene wat je teveel hebt betaald krijg je dus terug.
Maar betaal ik dan niet te weinig? Want opgeteld bij mijn eerste baan moet ik eigenlijk 42% betalen. Anders gezegd, ik krijg nu eigenlijk teveel en krijg straks een naheffing?
pi_117959851
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 16:35 schreef Zemi77 het volgende:

[..]

Maar betaal ik dan niet te weinig? Want opgeteld bij mijn eerste baan moet ik eigenlijk 42% betalen. Anders gezegd, ik krijg nu eigenlijk teveel en krijg straks een naheffing?
Lees nou nog eens opnieuw wat er al staat in dit topic. En denk dan eens na want dat doe je nu niet volgens mij, de vraag die je stelt is al beantwoord.
pi_117959904
Wat wil je eigenlijk weten? Hoeveel belasting je zult moeten betalen aan het einde van het jaar of hoeveel loonheffing per maand ingehouden zal worden van het loon van je tweede baan?
pi_117959942
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 16:39 schreef Arth_NL het volgende:
Wat wil je eigenlijk weten? Hoeveel belasting je zult moeten betalen aan het einde van het jaar of hoeveel loonheffing per maand ingehouden zal worden van het loon van je tweede baan?
Dat laatste dus, hoeveel loonheffing per maand ingehouden wordt van mijn tweede baan ;)
pi_117960001
Maar ik geloof dat ik er wel al uit ben, dank voor de uitleg en de links.
  zondag 14 oktober 2012 @ 16:44:07 #21
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_117960068
quote:
0s.gif Op zondag 14 oktober 2012 16:35 schreef Zemi77 het volgende:

[..]

Maar betaal ik dan niet te weinig? Want opgeteld bij mijn eerste baan moet ik eigenlijk 42% betalen. Anders gezegd, ik krijg nu eigenlijk teveel en krijg straks een naheffing?
Dat risico bestaat inderdaad als er en verschil in belastingschijf is tussen beide banen.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_117960177
Hoeveel verdien je bij je eerste baan? En hoeveel bij je tweede.

Als je bij je eerste baan 1000 euro of meer per maand verdient, dan kan je er van uit gaan dat je heffingskortingen al wel vrijwel volledig opgebruikt zijn.

Omdat je bij je tweede baan maar 33,1% afdraagt, terwijl dit in elk geval over een deel 41,95% en 42% moet zijn, zul je maandelijks te weinig belasting betalen. Je zal dan dus rekening moeten houden met een naheffing van de belastingdienst over het gehele jaar, nadat je aangifte hebt gedaan.

Zet dus maar 10% van je bruto laan van wat je bij je 2e werkgever verdient opzij in een potje, anders kan het nog wel eens vies tegenvallen. Tenzij je nog een aantal aftrekposten ergens vandaan kan toveren.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')