abonnement Unibet Coolblue
pi_117344803



WAT IS EVOHOME?
quote:
Honeywell Evohome is een draadloos regelsysteem voor zoneverwarming met een centraal bedieninterface. Honeywell evohome vindt de balans tussen optimaal comfort en een lagere energierekening door vele mogelijkheden en groot gebruikersgemak.

Het innovatieve, draadloze klimaatsysteem evohome maakt individuele temperatuurregeling per ruimte mogelijk. Via de aantrekkelijke gebruikersinterface, de evotouch, kan centraal de temperatuur in verschillende vertrekken worden geregeld. Zo is het warm in de vertrekken die worden gebruikt en worden de ongebruikte kamers niet onnodig verwarmd. Een energiebewuste manier van verwarmen, die een forse besparing kan betekenen op uw energierekening, zonder dat er wordt ingeleverd op uw wooncomfort.

Met evohome kan voor maximaal acht verschillende ruimtes een individueel weekprogramma ingesteld worden. Op elk gewenst moment van de dag of nacht, met zes verschillende perioden per dag, per vertrek. Bovendien is dit draadloze systeem eenvoudig te installeren zonder het hoeven wegwerken van kabels en boren van gaten. Dit maakt evohome uitermate geschikt voor zowel nieuwbouw als bestaande bouw.

Of het nu gaat om vloerverwarming, radiatoren of een combinatie daarvan: evohome biedt voor alle type verwarming een oplossing door het ruime aanbod aan compatibele accessoires. Woonkamer, slaapkamers, kinderkamer, kantoor aan huis, praktijkruimte of hobbykamer, alle vertrekken zijn op tijd heerlijk op temperatuur. Of het nu gaat om stadsverwarming, een bestaande zoneregeling, een moderne modulerende ketel of een ketel van een ouder type: evohome is praktisch altijd toepasbaar!

Duurzaam omgaan met energie, optimaal gebruikersgemak en draadloze bewegingsvrijheid evohome combineert het allemaal. Het mooie eigentijdse bedienpaneel met tafelstandaard is verkrijgbaar met verwisselbare frontcovers in de kleuren gepolijst zwart geborsteld metaal en hoogglans wit. Een stijlvolle verschijning in ieder interieur.
Bron: Website Honeywell

IN DE PRAKTIJK

Al ruim 300 posts wordt er gesproken over het nut, de installatie, de werking en de optimalisatie van Evohome. Het kost wat moeite om het systeem draaiend te krijgen, maar het lijkt er op dat de meeste gebruikers tevreden zijn met de mogelijkheden die het systeem biedt.

Zoals bij elk nieuw product zijn er altijd zaken die beter of anders kunnen. De belangrijkste bug die door de meesten in het eerste topic geconstateerd is, is het onnodig aanspringen van de ketel op vaste momenten, zonder dat de ruimtetemperatuur daar om vraagt. Dit is al meerdere malen onder de aandacht van Honeywell gebracht en er lijkt nu eindelijk wat te gaan gebeuren, met dank aan users AJS1 en smv.

LINKS
- Evohome - internationale website
- Evohome - Nederlandse website

- Installatiedocument 1
- Installatiedocument 2

- Meest recente driver (v21) Installatie op eigen risico

- Online gasmeterstand registratie

VORIG DEEL
[verwarming] Iemand ervaring met Honeywell Evohome?

[ Bericht 49% gewijzigd door Coelho op 28-09-2012 13:14:11 ]
pi_117344885
Laatste ontwikkelingen uit het vorige topic:

quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 16:58 schreef AJS1 het volgende:
Hallo,

een goed bericht: ik ben vanmiddag gebeld door de helpdesk van Honeywell. Zij onderkennen het probleem met de overbodige schakelmomenten en gaan morgen met de techneuten om tafel hoe de software hier op aangepast kan worden. Mij is toegezegd dat ik a.s. maandag of dinsdag teruggebeld word over hoe en wanneer de software wordt aangepast.
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 10:43 schreef smv het volgende:
Hoi,

Hier een kleine update vanuit mij. Ik ben deze ochtend uit eindelijk ook gebeld door Honeywell. Hij heeft van mij allerlei info opgenomen voor onderzoek en wat ik begreep is dat ze maandag/dinsdag gaan zitten intern om te kijken hoe ze het probleem kunnen oplossen. Hij heeft tot wel 3x gezegd dat hij mij zoiezo volgende week gaat terugbellen en mij op de hoogte wilt houden.
Het is wel zo, dat we niet binnen twee weken waarschijnlijk al de oplossing kunnen verwachten, maar ze nemen het nu wel eindelijk serieus en willen het oplossen.

Tevens heb ik hem verteld waarom ze zelf geen forum oprichten, waar wij ons ei kwijt kunnen. Wij zien namelijk totaal helemaal niks vanuit honeywell komen betreft updates, nieuwe elementen wat aangekondigd word helemaal niks, tevens dat de update cycle behoorlijk lang is, je hebt nog niet eens een update in 2012, terwijl er in 2010 al genoeg ideeen zijn verstuurd naar honeywell. Je hoor alleen helemaal niks van ze zelf.

Hij beaamde alleen dat ze hier niet ervaren in zijn en dat Internet nog vrij nieuw voor ze is, voor communicatie etc...

hoop dat hij geluisterd heeft en dat ze zelf een forum gaan creeren voor de evohome, schakelt voor ons en hun een stuk sneller!

het is voor nu voor mij ook afwachten.
pi_117349364
De persoon die mij terug belde is niet iemand van de helpdesk meer, maar iemand die intern bij Honeywell werkt. Het heeft wel degelijk geholpen om masaal te gaan lopen "klagen" naar Honeywell, als er mensen zijn die het nog niet gedaan hebben, graag doen!

Hoe meer mensen naar Honeywell gaan, hoe beter ze ook kunnen zien dat het product niet 100% goed draait. De meneer zei ook tegen mij, zolang er geen meldingen worden gedaan door mensen, weten wij ook niet wat er mis is eventueel met het product, of wat wij moeten verbeteren.

Hoop dat ik hiermee andere/nieuwe mensen ook over de streep trek om zich bij honeywell helpdesk te melden.
pi_117350632
Ik heb ze ook gebeld. Het lijkt inderdaad hun aandacht te hebben. Mij werd wel uitgelegd dat het uitbrengen van software updates een lang proces is omdat men dit tegelijk voor heel Europa doet en er tussen alle landen consensus moet zijn voor software wijzigingen daadwerkelijk geïmplementeerd worden.
pi_117356834
Ik ben overigens ook teruggebeld door Honeywell, had alleen nog niet de gelegenheid om dit hier te melden.
Men is hier inderdaad intern nu mee bezig, en niet meer vanuit de helpdesk.
Ook werd de mogelijkheid geopperd, dat men langs zou komen om de installatie te bekijken.
Men betreurde dat de communicatie te wensen overliet, maar dat er nu in ieder geval geprobeerd zou worden dat te verbeteren.
De software is bij Honeywell Duitsland in ontwikkeling, dus we moeten maar afwachten of er voldoende gewicht in de schaal wordt gelegd, maar het begin is er.
Nu dus maar afwachten.
pi_117383138
Ook ik ben blij te vernemen dat Honeywell het probleem van de schakelmomenten nu serieus lijkt te nemen. Hartelijk dank aan de doorzetters.

Zoals eerder vermeld, kan ik real-time mijn beide Remeha ketels draadloos op mijn laptop uitlezen. De parameters en grafieken worden automatisch permanent gelogd. Ik kan dus actueel, maar ook met terugwerkende kracht zien wat er in de ketels op welk moment dan ook gebeurt. Ik zal niemand hiermee verder lastig vallen, maar de resultaten zijn nog erger dan ik dacht.

Bij als voorbeeld een continue warmtevraag van de Evotouches zie ik gemeten over een uur dit:

1. De ketels schakelen 6 keer per uur bij gelijke intervallen uit voor een periode van circa 1,5 minuut om daarna weer terug te gaan naar het oorspronkelijke setpoint van voor de uitschakeling. Beide ketels hebben als beveiliging een anti-pendel instelling, die bij mij van fabriekswege op 5 minuten staat. Gaan de ketels dus uit door een schakelmoment, vindt herstart pa na 6,5 minuten plaats. Ik heb er geen verstand van, maar ik denk dat andere merken ook een dergelijke beveiliging hebben ingebouwd, wellicht met andere getallen.
2. Mijn oorspronkelijke Remeha Celcia 20 thermostaat moduleert opgaand en afgaand bij als voorbeeld een continue warmtevraag van een uur in geleidelijke stappen van enkele graden per keer. De ketels blijven een uur aan. De OT modulen moduleren vrijwel uitsluitend stijl in stappen van 10 en 20 graden. In beide ketels is weer als veiligheid ingebouwd, dat zodra de aanvoer temperatuur meer dan 5 graden boven het setpoint uitkomt, de ketels uitschakelen om wederom pas weer na 5 minuten aan te gaan. Bij mij gebeurt dit gemiddeld 2 tot 4 keer per uur. Ook hier heb ik geen verstand van, maar ik denk dat andere merken ook een dergelijke beveiliging hebben, wellicht met andere getallen.

Samengevat: bij een continue warmtevraag van de Evotouches schakelen de OT modules de ketels gemiddeld 8 keer per uur uit en vindt 8 keer een herstart plaats. Gedurende dit uur branden de ketels feitelijk maar 11 minuten in plaats van 60 minuten (60-6x6,5-2x5).

Natuurlijk kan in theorie alleen bij mij sprake zijn van deze situatie. Daar staat tegenover dat vele anderen op dit forum eveneens last hebben van de schakelmomenten. Bij ketels van andere merken, die ook over dergelijke beveiligings- c.q anti-pendel mechanismes beschikken, is de situatie dus nog veel erger dan wellicht beseft wordt.

Jammer genoeg weet ik niet hoe ik screenshots moet inlassen, dan kon ik het laten zien.

Ik zal Honeywell mijn log ter beschikking stellen. Misschien helpt het.

Als iemand tips heeft, houd ik mij aanbevolen. Heeft iemand ervaring met de aan/uit module? Vinden de schakelmomenten dan ook plaats?

Groeten
  Moderator zaterdag 29 september 2012 @ 18:37:38 #7
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_117396515
Ik heb het topic even gekoppeld aan het vorige deel :)
Dan blijft alles mooi bij elkaar !
pi_117407944
Beste Evo-stokers,

Geweldig dat jullie een luisterend oor hebben gevonden bij Honeywell! Ik zal ook mijn bevindingen mailen aan de helpdesk in de hoop dat ze behalve de onnodige schakelmomenten ook iets kunnen doen aan een vertraagde start van de ketel wanneer er warmtevraag bestemd voor de HCE 80 (vloerverwarmingsunit) komt.
De Mijn Intergas ketel gaat dan direct stoken terwijl de HCE 80 de (thermische) zoneventielen op de vloerverwarmingsunit nog moet openen. (het volledig openen duurt 3,5 minuten) al na een halve minuut schakelt de pomp van de vloerverwarming in die zinloos staat te pompen tegen alle (nog) gesloten ventielen. De ketel gaat vervolgens op temperatuur uit omdat hij de warmte niet kwijt kan. Ik gebruik een modulerende schakelmodule en wil liever niet deze voor een aan/uit ketelrelais ruilen om daar een tijdvertraging tussen te zetten.

Ik heb dus het afgelopen stookseizoen gestookt zonder de zoneventielen op de afsluiters te klikken. Ik kan mijn woning dus nog steeds niet zone-gestuurd verwarmen omdat ik dan tegen dezelfde problemen oploop als hierboven door "verwarming" zo goed beschreven, ik krijg mijn huis dan niet meer warm. Zoals gezegd zal ik nu mijn problemen wel communiceren bij Honeywell in de hoop dat ook deze feedback wordt meegenomen in een oplossing.

Net als de andere gebruikers van dit forum vraag ik om nu je problemen via mail bij de Honeywell helpdesk te melden om zodoende de druk op de ketel te houden. we moeten het ijzer smeden als het heet is! Ik heb zelf veel ervaring met het leveren van gedetailleerde feedback in een andere tak van sport maar het is nu ongelooflijk waardevol om alle bruikbare feedback te geven.

Ik hoop dat het bundelen van de krachten tot een mooi resultaat leidt voor dit in potentie mooie product.
pi_117411426
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 11:07 schreef Verwarming het volgende:
Ook ik ben blij te vernemen dat Honeywell het probleem van de schakelmomenten nu serieus lijkt te nemen. Hartelijk dank aan de doorzetters.

Zoals eerder vermeld, kan ik real-time mijn beide Remeha ketels draadloos op mijn laptop uitlezen. De parameters en grafieken worden automatisch permanent gelogd. Ik kan dus actueel, maar ook met terugwerkende kracht zien wat er in de ketels op welk moment dan ook gebeurt. Ik zal niemand hiermee verder lastig vallen, maar de resultaten zijn nog erger dan ik dacht.

Bij als voorbeeld een continue warmtevraag van de Evotouches zie ik gemeten over een uur dit:

1. De ketels schakelen 6 keer per uur bij gelijke intervallen uit voor een periode van circa 1,5 minuut om daarna weer terug te gaan naar het oorspronkelijke setpoint van voor de uitschakeling. Beide ketels hebben als beveiliging een anti-pendel instelling, die bij mij van fabriekswege op 5 minuten staat. Gaan de ketels dus uit door een schakelmoment, vindt herstart pa na 6,5 minuten plaats. Ik heb er geen verstand van, maar ik denk dat andere merken ook een dergelijke beveiliging hebben ingebouwd, wellicht met andere getallen.
2. Mijn oorspronkelijke Remeha Celcia 20 thermostaat moduleert opgaand en afgaand bij als voorbeeld een continue warmtevraag van een uur in geleidelijke stappen van enkele graden per keer. De ketels blijven een uur aan. De OT modulen moduleren vrijwel uitsluitend stijl in stappen van 10 en 20 graden. In beide ketels is weer als veiligheid ingebouwd, dat zodra de aanvoer temperatuur meer dan 5 graden boven het setpoint uitkomt, de ketels uitschakelen om wederom pas weer na 5 minuten aan te gaan. Bij mij gebeurt dit gemiddeld 2 tot 4 keer per uur. Ook hier heb ik geen verstand van, maar ik denk dat andere merken ook een dergelijke beveiliging hebben, wellicht met andere getallen.

Samengevat: bij een continue warmtevraag van de Evotouches schakelen de OT modules de ketels gemiddeld 8 keer per uur uit en vindt 8 keer een herstart plaats. Gedurende dit uur branden de ketels feitelijk maar 11 minuten in plaats van 60 minuten (60-6x6,5-2x5).

Natuurlijk kan in theorie alleen bij mij sprake zijn van deze situatie. Daar staat tegenover dat vele anderen op dit forum eveneens last hebben van de schakelmomenten. Bij ketels van andere merken, die ook over dergelijke beveiligings- c.q anti-pendel mechanismes beschikken, is de situatie dus nog veel erger dan wellicht beseft wordt.

Jammer genoeg weet ik niet hoe ik screenshots moet inlassen, dan kon ik het laten zien.

Ik zal Honeywell mijn log ter beschikking stellen. Misschien helpt het.

Als iemand tips heeft, houd ik mij aanbevolen. Heeft iemand ervaring met de aan/uit module? Vinden de schakelmomenten dan ook plaats?

Groeten
Hallo Verwarming,

Honeywell heeft mij en andere forum-leden toegezegd om het onrechte inschakelen van de ketel bij geen warmtevraag te onderzoeken en op te lossen. Jij beschrijft nu het gedrag van Evohome indien er wel een warmtevraag is. Als nieuwe gebruiker heb ik nog onvoldoende inzicht in deze materie en zal als gebruiker van een aan/uit-schakeling (benodigd bij een Nefit-ketel) dit de komende maanden in de gaten houden.

Wordt vervolgd.

Gr, Arjan
pi_117411837
Zoals ook andere forum-leden hebben gemeld, kreeg ook ik van de "techneut" te horen dat zij niet op de hoogte waren van klachten van gebruikers. Blijkbaar schermt de 1e-lijns helpdesk van Honeywell de volgende onderliggende levels te goed af zodat potentiële verbeterpunten niet doordruppelen naar de techneuten die er verstand van hebben.

In 1 van de eerdere posts is al geopperd dat Honeywell zelf een forum opent om ideeën en klachten te verzamelen als bron voor doorontwikkeling van Evohome. Mocht ik in de gelegenheid komen om dit met Honeywell te bespreken dan zal ik dat zeker doen.

Conclusie: maak klachten en verbeterpunten zo concreet mogelijk en laat je niet afschepen door de 1e-lijns helpdesk van Honeywell.

Gr. Arjan
pi_117461164
Er is op dit forum al eens de vraag gesteld waarom een handmatige instelling op een HR80 niet te zien is op de Evotouch.
De software voorziet hier momenteel niet in.
Nu wij een luisterend oor hebben van Honeywell, is het wellicht een goed idee om deze functionaliteit ook onder de aandacht te brengen.
Misschien zijn er nog meer wensen om het Evohome systeem verder te verbeteren ?
pi_117475067
Het zou fijn zijn als het warm houden van warmwater bij afwezigheid uit kan. Meestal heet dit iets van warmwater-comfortregeling. Overdag is dit erg fijn, 's nachts en bij afwezigheid hoeft dit niet.
Het uitzetten van deze ketelfinctie is een functionaliteit die met veel mooie opentherm thermostaten, ook die van deze fabriek, bieden maar met Evohome kan deze besparende maatregel niet.
pi_117502734
Hallo,

Iemand ervaring met NUON E-Manager i.c.m. Evohome?
pi_117547269
Zojuist gebeld door Honeywell.
Men komt op maandag 15 oktober op bezoek om de Evohome installatie te bekijken.
Men is er van overtuigd dat binnen de huidige mogelijkheden het onnodig aanslaan van de ketel is te voorkomen.
Ik ben heel benieuwd en hou jullie zeker op de hoogte.
pi_117549092
Hallo allemaal,

Sinds een jaar heb ik het EvoHome systeem en volg ik de interessante informatie op dit forum. Geweldig om zoveel kennis en ervaring bij elkaar te hebben, en ik kijk met spanning uit naar de reactie van Honeywell op de huidige (bekende) bugs. Het systeem draait verder prima (ik heb 5 ruimtes met verschillende HR80's). Wel heb ik een erg hoog gasverbruik, maar dat kan ook aan de koude voeten van mevrouw liggen.

Nu zit ik met het volgende. In mijn woonkamer is voorbereiding voor vloerverwarming aanwezig. De woonkamer wordt momenteel warm gehouden door 3 radiatoren, en ik overweeg de vloerverwarming te gaan gebruiken. Het lijkt me handig om de radiatoren met de vloerverwarming te combineren: de radiatoren voor het 'snelle' opwarmen van de kamer, en de vloer voor het verhoogde comfort. In feite wordt de vloerverwarming dan gebruikt als bijverwarming. De voorbereiding houdt in dat de lussen zijn gelegd, en verder niets...

Voor zover ik heb begrepen kan ik de lussen aansluiten op een verdeler (die weer aangesloten wordt op de cv) om de vloerverwarming draaiend te krijgen. Daarna begint het EvoHome verhaal...
Het is een heel gespit geweest, en ik hoop dat jullie me kunnen aangeven of ik het zo goed heb begrepen (of wat ik anders moet gaan doen).

-Op de verdeler sluit ik een HCE80 aan.
-Om de HCE80 te laten communiceren met EvoHome moet er een antenne (HRA80) op worden aangesloten.
-Ik lees vervolgens ook dat een ruimtevoeler nodig is, bv. HCF82. Kan ik hier ook het bestaande EvoHome paneel voor gebruiken, of een van de bestaande HR80's in de kamer?
-Snapt het systeem het als ik zowel radiatoren als vloerverwarming heb, of is dit een slecht idee?

Tenslotte krijg ik ook een andere ketel, de Nefit wordt vervangen door een Vaillant. Ik ga de BDR91A1000 inwisselen voor een R8810A1018 zodat ik het OT protocol kan gaan gebruiken. Mocht iemand een R8810 van de hand willen doen (of ruilen o.i.d.) dan hoor ik het graag!

Alvast bedankt voor jullie reactie, en sorry voor de lange post. Het heeft even geduurd voordat ik alles bij elkaar heb kunnen zoeken, en ik wil even weten of ik op de goede weg zit!

Groet, Leon
  woensdag 3 oktober 2012 @ 23:21:19 #17
13698 microkid
speaks digitalk
pi_117572015
Ha, top topic. Ik heb zelf ook al 2 jaar en EvoHome. Bevalt prima, tot nu toe ruim 30% gas per jaar bespaard. Het onnodig schakelen had ik nog niet gemerkt, zal het eens in de gaten houden.

quote:
- wanneer de Evotouches bij het aantal schakelmomenten per uur op 6 staan (default fabriek), worden beide ketels bij geen warmtevraag exact 6 keer per uur ingeschakeld bij gelijke intervallen voor een periode van 2 minuten.
Dit gedrag herken ik niet. Ik heb de laatste software v2.1, en als er overdag geen warmtevraag is gaat de ketel niet aan.

Zelf heb ik ook contact met Honeywell, mede inzake het verbeteren van de EvoHome. Het is een mooi systeem, maar het kan nog veel krachtiger. Denk aan week programma's, vakanties die ook vandaag actief zijn (bijv als je tot laat moet overwerken), een "zondag" optie, beter overzicht van alle zone's waarbij aangegeven wordt of er warmte vraag is, statistieken (hoeveel uur gevraagde warmte per dag/week/maand enz), nachtstand knop en nog een aantal suggesties. Helaas doet Honeywell er lang over om hier een ei over te leggen. Ik heb de suggesties al ruim een jaar geleden gedaan. Toen ik Honeywell vorige week mailde was men nog niets verder. Jammer, het kan zo'n mooi product worden.

Ik hoop dan ook van harte dat we met z'n allen wat meer druk bij Honeywell kunnen zetten om het product verder te verbeteren.

[ Bericht 9% gewijzigd door microkid op 03-10-2012 23:32:55 ]
pi_117605150
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 17:36 schreef a3bo het volgende:
Evohome bedienen op afstand : https://www.regelvisie.nl(...)vohomeopafstand.html
Bedankt voor de tip; maar de aanschaf en maandelijkse kosten zijn me veel te hoog.

De vraag bij mij is nog steeds hoe je eenvoudig / goedkoop het gedrag van je cv ketel redelijk automatisch kan monitoren. Dit om het "warmte vraag" issue te onderzoeken.
  donderdag 4 oktober 2012 @ 21:54:12 #19
13698 microkid
speaks digitalk
pi_117606102
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2012 21:34 schreef Stekelbaars3 het volgende:

[..]
De vraag bij mij is nog steeds hoe je eenvoudig / goedkoop het gedrag van je cv ketel redelijk automatisch kan monitoren. Dit om het "warmte vraag" issue te onderzoeken.
Ik heb het als volgt opgelost: heb een webcam bij m'n ketel gezet (Atag) zodat ik precies kan zien wat hij doet. Er is sinds vanmorgen geen warmtevraag geweest en de ketel is niet aangegaan. Het beschreven verschijnsel treedt bij mij dus niet op. Mogelijk hebben jullie de EvoHome anders geconfigureerd? Of gebruiken jullie OpenTherm?
pi_117619341
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2012 21:54 schreef microkid het volgende:

[..]

Ik heb het als volgt opgelost: heb een webcam bij m'n ketel gezet (Atag) zodat ik precies kan zien wat hij doet. Er is sinds vanmorgen geen warmtevraag geweest en de ketel is niet aangegaan. Het beschreven verschijnsel treedt bij mij dus niet op. Mogelijk hebben jullie de EvoHome anders geconfigureerd? Of gebruiken jullie OpenTherm?
Ik gebruik OT.

Gisteravond viel me op dat een HR80 precies op de ingestelde temperatuur dicht gaat. Mijn ketel bleef nog een tijdje aanstaan. Mogelijk voor een andere zone; maar daarvan was de gemeten temperatuur 1 graad hoger dan de ingestelde. Herkend iemand dit?
pi_117620905
Hallo allemaal,

Sinds zondag 30 sep heb ik EvoHome in gebruik en ik moet zeggen dat mijn eerste indruk goed is.
Ook bij mij slaat de ketel, Remeha Celenta 40 Combi, bij geen warmtevraag elke 20 min heel kort aan.

De ketelsturing gebeurd via een OpenTherm module.
Ik zal de aan/uit module ook proberen om te kijken of de ketel dan elke 20 min nodeloos aanslaat.

Volgens de verkoper, van Waakzaam Wonen, maakt het niet uit bij een OT ketel welke module je gebruikt. Of dit klopt moet ik nog uit proberen.

Groet Kees.
  vrijdag 5 oktober 2012 @ 12:52:03 #22
13698 microkid
speaks digitalk
pi_117623855
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 oktober 2012 10:09 schreef Stekelbaars3 het volgende:

[..]

Ik gebruik OT.

Gisteravond viel me op dat een HR80 precies op de ingestelde temperatuur dicht gaat. Mijn ketel bleef nog een tijdje aanstaan. Mogelijk voor een andere zone; maar daarvan was de gemeten temperatuur 1 graad hoger dan de ingestelde. Herkend iemand dit?
Ja, dat kan de nalooptijd zijn van de ketel. De pomp blijft dan nog een paar minuten doordraaien zodat er geen loeiheet water in de ketel blijft staan. Als de ketel zelf ook nog aan was dan weet ik even geen verklaring.
pi_117648006
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 14:52 schreef a3bo het volgende:
Zojuist gebeld door Honeywell.
Men komt op maandag 15 oktober op bezoek om de Evohome installatie te bekijken.
Men is er van overtuigd dat binnen de huidige mogelijkheden het onnodig aanslaan van de ketel is te voorkomen.
Ik ben heel benieuwd en hou jullie zeker op de hoogte.
Hallo a3bo,

ik zou deze week ook teruggebeld worden door Honeywell, maar helaas geen telefoontje ontvangen. Ik zal maar weer een mail sturen, waarom ik niets meer hoor. Ben wel benieuwd wat de conclusies zijn als ze jouw configuratie onderzocht hebben. Bijzonder is wel dat forumlid Microkid geen last heeft van onnodig aanslaan.
pi_117648602
quote:
0s.gif Op donderdag 4 oktober 2012 21:54 schreef microkid het volgende:

[..]

Ik heb het als volgt opgelost: heb een webcam bij m'n ketel gezet (Atag) zodat ik precies kan zien wat hij doet. Er is sinds vanmorgen geen warmtevraag geweest en de ketel is niet aangegaan. Het beschreven verschijnsel treedt bij mij dus niet op. Mogelijk hebben jullie de EvoHome anders geconfigureerd? Of gebruiken jullie OpenTherm?
Hallo Microkid,

ik heb een aan/uit module BDR91A1000 (aangesloten op een Nefit ketel) die ik op de locatie van mijn oude thermostaat in de woonkamer heb bevestigd. Zodoende kan ik direct in de woonkamer zien wanneer de ketel aanslaat. Deze gaat, zoals eerder beschreven, bij geen warmtevraag 3x per uur voor 1 minuut aan. Dit effect treedt echter (nog) niet 's-nachts op wanneer de ingestelde temperatuur (16 graden) ruim onder de gemeten temperatuur ligt. Zoals ik nu heb kunnen vaststellen treedt het onnodig aanslaan op als de gemeten temperatuur binnen een marge van 2,5 graad van de gemeten temperatuur ligt. Dus als de temperatuur is ingesteld op 16 graden wordt de ketel 3x per uur voor 1 minuut aangezet als de gemeten temperatuur onder 18,5 graden komt. Dit is dus geen "bijverwarming" om de 16 graden te behouden.

Duidelijk genoeg uitgelegd?

Ik ben benieuwd waar honeywell mee komt als de configuratie bij a3bo is onderzocht.
pi_117652728
Staat optimalisatie aan?
Het zou kunnen dat de Evotouch als het ware de ketel al voorverwarmt om meteen warmte te kunnen leveren als de gemeten temperatuur onder de ingestelde komt.

[ Bericht 0% gewijzigd door a3bo op 06-10-2012 10:16:37 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')