Om masterblaster's vraag te beantwoorden, en wat interessante info toe te voegen voor de nieuwsgierige lezers

:
--"De brandstof waar je spiercellen op lopen is ATP of Adenosine Tri Fosfaat. In de verbranding van ATP gaat ATP over in ADP of Adenosine Di Fosfaat. Creatine zorgt ervoor dat je dit ADP weer omzet in ATP. Daarom heet creatine ook wel 'energiefosfaat'. "
Creatine verkort de tijd die spiervezels nodig hebben om na een samentrekking tot rust te komen met vijf procent komt uit onderzoeken rollen.--
Creatine werkt, is een feit, maar uiteindelijk valt t resultaat tegen. Als t goed is kan je zwaarder trainen, of langer, dus kunnen je spieren groeien, maar of dat de gemaakt kosten dekt betwijfel ik. In nederland is creatine sowieso veel te duur, bij bodybuilding.com kan je het voor minstens de helft krijgen bijvoorbeeld. Creatine staat erom bekend dat je veel vocht gaat vasthouden waardoor je groter lijkt, dat raak je allemaal weer kwijt, velen zeggen zelfs dat je uiteindelijk niks overhoud aan de 'kuur', dat er groei is tijdens gebruik, maar zodra je stopt is t foetsie.
Nogmaals het is een prima supplement, werkt ook goed, tijdens gebruiktijd, alleen verwacht geen grote dingen, het blijft een supplement...
HMB schijnt vooral te werken in de beginfase, startende fitnessers zouden hier baat bij hebben de eerste maanden. Ben je al een jaar bezig is t nutteloos.
Ikzelf heb beide suppl. in combinatie met elkaar gebruikt, hmb in beginfase, dus of t minder gegaan was als ik t niet gebruikte weet ik dus niet. HMB na een jaar deed niets, en creatine-aangekomen-kilos vlogen er na de gebruikstijd keihard af, zoals bekend. Een kleine extra massatoename was er wel denk ik, maar verwaarloosbaar klein.
(Ben nu rond de 100kg, 1m85)
Info van de ergogenics site http://www.angelfire.com/ab/ergo/ (trouwens een Bookmark waard deze site, heel interessant!)
-----------
HMB of beta-hydroxy beta-methylboterzuur is helemaal niet anabool. Het doet niks met eiwit, maar wel iets met cholesterol. Dat zegt Bryan Haycock in Muscle Monthly. Volgens hem is HMB alleen interessant voor beginners.
HMB zit van nature in de spieren. Het ontstaat uit het aminozuur leucine. HMB zelf doet niks, maar zet weer om in HMG-CoA. Die stof helpt spieren cholesterol aan te maken. Spieren hebben dat nodig voor hun celwand, de membraan, omdat ze geen cholesterol uit het bloed kunnen opnemen.
Iedereen die met gewichten traint maakt zoveel HMB aan dat suppletie geen zin heeft, schrijft Aycock. Na vier weken tenminste. Dan is je lichaam ingesteld op de training. Maar tot die tijd is er wat voor te zeggen. De studies waaruit blijkt dat HMB bij sporters werkt, hebben betrekking op mensen die nog nooit een halter hadden aangeraakt en voor het eerst in hun leven met gewichten trainen. In de studies blijkt ook dat het verschil tussen HMB-sporters en placebo-sporters met de weken steeds kleiner wordt.
Overigens zijn alle positieve studies naar HMB verricht door mensen die HMB verkopen, maar dat is een ander verhaal.
Voor iedereen die al wat langer traint is HMB echter waardeloos, blijkt uit een onderzoek van de supplementenscepticus Kreider. Kreider werkte met veertig ervaren krachtsporters, die 28 dagen HMB kregen of een placebo. Voor, tijdens en na het gebruik van het middel mat Kreider de lichaamskracht, het vetpercentage, de spiermassa, de leverfunctie en een stel bloedwaarden die iets zeggen over spieropbouw en -afbraak
De uitkomst: HMB deed helemaal niks.
De enige functie van HMB is dus dat je er beginnelingen de eerste weken mee kunt helpen. Maar, zo vraag ik me af, zou het niet kunnen zijn dat je lichaam dan niet verleert om zelf HMB aan te maken?
Voor ons heeft HMB afgedaan. Het is een duur en overbodig supplement.
--------
ook van ergogenics:
Wat kan ik verwachten als ik creatine en HMB combineer?
HMB slaat cholesterol op in je spierweefsel. Daardoor laat HMB je spieren meer vet verbranden in plaats van glucose. Daardoor groeien je spieren sneller. Ietsiepietsie en in theorie.
De praktijk leert echter dat je maar onder twee condities baat hebt bij HMB.
1. Als je op een caloriebeperkend dieet staat. Mijn theorie is dat de toegenomen hoeveelheid vrije vetzuren in je bloed HMB goed laat werken.
2. Als je op zo'n merkwaardig veel-vet-dieet zit waar die Amerikanen zo kapot van zijn. Omdat die bezopen gewoonte in Europa nog niet is doorgedrongen, ga ik daar niet verder op in.
Is niet aan die condities voldaan, dan doet HMB niks.
Persoonlijk vind ik HMB te duur. Een beetje dosering kost je om en nabij de drie euro per dag.
Het combo HMB en Creatine werkt daarom alleen als je dieet houdt en afvalt.
-=-------------
15 kilo in een jaar aan massa gewonnen doe je heel netjes masterblaster, zelfs voor een beginjaar. Maar die stijgende lijn van jou is in mijn ogen iets te stijgend, aankomend jaar weer 10 kilo is aardig hoog gegrepen wil je het clean behalen.
En het is je eigen lichaam maar als ik jou was zou ik gezien je leeftijd niet te hardcore trainen, niet te zwaar, wil je op je 20e zonder chronische blessures rondlopen. Bouw een gruwelijke basis voor t echte werk dat vanaf je 18/19e jaar kan beginnen, want je wilde een beest worden schreef je
en dat is niet gezond voor een lichaam in de groei. Een vriend van mij is ook vanaf jonge leeftijd bezig met fitness, BB, en daardoor kan hij nu niet meer full schouderoefeningen doen, militarypress etc. Lidtekenweefsel in zijn schoudertje door op te jonge leeftijd te zwaar te hebben getraind. Het is dus geen fabeltje, de kans is aanwezig dat je jezelf naar de tering helpt zo vroeg.