abonnement Unibet Coolblue
pi_116200663
Mijn man heeft een fulltime baan in loondienst, maar hij werkt volledig thuis.

Nu wil hij graag een nieuwe fiets, mede voor werkdoeleinden.
Werkgever kent een fietsenplanregeling echter volgens werkgever/belastingdienst moet de fiets voor woon-werkverkeer gebruikt worden. En mijn man's woon-werk verkeer afstand is 0km.
Werkgever zegt, deelname kan, maar is eigen risico.

Maar ja, risico waarop? Is het aannemelijk dat de belastingdienst dat controleerd?
En is hard maken dat de fiets daadwerkelijk voor werkdoeleinden gebruikt wordt dan niet ook voldoende?
pi_116200991
Natuurlijk controleert de belastingdienst dat niet.
pi_116201025
Volgens mij moet op minimaal de helft van het aantal werkdagen met de fiets gereisd worden.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  donderdag 30 augustus 2012 @ 20:22:25 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_116201362
quote:
1s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 20:14 schreef kikoooooo het volgende:
Natuurlijk controleert de belastingdienst dat niet.
Tenzij hij ook zijn werkkamer aftrekt, dan gaat er misschien een lichtje branden.
The love you take is equal to the love you make.
pi_116201423
Heeft je man andere aftrekposten gelieerd aan het thuiswerken? Hoe ver woont hij van het kantoor? Zo niet, zou ik het risico wel nemen denk.
pi_116201676
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 20:23 schreef happyme28 het volgende:
Heeft je man andere aftrekposten gelieerd aan het thuiswerken? Hoe ver woont hij van het kantoor? Zo niet, zou ik het risico wel nemen denk.
Nee geen verdere aftrekkosten aan het thuiswerk, geen werkkamer. En voor het gebruik van het huis vanwege werk is er een vergoeding vanuit de werkgever.
Kantoor is 25km van huis, maar word hooguit 5x pj bezocht.
Dagelijks gebruik fiets is geen punt.
pi_116201816
Het is dus niet aannemelijk dat hij met de fiets naar het werk gaat. En hoe gebruikt hij de fiets dan zakelijk? Klantbezoek? Moet toch wel te verklaren zijn in het onwaarschijnlijke geval dat je gecontroleerd wordt.
pi_116202741
Ow dat verklaren is geen enkel probleem. De aanschaf van een nieuwe fiets is juist nodig voor werk gerelateerd vervoer.

Dan gaan we het risico wel gewoon nemen.
  donderdag 30 augustus 2012 @ 20:52:40 #9
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_116202895
Inderdaad het risico dat de belastingdienst gaat controleren.
Ik heb dat nog niet meegemaakt in de afgelopen 3 jaar (bij iemand van onze medewerkers).
25 km van je werk af wonen maakt het zoals hierboven gezegd niet erg aannemelijk dat je met de fiets gaat. Het is dus je eigen risico.
All she wants and needs is just a little taste..
pi_116203113
Maar hij woont dus geen 25km van zijn werk. Zijn werkadres is hier thuis. Hoofdkantoor en zijn manager zitten 25km verderop, maar daar komt hij zelden.
  donderdag 30 augustus 2012 @ 20:58:28 #11
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_116203256
quote:
0s.gif Op donderdag 30 augustus 2012 20:55 schreef p_iglet het volgende:
Maar hij woont dus geen 25km van zijn werk. Zijn werkadres is hier thuis. Hoofdkantoor en zijn manager zitten 25km verderop, maar daar komt hij zelden.
Ja oke maar als het thuis is hoef je niet te fietsen :P
Maar goed, ik zou het gewoon doen.
All she wants and needs is just a little taste..
pi_116204508
Klantbezoek is toch net zo goed zakelijk?
Hoe doen aannemers dat dan anders met een busje van de zaak voor de deur?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_116221066
Let op de afstand, dacht dat boven de 15 km een OV verklaring nodig is omdat de bd aanneemt dat je dan een deel van de reis maar met de fiets doet en de rest ov. En ja, ze controleren soms. Bij mij op het werk een keer gebeurd. Het wordt een gok of het risico je het waard is.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
pi_116221340
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 08:10 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Let op de afstand, dacht dat boven de 15 km een OV verklaring nodig is omdat de bd aanneemt dat je dan een deel van de reis maar met de fiets doet en de rest ov. En ja, ze controleren soms. Bij mij op het werk een keer gebeurd. Het wordt een gok of het risico je het waard is.
Boven de 15km is het voor de belastingdienst niet meer aannemelijk dat je met de fiets komt. Zover ik weet heb je geen OV verklaring nodig omdat je hem ook mag gebruiken naar een carpool plek te rijden.

Zelf woon ik op 17km van het werk en kom 4 dagen in de week met de fiets naar het werk. Ik heb wel een verklaring moeten tekenen dat het op eigen risico was en ik zou niet weten hoe de belastingdienst dit moet controleren. Onze HR man wist ook niet of en hoe de controle plaatsvind.
live your fears, fear your live
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 08:51:24 #15
206580 Luxuria
It was love at first bite
pi_116221584
quote:
0s.gif Op vrijdag 31 augustus 2012 08:10 schreef Its-Jojo-4you het volgende:
Let op de afstand, dacht dat boven de 15 km een OV verklaring nodig is omdat de bd aanneemt dat je dan een deel van de reis maar met de fiets doet en de rest ov. En ja, ze controleren soms. Bij mij op het werk een keer gebeurd. Het wordt een gok of het risico je het waard is.
Je hebt geen OV verklaring nodig.
Bij ons zijn ook enkele medewerkers die ong. 20 km van het werk wonen, maar die komen wel met de fiets. Eentje woont nog iets verder en komt niet met de fiets, maar die heeft het risico genomen.

En wij hebben inderdaad ook een aanvullende overeenkomst waar je in moet vullen waarmee je het wilt financieren en de reisafstand e.d.
All she wants and needs is just a little taste..
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 11:16:02 #16
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_116225590
Het is toch altijd het risico van de werknemer? De Werkgever kan immers je niet dwingen om die fiets ook daadwerkelijk (grotendeels) te gebruiken voor de woon-werkverkeer.
Ik moest in ieder geval een verklaring tekenen dat ik mijn fiets dus wel grotendeels voor woon-werkverkeer gebruik. Ik reis overigens met fiets en trein, geen OV-verklaring nodig hoor.

Het risico is dat je alsnog belasting moet betalen over het bedrag dat je aan je fiets hebt besteed. Geen controle gehad, is nu 2 jaar geleden. Mijn moeder heeft het ook al 2 keer gedaan en ook geen controle (en zij gebruikt de fiets niet voor woon-werkverkeer). Nog 2 collega's die het 1,5 geleden hebben gedaan en die hebben ook nog niets gehoord (zij gebruiken de fiets overigens wel voor woon-werkverkeer, dus dat zou ook geen probleem moeten zijn).
klerkje
  vrijdag 31 augustus 2012 @ 11:17:50 #17
367642 Jackie-Treehorn
treats objects like women
pi_116225647
Ik heb werkelijk nog nooit gehoord dat de belastingdienst kwam controleren of jij wel op de fiets naar je werk gaat. Het is alleen "eigenlijk" wel de bedoeling. Daarom zegt de werkgever terecht; "eigen verantwoordelijkheid". Maar in de praktijk is hier natuurlijk niets aan de hand.

Worst case scenario is dat je uiteindelijk je belastingvoordeeltje terug moet betalen, maar die kans is zo astronomisch klein.
Refill?
-Does the Pope shit in the woods?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')