abonnement Unibet Coolblue
pi_117218173
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 23:13 schreef student_2.0 het volgende:
bedankt allen dan ga ik morgen slagroom opkloppen, wel vreemd dat er een product als finesse op de markt is als het totaal onzin is
gelukkig zijn alle overige producten geen onzin. ow wacht.
  maandag 24 september 2012 @ 23:48:50 #52
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_117219138
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 23:13 schreef student_2.0 het volgende:
bedankt allen dan ga ik morgen slagroom opkloppen, wel vreemd dat er een product als finesse op de markt is als het totaal onzin is
Finesse is volgens mij een plantaardig product en het is afgeleid van gewone room.
Ze brengen het alleen zo op de markt dat het net is alsof ze iets nieuws hebben uitgevonden.
Net zoals Kookroom van campina, 't is gewoon slagroom maar dan in een flesje en je betaalt er meer voor.
  maandag 24 september 2012 @ 23:52:58 #53
377549 student_2.0
Optimist tot in de kist
pi_117219295
quote:
0s.gif Op maandag 24 september 2012 23:48 schreef SiGNe het volgende:

[..]

Finesse is volgens mij een plantaardig product en het is afgeleid van gewone room.
Ze brengen het alleen zo op de markt dat het net is alsof ze iets nieuws hebben uitgevonden.
Net zoals Kookroom van campina, 't is gewoon slagroom maar dan in een flesje en je betaalt er meer voor.
Oke bedankt voor de uitleg! leuk topic trouwens
pi_117304458
Ik heb als idee om zaterdag als toetje een moleculair biertje serveren. Het schuim kan bijvoorbeeld een combinatie zijn van water, citroensap en soja lectine (of een andere smaakmaker die een wit schuim geeft).

Voor het geel van het biertje, een combinatie van een gele (liefst doorzichtige) smaakmaker met xantaan gum of agar agar zit ik nog te te twijfelen. Appelsap zou voor de hand liggen, maar misschien dat iemand een beter idee heeft van smakelijke combinaties om een biertje te imiteren.
pi_117305345
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 10:17 schreef rhubarb het volgende:
Ik heb als idee om zaterdag als toetje een moleculair biertje serveren. Het schuim kan bijvoorbeeld een combinatie zijn van water, citroensap en soja lectine (of een andere smaakmaker die een wit schuim geeft).

Voor het geel van het biertje, een combinatie van een gele (liefst doorzichtige) smaakmaker met xantaan gum of agar agar zit ik nog te te twijfelen. Appelsap zou voor de hand liggen, maar misschien dat iemand een beter idee heeft van smakelijke combinaties om een biertje te imiteren.
http://tortelina.blogspot.no/2012/09/slatko-pivo.html

Het is even google translaten maar dan heb je volgens mij precies wat je zoekt!

  donderdag 27 september 2012 @ 11:15:39 #56
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_117306116
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 10:17 schreef rhubarb het volgende:
Ik heb als idee om zaterdag als toetje een moleculair biertje serveren. Het schuim kan bijvoorbeeld een combinatie zijn van water, citroensap en soja lectine (of een andere smaakmaker die een wit schuim geeft).

Voor het geel van het biertje, een combinatie van een gele (liefst doorzichtige) smaakmaker met xantaan gum of agar agar zit ik nog te te twijfelen. Appelsap zou voor de hand liggen, maar misschien dat iemand een beter idee heeft van smakelijke combinaties om een biertje te imiteren.
Saffraan?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_117307956
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 11:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Saffraan?
Als toetje?
  donderdag 27 september 2012 @ 12:13:46 #58
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_117308003
Zeg Piet! Ben jij ook in staat om kruiden en andere ingrediënten te herkennen in een gerecht?

Ik vind de saus bij het Knorr Chimichurry (Argentijns) gerecht zo ontzettend lekker, maar ik heb géén idee waar het van gemaakt wordt. Zou het hele gerecht liever helemaal zelf maken.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor de Zuid Afrikaanse Boboti.
... ♥ ik mis je ♥
pi_117308005
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 10:17 schreef rhubarb het volgende:
Ik heb als idee om zaterdag als toetje een moleculair biertje serveren. Het schuim kan bijvoorbeeld een combinatie zijn van water, citroensap en soja lectine (of een andere smaakmaker die een wit schuim geeft).

Voor het geel van het biertje, een combinatie van een gele (liefst doorzichtige) smaakmaker met xantaan gum of agar agar zit ik nog te te twijfelen. Appelsap zou voor de hand liggen, maar misschien dat iemand een beter idee heeft van smakelijke combinaties om een biertje te imiteren.
Gember?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_117308211
quote:
17s.gif Op donderdag 27 september 2012 12:13 schreef phluphy het volgende:
Zeg Piet! Ben jij ook in staat om kruiden en andere ingrediënten te herkennen in een gerecht?

Ik vind de saus bij het Knorr Chimichurry (Argentijns) gerecht zo ontzettend lekker, maar ik heb géén idee waar het van gemaakt wordt. Zou het hele gerecht liever helemaal zelf maken.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor de Zuid Afrikaanse Boboti.
Zou het de combinatie van maltodextrine, rookaroma, plantaardig vet en dextrose zijn die jij ze lekker vind?
  donderdag 27 september 2012 @ 12:22:04 #61
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_117308271
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 12:12 schreef rhubarb het volgende:

[..]

Als toetje?
Saffraan is een kruid, het zijn de stempels van een krokus soort, en het heeft een sterke kleurstof. Je kan vloeistoffen kleuren met saffraan, en de kleur en het aroma wat het afgeeft is zeker ook voor zoete spijzen aan te raden, het is een heel mooie smaak vind ik zelf.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 27 september 2012 @ 12:24:52 #62
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_117308366
quote:
17s.gif Op donderdag 27 september 2012 12:13 schreef phluphy het volgende:
Zeg Piet! Ben jij ook in staat om kruiden en andere ingrediënten te herkennen in een gerecht?

Ik vind de saus bij het Knorr Chimichurry (Argentijns) gerecht zo ontzettend lekker, maar ik heb géén idee waar het van gemaakt wordt. Zou het hele gerecht liever helemaal zelf maken.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor de Zuid Afrikaanse Boboti.
Ja, ik kan vrij goed de smaak van zaken herkennen, maar ik ga echt geen knorr mixen voor je proeven om daar een recept voor te maken.
Waarom google je niet naar authentieke recepten voor Chimichurry en Boboti? Dan heb je de smaak zoals het gerecht eigenlijk is. Wil je perse de Knorr smaak, gebruik dan gewoon knorr, das verder niet ongezond ofzo.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_117308675
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 12:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Wil je perse de Knorr smaak, gebruik dan gewoon knorr, das verder niet ongezond ofzo.
Sarcast :P
pi_117308818
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 12:22 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Saffraan is een kruid, het zijn de stempels van een krokus soort, en het heeft een sterke kleurstof. Je kan vloeistoffen kleuren met saffraan, en de kleur en het aroma wat het afgeeft is zeker ook voor zoete spijzen aan te raden, het is een heel mooie smaak vind ik zelf.
Ik ken het vooral door risotto, paella en soepen. Welke zoete spijzen passen er goed bij?
Ik denk dat het te lastig is om een smaakvol dessert te serveren dat eruit ziet als een biertje. Toch maar eens verder denken op welke manier ik een lekker moleculair dessert kan voorschotelen aan 9 gasten.
  donderdag 27 september 2012 @ 12:41:56 #65
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_117308851
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 12:24 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ja, ik kan vrij goed de smaak van zaken herkennen, maar ik ga echt geen knorr mixen voor je proeven om daar een recept voor te maken.
Waarom google je niet naar authentieke recepten voor Chimichurry en Boboti? Dan heb je de smaak zoals het gerecht eigenlijk is. Wil je perse de Knorr smaak, gebruik dan gewoon knorr, das verder niet ongezond ofzo.
Ik kook liever met verse ingrediënten dan uit een pakje, natuurlijk.
Boboti-kruiden heb ik al in huis, en ik zal inderdaad eens verder speuren naar de overige ingrediënten.

En anders zoek ik gewoon een Piet's topic in Zuid Afrika en één in Argentinië. ;)
... ♥ ik mis je ♥
  donderdag 27 september 2012 @ 12:42:17 #66
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_117308863
quote:
0s.gif Op donderdag 27 september 2012 12:20 schreef rhubarb het volgende:

[..]

Zou het de combinatie van maltodextrine, rookaroma, plantaardig vet en dextrose zijn die jij ze lekker vind?
Ha ha. :{
... ♥ ik mis je ♥
pi_117309316
quote:
17s.gif Op donderdag 27 september 2012 12:13 schreef phluphy het volgende:
Zeg Piet! Ben jij ook in staat om kruiden en andere ingrediënten te herkennen in een gerecht?

Ik vind de saus bij het Knorr Chimichurry (Argentijns) gerecht zo ontzettend lekker, maar ik heb géén idee waar het van gemaakt wordt. Zou het hele gerecht liever helemaal zelf maken.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor de Zuid Afrikaanse Boboti.
Staat niet op de verpakking wat erin zit? Ik vind die kruidenmixen qua gebruikte kruiden lang niet altijd verkeerd, als je dat dan allemaal vers of los koopt kom je een heel eind. Op die manier maak ik een absoluut niet authentiek Indische nasi die wel lekker is, en van de chili weet ik op die manier ook dat er komijn in moet.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  donderdag 27 september 2012 @ 13:03:25 #68
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_117309451
http://dehardegarde.nl/recept/chimichurri/

Chimichurri is een beroemd Argentijnse saus en wordt daar voornamelijk bij ‘beef’ geserveerd. Maar het is ook heerlijk over de aardappels of bij de bbq.

In Argentinië is Chimichurri net zo iets als Erwtensoep in Nederland. Je moeder maakt het altijd het lekkerst. Recepten gaan van generatie op generatie en iedereen maakt het net even anders. Het recept hieronder maakt rode Chimichurri. Er zijn ook recepten voor groene. Maar die heeft nog nooit iemand (lekker) voor me gemaakt en is hier dus (nog) niet te vinden.

Laat ik nou net de groene zoeken!

Hier het recept voor de rode:
Ingrediënten:

10 tenen knoflook
eetlepel oregano
5 laurier bladen
2 eetlepels (zoete) paprikapoeder
eetlepel thijm
eetlepel basilicum
eetlepel peterselie
eetlepel komijnzaad
1 uitje
kopje olijfolie
scheut (rode) wijnazijn
peper en zout
eventueel een rode peper

De eetlepels zijn op basis van droge kruiden. Als je verse kruiden gebruikt moet je meer gebruiken.


Bereiding:

Hak de verse kruiden klein. Doe alle ingrediënten (op de ui en de peterselie na) in een mengkom, voeg olie en azijn toe in een verhouding 3 delen olie op 1 deel azijn. Voeg zoveel olie en azijn toe tot alles lekker onder staat. Staafmixer er in en draaien maar. Als alle fijn is voeg je nog de heel fijn gesneden ui en peterselie toe. Proeven en op smaak brengen door extra peper, zout, azijn, etc. toe te voegen. De volgende dag nog lekkerder.

Een bevriende chef maakt de chimmichurri op basis van gegrilde paprika. Twee of drie paprika’s een minuut of twintig in de oven grillen. Beetje pellen en met olie en knoflook met de staafmixer pureren. Daarna ongeveer het zelfde als hierboven.
... ♥ ik mis je ♥
  donderdag 27 september 2012 @ 18:11:02 #69
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_117320623
Niet mijn smaak vrees ik.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_117385272
Ik heb even twee vraagjes die zijdelings ontopic zijn:

Melk drink ik niet, maar voor het koken heb ik het vaak in de koelkast staan, en dan vormen zich op een gegeven moment brokken en stinkt het bij het weggooien. Nou vind ik houdbare melk vies om te drinken, maar maakt die smaak veel uit voor een roerei of een gratin? En welke houdbaarheidsmethode geeft de minste smaakverminking?

De tweede vraag betreft gerookt spek. Mijn slager zei dat dat niet kan bederven, dat het alleen maar uitdroogt en dat ik het gewoon op zou kunnen hangen en dan zou ik na verloop van tijd 'krokant' spek hebben om te snacken. Meestal haal ik veel tegelijk als hij een mooi stuk heeft liggen, want de beste man doet niet aan regelmatige varkens en soms is het te wit of te rood voor verschillende toepassing.

Maar nu is die slagerij uitgebrand en ben ik erg zuinig op het spek geweest wat ik nog had liggen, terwijl het normaal gesproken binnen een maandje wel opgaat. Maar nu lijkt het toch bedorven, ik heb het ook een tijdje buiten de koelkast laten liggen toen het nog warm weer was. Het zakje is helemaal vettig en er zitten ook groene spikkels op. Dus, is het inderdaad bedorven? En hoe bewaar ik spek zodat het niet bederft? Voor die slagerij weer opgebouwd is zal wel even duren en dan zal ik dus dat spek elders vandaan moeten halen en dat is vast verder weg en dan wil ik dus een groot stuk halen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 29 september 2012 @ 12:49:46 #71
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_117385401
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 12:45 schreef Weltschmerz het volgende:
Maar nu lijkt het toch bedorven, ik heb het ook een tijdje buiten de koelkast laten liggen toen het nog warm weer was. Het zakje is helemaal vettig en er zitten ook groene spikkels op. Dus, is het inderdaad bedorven? En hoe bewaar ik spek zodat het niet bederft?
In ieder geval niet in een zakje natuurlijk!
Tenminste, niet als je het buiten de koelkast wilt bewaren. Dat gaat alleen maar broeien. De slager zei al, dat het hooguit uit kan drogen, dus die ging er wel vanuit dat je het NIET in een zakje zou bewaren. ;-)
pi_117385522
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 12:49 schreef RobinOok het volgende:

[..]

In ieder geval niet in een zakje natuurlijk!
Tenminste, niet als je het buiten de koelkast wilt bewaren. Dat gaat alleen maar broeien. De slager zei al, dat het hooguit uit kan drogen, dus die ging er wel vanuit dat je het NIET in een zakje zou bewaren. ;-)
En ik ging ervan uit dat zijn slagerij niet zou uitbranden, dom natuurlijk, de Groningse brandweer en de bovenbewoning kennende. Het was nooit mijn plan om het te laten uitdrogen, dat buiten de koelkast was per ongeluk, normaal gesproken was het al lang opgeweest, maar ik wilde het bewaren voor als ik überspek echt nodig had.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  zaterdag 29 september 2012 @ 12:58:40 #73
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_117385663
Ik bewaar stukjes in de vriezer. Maar die gebruik ik daarna altijd alleen maar om spekjes van te snijden en bakken. Ik zou het dan niet meer zo gauw (tot nu toe nooit) "rauw" gebruiken.
  zaterdag 29 september 2012 @ 15:12:52 #74
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_117389815
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 12:45 schreef Weltschmerz het volgende:
Ik heb even twee vraagjes die zijdelings ontopic zijn:

Melk drink ik niet, maar voor het koken heb ik het vaak in de koelkast staan, en dan vormen zich op een gegeven moment brokken en stinkt het bij het weggooien. Nou vind ik houdbare melk vies om te drinken, maar maakt die smaak veel uit voor een roerei of een gratin? En welke houdbaarheidsmethode geeft de minste smaakverminking?
Vuistregel, hoe langer houdbaar, hoe meer smaakaantasting.
Maar waarom gebruik je melk voor een Gratin, dat zou ik met room doen. Meer smaak, neem de kleine pakjes houdbare room van de Aldi.
De smaakaantasting van de melk komt door de verhitting, verandering van de eiwitten, caramelisering van de melksuikers. Kortom, als je het gerecht waar je het in verwerkt verhit maakt het niet uit dat je houdbare melk gebruikt.
quote:
De tweede vraag betreft gerookt spek. Mijn slager zei dat dat niet kan bederven, dat het alleen maar uitdroogt en dat ik het gewoon op zou kunnen hangen en dan zou ik na verloop van tijd 'krokant' spek hebben om te snacken. Meestal haal ik veel tegelijk als hij een mooi stuk heeft liggen, want de beste man doet niet aan regelmatige varkens en soms is het te wit of te rood voor verschillende toepassing.

Maar nu is die slagerij uitgebrand en ben ik erg zuinig op het spek geweest wat ik nog had liggen, terwijl het normaal gesproken binnen een maandje wel opgaat. Maar nu lijkt het toch bedorven, ik heb het ook een tijdje buiten de koelkast laten liggen toen het nog warm weer was. Het zakje is helemaal vettig en er zitten ook groene spikkels op. Dus, is het inderdaad bedorven? En hoe bewaar ik spek zodat het niet bederft? Voor die slagerij weer opgebouwd is zal wel even duren en dan zal ik dus dat spek elders vandaan moeten halen en dat is vast verder weg en dan wil ik dus een groot stuk halen.
Ik deel je probleem, goed gerookt spek is lastig aan te komen. De supermarkten verkopen het met water. Hoe te bewaren, tja, niet in plastic als eerste, het moet ademen. Als je het in plastic verpakt in de koelkast vormen zich condensdruppels en daar krijg je dan schimmel. Het beste is een vliegenkast in een droge koele ruimte. Een vliegenkast is een kast die ipv panelen vliegengaas heeft en verder dicht is. Hier kan je droge ham en spek in hangen. Ik heb er zelf ook geen, ik bewaar spek niet zo lang, het is al eerder op. Het ligt bij mij in de koelkast, in wat papier.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_117391533
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 september 2012 15:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Vuistregel, hoe langer houdbaar, hoe meer smaakaantasting.
Maar waarom gebruik je melk voor een Gratin, dat zou ik met room doen. Meer smaak, neem de kleine pakjes houdbare room van de Aldi.
Volgens mij was dat omdat ik een keer recept tegengekomen was van een Belg die wel vertrouwenwekkend was en die het gebruik van melk voorschreef, ik meen samen met room. Zal wel met de garing en het droog worden te maken hebben. Maar voor de rest zijn er natuurlijk wel meer dingen waarbij melk wordt vereist en dat heb ik dan niet in de koelkast staan.

quote:
De smaakaantasting van de melk komt door de verhitting, verandering van de eiwitten, caramelisering van de melksuikers. Kortom, als je het gerecht waar je het in verwerkt verhit maakt het niet uit dat je houdbare melk gebruikt.
Dus dan kan ik gewoon gesteriliseerde ondrinkbare melk gebruiken.

quote:
Ik deel je probleem, goed gerookt spek is lastig aan te komen. De supermarkten verkopen het met water.
Even een kwartiertje roken zodat ze het gerookt mogen noemen, en dan in een pekelbad met rookaroma waarschijnlijk. Wat ik haal is van varkens die 2 keer zo lang leven en die waarschijnlijk gevarieerd voer krijgen, zeker in hun laatste dagen. In dat wit van het spek slaan zich de smaken van hun voer op, als je ze in de weken voor de slacht wat bolletjes knoflook voert krijg je knoflookspek. Die slager kent ook gewoon zijn varkens bij naam. Het is verder heel gewoon spek, maar wel dat spek waarvan je je realiseert dat spek zo moet smaken zodra je het proeft en dat supermarktspek daar slechts aan doet denken.

quote:
Hoe te bewaren, tja, niet in plastic als eerste, het moet ademen. Als je het in plastic verpakt in de koelkast vormen zich condensdruppels en daar krijg je dan schimmel. Het beste is een vliegenkast in een droge koele ruimte. Een vliegenkast is een kast die ipv panelen vliegengaas heeft en verder dicht is. Hier kan je droge ham en spek in hangen. Ik heb er zelf ook geen, ik bewaar spek niet zo lang, het is al eerder op. Het ligt bij mij in de koelkast, in wat papier.
Voor mij is het probleem dus ook nieuw in verband met die brand. Die varkens zullen wel tijdelijk ergens anders terecht komen maar ik moet nog uitvinden waar. Ik heb geen kelder, dat is ook voor de kaas een probleem. Zal eens kijken of ik met behulp van een koelbox op het balkon een 12-16 graden berging kan maken. In de zomer werkte dat niet, misschien in de winter wel.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')