abonnement Unibet Coolblue
pi_117170811
Ben erachter gekomen dat mijn schoonmaakster hem al een paar keer na een uurtje smeerde, terwijl ik haar voor 2 uur betaalde. Heb haar later telefonisch om opheldering gevraagd en ze nam gelijk zelf ontslag. Nu verzint ze al een week excuses om de sleutel niet terug te hoeven brengen. Dus ze is of lam of loopt over 3 maanden met mijn TV onder haar arm weg.

Voor de zekerheid wil ik mijn slot laten vervangen. Dit is de situatie:



Kan ik dan gewoon een cilinder vervangen of hoe gaat dat in zijn werk? Vind het jammer om voor 200 euro een slotenmaker langs te laten komen als ik het voor waarschijnlijk 1/4 zelf kan doen.
pi_117171206
Vier schroeven los draaien en het slot is verwijderd
en in de omgekeerde volgorde zit er een nieuw slot op die plaats

http://www.doehetzelfmate(...)+cilinder+links.aspx
pi_117171250
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 21:38 schreef exlurker het volgende:
Vier schroeven los draaien en het slot is verwijderd
en in de omgekeerde volgorde zit er een nieuw slot op die plaats

http://www.doehetzelfmate(...)+cilinder+links.aspx
Thanks. Dat viel mee :D
  zondag 23 september 2012 @ 21:39:49 #4
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_117171265
Compleet slot, cilinder is uit dat slot niet te verwijderen.

Opdekslot noem je dat:



Bouwmarkt, paar tientjes. Neem de maten (lengte cilinderbus (waar je sleutel in gaat)) op.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_117171304
Dat slot is zo ouderwets, dat je beter gewoon je deur open kunt zetten voor ongenodigde gasten.
pi_117171342
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 21:40 schreef practics het volgende:
Dat slot is zo ouderwets, dat je beter gewoon je deur open kunt zetten voor ongenodigde gasten.
Oke, wat zou je aanraden dan?
pi_117171644
Een inbouwslot (**) met een deurkruk. Dat opent ook veel makkelijker en prettiger. Maar ik denk dat je dan beter aan een heel nieuwe voordeur kunt denken. Ik zie daar ook een raampje wat open kan?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 23 september 2012 @ 21:44:44 #8
118586 KeessieK
Timmerdude.. :)
pi_117171657
dat is onzin natuurlijk.. er mankeert niets aan dit soort sloten. Gewoon een goede skg** vervanger er voor kopen en je bent weer helemaal veilig hoor.. ;-)
pi_117172016
Zo te zien is dat een "YALE OPLEG VOORDEURSLOT 614-50 RS MET LOSSE CILINDER"
Ik heb de mijne laatst vervangen, was 50 euro ex btw.

Je kunt uiteraard wel kwalitatief beter sloten kopen maar dat is een puist werk om die er op te krijgen. Als je hetzelfde type koopt of eventueel een losse cilinder is het een kwartiertje werk.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_117172302
quote:
17s.gif Op zondag 23 september 2012 21:44 schreef blomke het volgende:
Een inbouwslot (**) met een deurkruk. Dat opent ook veel makkelijker en prettiger. Maar ik denk dat je dan beter aan een heel nieuwe voordeur kunt denken. Ik zie daar ook een raampje wat open kan?
Dat vermijd ik liever. 100 jaar oud pand met 100 jaar oude deur in een straat vol met 100 jaar oude deuren. Dat raampje kan open. Maar daar zit wel een rekje voor, die je nu net niet ziet.
pi_117172324
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 21:49 schreef quo_ het volgende:
Zo te zien is dat een "YALE OPLEG VOORDEURSLOT 614-50 RS MET LOSSE CILINDER"
Ik heb de mijne laatst vervangen, was 50 euro ex btw.

Je kunt uiteraard wel kwalitatief beter sloten kopen maar dat is een puist werk om die er op te krijgen. Als je hetzelfde type koopt of eventueel een losse cilinder is het een kwartiertje werk.
Die lijkt er inderdaad nogal op. Dus zou ook een losse cilinder kunnen kopen?
pi_117172462
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 21:54 schreef iwantpie het volgende:

[..]

Dat vermijd ik liever. 100 jaar oud pand met 100 jaar oude deur in een straat vol met 100 jaar oude deuren. Dat raampje kan open. Maar daar zit wel een rekje voor, die je nu net niet ziet.
Toch sneu als ze het intikken, een hand erdoor steken en dan de deur van binnenuit openmaken.

Misschien is een extra knip onder aan de deur aan te raden.
pi_117172745
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 21:54 schreef iwantpie het volgende:

[..]

Die lijkt er inderdaad nogal op. Dus zou ook een losse cilinder kunnen kopen?
Ik kan ze zo snel niet vinden.
Complete set ziet er zo uit:

"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_117172872
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 22:00 schreef quo_ het volgende:

[..]

Ik kan ze zo snel niet vinden.
Complete set ziet er zo uit:

[ afbeelding ]
Volgens mij moet aan de kant van het kozijn een schroef zitten die de cilinder op z'n plek houdt, als je die tenminste kan verwisselen. Die schroef zie ik niet zitten dus waarschijnlijk zit hij er toch echt vast in.

Los daarvan is de vorm van deze cilinders sowieso anders dan wat standaard is.
pi_117173080
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 22:02 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Volgens mij moet aan de kant van het kozijn een schroef zitten die de cilinder op z'n plek houdt, als je die tenminste kan verwisselen. Die schroef zie ik niet zitten dus waarschijnlijk zit hij er toch echt vast in.

Los daarvan is de vorm van deze cilinders sowieso anders dan wat standaard is.
Dat is bij een profielcilinder het geval.

Deze cilinder wordt in de buitenkant van de deur geschoven en aan de binnenkant met twee boutjes vastgezet via het vierkantje plaatje dat naast de afdekring te zien is.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_117173556
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 22:05 schreef quo_ het volgende:

[..]

Dat is bij een profielcilinder het geval.

Deze cilinder wordt in de buitenkant van de deur geschoven en aan de binnenkant met twee boutjes vastgezet via het vierkantje plaatje dat naast de afdekring te zien is.
Hmm, ik begrijp niet helemaal hoe dat precies op elkaar ingrijpt. Ik had de foto geinterpreteerd als een schematische weergave van hoe zo'n ding in elkaar zit, niet van het feit dat het daadwerkelijk ook los kan.

Maar ik ben benieuwd of je toch nog ergens een losse cilinder kunt vinden ^O^
  zondag 23 september 2012 @ 22:19:46 #17
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_117174006
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 22:12 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Hmm, ik begrijp niet helemaal hoe dat precies op elkaar ingrijpt. Ik had de foto geinterpreteerd als een schematische weergave van hoe zo'n ding in elkaar zit, niet van het feit dat het daadwerkelijk ook los kan.

Maar ik ben benieuwd of je toch nog ergens een losse cilinder kunt vinden ^O^
Bij een beetje uitgebreide sloten/ijzerhandel kan je de losse cilinders zo bestellen. Sommige grote hebben zo op voorraad. In ieder geval bij de grote steden, maar ik weet natuurlijk niet waar je woont.

Het makkelijkst is het slot of de cilinder zelf even mee te nemen voor de juiste maatvoering. Of de cilinder.

Dat staafje wat in de cilinder in de buitendeur steekt is veel langer en moet je zelf op maar zagen, dus neem de oude cilinder weer mee. De lengte waar je het op af moet zagen is afhankelijk van de dikte van de deur. Zaag het niet te kort af, anders kan de weer terug naar de slotenhandelaar. Beter te lang dan te kort, je kan er altijd nog iets afzagen, verlengen lukt echt niet meer.

Als je te ver moet rijden is een nieuw slot goedkoper.
pi_117174060
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 21:57 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Toch sneu als ze het intikken, een hand erdoor steken en dan de deur van binnenuit openmaken.

Misschien is een extra knip onder aan de deur aan te raden.
Als je de deur van buiten op slot draait kan je hem niet zomaar door het raampje openen.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_117174422
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_117174739
quote:
1s.gif Op zondag 23 september 2012 22:20 schreef Patroon het volgende:

[..]

Als je de deur van buiten op slot draait kan je hem niet zomaar door het raampje openen.
Klopt, dit ging over 's nachts.

Op slot doen en de sleutel eruit halen werkt ook wel maar dat vind ik nogal link voor als de boel in brand staat.
  zondag 23 september 2012 @ 22:35:36 #21
372316 Wandtegeltje
Gebruiksaanwijzing (PDF)
pi_117175085
quote:
Je hebt dan voor de binnenzijde wel een andere (de oude) sleutel. Ik kan me zo snel niet meer herinneren of je die cilinder ook kunt bestellen zodat je hem met dezelfde sleutel op slot kan draaien.

Wellicht is vervanging van het hele slot toch handiger en/of goedkoper. Die worden wel per set verkocht zodat je ze met 1 sleutel op slot kan draaien.
pi_117175225
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 22:29 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Klopt, dit ging over 's nachts.

Op slot doen en de sleutel eruit halen werkt ook wel maar dat vind ik nogal link voor als de boel in brand staat.
Ja vind ik ook. Wat je kan doen is sleutel voor de deur op de grond leggen. Wij hebben altijd zo'n ketting erop. Wanneer ze de deur openmaken en blijft hangen aan die ketting dan hoor ik dat gelijk. Slaap er vlak boven en slaap altijd vrij licht. Oude woningen zijn altijd vrij gehorig ook.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_117175388
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 22:35 schreef Wandtegeltje het volgende:

[..]

Je hebt dan voor de binnenzijde wel een andere (de oude) sleutel. Ik kan me zo snel niet meer herinneren of je die cilinder ook kunt bestellen zodat je hem met dezelfde sleutel op slot kan draaien.

Wellicht is vervanging van het hele slot toch handiger en/of goedkoper. Die worden wel per set verkocht zodat je ze met 1 sleutel op slot kan draaien.
Dat is waar.
Overigens gebruiken wij het slot aan de binnenkant nooit. Als we gaan slapen gaat de knip op de deur.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_117176503
quote:
1s.gif Op zondag 23 september 2012 22:38 schreef Patroon het volgende:

[..]

Ja vind ik ook. Wat je kan doen is sleutel voor de deur op de grond leggen. Wij hebben altijd zo'n ketting erop. Wanneer ze de deur openmaken en blijft hangen aan die ketting dan hoor ik dat gelijk. Slaap er vlak boven en slaap altijd vrij licht. Oude woningen zijn altijd vrij gehorig ook.
Deur gaat inderdaad altijd op slot, zowel overdag als 's nachts. En er ligt sleutel bij de deur voor noodgevallen.
pi_117176703
quote:
0s.gif Op zondag 23 september 2012 22:35 schreef Wandtegeltje het volgende:

[..]

Je hebt dan voor de binnenzijde wel een andere (de oude) sleutel. Ik kan me zo snel niet meer herinneren of je die cilinder ook kunt bestellen zodat je hem met dezelfde sleutel op slot kan draaien.

Wellicht is vervanging van het hele slot toch handiger en/of goedkoper. Die worden wel per set verkocht zodat je ze met 1 sleutel op slot kan draaien.
Koop wel een heel slot. Lijkt me het makkelijkst. Bedankt voor de tips.
pi_117176971
quote:
1s.gif Op zondag 23 september 2012 23:09 schreef iwantpie het volgende:

[..]

Koop wel een heel slot. Lijkt me het makkelijkst. Bedankt voor de tips.
Als je de yale 614 hebt let dan wel even goed op of je de 50 of 60 mm uitvoering hebt.



Het kan ook nog een yale 634 zijn, deze heefteen vaste buitencilinder.
Ik heb een pdf datablad van deze sloten pm anders even.
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')