abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 11 september 2012 @ 13:18:15 #1
384187 DeGemaskerdeMuchacho
Blinde paniek zij met ons.
pi_116640565
Ik wil dit jaar mijn VWO deelcertificaten halen voor Wiskunde B, Scheikunde en Natuurkunde.
Dit kan op verschillende manieren; avondschool, volwassenonderwijs of thuisstudie.

Situatieschets:
Ik heb mijn inkomen uit werk nodig dus voor mij blijven de opties thuisstudie en avondschool over.
Omdat over het algemeen de avondscholen een stuk duurder zijn zit ik sterk te denken aan thuisstudie. Ik heb mijn HAVO diploma, economie & maatschappij (edit: +Biologie, M&O en Duits2) Ik heb 3 propedeuses van het HBO. Ik werk 31 uur per week.

Nu is mijn vraag: Wat zijn jullie ervaringen met bijvoorbeeld de LOI? De prijs is daar goed, en binnen een jaar kan ik deze certificaten hebben. Hierdoor verschaf ik mijzelf toelating tot een universitaire opleiding. Ik weet nog niet zeker of ik dit wil, maar de extra kennis van deze certificaten zie ik altijd als toegevoegde waarde. Er zijn uiteraard meer thuisopleiders, welke zouden jullie verkiezen boven de LOI?

(ik weet dat er meer topics zijn over thuisopleiders, maar kon er geen een vinden over deze specifieke situatie. Het VWO diploma kan gerust via een thuisstudie zonder dat dit consequenties heeft voor je arbeidsmarkt situatie, anders dan met een HBO of Universitaire studie).

[ Bericht 6% gewijzigd door DeGemaskerdeMuchacho op 11-09-2012 14:07:36 ]
  dinsdag 11 september 2012 @ 13:21:29 #2
351921 CruellaDeVil
Incognito Dierenliefhebster
pi_116640691
Waarom heb je 3 hbo-propedeuses? Als dit alles onafgemaakte studies zijn dan heb ik het idee dan vanuit huis werken (en dus geen stok achter de deur hebben) een grote kans op falen heeft en dat je misschien de extra kosten die een avondschool met zich meebrengt voor lief moet nemen.
  dinsdag 11 september 2012 @ 13:42:51 #3
384187 DeGemaskerdeMuchacho
Blinde paniek zij met ons.
pi_116641328
Leraaropleiding Algemene & bedrijfseconomie is 1 studie, hiervoor krijg je 2 propedeuses. Praktisch alle theorie is afgerond, alleen anderhalf jaar stage niet. Omdat het lesgeven niet mijn toekomst is gooi ik het nu over een andere boeg. Toen ik mijn opleiding staakte had ik een half jaar studietijd over, en ik kon mijn collegegeld neit terugkrijgen. Toen heb ik een aantal resterende vakken behaald om mijn propedeuse van Commerciele economie te bemachtigen.

Een weloverwogen keus, ik zie discipline niet als een struikelblok.
pi_116642241
Je weet dat je ook met je HBO-propedeuse een bachelor aan een uni kan doen (wel in hetzelfde vakgebied)? Hoezo wil je nu dan een totaal andere richting op?
ON: geen ervaring mee, maar 3 vakken in 1 jaar moet prima te doen zijn, ook met thuisstudie.
pi_116642512
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 14:11 schreef WBOX het volgende:
Je weet dat je ook met je HBO-propedeuse een bachelor aan een uni kan doen (wel in hetzelfde vakgebied)? Hoezo wil je nu dan een totaal andere richting op?
ON: geen ervaring mee, maar 3 vakken in 1 jaar moet prima te doen zijn, ook met thuisstudie.
Ik gok erop dat hij beta wo wil volgen
  dinsdag 11 september 2012 @ 14:24:42 #6
384187 DeGemaskerdeMuchacho
Blinde paniek zij met ons.
pi_116642641
Ik weet dat die mogelijkheid er is. Maar ik kan als ik dat wil via mijn werkgever in de economische richting certificaten, opleidingen, en eventueel een HBO doen. Ik wil mezelf alleen een jaar de kans geven om me te verdiepen in de vakken die ik nooit gevolgd heb. Ik heb wiskunde A2 met een 8.5 afgesloten op de HAVO, en alle wiskundige stof op het HBO altijd met gemak gehaald. Daarnaast vind ik de concrete vraagstukken veel leuker, er is maar één goed antwoord en dat spreekt me aan.

Uit het oogpunt mezelf te ontwikkelen op de gebieden die ik interessant vind, vind ik het dus belangrijk om daar een eerlijke kennisbasis voor op te bouwen.
pi_116642709
@Yreal, dat had ik ook al bedacht ja. Maar ik vroeg me meer af waarom, aangezien hij op de HAVO voor Economie en Maatschappij koos.
  dinsdag 11 september 2012 @ 16:09:21 #8
384187 DeGemaskerdeMuchacho
Blinde paniek zij met ons.
pi_116646601
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 14:11 schreef WBOX het volgende:
Je weet dat je ook met je HBO-propedeuse een bachelor aan een uni kan doen (wel in hetzelfde vakgebied)? Hoezo wil je nu dan een totaal andere richting op?
ON: geen ervaring mee, maar 3 vakken in 1 jaar moet prima te doen zijn, ook met thuisstudie.
De telefonistes van LOI geven aan dat er 24 maanden voor staat als je een voltijd baan hebt. Nu werk ik iets minder dan voltijd, en kan je het ook in eigen tempo doen. Voor alle 3 vakken zou ik dan examen kunnen doen in Mei 2013. Ik neig hier wel erg naar, al zit ik dan met een studielast van zo'n 25 uur per week.
Nu hopen dat mensen hun ervaring met LOI komen delen.
pi_116648791
Ik weet niet zo veel van volwassen onderwijs maar 3 vwo vakken in 2 jaar met 25 uur per week studielast lijkt mij wel heel overdreven. Volgens mij zou je het prima binnen een jaar kunnen doen of zelfs een half jaar als je je ervoor inzet. Vooral als beta vakken voor jou makkelijk te begrijpen zijn. 25 uur per week in 24 maanden is denk ik veel meer tijd dan vwo leerlingen ervoor inzetten.
pi_116649886
Als jij met deze diploma´s naar het WO wil moet je drie vakken in 1 jaar ook wel kunnen doen. Maar wat wil je er mee gaan doen? Deeltijdstuderen?
  dinsdag 11 september 2012 @ 18:26:32 #11
351921 CruellaDeVil
Incognito Dierenliefhebster
pi_116651662
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 13:42 schreef DeGemaskerdeMuchacho het volgende:
Leraaropleiding Algemene & bedrijfseconomie is 1 studie, hiervoor krijg je 2 propedeuses. Praktisch alle theorie is afgerond, alleen anderhalf jaar stage niet. Omdat het lesgeven niet mijn toekomst is gooi ik het nu over een andere boeg. Toen ik mijn opleiding staakte had ik een half jaar studietijd over, en ik kon mijn collegegeld neit terugkrijgen. Toen heb ik een aantal resterende vakken behaald om mijn propedeuse van Commerciele economie te bemachtigen.

Een weloverwogen keus, ik zie discipline niet als een struikelblok.
Ah oké. :) Succes met het halen van je deelcertificaten!
  dinsdag 11 september 2012 @ 18:34:01 #12
384187 DeGemaskerdeMuchacho
Blinde paniek zij met ons.
pi_116651967
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 september 2012 17:01 schreef Wolfietje het volgende:
Ik weet niet zo veel van volwassen onderwijs maar 3 vwo vakken in 2 jaar met 25 uur per week studielast lijkt mij wel heel overdreven. Volgens mij zou je het prima binnen een jaar kunnen doen of zelfs een half jaar als je je ervoor inzet. Vooral als beta vakken voor jou makkelijk te begrijpen zijn. 25 uur per week in 24 maanden is denk ik veel meer tijd dan vwo leerlingen ervoor inzetten.
Sorry voor de onduidelijk uitleg, 25 uur per week studielast als ik examen in Mei 2013 wil doen. 24 maanden bij een studielast van 10 uur oid.

@WBOX: Nadat ik de certificaten heb weet ik dat nog niet zeker. Het is geen probleem om op mijn werk minder uren te werken. Ik zou mijn contract kunnen aanpassen naar een contract van 24 uur. Als het echt nodig is zelfs naar 18. Mijn werktijden zijn flexibel, dus ik zou ook gewoon een voltijd opleiding kunnen kiezen. Veel zal afhangen van hoe zwaar ik het dit jaar ga krijgen met de certificaten. Als ik het zo leuk vind dat ik naar de universiteit wil, en ik heb het retedruk gehad dit jaar. Tsja dan zal ik naar 18 uur moeten op het werk. Het kan ook zijn dat het me allemaal tegenvalt, en ik liever de economische sector inga. In dat geval ga ik 36 uur werken, en studeren via de werkgever.
Stap voor stap dus, eerst zorgen dat ik mooie cijfers haal op de examens in 2013. :)
De langstudeerboete is ook een belangrijk punt, als die volgend jaar nog steeds bestaat (ben bang van wel) dan is de OU ook een serieuze optie (als het leren op afstand me bevalt).

[ Bericht 17% gewijzigd door DeGemaskerdeMuchacho op 11-09-2012 18:43:56 ]
pi_116654179
Ik zou absoluut GEEN thuisstudie gaan doen als ik jou was. Ik ken veel mensen die LOI hebben gedaan en altijd hebben ze hetzelfde antwoord: Het is fucking duur en je krijgt vrijwel geen begeleiding. NHA bevoorbeeld is ook slecht en ongeorganiseerd(heb ervaring). Het beste lijkt mij om gwn boeken aan te schaffen en opgaven maken. Op internet kan je ook geholpen worden als je een vraag hebt.

Weetje al welke opleieidng je wilt gaan doen?
  dinsdag 11 september 2012 @ 19:24:41 #14
384187 DeGemaskerdeMuchacho
Blinde paniek zij met ons.
pi_116654549
Nee, de vervolgopleiding is absoluut nog niet zeker. Ik zit wel te denken aan scheikunde aan de RUG, maar dat is dus echt afhankelijk van mijn studieresultaten, de kans bestaat dat ik het onderschat ;)

Bedankt voor je advies in ieder geval, je kan dan gewoon via DUO een staatsexamen aanvragen? Edit: hier al een antwoord op gevonden: http://www.rijksoverheid.(...)yFrrICFQRZ3godu0kAWw

Dan is de grote vraag natuurlijk welke boeken je gaat bestuderen. Enig idee of de boeken van deze lijst eindexamen waardig zijn? http://vander4.home.xs4al(...)oekenlijst%20VWO.pdf
pi_116658340
Een vriendin van me doet ook een thuisstudie van de LOI om haar VWO te halen. Zij doet ook 3 vakken per jaar. Nu is ze bijvoorbeeld bezig met wiskunde en als ze haar antwoorden opstuurt krijgt ze netjes per post de correcties op haar werk terug. Ik hoor van haar iig geen negatieve verhalen erover :) Zij werkt trouwens 32 uur in de week.
pi_116660095
Per post? :?
Waarom niet gewoon scan/foto en mailen? Sneller en betrouwbaarder. Het lijkt me trouwens best effectief zolang er voldoende oefeningen worden nagekeken, alleen zou ik er de kosten niet voor over hebben aangezien het ook best zonder zo'n instelling te doen is.
Hebben die instellingen ook hun eigen methode of gebruiken ze een van de standaardmethodes?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_116660613
Voor een intelligenter iemand die efficiënt werkt is het best te doen om voor 3 vakken in 1 jaar tijd de stof van 4-6 VWO te leren in combinatie met een halftijdbaan. Je hebt immers veel minder dan de helft van de studiebelasting die een gewone VWO-leerling heeft en 1/3de van de tijd. Tijd die op veel scholen verre van efficiënt wordt besteed. De meeste stof is gemakkelijk en snel te begrijpen of te leren, je moet alleen wel efficiënt omgaan (alle oefeningen maken lijkt mij dan lastig) met de oefeningen en zien dat je de uitwerkingen hebt zodat je jezelf kan controleren.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_116660651
Nouja het zijn best wat blaadjes met uitwerkingen, dus om die in te scannen of foto's er van te maken en dan te mailen is ook een gedoe. Weet trouwens niet of je postzegels moet betalen als je het opstuurt, misschien is het wel gewoon een antwoordnummer? Ik weet niet welke methode ze gebruiken.
pi_116670107
Scheikunde: Curie is de beste methode al is Chemie Overal ook wel aardig.
Natuurkunde: Systematische Natuurkunde
Wiskunde B: Getal & Ruimte
  woensdag 12 september 2012 @ 12:35:49 #20
384187 DeGemaskerdeMuchacho
Blinde paniek zij met ons.
pi_116682591
Gaaf, thanks.
Heb voor wiskunde besteld; Basisboek Wiskunde van Craats.
Voor Scheikunde en Natuurkunde een aantal mails verstuurd om hele sets over te nemen :) (van de series die je noemde).

Las dat het basisboek een prima basis is voor wiskunde B van het VWO. Kan altijd extra boeken bijbestellen als blijkt dat niet alle nodige info erin staat. (gelukkig geeft de overheid duidelijk aan welke onderwerpen je moet beheersen)
pi_118715968
Ik heb Havo Engels en Nederlands via de NHA gedaan. Mijn ervaringen: prima te doen, de begeleiding was bij mij goed, alleen is het vrij vervelend dat je pas in juli de uitslag krijgt i.p.v. in juni. Ik moest 2x naar Amsterdam Sloterdijk om een brief (voor engels) en een betoog (voor Nederlands) te maken. In mei had ik het landelijk examen en in juli moest ik weer ergens heen om een mondeling te doen. Je krijgt dan meteen je cijfers te horen.
pi_118734121
Wiskundeboek van Craats is al een behoorlijke afspiegeling van VWO-stof, de dingen die daar niet in staan (geloof statistiek). Kan je wel in een ander boek vinden of anders leren vanaf oude examens.
  vrijdag 2 november 2012 @ 14:38:07 #23
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_118742219
Heb zelf certificaten bij de ccvx gehaald. Dit heb ik gedaan naast een full-time baan, door in de avonduren (2 avonden in week vrij gehouden) mezelf op te sluiten in een studeerkamer met leerboeken en een goede pot thee voor een periode van ongeveer 5 maanden. Twee weken voor de toetsen heb ik volledig vrijaf genomen en daarin allerlei proeftentamens etc. geoefend. Een half jaar later had ik het gehaald, met ongeveer een 7 gemiddeld. Heb nog nooit een proefje gedaan of een som uitgelegd gekregen, maar youtube-filmpjes en internet zijn echt je grote vriend daarbij. Het is vooral de vraag of je discipline hebt, anders is onderwijs volgen een alternatief wat helaas waarschijnlijk wel wat langer duurt (naast een full-time baan).

edit: ik heb dus geen onderwijs gevolgd of iets dergelijks. Heb gewoon boeken gekocht op marktplaats, en ben gewoon auto-didactisch aan het werk gegaan.
  vrijdag 2 november 2012 @ 14:39:15 #24
59287 Grumpey
Het zonnetje in huis
pi_118742254
Scheikunde: zeker Curie, top-boek qua voorbereiding.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')