abonnement Unibet Coolblue
pi_121442525
quote:
10s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 13:01 schreef ErikT het volgende:

[..]

Nou, uit die eerste post van je, over je schouders eronder op vrijdagmiddag om 15:10, lijkt het wel alsof je zelfs nooit op school hebt gezeten.
sterker nog, ik kom net uit school, heb tot 17.15 zitten werken.
There are only 151 Pokémon.
  vrijdag 11 januari 2013 @ 19:41:23 #227
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_121445074
quote:
10s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 18:22 schreef Eenskijken het volgende:

[..]

sterker nog, ik kom net uit school, heb tot 17.15 zitten werken.
Zo zo, een echte ervaringsdeskundige! Dan mag je mij vertellen in welke provincie van Utopia jij leerlingen op een middelbare school op vrijdagmiddag van 15:10-16:00 hebt zien werken. Of nee, vrijwillig zien werken. Want het ging om een uurtje toezicht houden om aan de urennorm te komen.
Ah, en het was ook nog eens 3 VMBO. Die staan er inderdaad om bekend dat ze er nog wel zin in hebben op vrijdagmiddag. Dan schakelen ze altijd nog net ff een tandje bij _O-
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  vrijdag 11 januari 2013 @ 19:41:48 #228
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_121445087
Of hij moest nablijven...
.
pi_121450829
Het hangt natuurlijk ook van de cultuur af, zoveel is zeker.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_121454512
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 januari 2013 14:11 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Viking84 volgens mij! je kunt haar even PM-en?
Oh tuurlijk! Wat goed! Dat wist ik wel, daar heeft ze toen al best veel over verteld, ga even terugzoeken. Dank!!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  zondag 13 januari 2013 @ 17:52:44 #231
315763 Rabbitproof
Do more f what makes you happy
pi_121511297
Oi oi oi, ik hoop niet dat dit een groot werktijd en werkdruk topic is? Anders kom ik nooit meer terug. Ik hou van mijn werk en doe het met veel plezier!
Mist is niet veel meer dan motregen met grootheidswaan
  zondag 13 januari 2013 @ 18:21:21 #232
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_121512541
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 17:52 schreef Rabbitproof het volgende:
Oi oi oi, ik hoop niet dat dit een groot werktijd en werkdruk topic is? Anders kom ik nooit meer terug. Ik hou van mijn werk en doe het met veel plezier!
Wij houden hier allemaal van ons werk en doen het ook met veel plezier, maar het onderwerp 'werkdruk' zal in een docententopic toch echt zo nu en dan ter sprake komen...
  zondag 13 januari 2013 @ 18:40:45 #233
315763 Rabbitproof
Do more f what makes you happy
pi_121513558
Uiteraard, toch ben ik wel benieuwd naar het volgende:
- wat maakt dat een ieder hier de docentenopleiding is gaan doen?
- nu je aan het werk bent: is dit wat je verwacht had?
- wat staat je het meest tegen in je werk?
- wat heb je nodig om een goede docent te blijven?
Mist is niet veel meer dan motregen met grootheidswaan
  zondag 13 januari 2013 @ 23:38:08 #234
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_121530474
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 17:52 schreef Rabbitproof het volgende:Oi oi oi, ik hoop niet dat dit een groot werktijd en werkdruk topic is? Anders kom ik nooit meer terug. Ik hou van mijn werk en doe het met veel plezier!
Nee hoor, we hebben in deze topicreeks genoeg positieve en leuke onderwerpen gehad.

quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 18:40 schreef Rabbitproof het volgende:
Uiteraard, toch ben ik wel benieuwd naar het volgende:
- wat maakt dat een ieder hier de docentenopleiding is gaan doen?
- nu je aan het werk bent: is dit wat je verwacht had?
- wat staat je het meest tegen in je werk?
- wat heb je nodig om een goede docent te blijven?
Tja, waarom heb ik de lerarenopleiding gedaan? Ik ben een van die mensen die altijd al leraar heeft willen worden. Op een leuke manier bezig zijn met leerlingen en ze ook nog wat leren, een persoon die een tijdje met ze meewandelt, zijn op weg naar hun toekomst. Ik ben nu ruim 11 jaar aan het werk en het bevalt me nog steeds uitstekend. Ik heb een leuke band met mijn klassen, leuke collega's en heb de vrijheid om te doen en laten wat ik wil. Daarnaast nog enkele taken er bij die me ook wel aanspreken, dus ik heb niet te klagen.
Wat heb je nodig om een goeie docent te blijven? Het vermogen om je te kunnen blijven inleven in de belevingswereld van je leerlingen, een stevige dosis positivisme en het vermogen om je te kunnen aanpassen aan meer onderwijsvernieuwingen dan je lief is.. ;)
.
  zondag 13 januari 2013 @ 23:48:54 #235
302030 Amoeba
Floydiaan.
pi_121530954
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 23:38 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Nee hoor, we hebben in deze topicreeks genoeg positieve en leuke onderwerpen gehad.

[..]

Tja, waarom heb ik de lerarenopleiding gedaan? Ik ben een van die mensen die altijd al leraar heeft willen worden. Op een leuke manier bezig zijn met leerlingen en ze ook nog wat leren, een persoon die een tijdje met ze meewandelt, zijn op weg naar hun toekomst. Ik ben nu ruim 11 jaar aan het werk en het bevalt me nog steeds uitstekend. Ik heb een leuke band met mijn klassen, leuke collega's en heb de vrijheid om te doen en laten wat ik wil. Daarnaast nog enkele taken er bij die me ook wel aanspreken, dus ik heb niet te klagen.
Wat heb je nodig om een goeie docent te blijven? Het vermogen om je te kunnen blijven inleven in de belevingswereld van je leerlingen, een stevige dosis positivisme en het vermogen om je te kunnen aanpassen aan meer onderwijsvernieuwingen dan je lief is.. ;)
Docenten _O_ Meest ondergewaardeerde volk door leerlingen, zo vrees ik. Mooi album trouwens, Who's Next.
Fervent tegenstander van het korps lasergamers.
pi_121532849
quote:
14s.gif Op zondag 13 januari 2013 23:48 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Docenten _O_ Meest ondergewaardeerde volk door leerlingen, zo vrees ik.
Dat valt volgens mij reuze mee hoor. De leraren die hun werk goed doen (voldoende kennis, inzicht en vaardigheden, liefde voor het vak) en die duidelijk hun best doen (alle niet-domme vakinhoudelijke vragen beantwoorden, wat verdieping aanreiken, alles duidelijk uitleggen als je vragen hebt, feedback geven op toetsen enz.) worden wel gewaardeerd door de leerlingen. Zelf had ik voor dat type leraar altijd respect. Leraren die daarentegen alleen het noodzakelijke uitleggen, geen minuut extra willen investeren (niet na de les nog even een vraag beantwoorden, geen extra stof geven) en uit het boek voorlazen respecteerde ik niet. De leraar en de leerling horen een team te vormen, ze horen geen tegenpartij van elkaar te vormen. Misschien is dat een wat romantisch ideaal in de praktijk waarin we het liefst niet al te veel geld uitgeven voor onderwijs.

[ Bericht 13% gewijzigd door Bram_van_Loon op 14-01-2013 00:47:20 ]
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_121535480
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 18:40 schreef Rabbitproof het volgende:
Uiteraard, toch ben ik wel benieuwd naar het volgende:
- wat maakt dat een ieder hier de docentenopleiding is gaan doen?
- nu je aan het werk bent: is dit wat je verwacht had?
- wat staat je het meest tegen in je werk?
- wat heb je nodig om een goede docent te blijven?
Misschien kun je zelf ook antwoord geven op deze vragen?

Ik ben de docentenopleiding gaan doen ruim nadat ik klaar was met mijn wo opleiding. Tijdens mijn studie had ik helemaal geen zin om voor de klas te gaan staan. Mijn eigen middelbareschooltijd lag nog vers in mijn geheugen en bovendien zag ik het mezelf helemaal niet doen. Pas toen ik eenmaal een paar jaar aan het werk was, wat ouder en meer ervaren was, bedacht ik me dat het misschien juist wel iets voor mij zou kunnen zijn. Toen ben ik het maar gewoon gaan proberen.

Het is wat ik ervan verwacht had, in zoverre dat ik eigenlijk niet veel verwachtingen had. Ik ben er heel open in gedoken en wilde het uitproberen. Mijn eerste ervaringen waren positief, wel vond ik de omgeving van zo'n school wennen, omdat ik de professionaliteit van de leiding van mijn stageschool erg vond tegenvallen, en verder ook van de andere docenten, die vaak zo weinig zakelijk waren. Dat je naar je leerlingen niet zakelijk doet, leek me logisch, maar richting je werkgever en ten aanzien van je arbeidsomstandigheden.. Daar begreep ik niet zoveel van. Wat mij opviel was dat veel docenten zichzelf als 'underdog' opstelden, en nogal klagerig waren. Terwijl ze voor de klas wel hun mannetje stonden. Vreemde contradictie.

Het meest tegen staat me dat, als je fulltime lesgeeft, je al snel een soort lesboer wordt doordat je echt veel lesuren moet geven voor een fulltime baan. Dus daar gaan we weer: de werkdruk. Er wordt veel van docenten verwacht, maar daar staat weinig waardering en er staan weinig faciliteiten tegenover. Ook krijg je soms van leerlingen veel over je heen: schrijnende thuissituaties, problemen in de prive-sfeer en het staat mij erg tegen dat we in een land wonen waar er ogenschijnlijk veel hulp is, maar waar naar mijn mening in de praktijk vaak weinig echt gebeurt. Het frustreert me enorm als ik zie dat het echt slecht gaat met een leerling maar dat je vaak heel machteloos bent. En als hulpinstanties het dan ook af laten weten, of heel halfslachtig te werken gaan, niet doorpakken etc.

Om een goede docent te blijven, is het belangrijk dat je plezier houdt in je werk. Dat je creatief blijft, je vak actueel blijft maken voor de leerlingen, en dat je liefde voor de leerlingen hebt. Verder zijn de arbeidsomstandigheden dus erg belangrijk: voldoende ruimte voor bijscholing en nascholing, goede gebouwen met goede faciliteiten, niet te grote klassen, fijne collega's, een schoolleiding die je steunt en je serieus neemt, ouders die meewerken en niet tegenwerken, waardering, en een goede infrastructuur van hulpverlening en overheidsinstellingen die de school steunen in het begeleiden van de leerlingen.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  maandag 14 januari 2013 @ 12:44:45 #238
315763 Rabbitproof
Do more f what makes you happy
pi_121542291
quote:
2s.gif Op maandag 14 januari 2013 07:40 schreef mane het volgende:

[..]

Misschien kun je zelf ook antwoord geven op deze vragen?

Ik ben aan de docentenopleiding begonnen met het idee om uiteindelijk voor een vwo 6 klas te eindigen en me te kunnen storten op literatuur. Na m'n eerste stage merkte ik echter vmbo basis kader geweldig te vinden! Ik had het idee dat leerlingen me echt nodig hadden om verder te komen. M'n tweede etagebouw havo/vwo3 heeft me des te meer doen beseffen dat ik op het vmbo thuis hoor.

Wat ik geweldig vind aan m'n werk is dat ik leerlingen verder kan helpen. Veel leerlingen vinden mn vak ( Engels ) moeilijk en ik vind het dan een uitdaging om voor elke leerling mijn vak uitdagend te maken op hun niveau. Ik word erg blij als leerlingen goede cijfers halen( voor de een is dat een 6 voor de ander een 9) en trots zijn op hun groei.

Wat ik lastig vind in mijn werk is dat ik soms tegen een muur aanloop als het gaat omht faciliteren van gedifferentieerd onderwijs. Ik heb tijd nodig op mijn lesmateriaal en planning zo in te rIchten dat ook werkelijk ELKE leerling groei kan doormaken. Ik wil bijscholing, tijd voor sectieoverleg en vooral tijd voor het evalueren en bijstellen van lessen.

Om mijn vak leuk te houden verspreidik mijn doelen over een langere periode: ik kan niet in 1 week een gedegen leesprogramma voor klas 4 TL in elkaar draaien. Verder probeer ik elke dag te lachen met leerlingen en elke dag even te bedenken hoe geweldig is het om met jong volwassenen gemogen werken!

Ik hoop dat een ieder hier nog lang in het onderwijs zal blijven werken met heel veel voldoening!
Mist is niet veel meer dan motregen met grootheidswaan
  maandag 14 januari 2013 @ 12:46:38 #239
315763 Rabbitproof
Do more f what makes you happy
pi_121542340
Kheb op m'n iPhone getypt. Zie dat autocorrect niet altijd even goed heeft gewerkt. Excuses
Mist is niet veel meer dan motregen met grootheidswaan
  maandag 14 januari 2013 @ 17:01:05 #240
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_121553019
quote:
0s.gif Op maandag 14 januari 2013 00:42 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Dat valt volgens mij reuze mee hoor. De leraren die hun werk goed doen (voldoende kennis, inzicht en vaardigheden, liefde voor het vak) en die duidelijk hun best doen (alle niet-domme vakinhoudelijke vragen beantwoorden, wat verdieping aanreiken, alles duidelijk uitleggen als je vragen hebt, feedback geven op toetsen enz.) worden wel gewaardeerd door de leerlingen.
Ben ik het mee eens ja, met als aanvulling ook die leraren die interesse tonen in hun leerlingen en insteken op een persoonlijke, positieve band.
.
pi_121565892
In mijn ervaring gaat dat vaak hand in hand maar inderdaad. Zo'n leraar die zelf die stap extra zet, op het inhoudelijke en het persoonlijke vlak, stimuleert een leerling om ook een stap extra te zetten wat de leraar weer motiveert...
Aan de universiteit merk ik hetzelfde. Een docent die er echt helemaal voor gaat krijgt het respect van de studenten en de studenten doen beter hun best wat die docent weer stimuleert. Andersom merk ik dat de houding bij een student eerder zakelijk wordt wanneer de docent zakelijk is, dan geeft de student het op een gegeven moment op om elk detail te begrijpen en zich extra te verdiepen omdat hij het toch in zijn uppie moet doen. Jammer dat wij in Nederland zo'n hoge student/docent-ratio hebben (met uitzondering van de geprivilligeerde gymnasia en enkele masterfases van WO-opleidingen) waardoor daar veel minder ruimte voor is.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_121583063
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 18:40 schreef Rabbitproof het volgende:
Uiteraard, toch ben ik wel benieuwd naar het volgende:
- wat maakt dat een ieder hier de docentenopleiding is gaan doen?
- nu je aan het werk bent: is dit wat je verwacht had?
- wat staat je het meest tegen in je werk?
- wat heb je nodig om een goede docent te blijven?
Mijn verhaal is iets anders dan van de meesten hier denk ik. Samenvatting: Nederlands gestudeerd, toen pabo (zij-instroom), daarna 6 jaar heel ander werk gedaan, en werk nu op het hbo. Keuze voor pabo was indertijd deels ingegeven door gebrek aan ander werk, en lesgeven leek me leuk, maar niet aan pubers. In de praktijk beviel het werken op een basisschool ook maar matig, al lag dat ook voor een heel groot deel aan de school waar ik terecht was gekomen. Nu mijn tweede jaar aan het hbo, en dat vind ik helemaal geweldig. Veel leuker zelfs dan ik verwacht had toen ik solliciteerde. In mijn vorige baan gaf ik wel veel in-companycursussen, dus ik wist wel dat ik lesgeven leuk vond, maar dat is toch heel wat anders dan studenten voor een heel lesprogramma. Ik wist eigenlijk helemaal niet zo goed wat ik van de studenten moest verwachten. Mijn vakken zijn niet het hoofdvak van de opleiding, en mede daardoor niet bij alle studenten even geliefd, wat soms best lastig is, maar over het algemeen zijn ze gewoon geweldig.

Het minst leuk aan mijn werk vind ik toch echt de werkdruk. Standaard nog 4-5 uur per week, met uitschieters naar meer dan 10 uur thuis werken, op een contract van 3 dagen, vind ik echt best veel.

Wat heb ik nodig om een goede docent te blijven? Tijd. Tijd om mijn lessen goed (beter) voor te bereiden, feedback te geven aan studenten, te overleggen met collega's, tijd voor deskundigheidsbevordering.
pi_121765215
quote:
0s.gif Op zondag 13 januari 2013 18:40 schreef Rabbitproof het volgende:
Uiteraard, toch ben ik wel benieuwd naar het volgende:
- wat maakt dat een ieder hier de docentenopleiding is gaan doen?
- nu je aan het werk bent: is dit wat je verwacht had?
- wat staat je het meest tegen in je werk?
- wat heb je nodig om een goede docent te blijven?
Wat me aantrok in het vak van docent was het contact met leerlingen en het feit dat je echt een toevoeging voor ze kunt zijn. Mijn vak is heel breed, dus ik kan ook lekker veel verschillende dingen doen in mijn lessen. Verder trok de autonomie mij zeker aan (tot op een zekere hoogte heb je toch zelf zeggenschap over wat je doet en wanneer). En de manier waarop je door zo'n schooljaar rolt vind ik erg lekker, er zit een begin en een einde aan en daarna begin je weer opnieuw met nieuwe klassen, nieuwe keuzes etc., in tegenstelling tot ander werk, wat 'altijd maar doorgaat'.

Het is leuker dan ik verwacht had. Het heeft even tijd gekost om een school te vinden die goed bij mij past en vice versa. Wat me het meest tegenstaat is niet eens zozeer de werkdruk zelf, maar meer het feit dat er vanuit school zoveel van docenten verwacht wordt en het lijkt alsof men totaal geen idee heeft van hoeveel tijd men al aan zijn baan besteedt, er blijft maar van alles bovenop komen.

Om een goede docent te blijven heb ik op dit moment vooral goede en professionele collega's nodig. Nog wel meer, maar dat is voor nu even het belangrijkst, over een jaar of twee is dat vast anders.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_121765750
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 januari 2013 16:03 schreef Naamah het volgende:

[..]

Wat me aantrok in het vak van docent was het contact met leerlingen en het feit dat je echt een toevoeging voor ze kunt zijn. Mijn vak is heel breed, dus ik kan ook lekker veel verschillende dingen doen in mijn lessen. Verder trok de autonomie mij zeker aan (tot op een zekere hoogte heb je toch zelf zeggenschap over wat je doet en wanneer). En de manier waarop je door zo'n schooljaar rolt vind ik erg lekker, er zit een begin en een einde aan en daarna begin je weer opnieuw met nieuwe klassen, nieuwe keuzes etc., in tegenstelling tot ander werk, wat 'altijd maar doorgaat'.

Het is leuker dan ik verwacht had. Het heeft even tijd gekost om een school te vinden die goed bij mij past en vice versa. Wat me het meest tegenstaat is niet eens zozeer de werkdruk zelf, maar meer het feit dat er vanuit school zoveel van docenten verwacht wordt en het lijkt alsof men totaal geen idee heeft van hoeveel tijd men al aan zijn baan besteedt, er blijft maar van alles bovenop komen.

Om een goede docent te blijven heb ik op dit moment vooral goede en professionele collega's nodig. Nog wel meer, maar dat is voor nu even het belangrijkst, over een jaar of twee is dat vast anders.
Welk vak doceer je en op wat voor school?
Dit, dus.
pi_121765870
Nederlands en literatuur op een streekschool, havo/vwo.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_122306217
Kan iemand me vertellen waar ik mijn rechten en plichten kan vinden als onbetaalde LIO?
pi_122308209
In de stageovereenkomst van je opleiding, lijkt me.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_122309101
Ik ben meer op zoek naar een CAO of iets dergelijks.
pi_122310217
Hmm.. de CAO onderwijs is natuurlijk niet van toepassing bij een stage. Alle afspraken die er zijn, zijn er tussen jou, jouw opleiding en de stageschool. Ik vrees dat je daar niet veel algemeners over gaat vinden.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_122310784
quote:
0s.gif Op donderdag 31 januari 2013 19:28 schreef Naamah het volgende:
Hmm.. de CAO onderwijs is natuurlijk niet van toepassing bij een stage. Alle afspraken die er zijn, zijn er tussen jou, jouw opleiding en de stageschool. Ik vrees dat je daar niet veel algemeners over gaat vinden.
er staat wel iets over LIO's in volgens mij hoor! www.cao-vo.nl
Kwak
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')