abonnement Unibet Coolblue
pi_115945386
hey beste,

ik dien met spss 10% van de cases te selecteren en uit te filteren. Dan ga ik naar select cases onder data en druk op sample waar ik dan 90% ingeef. Vervolgens wordt 10% van mijn gegevens gefilterd en probeer ik een lineair regressiemodel op te maken met die 90% van de gegevens om te kijken naar de voorspellingskracht en hoe dit mijn verklarend vermogen beïnvloedt. Maar dan geeft de spss output dit aan: Warnings
The dependent variable Approximately 90% of the cases (SAMPLE) is constant and has been deleted. Statistics cannot be computed.

Hoe los ik dat op? of moet ik als ik 10% wil uitfilteren ook 10%ingeven bij sample? klinkt onlogisch maar ik weet het niet

dank bij voorbaat

mvg

Toon Lhermitte
pi_115945844
Wat nou als je 10% van de records pakt en die in een nieuw bestand zet? Zo heb je een sample van je gegevens en ziet het programma het gewoon als een totaal plaatje.
pi_115946801
ik geloof dat ik die 10% moet verwijderen dus ik zou 90% moet kopieren. En ik zit nog met het probleem van de afhankelijke variabele. Ik kan die filter niet nemen want die neemt de waarde 0 of 1 aan. Ik moet komen tot een nieuw meervoudig regressiemodel en een verklarend vermogen via model summary aan de hand van die 90% maar ja die foutmelding in de output weerhoudt me hiervan.
pi_115947351
ik geloof dat het opgelost is :)

weet u toevallig hoe ik via SPSS mijn model laat voorspellen, ik zou een nieuwe variabele moeten aanmaken met predicted values? waar vind ik dat? ik zou met andere woorden de voorspelde waarden van dit model vergelijken met de werkelijke waarden voor de te verklaren variabele.
pi_115953317
iemand op joetjoep heeft echt heel veel spss tutorials geupload how2stats was zijn usernamr volgrns mij. ff daar kijken kan miss helpen?
pi_115974046
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 12:36 schreef wootek het volgende:
ik geloof dat het opgelost is :)

weet u toevallig hoe ik via SPSS mijn model laat voorspellen, ik zou een nieuwe variabele moeten aanmaken met predicted values? waar vind ik dat? ik zou met andere woorden de voorspelde waarden van dit model vergelijken met de werkelijke waarden voor de te verklaren variabele.
Lijkt me meer iets voor Excel dit, volgens mij kan dit niet met SPSS. Maak je één kolom met real values en één kolom met predicted values en kan je vervolgens deze twee vergelijken.
pi_115990796
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 augustus 2012 12:36 schreef wootek het volgende:
ik geloof dat het opgelost is :)

weet u toevallig hoe ik via SPSS mijn model laat voorspellen, ik zou een nieuwe variabele moeten aanmaken met predicted values? waar vind ik dat? ik zou met andere woorden de voorspelde waarden van dit model vergelijken met de werkelijke waarden voor de te verklaren variabele.
Bij het regressiemenu in SPSS zit een knop genaamd 'save'. Als je daar op klikt kun je o.a. de (unstandardized) predicted values aanvinken. Als je daarna de regressie schat, dan krijg je een nieuwe kolom met daarin de geschatte waardes.

Over je vraag uit de OP: Als een dummie (1/0) variabele hebt die in 90% van de gevallen een waarde van 1 heeft en in de overige 10% van de gevallen een waarde van 0, dan kun je deze variabele in de regressiemenu van SPSS ook bij 'selection rule' plaatsen. Klik vervolgens op 'rule' en zet deze dan op 'equal to 1'. In dat geval worden de parameters van de regressie geschat met behulp van 90% van je steekproef (de 'estimation sample') en de overige 10% kun je gebruiken om de externe validiteit van je model te controleren (de 'validation sample').

[ Bericht 10% gewijzigd door MrBadGuy op 25-08-2012 15:25:27 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')