Het probleem is dat ik 20 jaar ben, en al vanaf mijn 17e toen ik van het vmbo afkwam loop te sukkelen op scholen. Ik heb 3 opleidingen gehad. Waar van alle 3 in het eerste jaar gestopt.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 13:45 schreef Impect het volgende:
Een jaartje werken om de studieschuld weg te werken en volgend jaar met een schone lei beginnen?
Ik ben op mijn 24e aan een MBO opleiding begonnen afgelopen jaar. Iedereen om mij heen heeft al een huisje, boompje beestje. Ik maal daar niet meer om. Leuk voor ze, maar mijn tijd komt nog wel.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 13:48 schreef Meloewa het volgende:
[..]
Het probleem is dat ik 20 jaar ben, en al vanaf mijn 17e toen ik van het vmbo afkwam loop te sukkelen op scholen. Ik heb 3 opleidingen gehad. Waar van alle 3 in het eerste jaar gestopt.
Hoe ouder dat ik word hoe kanslozer ik me in feiten voel.om aan te zien dat leeftijdgenoten nu al een diploma hebben.... is gewoon geen pretje. Dus om het zo te zeggen. Die schone lei is er al sowieso niet meer.
Daar heb je wel zeker gelijk in ja, je moet sowieso binnen 10 jaar een diploma halen. Wil je het grote gedeelte kunnen kwijtschelden.Veel mensen denken ook aan die kut studieschuld of dat het niet gaat worden kwijtgescholden als je er volledig meestopt. Ik heb nog een 7 jaar nu. Maar ik heb al te veel kansen gehad wel. in feiten wordt het nu gewoon zo, dat ik me steeds meer moet bewijzen. Door nu al op een bepaalde scholengemeenschap niet meer te worden aangenomen moet ik dus al voor een mbo opleiding meer dan een uur reizen. Daarbij ben ik ook nog behoorlijk labiel en alles.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 13:45 schreef Monopoly het volgende:
Herkenbare situatie, hier zat ik in vorig jaar.
Toch opleiding gevonden gelukkig.
Studieschuld bij DUO is wat veel mensen dwars zit. Je moet het niet zo heel zwaar laten wegen. Er zijn mensen die na hun opleiding(en) met 80.000 euro studieschuld zitten. Dat is een hoop geld.
Maar doe je eenmaal de opleiding die je gaat vinden straks, en je maakt hem af, dan wordt er een deel kwijt gescholden natuurlijk.
Kijk ook verder dan alleen naar een leuke opleiding. Zorg dat je iets kiest waar je ook een baangarantie hebt. HBO Psychologie bijv. Leuke opleiding, interessant, maar er zijn er zoveel, dat je amper een baan garantie hebt. Zoiets moet wel mee spelen. Met een baangarantie en later dubbel inkomen als je een relatie hebt, dan ben je vrij snel van de DUO af
Het is een harde voorwaarde in het leven. Wil je een beetje toekomst, dan moet je toch even investeren in een diploma. Thuis studie echt NIET aan beginnen, dat werkt 99 van de 100 keer niet.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 13:53 schreef Meloewa het volgende:
[..]
Daar heb je wel zeker gelijk in ja, je moet sowieso binnen 10 jaar een diploma halen. Wil je het grote gedeelte kunnen kwijtschelden.Veel mensen denken ook aan die kut studieschuld of dat het niet gaat worden kwijtgescholden als je er volledig meestopt. Ik heb nog een 7 jaar nu. Maar ik heb al te veel kansen gehad wel. in feiten wordt het nu gewoon zo, dat ik me steeds meer moet bewijzen. Door nu al op een bepaalde scholengemeenschap niet meer te worden aangenomen moet ik dus al voor een mbo opleiding meer dan een uur reizen. Daarbij ben ik ook nog behoorlijk labiel en alles.
Dus zekerheid onbreekt vaak ook. Helaas moet ik ook gewoon kijken bij mbo opleidingen. en dat aanbod bevalt me sowieso al niet.
Ja dat is waar inderdaad, heeft verder toch geen zin om daar over in te zitten want zo verneuk je hele geest.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 13:49 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Ik ben op mijn 24e aan een MBO opleiding begonnen afgelopen jaar. Iedereen om mij heen heeft al een huisje, boompje beestje. Ik maal daar niet meer om. Leuk voor ze, maar mijn tijd komt nog wel.
En heb je er wat aan gedaan dan?quote:Op woensdag 22 augustus 2012 13:57 schreef Meloewa het volgende:
[..]
Ja dat is waar inderdaad, heeft verder toch geen zin om daar over in te zitten want zo verneuk je hele geest.
Het zit er hem vooral in dat ik die 3 jaar niet verkloot hebt door lang leven de lol te spelen.
Maar gewoon omdat het gewoon best slecht ging met mezelf mentaal, en de energie om ergens voor te strijden niet echt aanwezig was.
Laat zo zeggen het waren ook nog niet eens leuke 3 jaren.
Ze waren kut, en ben nergens doorheengekomen. Dus gewoon nutteloze / verloren jaren.
beetje psycholoog. Maar dat werd me te duur en had geen idee dat invloed op me had.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 13:58 schreef Monopoly het volgende:
[..]
En heb je er wat aan gedaan dan?
Therapie, psycholoog, gewerkt aan die problemen?
Bij mij op school is de psycholoog gewoon "gratis". Laat ik het zo zeggen: Je kan altijd aankloppen bij hem en gewoon afspraken maken. Werkt goed. Geen verwijsbriefjes oid.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 14:04 schreef Meloewa het volgende:
[..]
beetje psycholoog. Maar dat werd me te duur en had geen idee dat invloed op me had.
Ook ben ik deze zomervakantie naar het adviesbureau van school geweest. En zij zei zelf dat ze me weer geen kans zou geven als ik niet éérst aan mezelf ging werken. Want ze zegt dat ik mentaal er gewoon niet doorheen ga komen met mijn labiliteit en alles. Als ze mijn hele loopbaan bekeek na de middelbare dus na me 17e is het gewoon ook best absurd, kans op kans gekregen steeds gezegd dat het wel ging lukken maar nee dus.
Oh de schoolpsycholoog daar heb ik niet zo'n goede ervaring mee vaker werkt dat niet in je voordeel omdat die mensen het vaker door spelen aan de school en dan ben je mentaal afgeschrevenquote:Op woensdag 22 augustus 2012 14:08 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Bij mij op school is de psycholoog gewoon "gratis". Laat ik het zo zeggen: Je kan altijd aankloppen bij hem en gewoon afspraken maken. Werkt goed. Geen verwijsbriefjes oid.
Maar anyways. Maak zoveel mogelijk beroepskeuzetesten online, verzamel info die je nodig hebt, en maak een shortlist. Nu moet je er even doorheen bijten, als je weer naar school wilt per 1 September, mag je aardig aan de slag.
En labiliteit etc kan ik je niet echt tips over geven, dan zou ik als ik jou was dit even laten verplaatsen naar R&P, lopen veel users rond die je hier wel mee kunnen helpen
Structuur etc is iets wat je zelf moet doen. Je kan het wel roepen, maar jij bent degene die het moet realiseren. Dus doe het...quote:Op woensdag 22 augustus 2012 14:15 schreef Meloewa het volgende:
[..]
Oh de schoolpsycholoog daar heb ik niet zo'n goede ervaring mee vaker werkt dat niet in je voordeel omdat die mensen het vaker door spelen aan de school en dan ben je mentaal afgeschrevenals er iets misgaat.
Klopt denk dat ik nu ook wel een aardig idee heb van het aanbod van het mbo. Ook vonden ze secretaresse niet bij me passen. EN hun wisten dat want ze hadden jaren ervaring ! () Maar was ik het niet mee eens. Wouden ze me beauty en welness aansmeren.. ja dan loop ik me wel beetje te ergeren.
Ja dat begrijp ik, ach ja ik moet gewoon sowieso al eens wat meer structuur hebben in mijn leven.
Ja heb je helemaal gelijk in verder ook, Laatste tijd weinig voldoening in mijn leven en daardoor ga ik extreme/spanning/uitdagingen opzoeken etc. Niet goed. Daarom is regelmaat maar goed maar is al wat jij zegt dat heb je helemaal zelf in de hand verder. Dus daar moet ik mezelf eens toe disciplineren.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 14:18 schreef Monopoly het volgende:
[..]
Structuur etc is iets wat je zelf moet doen. Je kan het wel roepen, maar jij bent degene die het moet realiseren. Dus doe het...
ja maar voor alleen te reizen, moet je wel sterk in je schoenen staan vind ik.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 14:32 schreef lol_wut het volgende:
En een tijdje er tussenuit om te reizen? Verandert niets aan je situatie in Nederland maar misschien ga je dingen vanuit een nieuw perspectief zien als je weer thuis bent.
Maar probeer in ieder geval aan je regelmaat en motivatie te werken.
ik wil niet overvallen wordenquote:Op woensdag 22 augustus 2012 18:32 schreef Aladeen het volgende:
zijn de opleidingen Juwelier of Goudsmit geen optie voor jou? Ze blijken erg leuk te zijn.
20 maar liefst. Tsjonge. Of je nou op je 21ste het goed doet of op je 20ste halfbakken lijkt mij een makkelijke keuze.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 13:48 schreef Meloewa het volgende:
[..]
Het probleem is dat ik 20 jaar ben, en al vanaf mijn 17e toen ik van het vmbo afkwam loop te sukkelen op scholen. Ik heb 3 opleidingen gehad. Waar van alle 3 in het eerste jaar gestopt.
Hoe ouder dat ik word hoe kanslozer ik me in feiten voel.om aan te zien dat leeftijdgenoten nu al een diploma hebben.... is gewoon geen pretje. Dus om het zo te zeggen. Die schone lei is er al sowieso niet meer.
Prachtig uitgewerkt idee, but no thanks.quote:Op woensdag 22 augustus 2012 19:11 schreef SidiJalal het volgende:
Je hoeft je nergens voor te schamen er er is niks waar jij je onzeker over zou moeten voelen. Dat anderen op jouw leeftijd al een 'huisje, boompje en beestje' hebben betekent alleen dat zij zich sneller neerleggen bij gemaakte keuzes. Of zij wel of geen spijt hebben kan jij verder niet beoordelen.
Als ik jouw was zou ik een carriere starten. Bij McDonalds hebben ze op het moment ruim 400 openstaande vacatures verspreid over verschillende functies; van burgers flippen tot het leiden van een team. In acht nemende dat jij over geen enkele beroeps opleiding beschikt, kan ik je aanraden om te beginnen als crew lid, in de keuken.
Echter, als jij denkt genoeg overtuigingskracht te hebben kan je zelfs starten als host(ess) of misschien zelfs floor manager! De arbeidsvoorwaarden zijn erg aantrekkelijk en elke werknemer heeft zo zijn eigen groei potentie. Daarnaast help je natuurlijk een vooraanstaand wereldwijd bedrijf naar een betere positie en je werk wordt sowieso gewaardeerd door klant en baas.
Succes!
http://www.werkenbijmcdonalds.nl
Oké ja, maar toch word je steeds jaartje ouderquote:Op woensdag 22 augustus 2012 19:14 schreef eriksd het volgende:
[..]
20 maar liefst. Tsjonge. Of je nou op je 21ste het goed doet of op je 20ste halfbakken lijkt mij een makkelijke keuze.
Die instelling...quote:Op woensdag 22 augustus 2012 19:16 schreef sthomass het volgende:
Ik heb me gisteren ook maar weer ingeschreven voor iets.. Zie wel weer wat het gaat worden
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |