abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 september 2012 @ 09:49:52 #1
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_116450726
Ik heb een tijd geleden een shreddertje gekocht voor ons tuin afval en liep later tegen iemand aan die begon over het verstoken van tuin afval.

De machine die ik heb voor het hakselen is deze:

Probleem is alleen dat deze een emmer snippers maakt wat niet echt geschikt is qua vorm om in een normale kachel te doen. Hier moet je dus blokken van maken.

Je vindt wel brikettenpersen zoals deze:

Of wat meer industriele fabrikanten.

Het idee is dat je de briketten maakt uit oud papier en/of tuin afval, deze een paar weken laat drogen en dan later in je kachel gooit. Mij lijkt het wel interessant, wij hebben elk jaar vrachten tuin afval en een kachel in de kamer. Hebben mensen hier ervaring met op deze manier biomassa en oud papier stoken?
pi_116450798
wordt veel gedaan in oost europa. in bosnie kun je dergelijke briketten gewoon kopen. is op zich wel een goed idee maar hoeveel warmte geeft oud papier en tuinafval...dat verbrandt toch vrij snel en moet je dus erin blijven gooien.

in bosnie gebruikt mijn oom voornamelijk briketten van houtsnippers. die kun je goedkoop halen bij de plaatselijk houtzagerij
"Once you jack off to Japanese girls puking in each others mouths, you can't exactly go back to Playboy" - Randy Marsh
pi_116450967
Je kan zelf wel papier/kranten weken in water en er dan de briketten van persen, maar ik denk dat het zo giftig als de pest is, met al die inkt.
pi_116451344
Vrienden van mij hebben zo'n apparaat en het stookt voor geen meter. Veel rook weinig vuur...
  donderdag 6 september 2012 @ 10:50:40 #5
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_116452123
quote:
0s.gif Op donderdag 6 september 2012 10:17 schreef dickiedik het volgende:
Vrienden van mij hebben zo'n apparaat en het stookt voor geen meter. Veel rook weinig vuur...
Kijk dat is interessant :)

Hoe lang drogen ze en wat stoken zij zoal? Ik heb goede mogelijkheid veel "houtig" tuin afval te scheiden van het gemiddelde groen. Rookt papier stoken ook heel erg?
pi_116452183
Ze stoken eigenlijk alleen maar oud papier begreep ik van ze. Ze hebben ook niet heel veel tuinafval
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')