abonnement Unibet Coolblue
pi_117803641
quote:
Marc is 24 jaar en woont bij zijn ouders. Hij heeft geen rijbewijs maar wel een haast kinderlijke fascinatie voor kraanwagens en brandweerauto's . Klinkt onschuldig, maar toch veroorzaakte deze jongen al meer dan een miljoen euro aan schulden.

De fantasie wereld van Marc van Daalen de Jel lijkt heel onschuldig. Op Facebook presenteert Marc zich als bevelvoerder van de brandweer te Rotterdam. Maar dat blijkt een grote illusie te zijn. Ook de brandweer in Doetinchem heeft regelmatig met hem te stellen. Met name over een van zijn voertuigen, een nepbrandweerautootje, ontving de brandweer een stroom aan klachten. Ook ging Marc op pad om mensen voor te lichten over brandveiligheid. De brandweer roept Marc diverse malen op het matje maar of het allemaal helpt blijft zeer de vraag.

Marc Van Daalen de Jel wil nog veel meer dan alleen maar de brandweer imiteren. Zijn fascinatie ligt ook bij ander groot materieel, zoals kraanwagens en shovels. Op zijn 21e start hij een sloopwerk- en grondverzetbedrijf: Van Daalen Grondverzet dat later verandert wordt in Blom Holding. Onder de vlag van Blom sloopwerken veroorzaakt Marc de ene fout na de andere. Het dieptepunt wordt bereikt in juni 2010 als een stal van een manege in Schipluiden na één uur sloopwerk onverwacht in elkaar stort en er asbest bij vrijkomt. Na ontdekking van de illegale sloop wordt een noodverordening uitgegeven: woningen in de omgeving worden ontruimd. Het kost de gemeente Schipluiden bijna 3,5 ton aan sanering en de manege-eigenaar, die op opdracht gaf voor de illegale sloop, een half jaar celstraf. Marc krijgt slechts een taakstraf, omdat hij in opdracht gehandeld zou hebben.

Anderhalf jaar na het asbest debacle gaat Blom sloopwerken failliet. Als er enig inzicht in de administratie komt, is de teller tot ongekende hoogten gestegen. Er staat voor meer dan een miljoen aan rekeningen en boetes uit voor het bedrijf. De sloper zelf gaat daarnaast nog eens persoonlijk failliet voor meer dan 49.000 euro.

Al tijdens het faillissement van Blom Holding start hij een bijna identiek bedrijf: KSM Holding. Dat staat voor "Klein Sloopbedrijf Marc". Klein Sloop Bedrijf Marc pakt het groots aan: Van Daalen de Jel betrekt een ruimte in het luxe "Park Tower" in Arnhem en hij start een nieuwe holding: KSM. Daarnaast begint hij KSM transport en KSM sloopwerken. Geen van de BV's worden bekrachtigd, hun status blijft: in oprichting. Bij de klusjes van Marc gaat het vaak om kleine bedragen. Het slordige werk, de beschadigingen en extra kosten zijn vele malen hoger dan de eerste begroting, merken zijn klanten.

Klanten en leveranciers: zowel bij KSM als bij Blom Holding krijgen ze dezelfde behandeling. Marc opereert vrijwel steeds op dezelfde manier. Ook KSM holding is geen lang leven beschoren want in september wordt het bedrijf opgeheven. De vraag is waar Marc nu weer mee op de proppen komt.
Deze jongeman doet zich voor als zijnde brandweerman, niet alleen brandweerman maar Officier van Dienst, alsmede Bevelvoerder van brandweer Rotterdam.

Hoe kan het dat deze meneer nog vrij rond loopt? Hij (lees zijn bedrijf) heeft voor minimaal een miljoen aan schulden uit bedrijven die opgericht zijn door hem, heeft een persoonlijk fallisement van 49.000 euro, maar blijft bedrijfjes oprichten, mensen de grond in helpen en gevaarlijke onwaarheden te versprijden door zich voor te doen als functionaris bij de brandweer, en ook valse brandveiligheid instructies te geven...

Hoe kan iemand hier mee doorgaan? Vrij rond blijven lopen? Mensen in gevaar brengen? Mensen zovee leed en schade aanbrengen?...
Ik snap het niet.. kan iemand mij dit uitleggen?

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Gezellige vent.

Bron, uitzending "Opgelicht" gister avond, en hier http://www.opgelicht.nl/dossiers/detail/marc-van-daalen-de-jel/

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_117803696
Dat je na de 1e keer gewoon weer opnieuw wil- en kán starten, is mij een volslagen raadsel. De kraanwagen en brandweerauto fascinatie is té debiel op zo'n leeftijd.
  woensdag 10 oktober 2012 @ 08:34:43 #3
337645 EdRendum
willekeurig persoon
pi_117803935
Die kerel had al jaren geleden handelsonbekwaam verklaard moeten worden. Hij is overduidelijk niet 100%.
pi_117803955
heiskroane sein fett ouwe
You thought you were a hustler, a boy that was rude. But now you're in the dirt...
pi_117804044
Hij ziet er ook simpel uit, daar zou ik geen zaken mee doen. Misschien moet de KvK beter screenen voordat zo iemand weer een holding/BV kan inschrijven.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_117804102
Moest wel enorm lachen om die gast, met zijn brommobiel en zijn scanner... Speedy stond erop. Hesje van bevelvoerder over zijn stoel. _O- .
I´m back.
pi_117804133
HALLO HALLO HIER SPREEKT DE BRANDWEER.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_117804194
quote:
10s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 08:45 schreef Ryan3 het volgende:
Moest wel enorm lachen om die gast, met zijn brommobiel en zijn scanner... Speedy stond erop. Hesje van bevelvoerder over zijn stoel. _O- .
Ja lachen tot hij je oma overhaalt om iets te doen "uit hoofd van zijn functie".
  woensdag 10 oktober 2012 @ 08:54:06 #9
1055 Schanulleke
Een kop vol zaagsel!
pi_117804210
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 08:47 schreef raptorix het volgende:
HALLO HALLO HIER SPREEKT DE BRANDWEER.
DIT IS DE POLITIE!
Life is what you make it.
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 10 oktober 2012 @ 08:56:13 #10
862 Arcee
Look closer
pi_117804244
quote:
4s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 08:02 schreef Prof_Hoax het volgende:
Hoe kan het dat deze meneer nog vrij rond loopt?
Tsja, dat vraag ik me bij élke aflevering van Opgelicht af. :{
pi_117804250
quote:
99s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 08:52 schreef Prof_Hoax het volgende:

[..]

Ja lachen tot hij je oma overhaalt om iets te doen "uit hoofd van zijn functie".
Ja, maar je moet wel een beetje iemand kunnen inschatten natuurlijk.
Die slachtoffers in de studio waren ook totaal niet kritisch over hun eigen verkeerde inschatting van die persoon hè.
I´m back.
  woensdag 10 oktober 2012 @ 09:00:11 #12
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_117804296
Kom op hey, als zo`n hillbilly komt voor een opdracht weet je toch al genoeg :')

Naieve mensen :')
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
pi_117804380
quote:
4s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 08:02 schreef Prof_Hoax het volgende:

Hoe kan iemand hier mee doorgaan? Vrij rond blijven lopen? Mensen in gevaar brengen? Mensen zovee leed en schade aanbrengen?...
Ik snap het niet.. kan iemand mij dit uitleggen?
Ah gut, moet vadertje staat de burger weer aan het handje meenemen en beschermen tegen de boze buitenwereld vol met prutsers en praatjesmakers?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_117804384
quote:
3s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 08:42 schreef Deetch het volgende:
Hij ziet er ook simpel uit, daar zou ik geen zaken mee doen. Misschien moet de KvK beter screenen voordat zo iemand weer een holding/BV kan inschrijven.
Waarom?
Die bedrijven die met zijn bedrijf in zee gingen, dat is pas prutswerk
pi_117804596
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 09:06 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ah gut, moet vadertje staat de burger weer aan het handje meenemen en beschermen tegen de boze buitenwereld vol met prutsers en praatjesmakers?
Nee, maar van een instelling als KvK dacht ik te mogen verwachten dat incapabele mensen als dit het onmogelijk gemaakt zou moeten worden om bedrijven op te starten.

Kennelijk is dat dus niet zo.
pi_117804615
quote:
99s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 09:19 schreef Prof_Hoax het volgende:

[..]

Nee, maar van een instelling als KvK dacht ik te mogen verwachten dat incapabele mensen als dit het onmogelijk gemaakt zou moeten worden om bedrijven op te starten.

Kennelijk is dat dus niet zo.
Dat is ook niet zo idd. Iedere idioot kan van alles beginnen.
KvK heb je geen ene reet aan.
I´m back.
pi_117804720
Is hij misschien autistisch en kan hij er niks aan doen?
pi_117804825
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 09:26 schreef Peunage het volgende:
Is hij misschien autistisch en kan hij er niks aan doen?
zit hij op Fok! dan?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_117804981
quote:
99s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 09:19 schreef Prof_Hoax het volgende:

[..]

Nee, maar van een instelling als KvK dacht ik te mogen verwachten dat incapabele mensen als dit het onmogelijk gemaakt zou moeten worden om bedrijven op te starten.

Kennelijk is dat dus niet zo.
Het lijkt jou een goed idee wanneer jij een bedrijf wil oprichten dat het (administratief) personeel daar gaat beoordelen of je daar wel geschikt voor bent? Ik vond het bijj de oprichting van een bedrijfje al knap irritant dat zo'n miep daar meent haar mening over de verdienperspectieven te moeten geven, maar dat was na de vraag aan welk veld van expertise ik dat oordeel te danken had dan ook snel afgelopen. Registreren is wat anders dan beoordelen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_117805230
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 09:38 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het lijkt jou een goed idee wanneer jij een bedrijf wil oprichten dat het (administratief) personeel daar gaat beoordelen of je daar wel geschikt voor bent? Ik vond het bijj de oprichting van een bedrijfje al knap irritant dat zo'n miep daar meent haar mening over de verdienperspectieven te moeten geven, maar dat was na de vraag aan welk veld van expertise ik dat oordeel te danken had dan ook snel afgelopen. Registreren is wat anders dan beoordelen.
Het lijkt mij een goed idee dat iemand die verschillende vormen van faillisement heeft geen bedrijfje op kan richten. Hoe dit gebeurt zal me eerlijkgezegd aan mijn anus corroderen.
pi_117805411
KvK heeft eigenlijk nauwelijks bestaansrecht

En als jij contact zoekt met een ander bedrijf om zaken te doen, dan kijk je dat bedrijf toch na?
Waarom zou een KvK een soort van "verklaring van goed gedrag" moeten geven terwijl een mafkees als die Marc dan nog steeds zijn eerste sloopbedrijf kan starten en zonder enige kennis van zaken aan de slag kan. Dat kan niet voorkomen worden op die manier, en zeker niet als men zijn gezonde verstand niet gebruikt
pi_117805633
quote:
99s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 09:49 schreef Prof_Hoax het volgende:

[..]

Het lijkt mij een goed idee dat iemand die verschillende vormen van faillisement heeft geen bedrijfje op kan richten. Hoe dit gebeurt zal me eerlijkgezegd aan mijn anus corroderen.
Faillissement is het sluitstuk van de vrije competitieve markt. Vervelend voor de betrokkenen maar verder is er niks mee. Het is als afwas na een diner, rommel na een feestje, de kandidaat die niet door mag naar de volgende ronde, de leerling die moet blijven zitten, het kaf van het koren, the rough comes with the smooth, kortom, het hoort er gewoon bij.

In de VS heb je mensen die 60 keer failliet zijn gegaan, en die worden geroemd om hun ondernemingslust. In dit calvinistische land moet dat weer in een kader van schuld en boete gepropt worden.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_117806023
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 10:07 schreef Weltschmerz het volgende:
In de VS heb je mensen die 60 keer failliet zijn gegaan, en die worden geroemd om hun ondernemingslust. In dit calvinistische land moet dat weer in een kader van schuld en boete gepropt worden.
Je voor brandweer uitgeven heeft niets met failliet gaan te maken, en laat zien met wat voor een persoon we hier te maken hebben.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_117806047
quote:
0s.gif Op woensdag 10 oktober 2012 10:07 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Faillissement is het sluitstuk van de vrije competitieve markt. Vervelend voor de betrokkenen maar verder is er niks mee. Het is als afwas na een diner, rommel na een feestje, de kandidaat die niet door mag naar de volgende ronde, de leerling die moet blijven zitten, het kaf van het koren, the rough comes with the smooth, kortom, het hoort er gewoon bij.

In de VS heb je mensen die 60 keer failliet zijn gegaan, en die worden geroemd om hun ondernemingslust. In dit calvinistische land moet dat weer in een kader van schuld en boete gepropt worden.
Een bedrijf hebben dat mislukt is wat anders dan een bedrijf wat mensen oplicht.
pi_117806051
Ik heb de uitzending niet gezien, maar het artikel in de OP is (behalve slecht geschreven) ook nog eens onvolledig. Ik vraag me bijvoorbeeld af hoe de man überhaupt een bedrijf heeft kunnen starten en waar hij zijn materieel vandaan haalt. Hij komt niet bepaald als een helder licht over....

En hoe kan het dat iemand die zowel persoonlijk als bedrijfsmatig failliet is verklaard, doodleuk een duur bedrijfspand kan betrekken?

Verder is het natuurlijk een tekortkoming van zowel de rechter als toezichthoudende instanties dat de man zo'n bedrijf kon beginnen, zo'n puinhoop kon aanrichten en daarna doodleuk opnieuw kan beginnen. Nietsvermoedende klanten zijn de dupe, maar kortzichtige types die wars zijn van enige overheidsbemoeienis, praten dat natuurlijk wel weer goed.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')