abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zondag 3 februari 2013 @ 13:31:04 #276
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_122414941
quote:
7s.gif Op zaterdag 2 februari 2013 20:02 schreef Sloggi het volgende:
Moet ik me aangesproken voelen?
Je voelt je in ieder geval aangesproken.
Dit, dus.
pi_122415819
quote:
14s.gif Op zondag 3 februari 2013 13:31 schreef Buitendam het volgende:

[..]

Je voelt je in ieder geval aangesproken.
Dat betekent niet dat ik me herken in je verhaal.
  zondag 3 februari 2013 @ 14:07:10 #278
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_122416415
quote:
7s.gif Op zondag 3 februari 2013 13:50 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dat betekent niet dat ik me herken in je verhaal.
Had ik ook niet verwacht. Zodra je als stagiair beweert dat je je lessen behoorlijk op de rails hebt en extra lessen niet als nodig acht heb je in mijn ogen sowieso al een niet al te grote vorm van zelfkennis.
Dit, dus.
pi_122416646
Daar heb je gelijk in; hoe meer lessen, hoe beter. Nu ik dat stukje teruglees snap ik dat je dat beeld hebt.

Dat ik het idee heb dat ik de boel aardig op de rails heb (en dat vindt mijn begeleider gelukkig ook) betekent niet dat ik vind dat het niet beter kan. Dat kan het natuurlijk wel degelijk, en er is nog genoeg te leren.

Er zijn echter meer dingen die van me worden verlangd voor ik mijn diploma kan halen, en daar houd ik ook tijd voor vrij. Voorheen kwam dat deel van mijn studie nadrukkelijk op het tweede plan, en dat heeft me bijna opgebroken. Het is dus ook een stukje zelfbescherming.
  zondag 3 februari 2013 @ 14:18:32 #280
168804 Buitendam
Commissaris.
pi_122416842
Ah, oke. Dan wordt het een ander verhaal. Je diploma gaat sowieso voor, maar ben je er van bewust dat je visitekaartje afgeven ongelofelijk belangrijk is. De stagiair die de eigen grenzen bewaakt maar zich tot op het bot ingezet heeft behoudt altijd een streepje voor op anderen. Kan heel lucratief werken in het zoeken naar een baan zodra je dat diploma op zak hebt.
Dit, dus.
pi_122416893
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 12:07 schreef Razztwizzle het volgende:
Nou, inderdaad. Leuk idee hoor, alleen maar focussen op lesgeven, maar dan schuif je lekker het werk in de schoenen van collega's.

Daarbij, 'randzaken' zoals feestjes, excursies, voorstellingen, etc. voegen juist heel veel toe aan je band met leerlingen. De docenten die nooit komen opdagen bij de schoolfeesten, de musical of niet meegaan op werkweek en excursies zijn docenten die hun leerlingen uiteindelijk minder goed leren kennen. Die band is heel belangrijk, en ik investeer daar graag in.
zo belangrijk is die band toch niet? Als je ze maar goed in de gaten houdt tijdens de les (+ ontwikkeling) , maar daarbuiten moeten ze zelf maar uitzoeken wat ze doen. Je moet juist niet proberen om vriendjes met leerlingen te gaan worden. Dat gaat fout.
There are only 151 Pokémon.
pi_122417138
quote:
14s.gif Op zondag 3 februari 2013 14:18 schreef Buitendam het volgende:
Ah, oke. Dan wordt het een ander verhaal. Je diploma gaat sowieso voor, maar ben je er van bewust dat je visitekaartje afgeven ongelofelijk belangrijk is. De stagiair die de eigen grenzen bewaakt maar zich tot op het bot ingezet heeft behoudt altijd een streepje voor op anderen. Kan heel lucratief werken in het zoeken naar een baan zodra je dat diploma op zak hebt.
Helemaal mee eens.
  zondag 3 februari 2013 @ 14:31:47 #283
393482 Anti-feminist
Vrouwen zijn apen!
pi_122417435
quote:
1s.gif Op zondag 3 februari 2013 09:39 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Die "anderen" waar je dat aan overlaat zijn dus je collega's. Ik snap best dat Sloggi als stagiair niet alles even hard meeloopt, zeker als je niet aast op een baan op die school. Maar als teamlid op een school deel je die taken met elkaar. Als iemand dan z'n snor drukt lijden collega's er onder. Of,als iedereen principieel gaat doen, leerlingen omdat er gaan simpelweg geen activiteiten meer worden georganiseerd.

Ik vind het soms ook klote dat ik veel extra tijd in school moet steken zeker in een drukke lesperiode. Maar ik werk nu eenmaal op een school waar op dat gebied Veel van docenten gevraagd wordt dat wist ik van te voren...
Wat ik probeer te zeggen is kweek wat meer ruggengraat soms zul je inderdaad even wat meer moeten doen in drukke tijden.Maar soms heb je ook echt tijd nodig voor jezelf.En al helemaal als een leraar heel veel dingen doet voor school op vrijwillige basis.

Maar ik ben het sowieso deels met je eens :D
Je hebt de verkeerde baan genomen als Sven Kramers.
pi_122418962
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 14:19 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

zo belangrijk is die band toch niet? Als je ze maar goed in de gaten houdt tijdens de les (+ ontwikkeling) , maar daarbuiten moeten ze zelf maar uitzoeken wat ze doen. Je moet juist niet proberen om vriendjes met leerlingen te gaan worden. Dat gaat fout.
Niet mee eensch. Zodra je een goede en leuke band hebt met leerlingen hoef je ze niet als Stalin in het gareel te houden, maar willen ze zelf ook een stapje harder lopen voor die leuke docent.

Je moet alleen wel je grenzen heel duidelijk stellen, om te voorkomen dat je de grip verliest en het een theekransje wordt.
  zondag 3 februari 2013 @ 16:18:18 #285
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_122421874
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 14:19 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

zo belangrijk is die band toch niet? Als je ze maar goed in de gaten houdt tijdens de les (+ ontwikkeling) , maar daarbuiten moeten ze zelf maar uitzoeken wat ze doen. Je moet juist niet proberen om vriendjes met leerlingen te gaan worden. Dat gaat fout.
Met een band kweken bedoelen docenten meestal niet "vriendjes worden". Het heeft meer te maken met dat leerlingen weten dat je oprechte interesse hebt in wat hen bezighoudt, dat je ze respecteert en hoog inschat. dan kun je daarnaast best streng en rechtvaardig zijn: als je als docent een band hebt met een klas kun je ook veel beter de regie voeren dan de docent van wie de leerlingen de opvatting hebben dat diegene ongeinteresseerd is.

het kost energie om leerlingen te "zien", maar het is heel belangrijk.
Kwak
  zondag 3 februari 2013 @ 16:56:51 #286
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_122423476
quote:
En geen randzaken zoals (feestjes,excursie en dat soort onzin). Dat laat je maar aan andere over. Een leraar heeft al veel "dingen" aan zijn hoofd.Om hem nog meer te belasten gaat veel te ver en al helemaal met dat hongerloontje. En het dan gek vinden dat er te weinig leraars zijn.
"Dat soort onzin" is net wel de cement van je school. Dit zijn net de krenten in je pap! Dit is net wat het onderwijs leuk maakt. We zeggen dat vaak tegen elkaar als we in Berlijn zitten, of in een bungalowtje in Zeeland: `Wat hebben we toch een leuk beroep!'.

Als je in een theater het licht, het geluid en de rekwisieten weghaalt, maar je houdt de interactie tussen de acteur en het publiek over, dan spreek je nog steeds over theater. Als je in het onderwijs de roosters, de methoden en de toetsen weghaalt, maar je houdt de interactie tussen de leerkracht en de kinderen over, dan spreek je nog steeds over onderwijs. Het draait om een bijzondere interactie tussen de leerkracht met zijn leerlingen. De rest is soms belangrijk, maar nooit het belangrijkste...Leerlingen zijn uniek, hebben geen interesse in je cv of wat je gestudeerd hebt, maar in wie je bent, wat je thuis doet..Leerlingen die zeggen, die leraar kent mij, dan pas ben je goed bezig...
.
pi_122423835
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 16:56 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Als je in een theater het licht, het geluid en de rekwisieten weghaalt, maar je houdt de interactie tussen de acteur en het publiek over, dan spreek je nog steeds over theater. Als je in het onderwijs de roosters, de methoden en de toetsen weghaalt, maar je houdt de interactie tussen de leerkracht en de kinderen over, dan spreek je nog steeds over onderwijs. Het draait om een bijzondere interactie tussen de leerkracht met zijn leerlingen. De rest is soms belangrijk, maar nooit het belangrijkste...Leerlingen zijn uniek, hebben geen interesse in je cv of wat je gestudeerd hebt, maar in wie je bent, wat je thuis doet..Leerlingen die zeggen, die leraar kent mij, dan pas ben je goed bezig...

[..]

"Dat soort onzin" is net wel de cement van je school. Dit zijn net de krenten in je pap! Dit is net wat het onderwijs leuk maakt. We zeggen dat vaak tegen elkaar als we in Berlijn zitten, of in een bungalowtje in Zeeland: `Wat hebben we toch een leuk beroep!'.
Nou, hier ben ik het maar deels mee eens hoor. Het is inderdaad belangrijk om een goede verstandhouding te hebben met de leerlingen. Zover als jij gaat, wil ik echt niet gaan hoor. Wat andere mensen hier al aangestipt hebben, onderschrijf ik ook: het is geen goed idee om best buddies te worden met leerlingen. Dat zie ik op mijn school ook veel te veel en ik erger me er groen en geel aan.
  zondag 3 februari 2013 @ 17:04:38 #288
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_122423879
Er is nog altijd een verschil tussen een band opbouwen en "best buddies" zijn hoor.
.
pi_122424115
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 17:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Er is nog altijd een verschil tussen een band opbouwen en "best buddies" zijn hoor.
Waarschijnlijk snap je wel over welk type docent ik het heb. Overigens vind ik de extra-curriculaire activiteiten erg belangrijk. Zelf organiseer ik hier (mede) ook een aantal dingen van. Je kunt je leerlingen toch iets extra's meegeven op die manier.

Op veel scholen vind ik het aanbod hiervan toch ondermaats (inc. mijn eigen school).
  zondag 3 februari 2013 @ 17:09:00 #290
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_122424145
Ja, en ik denk dat we ons ergeren aan dezelfde soort docenten.
.
pi_122598819
Beste docenten, ik zou graag jullie aandacht willen vragen voor het volgende.
Het is vaak lastig om leerlingen enthousiast te maken voor het leren van een vreemde taal, en de Talenacademie probeert dit te vergemakkelijken. Een van onze initiatieven is een nationale poëziewedstrijd, waarbij leerlingen gestimuleerd worden tot het verbeteren van hun taalvaardigheid en tegelijkertijd leren om op een andere manier tegen taal aan te kijken. De inzendingen zullen worden beoordeeld door een professionele jury, waarbij rekening wordt gehouden met de achtergrond van de deelnemers.

Behalve de educatieve kansen die de wedstrijd te bieden heeft, ontvangen docenten bij inschrijving ook een gratis poëziewedstrijdpakket met hierin een poster, flyer, boekenlegger en deurhanger. Verder is er speciaal lesmateriaal ontwikkeld, dat gratis te downloaden is. Surf hiervoor naar onze website (www.poeziewedstrijd.nl), waar tevens online lesideeën te raadplegen zijn om in uw lessen te integreren. Als extra motivatie voor de leerlingen zijn er ook leuke prijzen te winnen.

Voor vragen: linda.wings@talenacademie.nl
http://www.talenacademie.nl/
pi_122605188
Lol dus leerlingen moeten een gedicht maken in een vreemde taal om die taal beter te begrijpen? Lijkt me een omgekeerde wereld, en niet echt haalbaar.
There are only 151 Pokémon.
pi_122605716
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 18:45 schreef Eenskijken het volgende:
Lol dus leerlingen moeten een gedicht maken in een vreemde taal om die taal beter te begrijpen? Lijkt me een omgekeerde wereld, en niet echt haalbaar.
ben jij toevallig een leerling, eenskijken?

ik merk vooral dat leerlingen niet geinteresseerd zijn in zoiets, terwijl je er wél heel veel van leert...
Kwak
  donderdag 7 februari 2013 @ 19:54:11 #294
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_122608422
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 18:57 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

ben jij toevallig een leerling, eenskijken?

ik merk vooral dat leerlingen niet geinteresseerd zijn in zoiets, terwijl je er wél heel veel van leert...
Als leerlingen ergens niet geïnteresseerd in zijn gaan ze ook niks leren. Dus is het onze taak om ze enthousiast te maken voor poezie, en dat is niet eenvoudig. Ik vind er zelf ook niks aan, is gewoon niet mijn ding, al dat vage gedoe. Maar dat is geen obstakel voor mij om er nooit wat mee te doen in de les, eerder een extra uitdaging om er iets leuks van te maken :P
pi_122608838
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 19:54 schreef JochemP het volgende:

[..]

Als leerlingen ergens niet geïnteresseerd in zijn gaan ze ook niks leren. Dus is het onze taak om ze enthousiast te maken voor poezie, en dat is niet eenvoudig. Ik vind er zelf ook niks aan, is gewoon niet mijn ding, al dat vage gedoe. Maar dat is geen obstakel voor mij om er nooit wat mee te doen in de les, eerder een extra uitdaging om er iets leuks van te maken :P
ja, dat snap ik :P doe ik zelf ook. maar ik doelde meer op de typische "leerlingreactie" van eenskijken. zou t opvallend vinden als hij/zij docent is met zo'n houding.
Kwak
pi_122608947
Zou zelf aan de slag gaan met een gedicht maken ze misschien niet juist ook enthousiast kunnen maken voor meer poëzie? Ik weet het niet hoor, werk niet in het VO, maar ik kan me wel voorstellen dat het zeker voor een deel van de leerlingen zo werkt. Ook wel iets om in groepjes te laten doen of zo.

En verder ga ik maar weer eens een avond besteden aan werk. Pff, daar word ik toch echt wel moe van soms hoor. Ik had nog wel gehoopt dat het dit blok minder zou zijn, maar ja, heel nieuw vak, waar ik echt de ballen verstand van heb, dus moet me er helemaal op inlezen, en er dan ook nog een interessante training over geven. -O-
pi_122609218
Als je graag wil dat mensen vreemde talen leren, stimuleer de overheid dan om een gratis online-cursus op te laten richten t/m gevorderd niveau zodat mensen zo goed als gratis onderwezen worden in die vreemde taal. Waarom niet? Een eenmalige investering die gelijk is aan de ontwikkeling van een goede schoolmethode van 1 t/m 6 VWO, de kosten kunnen worden gedeeld door miljoenen mensen. Vanzelfsprekend moet Nederland hiervoor samenwerken met Vlaanderen en Suriname (kan ook een klein deel betalen in ruil voor het gebruik hiervan).
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
  donderdag 7 februari 2013 @ 20:09:12 #298
246109 JochemP
Bakt de lekkerste koekjes
pi_122609366
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 20:01 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

ja, dat snap ik :P doe ik zelf ook. maar ik doelde meer op de typische "leerlingreactie" van eenskijken. zou t opvallend vinden als hij/zij docent is met zo'n houding.
Eenskijken is volgensmij een leerling inderdaad, hij was hier een paar pagina's terug ook :P

quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 20:03 schreef Bleie het volgende:
Zou zelf aan de slag gaan met een gedicht maken ze misschien niet juist ook enthousiast kunnen maken voor meer poëzie? Ik weet het niet hoor, werk niet in het VO, maar ik kan me wel voorstellen dat het zeker voor een deel van de leerlingen zo werkt. Ook wel iets om in groepjes te laten doen of zo.
De algemene opvatting van leerlingen is dat poezie bij voorbaat stom en saai is. Hoe leuk je je project ook maakt over gedichten, als je zegt dat je poezie gaat doen zal je 90% van de klas een diepe zucht zien slaken en ik kan ze eerlijk gezegd geen ongelijk geven... Tijdens mijn colleges literatuur en poezie moet ik ook mijn best doen om wakker te blijven :P

Ik vraag me af in hoeverre het nodig is om aan poezie te doen in de les. Ik ben nog geen leuke lessen/projecten tegengekomen over dit onderwerp... Ben benieuwd of er mensen hier zijn die hier een idee over hebben
pi_122609461
Ik moest er als leerling ook niets van hebben, nu vind ik poëzie best wel interessant en hou ik van beeldspraak en stijlfiguren. Blijkbaar komt dat vanzelf wel als het in iemand zit en het niet wordt verplicht en beoordeeld?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_122609992
quote:
0s.gif Op donderdag 7 februari 2013 20:09 schreef JochemP het volgende:

[..]

Eenskijken is volgensmij een leerling inderdaad, hij was hier een paar pagina's terug ook :P

[..]

De algemene opvatting van leerlingen is dat poezie bij voorbaat stom en saai is. Hoe leuk je je project ook maakt over gedichten, als je zegt dat je poezie gaat doen zal je 90% van de klas een diepe zucht zien slaken en ik kan ze eerlijk gezegd geen ongelijk geven... Tijdens mijn colleges literatuur en poezie moet ik ook mijn best doen om wakker te blijven :P

Ik vraag me af in hoeverre het nodig is om aan poezie te doen in de les. Ik ben nog geen leuke lessen/projecten tegengekomen over dit onderwerp... Ben benieuwd of er mensen hier zijn die hier een idee over hebben
Een collega van mij komt uit het VO, en zij vertelde laatste heel enthousiast over een poëzieproject dat ze ooit gedaan hadden. In het begin had dat inderdaad veel weerstand opgeroepen bij de leerlingen (eigenlijk vooral uit de gedachte: "Dat kunnen we nooit, een gedicht schrijven." Maar toen bleek dat ze het wel degelijk konden, werd het merendeel toch aardig enthousiast. Nogmaals: ik heb geen ervaring in het lesgeven in het VO, maar ik hou nooit zo van de houding dat je er bij voorbaat van uitgaat dat leerlingen het niets zullen vinden.

En als alternatief kun je het misschien nog een songtekst noemen? Dat zijn (als het goede zijn) toch eigenlijk ook gedichten :P .
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')