dus de wielaandrijving zit ook achterin, de voorwielen rollen gewoon los met hun asquote:Op donderdag 18 oktober 2012 20:55 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Het is heel simpel. De bak duwt de bus vooruit. De middenas wordt dus niet aangedreven. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Van Hool die juist daar de motor heeft zitten. Die bussen hebben bijvoorbeeld een gestuurde achteras, terwijl de Benzen een starre as hebben. Hierdoor neemt het achterste deel van de bus kortere bochten dan een bus waarbij de motor verder naar voren geplaatst is.
jupquote:Op vrijdag 19 oktober 2012 06:48 schreef marcel.nl het volgende:
[..]
dus de wielaandrijving zit ook achterin, de voorwielen rollen gewoon los met hun as
Op de Citaro's staat ook syntus (maar wel in OAD-kleuren). De setra van Noot (die o.a. op de 101/103/105/205 rijdt op de veluwe) staat ook syntus op, 2 MAN lion city T's van Besseling hebben Syntus opschriften.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 20:31 schreef springer1980 het volgende:
[..]
Klinkt voor mij zeer onwaarschijnlijk, niet alleen vanwege hun leeftijd maar mede omdat die bussen nog gewoon hun Syntus kleuren hadden en er GEEN OAD op stond..
En toch vind ik het een apart systeem en het is ook niet fijn als het glad is. Mijn vader was chauffeur en die reed, zeker met glad weer, toch liever met een gelede met de motor voorin dan met een duwbak.quote:Op donderdag 18 oktober 2012 20:55 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Het is heel simpel. De bak duwt de bus vooruit. De middenas wordt dus niet aangedreven. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Van Hool die juist daar de motor heeft zitten. Die bussen hebben bijvoorbeeld een gestuurde achteras, terwijl de Benzen een starre as hebben. Hierdoor neemt het achterste deel van de bus kortere bochten dan een bus waarbij de motor verder naar voren geplaatst is.
Tja, het is de keuze van de vervoerder welke bussen ze inkopen. En dit zal ook deels te maken hebben met de eisen die er vanuit de provincie zijn. Wat tegenwoordig vaak is dat de bussen gelijkvloers moeten zijn en een lage instap moeten hebben voor mensen die invalide zijn.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 11:53 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
En toch vind ik het een apart systeem en het is ook niet fijn als het glad is. Mijn vader was chauffeur en die reed, zeker met glad weer, toch liever met een gelede met de motor voorin dan met een duwbak.
Was dat maar waar. Stoere bussen met een stoer geluid.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 13:04 schreef AdoraBelle het volgende:
[..]
Als chauffeur kun je dan hoog of laag springen maar het is niet alsof je als vervoerder dan opeens weer een volledig wagenpark van MB200's kunt samenstellen.
mja, bij een Van Hool zou bij glad weer juist het bakje weer meer moeten slingeren.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 11:53 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
En toch vind ik het een apart systeem en het is ook niet fijn als het glad is. Mijn vader was chauffeur en die reed, zeker met glad weer, toch liever met een gelede met de motor voorin dan met een duwbak.
Maar de aanhanger kun je dan nog recht trekken. Mijn broer heeft jaren geleden in een MB200 in de aanhanger gezeten toen het glad was. Wat ik er van begreep is dat die aanhanger door de gladheid niet altijd recht achter de voorwagen hing, maar er was nog mee te rijden. Ik denk niet dat dat met een Citaro gelukt was.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 13:27 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
mja, bij een Van Hool zou bij glad weer juist het bakje weer meer moeten slingeren.
Maar ik begrijp hem wel, want door de tractie voel je juist aan wat het voertuig doet in gladde omstandigheden, dus je wilt de aangedreven as zo dicht mogelijk bij je in de buurt hebben
Waarom wil je die horen dan? Voor wanneer er motorstoringen zijn?quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 13:33 schreef Kentekenplaat het volgende:
En wat mijn pa ook een nadeel vond aan de duwbussen: je hoort voorin de motor niet.
ik denk dat het met gladheid met een Citaro misschien ook wel mee kan vallen. De aanhanger snijdt namelijk de bochten wat af, waardoor je misschien iets later op het gas kunt, maar ik heb niet het idee dat je er veel meer van gaat zwenkenquote:Op vrijdag 19 oktober 2012 13:33 schreef Kentekenplaat het volgende:
[..]
Maar de aanhanger kun je dan nog recht trekken. Mijn broer heeft jaren geleden in een MB200 in de aanhanger gezeten toen het glad was. Wat ik er van begreep is dat die aanhanger door de gladheid niet altijd recht achter de voorwagen hing, maar er was nog mee te rijden. Ik denk niet dat dat met een Citaro gelukt was.
En wat mijn pa ook een nadeel vond aan de duwbussen: je hoort voorin de motor niet.
Ja, soms hoor je eerder dat er wat mis is dan de lampjes aangeven.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 13:34 schreef AdoraBelle het volgende:
[..]
Waarom wil je die horen dan? Voor wanneer er motorstoringen zijn?
Heb jij met beide soorten gereden?quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 16:22 schreef tripel7 het volgende:
Een Citaro is als het glad is best te besturen, (neiging tot glijden is niet veel meer dan de gemiddelde Ambassador), alleen moet je rekening ermee houden dat hij door de duwbak soms geknikt wilt blijven staan als je weer rechtdoor rijdt, dit zie je vaak genoeg op Haarlem station gebeuren als het geregend heeft, en in Amsterdam Zuid/WTC als het wat gladder is (dan worden bochten/kruispunten ook gereden door in het midden van 2 rijbanen te gaan rijden).
En ik vind de duwbak wel fijn, tenminste lekker stil voorin
Met een citaro heb je er weinig aan, dat ding gooit zichzelf lang voordat er echt wat is preventief op slot (elektronica begrenst hem dan op 30km/h), vooral leuk als je net aan het invoegen bent op de snelwegquote:Ja, soms hoor je eerder dat er wat mis is dan de lampjes aangeven.
Die huidige bussen produceren inderdaad kattengejank en wat ik ook niet snap is dat dingen zoveel toeren draaien op de snelweg.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 17:27 schreef tripel7 het volgende:
Nope, alleen duwbak, maar ik prefereer het wel boven het kattengejank wat je met een 12 meter hoort.
[..]
Met een citaro heb je er weinig aan, dat ding gooit zichzelf lang voordat er echt wat is preventief op slot (elektronica begrenst hem dan op 30km/h), vooral leuk als je net aan het invoegen bent op de snelweg
Zonde... laat dan een VDL bus uitbranden ofzo .quote:
ja t blijft wel een Benz uit t Arriva wagenpark he!quote:Op woensdag 24 oktober 2012 14:30 schreef AdoraBelle het volgende:
[..]
Zonde... laat dan een VDL bus uitbranden ofzo .
Gelukkig heeft Arriva nog genoeg bussen in Groningen staan die niet gebruikt worden .
Oja, dus dat betekent een irritant piepende snaar bij het wegrijden .quote:Op woensdag 24 oktober 2012 14:46 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
ja t blijft wel een Benz uit t Arriva wagenpark he!
Daar gaan de concessies per lijn, niet per gebied zoals in Nederland.quote:Op vrijdag 19 oktober 2012 20:22 schreef Fiorano het volgende:
Afgelopen week in Londen geweest, maar kan iemand mij uitleggen hoe die bussen werken daar qua bedrijven? Heb er een heel aantal gezien, maar rijden die op vaste lijnen? Dat idee had ik namelijk niet....
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |