abonnement Unibet Coolblue
pi_116566114
Hallo,

Sinds vorig jaar heb ik een Tristar AC-5490. Regelmatig moest ik toen een bakje legen, maar dit jaar heb ik dat nog geen 1 keer moeten doen. Sterker nog, het reservoir is kurkdroog en mijn vraag is dan ook,.. waar blijft het water nu?
  † In Memoriam † zondag 9 september 2012 @ 15:40:28 #2
16961 legacythe2nd
pi_116566174
Er zit soms een schakelaar op om te ontvochtigen, misschien dat dat hier ook het geval is?
  † In Memoriam † zondag 9 september 2012 @ 15:48:22 #3
37843 lady-wrb
kortaf
pi_116566356
koelt hij ook nog goed?

wij hebben namelijk hetzelfde (alleen ander merk). geen water meer, maar hij koelt ook voor geen meter, sterker nog, het lijkt alleen maar warmer te worden met dat ding aan :(
pi_116584851
- De ontvochtiger (DRY) staat niet aangeschakeld, maar ook op deze stand werkt het wel, maar ook weer zónder condens achter in 't bakje te laten.

- Ja, hij koelt gewoon goed. Al maakt het wel onwijs veel kabaal. Na ongeveer 10 minuten lijkt 't alsof er een compressor in de kamer staat en op het moment dat het ergste hoorbaar is, stopt het koelen en blaast het even gewone lucht, Na ongeveer 5 minuten hoor je de compressor weer aanspringen en begint het koelen weer en het kabaal dus steeds harder worden.

Kan het misschien komen, doordat de airco ruim 8 maanden niet gebruikt is en dat er kalk in de druppel-buisjes terecht is gekomen? Ik had er eerder niet naar gekeken, dus weet niet of het normaal is, maar als ik 't waterbakje eruit haal, zie ik aan de linkerkant in de airco (naast het bakje) een lang dun slangetje helemaal gevuld met een vloeistof. Aan 't eind van dat slangetje zit een dop. Moet dat misschien leeg?

[ Bericht 14% gewijzigd door desuperdave op 09-09-2012 22:44:01 ]
pi_116592141
Het kan inderdaad zijn dat je condensafvoer verstopt zit. Probeer even op het slangetje te blazen om het te ontstoppen.
pi_116629485
Het condensafvoer systeem bestaat niet uit een slangetje, maar uit 2 gaatjes die boven het bakje zitten, zodra het condensbakje teruggeplaatst is. Ik zou eventueel met een luchtcompressor in de gaatjes kunnen blazen, maar ik weet niet of dat wel goed is.

Weet iemand wat dat slangetje met vloeistof is?

En weet iemand hoe ik van dat harde irritante compressor geluid afkom, naarmate de airco langer aan staat?
pi_116630867
Je koudemiddel lekt heel langzaam weg, je unit gaat steeds op storing en reset zichzelf na ongeveer 5 minuten en vervolgens gaat het weer van voren af aan.
Als je hem langer wilt houden, dan zou je hem dus na moeten laten kijken.
pi_116660430
Weet je dat uit ervaring? Als dat een storingsmelding is, vind ik dat raar dat je dat niet op het display te zien krijgt. Ook de handleiding spreekt totaal niet over storingen of hoe men dat dan kan herkennen.

Nu ben ik niet zo'n 'mannetje' die alles meteen laat repareren. Ik ben het type dat eerst alles open schroeft en alles wil bekijken of 't er allemaal goed uitziet. Maarja,.. met airco's heb ik echt geen ervaring, dus dat wordt de 1e keer
pi_116661632
quote:
12s.gif Op dinsdag 11 september 2012 20:59 schreef desuperdave het volgende:
Weet je dat uit ervaring? Als dat een storingsmelding is, vind ik dat raar dat je dat niet op het display te zien krijgt. Ook de handleiding spreekt totaal niet over storingen of hoe men dat dan kan herkennen.

Nu ben ik niet zo'n 'mannetje' die alles meteen laat repareren. Ik ben het type dat eerst alles open schroeft en alles wil bekijken of 't er allemaal goed uitziet. Maarja,.. met airco's heb ik echt geen ervaring, dus dat wordt de 1e keer
Dit is 1 mogelijkheid, dat je de storing niet ziet kan kloppen, dit soort huis tuin en keuken systemen resetten zichzelf totdat niets meer lukt.

Het kan ook komen doordat de condensor ernstig vervuild is, ook in dit geval blijft het systeem zich vaak gewoon resetten.

Dus als eerste de condensor en eventueel verdamper controleren en reinigen met perslucht, let op dat je de lamellen niet krom blaast.

Overigens kun je hier verder buiten het reinigen weinig zelf doen, ontsnapt het gas dan doet ie niets meer en zelf bijvullen is uitgesloten, dus pas op met zelf knutselen.
pi_116669192
Wederom bedankt voor je reactie klipper!

Vanmiddag ben ik de gehele airco gaan schoonblazen vanaf de buitenkant. Er zat heel veel stof in en ook tussen de lamellen zat het aardig verstopt. Vanaf de binnenkant heb ik alleen maar bij het condensbakje rondom geblazen. De 2 gaten waar de condens doorheen valt, heb ik zowel met een satéstokje als met de luchtcompressor gecheckt. Het satéstokje gaat er maar een centimeter of 8 in en ik heb geen kalk oid weg kunnen krabben, maar als ik er lucht in blaas, wordt het wel iets tegengehouden. Maar dat kan natuurlijk ook zijn doordat de gaatjes van binnen smaller/kleiner worden.

Helaas heeft het nog niets verholpen!

Hoe zien de condensor en verdamper eruit? Moet ik daarvoor iets wegschroeven?
En je hebt 't over gas,.. in welke vorm en waar bevindt zich dat in de airco?
pi_116670499
http://www.coolaction.nl/hoe-werkt-een-airco/

Kijk hier maar voor wat uitleg.

Je moet even kijken of het achter de filters schoon is, de lamellenblokken dan, ziet er ongeveer uit zoals een radiator in een auto.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')