abonnement Unibet Coolblue
pi_118159009
quote:
14s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 20:55 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Het is heel simpel. De bak duwt de bus vooruit. De middenas wordt dus niet aangedreven. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Van Hool die juist daar de motor heeft zitten. Die bussen hebben bijvoorbeeld een gestuurde achteras, terwijl de Benzen een starre as hebben. Hierdoor neemt het achterste deel van de bus kortere bochten dan een bus waarbij de motor verder naar voren geplaatst is.
dus de wielaandrijving zit ook achterin, de voorwielen rollen gewoon los met hun as
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 19 oktober 2012 @ 10:33:20 #127
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_118162454
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 06:48 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

dus de wielaandrijving zit ook achterin, de voorwielen rollen gewoon los met hun as
jup
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_118164719
quote:
0s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 20:31 schreef springer1980 het volgende:

[..]

Klinkt voor mij zeer onwaarschijnlijk, niet alleen vanwege hun leeftijd maar mede omdat die bussen nog gewoon hun Syntus kleuren hadden en er GEEN OAD op stond..
Op de Citaro's staat ook syntus (maar wel in OAD-kleuren). De setra van Noot (die o.a. op de 101/103/105/205 rijdt op de veluwe) staat ook syntus op, 2 MAN lion city T's van Besseling hebben Syntus opschriften.
Bij twijfel: gebruik beton.
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 11:53:17 #129
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_118165259
quote:
14s.gif Op donderdag 18 oktober 2012 20:55 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

Het is heel simpel. De bak duwt de bus vooruit. De middenas wordt dus niet aangedreven. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld de Van Hool die juist daar de motor heeft zitten. Die bussen hebben bijvoorbeeld een gestuurde achteras, terwijl de Benzen een starre as hebben. Hierdoor neemt het achterste deel van de bus kortere bochten dan een bus waarbij de motor verder naar voren geplaatst is.
En toch vind ik het een apart systeem en het is ook niet fijn als het glad is. Mijn vader was chauffeur en die reed, zeker met glad weer, toch liever met een gelede met de motor voorin dan met een duwbak.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 13:04:01 #130
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_118167933
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 11:53 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

En toch vind ik het een apart systeem en het is ook niet fijn als het glad is. Mijn vader was chauffeur en die reed, zeker met glad weer, toch liever met een gelede met de motor voorin dan met een duwbak.
Tja, het is de keuze van de vervoerder welke bussen ze inkopen. En dit zal ook deels te maken hebben met de eisen die er vanuit de provincie zijn. Wat tegenwoordig vaak is dat de bussen gelijkvloers moeten zijn en een lage instap moeten hebben voor mensen die invalide zijn.

Als chauffeur kun je dan hoog of laag springen maar het is niet alsof je als vervoerder dan opeens weer een volledig wagenpark van MB200's kunt samenstellen.
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 13:26:39 #131
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_118168775
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 13:04 schreef AdoraBelle het volgende:

[..]

Als chauffeur kun je dan hoog of laag springen maar het is niet alsof je als vervoerder dan opeens weer een volledig wagenpark van MB200's kunt samenstellen.
Was dat maar waar. O+ Stoere bussen met een stoer geluid. O+
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 19 oktober 2012 @ 13:27:31 #132
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_118168808
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 11:53 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

En toch vind ik het een apart systeem en het is ook niet fijn als het glad is. Mijn vader was chauffeur en die reed, zeker met glad weer, toch liever met een gelede met de motor voorin dan met een duwbak.
mja, bij een Van Hool zou bij glad weer juist het bakje weer meer moeten slingeren.

Maar ik begrijp hem wel, want door de tractie voel je juist aan wat het voertuig doet in gladde omstandigheden, dus je wilt de aangedreven as zo dicht mogelijk bij je in de buurt hebben
Altijd onderweg naar het avontuur
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 13:33:22 #133
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_118169024
quote:
14s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 13:27 schreef Peterselieman het volgende:

[..]

mja, bij een Van Hool zou bij glad weer juist het bakje weer meer moeten slingeren.

Maar ik begrijp hem wel, want door de tractie voel je juist aan wat het voertuig doet in gladde omstandigheden, dus je wilt de aangedreven as zo dicht mogelijk bij je in de buurt hebben
Maar de aanhanger kun je dan nog recht trekken. Mijn broer heeft jaren geleden in een MB200 in de aanhanger gezeten toen het glad was. Wat ik er van begreep is dat die aanhanger door de gladheid niet altijd recht achter de voorwagen hing, maar er was nog mee te rijden. Ik denk niet dat dat met een Citaro gelukt was.

En wat mijn pa ook een nadeel vond aan de duwbussen: je hoort voorin de motor niet.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 13:34:50 #134
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_118169077
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 13:33 schreef Kentekenplaat het volgende:

En wat mijn pa ook een nadeel vond aan de duwbussen: je hoort voorin de motor niet.
Waarom wil je die horen dan? Voor wanneer er motorstoringen zijn?
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 19 oktober 2012 @ 13:42:49 #135
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_118169439
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 13:33 schreef Kentekenplaat het volgende:

[..]

Maar de aanhanger kun je dan nog recht trekken. Mijn broer heeft jaren geleden in een MB200 in de aanhanger gezeten toen het glad was. Wat ik er van begreep is dat die aanhanger door de gladheid niet altijd recht achter de voorwagen hing, maar er was nog mee te rijden. Ik denk niet dat dat met een Citaro gelukt was.

En wat mijn pa ook een nadeel vond aan de duwbussen: je hoort voorin de motor niet.
ik denk dat het met gladheid met een Citaro misschien ook wel mee kan vallen. De aanhanger snijdt namelijk de bochten wat af, waardoor je misschien iets later op het gas kunt, maar ik heb niet het idee dat je er veel meer van gaat zwenken
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_118175496
Een Citaro is als het glad is best te besturen, (neiging tot glijden is niet veel meer dan de gemiddelde Ambassador), alleen moet je rekening ermee houden dat hij door de duwbak soms geknikt wilt blijven staan als je weer rechtdoor rijdt, dit zie je vaak genoeg op Haarlem station gebeuren als het geregend heeft, en in Amsterdam Zuid/WTC als het wat gladder is (dan worden bochten/kruispunten ook gereden door in het midden van 2 rijbanen te gaan rijden).
En ik vind de duwbak wel fijn, tenminste lekker stil voorin :P
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 17:21:10 #137
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_118178004
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 13:34 schreef AdoraBelle het volgende:

[..]

Waarom wil je die horen dan? Voor wanneer er motorstoringen zijn?
Ja, soms hoor je eerder dat er wat mis is dan de lampjes aangeven.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 17:21:56 #138
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_118178039
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 16:22 schreef tripel7 het volgende:
Een Citaro is als het glad is best te besturen, (neiging tot glijden is niet veel meer dan de gemiddelde Ambassador), alleen moet je rekening ermee houden dat hij door de duwbak soms geknikt wilt blijven staan als je weer rechtdoor rijdt, dit zie je vaak genoeg op Haarlem station gebeuren als het geregend heeft, en in Amsterdam Zuid/WTC als het wat gladder is (dan worden bochten/kruispunten ook gereden door in het midden van 2 rijbanen te gaan rijden).
En ik vind de duwbak wel fijn, tenminste lekker stil voorin :P
Heb jij met beide soorten gereden? :)
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
pi_118178275
Nope, alleen duwbak, maar ik prefereer het wel boven het kattengejank wat je met een 12 meter hoort.
quote:
Ja, soms hoor je eerder dat er wat mis is dan de lampjes aangeven.
Met een citaro heb je er weinig aan, dat ding gooit zichzelf lang voordat er echt wat is preventief op slot (elektronica begrenst hem dan op 30km/h), vooral leuk als je net aan het invoegen bent op de snelweg :')
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 19:01:19 #140
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_118181552
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 17:27 schreef tripel7 het volgende:
Nope, alleen duwbak, maar ik prefereer het wel boven het kattengejank wat je met een 12 meter hoort.

[..]

Met een citaro heb je er weinig aan, dat ding gooit zichzelf lang voordat er echt wat is preventief op slot (elektronica begrenst hem dan op 30km/h), vooral leuk als je net aan het invoegen bent op de snelweg :')
Die huidige bussen produceren inderdaad kattengejank en wat ik ook niet snap is dat dingen zoveel toeren draaien op de snelweg.

Oh, da's wel lastig inderdaad. Maar dan nog vind ik het prettig om te horen wat de motor doet.
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 19:17:20 #141
331246 Kentekenplaat
Vaak op de foto.
pi_118182105
Even een plaatje van een echte gelede O+

De ex-GADO 7643 in zijn nadagen bij Drenthe Tours:

http://img129.imageshack.us/img129/3931/2qkhrb8fv7.jpg (copy/paste deze link)
Verkrijgbaar met diverse letter- en cijfercombinaties!
  vrijdag 19 oktober 2012 @ 20:22:04 #142
360332 Fiorano
Drive tot the Maxx
pi_118184905
Afgelopen week in Londen geweest, maar kan iemand mij uitleggen hoe die bussen werken daar qua bedrijven? Heb er een heel aantal gezien, maar rijden die op vaste lijnen? Dat idee had ik namelijk niet....
Regel 1: De Scheidsrechter heeft altijd gelijk
Regel 2: Als de Scheidsrechter geen gelijk heeft, treedt onmiddellijk regel 1 in werking
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 24 oktober 2012 @ 13:42:13 #143
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_118372234
Arriva zal het met een busje minder moeten doen. Er is net een Qliner uitgebrand op de A7 nabij Boerakker.

Geen gewonden gelukkig
Altijd onderweg naar het avontuur
  woensdag 24 oktober 2012 @ 14:04:55 #144
151749 Gnittoo
I WANT THAT ONE!
pi_118373017

  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 24 oktober 2012 @ 14:26:24 #145
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_118373815
nou issie sjtuk -O-
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 24 oktober 2012 @ 14:30:46 #146
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_118373967
quote:
Zonde... laat dan een VDL bus uitbranden ofzo :{ .

Gelukkig heeft Arriva nog genoeg bussen in Groningen staan die niet gebruikt worden :) .
pi_118374542
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 14:30 schreef AdoraBelle het volgende:

[..]

Zonde... laat dan een VDL bus uitbranden ofzo :{ .

Gelukkig heeft Arriva nog genoeg bussen in Groningen staan die niet gebruikt worden :) .
ja t blijft wel een Benz uit t Arriva wagenpark he!
  woensdag 24 oktober 2012 @ 15:08:18 #148
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_118375293
quote:
0s.gif Op woensdag 24 oktober 2012 14:46 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

ja t blijft wel een Benz uit t Arriva wagenpark he!
Oja, dus dat betekent een irritant piepende snaar bij het wegrijden :X .
pi_118378090
Consessie Ijsselmond is gegund zag ik. Weet iemand meer over een busverbinding Enkhuizen - Lelystad die misschien weer in het leven werd geroepen?
AJAX AMSTERDAM!
  woensdag 24 oktober 2012 @ 16:44:26 #150
381234 Vaatwastablet
Mening van vrijheidsuiting
pi_118378869
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 oktober 2012 20:22 schreef Fiorano het volgende:
Afgelopen week in Londen geweest, maar kan iemand mij uitleggen hoe die bussen werken daar qua bedrijven? Heb er een heel aantal gezien, maar rijden die op vaste lijnen? Dat idee had ik namelijk niet....
Daar gaan de concessies per lijn, niet per gebied zoals in Nederland.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')