abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_155757219
Total Amount Lent $1,200.00
Total Amount Repaid $774.75
Total Amount Lost $6.68
Total Amount Refunded and Expired $0.00
Outstanding Portfolio $418.57
Delinquency Rate 7.16%
Default Rate 0.63%
Currency Exchange Loss Rate 0.27% (dit is dus niet de EUR -> USD storting, maar de USD -> Local currency verliesrate).

Nog steeds niet veel, maar alle beetjes helpen.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_156051270
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 00:04 schreef svann het volgende:
Ik ben er eens op gaan letten en zie inderdaad veel meer leningaanvragen die vrij onvermijdelijk richting 'expired' gaan dan een paar jaar geleden.
Zal Kiva eens vragen hoe zij dat zien.
Was je hier nog aan toegekomen en kreeg je antwoord? Ik vind het nu niet alleen jammer, maar ook wat hinderlijk.. mijn laatste vier zorgvuldig geselecteerde leningen zijn allemaal als 'expired' afgelopen! Zonde van mijn tijd, en van het geld dat in de tussentijd niets staat te doen. Voor de field partners moet het inderdaad ook een ondoenlijke situatie zijn.
pi_156051610
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 september 2015 10:51 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ik wil hier ook mee gaan doen. Stel dat ik iemand iets leen maar die lening raakt niet voor 100% vervuld. Wat is dan het gevolg voor mij en de entrepreneur in kwestie?
Oh ja, hier niet meer aan toegekomen. Kan ik hier ook met mijn bedrijf aan meedoen? Het lijkt me wel leuk om ook een stukje op onze site hierover te schrijven. Dat moet ik trouwens ook nog doen voor het asiel dat we sponsoren.
Spoilers!
  zondag 13 september 2015 @ 20:52:31 #204
2651 svann
night-hawk
pi_156059092
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 16:20 schreef dvr het volgende:

Was je hier nog aan toegekomen en kreeg je antwoord? Ik vind het nu niet alleen jammer, maar ook wat hinderlijk.. mijn laatste vier zorgvuldig geselecteerde leningen zijn allemaal als 'expired' afgelopen! Zonde van mijn tijd, en van het geld dat in de tussentijd niets staat te doen. Voor de field partners moet het inderdaad ook een ondoenlijke situatie zijn.
Uh, nee. :@
Nu wel.

Jouw punt heb ik ook genoemd.
Het beste zou zijn dat een gedeeltelijk gevulde lening, ook gedeeltelijk aan de field partner wordt uitbetaald.
Nog steeds een prikkel om geen impopulaire leningen te plaatsen.
Zal wel niet op stel en sprong veranderen, maar misschien wel iets aan de interne discussie bijdragen.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_156063526
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2015 20:52 schreef svann het volgende:

Nog steeds een prikkel om geen impopulaire leningen te plaatsen.
Zal wel niet op stel en sprong veranderen, maar misschien wel iets aan de interne discussie bijdragen.
Ben benieuwd. Ze zullen m.i. wel degelijk haast moeten maken, want die mislukkende leningen gaan ze een hoop geldschieters kosten, wat het probleem vervolgens weer verergert. Ik heb zelf op dit moment nog twee nieuwe deelnemingen lopen die ook weer op het punt staan om te vervallen. Dan zouden alle zes van mijn laatste zes pogingen om geld uit te lenen op niets zijn uitgelopen, en kan ik er net zo goed mee kappen. Goede doelen zijn leuk, maar ze moeten het je niet moeilijk maken.
  zondag 13 september 2015 @ 23:01:45 #206
2651 svann
night-hawk
pi_156065777
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2015 16:32 schreef Lucky_Strike het volgende:

Oh ja, hier niet meer aan toegekomen. Kan ik hier ook met mijn bedrijf aan meedoen? Het lijkt me wel leuk om ook een stukje op onze site hierover te schrijven. Dat moet ik trouwens ook nog doen voor het asiel dat we sponsoren.
Dat kan.
Je maakt net als anders een account aan onder je eigen naam (vanwege PayPal of crefitcard) en kiest een openbare nick. Anoniem blijven kan ook, maar dat is niet je bedoeling.

Als alleen jij leningen uitzoekt, kun je als nick je bedrijfsnaam nemen en eventueel een link naar lenderpage (zoiets) op je site zetten, of alleen www.kiva.org. En liefst met Fok! als team. ;)
Als het de bedoeling is dat er meerdere mensen met een eigen account mee gaan doen, creëer je een nieuwe team met je bedrijfsnaam.

Je kunt altijd van nick of team veranderen met behoud van je portfolio.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_156065841
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 23:01 schreef svann het volgende:

[..]

Dat kan.
Je maakt net als anders een account aan onder je eigen naam (vanwege PayPal of crefitcard) en kiest een openbare nick. Anoniem blijven kan ook, maar dat is niet je bedoeling.

Als alleen jij leningen uitzoekt, kun je als nick je bedrijfsnaam nemen en eventueel een link naar lenderpage (zoiets) op je site zetten, of alleen www.kiva.org. En liefst met Fok! als team. ;)
Als het de bedoeling is dat er meerdere mensen met een eigen account mee gaan doen, creëer je een nieuwe team met je bedrijfsnaam.

Je kunt altijd van nick of team veranderen met behoud van je portfolio.
Thanks ^O^ Ik wil team Fok! natuurlijk! En verder ben ik de enige die leningen uit zal zoeken voor ons bedrijf dus dat gaat helemaal goed komen.
Spoilers!
  zondag 13 september 2015 @ 23:44:31 #208
2651 svann
night-hawk
pi_156066988
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 22:17 schreef dvr het volgende:

Ben benieuwd. Ze zullen m.i. wel degelijk haast moeten maken, want die mislukkende leningen gaan ze een hoop geldschieters kosten, wat het probleem vervolgens weer verergert. Ik heb zelf op dit moment nog twee nieuwe deelnemingen lopen die ook weer op het punt staan om te vervallen. Dan zouden alle zes van mijn laatste zes pogingen om geld uit te lenen op niets zijn uitgelopen, en kan ik er net zo goed mee kappen. Goede doelen zijn leuk, maar ze moeten het je niet moeilijk maken.
Zes uit zes? Dat lijkt me inderdaad wel frustrerend. :Y
Dan had je wel een heel ongelukkige hand van kiezen.
Misschien heb je wel een voorkeur voor hogere of langlopende leningen die een groter expire-risico lopen.
Ik kies meestal de lagere leningen van zelden langer dan 18 maanden en dat gaat al bijna zes jaar goed.

* voor dvr duimen gaat
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_156078970
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2015 23:44 schreef svann het volgende:

Zes uit zes? Dat lijkt me inderdaad wel frustrerend. :Y
Herstel - vier uit vier! De twee die er waarschijnlijk nog bij gingen komen bleek ik dubbelgeteld te hebben. En daarvan kan er eentje alsnog goed aflopen, dan zou het 3/4 worden.

quote:
Misschien heb je wel een voorkeur voor hogere of langlopende leningen die een groter expire-risico lopen.
Niet bewust, maar misschien door toeval.. de bedragen en looptijden waren:

$1600 / 14 mnd
$1000 / 21 mnd
$1000 / 15 mnd
$700 / 26 mnd

Die laatste gaat misschien op het nippertje nog goedkomen.

quote:
* voor dvr duimen gaat
Dank! :)
pi_156160286
Een mailtje terug gehad met oa een link naar een Kiva-blog met uitgebreide uitleg over het hoe en waarom van expired loans.
Een heel verhelderend verhaal over vraag en aanbod, begeleiding van fieldpartners en in hoeverre expiration een risico voor ze is. Dat risico blijkt niet zo groot te zijn en op Kiva met hooguit 10% voor de branch zelfs laag.
http://blog.kiva.org/faqs/supply-demand

Er is over de vraag en aanbod kwestie ook een YouTube-filmpje met een lang (60 min.) informatief interview.
Ikzelf vond het blog wel genoeg informatie geven.
SPOILER: Interview_YouTube
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_156161439
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2015 00:24 schreef svann het volgende:
Een heel verhelderend verhaal over vraag en aanbod, begeleiding van fieldpartners en in hoeverre expiration een risico voor ze is. Dat risico blijkt niet zo groot te zijn en op Kiva met hooguit 10% voor de branch zelfs laag.
Dank! Inderdaad verhelderend, maar n.m.m. niet erg bevredigend, want ze nemen toch flinke schommelingen in vraag en aanbod voor lief en ze belemmeren field partners niet in het plaatsen van leningsverzoeken wanneer het erg druk wordt. Dat laatste kan niet al te moeilijk te implementeren zijn, maar misschien willen ze zich niet uit de markt prijzen omdat field partners soms door bv. seizoensinvloeden nou eenmaal veel leningen kwijtmoeten. Afijn, ik hoop maar dat de recente piek in expiraties een tijdelijke was.
pi_156168458
Ik ga mijn geld langzaam overhevelen van Kiva naar Lendahand. Uiteraard niet helemaal hetzelfde, de ene verstrekt microkredieten op basis van 0% rente en de ander mesokredieten met 3 a 4% rente, maar ik heb steeds minder vertrouwen in de projecten bij Kiva. Bovendien verdampt mijn geld er langzaam. Van Lendahand ga ik ook niet rijk worden, maar hopelijk volstaat de rente om het systeem draaiend te houden.
pi_156190175
Dat is natuurlijk een heel ander uitgangspunt.

Aan Kiva doe je mee omdat het een goed doel is, een soort ontwikkelingshulp die de eigen initiatieven van de deelnemers om hun leven te verbeteren ondersteunt.
Je ziet af van rente om de field partner te ondersteunen, aangezien dit soort microkredieten aan kansarmen meer kosten met zich meebrengt.
Denk aan reistijd naar afgelegen dorpjes, cursussen en andere begeleiding om de deelnemers te ondersteunen.

Het terugbetalingpercentage ligt momenteel op 98,5%.
Misschien dat dat nog iets terug gaat lopen door de ongunstige wisselkoersen van de plaatselijke munt met de dollar, maar niet schokkend.
De gemiddelde deelnemer heeft dus een verlies van 1,5 % van zijn inleg, plus de geldontwaarding en geimiste rente.
Dat is dus feitelijk zijn bijdrage aan dit goede doel.

Ik ben in bijna zes jaar $52,05 kwijtgeraakt aan defaults ($36,38) en currency exchange loss ($15,67).
De misgelopen rente zal misschien ook zoiets zijn.
Mijn bijdrage was dus nog geen $20 per jaar. Valt nogal mee, toch?

Natuurlijk zijn er vele andere crowd funding initiatieven op allerlei gebied. Ook interessant. :Y
Maar meer rente betekent vaak ook meer risico.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_156190214
De maandelijkse terugbetalingen zijn weer binnen! *G*

Tip voor dvr: Let op de looptijd. ;)
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_156191591
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 september 2015 06:21 schreef svann het volgende:
De maandelijkse terugbetalingen zijn weer binnen! *G*
Is het trouwens niet meer het maandelijkse terugbetalingsmailtje? Ik had het mailtje gisteren binnen, dat vertelde eerst dat ik ... 20-30 dollar ofzo had ontvangen, en rechtsboven stond dan dat ik een balans had van een paar dollar ofzo. En ik heb idd vrij recentelijk weer wat leningen uitgekozen.
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_156216517
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2015 09:17 schreef LintuxCx het volgende:

Is het trouwens niet meer het maandelijkse terugbetalingsmailtje? Ik had het mailtje gisteren binnen, dat vertelde eerst dat ik ... 20-30 dollar ofzo had ontvangen, en rechtsboven stond dan dat ik een balans had van een paar dollar ofzo. En ik heb idd vrij recentelijk weer wat leningen uitgekozen.
Ja, dat ook. :Y
Dat mailtje geeft een overzicht van de terugbetalingen van de afgelopen maand en meteen daarna beginnen de nieuwe afbetalingen binnen te komen.
De eerste vroege afbetalingen zie je soms al in het saldo terug.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_156226940
quote:
7s.gif Op vrijdag 18 september 2015 06:09 schreef svann het volgende:
Dat is natuurlijk een heel ander uitgangspunt.

Aan Kiva doe je mee omdat het een goed doel is, een soort ontwikkelingshulp die de eigen initiatieven van de deelnemers om hun leven te verbeteren ondersteunt.
Je ziet af van rente om de field partner te ondersteunen, aangezien dit soort microkredieten aan kansarmen meer kosten met zich meebrengt.
Denk aan reistijd naar afgelegen dorpjes, cursussen en andere begeleiding om de deelnemers te ondersteunen.

Het terugbetalingpercentage ligt momenteel op 98,5%.
Misschien dat dat nog iets terug gaat lopen door de ongunstige wisselkoersen van de plaatselijke munt met de dollar, maar niet schokkend.
De gemiddelde deelnemer heeft dus een verlies van 1,5 % van zijn inleg, plus de geldontwaarding en geimiste rente.
Dat is dus feitelijk zijn bijdrage aan dit goede doel.

Ik ben in bijna zes jaar $52,05 kwijtgeraakt aan defaults ($36,38) en currency exchange loss ($15,67).
De misgelopen rente zal misschien ook zoiets zijn.
Mijn bijdrage was dus nog geen $20 per jaar. Valt nogal mee, toch?

Natuurlijk zijn er vele andere crowd funding initiatieven op allerlei gebied. Ook interessant. :Y
Maar meer rente betekent vaak ook meer risico.
Ik snap je reactie. Een overstap naar Lendahand is overigens ook niet om geld te verdienen, dat doe ik wel in 'normale' crowdfunding waar 7-9% rente geboden wordt.

Wel interessant om te weten of mesokredieten niet als ontwikkelingshulp gezien worden.

Overigens hebben de field partners niet te klagen. Vaak rekenen dit soort partijen 20-30%(!) rente, meer dan genoeg om van rond te komen. Deze rente ligt vaak wel lager dan het marktconforme, kun je nagaan hoe hoog die rente is.

Ik zal er nog eens over nadenken :) Misschien zet ik op beide systemen wel wat in om mijn beperkte bijdrage aan het systeem te leveren.
pi_156364084
quote:
14s.gif Op vrijdag 18 september 2015 06:21 schreef svann het volgende:
Tip voor dvr: Let op de looptijd. ;)
Dank, maar ik heb in weerwil hiervan zonet een lening verstrekt met de bijzonder lange looptijd van 43 maanden. Dit betrof iemand in India, waar blijkbaar een wettelijk vereiste bestaat dat leners minimaal 3 jaar over hun terugbetaling mogen doen. Als de lener eerder terugbetaalt, kan de field partner het geld in de tussentijd aan anderen uitlenen. Ik vond het niet bezwaarlijk, ik vond het leuk om eens aan iemand in India te lenen en omdat de lening klein is ($250) en al voor 60% ingetekend was voorzie ik geen problemen.
  zaterdag 17 oktober 2015 @ 13:00:28 #219
2651 svann
night-hawk
pi_156895983
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 september 2015 20:16 schreef Coelho het volgende:
Ik snap je reactie. Een overstap naar Lendahand is overigens ook niet om geld te verdienen, dat doe ik wel in 'normale' crowdfunding waar 7-9% rente geboden wordt.

Wel interessant om te weten of mesokredieten niet als ontwikkelingshulp gezien worden.

Overigens hebben de field partners niet te klagen. Vaak rekenen dit soort partijen 20-30%(!) rente, meer dan genoeg om van rond te komen. Deze rente ligt vaak wel lager dan het marktconforme, kun je nagaan hoe hoog die rente is.

Ik zal er nog eens over nadenken :) Misschien zet ik op beide systemen wel wat in om mijn beperkte bijdrage aan het systeem te leveren.
Ouch, ik reageerde wel wat te stug.
Ik viel er een beetje over dat je zei dat je geld bij Kiva verdampt en je er minder vertrouwen in had gekregen.
Samen met die rente-opmerking gaf dat een beetje de indruk dat je meer voelde voor de commerciëlere kredieten.
Er komen hier wel vaker mensen langs die verwachten dat het hen rendament oplevert.
Ik had nog niet eens dat Lendahand gecheckt :@, ook best een prima instelling.
Met microkrediet koop je een koe met mesokrediet de melkmachine.
En nu niet allemaal overstappen, hè?
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_157161885
quote:
14s.gif Op maandag 15 juni 2015 02:49 schreef svann het volgende:
*G* Anderhalve maand geleden bestond het Kiva Fok!team zes jaar! *G*

We hebben meer dan 10.000 leningen verstrekt (van meestal $25) met een gezamenlijke waarde van meer dan $300.000!

Over het algemeen is het terugbetalingspercertage 98,69%.

Aan de collectebus ben je bij wijze van spreken meer kwijt.

Wordt ook micro-investeerder en help iemand in derde wereld aan startkapitaal.
Zoek zelf uit welke activiteit je aanspreekt.
Help je iemand een naaimachine aan te schaffen om zo de kost te verdienen? Of liever aan zaden en kunstmest, ingrediënten voor een eetkraampje, grotere inkoop of uitbreiding van de veestapel?

Lees de openingspost eens, stel hier je vragen en probeer ook eens een lening van 25 dollar.

[ afbeelding ]
Ik zag je berichtje net op Fok voorbij komen. Gaat wel aardig zo, niet? Mijn bijdrage is aardig marginaal, maar ik stort zo nu en dan iets bij.

Over de kosten: Ik heb er in totaal niets op verloren. Wel een zooitje dollars minder dan wat ik heb ingelegd, maar ik heb een jaar of 6 geleden voornamelijk ingekocht voor 1,40 dollar per euro en de dollars zijn inmiddels bijna een Euro waard. Ach, boeit ook niet, het blijft allemaal gewoon op de rekening staan en als het terugbetaald wordt, leen ik het weer opnieuw uit.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
pi_157328437
quote:
7s.gif Op woensdag 28 oktober 2015 16:51 schreef Skv het volgende:

Ik zag je berichtje net op Fok voorbij komen. Gaat wel aardig zo, niet? Mijn bijdrage is aardig marginaal, maar ik stort zo nu en dan iets bij.

Over de kosten: Ik heb er in totaal niets op verloren. Wel een zooitje dollars minder dan wat ik heb ingelegd, maar ik heb een jaar of 6 geleden voornamelijk ingekocht voor 1,40 dollar per euro en de dollars zijn inmiddels bijna een Euro waard. Ach, boeit ook niet, het blijft allemaal gewoon op de rekening staan en als het terugbetaald wordt, leen ik het weer opnieuw uit.
Gestadig goed bezig dus!
Ach, we hoeven geen records te breken.
Ik kreeg vorige week een felicitatie-mailtje vanwege mijn zesde Kiva-verjaardag. :)
Vind het nog steeds een mooi project.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_157328623
Kiva is ook jarig, het bestaat tien jaar! *G*

Opgericht door een paar jonge mensen die op hun wereldreis zagen dat arme mensen soms wel de potentie hadden om vooruit te komen, maar niet de middelen.

Door samen te werken met plaatselijke micro-kredietbanken en deze van extra kapitaal te voorzien, krijgen aanzienlijk meer kleine boeren, handelaren of ambachtslieden de kans om door hard werken hun hun levensomstandigheden te verbeteren.
En die van hun gezin natuurlijk.
Je leest vaak dat ouders hopen het schoolgeld van hun kinderen te kunnen betalen.
De plaatselijke Fieldpartners geven meestal ook allerlei cursussen en voorlichting om hun cliënten te ondersteunen.


(Ik heb hem maar even in tweeën geknipt.)
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_157329571
774 miljoen dollar. Dat is toch een aardige bijdrage. Ben vooral benieuwd wat uiteindelijke impact is geweest op de leners.
Ons soort mensen, trapt reeds jaren blij van zin, het vuile plebs de modder in.
Ons soort mensen, steunpilaar van vaderland en koningin.
  zondag 22 november 2015 @ 02:30:45 #224
2651 svann
night-hawk
pi_157733127

RIP Everlyne uit Kitale, Kenya.
Ik kreeg een update dat mijn borrower Everlyne helaas is overleden en de lening gedefault is.
Zo te zien is ze nog redelijk jong en gezond. Dat maakt dat je je afvraagt wat haar overkomen is.
De risico's van zwangerschap, een misdrijf?
In ieder geval laat ze kinderen achter, waarvoor ze juist een toekomst veilig wilde stellen.
Ze wilde haar mixed farming activiteiten uitbreiden om meer eieren en tuinbouwproducten op de markt te kunnen verkopen.
Een ramp voor haar gezin. Ik hoop dat ze wat aan de kippen en zaden hebben.

En dan heb ik geregeld aan bejaarden geleend; nooit wat gebeurd.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  zondag 22 november 2015 @ 02:34:08 #225
2651 svann
night-hawk
pi_157733152
En wat beter nieuws: de maandelijkse aflossingen zijn weer binnen! *G*

Misschien staat er weer genoeg op je account om een nieuwe lening uit te zetten.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_157737028
Ik ben mijn geld uit Kiva-zip aan het halen en naar mijn algemene Kiva account aan het overhevelen. Ze zijn bij Kiva-zip gestopt met leningen in Kenia en nu is alleen de Verenigde Staten nog over om geld aan uit te lenen. Dan leen ik liever via Kiva uit aan mensen die daar meer aan hebben.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_158487110
Afgelopen week is er meer uitgeleend door het Kiva FOK!-team dan gewoonlijk. Zal wel met de kerstgedachte te maken hebben ;)
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_158489136
Of ze hebben al vakantie en opeens zeeën van tijd. :)

Nuttig besteed dan wel.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_158489138
Aanrader voor de lurker:

Zoek ook eens een ondernemertje uit om $25 dollar aan te lenen.
Zo vul je samen met anderen een grotere lening en geef je iemand de kans om door hard werken zijn levensomstandigheden te verbeteren.
Er is veel keus.
Kies je een boer, een kleine handelaar, de ambachtsman of -vrouw, een student?
En waar? In Peru, Bolivia, Mali, Kenya, Kyrgistan of de op de Filippijnen? (Om maar wat te noemen.)
De lening wordt meestal in maandelijkse termijnen terugbetaald en dat komt weer op je Kiva-account terecht.
Je kunt het weer opnemen of opnieuw aan een iemand uitlenen.

Maak een Kiva-account aan op Kiva.org en waag er eens $25 aan. *G*
Je kunt beveiligd betalen met PayPal, IDEAL of creditcard.
Stel FOK! als team in en stel stel hier je vragen.

seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_158489379
quote:
7s.gif Op donderdag 5 november 2015 08:55 schreef Skv het volgende:
774 miljoen dollar. Dat is toch een aardige bijdrage.
Ben vooral benieuwd wat uiteindelijke impact is geweest op de leners.

De impact kán groot zijn.
Neem iemand die een koe aan zou willen schaffen om melkproducten te kunnen verkopen en zo zijn of haar inkomen op te vijzelen.
Schoolgeld kan betaald worden, woning kan (basic) verbeterd, geld voor malaise kan opzij gelegd worden, enzovoort.
Zonder door Kiva gesteunde microkredietbanken krijgen veel armen die kans op een stap vooruit niet.
Er wordt vaak ook allerlei begeleiding gegeven; cursussen over ondernemerschap of gezondheid bijvoorbeeld.

Een visser kan nu wél nieuwe netten aanschaffen, een naaister een naaimachine.
Een eetkraampje of marktvrouw kan nu wél voordelig in het groot inkopen.
Een boer kan kunstmest kopen om meer te produceren.
Er kan met kippen-, geiten- of varkensfok begonnen worden. In gebieden die door droogte of natuurgeweld zijn getroffen een mogelijkheid om er weer bovenop te komen.

Toch 1,8 miljoen mensen die een kans hebben gekregen die ze anders niet hadden gekregen.
De meesten zullen erop vooruit zijn gegaan.
Vaak zie je staan dat mensen hun derde of vierde lening aanvragen en altijd trouw afbetalen.
Dat lenen en de extra services zullen dus wel goed bevallen zijn.

Al met al best wel veel impact dus.
Op wereldschaal.... Nou ja, je moet toch érgens beginnen.
En dat doen we. *wat kerst-feeling-good uitstrooit. ~:)
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  maandag 28 december 2015 @ 20:13:54 #231
3394 Coelho
BigGreenEgg
pi_158612995
Ik wordt al weer enkele dagen gestalkt door Kiva waarin ze zeggen dat een donatie gematcht gaat worden door een investeerder. Betekent dit dat die investeerder ook geld inlegt of betekent dit dat mijn investering verdubbeld wordt en ik dus uiteindelijk het dubbele van mijn investering terugbetaald krijg (zoals Lendahand een tijd terug deed)?
  dinsdag 29 december 2015 @ 00:21:37 #232
2651 svann
night-hawk
pi_158623368
quote:
0s.gif Op maandag 28 december 2015 20:13 schreef Coelho het volgende:
Ik wordt al weer enkele dagen gestalkt door Kiva waarin ze zeggen dat een donatie gematcht gaat worden door een investeerder. Betekent dit dat die investeerder ook geld inlegt of betekent dit dat mijn investering verdubbeld wordt en ik dus uiteindelijk het dubbele van mijn investering terugbetaald krijg (zoals Lendahand een tijd terug deed)?
Toch alleen op de website een wegklikbare pop-up-strook?
Een eindejaarscampagne blijkbaar om de organisatiekosten te dekken. Zoiets als je ook van tijd tot tijd op de Wikipedia hebt.
Normaal krijg je bij de betaling een 'hint' om ook een donatie te doen voor de organisatiekosten.
Van die $25 snoept Kiva namelijk niets af.
Ik doneer maar af en toe, net als veel anderen waarschijnlijk.
De donatie wordt dus door iemand verdubbeld, niet je investering.

Bij zogenaamde 'gratis leningen', als kennismakingsactie voor nieuwkomers bijvoorbeeld, gaat de terugbetaling trouwens altijd naar degene die dat ter beschikking heeft gesteld.
De nieuwkomer kan dan wel volgen hoe zoiets gaat.
Bij andere verdubbelingsacties kan er bijvoorbeeld toegezegd worden óók te investeren bij een bepaalde field partner als jij dat doet.
Zo'n wat vreemde constructie zal wel werken.
Als nuchter hollands ijskonijn vraag ik me dan af waarom ze niet gewoon het bedrag dat ze in gedachten hebben doneren of investeren. :+
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_158625567
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 00:21 schreef svann het volgende:

Als nuchter hollands ijskonijn vraag ik me dan af waarom ze niet gewoon het bedrag dat ze in gedachten hebben doneren of investeren.
Omdat vanuit hun perspectief JIJ de verdubbelaar bent! :-)
pi_158659763
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 december 2015 00:21 schreef svann het volgende:
Als nuchter hollands ijskonijn vraag ik me dan af waarom ze niet gewoon het bedrag dat ze in gedachten hebben doneren of investeren. :+
Werkt volgens mij ook wel als motivator voor anderen? Weten dat je een goed doel wat je wel ligt, als je zelf maar ¤25 geeft, er in totaal met ¤50 op vooruit gaat?
I hope you can see this because I'm doing it as hard as I can.
pi_158677600
Dat is waar; het motiveert tot wél iets doen of tot net iets méér doen.
Dan is dat bedrag dat iemand of een organisatie wil doneren zo inderdaad wel productiever besteed. :Y
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_158677635
Voor wie het niet wist:
Kiva heeft veel vrijwillige medewerkers, maar niet alles kan door vrijwilligers gedaan worden.
Omdat de uitgeleende $25 echt helemaal naar de field partner gaat, wordt er ook om een vrijwillige donatie voor de organisatiekosten gevraagd. Je kunt die ook gewoon weg editten of aanpassen, net wat je uitkomt.

Wat organisatiekosten:
• De best ingewikkelde website moet onderhouden worden.
• De wereldwijde financiële transacties moeten gemonitord.
• Nieuwe fieldpartners moeten beoordeeld en begeleid worden.
• Bestaande fieldpartners moeten periodiek worden doorgelicht, zowel op beleid als financiën, en eventueel begeleid.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_158715615
Nieuwe Fok!team-members, welkom! *G*
Meteen een lening uitgezocht, dus het zijn échte deelnemers. :)

Zijn er dan ook onechte deelnemers, hoor ik u vragen. Yep, die zijn er.
Er zijn nogal wat mensen die een Kiva-account nemen en vervolgens 'lid' worden van een bonte verzameling teams.
Internationaal gezien is Fok! natuurlijk wel een aparte naam.
Opvallend is dat die verzamelaars meestal geen enkele lening hebben uitstaan.
Sympathisanten, denk ik dan maar.
Mensen die serieus meedoen hebben meestal maar één of twee teams staan.

O, ja... Als nieuweling is het misschien minder frustrerend een lening uit te zoeken die nog geen expire-waarschuwing heeft staan. ;)
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  zondag 17 januari 2016 @ 23:21:36 #238
2651 svann
night-hawk
pi_159191197
De eerste afbetalingen van het nieuwe jaar komen weer binnen! *G*
Genoeg om nieuwe leningen uit te zoeken?


Vorig jaar hebben we samen 1030 leningen van $25 uitgezet.
Die werden, naar ik hoop, ook weer netjes terugbetaald -maandelijks of 'at the end of term'.
Voor heel Kiva is het repayment-percentage momenteel 98,37%.

De kerstvakantie was blijkbaar een prima moment om nog even wat tegoed opnieuw te investeren. Of om er een paar extra te doen.
Het was duidelijk drukker. 14.gif
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  zaterdag 23 januari 2016 @ 02:38:57 #239
2651 svann
night-hawk
pi_159322280


Fieldpartner: One Acre Fund, Kenya.
Everlyne (31) als groepsleider van 14 farmers uit Webuye.
Ze lenen samen $675 en betalen na 11 maanden af.

Bij een groepslening wordt er meestal over één persoon meer verteld om een indruk te geven van de omstandigheden.

Everlyne is returning this season to work with One Acre Fund again as this means that she is able to earn enough to send her 3 children to school, which is why she decided to join in the first place.
Everlyne says that she is happy to have made that decision because, since she first joined in 2015, she has learnt a lot from the farming training, which has improved her day-to-day life significantly.
Everlyne will use the profits from this season to save more money for the future.

The group will use this loan to purchase maize seeds and fertilizer to plant a total of 4.5 acres. Given that some members of the group will also be purchasing a solar light, with this loan, the group will also receive a total of nine solar lights.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  zaterdag 23 januari 2016 @ 03:30:43 #240
2651 svann
night-hawk
pi_159322678
Het andere helpen; Kiva geeft geen geld weg, Kiva leent het uit.

Kijk eens op de Kiva-site: https://www.kiva.org/about

Of klik eens rond op de Fok!team pagina's: http://www.kiva.org/team/fok/impact

Maak een account aan en zoek ook eens een lening van $25 uit. *G*
Natuurlijk vul je bij 'team' FOK! in.
Stel hier je vragen.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
  dinsdag 16 februari 2016 @ 00:34:41 #241
2651 svann
night-hawk
pi_159954659
Solar power is blijkbaar hot.

Deze indiase weefsters die sarons maken op hun handweefgetouw 'krijgen' behalve een lening om meer garen te kunnen inkopen ook een solar power-lamp. Aldus de additional information, die ik niet altijd even goed lees.

This loan provides solar lanterns to women living in rural west Bengal, India, where power cuts are frequent and prolonged. These women have to rely on kerosene lamps, which emit hazardous fumes that lead to several health issues. By supporting this loan, you are ensuring these women have extra productivity hours and a cheaper, cleaner power source.

Fieldpartner Milaap heeft een manier gevonden om de beperkingen die de indiase regering oplegt te omzeilen.

This loan will be repaid to Kiva lenders in monthly installments, which is similar to Kiva loans in most countries but unusual for Kiva loans in India. This is because Kiva’s Field Partners based in India must wait 3 years before funds can be repaid, due to Indian government regulations. Milaap is still subject to the 3-year waiting period, but it has an entity in Singapore, which allows it to repay Kiva on a monthly basis through net billing.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_159964769
Ik kende dit helemaal niet! Ik ga me eens inlezen.
  Eindredactie Sport / Forummod dinsdag 16 februari 2016 @ 15:09:33 #243
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_159964947
Ook weer even mijn bijdrage geleverd.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_159998403
Top!

De zeventiende vandaag, dus de afbetalingen druppelen weer binnen. :)
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_159998589
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2016 15:02 schreef Gala6183 het volgende:
Ik kende dit helemaal niet! Ik ga me eens inlezen.
En toen heb je meteen maar een paar leningen uitgezocht?

Welkom! *G*
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_160176399
TVP, hallo :W.
జ్ఞ‌ా
pi_160178095
quote:
14s.gif Op woensdag 24 februari 2016 14:45 schreef µ het volgende:
TVP, hallo :W.
Welkom!

Kijk hier eens rond: https://www.kiva.org/team/fok
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_160251086
Bij het 'hardcore' survivalprogramma the Island van Net5 deden de deelnemers een poging een dak van grote varenbladen te maken.
Op de eilanden van de Filipijnen pakt men dat iets degelijker aan.
Het armere deel van de bevolking woont nog steeds onder deze nipa-daken.
Vorige week een lening gegeven aan een dame die deze varen/palm-strips in elkaar vlecht en verkoopt.

seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_160251162
Dankzij wat enthousiastelingen hebben we deze maand samen meer dan honderd leningen verstrekt! *G*
Er zullen wel een paar expired raken, maar al met al een prima resultaat!

Bij zo'n niet tijdig opgevulde (expired) lening krijgt de storter zijn inleg terug.
De aanvrager heeft meestal al 'pre-disbursed' zijn geld gekregen. Fieldpartners (plaatselijke microkredietbanken) zijn niet uitsluitend van Kiva afhankelijk en proberen soms ook gewoon zoveel mogelijk leningen door Kiva ondersteund te krijgen.
Al naar gelang hun betrouwbaarheid krijgen fieldpartners een limiet toegewezen.
Niet alle fieldpartners spreiden hun aanvragen blijkbaar even handig.
Ze worden hierin wel begeleid, maar hebben ook eigen speelruimte.
seek electricity         Fok!Team Kiva micro-kredieten == Doe mee met $25! == topic
pi_160254561
quote:
14s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 03:39 schreef svann het volgende:
Dankzij wat enthousiastelingen hebben we deze maand samen meer dan honderd leningen verstrekt! *G*
Er zullen wel een paar expired raken, maar al met al een prima resultaat!
^O^
quote:
14s.gif Op zaterdag 27 februari 2016 03:39 schreef svann het volgende:
Dankzij wat enthousiastelingen hebben we deze maand samen meer dan honderd leningen verstrekt! *G*
Er zullen wel een paar expired raken, maar al met al een prima resultaat!

Bij zo'n niet tijdig opgevulde (expired) lening krijgt de storter zijn inleg terug.
De aanvrager heeft meestal al 'pre-disbursed' zijn geld gekregen. Fieldpartners (plaatselijke microkredietbanken) zijn niet uitsluitend van Kiva afhankelijk en proberen soms ook gewoon zoveel mogelijk leningen door Kiva ondersteund te krijgen.
Al naar gelang hun betrouwbaarheid krijgen fieldpartners een limiet toegewezen.
Niet alle fieldpartners spreiden hun aanvragen blijkbaar even handig.
Ze worden hierin wel begeleid, maar hebben ook eigen speelruimte.
Partners krijgen hierdoor wel minder financiering, doordat ze zo'n loan uit eigen zak moeten financieren. Het is trouwens een harde eis van Kiva dat een partner voor minstens 50% hun financiering uit andere bronnen moet halen. Een goede zaak lijkt me.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')