abonnement Unibet Coolblue
pi_116491631
Goedenmorgen,

een week geleden diende ik het verzoek in bij de staff hier, of ik een hagedis mocht.
Gisteren te horen gekregen dat dit mocht! *O*

Mijn zoektocht begon, naar de verschillende soorten hagendissen, de verschillende soorten terrariums.

Maar ik zie door het bos de bomen niet meer.
Ik had zo het idee om mijn terrarium op marktplaats te kopen, aangezien dit niet zo verschrikkelijk duur is.

En wat voor soort hagedis is fijn voor de beginner?
Wat eten ze, wat mogen ze niet eten?
Als je er een mannetje en vrouwtje in de bak doet, komen er dan ook mini hagedisjes?
Hoe houd ik ze blij en happy?

En nog veel meer vragen.

Iemand die hier ervaring mee heeft?

Alvast bedankt!
Twiddel
pi_116491707
gadverdamme.
waarom niet gewoon een poes als huisdier.
5 Ferrari's op videoband!
  vrijdag 7 september 2012 @ 10:49:30 #3
304456 SosuaCafe
Sell me this pen...
pi_116491832
Neem guppy's. Hagedis ligt 90% van de tijd voor pampus.

Hoewel gekko's bij tijd en wijlen wel grappig waren.

Komodo varaan ook.
http://www.syfy.com/tinman/oz/
“The only thing standing between you and your goal is the bullshit story you keep telling yourself as to why you can't achieve it.”
  vrijdag 7 september 2012 @ 10:53:11 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_116491926
Ik ben een keer in een opvang voor reptielen geweest. Daar komen de beestjes terecht waar de eigenaren niet goed voor konden zorgen.

Ik zou er nooit, nooit, nooit aan beginnen zonder een gedegen advies van iemand die er écht verstand van heeft.
The love you take is equal to the love you make.
  vrijdag 7 september 2012 @ 10:53:13 #5
383633 HelenOfTroy
Met een vleugje Aphrodite
pi_116491928
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:49 schreef SosuaCafe het volgende:
Neem guppy's. Hagedis ligt 90% van de tijd voor pampus.

Hoewel gekko's bij tijd en wijlen wel grappig waren.

Komodo varaan ook.
Ja, een komodovaraan in je huiskamer :') :D Wel leuk dat wel, maar lijkt me geen goeie starter :)
Baardagaampjes vallen ook wel te houden imo, maar niks wat jou het meest trok qua diertje?
Wil je houten paardje aaien
  vrijdag 7 september 2012 @ 10:53:37 #6
383633 HelenOfTroy
Met een vleugje Aphrodite
pi_116491941
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:53 schreef Lienekien het volgende:
Ik ben een keer in een opvang voor reptielen geweest. Daar komen de beestjes terecht waar de eigenaren niet goed voor konden zorgen.

Ik zou er nooit, nooit, nooit aan beginnen zonder een gedegen advies van iemand die er écht verstand van heeft.
Dit ook trouwens ja
Wil je houten paardje aaien
pi_116492030
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:53 schreef Lienekien het volgende:
Ik ben een keer in een opvang voor reptielen geweest. Daar komen de beestjes terecht waar de eigenaren niet goed voor konden zorgen.

Ik zou er nooit, nooit, nooit aan beginnen zonder een gedegen advies van iemand die er écht verstand van heeft.
De nazorg is goed geregeld, gewoon aan beginnen dus.
Het is geel en staat in mijn ondertitel!
3DS friend code: 2191-7623-9035
  vrijdag 7 september 2012 @ 11:00:25 #8
304456 SosuaCafe
Sell me this pen...
pi_116492153
Zwarte mamba is ook leuk! Alleen jammer dat je er vaak maar kort van kan genieten.
http://www.syfy.com/tinman/oz/
“The only thing standing between you and your goal is the bullshit story you keep telling yourself as to why you can't achieve it.”
pi_116493508
Zoals eigenlijk het standaard advies is bij aanschaf van welk reptiel dan ook: Eerst inlezen en advies inwinnen voordat je uberhaupt ook maar iets aanschaft!

Elk dier heeft zijn eigen specifieke eisen aan terrarium, vochtigheid, ondergrond, beplanting, temperatuur, voedsel etc etc!

Besluit eerst goed wat je precies wil en zorg er dan voor dat je er alles over te weten komt zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Er staan al genoeg tweedehands dieren op Marktplaats......

Een mooi ingericht terrarium met dieren is meer een levend schilderij en totaal iets anders dan een kat of hond. Verwacht geen liefde terug van reptielen, en er even mee op schoot gaan zitten lukt ook niet. Verder qua voedsel zie ik ook vaak problemen onstaan doordat mensen bang zijn om levende insecten of dode muizen te voeren. Ook daar moet je tegen kunnen.

En kijk even of er een dierenarts in de buurt te vinden is die uberhaupt met reptielen wil en kan werken, de meesten doen alleen zoogdieren.

Tenslotte: kijk hier even rond, veel mensen met verstand van reptielen: http://www.reptielenforum.nl/
  vrijdag 7 september 2012 @ 11:50:59 #10
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_116493699
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 september 2012 10:53 schreef Lienekien het volgende:
Ik ben een keer in een opvang voor reptielen geweest. Daar komen de beestjes terecht waar de eigenaren niet goed voor konden zorgen.

Ik zou er nooit, nooit, nooit aan beginnen zonder een gedegen advies van iemand die er écht verstand van heeft.
Precies en ik vind het nog zielig ook zo'n beestje in een terrarium de hele dag kunstmatig warm gehouden enzo.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_116493807
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 11:50 schreef controlaltdelete het volgende:
Precies en ik vind het nog zielig ook zo'n beestje in een terrarium de hele dag kunstmatig warm gehouden enzo.
Daarom: Eerst lezen, weten hoe groot zo'n bak moet zijn. En dan de juiste, natuurlijke temperatuur en vochtigheid nabootsen.
  vrijdag 7 september 2012 @ 11:59:49 #12
189978 controlaltdelete
Ik reageer niet op trollen
pi_116493964
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 september 2012 11:54 schreef Ferry_76 het volgende:

[..]

Daarom: Eerst lezen, weten hoe groot zo'n bak moet zijn. En dan de juiste, natuurlijke temperatuur en vochtigheid nabootsen.
Dan nog evengoed kan die hagedis in zijn terrarium niet een potje gaan rennen. Als ik me niet vergis kan zo'n beestje best hard rennen, nou daar heeft ie zijn terrarium geen mogelijkheid voor.
Als je in discussie gaat met een trol, wint hij. Als je een trol beledigt, wint hij. Als je tekeer gaat tegen een trol, wint hij. Het enige waar trollen niet tegen kunnen, is te worden genegeerd.
pi_116494013
Hangt van het beestje en van de grootte van de bak af. Rennen doen ze alleen om te vluchten of achter het eten aan.
pi_116494917
Tja en dan heb je een hagedis en dan?
pi_116495108
Oke.

Ik kwam hier om advies te vragen hoe ik dit het beste kon aanpakken.
Mensen die gaan schreeuwen dat het mij niet lukt, hoe zielig het wel niet is, hoe vies zo'n beestje is, daar kwam ik niet voor.
Ik heb eerder huisdieren gehad en vind reptielen ontzettend mooi, en prachtige wezentjes.

Ik wil de uitdaging aangaan en het zo'n hagedisje het beste naar zijn of haar zin te maken. Voor mij 10 andere kopers, die het ook fout of goed zouden kunnen doen.

Ik denk dat ik een gekko of baardamgaam wil, voor incecten ben ik niet bang, dus dat scheelt.

Ook koop ik ze waarschijnlijk per 2, ik vind het sneu anders dat die ene dan maar alleen is.

Maar ik kom hier om advies te vragen, en wil absoluut nergens aan beginnen waar ik te weinig over weet.
Twiddel
pi_116495903
Tsja, het Nederland van 2012: Iedereen heeft een mening, ook over dingen waar ze geen verstand van hebben..

Maar goed, een gekko of een baardagaam zijn twee totaal verschillende beesten. Voor twee volwassen baardagamen heb je toch een flinke bak nodig (Minimaal 1,5 tot twee meter breed!) terwijl een gekko een hoge bak prefereert om te kunnen klimmen. Een baardagame is een woestijndier en zal dus veel droge warmte nodig hebben terwijl een gekko vaak iets koeler maar veel vochtiger leeft.

Baardagamen eten fruit, groenten, insecten maar ook wel eens een (diepvries)muisje, bij gekko's verschilt het een beetje per soort.

Op het hierboven door mij vermelde reptielenforum kan je zogenaamde 'care sheets' vinden die per soort een omschrijving geven van de verzorgingseisen.

Qua gekko's zijn er flinke verschillen, zo is de luipaardgekko een redelijk beginnersdier maar de Tokeh is dat dan weer niet. Sommige gekko's zijn overigens erg lawaaiig, en dan vooral 's nachts!

Als je meerdere dieren neemt, dan één mannetje, niet meer! Mannetjes willen onderling wel eens agressief worden.
pi_116501221
Je zou ook eens naar een reptielenbeurs kunnen gaan, daar lopen genoeg mensen die jaren ervaring hebben met allerlei verschillende reptielen. Daar zou je ook genoeg informatie kunnen krijgen over wat een leuk diertje is om mee te beginnen enzo :s)
pi_116507466
Reptiel wordt het niet.
Bedankt voor het advies! :)
Twiddel
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')