abonnement Unibet Coolblue
pi_116504633
Welkom in deel 28 van ons gezellige docententopic.
Een topic bedoeld voor mensen die in het onderwijs werkzaam zijn: nieuwe docenten, studenten aan de lerarenopleiding, docenten die al wat jaartjes voor de klas staan... Kortom, iedereen die het onderwijs een warm hart toedraagt.
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_116504737
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 17:03 schreef Naamah het volgende:
Maar ben jij zonder bevoegdheid, maar wel met een begin van je opleiding en wat stage-ervaring aangenomen? Of echt met helemaal niets? Dat laatste zie ik nu eigenlijk bijna niet meer, terwijl dat vroeger nog wel eens voorkwam.
nope, niet echt ervaring. nou ja, studentassistentschappen en een vak gegeven als aio. verder had ik slechts een introductieweek op zak toen ik voor 2 mavo werd gedumpt. dat was wel even spannend...

op mn huidige school aangenomen met een jaar ervaring maar nog steeds onbevoegd. er worden nog steeds onbevoegde en onervaren collega's aangenomen, als ze wel een andere carriere daarvoor hebben en zich meteen inschrijven bij de opleiding. een nieuwe collega wiskunde heeft voor de vakantie wel eerst een snuffelstage bij ons gedaan, als onderdeel van sollicitatieproces.
Kwak
pi_116505031
Inmiddels aan de slag als afgestudeerd docent op de school waar ik de afgelopen twee schooljaren stage en lio-stage gelopen heb :D. Lekker 5 dagen per week lesgeven in plaats van lesgeven combineren met studie en scriptie.
pi_116509202
Zo, de kop is eraf! De eerste week zit er weer op. Ik merk echt duidelijk verschil met vorig jaar, toen ik net op deze school begon. Ik sta zoveel sterker in m'n schoenen!

Claudia, is er geen mogelijkheid om direct je eerstegraads bevoegdheid te halen? Ik vind lesgeven aan de onderbouw leuk omdat de omgang met leerlingen weer heel anders is, maar voor wat betreft de lesstof zit er geen enkele uitdaging in. Laat mij maar vertellen over het impressionisme of iets dergelijks, dan ben ik in mijn element. O+.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_116509463
Tof is dat, hè? Dat je in een jaar zoveel groeit. Vorig jaar begon rond deze tijd aan mijn eerste zelfstandige stage, vond het behoorlijk spannend toen. Nu een jaar later loop ik op mijn derde school rond alsof ik nooit anders gedaan heb O+ En oke, dat komt ook wel een beetje doordat ik geleerd heb me gewoon overal doorheen te bluffen :):)
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_116510001
Ik meld me hier ook maar even, ben aio met 20 procent docentaanstelling.
Het komende blok heb ik 3 werkgroepen (van ong. 12 colleges per groep) en wat tutoraten, en dat vind ik best veel voor mijn eerste lesgeefervaring! :P

Een voordeel is dat ik voor maar één werkgroep zelf inhoudelijk verantwoordelijk ben, maar het zal toch veel werk worden.

Maar ik heb super veel zin om met de studenten aan de slag te gaan
:s)
Proper names are scopally inert.
Normality is an invention of the power.
pi_116512692
Claudia, is hoger onderwijs geen optie voor je? Daar is het volgens mij echt makkelijker binnenkomen zonder bevoegdheid.
pi_116515574
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 19:27 schreef DevilsAndDust het volgende:
Zo, de kop is eraf! De eerste week zit er weer op. Ik merk echt duidelijk verschil met vorig jaar, toen ik net op deze school begon. Ik sta zoveel sterker in m'n schoenen!

Claudia, is er geen mogelijkheid om direct je eerstegraads bevoegdheid te halen? Ik vind lesgeven aan de onderbouw leuk omdat de omgang met leerlingen weer heel anders is, maar voor wat betreft de lesstof zit er geen enkele uitdaging in. Laat mij maar vertellen over het impressionisme of iets dergelijks, dan ben ik in mijn element. O+.
fijn is dat he? ook het al goed de weg weten in de school en de organisatie, en dat kinderen en collega's je kennen helpt zo erg!

ik merk nu pas echt weer hoe leuk en gezellig mijn collega's zijn. heb zo vaak echt dikke pret in de docentenkamer, heerlijk om even te ontspannen.

ik merk dit jaar ook dat ik de bovenbouw nu veel leuker vind dan de onderbouw. derde klassen gaan nog wel, maar brugklassen, die ik vorig jaar nog ontspannend vond vind ik nu écht heel saai en niet leuk om te doen. die kleine priegelkindjes met al die onzekere vraagjes enzo :@....merk ook dat het me irriteert om wéér dezelfde stomme verhaaltjes uit het boek door te werken in de onderbouw. al wordt het met uitleggen wel makkelijker, je ontwikkelt toch een beetje je eigen manier van aantekeningen geven die je zo weer op kunt roepen.

de bovenbouw is toch veel gevarieerder, en ik vind de connectie met de kinderen ook leuker.
Kwak
pi_116517714
Hier ook een nieuwe leraar :P Saxion in Enschede.
Ik kom uit het bedrijfsleven en heb dus in totaal 0,0 ervaring met het geven van les, ben alleen stagiaires gewent die al bekend waren met de software die ik gebruik.
Moet nu al mijn ervaring overbrengen op mensen met 0 kennis van de software wat nogal een uitdaging is :P

Heeft iemand tips als het gaat om les geven op het HBO?
Merk dat ik misschien iets te coulant bent maar weet niet hoe ver je kan gaan in het corrigeren van studenten.
Heb m'n collega's ook al gevraagd maar hoe meer tips hoe beter.

Moet zeggen dat het mij tot nu toe reuze mee valt!
pi_116518237
Hymn: ik ben nu de eerste week best wel streng geweest. Vooral aanwezigheid en huiswerk maken heb ik zwaar aangezet (nou gelden daar bij ons op de opleiding ook vrij strenge normen voor, dat helpt). Verder werkt het in mijn ervaring vooral altijd goed om bij veel te vertellen wat ze er straks in de praktijk aan hebben. Sowieso: verhalen uit de praktijk doen het altijd goed.

En ik kreeg zelf vandaag van een collega een tip over gedrag koppelen aan werk later. Bij mij ging het om dat ze vaak hun tas al gaan in pakken tegen het eind van de les voordat ik echt klaar ben. Ik zeg dan nu meestal iets over dat ik dat onbeleefd van ze vind en niet erg prettig, wat ook wel overkomt, maar mijn collega zegt dan vaak iets als: "Stel je voor dat jij later een gesprek hebt met je baas, en er is afgesproken dat dat tot [bijv.] half twee duurt. Hoe denk je dan dat hij het vindt als jij 5 minuten van tevoren al je tas gaat inpakken en je jas aandoet?" Dat schijnt ook goed over te komen.
pi_116518694
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 21:18 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

fijn is dat he? ook het al goed de weg weten in de school en de organisatie, en dat kinderen en collega's je kennen helpt zo erg!

ik merk nu pas echt weer hoe leuk en gezellig mijn collega's zijn. heb zo vaak echt dikke pret in de docentenkamer, heerlijk om even te ontspannen.

ik merk dit jaar ook dat ik de bovenbouw nu veel leuker vind dan de onderbouw. derde klassen gaan nog wel, maar brugklassen, die ik vorig jaar nog ontspannend vond vind ik nu écht heel saai en niet leuk om te doen. die kleine priegelkindjes met al die onzekere vraagjes enzo :@....merk ook dat het me irriteert om wéér dezelfde stomme verhaaltjes uit het boek door te werken in de onderbouw. al wordt het met uitleggen wel makkelijker, je ontwikkelt toch een beetje je eigen manier van aantekeningen geven die je zo weer op kunt roepen.

de bovenbouw is toch veel gevarieerder, en ik vind de connectie met de kinderen ook leuker.
Haha :D heel herkenbaar. Brugklas vandaag. Les 1:

Ik: "So, get to work on exercises 3 and 4. Any questions?"
*10 vingers in de lucht*
Ik: :{ (Denkend: Wat heb ik nou weer niet goed uitgelegd? Dit moet toch duidelijk zijn?)
Klas: "Juf, moet ik met pen of potlood in mijn werkboek schrijven?", "Juf, mag ik het uitgummen als het fout is?", "Juf, kijk, ik heb een pen gevonden op de grond", "Juf, ik schrijf denk ik te groot voor dit kleine antwoordlijntje.."

:') Jongens. Please. Ga aan het werk.

Maar ik vind juist de afwisseling bovenbouw/onderbouw zo leuk. Ik heb dit jaar 3 onderbouwklassen en 7 bovenbouwklassen dus ik ben eigenlijk erg blij met lesjes zoals deze. Al moet ik soms wel even mijn geduldig-uitleggen-knopje weer vinden ;)

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 07-09-2012 22:05:20 ]
pi_116519411
Hahaha, dat is echt zo herkenbaar!! Ook nog gehoord: "Juf, wilt u vandaag niet teveel huiswerk geven? Wij gaan vanmiddag bij elkaar spelen." O+ O+ O+

Ik vind brugklassen daarom ook juist wel weer heel leuk. Tweede klassen vind ik vreselijk, vooral met dat kleine-jongetjesgedrag kan ik helemaal niets. Ik heb nu alleen derde t/m zesde. Een van de derde klassen is echt superleuk en lief, maar in die andere klas zitten dus een stuk of acht jochies die dat typische jongetjesgedrag uit de tweede vertonen. Ik weet echt niet wat ik daarmee moet. Geduw en getrek weet ik wel te corrigeren, maar het constante "Mevrouw!! Hij heeft mijn tas/pen/boek afgepakt!" vind ik zó irritant. Zeker omdat het zogenaamde slachtoffer er zelf ook een hand in heeft en het gewoon over en weer gaat. Of een tas die zomaar ineens aan de andere kant van het lokaal ligt, zonder dat iemand iets gedaan heeft. Ik vind dat soort dingen zó irritant dat ik gewoon niet goed weet wat ik er mee moet. Ik heb ze er vandaag wel op aangesproken en benoemd wat ik zag en wat ik ervan vond, maar dat zal vast niet afdoende zijn. Tips? Ga sowieso even kijken of het nodig is om het een en ander in die klas fysiek uit elkaar zetten en denk erover om komende les gewoon maar even iedereen die er bij betrokken is na de les even te laten blijven voor een gesprekje. Mogen ze elkaar hun excuses aanbieden enzo, heerlijk basisschool-kinderachtig, past goed bij hun gedrag ^O^
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
pi_116520606
Hoezo 'wat een toon'? Het kwam er misschien een beetje bot uit, maar zo is het toch ook?
pi_116521169
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 22:32 schreef FlameScorpion het volgende:
Hoezo 'wat een toon'? Het kwam er misschien een beetje bot uit, maar zo is het toch ook?
iemand die "wel even docent wilT worden". dat vond ik onaardig klinken, bovendien zat er een taalfout is die bij mij op 1 in het lijstje egrernissen staat :@. En zo makkelijk denkt claudia daar heus niet over...
Kwak
pi_116521764
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 22:43 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

iemand die "wel even docent wilT worden". dat vond ik onaardig klinken, bovendien zat er een taalfout is die bij mij op 1 in het lijstje egrernissen staat :@. En zo makkelijk denkt claudia daar heus niet over...
Sorryyyyyy claudiaaaaaa

Ik studeer niet voor niets Engels :P ;)
pi_116521938
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 22:56 schreef FlameScorpion het volgende:

[..]

Sorryyyyyy claudiaaaaaa

Ik studeer niet voor niets Engels :P ;)
ik ben ook lerares Engels :P maar voor hij wilT is geen enkel excuus ;)
Kwak
pi_116522190
quote:
17s.gif Op vrijdag 7 september 2012 17:17 schreef WHATSHESAID het volgende:
Inmiddels aan de slag als afgestudeerd docent op de school waar ik de afgelopen twee schooljaren stage en lio-stage gelopen heb :D. Lekker 5 dagen per week lesgeven in plaats van lesgeven combineren met studie en scriptie.
Wow, je mocht gewoon zoveel jaar op dezelfde school stage lopen? :o
Ooh your dream, here on the water. Warm the sand, the seagulls calling. Kissed by kindness
You gave me thiss, your fire becomes a kiss.
pi_116522308
Bedankt voor de informatie allemaal!

Mijn situatie is om verschillende redenen wat complex. Ik heb geen Nederlands gestudeerd, maar ik heb een propedeuse Neerlandistiek gedaan (en behaald), daarna de doctoraal Theoretische Taalwetenschap, maar daar heb ik geen scriptie voor geschreven. Ik ben daar dus net niet in afgestudeerd. Wel ben ik afgestudeerd in de Filosofie. Mijn promotie vindt plaats binnen Pedagogiek, dus weer iets heel anders. Ik zou graag in kaart willen laten brengen hoeveel bijscholing het me kost om een bevoegdheid te halen, maar het is me helemaal niet duidelijk hoe en waar ik dat kan doen. Iemand op dat gebied nog tips?

Wat ervaring betreft heb ik jarenlang op een school gewerkt (vmbo en havo/vwo) als onderwijsassistent. Bovendien is mijn promotie toegespitst op adolescenten, nieuwe media en onderwijs en heb ik de afgelopen jaren veel scholen van binnen gezien. Daarbij heb ik enige ervaring in het geven van onderwijs als aio (geen werkgroepen, maar uitsluitend scriptiebegeleiding). Het is me alleen niet duidelijk in hoeverre deze ervaring gewaardeerd wordt.

Een collega van me is meteen aangenomen op een vmbo-school als docent Nederlands. Ik weet dat er binnen het vmbo meer mogelijkheden bestaan, en mijn hart ligt juist bij deze jongeren. Maar ik vraag me ook af ik het wel wil, zoveel 'politieagent spelen'. Ik weet nog goed van mijn tijd op de vmbo-school dat ik elke dag mentaal gesloopt was. Maarja, dat was ook een vmbo-school met veel problemen (een jaar na mijn vertrek is de school opgehouden te bestaan).

Afijn, vanaf maart zouden de kansen groter worden? Dat zou juist interessant zijn voor mij, want rond die periode gaat de tijd dringen voor me (ik ben vanaf januari werkeloos). Ik wil overigens niet in het hoger onderwijs als docent werken, tenzij ik daarnaast onderzoek kan doen. En ik ben ook bereid mijn eigen opleiding te betalen als dat moet. Ik wil alleen niet in een opleiding investeren zonder een baan in het onderwijs te hebben. Ik heb een inkomen nodig en ik wil niet meer hoofdzakelijk student zijn.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_116522684
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 23:08 schreef Claudia_x het volgende:
Bedankt voor de informatie allemaal!

Mijn situatie is om verschillende redenen wat complex. Ik heb geen Nederlands gestudeerd, maar ik heb een propedeuse Neerlandistiek gedaan (en behaald), daarna de doctoraal Theoretische Taalwetenschap, maar daar heb ik geen scriptie voor geschreven. Ik ben daar dus ook net niet in afgestudeerd. Wel ben ik afgestudeerd in de Filosofie. Mijn promotie vindt weer plaats binnen Pedagogiek, dus weer iets heel anders. Ik zou graag in kaart willen laten brengen hoeveel bijscholing het me kost om een bevoegdheid te halen, maar het is me helemaal niet duidelijk hoe en waar ik dat kan doen. Iemand op dat gebied nog tips?
klinkt alsof je in 2 jaar je deficienties zou kunnen wegwerken en een eerstegraads zou kunnen halen :Y ik zou gewoon een afspraak maken met de studiecoordinator in Leiden/Utrecht/Amsterdam om te bespreken wat de mogelijkheden zijn. Ze stellen voor mensen zoals jij dan vaak een programma samen. opleidingen zijn allemaal bijna hetzelfde, enige nadeel van amsterdam voor zover ik weet is dat ze niet het hele jaar 1 vaste opleidingsdag hebben wat erbij werken wat lastiger maakt, maar ook dan vallen er vaak afspraken te maken met een school.
quote:
Wat ervaring betreft heb ik jarenlang op een school gewerkt (vmbo en havo/vwo) als onderwijsassistent. Bovendien is mijn promotie toegespitst op adolescenten, nieuwe media en onderwijs en heb ik de afgelopen jaren veel scholen van binnen gezien. Daarbij heb ik enige ervaring in het geven van onderwijs als aio (geen werkgroepen, maar uitsluitend scriptiebegeleiding). Het is me alleen niet duidelijk in hoeverre deze ervaring gewaardeerd wordt.
dan maak je echt een goeie kans! als je wilt kan ik je mijn brief en CV wel sturen, ik heb alles in mijn cv toegespitst op onderwijservaring en gerelateerd aan het VO, en in de brief ook steeds aangehaakt bij de onderwijs-achtige ervaringen. dat helpt echt!

quote:
Een collega van me is meteen aangenomen op een vmbo-school als docent Nederlands. Ik weet dat er binnen het vmbo meer mogelijkheden bestaan, en mijn hart ligt juist bij deze jongeren. Maar ik vraag me ook af ik het wel wil, zoveel 'politieagent spelen'. Ik weet nog goed van mijn tijd op de vmbo-school dat ik elke dag mentaal gesloopt was. Maarja, dat was ook een vmbo-school met veel problemen (een jaar na mijn vertrek is de school opgehouden te bestaan).
als je echt tweedegraads wilt moet je dat doen, maar met eerstegraads mag je ook op vmbo lesgeven he, alleen je houdt de mogelijkheid open om over te stappen naar havo/vwo als je dat wilt. ik zou als je uit een goed programma kan komen met een studiecoordinator (en probeer dan diverse uni's, want wat volgens de ene niet kan, kan bij de andere soms weer wel)
quote:
Afijn, vanaf maart zouden de kansen groter worden? Dat zou juist interessant zijn voor mij, want rond die periode gaat de tijd dringen voor me (ik ben vanaf januari werkeloos). Ik wil overigens niet in het hoger onderwijs als docent werken, tenzij ik daarnaast onderzoek kan doen. En ik ben ook bereid mijn eigen opleiding te betalen als dat moet.
de banen beginnen dan pas eind augustus, helaas, en de betaling ook. maar de vacatures komen in maart. tot die tijd is bijna alleen vervanging , en dan willen ze vaak een ervaren iemand....

vergeet de lerarenbeurs niet als je zelf gaat betalen, is toch 3700 euro per jaar die je kunt krijgen!
Kwak
pi_116522994
Kwak, welke opleiding bedoel je precies als je refereert aan de lerarenopleiding in Amsterdam? Aan de HvA, UvA? Ik denk dat het in ieder geval zinvol is me hier alvast op te oriënteren. Ik wil hoe dan ook voorkomen dat ik vanaf januari niks te doen heb en ik wil graag investeren in m'n toekomst. Zelfs als ik onderzoeker wil (en kan) blijven, dan zal onderwijservaring heel nuttig voor me zijn. (Al schijnen die twee lastig te combineren zijn.)

Ik moet me ook gaan verdiepen in zaken zoals de duur van mijn uitkering, hoeveel tijd ik heb voor ik de kinderen van het kinderdagverblijf moet halen omdat ik geen toeslag meer krijg, en of het volgen van een studie hier nog iets aan verandert.

Oh, en ik ben erg geïnteresseerd in je cv!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_116523248
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 23:25 schreef Claudia_x het volgende:
Kwak, welke opleiding bedoel je precies als je refereert aan de lerarenopleiding in Amsterdam? Aan de HvA, UvA? Ik denk dat het in ieder geval zinvol is me hier alvast op te oriënteren. Ik wil hoe dan ook voorkomen dat ik vanaf januari niks te doen heb en ik wil graag investeren in m'n toekomst. Zelfs als ik onderzoeker wil (en kan) blijven, dan zal onderwijservaring heel nuttig voor me zijn. (Al schijnen die twee lastig te combineren zijn.)

Ik moet me ook gaan verdiepen in zaken zoals de duur van mijn uitkering, hoeveel tijd ik heb voor ik de kinderen van het kinderdagverblijf moet halen omdat ik geen toeslag meer krijg, en of het volgen van een studie hier nog iets aan verandert.

Oh, en ik ben erg geïnteresseerd in je cv!
ik bedoel de UvA/UL/UU. als die je een mooi schakelprogramma kunnen bieden, dan ben je misschien sneller klaar met eerstegraads dan dat je in deeltijd de hele tweedegraads opleiding doet namelijk.

als je me even je mailadres pm't van stuur ik je mijn spulletjes toe.

ik had geluk dat ik nog een jaar stufi kon krijgen,. was nog binnen de tienjarentermijn. sowieso geldt voor het lerarenopleidingsgedeelte het lagere collegegeld, ook als tweede master/tweede studie. de vakken bij bijvoorbeeld nederlands kunnen soms op contractbasis, dan betaal je per vak.

collega van mij deed dit voor wiskunde terwijl ze lesgaf, een ander voor duits.
Kwak
pi_116523763
Ik denk dat de haalbaarheid daarvan staat of valt met de flexibiliteit van de opleiding. Als ik de theorie grotendeels zelfstandig kan doen d.m.v. zelfstudie, dan is er veel mogelijk. De omschrijving van de VU klonk wel goed, dus daar heb ik alvast contact mee opgenomen.

Door je reacties voel ik me extra gemotiveerd, waarvoor dank!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_116523838
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 23:45 schreef Claudia_x het volgende:
Ik denk dat de haalbaarheid daarvan staat of valt met de flexibiliteit van de opleiding. Als ik de theorie grotendeels zelfstandig kan doen d.m.v. zelfstudie, dan is er veel mogelijk. De omschrijving van de VU klonk wel goed, dus daar heb ik alvast contact mee opgenomen.

Door je reacties voel ik me extra gemotiveerd, waarvoor dank!
geen dank :) VU is prima denk ik, vergeet altijd dat er twee zijn in amsterdam, en shop vooral rond voor een programma dat bij je past. je hebt veel te bieden, vergeet dat niet!
Kwak
pi_116524026
Veel te bieden en ook veel te leren. Beetje suf dat leraar worden altijd m'n plan B is geweest terwijl er nog zoveel aan bijscholing voor nodig is. :+
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_116524539
quote:
11s.gif Op vrijdag 7 september 2012 23:53 schreef Claudia_x het volgende:
Veel te bieden en ook veel te leren. Beetje suf dat leraar worden altijd m'n plan B is geweest terwijl er nog zoveel aan bijscholing voor nodig is. :+
:') jup. ik moest er eerst ook voor in inkomen halveren en ben nog steeds niet klaar... maar nu ben ik zo blij met mijn keuze!
Kwak
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')