abonnement Unibet Coolblue
pi_115121157
Kostenbesparingen en kostenbewustzijn met betrekking tot zorgvraag en gebruik zijn de laatste tijd erg actuele onderwerpen.

Natuurlijk is het van belang dat de zorgkosten betaalbaar blijven voor de samenleving, en slaat de vergrijzing toe. Ook is er nog een wereld te winnen wat betreft besparingen, ook in bureaucratie als je het mij vraagt.

Maar veel initiatieven en voorstellen tot besparingen komen bij zorgverzekeraars vandaan, en ik meen dat ze dit echt niet doen uit bezorgdheid over de betaalbaarheid van de zorg op lange termijn voor de samenleving als geheel. Zorgverzekeraars willen gewoon winst maken, en het liefst ieder jaar weer een beetje meer dan het jaar daarvoor. Uiteraard is besparen daarbij op de lange termijn een voorwaarde.

De discussie rondom de betaalbaarheid van dure behandelingen en medicijnen voor mensen met zeldzame aandoeningen leeft hier enorm, maar er is op meerdere gebieden een verandering gaande bij zorgverzekeraars die mij zorgen baart.

Misschien komt het doordat ik er zelf direct mee te maken krijg. Ik heb namelijk door zuurstoftekort bij mijn geboorte naast een zeer belabberde motoriek ook een neurogene blaas overgehouden, wat inhoudt dat ik vanaf mijn geboorte incontinent ben. Hier is helaas niet veel aan te doen.

Derhalve ben ik al mijn gehele leven aangewezen op het gebruik van incontinentiemateriaal, en dit heb ik ook altijd netjes vergoed gekregen.

Totdat een aantal van de grootste zorgverzekeraars hebben besloten met ingang van 1 juli 2012 jl. de zorgverlener - degene die dus de materialen aan mij en anderen verstrekt - voortaan een vaste maximum dagvergoeding per patiënt te geven, die in een zgn patiëntprofiel moet worden opgenomen, in plaats van dat het materiaal dat is verbruikt wordt vergoed.

Er zijn 6 patiëntprofielen, van lichte incontinentie met een zeer lage maximumdagvergoeding van 12 cent per dag, tot zware incontinentie met een iets minder lage maximum dagvergoeding van ¤ 1,65 per dag. Dit is dus maximaal ¤ 50,32 per maand. Hiervoor moet men dus de betreffende patiënt zijn incontinentiemateriaal leveren.

Nu weet ik ongeveer wat de pakken incontinentiemateriaal kosten die ik en anderen gebruiken, en die kosten zo'n ¤ 20,- tot ¤ 24,- per stuk, en daar heb je in de mate van incontinentie in mijn geval 4 pakken per maand van nodig.

Met een dagvergoeding van maximaal ¤ 1,65 gaan ze dat dus echt niet redden. Dan heb ik hooguit de helft van de benodigde hoeveelheid.

De praktijk wijst uit dat veel apothekers al hebben besloten te stoppen met het leveren van incontinentiemateriaal, en de patiënten doorverwijzen naar grote (medische) postorderbedrijven, of dat er wordt gestuurd in materiaalkeuze omdat men niet voor de gestelde maximum dagvergoeding kan leveren.

Zo zijn er verhalen bekend van mensen die verplicht worden over te stappen naar ander materiaal, terwijl dit met name bij incontinentie zeer nauw luistert, niets is zo persoonlijk als pasvorm, opnamecapaciteit, bruikbaarheid, comfort etc. Ook zijn er mensen die kampen met de zwaarste vorm van incontinentie die nu worden afgescheept met incontinentiemateriaal ter grootte van maandverband omdat dat het enige is dat binnen de maximale dagvergoeding beschikbaar is.

Dit lijkt mij toch niet de bedoeling? Is dit de richting die we uitwillen als samenleving, door zo om te gaan met - dure - chronisch zieken?

Bovendien heeft dit direct invloed op het functioneren in de samenleving van veel mensen. Ik laat mij gelukkig (nog) niet of nauwelijks weerhouden door mijn probleem, maar als ik uit kostenoverwegingen gedwongen wordt over te stappen op materiaal dat niet (helemaal) voldoet, of met veel te weinig materiaal dan belemmerd dat direct mijn functioneren in de samenleving, aangezien ik me niet buiten ga vertonen met het risico op een natte broek.

Ik kan er uiteraard voor kiezen om de helft eventueel zelf te betalen ten einde ik gebruik kan blijven maken van het geschikte materiaal, maar daar ben ik toch niet zo ontzettend duur (aanvullend) voor verzekerd? Daarnaast is dat niet eens voor iedereen betaalbaar.

Overstappen naar een andere zorgverzekeraar heeft weinig nut omdat de grootste zorgverzekeraars dit allemaal al hebben besloten, en de verwachting is dat de overige zorgverzekeraars in 2013 dit zullen overnemen.

Ik dacht dat de marktwerking zou zorgen voor vooruitgang en meer keuzevrijheid? Maar in mijn geval - en voor bijna 1 miljoen incontinentie-lotgenoten met mij - leidt het alleen tot beperking van onze vrijheden.

Dit is slechts één voorbeeld, dat toevallig direct invloed op mijzelf heeft, maar naar mijn mening goed illustreert welke negatieve invloed de marktwerking op de kwaliteit van de zorg uitoefent. Ze kunnen mij niet wijsmaken dat dit voortkomt uit idealen als het betaalbaar houden van de zorg voor de samenleving als geheel, al voelen zorgverzekeraars zich door dergelijke discussies wel gesteund om steeds verder te gaan in dergelijke maatregelen.

Oog houden voor kostenbewustzijn, efficiency en open staan voor besparingen in de zorg is prima, maar ga niet de winst maximaliseren ten kosten van patiënten en het verkopen als noodzakelijke besparingen, of een stuiver besparen ten koste van het welzijn van de patiënt waardoor je uiteindelijk wellicht veel duurder uit zal zijn.

Naar mijn mening kan besparing in de zorg ook zonder dat dit ten koste gaat van keuzevrijheid van de patiënt, of dat direct de kwaliteit van leven wordt aangetast, of dat er wordt gestuurd in het aanbod. Hoeveel zijn deze vrijheden ons waard? Is onze gezondheid en behandeling daarvan niet het meest waardevol?

Hoe denkt met hier op Fok over? :)
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_115121676
Als je geldschuivers de belangrijkste beslissingen laat nemen gooi je zorgverlening de deur uit.

Ik snap jouw frustratie en het lijkt ook gewoon nergens op.

Overigens is het niet alleen voor de patiënten vervelend aan het worden: ook de mensen die het werk doen in de zorg klagen steen en been. Met name omdat zorgverzekeraars een hoop administratie vragen van de zorgverleners, hetgeen ten koste gaat van de zorgverlening (je krijgt straks net zoiets als bij de politie, dat men 80% van de tijd bezig is met formulieren) en niemand ook echt leuk vindt.

Ik vind de ontwikkeling zorgwekkend, maar ik heb niet het idee dat het gaat veranderen. Ook niet met premier Roemer. Het is nl. alsof de zorgverzekeraars de macht hebben gekregen van de overheid en dat daarmee de kaarten voorgoed zijn geschud.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_115121974
Ik denk niet dat je meteen in grote financiële problemen komt van een paar tientjes per maand, al begrijp ik wel dat het zuur is dat je nu een gedeelte zelf zal moeten gaan betalen wat eerder wel vergoed werd.

Wat dat betreft zijn er denk ik wel veel ernstiger voorbeelden te benoemen, waar patiënten voor werkelijk heel hoge bedragen niet meer vergoed krijgen. Die mensen krijgen een groot financieel probleem erbij, naast al het andere ongemak wat ziekte toch al met zich meebrengt.
pi_115122265
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 01:02 schreef Tayu het volgende:
Ik denk niet dat je meteen in grote financiële problemen komt van een paar tientjes per maand, al begrijp ik wel dat het zuur is dat je nu een gedeelte zelf zal moeten gaan betalen wat eerder wel vergoed werd.
Dit komt natuurlijk wel bovenop het eigen risico.

Als je iets vergoed moet je ook gewoon werkelijk vergoeden wat het kost. Jij hebt neem ik aan jouw huis ook verzekerd tegen volle waarde en niet de helft, want anders heb je echt een probleem als jouw huis af fikt...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_115122519
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 00:56 schreef DS4 het volgende:
Als je geldschuivers de belangrijkste beslissingen laat nemen gooi je zorgverlening de deur uit.

Ik snap jouw frustratie en het lijkt ook gewoon nergens op.

Overigens is het niet alleen voor de patiënten vervelend aan het worden: ook de mensen die het werk doen in de zorg klagen steen en been. Met name omdat zorgverzekeraars de overheid een hoop administratie vragen van de zorgverleners, hetgeen ten koste gaat van de zorgverlening (je krijgt straks net zoiets als bij de politie, dat men 80% van de tijd bezig is met formulieren) en niemand ook echt leuk vindt.

Ik vind de ontwikkeling zorgwekkend, maar ik heb niet het idee dat het gaat veranderen. Ook niet met premier Roemer. Het is nl. alsof de zorgverzekeraars overheid de macht heeft gekregen van de overheid zorgverzekeraars en dat daarmee de kaarten voorgoed zijn geschud.
Dat is heel erg triest en dat komt omdat er geen marktwerking is en alles bepaald wordt door de overheid en die moet je daarop dan ook aanspreken. Natuurlijk willen de zorgverzekeraars jou de beste spullen en zorg voor een gunstige prijs leveren maar dat mogen ze niet.
Daarnaast is er nog steeds geen cent winst gemaakt op de basisverzekering.
pi_115122526
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 01:08 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dit komt natuurlijk wel bovenop het eigen risico.

Als je iets vergoed moet je ook gewoon werkelijk vergoeden wat het kost. Jij hebt neem ik aan jouw huis ook verzekerd tegen volle waarde en niet de helft, want anders heb je echt een probleem als jouw huis af fikt...
Ik ben gewoon huurder :)

Ik ben ook aanvullend verzekerd, en toch betaal ik de medicatie voor mijn Pernicieuze Anemie al jarenlang geheel uit eigen zak (ook voor mijn dochter). Dat komt, omdat enkel injecties worden vergoed (die kosten bijna niets), maar je kunt dit ziektebeeld ook behandelen met relatief veel duurdere smelttabletten. Maar die worden niet voorgeschreven door artsen, omdat ze daar dus niets aan kunnen verdienen als jij zelf dat pilletje onder je tong legt. Dat doen ze wel, als jij iedere keer een injectie moet laten zetten door de doktersassistente. En zo leuk zijn die intramusculaire injecties nu ook weer niet. Dus ik betaal die smelttabletten graag uit eigen zak.

Wist je trouwens dat als je doof bent aan beide oren, je maar 1 gehoorapparaat vergoed krijgt? Dit is al vele jaren het geval. En dan hebben we het niet over enkele tientjes.
pi_115122584
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 01:14 schreef Tayu het volgende:

Ik ben gewoon huurder :)
Inboedel dan.

quote:
Ik ben ook aanvullend verzekerd, en toch betaal ik de medicatie voor mijn Pernicieuze Anemie al jarenlang geheel uit eigen zak (ook voor mijn dochter). Dat komt, omdat enkel injecties worden vergoed (die kosten bijna niets), maar je kunt dit ziektebeeld ook behandelen met relatief veel duurdere smelttabletten. Maar die worden niet voorgeschreven door artsen, omdat ze daar dus niets aan kunnen verdienen als jij zelf dat pilletje onder je tong legt. Dat doen ze wel, als jij iedere keer een injectie moet laten zetten door de doktersassistente. En zo leuk zijn die intramusculaire injecties nu ook weer niet. Dus ik betaal die smelttabletten graag uit eigen zak.
Ik zou onmiddellijk van arts veranderen als deze op genoemde grond weigert om de tabletten voor te schrijven.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_115122648
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 00:56 schreef DS4 het volgende:
Als je geldschuivers de belangrijkste beslissingen laat nemen gooi je zorgverlening de deur uit.

Ik snap jouw frustratie en het lijkt ook gewoon nergens op.

Overigens is het niet alleen voor de patiënten vervelend aan het worden: ook de mensen die het werk doen in de zorg klagen steen en been. Met name omdat zorgverzekeraars een hoop administratie vragen van de zorgverleners, hetgeen ten koste gaat van de zorgverlening (je krijgt straks net zoiets als bij de politie, dat men 80% van de tijd bezig is met formulieren) en niemand ook echt leuk vindt.

Ik vind de ontwikkeling zorgwekkend, maar ik heb niet het idee dat het gaat veranderen. Ook niet met premier Roemer. Het is nl. alsof de zorgverzekeraars de macht hebben gekregen van de overheid en dat daarmee de kaarten voorgoed zijn geschud.
Ik heb het inderdaad ook gehoord. De bureaucratie schijnt zelfs enorm te zijn toegenomen sinds de invoering van de "marktwerking" in de zorgsector.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_115122674
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 01:15 schreef DS4 het volgende:

[..]

Inboedel dan.

[..]

Ik zou onmiddellijk van arts veranderen als deze op genoemde grond weigert om de tabletten voor te schrijven.
Van arts veranderen maakt niets uit hoor.

Injectievloeistof heet medicatie, en wordt vergoed door de zorgverzekeraar. Tabletten heten in dit geval voedingssupplementen, en worden niet vergoed. De tabletten die wij gebruiken, kun je ook enkel op recept verkrijgen. Maar je moet ze wel zelf betalen.
pi_115122696
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 01:14 schreef rsfxrs020 het volgende:

[..]

Dat is heel erg triest en dat komt omdat er geen marktwerking is en alles bepaald wordt door de overheid en die moet je daarop dan ook aanspreken. Natuurlijk willen de zorgverzekeraars jou de beste spullen en diensten voor een gunstige prijs leveren maar dat mogen ze niet.
Daarnaast is er nog steeds geen cent winst gemaakt op de basisverzekering.
Ik gok even dat jij bij een zorgverzekeraar werkt, want anders vind ik je een beetje goedgelovig...

De overheid bepaalt wel mee, maar de zorgverzekeraars zijn leidend gemaakt.

En dat ze geen cent winst maken op de basisverzekering zal best. Ze hebben nl. genoeg vermogen verloren op de beurzen om de resultaten "af te dekken" voor vele jaren.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_115122766
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 01:17 schreef Tayu het volgende:

Van arts veranderen maakt niets uit hoor.
Ik ken genoeg artsen die gewoon voorschrijven wat de patiënt wil als het maar niet te gek is.

quote:
Injectievloeistof heet medicatie, en wordt vergoed door de zorgverzekeraar. Tabletten heten in dit geval voedingssupplementen, en worden niet vergoed. De tabletten die wij gebruiken, kun je ook enkel op recept verkrijgen. Maar je moet ze wel zelf betalen.
Het middel wordt ook niet vergoed bij medische noodzaak?

Mag ik de naam ervan? Dan kan ik dat eens even navragen... Wie weet komt er wel iets van een antwoord terug waar je ook wat mee kan.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_115122848
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 01:02 schreef Tayu het volgende:
Ik denk niet dat je meteen in grote financiële problemen komt van een paar tientjes per maand, al begrijp ik wel dat het zuur is dat je nu een gedeelte zelf zal moeten gaan betalen wat eerder wel vergoed werd.

Wat dat betreft zijn er denk ik wel veel ernstiger voorbeelden te benoemen, waar patiënten voor werkelijk heel hoge bedragen niet meer vergoed krijgen. Die mensen krijgen een groot financieel probleem erbij, naast al het andere ongemak wat ziekte toch al met zich meebrengt.
Het gaat mij niet om die paar tientjes per maand. Het gaat bij mij vermoedelijk om ¤ 43,- per maand als ik zou besluiten zelf mijn benodigde materiaal in te kopen.

Maar dit komt zoals DS4 al zei inderdaad bovenop het eigen risico van ¤ 200,- en dat zijn niet de enige kosten waarmee je te maken krijgt als je kampt met incontinentie. Ik heb bijvoorbeeld het geluk dat mijn gemeente op medische indicatie een gratis extra huisvuil container verstrekt en deze container speciaal bestemd voor medisch afval gratis ledigt, maar vele mensen hebben dit voordeel niet. Hier hebben ze dus ook extra kosten voor, en dan heb je nog extra hulpmiddelen die niet vergoed worden zoals beschermbroekjes die gedragen worden over het incontinentiemateriaal om doorlekken te voorkomen, en deze zijn echt schreeuwend duur (dat moet echt goedkoper kunnen).

Jaarlijks kom ik dus zo op ¤ 800,- die ik kwijt ben dankzij mijn chronische aandoening, en dat niet vergoed wordt door mijn zorgverzekeraar. Voor mij misschien niet zo'n probleem, maar voor mensen met een minimuminkomen wellicht wel.

Maar ik denk dat je soortgelijke werkwijzen van zorgverzekeraars ook bij verstrekking en vergoeding van andere medicijnen en hulpmiddelen voor andere aandoeningen gaat terugzien.

[ Bericht 1% gewijzigd door Tomatenboer op 05-08-2012 01:36:11 ]
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_115122874
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 01:20 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ik ken genoeg artsen die gewoon voorschrijven wat de patiënt wil als het maar niet te gek is.

[..]

Het middel wordt ook niet vergoed bij medische noodzaak?

Mag ik de naam ervan? Dan kan ik dat eens even navragen... Wie weet komt er wel iets van een antwoord terug waar je ook wat mee kan.
Natuurlijk, daarom kreeg mijn dochter het ook voorgeschreven van de internist, en ben ik het vervolgens ook gaan gebruiken ipv die heel vervelende injecties.

Het wordt niet vergoed door de zorgverzekeraar, het betreft Dibencozide Complex.
pi_115123042
Ik ga het eens navragen zodra mijn vrouw weer terug is.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_115123063
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 01:26 schreef DS4 het volgende:
Ik ga het eens navragen zodra mijn vrouw weer terug is.
Ik ken het antwoord al :D
  zondag 5 augustus 2012 @ 01:30:15 #16
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_115123174
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 01:08 schreef DS4 het volgende:

[..]

Dit komt natuurlijk wel bovenop het eigen risico.

Als je iets vergoed moet je ook gewoon werkelijk vergoeden wat het kost. Jij hebt neem ik aan jouw huis ook verzekerd tegen volle waarde en niet de helft, want anders heb je echt een probleem als jouw huis af fikt...
En dat eigen risico is dus, met die achterlijke verhogingen, erg zuur. Voor chronisch zieken is het namelijk gewoon een lastenverhoging. En dat terwijl het elk jaar nog maar de vraag is of alles nog wel vergoed wordt. Dan word je dus dubbel genaaid.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
pi_115123194
Overigens zijn zorgverzekeraars verplicht om vanuit de basisverzekering voldoende medicijnen of in dit geval incontinentiemateriaal te verstrekken, dus dan lijken methodes zoals nu worden toegepast mij behoorlijk op het randje.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_115123264
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 01:27 schreef Tayu het volgende:

Ik ken het antwoord al :D
Ik ga het toch vragen.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  zondag 5 augustus 2012 @ 01:33:41 #19
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_115123322
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 01:14 schreef Tayu het volgende:

Wist je trouwens dat als je doof bent aan beide oren, je maar 1 gehoorapparaat vergoed krijgt? Dit is al vele jaren het geval. En dan hebben we het niet over enkele tientjes.
Ehm nee, en zeker niet "al vele jaren".
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_115123516
quote:
1s.gif Op zondag 5 augustus 2012 01:33 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ehm nee, en zeker niet "al vele jaren".
Toch is het zo. Een vriendin van mij is vanaf haar geboorte aan beide oren doof. Je krijgt slechts 1 gehoorapparaat vergoed. De andere mag je zelf betalen.
pi_115123585
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 01:38 schreef Tayu het volgende:

[..]

Toch is het zo. Een vriendin van mij is vanaf haar geboorte aan beide oren doof. Je krijgt slechts 1 gehoorapparaat vergoed. De andere mag je zelf betalen.
Als dat het geval is, dan praat deze halfbakken vergoeding de andere halfbakken vergoeding toch niet recht?

Je lijkt het te willen relativeren met genoemde voorbeeld. Maar vooropgesteld dat ik 1 gehoorapparaat vergoeden terwijl er 2 nodig zijn ook half werk vindt waarbij de zorgverzekeraar zich er gemakkelijk vanaf lijkt te maken, heb je volgens mij slechts eens in de paar jaar nieuwe gehoorapparaten nodig, en zijn patiënten die bijv aangewezen zijn op het gebruik van incontinentiemateriaal jaarlijks sowieso zo'n ¤ 800,- kwijt welke niet vergoed worden door de zorgverzekeraar, of worden ze afgescheept met niet effectief materiaal.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_115123614
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 01:14 schreef Tayu het volgende:

Wist je trouwens dat als je doof bent aan beide oren, je maar 1 gehoorapparaat vergoed krijgt? Dit is al vele jaren het geval. En dan hebben we het niet over enkele tientjes.
Waar precies stop je dat apparaat dan eigenlijk in?
  zondag 5 augustus 2012 @ 01:41:28 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_115123619
quote:
0s.gif Op zondag 5 augustus 2012 01:38 schreef Tayu het volgende:

[..]

Toch is het zo. Een vriendin van mij is vanaf haar geboorte aan beide oren doof. Je krijgt slechts 1 gehoorapparaat vergoed. De andere mag je zelf betalen.
Ik heb nog nooit het ene toestel zelf hoeven betalen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_115123709
quote:
1s.gif Op zondag 5 augustus 2012 01:41 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit het ene toestel zelf hoeven betalen.
Dan heb je of "mazzel" of een goede zorgverzekeraar.

"Er geldt een indicatie voor één hoortoestel bij een drempelverlies op het beste oor van 35 dB gemiddeld bij 1000, 2000 en 4000 Hz én indien het spraakverstaan minimaal 20% verbetert door dit hoortoestel, of:
Er geldt een indicatie voor twee hoortoestellen als de winst van het spraakverstaan minimaal 10% bedraagt ten opzichte van de aanpassing met één hoortoestel, dan wel het richtinghoren hersteld wordt tot een hoek van 45 graden."

http://www.hoorwijzer.nl/(...)/hoortoestellen.html
pi_115123736
quote:
5s.gif Op zondag 5 augustus 2012 01:41 schreef rsfxrs020 het volgende:

[..]

Waar precies stop je dat apparaat dan eigenlijk in?
Jij bent de lolligste thuis?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')