abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 12:52:09 #1
340707 blaffende_visjes
na 3 dagen geen voer
pi_115234033
Hallo,

Al sinds ik heel klein ben houd ik ervan om over dingen na te denken. Nou wil ik ook wel eens echte filosofische boeken lezen. Maar omdat er zoveel stromingen zijn en ik inmiddels ook wel min of meer een levensbeschouwing heb gevormd (nog altijd bezig), zie ik door de bomen het niet meer. Ik sta natuurlijk altijd open voor iets nieuws.

Kunnen jullie wat filosofen opnoemen en de stromingen erbij, wat dus goede beginners boeken zijn?

Alvast bedankt. :)
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 12:54:55 #2
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_115234159
De wereld van Sophie.

Beetje een kinderboek maar behandelt wel allerlei stromingen meende ik zodat je een 'beeld' hebt. Niet uitgelezen zelf. Verder heb ik ook "Bertrand Russell - A History of Western Philosophy".

Ben je modern of klassiek ingesteld?
pi_115234639
De boeken van Simon Blackburn vond ik erg leuk om te lezen en om een algemeen overzicht te krijgen van de filosofie. Being good en Think bijvoorbeeld. Hij geeft een overzicht van verschillende belangrijke stromingen en filosofen.

[ Bericht 21% gewijzigd door Gala6183 op 07-08-2012 13:07:05 (typo na typo) ]
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 13:06:39 #4
340707 blaffende_visjes
na 3 dagen geen voer
pi_115234672
Modern of klassiek? Ik denk modern. Maar dat boek: "de wereld van Sofie" lijkt me erg handig/interessant om me inderdaad te orienteren.

Bertrand Russell wil ik daarna misschien wel opzoeken.

Bedankt.
  dinsdag 7 augustus 2012 @ 13:30:23 #5
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_115235775
Geschiedenis Van De Filosofie van Hans Joachim Störig geeft een handig inzicht in de diverse filosofen over de tijd heen, plus steeds een lichte introductie in hun denken. Bepaalde tijdsperiodes die interessant zijn kun je dan verder onderzoeken!
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_115257770
Deze reeks door Michael Sandel is een heel aardige introductie:

Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_115298402
de kracht van het nu, van eckhart tolle
pi_115304094
Je zou ook met cultuurfilosofische of ethische boeken kunnen beginnen, die de stof waar ze naar refereren zelf goed uitleggen. Van het eerste is Roger Scruton een goed voorbeeld; hij schrijft heel begrijpelijk. hij is redelijk populair in Nederland sinds zijn verschijning in 'Van de Schoonheid en de Troost' te vinden op youtube. Je zou bij hem kunnen beginnen met bijvoorbeeld 'Het nut van het pessimisme en de gevaren van valse hoop'. Daarin worden veel gedachtegangen in begonnen (en gelukkig ook afgemaakt :) ).
Een leuke introductie in de ethiek is wellicht 'De malaise van de Moderniteit' van Taylor. Deze werkt, naast cultuurfilosofie, ook een ethisch/politieke gedachtegang uit....
  woensdag 8 augustus 2012 @ 20:48:35 #11
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_115306254
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 20:04 schreef uxorius het volgende:
Je zou ook met cultuurfilosofische of ethische boeken kunnen beginnen, die de stof waar ze naar refereren zelf goed uitleggen. Van het eerste is Roger Scruton een goed voorbeeld; hij schrijft heel begrijpelijk. hij is redelijk populair in Nederland sinds zijn verschijning in 'Van de Schoonheid en de Troost' te vinden op youtube. Je zou bij hem kunnen beginnen met bijvoorbeeld 'Het nut van het pessimisme en de gevaren van valse hoop'. Daarin worden veel gedachtegangen in begonnen (en gelukkig ook afgemaakt :) ).
Een leuke introductie in de ethiek is wellicht 'De malaise van de Moderniteit' van Taylor. Deze werkt, naast cultuurfilosofie, ook een ethisch/politieke gedachtegang uit....
Zijn dit dan ook een soort essays in feite of is dat toch andere kost?

Want ik heb hier wel een leuke essaybundel liggen van Coen Simon die ik eventueel ook kan aanraden maar het betreft wel wat specifiekere teksten aangezien de titel luidt: "Zelfhulp voor denkers, tobbers en narcisten."
pi_115306621
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 20:48 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Zijn dit dan ook een soort essays in feite of is dat toch andere kost?

Want ik heb hier wel een leuke essaybundel liggen van Coen Simon die ik eventueel ook kan aanraden maar het betreft wel wat specifiekere teksten aangezien de titel luidt: "Zelfhulp voor denkers, tobbers en narcisten."
Het zijn geen losse essays, beiden schrijven een samenhangend betoog.

De rede waarom ik deze boeken aanraad en niet een essaybundel van bijvoorbeeld Rob Wijnberg is dat daarin vooral oudere denkers en gedachten worden toegepast op de actualiteit. Deze schrijvers denken echt zelf én zijn toegankelijk, dat vind ik een verademing binnen de filosofische lectuur (en trouwens ook binnen de academische filosofie).

Ik heb trouwens nog niets van Coen Simon heb gelezen, hij heeft laatst wel de Socrates wisselbeker gewonnen, toch? Schrijft hij goed?
  woensdag 8 augustus 2012 @ 21:02:56 #13
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_115306935
quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 20:56 schreef uxorius het volgende:

[..]

Het zijn geen losse essays, beiden schrijven een samenhangend betoog.

De rede waarom ik deze boeken aanraad en niet een essaybundel van bijvoorbeeld Rob Wijnberg is dat daarin vooral oudere denkers en gedachten worden toegepast op de actualiteit. Deze schrijvers denken echt zelf én zijn toegankelijk, dat vind ik een verademing binnen de filosofische lectuur (en trouwens ook binnen de academische filosofie).

Ik heb trouwens nog niets van Coen Simon heb gelezen, hij heeft laatst wel de Socrates wisselbeker gewonnen, toch? Schrijft hij goed?
Hij schrijft perfect. Vond een van zijn eerste essays heel sterk omdat hij eigenlijk zei dat we nooit onszelf zien maar enkel de indrukken die we hebben op onze omgeving. Beetje te vergelijken met dat je nooit je eigen stem hoort. Echt veel is me niet bijgebleven maar ik moet er nog eens in bladeren. Komt inderdaad voor een deel wel terug op zijn jeugd, wat dat betreft is het ook geen betoog. Wellicht moet ik ook maar eens van die namen lezen.

Vind het toepassen van de filosofie en het zélf nadenken wel enig overeenkomst hebben in een bepaald grijs gebied, echter hoe het zich in boekvorm uit zegt natuurlijk het meest over de schrijver. Rob Wijnberg is wat dat betreft een hele bekende maar of hij goed is in het Nederlandse speelveld, geen idee. Dat Coen zo goed was wist ik dan óók weer niet.

Krijg maandelijks zo'n krantje van de Academische Boekengids. Ook wel bomvol zware kost.

[ Bericht 2% gewijzigd door Scuidward op 08-08-2012 21:15:52 ]
  woensdag 8 augustus 2012 @ 21:19:30 #14
340707 blaffende_visjes
na 3 dagen geen voer
pi_115307800
Wow! Wat een hoop uitgebreide reacties!

Ik ben nu dat boek "de wereld van Sophie" aan het lezen. Het is inderdaad erg kinderlijk, maar leidt je wel stap voor stap de wereld van de filosofie in. Soms komt het me allemaal wel bekend voor, maar ik besluit niet arrogant die stukken over te slaan.

Vandaag heb ik ook "de geschiedenis van de filosofie" van Störig besteld, beide delen.

Voorlopig heb ik dus wel genoeg. Maar ik zal zeker alle posts bestuderen.


quote:
0s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 17:54 schreef valandil25 het volgende:
de kracht van het nu, van eckhart tolle
Dat heb ik al gelezen, ik besefte me echter nooit dat dat ook gewoon filosofie is. In zijn boeken (Een nieuwe wereld) kan ik me behoorlijk goed vinden. Daarom wil ik me dus ook verdiepen in andere filosofiën. Om niet vast te roesten. Ik ben nu te minste nog redelijk vormbaar :P .
  woensdag 8 augustus 2012 @ 21:26:14 #15
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_115308169
Goed van je dat je er door komt, was ook een halve aanrader omdat ik mezelf niet als autoriteit beschouw gezien ik hem nooit uitgelezen heb. Mijn probleem is dat ik het allemaal wel interessant vind maar sneller neig naar een romannetje van Brusselmans. Vind het knap dat je nu al kan voornemen om tig boeken te gaan lezen.

Maar bepaalde oosterse filosofie vind ik wel mooi, zo heb ik de Tao Te King gelezen. Zijn gewoon meer gedichten met een hoop beeldspraak voor zaken als landsbesturen en koningen en boeren. Maar ook mooie wijsheden als dat elke rivier naar de zee stroomt. Maar net wat je wilt ;)

Wu Wei - Doen door niet te doen.
pi_115321699
quote:
1s.gif Op woensdag 8 augustus 2012 21:19 schreef blaffende_visjes het volgende:
Wow! Wat een hoop uitgebreide reacties!

Ik ben nu dat boek "de wereld van Sophie" aan het lezen. Het is inderdaad erg kinderlijk, maar leidt je wel stap voor stap de wereld van de filosofie in. Soms komt het me allemaal wel bekend voor, maar ik besluit niet arrogant die stukken over te slaan.

Vandaag heb ik ook "de geschiedenis van de filosofie" van Störig besteld, beide delen.

Voorlopig heb ik dus wel genoeg. Maar ik zal zeker alle posts bestuderen.

[..]

Dat heb ik al gelezen, ik besefte me echter nooit dat dat ook gewoon filosofie is. In zijn boeken (Een nieuwe wereld) kan ik me behoorlijk goed vinden. Daarom wil ik me dus ook verdiepen in andere filosofiën. Om niet vast te roesten. Ik ben nu te minste nog redelijk vormbaar :P .
ja is ook gewoon een filosofie idd, maar wel 1 die je in de praktijk kan ervaren en daarom gelijk kan spiegelen aan de realiteit, ik vond dit boek een eyeopener, in de zin van, dat je niet je gedachtes bent.
nieuwe aarde nog niet gelezen, ook maar eens doen.

nog een tip,, zoek eens wat over non dualiteit of advaita dat verschilt niet veel met tolle of boeddhisme, alleen tolle brengt de filosofie nog rustig omdat hij zich in de kracht van het nu, nog richt op beginners die er net mee kennis maken.
pi_115325789
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 13:05 schreef Gala6183 het volgende:
De boeken van Simon Blackburn vond ik erg leuk om te lezen en om een algemeen overzicht te krijgen van de filosofie. Being good en Think bijvoorbeeld. Hij geeft een overzicht van verschillende belangrijke stromingen en filosofen.
Leuke tip, ben zelf ook wel aanhanger van Simon Blackburn als algemene introductie tot de filosofie. Russell vind ik persoonlijk veel te gekleurd in zijn geschiedschrijving.

Of gewoon De wereld van Sofie van Jostein Gaarder, inderdaad. Grote filosofische boeken (van bijvoorbeeld Immanuel Kant, Baruch de Spinoza e.a.) moet je veel later pas aan beginnen.
pi_115334750
quote:
1s.gif Op donderdag 9 augustus 2012 09:27 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Russell vind ik persoonlijk veel te gekleurd in zijn geschiedschrijving.
Iedere gescheidschrijving is gekleurd. Ik kan me wel vinden in de specifieke 'gekleurdheid' van Russel's boek en beveel het van harte aan. Het boek van Russel heeft veel kwaliteiten en is van hoog niveau, behalve het einde (vanaf Marx).

[ Bericht 0% gewijzigd door deelnemer op 09-08-2012 14:19:44 ]
The view from nowhere.
  zondag 12 augustus 2012 @ 22:30:24 #19
340707 blaffende_visjes
na 3 dagen geen voer
pi_115483015
Ik ben nu dus bezig met "de wereld van Sophie", maar heb inmiddels ook deel 1 en 2 binnen van "De geschiedenis vd filosofie" van Störig. Kan ik dat niet beter helemaal lezen en dat andere boek afbreken? Het lijkt uitgebreider. Meer, "the real thing".


P.s.: het valt me op dat er tot nu toe enkel mannen meedoen in dit topic. Zijn er zo weinig vrouwen in filosofie en levensbeschouwing?
pi_115490940
50 inzichten filosofie - onmisbare basiskennis vond ik een goede introductie.

http://www.bol.com/nl/p/50-inzichten-filosofie/1001004006194436/
"Ownership represents nothing more than a power-relationship—the ability to control." - Vail
  maandag 13 augustus 2012 @ 01:08:37 #21
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_115497595
Ehm, ik heb wel wat van Nietzsche enzo gelezen en ga nu nog wat filosofische werken voor mijn profielwerkstuk lezen. Qua wat gemakkelijk is moet ik even in mijn kast kijken wat ik je kan aanraden wat ik zelf toegankelijk vond. 'De eeuwige terugkeer van het facisme' is een heel klein boekje dat lekker makkelijk wegleest, het is minder dan 100 pagina's met grote letters. Ik ben het nu aan het lezen op het moment. Verder geeft 'Utopia' van Thomas Moore je een goed inzicht in waar het woord 'utopie' vandaan komt en hoe een middeleeuwer onze huidige tijd zou hebben beschreven (Utopia lijkt namelijk ontzettend veel op onze moderne samenleving, terwijl Moore leefde in de 16de eeuw!!), als je van fictie houdt raad ik je dit werk aan, het is maar circa 170 pagina's. Ongeveer net zoveel als een leesboek voor Nederlands. Dit zijn echter niet heel bekende werken.

Wat bekendere werken betreft, kan ik je Plato aanraden. Plato is essentiële filosofie voor de beginner, ik las Plato vorig jaar toen ik 18 was en het is vrij goed te lezen, het is ook niet moeilijk en heel toegankelijk geschreven, en toch een van de bekendste filosofen. Wat ik daarbij kan aanraden is als je iets luchtigs wil 'Symposion', er zit de nodige humor in, als je wat meer filosofisch wil en ook politiek kan ik je 'Alkibiades' aanraden. Het zijn niet heel lange verhalen, en dat is bij vrijwel alle boeken van Plato.

Ik ben nu ook bezig in Nietzsche en Heidegger, ik vind zelf Heidegger toegankelijk, maar de meeste mensen vinden Heidegger heel moeilijk en ontoegankelijk, dus die raad ik je niet aan, maar als je toch iets van hem wil lezen zou ik 'De oorsprong van het kunstwerk' lezen. Dat vind ik een heel goed leesbaar werk.
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
  maandag 13 augustus 2012 @ 01:12:42 #22
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_115497891
quote:
1s.gif Op zondag 12 augustus 2012 22:30 schreef blaffende_visjes het volgende:
Ik ben nu dus bezig met "de wereld van Sophie", maar heb inmiddels ook deel 1 en 2 binnen van "De geschiedenis vd filosofie" van Störig. Kan ik dat niet beter helemaal lezen en dat andere boek afbreken? Het lijkt uitgebreider. Meer, "the real thing".

P.s.: het valt me op dat er tot nu toe enkel mannen meedoen in dit topic. Zijn er zo weinig vrouwen in filosofie en levensbeschouwing?
Relatief weinig ja. Er zijn wel vrouwen in de filosofie, de bekendste is Hannah Arendt. Wat betreft vrouwen met een redelijk goede reputatie die écht tussen de mannen staan in de filosofie, is Hannah Arendt daar een van. Verder zijn er filosofes zoals Simone de Beauvoir en Wollstonecraft, maar die tweede is toch niet bij veel mensen bekend en de eerste is vooral bekend vanwege haar feministische werk en dat ze getrouwd was met Jean-Paul Sartre. Onbekender werk is bijvoorbeeld Stine Jensen wat je in Nederlandse boekhandels wel in de filosofie afdelingen zal kunnen vinden. Er zijn vrouwen die heel goed kunnen denken en die een plaats in de filosofie hebben, maar over het algemeen zijn het vooral mannen. Dit zal vooral met de hersenen te maken hebben, mannen gebruiken vaker hun logische en mathematische denkgebieden en vrouwen vaker hun emotionele en verbale denkgebieden, dit kan een verklaring geven waarom vrouwen ondergerepresenteerd zijn, maar discriminatie kan hier ook een rol in spelen.
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
  maandag 13 augustus 2012 @ 04:25:22 #23
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_115501334
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 augustus 2012 13:06 schreef blaffende_visjes het volgende:
Modern of klassiek? Ik denk modern. Maar dat boek: "de wereld van Sofie" lijkt me erg handig/interessant om me inderdaad te orienteren.

Bertrand Russell wil ik daarna misschien wel opzoeken.

Bedankt.
De Wereld van Sofie is wel een goed begin, maar als je een beetje goed kan denken enzo is het te makkelijk en zou ik toch meer de grote filosofen nemen.
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
pi_115526230
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 01:08 schreef MetalIsAwesome het volgende:
Ehm, ik heb wel wat van Nietzsche enzo gelezen en ga nu nog wat filosofische werken voor mijn profielwerkstuk lezen. Qua wat gemakkelijk is moet ik even in mijn kast kijken wat ik je kan aanraden wat ik zelf toegankelijk vond. 'De eeuwige terugkeer van het facisme' is een heel klein boekje dat lekker makkelijk wegleest, het is minder dan 100 pagina's met grote letters. Ik ben het nu aan het lezen op het moment. Verder geeft 'Utopia' van Thomas Moore je een goed inzicht in waar het woord 'utopie' vandaan komt en hoe een middeleeuwer onze huidige tijd zou hebben beschreven (Utopia lijkt namelijk ontzettend veel op onze moderne samenleving, terwijl Moore leefde in de 16de eeuw!!), als je van fictie houdt raad ik je dit werk aan, het is maar circa 170 pagina's. Ongeveer net zoveel als een leesboek voor Nederlands. Dit zijn echter niet heel bekende werken.

Wat bekendere werken betreft, kan ik je Plato aanraden. Plato is essentiële filosofie voor de beginner, ik las Plato vorig jaar toen ik 18 was en het is vrij goed te lezen, het is ook niet moeilijk en heel toegankelijk geschreven, en toch een van de bekendste filosofen. Wat ik daarbij kan aanraden is als je iets luchtigs wil 'Symposion', er zit de nodige humor in, als je wat meer filosofisch wil en ook politiek kan ik je 'Alkibiades' aanraden. Het zijn niet heel lange verhalen, en dat is bij vrijwel alle boeken van Plato.

Ik ben nu ook bezig in Nietzsche en Heidegger, ik vind zelf Heidegger toegankelijk, maar de meeste mensen vinden Heidegger heel moeilijk en ontoegankelijk, dus die raad ik je niet aan, maar als je toch iets van hem wil lezen zou ik 'De oorsprong van het kunstwerk' lezen. Dat vind ik een heel goed leesbaar werk.
De eeuwige terugkeer van het fascisme is ook wel een goede, maar zo filosofisch is het eigenlijk ook weer niet en over fascisme leer je ook lang niet alles. Maar toch wel het lezen waard, zeker als je nog een beginner bent.
"Ownership represents nothing more than a power-relationship—the ability to control." - Vail
  maandag 13 augustus 2012 @ 20:35:09 #25
311910 MetalIsAwesome
Hey, kijk niet zo man
pi_115526447
quote:
0s.gif Op maandag 13 augustus 2012 20:30 schreef Proletarian het volgende:

[..]

De eeuwige terugkeer van het fascisme is ook wel een goede, maar zo filosofisch is het eigenlijk ook weer niet en over fascisme leer je ook lang niet alles. Maar toch wel het lezen waard, zeker als je nog een beginner bent.
Dat klopt, Alain de Botton vond ik ook niet zo filosofisch en Roger Scruton vind ik ook niet zo filosofisch, maar voor beginners zijn ze wel goed. Ik begon echter met Plato en dat is ook beter om mee te beginnen denk ik. Toch staat De eeuwige terugkeer van het fascisme bij de filosofie-afdeling. Ik vind dat ze wel meer boeken bij de filosofie-afdeling zetten die daar niet thuishoren.
De wereld is er om te respecteren, omdat het ons een plaats en de kans om te leven heeft gegund.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')