abonnement Unibet Coolblue
pi_115187638
Ik wil graag eens de discussie der tegenstellingen bespreken hier. Of gemakkelijker gezegd: Wat je wel kan zeggen, maar niet mag zeggen.

De aanleiding voor dit topic is omdat het me vaak opvalt dat topics hier (en elders) gesloten worden omdat er racisme of discriminatie van toepassing is. Persoonlijk ben ik van mening dat het sluiten van topic vanwege deze redenen vaak onjuist of incorrect is. Het hangt er heel erg vanaf hoe iemand iets ervaart en hoe streng een mod is.

Overigens wil ik hiermee niet de mods aanvallen. Beleid is beleid natuurlijk en daar tegenin gaan zou nergens op slaan. De discussie rondom is veel leuker.

Om te beginnen wil ik een paar voorbeelden geven van wat dingen die ik vaak zie/lees of hoor. Deze dingen geven al aan wat er wel gezegd mag worden en wat er niet gezegd mag worden of wat afgestraft wordt. Daarna wil ik eens ingaan op kreten zoals racisme of discriminatie en wat nu de werkelijke betekenis is erachter. Vaak worden deze dingen namelijk geroepen maar slaan ze nergens op.

Om te beginnen de lijst met dingen die je wel en niet mag zeggen;

- Lange wel, dikke niet.
- Meneer of mevrouw wel, homo of lesbo niet.
- Blanke wel, zwarte of bruine niet.
- Belgische moppen mogen wel, maar Turkse/Marokaanse/Surinaamse moppen mogen niet.

De voorbeelden geven al aan dat het eigenlijk allemaal niet klopt. Het lijkt erop dat het bepaald wordt door de omgeving wat je mag zeggen en wat niet. Het eerste voorbeeld van de lange en de dikke is er eentje die ik vaak aanhaal. Ik wordt vaak aangesproken als lange omdat ik lang ben en ik ervaar dit niet als storend alhoewel ik best eens wat kleiner zou willen zijn. Maar als je zegt dikke tegen iemand die dik is dan is de wereld te klein. Dat klopt toch niet?

Discriminatie vind ik ook al zo stom woord met amper betekenis. Je hoort het best vaak dat mensen geweigerd worden en dat ze het dan gooien het direct op discriminatie want toevallig heeft die persoon een kleurtje. Vaak slaat het helemaal nergens op. Als er iemand ergens naar binnen wil en die persoon wordt geweigerd vanwege bijvoorbeeld een agressieve houding dan is de weigering valide. En om dan te gaan janken over discriminatie is gewoonweg een zwaktebod in mijn ogen. Het frustreert me wel dat deze mensen vaak hun beklacht gaan doen bij bijvoorbeeld de stichting gelijke behandeling en dat ze dan ook nog eens gelijk krijgen. Eigenlijk geeft dit aan dat in dit geval de stichting gelijke behandeling zelf niet iedereens als gelijke behandeld. (ze trekken de klager voor)

Racisme wordt ook te pas en te onpas gebruikt. In de algemene zin betekend racisme niets meer of minder dan dat een bepaald ras zich onderscheid van de rest. Dit kan zowel positief als negatief. Maar racisme wordt pas gezien als racisme als het negatief wordt gebruikt. En dan nog slaat het vaak nergens op omdat er gewoon harde bewijzen voor zijn. Zo wordt je op menig forum afgestraft met een ban als je een stelling inneemt dat bijvoorbeeld de "meeste .... inbrekers of overvallers zijn". Belangelijk, want zulke beweringen worden vaak gedaan op basis algemene kennis. Ga je in de gevangenis kijken dan zie je dat er veel buitenlandse bevolkingsgroepen vertegenwoordigd zijn. Dat zegt wel iets, maar je mag het niet zeggen, dus ook ik draai er express even omheen. Maar als buitenlandse bevolkingsgroepen grotedeels vertegenwoordigd zijn in de gevangenissen en je neemt in beschouwing dat deze mensen maar een klein deel van de bevolking vertegenwoordigen is het niet meer dan logisch dat je de stelling inneemt dat de buitenlandse bevolking crimineler is aangelegd. Het meerendeel zit immers in de gevangenis.

Als laatste wil ik nog even het fenomeen positieve discriminatie aankaarten. Positieve discriminatie is een vorm van discriminatie waarbij bij voorbaat wordt aangegeven dat er iemand een bepaalde voorkeur heeft. Leuk, maar dit is wel de reinste discriminatie die er is. En tot mijn verbazing wordt dit zelfs door iedereen geaccepteerd! Het is bijvoorbeeld toegestaan een personeelsadvertentie te plaatsen waarin gevraagd wordt om een vrouw of iemand van een buitenlandse afkomst. Maar vreemd genoeg mag er nooit gevraagd worden om iemand van binnenlandse afkomst of een man specifiek. Raar toch?

Nou ja zo raar is het eigenlijk niet, de overheid wil dat er x gehandicapten en x buitenlanders bij elk bedrijf werken. Leuk, maar de reiste vorm van discriminatie. Mensen moeten worden beoordeeld op hun kennen en kunnen. Plus degene die het beste in een functie past moet de job krijgen. Niet iemand die als het ware wordt opgedrongen voor de overheid. Als het betekend dat bijvoorbeeld een blanke man vereist wordt voor een bepaalde functie dan moet een bedrijf de vrije keuze hebben om deze man te zoeken. Op dit moment draaien ze eromheen door altijd iedereen uit te nodigen en dan daarna pas te filteren.

Ik hoop hiermee iedereen eens te triggeren om verder te denken dan gangbaar is. We hebben heel veel tegenstellingen in onze maatschappij en ze slaan vaak nergens op. Ik hoop dan ook dan er eens goed over wordt nagedacht. Ik zou het ook leuk vinden als de mods onderling deze discussie eens voeren. Het beleid van Fok! is conform de maatschappij, maar zoals ik probeer aan te geven klopt dat filosofisch gezien totaal niet.

PS Lezers en reaguurders. Probeer aub een normaal antwoord te geven en besef goed dat elk antwoord altijd op het randje is. Elkaar uitschelden of uitmaken voor iets getuigd van onvolwassenheid. Probeer dan dus ook te vermijden. Dit is een serieuse discussie.

PS Mods, ik begeef me (weer) eens op het randje. Ik hoop dat dit topic wel eens besproken kan worden en dat er niet direct een slotje op komt.
Er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal. Mijn kant en de verkeerde kant.
Geloof is voor in de kerk, niet voor een merk!
pi_115187996
Meneer en mevrouw wel, maar homo en lesbo niet vind ik een beetje een raar voorbeeld. Wat wil je zeggen dan; geachte homo Jansen?
pi_115188153
Even testen of de theorie van TS klopt. Hé dikke!

Nou maar afwachten of er een slotje op dit topic komt.
pi_115188270
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 15:24 schreef KwadeAfdronk het volgende:
Meneer en mevrouw wel, maar homo en lesbo niet vind ik een beetje een raar voorbeeld. Wat wil je zeggen dan; geachte homo Jansen?
_O-
Digo
pi_115188390
Ik vind dat ts helemaal gelijk heeft, maar zou toch graag de moderators eens aan het woord laten.
:-) Bitch
  maandag 6 augustus 2012 @ 15:35:08 #6
297663 tochweerhenk
Getrouwd met Ingrid.
pi_115188475
Het mag wel. :)
pi_115188583
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 15:24 schreef KwadeAfdronk het volgende:
Meneer en mevrouw wel, maar homo en lesbo niet vind ik een beetje een raar voorbeeld. Wat wil je zeggen dan; geachte homo Jansen?
Je moet het in de context van spreektaal zien. Oftewel je spreekt iemand aan op straat op basis van uiterlijke kenmerken. Je mag dus meneer of mevrouw zeggen maar niet homo of lesbo ondanks dat het er misschien dik bovenop ligt. Dáár zit de tegenstelling.
Er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal. Mijn kant en de verkeerde kant.
Geloof is voor in de kerk, niet voor een merk!
pi_115188662
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 15:37 schreef AlfredJKwak5 het volgende:

[..]

Je moet het in de context van spreektaal zien. Oftewel je spreek iemand aan op straat op basis van uiterlijke kenmerken. Je mag dus meneer of mevrouw zeggen maar niet homo of lesbo ondanks dat het er misschien dik bovenop ligt. Dáár zit de tegenstelling.
Ok maar de meeste mensen worden lijkt mij het liefst gewoon normaal aangesproken ipv homo lesbo maar ook hetero, hipster, kakker, emo of weet ik veel.
Ik vind dat niet zo'n goed voorbeeld maar voor de rest snap ik het wel hoor :)
pi_115188795
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 15:39 schreef KwadeAfdronk het volgende:

[..]

Ok maar de meeste mensen worden lijkt mij het liefst gewoon normaal aangesproken ipv homo lesbo maar ook hetero, hipster, kakker, emo of weet ik veel.
Ik vind dat niet zo'n goed voorbeeld maar voor de rest snap ik het wel hoor :)
Wat zou de gemiddelde mens erger vinden: ten onrechte voor een man dan wel vrouw aangezien worden, of ten onrechte voor een homo/lesbo aangezien worden? :D
Materialism: small things to amuse small minds.
pi_115188964
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 15:39 schreef KwadeAfdronk het volgende:
Ok maar de meeste mensen worden lijkt mij het liefst gewoon normaal aangesproken ipv homo lesbo maar ook hetero, hipster, kakker, emo of weet ik veel.
Natuurlijk heb je gelijk, iedereen wordt het liefst normaal aangesproken. Maar in de praktijk is dat vaak niet zo, vooral niet bij onbekende mensen.

Meneer of mevrouw is gangbaar. Ik hoor vaak "hey lange....." geen probleem hoor. Maar zeg eens tegen iemand die dik is "hey dikke....." en je beledigd hem of haar direct. Waar zit dan het verschil? Waarom mag het een wel en het ander niet?

Precies hetzelfde als je zegt "Hey hollander" of "Hey kaaskop". Dat mag allemaal. Maar draai die eens om en het is direct discriminatie. ??????
Er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal. Mijn kant en de verkeerde kant.
Geloof is voor in de kerk, niet voor een merk!
pi_115189025
Ik had wel een turken/marokkanen grap verwacht :')
pi_115189051
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 15:47 schreef Ga.aguyim het volgende:
Ik had wel een turken/marokkanen grap verwacht :')
Doe maar lekker niet anders gaat dit topic dicht.
Er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal. Mijn kant en de verkeerde kant.
Geloof is voor in de kerk, niet voor een merk!
pi_115189084
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 15:42 schreef Fruscayerdrix het volgende:

[..]

Wat zou de gemiddelde mens erger vinden: ten onrechte voor een man dan wel vrouw aangezien worden, of ten onrechte voor een homo/lesbo aangezien worden? :D
Dan word ik toch liever voor pot aangezien :')
pi_115189126
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 15:48 schreef AlfredJKwak5 het volgende:

[..]

Doe maar lekker niet anders gaat dit topic dicht.
Dan open je toch gewoon een nieuwe?

Je moet je niet zo snel van de wijs laten brengen door een paar overijverige mods.
Feitelijk gezien hebben niet zij, maar de users het voor het zeggen hier op FOK!

:7
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_115189162
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 15:46 schreef AlfredJKwak5 het volgende:

[..]

Natuurlijk heb je gelijk, iedereen wordt het liefst normaal aangesproken. Maar in de praktijk is dat vaak niet zo, vooral niet bij onbekende mensen.

Meneer of mevrouw is gangbaar. Ik hoor vaak "hey lange....." geen probleem hoor. Maar zeg eens tegen iemand die dik is "hey dikke....." en je beledigd hem of haar direct. Waar zit dan het verschil? Waarom mag het een wel en het ander niet?

Precies hetzelfde als je zegt "Hey hollander" of "Hey kaaskop". Dat mag allemaal. Maar draai die eens om en het is direct discriminatie. ??????
Nou bij dat voorbeeld van ''hey lange'' mensen vinden langzijn vaak mooi,meeste mensen willen graag lang zijn dus dat wordt als iets positiefs gezien, de meeste mensen willen niet dik zijn..
pi_115189169
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 15:42 schreef Fruscayerdrix het volgende:
Wat zou de gemiddelde mens erger vinden: ten onrechte voor een man dan wel vrouw aangezien worden, of ten onrechte voor een homo/lesbo aangezien worden? :D
Goed voorbeeld, wat is erger... tja stel dat je een omgebouwde man aanspreekt als meneer. Dan is het weer een grove belediging.

Een homo uitmaken voor homo mag (geloof ik) ook niet.

Snap je de discussie?

quote:
Nou bij dat voorbeeld van ''hey lange'' mensen vinden langzijn vaak mooi,meeste mensen willen graag lang zijn dus dat wordt als iets positiefs gezien, de meeste mensen willen niet dik zijn..
Ik heb er geen problemen mee. Maar ik zou ook wel eens kleiner willen zijn en minder willen opvallen. Oftewel hey lange kan ik opvatten als kwetsend, alleen de maatschappij zegt me dan dat ik me niet moet aanstellen.

Overigens zijn er ook mensen die dik mooi vinden dus het is niet per definitie iets negatiefs.


@Voss: Hoe denk je dat ik aan die 5 achter mijn naam kom? :D

[ Bericht 15% gewijzigd door AlfredJKwak5 op 06-08-2012 15:55:42 ]
Er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal. Mijn kant en de verkeerde kant.
Geloof is voor in de kerk, niet voor een merk!
pi_115189235
Haha ts is dik
pi_115189298
It's not too late to change your hikikomori ways!
pi_115189372
Perfect voorbeeld LootAtMe!
Er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal. Mijn kant en de verkeerde kant.
Geloof is voor in de kerk, niet voor een merk!
pi_115189416
quote:
0s.gif Op maandag 6 augustus 2012 15:50 schreef AlfredJKwak5 het volgende:

[..]

Goed voorbeeld, wat is erger... tja stel dat je een omgebouwde man aanspreekt als meneer. Dan is het weer een grove belediging.

Een homo uitmaken voor homo mag (geloof ik) ook niet.

Snap je de discussie?
Abosluut. Het heeft vooral te maken met wat men als beledigend kan ervaren. Het is vrij objectief vast te stellen wanneer iemand lang of dik is, maar blijkbaar wordt voor 'lang' uitmaakt worden minder als belediging ervaren dan voor 'dik' uitgemaakt te worden. Terwijl het er bij beiden dik ( :D ) bovenop ligt..

Sommige zaken liggen vrij gevoelig. Als je mij uitmaakt voor 'blanke' of 'witte' als belediging trek ik dit gezicht: :') Bij zwarte mensen ligt dit toch iets anders, hoewel ze er ook zijn die het geen zak uitmaakt.
Materialism: small things to amuse small minds.
pi_115189788
Player/slet verhaal.

Ik ben vrij klein en vooral niet dik en op mijn werk merk ik dat het meer geaccepteerd is om groot en dik te zijn. terwijl ik in feite de gene ben die wel gezond is.
pi_115189964
quote:
Bij zwarte mensen ligt dit toch iets anders, hoewel ze er ook zijn die het geen zak uitmaakt.
Als ik (als blanke) iemand aanspreek op huidskleur op straat dan noemen ze me een racist. (niet dat ik mezelf automatisch superieur vind, maar dat vat men blijkbaar zo op) Gebeurt het andersom en wordt ik blanke of kaaskop genoemd dan is het heel normaal.

Natuurlijk trek ik me dit niet aan, ik ben een flapuit en zeg wat ik denk. Maar ik vind die reacties rond me heen altijd zo raar. Waarom wordt ik veroordeeld op iets wat een ander wel mag doen. Das meten met 2 maten. Tel daarbij op dat er positieve discriminatie van toepassing is en je kan niets anders de conclusie trekken dat je als blanke Nederlander wordt gediscrimineerd, in je eigen land!

Nee ik klaag er niet over, maar ik klaag wel als ik andere mensen over discriminatie hoor. De zaken liggen in de praktijk namelijk gewoon andersom. Ik zou eigenlijk dolgraag willen weten waarom dat zo is en wat we er eens aan gaan doen hier in Nederland.

quote:
Player/slet verhaal
Ja dat is ook een fantastisch voorbeeld van wat wordt geaccepteerd en wat niet.
Er zitten altijd 2 kanten aan een verhaal. Mijn kant en de verkeerde kant.
Geloof is voor in de kerk, niet voor een merk!
pi_115192721
Positieve discriminatie, houdt discriminatie in stand _O_
  maandag 6 augustus 2012 @ 17:39:44 #25
369415 Bendoe
-|||----------|||-
pi_115194806
Net zoals met: 'de helft van de ministerraad moet vrouw zijn'. Waarom zou dat moeten :') Mannen hebben op sommige functies betere capaciteiten dan vrouwen. Ga niet huilen dat vrouwen nog steeds zielig zijn, de enigen die dat vinden zijn misschien activisten die dit zien bij moslims bijvoorbeeld.

Het is sowieso belachelijk dat er onderscheid wordt gemaakt tussen man/vrouw blank/zwart arm/rijk. Dit zorgt alleen maar voor verdeeldheid en haat tussen bevolkingsgroepen. We zijn gewoon allemaal mensen en moeten geen onderscheid meer maken, de geschiedenis heeft dat wel uitgewezen.
Op vrijdag 24 augustus 2012 21:25 schreef LittleBrownie het volgende:
Boks van Bendoe _O_
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')