abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_116846405
Winter in Europa

De winter heeft inmiddels van zich laten horen in IJsland. Afgelopen week is hier veel sneeuw gevallen. Ook in de Alpen heeft de winter zich al laten zien.
In dit topic is het de bedoeling dat we het nieuws over de winter in Europa bijhouden. Nieuws, foto's, voorspellingen etc zijn welkom.



De winter in Europa is bitter koud in het hoge noorden. Maar ook in het zuiden van Europa kan de winter voor veel overlast zorgen.

Een paar voorbeelden:

Lapland

De winter begint in Lapland rond half oktober en elders in Finland in november.De dagen zijn kort en boven de poolcirkel is er op 21 december tijdelijk geen zon. In Helsinki schijnt deze zes uur. In het noordelijke Utsjoki heerst van 25 november - 17 januari de poolnacht.

Het gebrek aan zonneschijn zorgt voor lage temperaturen. Vooral als een hogedrukgebied verschijnt boven Lapland, daalt de temperatuur flink boven het sneeuwdek. In januari vriest het in Lapland gemiddeld 20 graden en aan de zuidkust 10 graden.

Een blik op de absolute minima laat zien dat in vrijwel heel Finland de temperatuur kan dalen tot -30 graden. Het noorden kent extremen van -50 graden. De laagste temperatuur in Finland werd gemeten in 1999, toen daalde deze tot -51,.5 graden. In Helsinki is de temperatuur in 1987 gedaald tot -34,3 graden. Meestal is het hier aan de Finse Golf minder koud dan in het noorden.

Wanneer een zachte zuidwestelijke stroming Finland weet te bereiken, stijgt de temperatuur ook 's winters tot boven nul. Het kan dan zelfs 6 graden worden en de zachte lucht weet dan ook Lapland te bereiken. In april ontdooien de meren in het zuidwesten en in juni zijn de meren in Lapland ijsvrij.




Spanje

Tijdens de wintermaanden kan het in delen Spanje vrij koel zijn. Het noordelijke gelegen deel (ten zuiden van de Pyreneeën) en centraal Spanje heeft een vergelijkbaar weertype als dat van Nederland. Temperaturen die gemiddeld enkele graden boven het vriespunt liggen, geregeld nachtvorst en kans op winterse neerslag in de vorm van sneeuw, hagel en ijzel.
Ook de noord-oostkust (Catalonië) en de noordkust (Baskenland) kunnen te maken krijgen met winterse buien en overlast als gevolg van dat weer.

In de Pyreneeën in het noorden en de Sierra Nevada in het zuiden kan tijdens de wintermaanden en het voorjaar aan wintersport gedaan worden. Ook de bergen ten noorden van Madrid bieden mogelijkheden om te skiën in de winter.




Tsjechië

In de winter vriest het 's nachts gemiddeld -5 tot -6 graden. Overdag is het rond het vriespunt. Ook hier geldt hoe hoger, des te kouder. In de grotere steden zijn in de afgelopen dertig jaar temperaturen voorgekomen die rond de -25 graden liggen. Maar dit zijn uitzonderingen. De allerlaagste temperatuur in Tsjechië werd gemeten in Litvinovice. Hier in het Zuiden daalde de temperatuur tot -42,2 graden.

In de lagere delen van Tsjechië valt op minder dan 45 dagen per jaar sneeuw. Boven de 700 meter sneeuwt het op meer dan 100 dagen per jaar. In vrijwel het gehele land is in de winter de bodem op zo'n 20 dagen per jaar bedekt met een sneeuwlaag van 10 centimeter of meer. In de Bohemen en in de Sudeten ligt er op 120 dagen per jaar een sneeuwdek van 10 centimeter of meer. Op de top van de Sne¸ka ligt dit sneeuwdek er op gemiddeld 219 dagen per jaar.
Het eerste sneeuwdek van het seizoen blijft op de hoogste bergtoppen gemiddeld vanaf 21 oktober liggen. In de lagere delen van het land ontstaat gemiddeld op 1 december het eerste sneeuwdek.

Tsjechië kent een redelijk aantal ijsdagen. In een groot deel van het land blijft de temperatuur in het winterhalfjaar op zo'n 30 dagen overdag onder het vriespunt. In de hogere delen is dit al snel op zo'n 50 dagen en op de hoogste toppen op meer dan 100 dagen per jaar. De koudste plaatsen zijn te vinden op de toppen van het Ertsgebergte, de Sudeten en het gebied rond Svitavy. Het Zuidoosten en de vallei van de Labe kent het minst aantal ijsdagen.





Legenda

Ook filmpjes van youtube zijn welkom zoals b.v. onderstaande:


De sneeuwhoogten in Europa (Klik erop om te vergroten)


Overige links naar sneeuwhoogtes
http://www.sneeuwhoogte.nl/top50/
http://www.sneeuwhoogte.n(...)Alpen/gerlos/webcams.

De temperaturen in Europa (klik erop om te vergroten)


vorige delen:
Winter in Europa (2009/2010)
Winter in Europa (2010/2011)
[Wintersporters opgelet!!!] Winter in Europa 2011/2012
Winter in Europa 2011/2012 # 2 Horrorwinter!

Voor de poolkappen e.d. is er onderstaande topic:
Poolkappen, IJsbergen en Gletsjers #3

Aanvullingen voor de OP kan via:
[WKN FeedBack] Waar depressies aan de orde komen
  zondag 16 september 2012 @ 14:03:39 #2
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_116846573
Nu alweer zin in de winter O+ _O_ Kan me niet snel genoeg weer lekker koud worden.
pi_116846782
IJsland 10 september 2012

Op 10 september is het een chaos in noord-IJsland. De ringweg is geblokkeerd door zware sneeuwval, en de ijzel heeft 60 hoogspanningsleidingen gebroken tussen Akureyri en Myvatn, en Akureyri zit (of zat) geruime tijd zonder stroom.
Wij zijn zelf (ik zit nu op IJsland) gestrand in de sneeuw in het noorden, en door reddingsdiensten naar een reeds geloten guesthouse in de buurt van Dettifoss gebracht voor de nacht. Gelukkig was onze auto dik genoeg, om achter de reddingsdiensten aan te rijden.
Morgen zou de weg weer berijdbaar zijn, maar dat moeten we nog maar afwachten.

Eigenlijk best wel een avontuur, en zo zullen we het maar blijven beschouwen.





De schade aan het electriciteisnet is de ergste in 17 jaar.
De sneeuwval van 20 cm in het noorden is een nieuw record voor deze tijd van het jaar.
Juist ook door de storm ontstaan hoge sneeuwduinen die het schoonmaken van de wegen extra bemoeilijken.

De hoogst geregistreerde windsnelheid was gisteravond 60 m/sec in Bjarnarflag, Noord-IJsland volgens de website van IMO.
Stofstormen hebben het zuiden IJsland getroffen.
Op dit moment ligt er een lagedrukgebied van 975 mb ten zuidoosten van IJsland.





Uiteindelijk konden we woensdagochtend weer uit Myvatn vertrekken. Hier was 30-40 cm sneeuw gevallen, maar door de storm waren er hoge duinen ontstaan.
Er zijn schapen levend onder 2 meter sneeuw weggehaald.
De schade aan de veestapel (schapen) die eerst werd geschat op 4000 dode schapen, is vandaag drastisch teruggesteld naar minimaal 40 (gevonden) en mogelijk niet meer dan uiteindelijk 200.







bron

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 16-09-2012 14:09:48 ]
pi_116846837
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 14:03 schreef kwiwi het volgende:
Nu alweer zin in de winter O+ _O_ Kan me niet snel genoeg weer lekker koud worden.
Laat maar komen die horrorwinter ~:)
pi_116847187
Video van een ingesneeuwd schaap op IJsland wat wordt uitgegraven.

video
pi_116849136
quote:
In Noord-Europa veel regen in de Noorse kustgebieden. Fiskåbygd tapte vanochtend een etmaalsom van 41 mm af. In de noordelijke regio’s heeft het opnieuw enkele graden gevroren. Het Zweedse Pajala noteerde -4,3º.
Jan Visser
pi_116858575
Kan haast niet wachten op de kou. ~:) >:O _O_
Ура для россии
pi_116883852
wat mij betreft krijgen we een boterzachte winter net als in 2006, die kou hoeft van mij niet
pi_116895325
Ik ben voor een koude winter... Waarom? Omdat we dan vaak te maken hebben met een hoog druk gebied en dus helder weer hebben. Betekend overdag lekker een zonnetje en dus minder last van die winterdepressie :)

Ik heb gemerkt dat ik de koude winters beter doorkomt dan de zachte winters terwijl ik echt een hekel heb aan kou. Zolang de zon maar lekker schijnt dus!!
Leven is meervoud van lef - loesje
pi_116900667
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 16:45 schreef fallen_angel123 het volgende:
Ik ben voor een koude winter... Waarom? Omdat we dan vaak te maken hebben met een hoog druk gebied en dus helder weer hebben. Betekend overdag lekker een zonnetje en dus minder last van die winterdepressie :)

Ik heb gemerkt dat ik de koude winters beter doorkomt dan de zachte winters terwijl ik echt een hekel heb aan kou. Zolang de zon maar lekker schijnt dus!!
In dat geval is de kans op sneeuw kleiner
Life is Music
pi_116923022
quote:
0s.gif Op maandag 17 september 2012 19:02 schreef Fredo55 het volgende:

[..]

In dat geval is de kans op sneeuw kleiner
Klopt, maar wel lekker schaatsen :) Sneeuw is ook niet mijn favo maar schaatsen weer wel
Leven is meervoud van lef - loesje
pi_117140643
Langzaam komt de winter op gang in het noorden.

pi_117351976
Oostenrijk voor de maand december:

pi_117357674
Het wordt dus waarschijnlijk koud in Oostenrijk komende december.
pi_117360819
quote:
0s.gif Op vrijdag 28 september 2012 16:42 schreef Jorian29 het volgende:
Het wordt dus waarschijnlijk koud in Oostenrijk komende december.
[ afbeelding ]
De maand december verwachten ze dat die te koud gaat verlopen
pi_117390861
quote:
0s.gif Op zondag 16 september 2012 14:03 schreef kwiwi het volgende:
Nu alweer zin in de winter O+ _O_ Kan me niet snel genoeg weer lekker koud worden.
Ik houd ook best van een stevige winter maar niet als daamee alle electra of logistiek op straat wordt ontregeld en we terug worden geworpen in het stenen tijdperk.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 29-09-2012 15:44:52 ]
pi_117920639
Kou in Scandinavie en het oosten van Europa.



[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 13-10-2012 08:34:37 ]
pi_117921089
Winters plaatje uit Noorwegen. Sneeuw boven de 1100 meter.



http://www.rabothytta.no/var/
pi_118004156
De sneeuw is mooi te volgen via deze webcam uit Italie. 2100 meter hoogte.

http://www.skylinewebcams(...)adia-piz-la-ila.html
  Moderator dinsdag 16 oktober 2012 @ 11:44:08 #20
8781 crew  Frutsel
pi_118031924


quote:
[urlhttp://www.demorgen.be/dm(...)in-Alpen.dhtml]Hevig sneeuwval in de Alpen[/url]
De winter lijkt nu al zijn weg gevonden te hebben naar de Alpen. In sommige Zwitserse en Oostenrijkse bergregio's viel een halve meter sneeuw. Ook de skistations in Franse Haut-Savoie, Haute-Alpes en de Beierse Alpen kregen een wit poederlaagje.

Een omvangrijk neerslaggebied trekt momenteel over de Alpen. Vakantiegangers die naar daar reizen, houden dan ook best rekening met deze stevige winterprik.

Afgelopen nacht ging de voorspelde regen over in sneeuw op een hoogte van 1.000 à 1.500 meter. In Graubünden, Wallis, Tessin en Tirol viel plaatselijk 10 cm tot een halve meter. Avoriaz werd bedekt met een laagje van vijftien centimeter. De bergpas naar de top van de Galibier werd afgesloten voor het verkeer.

Voor velen kwam de sneeuw onverwacht met de nodige verkeersproblemen tot gevolg. Toch is sneeuwval in deze periode van het jaar niet uitzonderlijk in de Alpen. De winterpret is echter nog geen lang leven beschoren. Tijdens de tweede helft van de week wordt het opnieuw zachter en treedt de dooi in.
quote:
Wintersportseizoen al van start op Stubaigletsjer Oostenrijk

Het wintersportseizoen in Tirol is alweer van start.Hoewel de winter in Nederland nog niet begonnen is, kunnen de ski’s en snowboards nu al tevoorschijn komen. Op de Stubaigletsjer in Tirol is er namelijk 10km piste beschikbaar gemaakt en rijden de eerste vijf skiliften al af en aan.

De gletsjer is vooral aantrekkelijk door het feit dat deze slechts twintig minuten rijden van Innsbruck ligt. Bovendien wordt voorspeld dat er vanaf deze maand tot juni voldoende sneeuw ligt.

Koninkrijk van de Sneeuw

De Stubaivallei, ook wel het Koninkrijk van de Sneeuw genoemd, biedt ruim 110 km aan pistes. Ondanks het feit dat de piste nu al open is voor het publiek, vindt er een officiële opening op 13 en 14 oktober plaats in echte Beierse Oktoberfeststijl.

De vallei is voor skiërs, maar ook voor snowboarders van alle niveaus geschikt en er is ruime mogelijkheid om te sleeën. Voor echte avonturiers is paragliden een aanrader, waarbij een aansluitende wandeling mogelijk is. Bovenop de gletsjer is een platform genaamd ‘Top of Tyrol’ waar een prachtig panorama uitzicht van het hele gebied te zien is. Kortom, genoeg te doen en te zien!
Live Webcam Stubaivallei
  Moderator dinsdag 16 oktober 2012 @ 11:45:00 #21
8781 crew  Frutsel
pi_118032598
13 en 14 oktober plaats in echte Beierse Oktoberfeststijl.

Klinkt leuk; ben iets te laat zie ik. :P
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_118070320
Code geel voor sneeuw in Finland en Zweden. Begint wit te worden daar. Op 80 plaatsen in Noorwegen is het onder nul geweest.



pi_118076296
Goed topic; dit volg ik even. Vond de vorige winter niet erg tof; zie liever veel sneeuw dan regen.
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
pi_118078476
Sneeuw boven de 1000 meter in Noorwegen.











abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')