abonnement Unibet Coolblue
pi_117740512











HAREN - Burgemeester van Haren Rob Bats noemt het "ongekend" wat vrijdagavond is gebeurd in Haren. Volgens hem heeft "tuig huisgehouden in de gemeente".

Dat zei Bats zaterdagochtend tijdens een persconferentie in het gemeentehuis van Haren naar aanleiding van de rellen in de gemeente vrijdagavond. Hij noemde de rellen "buitensporig".
"De agressie tegen politie en andere hulpverleners was ongekend groot", voegde hoofdcommissaris Oscar Dros toe.

In totaal zijn 34 aanhoudingen verricht, waarvan het merendeel voor openlijke geweldpleging. De verdachten, overwegend jong meerderjarigen, komen uit het hele land.
Voor de verdachten zal snelrecht worden toegepast. "Wat ons betreft gaat er geen verdachte weg zonder dat er streng strafrecht is toegepast", stelt Hessel Schut, hoofd-officier van Justitie in Groningen.

De politie heeft vrijdagavond in eerste instantie niet ingegrepen om zodoende te voorkomen dat de situatie zou escaleren. Toen er vernielingen werden aangericht is besloten om alsnog in te grijpen.
In totaal zijn 500 mensen ingezet, waaronder 250 leden van de mobiele eenheid. Daarnaast waren 75 agenten en 40 man van arrestatieteams ter plaatse om te voorkomen dat de boel nog verder uit de hand liep.

De politie had van tevoren contact gehad met de Duitse politie, die eerder een vergelijkbare situatie met een Facebook-feest had meegemaakt. Daarop werd rekening gehouden met alle mogelijke scenario’s, waaronder ook rellen. Tijdens de gebeurtenissen zijn ook sociale media in de gaten gehouden.

De gemeente is een grootschalig onderzoek gestart naar de rellen. Hierbij zijn 25 rechercheurs betrokken. Dat team verzamelt zoveel mogelijk informatie om aanhoudingen te kunnen verrichten.
De politie heeft ook zelf beeldmateriaal verzameld. Ook roept het Openbaar Ministerie mensen op om beeldmateriaal te sturen.

"Het is niet veroorzaakt door scholieren die afkomen op een feestje, maar eerder door georganiseerde raddraaiers", stelt de korpschef. "Er is ongelofelijk veel beeldmateriaal van publiek, van journalisten. De kans is groot dat je gepakt wordt op een moment dat het je niet uitkomt. Dus meld je maar zelf."

Burgemeester Bats heeft contact gehad met de familie van het meisje dat had opgeroepen voor het Facebook-feestje. Inmiddels is de familie ondergedoken op een ander adres en is door de gebeurtenissen volgens Bats zwaar geëmotioneerd.


Politie twitterde op vrijdag 21-09-2012 om 23:05:43 pls RT Foto's of filmpjes van #Haren #projectX? Upload ze op http://t.co/mj1Ic9Bp. Help ons relschoppers te herkennen. reageer retweet
De eerste straf is vandaag uitgesproken. In tegenstelling tot de hoop van velen in deze topicreeks vermoed ik, gezien de schavuit slechts 16 dagen effectieve celstraf hoeft te verpozen in een staatshotel. Een donatie in een algemeen schadefonds vond de rechter te voorbarig omdat het te onduidelijk was wat dat inhield.

Zouden de andere relschoppers er ook zo makkelijk vanaf komen?

quote:
Relschopper Haren veroordeeld tot 42 dagen cel
GRONINGEN - Een 34-jarige man uit Groningen is maandag veroordeeld tot een celstraf van 42 dagen, waarvan 26 voowaardelijk, wegens zijn bijdrage aan de ongeregeldheden in Haren ruim twee weken geleden.

Het is de eerste veroordeling tijdens een speciale snelrechtzitting van de rechtbank in Groningen. Maandag staan in totaal zes verdachten voor de rechter.
De 34-jarige man stond terecht voor openlijke geweldpleging tegen de politie en de mobiele eenheid en opruiing. Hij zou met stenen, flessen en blikken bier hebben gegooid en anderen ertoe hebben aangezet om dat ook te doen.
De man bekende voor een afgeladen rechtbank dat hij "twee of misschien drie blikjes bier'' heeft gegooid en dat hij veel had gedronken, de rest ontkent hij.

Verschrikkelijk
"Ik vind het verschrikkelijk wat er is gebeurd. Ik wilde achteraf dat ik gewoon naar huis was gegaan. Ik heb te doen met al die mensen in Haren.''
Volgens de rechter heeft de man een "behoorlijke bijdrage geleverd aan de escalatie in Haren." Zowel het opruien als het gooien met stenen wordt door de rechter bewezen geacht. Door de aftrek van het voorarrest komt de man maandag weer vrij.
"U wilde met eigen ogen zien wat er in Haren gebeurde. Wat er gebeurde is dit: geweld, vernielingen, plunderingen, er zijn politiemensen gewond geraakt. Inwoners van Haren hebben doodsangsten uitgestaan. U heeft bijgedragen aan de onlusten en anderen opgejut", aldus de rechter.

Schadevergoeding
Het OM eiste verder dat de man een bedrag van 500 euro zou storten in een speciaal fonds, dat wordt gebruikt om de schade die is aangericht in Haren te compenseren. Het OM zal dat ook eisen van de andere verdachten die maandag en dinsdag voor de rechter staan.
Zij waren niet de eersten en de enigen ''die de lont in het kruitvat hebben aangestoken'', zo zei de officier van justitie. ''Maar elke verdachte heeft een bijdrage geleverd aan de kleine wereldoorlog in Haren.''
De rechter besloot de 34-jarige man geen verplichte bijdrage aan het speciale fonds op te leggen omdat over de mogelijkheden nog te veel onduidelijkheid zou bestaan. Wel moet hij zich verplicht onder toezicht van de reclassering stellen.

Iets terugdoen
Het OM in Groningen wil dat relschoppers de opgelegde werkstraffen uitvoeren in Haren.
''De inwoners van Haren hebben in angst en verbijstering de nacht doorgebracht en zagen hoe hun dorp in een slagveld veranderde'', aldus de officier van justitie.
Hoeveel schade er is aangericht, is nog steeds niet duidelijk. Een werkstraf bij een maatschappelijke instelling in het Groningse dorp is daarom op zijn plaats, aldus het OM. ''Op die manier kunnen verdachten iets terugdoen voor Haren.''
nu.nl
  maandag 8 oktober 2012 @ 18:19:06 #2
104871 remlof
Europees federalist
pi_117740819
Die ene gozer die op 1 oktober zou beginnen te werken. Dat ging niet door, want hij zat in voorarrest :')
Prutser.
pi_117741658
quote:
10s.gif Op maandag 8 oktober 2012 18:19 schreef remlof het volgende:
Die ene gozer die op 1 oktober zou beginnen te werken. Dat ging niet door, want hij zat in voorarrest :')
Prutser.
Ik hoorde het net. Prachtig toch! Iets van: eigen schuld en nog wat.
Cuz I'm praying for rain, And I'm praying for tidal waves
I wanna see the ground give way.I wanna watch it all go down.
Mom please flush it all away.I wanna watch it go right in and down.
I wanna watch it go right in. Watch you flush it all away.
pi_117744651
Dus de eerste is al op vrije voeten en Cohen heeft nog 6 maanden nodig...

Mijn advies aan Cohen: Maak jezelf nuttig en onderzoek waarom deze lieden al weer vrij zijn en de slachtoffers met het leed blijven zitten. Gezien de hoogte van de straffen zijn volgens de wet deze daden dus nietszeggend, dus een onderzoek van 6 maanden is buiten proportie.
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_117747472
Ik kwam deze video net tegen, is deze al bekend?

http://www.zideo.nl/playe(...)deo=6c5971536f6c633d

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 08-10-2012 20:31:48 ]
  maandag 8 oktober 2012 @ 20:49:09 #6
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_117748510
quote:
Het OM eiste verder dat de man een bedrag van 500 euro zou storten in een speciaal fonds, dat wordt gebruikt om de schade die is aangericht in Haren te compenseren. Het OM zal dat ook eisen van de andere verdachten die maandag en dinsdag voor de rechter staan.
Zij waren niet de eersten en de enigen ''die de lont in het kruitvat hebben aangestoken'', zo zei de officier van justitie. ''Maar elke verdachte heeft een bijdrage geleverd aan de kleine wereldoorlog in Haren.''
De rechter besloot de 34-jarige man geen verplichte bijdrage aan het speciale fonds op te leggen omdat over de mogelijkheden nog te veel onduidelijkheid zou bestaan. Wel moet hij zich verplicht onder toezicht van de reclassering stellen.
Er waren mensen in dit topic die fantaseerden over bedragen van ¤50.000. Als ¤500 al moeilijk gaat bij onvoldoende bewijs :')

quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 20:31 schreef ZetaOS het volgende:
Ik kwam deze video net tegen, is deze al bekend?

http://www.zideo.nl/playe(...)deo=6c5971536f6c633d
Ja, als sinds dag 1 in HD-kwaliteit en zonder die achterlijke muziek.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_117749155
pi_117750050
Ik moet wel zeggen dat de meeste mensen te.. euh, simpel denken. Ze vinden dat iedereen de meest hoge straf moeten krijgen; "Kijk wat voor schade ze hebben aangericht!". Terwijl de gemiddelde persoon, met uitzondering van een paar natuurlijk, maar een paar dingen gedaan hebben.

Begrijp me niet verkeerd, ze moeten gestraft worden. Maar mensen die, bijvoorbeeld, maar een pakje peuken hebben gejat bij de Appie, die hoeven toch geen 1,5jaar celstraf te krijgen? :')
pi_117750141
What is my problem with man, you ask? No. I ask you, what was man's problem with me?
  Forum Admin maandag 8 oktober 2012 @ 21:16:21 #10
232445 crew  Specularium
pi_117750192
De brief van die pa was wel mooi.



[ Bericht 67% gewijzigd door Specularium op 08-10-2012 21:22:09 ]
  Moderator maandag 8 oktober 2012 @ 21:18:08 #11
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_117750289
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 21:13 schreef einschtein het volgende:
Ik moet wel zeggen dat de meeste mensen te.. euh, simpel denken. Ze vinden dat iedereen de meest hoge straf moeten krijgen; "Kijk wat voor schade ze hebben aangericht!". Terwijl de gemiddelde persoon, met uitzondering van een paar natuurlijk, maar een paar dingen gedaan hebben.

Begrijp me niet verkeerd, ze moeten gestraft worden. Maar mensen die, bijvoorbeeld, maar een pakje peuken hebben gejat bij de Appie, die hoeven toch geen 1,5jaar celstraf te krijgen? :')
dat ene pakje peuken is helemaal het probleem niet ... plunderen is nogal een misdrijf
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_117750775
Geenstijl draaft altijd door met het aan de schandpaal nagelen van verdachten. Gooi de foto's er gewoon af nadat de daders gepakt zijn
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
  maandag 8 oktober 2012 @ 21:28:53 #13
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_117750969
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 21:13 schreef einschtein het volgende:
Maar mensen die, bijvoorbeeld, maar een pakje peuken hebben gejat bij de Appie, die hoeven toch geen 1,5jaar celstraf te krijgen? :')
Wtf?
Ze mogen 10 jaar de bak in wat mij betreft, al hadden ze 5 eurocent uit de kassa gestolen, dat boeit me niets.
Van andermans spullen blijf je met je tengels af. Punt.
We zullen zien, zei de blinde.
pi_117751023
quote:
14s.gif Op maandag 8 oktober 2012 21:28 schreef Doodloper het volgende:

[..]

Wtf?
Ze mogen 10 jaar de bak in wat mij betreft, al hadden ze 5 eurocent uit de kassa gestolen, dat boeit me niets.
Van andermans spullen blijf je met je tengels af. Punt.
DIt serieus menen :') :')
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
  Forum Admin maandag 8 oktober 2012 @ 21:31:34 #15
232445 crew  Specularium
pi_117751172
quote:
14s.gif Op maandag 8 oktober 2012 21:28 schreef Doodloper het volgende:

[..]

Wtf?
Ze mogen 10 jaar de bak in wat mij betreft, al hadden ze 5 eurocent uit de kassa gestolen, dat boeit me niets.
Van andermans spullen blijf je met je tengels af. Punt.
Met vriendelijke groet, Fred en Ivo.
pi_117751364
quote:
14s.gif Op maandag 8 oktober 2012 21:28 schreef Doodloper het volgende:

[..]

Wtf?
Ze mogen 10 jaar de bak in wat mij betreft, al hadden ze 5 eurocent uit de kassa gestolen, dat boeit me niets.
Van andermans spullen blijf je met je tengels af. Punt.
:')
  maandag 8 oktober 2012 @ 21:35:28 #17
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_117751423
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 21:29 schreef henkde_j het volgende:

[..]

DIt serieus menen :') :')
quote:
9s.gif Op maandag 8 oktober 2012 21:31 schreef Specularium het volgende:

[..]

Met vriendelijke groet, Fred en Ivo.
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 21:34 schreef einschtein het volgende:

[..]

:')
ja waar is het ook voor nodig he, 4 uurtjes schoffelen waarvan 3 voorwaardelijk en hop, weer naar buiten.
die arme jongens wisten ook niet wat ze deden
We zullen zien, zei de blinde.
pi_117751586
quote:
7s.gif Op maandag 8 oktober 2012 21:35 schreef Doodloper het volgende:

[..]

[..]

[..]

ja waar is het ook voor nodig he, 4 uurtjes schoffelen waarvan 3 voorwaardelijk en hop, weer naar buiten.
die arme jongens wisten ook niet wat ze deden
Nee, een paar jaar de cel in voor een pakkie peukies. (bijvoorbeeld) Goed man!
pi_117751633
quote:
7s.gif Op maandag 8 oktober 2012 21:35 schreef Doodloper het volgende:

[..]

[..]

[..]

ja waar is het ook voor nodig he, 4 uurtjes schoffelen waarvan 3 voorwaardelijk en hop, weer naar buiten.
die arme jongens wisten ook niet wat ze deden
Man je leeft amper 10 jaar bewust :')
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
  maandag 8 oktober 2012 @ 21:38:36 #20
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_117751635
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 21:37 schreef einschtein het volgende:

[..]

Nee, een paar jaar de cel in voor een pakkie peukies. (bijvoorbeeld) Goed man!
Dan middelen we het en maken we er 5 jaar en 2 uur van.
We zullen zien, zei de blinde.
  maandag 8 oktober 2012 @ 21:38:47 #21
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_117751649
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 21:38 schreef henkde_j het volgende:

[..]

Man je leeft amper 10 jaar bewust :')
hiahahoahaohhoohw ja laten we op de man spelen
We zullen zien, zei de blinde.
pi_117751710
quote:
7s.gif Op maandag 8 oktober 2012 21:38 schreef Doodloper het volgende:

[..]

hiahahoahaohhoohw ja laten we op de man spelen
Godzijdank zijn er weinig tot geen anderen die er zo over denken :D
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
  maandag 8 oktober 2012 @ 21:41:50 #23
345970 Doodloper
Is een hardloper.
pi_117751841
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 21:39 schreef henkde_j het volgende:

[..]

Godzijdank zijn er weinig tot geen anderen die er zo over denken :D
:')

Maar wat vind je een ideale straf dan?
6 maanden brommen + dikke boete om de AH te compenseren wel goed?
We zullen zien, zei de blinde.
pi_117751964
quote:
7s.gif Op maandag 8 oktober 2012 21:41 schreef Doodloper het volgende:

[..]

:')

Maar wat vind je een ideale straf dan?
6 maanden brommen + dikke boete om de AH te compenseren wel goed?
Schade vergoeden +flinke boete en mogelijk werkstraf/iets terugdoen voor de maatschappij.
Celstraf kost alleen maar geld en brengt dit soort 'onschuldige' crimineeltjes alleen maar in contact met verkeerde figuren.
Op donderdag 7 februari 2013 22:30 schreef wolfrolf het volgende:
Godsamme _O_ wat een baas ben je toch
Op dinsdag 26 februari 2013 15:53 schreef SilentChaos het volgende:
Jij begrijpt _O_
pi_117752308
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 21:13 schreef einschtein het volgende:
Ik moet wel zeggen dat de meeste mensen te.. euh, simpel denken. Ze vinden dat iedereen de meest hoge straf moeten krijgen; "Kijk wat voor schade ze hebben aangericht!". Terwijl de gemiddelde persoon, met uitzondering van een paar natuurlijk, maar een paar dingen gedaan hebben.

Begrijp me niet verkeerd, ze moeten gestraft worden. Maar mensen die, bijvoorbeeld, maar een pakje peuken hebben gejat bij de Appie, die hoeven toch geen 1,5jaar celstraf te krijgen? :')
Dan hoeft er toch ook geen enorm onderzoek gedaan te worden toch als het zo simpel is..

Ten eerste wisten ze donders goed waar ze aan begonnen. Ik had er ook heen kunnen gaan en lekker kunnen gaan rellen maar ik wist op voorhand wel wat de consequenties zouden zijn dus ben ik lekker saai 50 km ten zuidwesten van dat feestje gebleven. Straffen kunnen voor dit soort ongein niet hoog genoeg zijn, laat ze tenminste een boete van 50.000 euro krijgen zodat ze voorlopig zoet zijn, nee de wet is zo dat de gewone man voor dit tuig mag opdraaien..
Minister Cramer: "Milieuvervuiling mag zolang je maar betaalt."
Minister Cramer: "Mensheid in 2100 grotendeels verdwenen."
Minister Cramer: "In 2050 40% van alle dier- en plantensoorten uitgestorven."
pi_117752527
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 21:13 schreef einschtein het volgende:
Ik moet wel zeggen dat de meeste mensen te.. euh, simpel denken. Ze vinden dat iedereen de meest hoge straf moeten krijgen; "Kijk wat voor schade ze hebben aangericht!". Terwijl de gemiddelde persoon, met uitzondering van een paar natuurlijk, maar een paar dingen gedaan hebben.

Begrijp me niet verkeerd, ze moeten gestraft worden. Maar mensen die, bijvoorbeeld, maar een pakje peuken hebben gejat bij de Appie, die hoeven toch geen 1,5jaar celstraf te krijgen? :')
16 dagen is weer het andere uiterste. Met bijvoorbeeld het plunderen van de servicebalie in de AH hebben of het gooien van stenen ze de groep openbare orde zodanig verstoort dat voor anderen ook de grens tussen goed en kwaad verdween. Het opruien van de groep in zijn geheel mag wat mij betreft zwaar bestraft worden.
  Moderator maandag 8 oktober 2012 @ 22:05:30 #27
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_117753499
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2012 21:48 schreef kawotski het volgende:

[..]

Dan hoeft er toch ook geen enorm onderzoek gedaan te worden toch als het zo simpel is..

Ten eerste wisten ze donders goed waar ze aan begonnen. Ik had er ook heen kunnen gaan en lekker kunnen gaan rellen maar ik wist op voorhand wel wat de consequenties zouden zijn dus ben ik lekker saai 50 km ten zuidwesten van dat feestje gebleven. Straffen kunnen voor dit soort ongein niet hoog genoeg zijn, laat ze tenminste een boete van 50.000 euro krijgen zodat ze voorlopig zoet zijn, nee de wet is zo dat de gewone man voor dit tuig mag opdraaien..
op zich zou het idd een aardige straf zijn als je al die gasten 50.000 euro (of zelfs 500.000) boete geeft en het gewoon na een jaar ofzo kwijtscheld als ze netjes hun termijnen gehaald hebben en op 500 euro zitten ofzo

dat ze een jaar lang met zo'n schuld boven het hoofd zitten lijkt me al straf genoeg voor dit soort jochies (net de echte relschopper die er ongetwijfeld ook rond heeft gelopen) maar dat zal wel ergens tegen de mensenrechten zijn ofzo
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_117760117
quote:
7s.gif Op maandag 8 oktober 2012 21:41 schreef Doodloper het volgende:

[..]

:')

Maar wat vind je een ideale straf dan?
6 maanden brommen + dikke boete om de AH te compenseren wel goed?
Je kunt beter doen wat de rechter al zo'n beetje aan het doen is: plundering legaliseren.
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 00:51:37 #29
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_117760560
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2012 21:48 schreef kawotski het volgende:

[..]
Straffen kunnen voor dit soort ongein niet hoog genoeg zijn, laat ze tenminste een boete van 50.000 euro krijgen zodat ze voorlopig zoet zijn, nee de wet is zo dat de gewone man voor dit tuig mag opdraaien..
:')

Ik heb liever dat die jongens normale straffen krijgen,en dat ze later nog een kans hebben om een normaal leven te hebben en een goede baan. Wat jij wil is mensenlevens verwoesten omdat ze 1x in de fout zijn geweest (aan rellen meegedaan, ze hebben geen moord gepleegd). Jouw redenatie kost ons op de lange termijn meer.

Al zal dit niet-populistisch-praatje niet in je straat passen.
Paardelul !!!
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 00:55:50 #30
349538 Anno2012
Het is toch ongelofelijk man!
pi_117760669
quote:
14s.gif Op maandag 8 oktober 2012 21:38 schreef Doodloper het volgende:

[..]

Dan middelen we het en maken we er 5 jaar en 2 uur van.
Ga terug naar je keuken aub ,tjezus :')
Paardelul !!!
pi_117761185
quote:
0s.gif Op maandag 8 oktober 2012 21:13 schreef einschtein het volgende:
Ik moet wel zeggen dat de meeste mensen te.. euh, simpel denken. Ze vinden dat iedereen de meest hoge straf moeten krijgen; "Kijk wat voor schade ze hebben aangericht!". Terwijl de gemiddelde persoon, met uitzondering van een paar natuurlijk, maar een paar dingen gedaan hebben.

Begrijp me niet verkeerd, ze moeten gestraft worden. Maar mensen die, bijvoorbeeld, maar een pakje peuken hebben gejat bij de Appie, die hoeven toch geen 1,5jaar celstraf te krijgen? :')
Hier niet maar als het om voetbalsupporters gaat dan mag het ineens wel allemaal over 1 kam? :') :r
pi_117761214
quote:
7s.gif Op maandag 8 oktober 2012 21:41 schreef Doodloper het volgende:

[..]

:')

Maar wat vind je een ideale straf dan?
6 maanden brommen + dikke boete om de AH te compenseren wel goed?
Laat ze 6 maanden oma's wassen in een verzorgingstehuis, zelfs dood wil ik die troep niet aanraken daar, behoorlijke straf dus!
pi_117762057
quote:
1s.gif Op maandag 8 oktober 2012 21:51 schreef Wokkel het volgende:

[..]

16 dagen is weer het andere uiterste. Met bijvoorbeeld het plunderen van de servicebalie in de AH hebben of het gooien van stenen ze de groep openbare orde zodanig verstoort dat voor anderen ook de grens tussen goed en kwaad verdween. Het opruien van de groep in zijn geheel mag wat mij betreft zwaar bestraft worden.
Ik vind het heerlijk gewoon, stoer lopen doen en dan zeuren om de foto`s.
Wel een mooie brief van die vader.
(De man schaamt zich natuurlijk vreselijk voor dat monster-kind dat die klingon prostituee heeft uit gescheten)
pi_117762111
Verbijsterend en schokkend dit. Slechts 42 dagen cel waarvan 26 voorwaardelijk. Wat is er aan de hand in Nederland, hoe kan dat, hoe is dit mogelijk? Proberen we criminaliteit bewust in stand te houden in Nederland ofzo?

De geweldplegers en vernielers in Haren moeten minstens één jaar de bak in en minstens 80 uur taakstraf krijgen. Onbegrijpelijk dit, geen wonder dat geen mens meer vertrouwen heeft in de rechtstaat en geen wonder dat elke dwaas met alle plezier (geweldadig) gaat meerellen tegen de politie, het maximale wat je krijgt is 6 weken cel waarvan bijna 4 voorwaardelijk :') _O- :')
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_117762115
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 05:28 schreef Shreyas het volgende:
Verbijsterend en schokkend dit. Slechts 42 dagen cel waarvan 26 voorwaardelijk. Wat is er aan de hand in Nederland, hoe kan dat, hoe is dit mogelijk? Proberen we criminaliteit bewust in stand te houden in Nederland ofzo?

De geweldplegers en vernielers in Haren moeten minstens één jaar de bak in en minstens 80 uur taakstraf krijgen. Onbegrijpelijk dit, geen wonder dat geen mens meer vertrouwen heeft in de rechtstaat en geen wonder dat elke dwaas met alle plezier (geweldadig) gaat meerellen tegen de politie, het maximale wat je krijgt is 6 weken cel waarvan bijna 4 voorwaardelijk :') _O- :')
:')
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_117762118
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 05:31 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

:')
Leg me even uit waarom je het niet met me eens bent. Ik wil graag al die softe linkse geitenwollenssokkenfiguren snappen en begrijpen waarom ze steeds pleiten voor zeer lage milde straffen.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_117762123
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 05:33 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Leg me even uit waarom je het niet met me eens bent. Ik wil graag al die softe linkse geitenwollenssokkenfiguren snappen en begrijpen waarom ze steeds pleiten voor zeer lage milde straffen.
Omdat 1 jaar cel voor wat bij veel jongeren een eenmalige impulsieve daad is geweest buiten alle proportie is. Schiet zijn doel voorbij rn doet meer schade dan goed. Nu is twee weken wel erg kort, maar meer dan genoeg tijd voor die jonge gasten om hun zonden te overdenken. Daarnaast hebben ze een strafblad en voorwaardelijk, dus bij recidive gaan ze zwaarder gestrafd worden.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_117762126
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 05:38 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Omdat 1 jaar cel voor wat bij veel jongeren een eenmalige impulsieve daad is geweest buiten alle proportie is. Schiet zijn doel voorbij rn doet meer schade dan goed. Nu is twee weken wel erg kort, maar meer dan genoeg tijd voor die jonge gasten om hun zonden te overdenken. Daarnaast hebben ze een strafblad en voorwaardelijk, dus bij recidive gaan ze zwaarder gestrafd worden.
Het doet HUN meer schade ja, dat is ook de bedoeling. Maar ik kijk liever eerst naar de honderden slachtoffers in Haren en die onder de politie vielen, in plaats van naar de situatie waar de dader in verkeerd. Een jaar celstraf zou prima verdiend zijn, het kan me niets schelen dat hij het daar moeilijk meer gaat hebben, dan had hij maar minder debiel moeten zijn toen hij (hopelijk eenmalig en impulsief) al die (fysieke en emotionele) schade en vernielingen aanrichtte bij andere mensen.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_117762132
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 05:43 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Het doet HUN meer schade ja, dat is ook de bedoeling. Maar ik kijk liever eerst naar de honderden slachtoffers in Haren en die onder de politie vielen, in plaats van naar de situatie waar de dader in verkeerd. Een jaar celstraf zou prima verdiend zijn, het kan me niets schelen dat hij het daar moeilijk meer gaat hebben, dan had hij maar minder debiel moeten zijn toen hij (hopelijk eenmalig en impulsief) al die (fysieke en emotionele) schade en vernielingen aanrichtte bij andere mensen.
Helaas voor jou is onze rechtstaat er niet op gericht mensen kapot te maken bij een eenmalige misstap.

Wel vreemd is het dat er geen enkele schadevergoeding hoeft te worden betaald.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_117762158
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 05:49 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Helaas voor jou is onze rechtstaat er niet op gericht mensen kapot te maken bij een eenmalige misstap.

Wel vreemd is het dat er geen enkele schadevergoeding hoeft te worden betaald.
Maar dat die persoon die ''eenmalig en impulsief'' een misstap heeft begaan daarmee andere mensen kapot heeft gemaakt interesseert je niet? Typische gedachte van veel mensen in deze tijdsgeest, de rechtstaat moet mild zijn tegen daders zodat ze een gelukkig leven kunnen blijven leiden terwijl die daders onbehouwen honderden mensen voor lange tijd diep ongelukkig hebben gemaakt.

En hoe zou Merthe zich nu voelen? Hoe gaat ze volgend jaar haar verjaardag vieren, als ze die überhaupt ooit nog durft te vieren? En als ze ooit een dochter heeft en die wordt 16, wat voor herinnering gaat dat bij haar oproepen? Maar dat vindt niemand interessant, zolang de dader maar ongeschonden blijft, daar heeft iedereen empathie mee. Triest dat dit er in Nederland zo aan toe gaat.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
pi_117762184
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 05:49 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Helaas voor jou is onze rechtstaat er niet op gericht mensen kapot te maken bij een eenmalige misstap.

Wel vreemd is het dat er geen enkele schadevergoeding hoeft te worden betaald.
Met een jaar celstraf maak je geen mensen kapot, wat een quatsch. Als we jouw redenering aanhouden is een dader het slachtoffer op het moment dat de rechter hem veroordeeld tot een serieuze straf.
pi_117762261
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 06:30 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Met een jaar celstraf maak je geen mensen kapot, wat een quatsch. Als we jouw redenering aanhouden is een dader het slachtoffer op het moment dat de rechter hem veroordeeld tot een serieuze straf.
Waar zeg ik dat? Ik zeg alleen dat ik voor het gros van de daders van deze delicten een jaar celstraf buuten proportie vindt. Laat ze maar even een paar weken nadenken over hun daden en de schade vergoeden. Maar een jaar de bak in is onnodig.
En dat heeft niks met de dader een slachtoffer noemen te maken, dat zeg ik nergens, en is eenzelfde dooddoener als dat ik zou zeggen dat we ze dan maar de doodstraf moeten geven.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_117762454
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 06:12 schreef Shreyas het volgende:

[..]

En hoe zou Merthe zich nu voelen? Hoe gaat ze volgend jaar haar verjaardag vieren, als ze die überhaupt ooit nog durft te vieren? En als ze ooit een dochter heeft en die wordt 16, wat voor herinnering gaat dat bij haar oproepen? Maar dat vindt niemand interessant, zolang de dader maar ongeschonden blijft, daar heeft iedereen empathie mee. Triest dat dit er in Nederland zo aan toe gaat.
Merthe heeft haar helden een onvergetelijke avond bezorgd.
pi_117764290
Matige strafmaat naar mijn zin maar de uitspraak begrijp ik wel.
De vervelendste straf voor de daders is denk ik dat ze nu een strafblad hebben. Dat gaat toch tegen je werken in een sollicitatieprocedure.
Ik ben de Schim. Door de angstige stad ren ik. Door het eeuwige lijden vlucht ik weg.
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 09:45:34 #45
319243 Caland
FREEJANCEES
pi_117764325
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 09:43 schreef De_kluizenaar het volgende:
Matige strafmaat naar mijn zin maar de uitspraak begrijp ik wel.
De vervelendste straf voor de daders is denk ik dat ze nu een strafblad hebben. Dat gaat toch tegen je werken in een sollicitatieprocedure.
Het gros zullen first offenders zijn, dan is de strafmaat nog best wel aan de hoge kant zelfs.
VBL SC influencer
Left, right, behind
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 10:38:06 #46
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_117765791
Nog een "straf"

quote:
Een achttienjarige jongen uit Kortehemmen heeft maandag bij de politierechter 40 uur werkstraf gekregen. De man heeft hem schuldig gemaakt aan openlijke geweldpleging tijdens het Project X feest op 21 september in Haren.

Naast een werkstraf van 40 uur kreeg hij twee weken voorwaardelijke celstraf opgelegd met een proeftijd van twee jaar en de bijzondere voorwaarde om zich verplicht te melden bij de reclassering. De schadevergoeding aan twee politieagenten werd tevens toegewezen.
Bron: http://waldnet.nl/wn/nieu(...)uit_Kortehemmen.html
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 10:46:59 #47
262 Re
Kiss & Swallow
pi_117766072
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 06:12 schreef Shreyas het volgende:

[..]

Maar dat die persoon die ''eenmalig en impulsief'' een misstap heeft begaan daarmee andere mensen kapot heeft gemaakt interesseert je niet? Typische gedachte van veel mensen in deze tijdsgeest, de rechtstaat moet mild zijn tegen daders zodat ze een gelukkig leven kunnen blijven leiden terwijl die daders onbehouwen honderden mensen voor lange tijd diep ongelukkig hebben gemaakt.

En hoe zou Merthe zich nu voelen? Hoe gaat ze volgend jaar haar verjaardag vieren, als ze die überhaupt ooit nog durft te vieren? En als ze ooit een dochter heeft en die wordt 16, wat voor herinnering gaat dat bij haar oproepen? Maar dat vindt niemand interessant, zolang de dader maar ongeschonden blijft, daar heeft iedereen empathie mee. Triest dat dit er in Nederland zo aan toe gaat.
andere mensen kapot heeft gemaakt?.. er is naar mijn weten 1 slachtoffer met een tegel op zijn hoofd heeft gekregen... die dader mag best een poging tot doodslag krijgen van me, maar daar hebben die andere niets mee te maken...
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_117766179
quote:
Niks mis mee, zeker inclusief de schadevergoeding.
Als je zo iemand op zijn 18e een jaar in de bak gooit maak je het hem extreem lastig een toekomst op de bouwen en zal hij alleen maat eerder vervallen in zulk gedrag. 40u schoffelen geef hem lekker de tijd om zijn dronken gedrag jegens de politie te overdenken. Ook weet ik de hoogte van de vergoeding niet, maar daar zal hij op zijn 18e wel even voor moeten werken.
Sluit je de kans op herhaling meer mee uit dan met een jaar celstraf, en mocht hij toch vervallen in hetzelfde gedrag dan heeft hij een strafblad en een voorwaardelijke celstraf en dat wordt zeker meegenomen door OM/rechter.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
  dinsdag 9 oktober 2012 @ 10:57:55 #49
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_117766391
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 10:50 schreef Me_Wesley het volgende:

[..]

Niks mis mee, zeker inclusief de schadevergoeding.
Als je zo iemand op zijn 18e een jaar in de bak gooit maak je het hem extreem lastig een toekomst op de bouwen en zal hij alleen maat eerder vervallen in zulk gedrag. 40u schoffelen geef hem lekker de tijd om zijn dronken gedrag jegens de politie te overdenken. Ook weet ik de hoogte van de vergoeding niet, maar daar zal hij op zijn 18e wel even voor moeten werken.
Sluit je de kans op herhaling meer mee uit dan met een jaar celstraf, en mocht hij toch vervallen in hetzelfde gedrag dan heeft hij een strafblad en een voorwaardelijke celstraf en dat wordt zeker meegenomen door OM/rechter.
Als er een schadevergoeding is toegewezen aan 2 agenten zal het meer zijn geweest dan gewoon toekijken.
Wat dat betreft zijn de strafrichtlijnen toch onduidelijk als je het volgende stukje leest:

quote:
Openlijke geweldpleging

Openlijke geweldpleging is een strafbaar feit dat u niet in uw eentje kunt plegen, er moet altijd sprake zijn van meer dan 1 persoon. Het gaat bij openlijke geweldpleging om de verstoring van de openbare orde door in vereniging geweld tegen personen of goederen te plegen.

Bijvoorbeeld:

vechtpartij op een plein
vandalisme door een groep jongeren
baldadigheid op een station door voetbalsupporters
Let op: u kunt ook voor openlijke geweldpleging veroordeeld worden zonder dat u zelf geweld heeft gepleegd. Het klassieke voorbeeld van ‘u stond erbij en u keek ernaar' kan in sommige gevallen al voldoende zijn.

De rechter oordeelt in die gevallen dat u maar had moeten weglopen. U had zich aan de situatie moeten onttrekken of moeten voorkomen.

Voor openlijke geweldpleging hanteert de rechter de volgende strafrichtlijnen:

Een groepje jongeren (meerderjarig) dat aan aantal auto's beschadigt: 4 weken gevangenisstraf
Een groepje jongeren dat op straat geweld pleegt bestaande uit het slaan of schoppen van medemensen waarbij geen noemenswaardig letsel ontstaan is: 8 weken gevangenisstraf
bron: http://www.judex.nl/recht(...)trafbare-feiten-.htm
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_117766535
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 oktober 2012 10:57 schreef GizartFRL het volgende:

[..]

Als er een schadevergoeding is toegewezen aan 2 agenten zal het meer zijn geweest dan gewoon toekijken.
Wat dat betreft zijn de strafrichtlijnen toch onduidelijk als je het volgende stukje leest:

[..]

bron: http://www.judex.nl/recht(...)trafbare-feiten-.htm
Ik ken de ins en outs niet van deze uitspraak, maar wie heeft die richtlijnen vastgesteld? Elke zaak is anders.
4 weken zou ik ook wel terecht hebben gevonden trouwens hoor, alleen ik ken de situatie ter plaatse niet.
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')