abonnement Unibet Coolblue
pi_116417691
Gisteren reed ik over de afsluitdijk van Noord-Holland naar Friesland, en bij de sluizen werd met een matrix-bord al gewaarschuwd voor een militaire oefening met "harde knallen" .
Rijdend over de dijk zag ik met een onderlinge afstand van een paar kilometers MB`s staan op de dijk (langs het fietspad) waar een mannetje bij stond met een kijker.
Bij Breezanddijk stonden een paar houwitsers opgesteld gericht op het ijsselmeer.

Wordt hier wel vaker geoefend, of is dit een test ofzo ?

[ Bericht 0% gewijzigd door bluemoon23 op 05-09-2012 13:25:30 ]
pi_116417762
Ja, dat gebeurt daar vaker, ik rij er vrij vaak langs. Het is geloof ik om de munitie te testen.
  woensdag 5 september 2012 @ 13:24:17 #3
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_116418109
BREEZANDDIJK, SCHIETTERREIN

Schietgebied ten behoeve van de Afdeling Beproevingen, Wapensystemen en Munitie van de Koninklijke Landmacht. Het is gelegen midden op de Afsluitdijk, aan de Zuiderhaven.

Vanaf het schietterrein wordt in zuidelijke richting over het IJsselmeer geschoten, in de richting van het Wieringermeer. De onveilige zone ligt boven het IJsselmeer, zodat zich daar tijdens de beproevingen geen scheepvaart mag bevinden.

Het indirecte ruimtebeslag bedraagt maximaal 109 km², de lengte van de onveilige zone is 14 à 24 km. Het gebied mag alleen worden gebruikt voor proefnemingen, niet voor schietoefeningen.


De Koninklijke Landmacht en de Koninklijke Marine hebben het in gebruik om wapensystemen en munitie ballistisch te beproeven in het kader van de kwaliteitshandhaving onder verschillende omstandigheden. Hierbij worden houwitsers, mortieren en/of kanonnen gebruikt, dus in de regel krombaanwapens van de (luchtdoel)artillerie. Het schietterrein is op jaarbasis slechts enkele dagen tot weken in gebruik.


Boekje-Pienter.nl
pi_116593549
waarom oefenen ze dan niet op land, zoals de Vliehors? de munitie kan boven water niet opgeruimd worden. dat heeft dan geen gevolgen voor het milieu?
  maandag 10 september 2012 @ 10:51:43 #5
319525 Schild
Stay Hungry, Stay Foolish
pi_116594868
Vliehors is daar te klein voor, als je vanuit land op de Vliehors zal schieten komt de munitie ook nog in zee terecht.
pi_116850270
Vroeger deden ze die schietoefeningen ten noorden van Petten, de funderingen voor de kanonnen e.d., liggen er nog. Maar men was wel eens bang voor afzwaaiers...richting die kernreactor.....denk dat ze daarom liever boven het water oefenen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')