abonnement Unibet Coolblue
pi_117389505
Beste Fokkers!

Wat ik me afvroeg, wat zijn de voordelen (of nadelen) als je een ticket direct bij de luchtvaartmaatschappij koopt of via allround ticketaanbieders (Cheaptickets, Tix, etc.)

Heb wel vaker een vlucht geboekt maar nam dan altijd het goedkoopste. Nu wil ik weer een vlucht boeken maar het verschil is 1 euro, dus daarin ben ik onverschillig.

Bedankt!
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  zaterdag 29 september 2012 @ 15:06:15 #2
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_117389613
Vaak is het via een all-round ticketaanbieder wat goedkoper, en soms kun je er nog wat extra voordeel uit slepen, zoals 10kg extra bagage, of 1 gratis omboeking voor de terugreis.
pi_117389658
quote:
99s.gif Op zaterdag 29 september 2012 15:06 schreef Yi-Long het volgende:
Vaak is het via een all-round ticketaanbieder wat goedkoper, en soms kun je er nog wat extra voordeel uit slepen, zoals 10kg extra bagage, of 1 gratis omboeking voor de terugreis.
Ah ja, goed punt. Maar dat zijn extra bijkomstigheden. Zijn er ook nadelen?
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  zaterdag 29 september 2012 @ 15:12:39 #4
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_117389808
Sommigen rekenen juist meer boekingskosten en dan ben je bij de maatschappij zelf goedkoper uit. Kwestie van even vergelijken. Een nadeel dat ik laatst ondervond was dat ik een bevestiging kreeg van de vergelijkingssite, maar dat ik daarmee niet online kon inchecken, wat met een bevestiging van de maatschappij wel kon door gewoon op een link te klikken.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_117389879
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 15:12 schreef Flurry het volgende:
Sommigen rekenen juist meer boekingskosten en dan ben je bij de maatschappij zelf goedkoper uit. Kwestie van even vergelijken. Een nadeel dat ik laatst ondervond was dat ik een bevestiging kreeg van de vergelijkingssite, maar dat ik daarmee niet online kon inchecken, wat met een bevestiging van de maatschappij wel kon door gewoon op een link te klikken.
Oké, ik ga het denk ik maar gewoon via de maatschappij doen. Heb precies twee jaar geleden dezelfde vlucht geboekt maar weet niet meer via wie. Ook niets meer terug te vinden in mijn mail. :{
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_117389928
Het verschilt nogal inderdaad. Ik gebruik altijd in eerste instantie de zoek engines, en als ik daar een vlucht heb gevonden ga ik bij de betreffende maatchappij ook nog eens zelf kijken.

Houd inderdaad rekening met boekingskosten, die komen er vaak nog bij op het eind.
Voor wat foto's, kijk hier
  zaterdag 29 september 2012 @ 15:20:42 #7
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_117390049
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 15:16 schreef polariteit het volgende:
Het verschilt nogal inderdaad. Ik gebruik altijd in eerste instantie de zoek engines, en als ik daar een vlucht heb gevonden ga ik bij de betreffende maatchappij ook nog eens zelf kijken.

Houd inderdaad rekening met boekingskosten, die komen er vaak nog bij op het eind.
Sowieso schandalig dat je die vaak pas helemaal op het eind treft, en dan regelmatig nog idiote bedragen ook.... :N

Waarom zijn ze niet gewoon wettelijk verplicht dat gewoon meteen standaard aan te geven bij de eerste prijs!?
pi_117390067
quote:
99s.gif Op zaterdag 29 september 2012 15:20 schreef Yi-Long het volgende:

[..]

Sowieso schandalig dat je die vaak pas helemaal op het eind treft, en dan regelmatig nog idiote bedragen ook.... :N

Waarom zijn ze niet gewoon wettelijk verplicht dat gewoon meteen standaard aan te geven bij de eerste prijs!?
Haha zoals nu: 7,50 extra kosten ivm betalen met creditcard. Het wordt nu toch via de ticketaanbieder, lekker makkelijk en gratis met iDeal. :)

Edit: toch 25 euro extra kosten bij de ticketaanbieder. :')
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_117453435
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 15:07 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Ah ja, goed punt. Maar dat zijn extra bijkomstigheden. Zijn er ook nadelen?
Als je bij een tussenpersoon boekt, moet je ook bij die organisatie je ticket wijzigen als er iets verandert in je plannen. Dit kan onhandig zijn, zeker als je al in het buitenland zit. De vliegmaatschappij zelf is meestal beter bereikbaar en kan je meer opties bieden.
pi_117462501
Je zoekt een vlucht op via een vergelijkingssite, je kijkt wat het dan kost, daarna ga je naar de site van de maatschappij en kijk je wat het daar kost. Is het via de vergelijker goedkoper, boek je daar. Zo niet, boek je via de maatschappij zelf, aangezien je liever geen extra geld betaald aan een tussenhandel.
May you never steal, lie or cheat. But if you have to steal, then steal away my sorrows. If you have to lie, then lie with me all the nights of our life. If you have to cheat, then cheat death because I don't want to live a day without you
pi_117463279
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 13:45 schreef LordLynx het volgende:
Je zoekt een vlucht op via een vergelijkingssite, je kijkt wat het dan kost, daarna ga je naar de site van de maatschappij en kijk je wat het daar kost. Is het via de vergelijker goedkoper, boek je daar. Zo niet, boek je via de maatschappij zelf, aangezien je liever geen extra geld betaald aan een tussenhandel.
Probleem is dus dat je pas weet wat het kost als je het hele bestelproces al bijna door bent en alleen je betaling nog hoeft te doen... ;(
pi_117473382
quote:
7s.gif Op maandag 1 oktober 2012 14:09 schreef Scarlet_Dragonfly het volgende:

[..]

Probleem is dus dat je pas weet wat het kost als je het hele bestelproces al bijna door bent en alleen je betaling nog hoeft te doen... ;(
Dat is dus inderdaad kut. Is het niet zo dat dat twee jaar geleden ongeveer wel wettelijk is vastgelegd?

quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 04:13 schreef jaco het volgende:

[..]

Als je bij een tussenpersoon boekt, moet je ook bij die organisatie je ticket wijzigen als er iets verandert in je plannen. Dit kan onhandig zijn, zeker als je al in het buitenland zit. De vliegmaatschappij zelf is meestal beter bereikbaar en kan je meer opties bieden.
Nog een goed punt waar ik niet aan heb gedacht.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_117474169
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 18:30 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Dat is dus inderdaad kut. Is het niet zo dat dat twee jaar geleden ongeveer wel wettelijk is vastgelegd?

De 'boekingskosten' zijn officieel geen onderdeel van de ticketprijs. Er mag dus geadverteerd worden met 'Barcelona ¤99 retour' omdat die ¤99 de volledige prijs is van het ticket incl. taxen en toeslagen. De boekingskosten betaal je niet aan de airline maar aan de vergelijkingssite, als een soort fee omdat zij voor jou het ticket gevonden hebben. De fee gaat ook naar de vergelijkingssite en niet naar de airline, en is dus een 'extra service'. Enigszins een maas in de wetgeving, maar de vergelijkingssites moeten ook geld verdienen..
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_117474633
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 18:53 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

De 'boekingskosten' zijn officieel geen onderdeel van de ticketprijs. Er mag dus geadverteerd worden met 'Barcelona ¤99 retour' omdat die ¤99 de volledige prijs is van het ticket incl. taxen en toeslagen. De boekingskosten betaal je niet aan de airline maar aan de vergelijkingssite, als een soort fee omdat zij voor jou het ticket gevonden hebben. De fee gaat ook naar de vergelijkingssite en niet naar de airline, en is dus een 'extra service'. Enigszins een maas in de wetgeving, maar de vergelijkingssites moeten ook geld verdienen..
Maar daar moet een addertje zitten. Want als iedereen de vergelijkingssite gebruikt om uit te vinden wie het goedkoopst is, en ze dan allemaal via de maatschappij boeken, verdient de vergelijkingssite er niets aan terwijl ze wel de service van vergelijken bieden.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_117475823
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 19:04 schreef Hojdhopper het volgende:

[..]

Maar daar moet een addertje zitten. Want als iedereen de vergelijkingssite gebruikt om uit te vinden wie het goedkoopst is, en ze dan allemaal via de maatschappij boeken, verdient de vergelijkingssite er niets aan terwijl ze wel de service van vergelijken bieden.
ze krijgen ook een provisie op vluchten.
pi_117478246
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 19:28 schreef Roger_ het volgende:

[..]

ze krijgen ook een provisie op vluchten.
Ligt een beetje aan de deal met de airline. En als je bij bijv. Cheaptickets een KLM vlucht ziet die je wilt boeken, vervolgens een nieuw venster met KLM.nl opent en daar boekt, krijgt Cheaptickets geen cent.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_117479668
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 20:13 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

Ligt een beetje aan de deal met de airline. En als je bij bijv. Cheaptickets een KLM vlucht ziet die je wilt boeken, vervolgens een nieuw venster met KLM.nl opent en daar boekt, krijgt Cheaptickets geen cent.
Ja precies dit bedoel ik.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
  maandag 1 oktober 2012 @ 22:09:35 #18
353585 spotreisje
Op zoek naar reisaanbiedingen
pi_117485845
quote:
De 'boekingskosten' zijn officieel geen onderdeel van de ticketprijs. Er mag dus geadverteerd worden met 'Barcelona ¤99 retour' omdat die ¤99 de volledige prijs is van het ticket incl. taxen en toeslagen. De boekingskosten betaal je niet aan de airline maar aan de vergelijkingssite, als een soort fee omdat zij voor jou het ticket gevonden hebben. De fee gaat ook naar de vergelijkingssite en niet naar de airline, en is dus een 'extra service'. Enigszins een maas in de wetgeving, maar de vergelijkingssites moeten ook geld verdienen..
Dat de diverse websites zelf hun toeslagen samenstellen met namen als boekingskosten, customer service tax, dossierkosten, airline reservation fee en die kosten behoorlijk kunnen verschillen laat het volgende voorbeeld zien:



budgetair.nl, vliegwinkel.nl en cheaptickets.nl zijn van hetzelfde bedrijf (Travix). Toch verschillen de toeslagen per site terwijl het om een vergelijking op het zelfde moment van precies dezelfde vluchten gaat.

In sommige gevallen geeft een site zelfs andere tarieven na het bezoeken van een vergelijkingswebsite. Zo geeft tix.nl bij een direct bezoek soms andere resultaten dan wanneer je wordt doorgestuurd na een zoekresultaat op skyscanner.nl.
Altijd op zoek naar reisjes voor een spotprijs
pi_117521647
quote:
0s.gif Op maandag 1 oktober 2012 22:09 schreef spotreisje het volgende:

[..]

Dat de diverse websites zelf hun toeslagen samenstellen met namen als boekingskosten, customer service tax, dossierkosten, airline reservation fee en die kosten behoorlijk kunnen verschillen laat het volgende voorbeeld zien:

[ afbeelding ]Heel vreemde constructie zo, en erg onduidelijk voor de reiziger...

budgetair.nl, vliegwinkel.nl en cheaptickets.nl zijn van hetzelfde bedrijf (Travix). Toch verschillen de toeslagen per site terwijl het om een vergelijking op het zelfde moment van precies dezelfde vluchten gaat.

In sommige gevallen geeft een site zelfs andere tarieven na het bezoeken van een vergelijkingswebsite. Zo geeft tix.nl bij een direct bezoek soms andere resultaten dan wanneer je wordt doorgestuurd na een zoekresultaat op skyscanner.nl.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')