Daarom raad ik je echt aan om Ode te gaan luisteren. Alleen maar originals en met afstand Brad's beste plaat in jaren wat mij betreft.quote:Op woensdag 26 september 2012 22:26 schreef Norrage het volgende:
Ok, ik waag nog eens een poging naar Brad zijn pop-covers te luisteren....maar normaalgesproken bevalt het me niet
Bill Evans is een held idd! Vandaag toevallig nog zijn Portrait in Jazz beluisterd (waarbij Paul Motian en Scott LaFaro ook niet onvermeld mogen blijven).quote:Op donderdag 4 oktober 2012 19:40 schreef Philosocles het volgende:
Een pianist waarmee ik wel eens speel kwam hiermee: Bill Evans - Waltz for Debby.
In any case, Bill Evans was de pianist op het topalbum Kind of Blue van Miles Davis. Ik was verbaasd om te lezen (in de overigens geweldige autobiografie van Miles) ook hij aan de herone ten onder is gegaan. Hij leek me een nerd die altijd bedachtzaam en verstandig was. Schijn bedriegt. Maar het was een geweldige pianist, en een groot stilist en componist.
Bill Evans is goed.quote:Op donderdag 4 oktober 2012 19:40 schreef Philosocles het volgende:
Een pianist waarmee ik wel eens speel kwam hiermee: Bill Evans - Waltz for Debby.
Sowieso: Agartha van Miles, live album, maar Jazz is eigenlijk sowieso al 'live'quote:Op donderdag 4 oktober 2012 22:19 schreef Gatenkaas het volgende:
Ben niet zo'n jazzkenner, maar ik vind de platen Sketches of Spain, Bitches Brew, Tribute to Jack Johnson en In a Silent Way erg goed. Zijn er nog meer platen die hier een beetje weg van hebben?
Geen flauw benul hoe de Blue Note is, maar ik kan niet zeggen dat ik zo heel erg onder de indruk was van de NSJ Club. Ik was er paar maanden geleden kijken naar Jason Lindner (wat overigens een heel goed optreden was) en ik vond het qua sfeer nogal matigjes. Akoestiek was overigens prima.quote:Op maandag 8 oktober 2012 23:44 schreef Norrage het volgende:
Zo....zo te zien weer genoeg bij te luisteren de laatste posts
Ben net terug uit NYC, waar ik Scofield in Blue Note heb gezien. Scofield was leuk, verder was het leuk om in Blue Note zelf te zijn...maar verder was het een fiasco. Wat een fabriek is dat geworden, saaie bedoeling, veel toeristen, chagrijnige staff...sfeer was ver te zoeken.Maar goed, mooie ervaring.
En ik heb tickets voor Christian Scott, in Lantarenvenster. Voor de liefhebbers staat ie ook nog in de nieuwe NSJ club. Ben benieuwd hoe dat trouwens vergelijkt met Blue Note, waar het ogenschijnlijk op is geinspireerd.
Ja, dat kan ik volledig be-amen. Jammer, heb wel die krant al weggegooid. Niet gelezen. Heb je nog een versie online toevallig?quote:Op dinsdag 9 oktober 2012 10:53 schreef GeorgKacher het volgende:
Stond zaterdag een leuk artikel over jazz clubs in New York in de Volkskrant. Blue note kwam er slecht vanaf qua prijzen, personeel en sfeer.
Ik ga naar Lantaren Vensterquote:Op zaterdag 3 november 2012 12:36 schreef Maxerazzi het volgende:
Gaan er nog mensen naar Christian Scott in NSJ Club (of Lantaren Venster)? Ik ben sterk aan het twijfelen om toch een kaartje te kopen; hij was op NSJ waanzinnig namelijk.
Heerlijke plaatquote:Op zaterdag 3 november 2012 17:48 schreef Doff het volgende:
Iemand bekend met Ibrahim Maalouf? Was voor mij een onbekende naam, maar het zojuist aangeschafte Wind is cht een strak album. Was overigens een tip van het Jazz Center in Den Haag, een winkel die ook wel een tip waard is
Hele goede plaat inderdaadquote:
Waarom niet Lantarenvenster?quote:Op zondag 4 november 2012 18:56 schreef Maxerazzi het volgende:
Besloten toch kaartje te kopen voor Christian Scott in NSJ Club, heb er nu al zin in.
Wow Mooi hoor.quote:Op zondag 4 november 2012 21:36 schreef Philosocles het volgende:
Herbie Hancock eerder vanavond bij Kunststof TV:
Hij speelt Sonrisa, een compositie uit 1978.
En dat gaat aardig wat kanten op.
Eerst traag en slepend, later ritmisch en vol alteraties.
Je ziet Michiel Borstlap overigens in het publiek zitten.
Eerste Herbie platen zijn ook bij mij favoriet idd. Empyrean Isles heeft dan persoonlijk mijn grootste voorkeur, maar ook Maiden Voyage (wat natuurlijk een classic is) en Inventions and Dimensions zijn echt gruwelijk goed. daarnaast fungeert de Herbie Hancock uit die tijd als sideman ook nog op talloze platen, waarbij zijn platen samen met "Miles Davis Second Great Quintet" wat mij betreft stuk voor stuk legendarisch zijn.quote:Op maandag 5 november 2012 22:12 schreef wallofdolls het volgende:
Ik vind eigenlijk al zijn beginplaten goed. De eerste 5 zijn sowieso met piano.
Takin' Off
My Point of View
Empyrean Isles
Inventions and Dimensions
Maiden Voyage
Die laatste is t beste wat mij betreft
Vetquote:Op maandag 5 november 2012 22:13 schreef wallofdolls het volgende:
Over epic piano gesproken trouwens:
http://open.spotify.com/album/006X1yAbGknd2y94CdR1W6
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 11 november 2012 00:44 schreef Maxerazzi het volgende:
Lekker optreden van Scott vanavond in Amsterdam! Daar gaan jullie morgen nog veel plezier aan beleven in Rotterdam!zin in morgenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
NSJ Club is sfeerloos, met name door het publiek wat erop afkomt. Komen ook een hoop mensen om wat te eten, niet zozeer om echt naar de muziek te luisteren. Om mij heen op momenten ook veel geklets, maar zou kunnen dat ik gewoon pech had met waar ik stond.quote:Op zondag 11 november 2012 11:05 schreef De_existentialist het volgende:
Was idd een heerlijk optreden! North Sea Jazz club als zodanig viel mij wel een beetje tegen trouwens, maar dat mocht de pret verder niet drukken.
Lekker ook, dat ie ook hier deze Herbie klassieker nog even eruit gooide:
hmm,zonde ga de 20e naar Mulatu Astatke daar.quote:Op zondag 11 november 2012 11:09 schreef Maxerazzi het volgende:
[..]
NSJ Club is sfeerloos, met name door het publiek wat erop afkomt. Komen ook een hoop mensen om wat te eten, niet zozeer om echt naar de muziek te luisteren.
Ja, werkt gewoon niet. Zeker niet met Nederlands publiek, maar ook niet met Amerikaans publiek. Daarom gaan wij ook gewoon vanavond naar Scott in Rotterdam, terwijl Amsterdam veel dichterbij was geweest. Heb er erg veel zin in. Ik denk dat ik bijna durf te zeggen dat Scott zijn album van dit jaar mijn beste album van het jaar is (ook vergeleken met alle pop/indie albums )quote:Op zondag 11 november 2012 11:09 schreef Maxerazzi het volgende:
[..]
NSJ Club is sfeerloos, met name door het publiek wat erop afkomt. Komen ook een hoop mensen om wat te eten, niet zozeer om echt naar de muziek te luisteren. Om mij heen op momenten ook veel geklets, maar zou kunnen dat ik gewoon pech had met waar ik stond.
Die 21-jarige altsaxofonist was trouwens erg goed. Toch met enige verbazing gekeken naar het gemak waarmee die jongen speelde!
In ieder geval het meest ambitieuze album. Erg veel respect voor de durf om er een dubbelaar van te maken. In de hoek van pop/indie heb ik die durf alleen in de nieuwe van Grizzly Bear gezien: spannende composities niet uit de weg te gaan. Scott heeft dat ook gedaan, en ook nog eens een dubbelaar. Dan heb je lef!quote:Op zondag 11 november 2012 12:23 schreef Norrage het volgende:
[..]
Ik denk dat ik bijna durf te zeggen dat Scott zijn album van dit jaar mijn beste album van het jaar is (ook vergeleken met alle pop/indie albums )
Daar gaat het bij mij ook naar toe ja. Vond bij zijn release het album iets minder sterk dan de nieuwe albums van Brad Mehldau en met name Vijay Iyer. Maar waar bij mij bij het album van Vijay wat een klein beetje luistermoeheid optreed, vind ik het album van Christian Scott eigenlijk alleen maar beter worden. Nummers als New New Orleans (King Adjuah Stomp), Jihad Joe en Spy Boy, Flag Boy behoren wat mij betreft misschien wel tot het beste wat er de laatste decenia aan Jazz nummers is uitgekozen.quote:Op zondag 11 november 2012 12:23 schreef Norrage het volgende:
[..]
Ik denk dat ik bijna durf te zeggen dat Scott zijn album van dit jaar mijn beste album van het jaar is (ook vergeleken met alle pop/indie albums )
Ja erg fijn Die nummers die je noemt zijn inderdaad de uitschieters, waanzinnige jazz met toch ook wel een beetje pop-feel. Ik vind het een perfect album, veel stijlen gemixed, veel ambitie, veel spanning. Enige nadeel is dat ik dubbelalbums nooit echt kan waarderen, is gewoon te lang, en zal het nooit in 1 ruk af kunnen luisteren.quote:Op zondag 11 november 2012 12:33 schreef De_existentialist het volgende:
[..]
Daar gaat het bij mij ook naar toe ja. Vond bij zijn release het album iets minder sterk dan de nieuwe albums van Brad Mehldau en met name Vijay Iyer. Maar waar bij mij bij het album van Vijay wat een klein beetje luistermoeheid optreed, vind ik het album van Christian Scott eigenlijk alleen maar beter worden. Nummers als New New Orleans (King Adjuah Stomp), Jihad Joe en Spy Boy, Flag Boy behoren wat mij betreft misschien wel tot het beste wat er de laatste decenia aan Jazz nummers is uitgekozen.
Er zijn dit jaar inderdaad niet erg veel spannende albums uitgebracht...veel oude lullen die weer nieuwe albums uitgebracht, maar weinig waanzinnig goede debuterende muzikanten (die toch wel meestal net iets vernieuwender kunnen zijn) op Alt-J na.quote:Op zondag 11 november 2012 12:31 schreef Maxerazzi het volgende:
[..]
In ieder geval het meest ambitieuze album. Erg veel respect voor de durf om er een dubbelaar van te maken. In de hoek van pop/indie heb ik die durf alleen in de nieuwe van Grizzly Bear gezien: spannende composities niet uit de weg te gaan. Scott heeft dat ook gedaan, en ook nog eens een dubbelaar. Dan heb je lef!
We hadden het ook meer over de popmuziek. In de jazz heb ik me toch wat weinig verdiept dit jaarquote:Op zondag 11 november 2012 13:37 schreef GeorgKacher het volgende:
Er zijn m.i. genoeg spannende albums verschenen dit jaar. Kwestie van beter luisteren/zoeken
Voorbeelden: Diego Schissi-Tongos
Ralph Peterson - The duality perspective (Al eerder gezegd hier, Peikli, inmiddels 22 jaren jong speelt de sterren van de hemel.)
Michael Bates- Acrobate
Jon Irabagon-Outright! Unhinged
Herskedal/Neset- Neck of the Woods
Popmuziek valt idd tegen. Sarah Jaffe vind ik echt een hele mooie plaat, verder is het best goed maar meer ook niet.quote:Op zondag 11 november 2012 13:51 schreef Norrage het volgende:
[..]
We hadden het ook meer over de popmuziek. In de jazz heb ik me toch wat weinig verdiept dit jaar
Ik ben niet zo'n Sonny Rollins kenner, maar die is wel lekker ja. Maar al die sax-gasten wordt ik altijd te zenuwachtig van.quote:Op zaterdag 17 november 2012 22:10 schreef Doff het volgende:
Ja, dat inderdaad.
The Bridge is trouwens eigenlijk wel een lekker album, wist ik helemaal niet. Heb ik er ook nog wat aan gehad .
Wie zijn jouw favorieten?quote:Op zaterdag 17 november 2012 22:13 schreef Norrage het volgende:
[..]
Ik ben niet zo'n Sonny Rollins kenner, maar die is wel lekker ja. Maar al die sax-gasten wordt ik altijd te zenuwachtig van.
Mijn favoriete jazz-artiesten?quote:
Ok, wacht . Ik hoopte op mooie tips over iets nieuwere of onbekendere albums, die ik dan weer kan opzoeken en beluisteren .quote:
Ik verwacht dat jij alles al kent eigenlijk!quote:Op zaterdag 17 november 2012 22:24 schreef Doff het volgende:
[..]
Ok, wacht . Ik hoopte op mooie tips over iets nieuwere of onbekendere albums, die ik dan weer kan opzoeken en beluisteren .
Haha, nou, zo ver is het nog zeker niet. Daarom zit ik hier vaak nog mee te lezen. Overigens ook laatste tijd wat afgeleid door klassieke muziek, die dan weer mijn muziekspeler bezet houdt . Wordt ook weer tijd voor een goed concert. En wacht nog op de Mosaicbox van Mingus in Europa .quote:Op zaterdag 17 november 2012 22:25 schreef Norrage het volgende:
[..]
Ik verwacht dat jij alles al kent eigenlijk!
Ik ben vooral wel bezig met wat alternatieve pop georienteerde jazz bandjes tegenwoordig (als ik aan bands denk die jij wellicht niet kent) zoals Polar Bear (zie OP), Portico Quartet, Jaga Jazzist, Brandt Brauer Fick, Hidden Orchestra, Acoustic Ladyland...quote:Op zaterdag 17 november 2012 22:31 schreef Doff het volgende:
[..]
Haha, nou, zo ver is het nog zeker niet. Daarom zit ik hier vaak nog mee te lezen. Overigens ook laatste tijd wat afgeleid door klassieke muziek, die dan weer mijn muziekspeler bezet houdt . Wordt ook weer tijd voor een goed concert. En wacht nog op de Mosaicbox van Mingus in Europa .
AL vind ik ook niet heel super maar ze horen tot dezelfde clan, touren ook samen met Polar Bear en behoren tot de nu-jazz scene van Engeland daarom noemde ik ze. Maar portico, Hidden en Polar Bear zijn wel echt de hoogtepuntenquote:Op dinsdag 20 november 2012 21:31 schreef GeorgKacher het volgende:
Acoustic ladyland is best aardig (zeker niet top) maar wel erg eenvoudig/voorspelbaar en geen electro invloeden imho. Klinkt heel anders dan Portico Quartet/Hidden Orchestra. Gechargeerd gezegd is AL jazz voor op je hurken, de andere twee zijn veel spannender.
Wat vinden jullie van de nieuwe CD van Tia Fuller?
ik vond gister met Mulatu Astatke de sfeer anders erg goed, publiek was erg enthousiast. beetje jammer alleen dat je vrijwel niets ziet als een artiest zit in het begin waren er wel wat mensen die liepen te kletsen maar die gingen snel weg. t was ook erg druk in het begin. de rij buiten kwam tot aan het gras. Publiek was alles tussen de 20 en 80, wel grappig om te zien. Als er weer leuke artiesten staan dan ga ik er zo weer heen.quote:Op zondag 11 november 2012 11:09 schreef Maxerazzi het volgende:
[..]
NSJ Club is sfeerloos, met name door het publiek wat erop afkomt. Komen ook een hoop mensen om wat te eten, niet zozeer om echt naar de muziek te luisteren.
Dat kan je wel stellen ja.quote:Op dinsdag 27 november 2012 15:05 schreef Norrage het volgende:
Die Colin Stetson is ook wel een baas trouwens:
[..]
quote:was that a planned ending or did he narrowly escape passing out?
Echt wtf inderdaad dat einde. Toen ik het postte had ik het filmpje nog niet uitgekeken, maar wat een ontiegelijke baas is deze ventquote:Op dinsdag 27 november 2012 21:22 schreef Philosocles het volgende:
[..]
Dat kan je wel stellen ja.
[..]
Ahmad Jamal is cool. Het album met dit nummer kreeg ik (geript natuurlijk) van iemand vanwege de bassist (ik speelde ook fretloze bas):quote:Op vrijdag 30 november 2012 00:48 schreef Beathoven het volgende:
Het is alweer even geleden dat ik mn laatste 'klassieke' Jazz concert heb gezien. Het was Ahmad Jamal tijdens Jazz in Ramadan, Istanbul.
en natuurlijk altijd wel ergens een filmpje te vinden van de bewuste avond.
[..]
Lekker nummer in die video die je deelt. Het concert was geweldig, natuurlijk vanwege Jamal maar ook omdat het zich tegen de poort en muren van het Topkapı paleis afspeelde. de autobiografie over Miles Davis lijkt me ook wel interessant.quote:Op vrijdag 30 november 2012 01:30 schreef Philosocles het volgende:
[..]
Ahmad Jamal is cool. Het album met dit nummer kreeg ik (geript natuurlijk) van iemand vanwege de bassist (ik speelde ook fretloze bas):
Later las ik over hem in de autobiografie van Miles Davis(*) dat-ie hem had bevloed met z'n gevoel voor ruimtelijkheid en understatement.
(*) Ik moet er altijd even bij vermelden wat voor 'n moddervette aanrader dat boek is.
Lees 'm dan wel in het Engels, want "then Bird, the baddest motherfucker of the two, came up to me and told me how bad I was" vertalen met "en toen kwam Bird, de beste van de twee, naar me toe en zei dat ik heel goed was" - dat werkt natuurlijk niet.quote:Op vrijdag 30 november 2012 08:09 schreef Beathoven het volgende:
[..] de autobiografie over Miles Davis lijkt me ook wel interessant.
Ik ben blij dat ie de 'slang' begreep anders hadden we nooit meer iets van Miles Davis gehoord..quote:Op vrijdag 30 november 2012 12:41 schreef Philosocles het volgende:
[..]
Lees 'm dan wel in het Engels, want "then Bird, the baddest motherfucker of the two, came up to me and told me how bad I was" vertalen met "en toen kwam Bird, de beste van de twee, naar me toe en zei dat ik heel goed was" - dat werkt natuurlijk niet.
Misschien zou een vertaling door een Surinamer, met bad = wreed, nog net werken.
Valt 'Space is the place' onder vage dingen?quote:Op vrijdag 30 november 2012 17:24 schreef Gehenna het volgende:
damn, Sun Ra heeft ook prachtige dingen gemaakt zeg, ik kende vooral zijn hele vage dingen (ook leuk op zijn tijd) maar blijkt dat hij ook berchille muziek heeft gemaakt
Die is erg tof, maar ook wel vrij wild (af en toe)quote:Op vrijdag 30 november 2012 18:23 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Valt 'Space is the place' onder vage dingen?
Lanquidity en Sounds of Joy_O_quote:Op vrijdag 30 november 2012 17:24 schreef Gehenna het volgende:
damn, Sun Ra heeft ook prachtige dingen gemaakt zeg, ik kende vooral zijn hele vage dingen (ook leuk op zijn tijd) maar blijkt dat hij ook berchille muziek heeft gemaakt
Lanquidity de laatste tijd een paar keer geluisterd, ook een prachtplaat, ga Sounds of Joy uitchecken binnenkortquote:
Het is alweer een tijd geleden dat ik m gehoord heb, ik vond 'm een beetje jammer... ik kan me niet echt meer herinneren hoe Miles erop speelde. Wat me er voornamelijk van bijblijft zijn de keyboard blazer-klanken die je alleen uit de goedkoopste Casio modelletjes trekt. Dat stoorde me eraan.quote:Op maandag 3 december 2012 14:54 schreef Philosocles het volgende:
Miles Davis stierf in 1991 terwijl hij nog bezig was met het album Doo-Bop. Producer Easy Mo Bee lichtte daarom de trompetpartijen uit nummers op de zogeheten Rubberband Sessions, en bakte daar High Speed Chase en Fantasy omheen. Ik las dit later pas, maar precies die zijn m'n favoriete tracks op het album.
Hij moet eerst een paar maten zoeken maar dat stoort niet eens, vervolgens staat de trompetpartij als een huis en doet precies wat de titel suggereert.
Lekkere trage opbouw, prachtig lyrisch thema, en dan wil ik het dat gerap naderhand wel op de koop toe nemen.
Het mooie vind ik eigenlijk juist dat z'n laatste plaat gewoon een tijdopname was van iets wat-ie toen graag wilde doen; hij probeerde geen een of ander magnum opus neer te zetten. Ik zie het als een van de vele documenten die Miles heeft nagelaten.quote:Op maandag 3 december 2012 16:14 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Het is alweer een tijd geleden dat ik m gehoord heb, ik vond 'm een beetje jammer... ik kan me niet echt meer herinneren hoe Miles erop speelde. Wat me er voornamelijk van bijblijft zijn de keyboard blazer-klanken die je alleen uit de goedkoopste Casio modelletjes trekt. Dat stoorde me eraan.
Als die nog ergens terug te luisteren zijn dan wil ik die weleens proberenquote:Op maandag 3 december 2012 16:28 schreef Philosocles het volgende:
[..]
Het mooie vind ik eigenlijk juist dat z'n laatste plaat gewoon een tijdopname was van iets wat-ie toen graag wilde doen; hij probeerde geen een of ander magnum opus neer te zetten. Ik zie het als een van de vele documenten die Miles heeft nagelaten.
En ja, het ligt in de aard van de stijl dat het in dit geval niet om samenspel met andere muzikanten ging, maar enkel hoe Miles omging met het materiaal dat Easy Mo Bee hem voor wilde schotelen. En dat deed-ie naar mijn mening gewoon zoals alleen Miles dat kon, dat spel vind ik de charme en dat deed-ie als geen ander.
Hier is het hele ding trouwens.
Ik ben overigens nog wel benieuwd naar die originele 'Rubberband Sessions'.
Speaking of which...quote:Op maandag 3 december 2012 19:19 schreef Beathoven het volgende:
[..] Over 't album, ik heb je link ff aangeklikt en 't ff beluisterd, het is ook wel weer ok, beetje hiphop achting smooth jazz..
Who can play any position. Ja, echt bertriest, maar dat bedek ik dus zeg maar met de mantel der liefde.quote:Rappen over Miles in een nummer met Miles op een basis-niveau dat begint met 'this is Miles and he is a musician'.
Dit is stukken minder slecht dat ik verwacht had Eerste nummer zou een sampletje kunnen zijn voor Public Enemyquote:Op maandag 3 december 2012 14:54 schreef Philosocles het volgende:
Miles Davis stierf in 1991 terwijl hij nog bezig was met het album Doo-Bop. Producer Easy Mo Bee lichtte daarom de trompetpartijen uit nummers op de zogeheten Rubberband Sessions, en bakte daar High Speed Chase en Fantasy omheen. Ik las dit later pas, maar precies die zijn m'n favoriete tracks op het album.
Hij moet eerst een paar maten zoeken maar dat stoort niet eens, vervolgens staat de trompetpartij als een huis en doet precies wat de titel suggereert.
Lekkere trage opbouw, prachtig lyrisch thema, en dan wil ik het dat gerap naderhand wel op de koop toe nemen.
~ http://www.thewire.co.uk/(...)-ten-freedom-summersquote:Ishmael Wadada Leo Smith, the 70-year-old American trumpeter, composer and teacher, has spent more than three decades composing the four-and-a-half hours of music on this set, inspired by the freedom struggles of African-Americans since the 19th century. Smith's London appearances with local musicians this week have been all-improv encounters, but the huge work on these recordings (premiered in Los Angeles over three evenings last October) join the trumpeter's exciting small band with pianist Anthony Davis, bassist John Lindberg and drummers Pheeroan akLaff and Susie Ibarra, and Southeast Chamber Music's nine-piece classical ensemble. These variously spiky and solemn pieces shift through Miles Davis-like muted-horn slow-burns, a loose, Art Ensemble of Chicago feel on Thurgood Marshall and Brown v Board of Education (the titles often name key historical episodes), romantic classical strings swirls on Black Church, and rugged, almost swing episodes such as The Freedom Riders Ride. The jazz and classical groups play separately and sometimes merge, and though conventional themes or sustained pulses are mostly sidelined by the languages of free jazz and contemporary classical music, this epic life's work is a landmark in jazz's rich canon.
Ik denk dat ik stiekem een te klein lijstje heb voor 2012 albums, maar ik zal de jouwe zeker misbruikenquote:Op maandag 17 december 2012 20:38 schreef De_existentialist het volgende:
Aangezien ik denk ik geen nieuwe albums meer ga kopen tot het einde van het jaar, is mijn 2012 jaarlijst definitief. Ben benieuwd wat anderen de beste albums van 2012 vonden. Wat mij betreft was het een fantastisch jaar iig met een aantal echt memorabele albums.
Christian Scott - Christian a Tunde Adjuah (Concord Jazz)
(Personell: Christian Scott (trumpet/sirenette/flugelhorn), Kristopher Keith Funn (bass), Jamire Williams (drums), Matthew Stevens (guitar), Lawrence Fields (piano))
Nik Bartsch’s Ronin – Live (ECM)
(Personell: Nik Bartsch (piano/electric piano), Bjorn Meyer/Thomy Jordi (bass), Sha (bass clarinet, alto saxophone), Kaspar Rast (drums), Andi Pupato (percussion))
E.S.T. – 301 (Act)
(Personell: Esbjorn Svenson (piano/electronics), Dan Berglund (double bass/electronics), Magnus Ostrom (drums/electronics/voice))
Vijay Iyer Trio – Accelerando (Act)
(Personell: Vijay Iyer (piano), Stephan Crump (bass), Marcus Gillmore (drums))
Chick Corea, Paul Motian & Eddy Gomez - Further Explorations (Concord Jazz)
(Personell: Chick Corea (piano), Eddy Gomez (bass), Paul Motion (drums))
Sam Rivers, Dave Holland & Barry Altschul – Reunion Live in New York (Pi Recordings)
(Personell: Sam Rivers (soprano&tenor saxophone/flute/piano), Dave Holland (bass), Barry Altschul (drums))
Bill McHenry - La Peur du Vide (Sunnyside)
(Personell: Bill McHenry (saxophone), Eric Revis (bass), Andrew Cyrille (drums, Orrin Evans (piano))
Brad Mehldau – Ode (Nonesuch)
(Personell: Brad Mehldau (piano), Larry Grenadier (bass), Jeff Ballard (drums))
Pat Metheny - Unity Band (Nonesuch)
(Personell: Pat Metheny (guitar), Ben Williams (accoustic bass), Criss Potter (soprano&tenor saxophone/bass clarinet), Antonia Sanchez (drums))
Steve Lehman – Dialect Fluorescent (Pi Recordings)
(Personell: Steve Lehman (alto saxophone), Matt Brewer (bass), Damion Reed (drums))
Enrico Pieranunzi - Permutation (Camjazz)
(Personell: Enrico Pieranunzi (piano), Scott Colley (bass), Antonio Sanchez (drums)
Ravi Coltrane - Spirit Fiction (Blue Note)
(Personell: Ravi Coltrane (soprano/tenor saxophone), Drew Gress/James Genus (bass), Eric Harland/E.J. Strickland (drums), Gerie Allen/Luis Perdomo (piano), Joe Lovano (tenor saxophone), Ralph Alessi (trumpet))
Steve Kuhn – Wisteria (ECM)
(Personell: Steve Kuhn (piano), Steve Swallow (bass), Joey Barron (drums))
Ted Nash – the Creep (Plastic Sax Records)
(Personell: Ted Nash (alto/tenor saxophone, Paul Sikivie (bass), Ulysses Owens (drums), Ron Horton (trumpet))
Ravi Coltrane - Spirit Fiction (Blue Note)
(Personell: Ravi Coltrane (soprano/tenor saxophone), Drew Gress/James Genus (bass), Eric Harland/E.J. Strickland (drums), Gerie Allen/Luis Perdomo (piano), Joe Lovano (tenor saxophone), Ralph Alessi (trumpet))
Ik ken niet veel jazz maar dat is een van mijn favoriete platen aller tijden. Geweldig.quote:Op donderdag 10 januari 2013 17:19 schreef Maxerazzi het volgende:
Kent iemand hier Krzysztof Komeda - Astigmatic? Ik werd vorige week gewezen op dit album door een vriend van me, en ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Schijnt een heel bekend album te zijn. Heb 't nu in ieder geval een paar keer geluisterd en het is inderdaad echt ontzettend mooi!
Hij stond bij mij al wel een tijdje gewishlist bij RYM (zoals zovele ) maar ik heb 'm net gepindakaast en ga 'm morgen luisterenquote:Op donderdag 10 januari 2013 17:19 schreef Maxerazzi het volgende:
Kent iemand hier Krzysztof Komeda - Astigmatic? Ik werd vorige week gewezen op dit album door een vriend van me, en ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Schijnt een heel bekend album te zijn. Heb 't nu in ieder geval een paar keer geluisterd en het is inderdaad echt ontzettend mooi!
Ik zou gewoon eens met de algemene jazz klassiekers beginnen. Ben nooit zo goed in de benamingen van alle stijlen binnen Jazz, maar West Coast is in mijn belving altijd vooral de wat meer relaxte Jazz (Stan Getz, Chet Baker etc).quote:Op vrijdag 4 januari 2013 10:50 schreef Luigi het volgende:
Ah, zo'n topic zocht ik. Mooi.
Via via heb ik een LP van Dave Brubeck gekregen, de Greatest Hits oid. Kende het in het geheel niet (ik ben geen jazz fan van origine) maar sindsdien luister ik bijna niet anders meer en heb ik (uiteraard, zou ik bijna zeggen) Time Out ook op vinyl aangeschaft en die ligt ook continue op de draaitafel nu. Ben er ondertussen achter dat deze jazz stijl West Coast Jazz heet, wat zijn andere aanraders binnen dit genre? Ben echt helemaal gek van de combinatie piano en altsax merk ik, vooral de wat 'snellere' nummers gaan er heel goed in.
Iemand die me op weg kan helpen in deze speurtocht naar meer?
Bedankt, ik ken alleen het Pieranunzi album hiervan, dus nu heb ik weer wat te luisteren. Ik vind Jazz als iedeale muziek voor tijdens mijn werk.quote:Op maandag 17 december 2012 20:38 schreef De_existentialist het volgende:
Aangezien ik denk ik geen nieuwe albums meer ga kopen tot het einde van het jaar, is mijn 2012 jaarlijst definitief. Ben benieuwd wat anderen de beste albums van 2012 vonden. Wat mij betreft was het een fantastisch jaar iig met een aantal echt memorabele albums.
Christian Scott - Christian a Tunde Adjuah (Concord Jazz)
(Personell: Christian Scott (trumpet/sirenette/flugelhorn), Kristopher Keith Funn (bass), Jamire Williams (drums), Matthew Stevens (guitar), Lawrence Fields (piano))
Nik Bartsch’s Ronin – Live (ECM)
(Personell: Nik Bartsch (piano/electric piano), Bjorn Meyer/Thomy Jordi (bass), Sha (bass clarinet, alto saxophone), Kaspar Rast (drums), Andi Pupato (percussion))
E.S.T. – 301 (Act)
(Personell: Esbjorn Svenson (piano/electronics), Dan Berglund (double bass/electronics), Magnus Ostrom (drums/electronics/voice))
Vijay Iyer Trio – Accelerando (Act)
(Personell: Vijay Iyer (piano), Stephan Crump (bass), Marcus Gillmore (drums))
Chick Corea, Paul Motian & Eddy Gomez - Further Explorations (Concord Jazz)
(Personell: Chick Corea (piano), Eddy Gomez (bass), Paul Motion (drums))
Sam Rivers, Dave Holland & Barry Altschul – Reunion Live in New York (Pi Recordings)
(Personell: Sam Rivers (soprano&tenor saxophone/flute/piano), Dave Holland (bass), Barry Altschul (drums))
Bill McHenry - La Peur du Vide (Sunnyside)
(Personell: Bill McHenry (saxophone), Eric Revis (bass), Andrew Cyrille (drums, Orrin Evans (piano))
Brad Mehldau – Ode (Nonesuch)
(Personell: Brad Mehldau (piano), Larry Grenadier (bass), Jeff Ballard (drums))
Pat Metheny - Unity Band (Nonesuch)
(Personell: Pat Metheny (guitar), Ben Williams (accoustic bass), Criss Potter (soprano&tenor saxophone/bass clarinet), Antonia Sanchez (drums))
Steve Lehman – Dialect Fluorescent (Pi Recordings)
(Personell: Steve Lehman (alto saxophone), Matt Brewer (bass), Damion Reed (drums))
Enrico Pieranunzi - Permutation (Camjazz)
(Personell: Enrico Pieranunzi (piano), Scott Colley (bass), Antonio Sanchez (drums)
Ravi Coltrane - Spirit Fiction (Blue Note)
(Personell: Ravi Coltrane (soprano/tenor saxophone), Drew Gress/James Genus (bass), Eric Harland/E.J. Strickland (drums), Gerie Allen/Luis Perdomo (piano), Joe Lovano (tenor saxophone), Ralph Alessi (trumpet))
Steve Kuhn – Wisteria (ECM)
(Personell: Steve Kuhn (piano), Steve Swallow (bass), Joey Barron (drums))
Ted Nash – the Creep (Plastic Sax Records)
(Personell: Ted Nash (alto/tenor saxophone, Paul Sikivie (bass), Ulysses Owens (drums), Ron Horton (trumpet))
Ravi Coltrane - Spirit Fiction (Blue Note)
(Personell: Ravi Coltrane (soprano/tenor saxophone), Drew Gress/James Genus (bass), Eric Harland/E.J. Strickland (drums), Gerie Allen/Luis Perdomo (piano), Joe Lovano (tenor saxophone), Ralph Alessi (trumpet))
Ik had ooit de intentie om alles wat in RYM in mijn wishlist stond (1000 albums) via spotify te gaan luisteren, maar volgens mij heb ik er nu nog steeds heel veel in staanquote:Op vrijdag 11 januari 2013 00:08 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Hij stond bij mij al wel een tijdje gewishlist bij RYM (zoals zovele ) maar ik heb 'm net gepindakaast en ga 'm morgen luisteren
quote:Op donderdag 10 januari 2013 23:54 schreef Norrage het volgende:
Te zenuwachtig voor mij hoor, het Coltrane effect
Dat deed me denken aan een post van 9 jaar geleden.quote:Op donderdag 10 januari 2013 23:59 schreef wallofdolls het volgende:
Hoe zenuwachtiger hoe rustiger ik word
Zander(rr) had overigens altijd wel koele input, jammer dat-ie 'm hier gepeerd is.quote:Op maandag 22 december 2003 21:38 schreef Zander het volgende:
Mjah, eigenlijk geldt dat natuurlijk voor hele genres binnen de jazz, en eerlijk gezegd denk ik dat je 'de gemiddelde luisteraar' ook niet erg blij maakt met Miles-platen als "Live Evil' of 'Agartha'. Op de website van Planet Internet loopt al een tijdje zo'n reeks "Jazz voor beginners", en eerlijk gezegd heb ik me behoorlijk gestoord aan sommige artikeltjes daar, zoals les 1: "Het omzeilen van de irritatiefactor".
quote:
De kunst is om de irritatiefactor zoveel mogelijk te vermijden. Per stijl - jazz is eigenlijk een verzamelnaam voor verschillende stromingen - is het heel goed mogelijk om een indeling te maken naar hoge of lage irritatiegraad. Grofweg ziet een verdeling van de belangrijkste stijlen er zo uit:
Hoge irritatiefactor:
free jazz
hard bop
bebop
post-bop
Lage irritatiefactor:
smooth jazz
crossover jazz
cool jazz
vocale jazz
fusion
latin jazz
nu jazz
Nou roept 'smooth jazz' bij mij persoonlijk meer irritatie op dan moeilijk gefreak, maar goed..
Yep , die post herinner ik me ook nog . Mee eens over Zander .....quote:Op zaterdag 12 januari 2013 02:58 schreef Philosocles het volgende:
Dat deed me denken aan een post van 9 jaar geleden.
Zander(rr) had overigens altijd wel koele input, jammer dat-ie 'm hier gepeerd is.
Die intentie heb ik ook steeds, maar nog steeds nooit aan begonnenquote:Op zaterdag 12 januari 2013 02:01 schreef wallofdolls het volgende:
[..]
Ik had ooit de intentie om alles wat in RYM in mijn wishlist stond (1000 albums) via spotify te gaan luisteren, maar volgens mij heb ik er nu nog steeds heel veel in staan
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 12 januari 2013 13:20 schreef Maxerazzi het volgende:
Smooth jazz. Als je mij ergens van in de rivier laat springen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
Super! Heb die serie toendertijd op ned.3 willen volgen, maar dat is er toen niet van gekomen. Dat worden een hele hoop uren kijkplezier.quote:Op dinsdag 8 januari 2013 19:50 schreef Philosocles het volgende:
Zo. Ben bij deel 2 aangeland, 1917, Louis Armstrong.
Check je PM!quote:Op zaterdag 12 januari 2013 14:30 schreef De_existentialist het volgende:
Ik weet trouwens niet of ik mag linken naar mijn marktplaats (zo nee, mag deze post weggehaald worden), maar ik doe wat van mijn plaatjes (vinyl) in de verkoop. Voornamelijk recente heruitgaven van Blue Note, en wat Prestige, ECM ed. Complete lijst is hier te vinden.
Mochten mensen van hier genteresseerd zijn, laat dan even weten via een persoonlijk berichtje. Plaatjes mogen wat mij betreft dan voor 20% minder weg
Nope. Vertel. Ik ken wel de Art Ensemble of Chicago.quote:Op zaterdag 19 januari 2013 20:00 schreef Norrage het volgende:
Wie kent de Chicago Underground Trio?
Cheers, that reminds me. Ik moet me nog inschrijven voor een vak van zijn broer.quote:
Ik had het Keith topic al gebumped maar vind het zelf te duur en vrees voor teveel free jazz. Ze zijn toch wel bekend als erg experimenteel trioquote:Op vrijdag 25 januari 2013 22:01 schreef jna het volgende:
http://www.dedoelen.nl/nl(...)ock_jack_dejohnette/
De kaartjes zijn vandaag in de verkoop gegaan
Ik heb hem gejinxedquote:Op zaterdag 26 januari 2013 20:51 schreef Norrage het volgende:
Donald Byrd lekker funky en gewoon lekker
Ik ken wel Chicago Underground Duo, is dat aan elkaar gerelateerd?quote:Op zaterdag 19 januari 2013 20:00 schreef Norrage het volgende:
Wie kent de Chicago Underground Trio?
Jazekerquote:Op vrijdag 8 februari 2013 12:40 schreef Felagund het volgende:
[..]
Ik ken wel Chicago Underground Duo, is dat aan elkaar gerelateerd?
Die is gaaf iddquote:
Sint-Juttemis valt vroeg dit jaarquote:Op zondag 24 februari 2013 16:21 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik hoorde van de week gewoon een compleet nummer van coltrane op 3FM de wonderen zijn de wereld nog niet uit (het was de 'winterplaat' van Tom Barman)
Oooeh, das mooi. Heel sferischquote:
Ben jij het die die grap al eens eerder bij mij maakte? Of is ie gewoon zo niet origineelquote:
Thnx! Die kende ik nog niet. Heel wat uurtjes kijkplezier aheadquote:Op vrijdag 25 januari 2013 19:58 schreef Philosocles het volgende:
Zo, deel 4 inmiddels, The True Welcome, 1929-1934.
We naderen nu het tijdperk waarnaar ik een werkelijk enorme nostalgie heb (zonder het ooit te hebben meegemaakt).
Mooiquote:Op woensdag 27 maart 2013 15:49 schreef On het volgende:
http://www.porticoquartet.com/
Liveregistratie
Maar n nummer helaas, maar komt van een aankomende liveplaat af. Ze staan ook op Urban Explorers dit jaar.quote:
Vind het toch allemaal erg experimenteel. Net niet mijn ding. Karma vind ik nog heel goed, net als Black Unity...maar de rest? Wat is meer in de stijl van Africa?quote:Op donderdag 28 maart 2013 22:11 schreef wallofdolls het volgende:
Als bandleider:
• Black Unity
• Elevation
• Jewels of thought
Met andere artiesten:
• Sun Ra Featuring Pharoah Sanders and Black Harold
• Om (Coltrane)
• Meditations (Coltrane)
• The Olatunji Concert (coltrane)
Vooral die laatste moet je echt liggen
Bird & Miles en Bird & Dizquote:
Tsja...dat is de jazz van die tijd he...Ik denk dat je niet substantieel andere dingen gaat horen als je meer luistert. Pas met Kind of Blue kwam er wat meer het experiment in de jazz. Met uitzondering van een rits aan avant-garde jazz natuurlijk.quote:Op maandag 8 april 2013 18:24 schreef Trollscience het volgende:
Bird & Miles geluisterd, vond het eerlijk gezegd een beetje (te) veel van hetzelfde
Ik heb Kind of Blue, The Shape of Jazz to Come, Time Out, Bitches Brew, A Love Supreme en Blue Train geluisterd, die bevielen prima Ik denk dat ik meer van de lange, slepende instrumentale passages ben, en niet van korte composities die elk hooguit drie minuten duren.quote:Op maandag 8 april 2013 18:42 schreef Norrage het volgende:
[..]
Tsja...dat is de jazz van die tijd he...Ik denk dat je niet substantieel andere dingen gaat horen als je meer luistert. Pas met Kind of Blue kwam er wat meer het experiment in de jazz. Met uitzondering van een rits aan avant-garde jazz natuurlijk.
Waar zoek je naar? Wilde je specifiek wat van Charlie?
Alle jazz (en ik scheer hier teveel over 1 kam denk ik) van voor zo rond 1950 is veel simpeler en vooral korter van aard. Zoals Charlie Parker, Dizzy Gillespie etc.. Al is Jazz at Massey Hall (ook door de invloeden van de anderen) al heel wat meer richting Kind of Blue etc. Misschien kan je die meer waarderen (maar das natuurlijk niet alleen Parker, dus).quote:Op maandag 8 april 2013 18:45 schreef Trollscience het volgende:
[..]
Ik heb Kind of Blue, The Shape of Jazz to Come, Bitches Brew, A Love Supreme en Blue Train geluisterd, die bevielen prima Ik denk dat ik meer van de lange, slepende instrumentale passages ben, en niet van korte composities die elk hooguit drie minuten duren.
Ik was gewoon op zoek naar fijne jazz, en omdat Charlie Parker zo'n grote naam is wilde ik wel eens kijken
Ze komen in Mei ook al naar Urban Explorers in Dordt.quote:Op zaterdag 13 april 2013 20:32 schreef Maxerazzi het volgende:
Voor de liefhebbers, Portico Quartet hebben een concert ingelast voor morgen in BIRD. Kaarten zijn 13 euro.
http://www.bird-rotterdam.nl/agenda/portico-quartet
2quote:Op zondag 14 april 2013 01:06 schreef Norrage het volgende:
Hidden Orchestra is echt fantastisch! Vind ik persoonlijk beter dan Portico, maar ze hebben pas 1 album Maar voor liefhebbers van Portico, ook Hidden Orchestra luisteren!
Ja verdorie, ik heb dat ook nooit door hequote:
Was een tof optredenquote:
Bazenplaat misschien wel mijn favoriet van hemquote:Op donderdag 25 april 2013 18:47 schreef Maxerazzi het volgende:
Dat kan altijd nog.
Ik heb zelf Tijuana Moods van Mingus opstaan. Heerlijke plaat met deze temperaturen.
Welke platen met Sonny? En is inderdaad erg fijn spiritueel werk.quote:Op donderdag 25 april 2013 20:16 schreef Aschkael het volgende:
Astral travelling op Thembi komt hier weer vaak voorbij...fijne plaat van Sanders. Daarnaast blijven zijn samenwerkingen met Sonny Sharrock mij keer op keer verbazen.
Ik ben zelf op een zware john coltrane trip...sun ship...wow¡
quote:Op zondag 28 april 2013 13:53 schreef Norrage het volgende:
Ik ben me toch een beetje aan het verdiepen in Coltrane zijn minder experimentele werk, en dat is toch wel erg goed. Zoals velen wellicht uit deze topic-reeks weten ben ik absoluut geen Coltrane fan (ik ben een Miles adept ) maar kennelijk was er toch nog heel veel dat ik nog niet kende. Ole Coltrane is fantastisch, en ook Crescent kan ik enorm waarderen.
Dat album heet Africa?quote:Op zondag 28 april 2013 13:54 schreef Maxerazzi het volgende:
[..]
Met arrangementen van Eric Dolphy, wat wil je nog meer?
Wow wat klinkt dat vet zegquote:Op zondag 28 april 2013 13:54 schreef Maxerazzi het volgende:
[..]
Met arrangementen van Eric Dolphy, wat wil je nog meer?
Ja absoluut haha...En dan zie je de top 100 van 2005 ineens ook nog, en dan denk je wtfquote:Op zaterdag 4 mei 2013 00:08 schreef wallofdolls het volgende:
Maar het voelde als een half jaar geleden ofzo. En als ik in mijn lijst kijk zijn het dingen die ik niet meer dan 2 jaar dacht te kennen.
Wat is dit goed man Heb zelfs, bij wijze van uitzondering , de cd gekocht!quote:Op zondag 28 april 2013 13:54 schreef Maxerazzi het volgende:
[..]
Met arrangementen van Eric Dolphy, wat wil je nog meer?
quote:
Ik kreeg dat album aangeraden, en had later pas door dat het John Zorn wasquote:Op zaterdag 4 mei 2013 14:42 schreef Aschkael het volgende:
lol, dat gaat de goede kant op...eerst Coltraneen nu ook voorzichtig Zorn...zou het dan toch nog goed komen
Marc Ribot
Godver dat is vet zeg....ik ga toch niet ineens ook John Zorn fan wordenquote:Op zaterdag 4 mei 2013 14:42 schreef Aschkael het volgende:
lol, dat gaat de goede kant op...eerst Coltraneen nu ook voorzichtig Zorn...zou het dan toch nog goed komen
Marc Ribot
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Some guys they just give up living and start dying little by little piece by piece"
last.fm | Rate Your Music | MusicMeter | top 100 nummers | top 100 albums | top 50 2013 | top 100 jazz | Onze-blog: pat-sounds
Ik heb ondertussen een hele reeks van dat spul geluisterd. Klinkt allemaal alleraardigst, maar wordt ook nergens echt overdonderend goed. Maar zeker genoeg werk van Zorn dat ik wel kan waarderen, en ik heb ondertussen heel wat van hem geluisterd de afgelopen dagenquote:Op zondag 5 mei 2013 16:20 schreef Aschkael het volgende:
[ afbeelding ]
http://en.wikipedia.org/wiki/O'o
Karaimquote:Op zaterdag 4 mei 2013 14:35 schreef Norrage het volgende:
Ik heb trouwens John Zorns/Electric Masada's At the Mountains of Madness eens een luisterbeurt gegeven. En hoewel ik John Zorn echt helemaal niet kan hebben, vind ik deze zeer te pruimen. Zitten nummers bij die ik liever skip, maar iets als Karaim is echt fenomenaal
Zou dat vergelijkbaar moeten zijn?quote:Op maandag 6 mei 2013 14:54 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Karaim
misschien dat je deze ook wel tof vind:
http://www.dailymotion.co(...)-shalom-sholem_music
nope, maar Karaim was het eerste nummer wat ik van Zorn leuk vond, en dat was de 2equote:
Ik had 13 lijstjes in 2009 dacht ikquote:Op maandag 6 mei 2013 16:07 schreef Norrage het volgende:
top 5 loopt ook wel aardig. al 8 lijstjes Ik denk dat ik een dezer dagen wel eens de top 100 wil gaan opzetten
En zelfs met maar 11 lijstjes zoals de vorige keer, is het nog steeds leuk natuurlijk
quote:Op woensdag 8 mei 2013 09:32 schreef Norrage het volgende:
Ik zal ergens vandaag eens de Jazz top 100 opstarten
Wat zullen we als jazz bestempelen en wat niet? (zie discussie top 5 van de dag)
Mischien kan je Sun Ship inmiddels dan ook wel waarderen. Dat is iig n van mijn Coltrane favorieten. De opening kan misschien nog wat rauw op je dak vallen, maar nummers als Dearly Beloved en Amen zijn echt adembenemend mooi.quote:Op zaterdag 4 mei 2013 13:15 schreef Norrage het volgende:
Interstellar Space...dat is nou precies het album waarom ik eigenlijk Coltrane altijd niet leuk heb gevonden
Maar Meditations, Ole, Favorite Things...allemaal erg fijn. Maar Africa/Brass vind ik wel echt fantastisch. A Love Supreme trouwens ook wel. Maar die heb ik al wel langer kunnen waarderen
Fijn is die he die Afrodisia. Staat ook mijn top 100quote:Op dinsdag 14 mei 2013 19:33 schreef wallofdolls het volgende:
En uit die setting vind ik Kenny Dorham trouwens ook redelijk episch.
Afrodisia - Rudy Van Gelder Edition;2007 Digital Remaster, a song by Kenny Dorham on Spotify.
Maar Henderson is echt n hele grote wmb.
De rest is wat minder, maar dat ene nummer is wel heel erg cool Meer van dat! Tips?quote:
Jamie Saft is tof (en ook heel divers, heeft ook een aantal dub en stoner-rock albums gemaakt ) hij speelt ook mee op die Electric Masada plaat (maar dat wist je waarschijnlijk al)quote:Op dinsdag 14 mei 2013 21:14 schreef Norrage het volgende:
En dit is van de meest coole piano-jazz die ik ooit gehoord heb
Ja had een of ander metal album ineens gedownload. Dat was dus gewoon dezelfdequote:Op dinsdag 14 mei 2013 21:22 schreef Gehenna het volgende:
[..]
Jamie Saft is tof (en ook heel divers, heeft ook een aantal dub en stoner-rock albums gemaakt ) hij speelt ook mee op die Electric Masada plaat (maar dat wist je waarschijnlijk al)
Saft heerst inderdaad, bijna alles met zijn naam erop kun je blind kopen. Vond Borscht Belt Studies alleen een beetje tegenvallen. Verder heel divers inderdaad. Nota bene zelf leren kennen vanwege zijn samenwerking met Merzbow (Merzdub) - bleek Astaroth heel iets anders te zijn.quote:Op dinsdag 14 mei 2013 21:14 schreef Norrage het volgende:
En dit is van de meest coole piano-jazz die ik ooit gehoord heb
Ga je het topic nu vervuilen met wtf music die in de verste verte niet op jazz lijkt? Tenminste, dat hoor ik er niet in nadat ik wat ruis heb gehoord naar wat door het nummer scrollenquote:Op zaterdag 18 mei 2013 00:57 schreef Bosbeetle het volgende:
al die lievege jazz hier tijd voor wat meer piep knor!
Sorry niet puristisch genoeg? Mogen Brtzmann en Bennink hier ook niet?quote:Op zaterdag 18 mei 2013 01:12 schreef Norrage het volgende:
[..]
Ga je het topic nu vervuilen met wtf music die in de verste verte niet op jazz lijkt? Tenminste, dat hoor ik er niet in nadat ik wat ruis heb gehoord naar wat door het nummer scrollen
quote:Op zaterdag 18 mei 2013 01:14 schreef Bosbeetle het volgende:
Misschien als je ze live ziet dat je er meer jazz in ziet?
het is wat aan de vrije kant maar zeker nog jazz.
Brotzmann is al veel interessanter. Daar kan ik nog wel ets mee.Dit is tenminste niet 1 grote ruis aan geluid.quote:Op zaterdag 18 mei 2013 01:13 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Sorry niet puristisch genoeg? Mogen Brtzmann en Bennink hier ook niet?
Heb ze live gezien en ik kan er ook weinig mee, ze blazen je iig kwa geluid wel wegquote:Op zaterdag 18 mei 2013 01:18 schreef Norrage het volgende:
[..]
Nou...ik zal er maar niet op ingaan. Ik kan hier niks mee. Misschien de wallofdollsen van het topic wel, maar ik niet
[..]
Goed zo maar ik ga lekker tukkenquote:Op zaterdag 18 mei 2013 01:22 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik heb tegenwoordig die miles davis plaat die On zo hoog in zijn lijst heeft staan (met die franse titel) op de mp3 speler heerlijk om mee naar mijn werk te fietsen
slaap lekkerquote:
Miles avec l'accordeonquote:Op zaterdag 18 mei 2013 01:22 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik heb tegenwoordig die miles davis plaat die On zo hoog in zijn lijst heeft staan (met die franse titel) op de mp3 speler heerlijk om mee naar mijn werk te fietsen
okquote:Op zaterdag 18 mei 2013 00:57 schreef Bosbeetle het volgende:
al die lievege jazz hier tijd voor wat meer piep knor!
Wat is deze?quote:Op zaterdag 18 mei 2013 01:14 schreef Bosbeetle het volgende:
Misschien als je ze live ziet dat je er meer jazz in ziet?
het is wat aan de vrije kant maar zeker nog jazz.
Heel leuk plaatje vond ik dat. Vooral No Church In the Wild klonk goed. Ergens in februari verschenen, als ik me niet vergis nu.quote:Op zondag 19 mei 2013 23:30 schreef De_existentialist het volgende:
Voor de liefhebbers van moderne jazz en Christian Scott; The Next Collective.
Een samenwerking van een nieuwe lichting jazzhelden met daarbij ook een aantal (ex) leden van Christian Scott's band, en Christian zelf die ook een aantal gastbijdragen levert.
Oooeh goede tip. Had het al eens ergens zien langskomen geloof ik, maar nu weet ik waar ik moet zoekenquote:Op zondag 19 mei 2013 23:30 schreef De_existentialist het volgende:
Voor de liefhebbers van moderne jazz en Christian Scott; The Next Collective.
Een samenwerking van een nieuwe lichting jazzhelden met daarbij ook een aantal (ex) leden van Christian Scott's band, en Christian zelf die ook een aantal gastbijdragen levert.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |