FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Rijden met lekke / rotte uitlaat
12345rdonderdag 16 augustus 2012 @ 21:32
Vandaag mocht mijn geliefde gebakje op voor de jaarlijkse apk keuring.

Hier en daar waren wat lagertjes op, deze zijn direct vervangen. Helaas is ook de middendemper doorgerot (op overgangspunt van pijp naar demper). Zo'n middendemper kost toch weer aardig wat centen en aardig als mijn monteur is hebben we dit (tijdelijk) gefixt dmv GunGum...

Nou heeft hij mij wel gewaarschuwd dat het mogelijk is dat de uitlaat onder het rijden onder je auto vandaan dondert. De uitlaat is aan de bovenkant doorgerot (je hoort duidelijk het verschil als je je vinger erop legt, onderkant is nog redelijk hard (kon geen schroevendraaier doorheen). Zal dit echt waar zijn of is dit lichtelijk overdreven?

Ik heb er namelijk weinig last van en als het even kan zou ik hier nog wel even mee door willen rijden O-)
rulerofdeathdonderdag 16 augustus 2012 @ 21:37
kun je er wat tussen of op lassen?

mijn einddemper is er laatst (in een zandweg, dat wel) onderuit geknald. kreeg ik een mooie bende van. met donders kabaal door naar 't werk omdat ik al aan de late kant was. en na het werk de zooi maar weer beetje richten en pas maken. nog steeds (een beetje) lek, maja, het rijdt :P
NoBody122donderdag 16 augustus 2012 @ 21:37
Lijkt me behoorlijk dom, aangezien je daar dus nu een zwakke schakel hebt. Het komt dus meer aan op de klemmen, waar de uitlaat in hangt. Als die klemmen dicht in de buurt van het lek zitten en nog goed in orde zijn, zal het wel iets meevallen.

Zolang je dat echter niet zeker weet; dom.
Palomardonderdag 16 augustus 2012 @ 21:39
Kan er best onderuit vallen. Heb ik ook wel es gehad. Begon met wat bijgeluiden van de uitlaat en al vrij snel bungelde die over de straat en voor ik kon stoppen viel ie er helemaal af. Dat wil je echt niet op de snelweg of ergens anders in druk verkeer.
DJSmileydonderdag 16 augustus 2012 @ 21:39
Ik zou m laten fixen, dan heb je iig geen gedoe op de keuring. Ik weet ook niet of ze erover vallen bij een steekproef. Gefixed moet het toch worden, en als de auto verder prima is lijkt me dat wel de moeite waard.

Ik neem aan dat je APK over een maand of 2 verloopt, dan heb je rustig de tijd om t te laten fixen als het je uitkomt.

tenzij je tot het laatste moment gewacht hebt met keuren, dan ben je imho dom bezig..
12345rdonderdag 16 augustus 2012 @ 21:42
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 21:39 schreef DJSmiley het volgende:
Ik zou m laten fixen, dan heb je iig geen gedoe op de keuring. Ik weet ook niet of ze erover vallen bij een steekproef. Gefixed moet het toch worden, en als de auto verder prima is lijkt me dat wel de moeite waard.

Ik neem aan dat je APK over een maand of 2 verloopt, dan heb je rustig de tijd om t te laten fixen als het je uitkomt.

tenzij je tot het laatste moment gewacht hebt met keuren, dan ben je imho dom bezig..
Hij is al door de keuring heen met wat GunGum ;)
Maar als ik de reacties zo lees schaf ik toch maar even een nieuwe middendempertje aan...
Lijkt me ook niet zo lekker voor degene die achter je rijd op de snelweg :X
Palomardonderdag 16 augustus 2012 @ 21:44
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 21:42 schreef 12345r het volgende:

[..]

Hij is al door de keuring heen met wat GunGum ;)
Maar als ik de reacties zo lees schaf ik toch maar even een nieuwe middendempertje aan...
Lijkt me ook niet zo lekker voor degene die achter je rijd op de snelweg :X
idd, leg het anders maar eens uit aan de nabestaanden van de motorrijder die achter je reed op de snelweg, dat jij het repareren van de uitlaat te duur vond......
CafeRokerdonderdag 16 augustus 2012 @ 21:49
Je hebt nu nog ff rustig tijd om te kijken of je op de sloop een goede vindt. Doe je dat niet en wacht je tot het echt niet anders kan moet je wel ter plekke de kwikfit kas spekken. Dus tja..
gatewaydonderdag 16 augustus 2012 @ 21:51
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 21:42 schreef 12345r het volgende:

[..]

Hij is al door de keuring heen met wat GunGum ;)
Maar als ik de reacties zo lees schaf ik toch maar even een nieuwe middendempertje aan...
Lijkt me ook niet zo lekker voor degene die achter je rijd op de snelweg :X
als de uitlaat er onder uit kan vallen, dan vindt ik het al slecht dat ze hem gewoon goedgekeurd hebben!

En als ie er dan onderuit valt, en er komt schade aan jouw auto of aan anderen, dan zeg jij:"Ja, maar hij's net APK gekeurd!" ?

Zo snel mogelijk laten repareren!
Warrie.in.de.Harrydonderdag 16 augustus 2012 @ 21:55
Ik zou er dan tijdelijk een rechte pijp onder lassen, beter dat als een rotte middendemper.
gatewaydonderdag 16 augustus 2012 @ 22:17
en al de voorkant van de middendemper afbreekt, en de pijp "haakt" zich in het wegdek, heb je nog veel meer schade
Bananenvlaflipdonderdag 16 augustus 2012 @ 22:20
Mooi moment om de middendemper uit je uitlaatlijn te elimineren en te vervangen door een recht stukkie pijp. Kan die vijfcilinder ook weer lekker pruttelen.
SergeantFluffydonderdag 16 augustus 2012 @ 22:55
gewoon blijven rijden. maar als de auto nog minstens een paar jaar moet rijden, dan kan je beter wel gaan vervangen.
anders blijf je maar aankloten met tijdelijke reparaties en veel gekloot, totdat het uiteindelijk alsnog wel vervangen moet worden.

[ Bericht 9% gewijzigd door SergeantFluffy op 16-08-2012 23:07:46 ]
bredabouncevrijdag 17 augustus 2012 @ 09:14
een middendempertje voor een gemiddelde auto kost max 50 euro, nieuw, 'imitatie',
Erop zetten is zelf te doen (wel k-werk; dat dan weer wel)
daNpyvrijdag 17 augustus 2012 @ 09:20
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 09:14 schreef bredabounce het volgende:
een middendempertje voor een gemiddelde auto kost max 50 euro, nieuw, 'imitatie',
Erop zetten is zelf te doen (wel k-werk; dat dan weer wel)
Mijn idee.
Ik weet niet wat voor lagers er vervangen zijn maar die lijken me een stuk duurder dan een middendempertje van Bosal.
bredabouncevrijdag 17 augustus 2012 @ 10:14
ps... rijden met lekke uitlaat kan je een bekeuring opleveren van ¤ 246,--
Wat voor auto heb je (merk, type, motor)...
1299vrijdag 17 augustus 2012 @ 10:22
Gewoon na de kat afslijpen, er staat nergens hoe lang een uitlaat moet zijn. Enkel dat hij over de gehele lengte gasdicht moet zijn >:)
gerstervrijdag 17 augustus 2012 @ 12:50
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 10:22 schreef 1299 het volgende:
Gewoon na de kat afslijpen, er staat nergens hoe lang een uitlaat moet zijn. Enkel dat hij over de gehele lengte gasdicht moet zijn >:)
dit is een achterhaald standpunt ,uitlaat moet compleet zijn .
aantal dempers is niet van belang
daNpyvrijdag 17 augustus 2012 @ 13:16
En hij moet buiten de carrosserie eindigen.
Chuck-N0rr1svrijdag 17 augustus 2012 @ 13:25
5.*.11 is dat de afvoer van de uitlaatgassen geen gevaar oplevert voor de inzittenden in de auto.
Djurresvrijdag 17 augustus 2012 @ 14:00
quote:
0s.gif Op donderdag 16 augustus 2012 21:39 schreef DJSmiley het volgende:
Ik zou m laten fixen, dan heb je iig geen gedoe op de keuring. Ik weet ook niet of ze erover vallen bij een steekproef. Gefixed moet het toch worden, en als de auto verder prima is lijkt me dat wel de moeite waard.

Ik neem aan dat je APK over een maand of 2 verloopt, dan heb je rustig de tijd om t te laten fixen als het je uitkomt.

tenzij je tot het laatste moment gewacht hebt met keuren, dan ben je imho dom bezig..
Dat steekproefidee is niet jou pakkie an, dat is die van de monteur. Verder heb jij alleen de kans dat ie afgekeurt word door de steekproefkeurmeester.
Hyperdudevrijdag 17 augustus 2012 @ 14:21
Kansloze APK-keuring trouwens.
Een in potentie onveilig, voor anderen, gebakje goedkeuren.
12345rvrijdag 17 augustus 2012 @ 15:10
De monteur was het er ook niet helemaal mee eens. Maar ik heb hem gezegt dat ik een goede zou zoeken op de sloop en uiteindelijk is hij hiermee akkoord gegaan.

Het ging mij er alleen even om dat die door de apk kwam, al bestelde ik een middendemper bij de garage was ik zo'n 350 kwijt. Op ebay heb ik ze voor 160 gezien, vandaar. 50 voor een middendemper lijkt mij eerlijk gezegt bullshit..

Het geld is in principe ook geen probleem, het ging mij er meer om of dit echt zou kunnen gebeuren of een verkooppraatje was, maar dat is me nu wel duidelijk.

Een rechte pijp zonder demper lijkt mij ook wel wat, maar er werdt mij verteld dat dit de co waarde in de war gooit en ik de volgende apk dus een probleem heb. Klopt dat?
vosssvrijdag 17 augustus 2012 @ 15:14
Als je steekproef had gehad dan was ie afgekeurd en met een beetje pech was die keurmeester zn papiertje kwijt.
Bananenvlaflipvrijdag 17 augustus 2012 @ 15:14
Normaal gesproken moet je best zonder middendemper kunnen rijden zonder dat dit je co te hoog laat worden. Ik heb me laten vertellen dat middendempers vooral het geluid beperken, niet zozeer de uitstoot. Als je blik verder nog in redelijke conditie is zou het best kunnen. Heb je geen co-waarde van de keuring waar hij nu op zit?
1299vrijdag 17 augustus 2012 @ 18:04
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 13:25 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
5.*.11 is dat de afvoer van de uitlaatgassen geen gevaar oplevert voor de inzittenden in de auto.
En hoe bepaal je dat objectief? Bij een sidepipe en een open raam zou dat bv wel het geval kunnen zijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door 1299 op 17-08-2012 18:16:56 ]
1299vrijdag 17 augustus 2012 @ 18:18
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 15:14 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Normaal gesproken moet je best zonder middendemper kunnen rijden zonder dat dit je co te hoog laat worden. Ik heb me laten vertellen dat middendempers vooral het geluid beperken, niet zozeer de uitstoot. Als je blik verder nog in redelijke conditie is zou het best kunnen. Heb je geen co-waarde van de keuring waar hij nu op zit?
Geen enkele demper doet iets aan de uitstoot.
Chuck-N0rr1svrijdag 17 augustus 2012 @ 18:42
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 18:04 schreef 1299 het volgende:

[..]

En hoe bepaal je dat objectief? Bij een sidepipe en een open raam zou dat bv wel het geval kunnen zijn.
uitlaat moet eindigen na het laatste portier
1299vrijdag 17 augustus 2012 @ 18:45
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 18:42 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:

[..]

uitlaat moet eindigen na het laatste portier
Fair enough..
daNpyvrijdag 17 augustus 2012 @ 23:09
quote:
1s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 15:10 schreef 12345r het volgende:

Het ging mij er alleen even om dat die door de apk kwam, al bestelde ik een middendemper bij de garage was ik zo'n 350 kwijt. Op ebay heb ik ze voor 160 gezien, vandaar. 50 voor een middendemper lijkt mij eerlijk gezegt bullshit..
Toch heb ik er al 2x een gekocht (nieuw) voor dat geld :)
12345rzaterdag 18 augustus 2012 @ 13:07
quote:
0s.gif Op vrijdag 17 augustus 2012 23:09 schreef daNpy het volgende:

[..]

Toch heb ik er al 2x een gekocht (nieuw) voor dat geld :)
Hmm, zal ook wel per auto verschillen.
Als je er een weet te vinden voor de Audi Coupe 2.3 10v voor dat geld ben je mijn held *)

Wat zou ik trouwens ongeveer kwijt zijn voor een heel rvs systeem eronder te leggen?
Bananenvlaflipzaterdag 18 augustus 2012 @ 13:24
Als je een systeem op maat laat lassen moet je denken aan zo'n 1000+ euro's, ik denk niet dat er een of-the-shelf rvs-uitlaat voor je coupe is.
12345rzaterdag 18 augustus 2012 @ 13:30
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 augustus 2012 13:24 schreef Bananenvlaflip het volgende:
Als je een systeem op maat laat lassen moet je denken aan zo'n 1000+ euro's, ik denk niet dat er een of-the-shelf rvs-uitlaat voor je coupe is.
O, nee dat wordt dan toch weer wat te gek ;)
Even denken of ik er een rechte pijp tussen laat zetten of een nieuwe middendemper.

Ik heb er nu namelijk al een Remus demper onder liggen welke al een leuk geluidje produceert. Het mag van mij nog wel iets zwaarder, maar het moet zeker niet te aso worden...
lezutzaterdag 18 augustus 2012 @ 17:49
http://homepage.internet.(...)0_S2_RS2.htm#EXHAUST

Is goed spul voor oudi's... weet alleen niet of deze ook op de voorwielaandrijvers passen
bredabouncedinsdag 21 augustus 2012 @ 10:34
ebay: 150846475927
52 euro incl verzenden... excl. bevestigingsmateriaal; komt nog een paar euro bij dan.

zou moeten passen volgens de beschrijving.
Vorm zou je kunnen vergelijken met hetgeen eronder zit (vorm demper kan afwijken; dit is een standaard ronde demper [die past binnen de maten van Audi]; geen 'Audivorm'.

Maar als je aan de gang gaat met gumgum moet de vorm niet boeiend zijn.
Succes ermee.

------
Mittelschalldämpfer Auspuff Audi 80 90 Coupe 1.8-2.3
Marke / Modell / Plattform / Typ / Baujahr / Motor
Audi Coupe 89 / 8B / 2.3 / 1988/10-1994/07 / 2309 ccm, 100 KW, 136 PS
Audi Coupe 89 / 8B / 2.3 / 1990/03-1996/12 / 2309 ccm, 98 KW, 133 PS
bredabouncedinsdag 21 augustus 2012 @ 10:36
Overigens is een Audi Coupe 2.3 in mijn ogen niet een 'gemiddelde auto'; een vectra, mondeo, golf, passat, megane en dat soort werk is een standaard auto (zeg maar een gemiddelde leasewagen).