FOK!forum / Cultuur & Historie / Het ontstaan van de Luchtvaartafdeling
Nibb-itdonderdag 2 augustus 2012 @ 17:50
Ben me de laatste tijd wat meer aan het verdiepen in de Nederlandse militaire luchtvaartgeschiedenis vanaf omstreeks 1900. Natuurlijk staat er veel in boeken maar op het internet zijn zo nu en dan ook nog wel eens hele mooie dingen te vinden. Mars et Historia is een vereniging die zich bezig houdt met 'militaire geschiedenis, in het bijzonder die van Nederland en de (voormalige) overzeese gebiedsdelen'. De website is dus zeker het uitpluizen waard. Het volgende artikel komt uit het kwartaalblad, welke op de website gepubliceerd is.

Alle aanvullingen aan met betrekking tot dit onderwerp zijn natuurlijk welkom!

Het ontstaan en de vroege ontwikkeling van de militaire Luchtvaartafdeling in Nederland: De opkomst van het vliegtuig als nieuw wapensysteem in de Nederlandse krijgsmacht.
Door drs. F. Anders (Mars et Historia)

Inleiding
De militaire vliegbasis Soesterberg gaat sluiten in 2007. De bakermat van de Nederlandse militaire luchtvaart heeft zijn langste tijd gehad. De gedachten gaan dan automatisch uit naar het roemrijke verleden van deze luchtmachtbasis. Hoe begon het allemaal en wie waren de mannen die in de eerste jaren van het bestaan van de vliegbasis de stuwende krachten waren achter de ontwikkeling ervan? En uiteraard rijst de vraag: waarom kreeg het militaire vliegtuig in Nederland vaste grond onder de voeten?
Hieronder geef ik een korte beschrijving van mensen en gebeurtenissen die belangrijk zijn geweest voor de vroege ontwikkeling van het luchtwapen in Nederland. Achtereenvolgens behandel ik de generaal C.J. Snijders, de nationale politiek, Walaardt Sacré, de Eerste Wereldoorlog en de zogenaamde vliegtuiginterneringen.

4b0f62a6.jpg
Fokker C.I no. 545 op Vliegbasis Soesterberg. De LVA bestelde eind 1919 60 stuks, die in 1920 werden afgeleverd. Deze toestellen ontvingen de registratie 485 t/m 544. Uit losse onderdelen werden door het Luchtvaartbedrijf nog eens vijf toestellen gebouwd, die de registraties 545 t/m 549 toegewezen kregen.

Generaal C.J. Snijders.
Een belangrijke rol bij het ontstaan van de militaire luchtvaart in Nederland was weggelegd voor generaal C.J. Snijders. Deze genieofficier was opperbevelhebber van de Land- en Zeemacht van 1913 tot 1918. Hiervoor, in 1909, ontwikkelde hij plannen om binnen het Nederlandse leger te komen tot een structurele aanpak van het vraagstuk van de militaire luchtvaart. Snijders was op dat moment souschef van de Generale Staf.(1) Hij legde zich serieus toe op bestudering van een mogelijke rol van het vliegtuig als nieuw onderdeel van de landstrijdkrachten. Hij probeerde te komen tot concrete voorstellen voor de oprichting van een luchtvaartorganisatie binnen het Nederlandse leger.(2)

1. In de rang van Generaal-majoor.
2. R. de Winter, Hendrik Walaardt Sacré 1873-1949: leven voor de luchtvaart (Den Haag 1992) 45


Lees de rest van het artikel hier.

[ Bericht 2% gewijzigd door Nibb-it op 17-08-2012 00:29:03 ]
Nibb-itdonderdag 2 augustus 2012 @ 23:10
Een gecrashte Fokker D.VII met marine-registratienummer D-22. De D.VII's voor de Marine Luchtvaartdienst werden in 1920 afgeleverd en waren allemaal voorzien van een BMW IIIa motor. Ik vermoed dat de foto is genomen bij De Kooy, te zien aan de marineman rechts op de foto.
In 1921 is van de oranje bol als roundel afgestapt, wie weet er waarom?.

198ac882.jpg

[ Bericht 7% gewijzigd door Nibb-it op 17-08-2012 00:29:21 ]
Nemephiszondag 5 augustus 2012 @ 01:13
Ik weet zelf niet bijzonder veel af van WO I vliegmachines, mijn voorliefde ligt bij vliegend wapentuig uit de WOII:
f_01.jpg

Maar er is iemand op het modelbouwforum waar ik rondhang die wellicht het antwoord weet want diegene bouwt allemaal historisch verantwoorde modellen: klikkerdeklik
Nibb-itzondag 5 augustus 2012 @ 12:46
Oeh nice ^O^
Nemephiszondag 5 augustus 2012 @ 13:54
quote:
Da's feitelijk een makkie als je beseft dat 'wij' in die tijd ook nog een aantal eilandjes bestuurden, Nederlands-Indië geheten. Aangezien de Japanners als nationaliteitskenmerk op hun vliegtuigen een rode cirkel gebruik(t)en die op afstand niet of nauwelijks te onderscheiden is van een oranje cirkel heeft men besloten een ander kenmerk te ontwerpen en dat is de huidige rozet geworden. Frappant genoeg beweerden de Duitsers eind jaren dertig dat die rozet op afstand niet te onderscheiden was van de Britse roundel (als kul excuus op het protest dat de Duitsers neutrale Nederlandse vliegtuigen hadden beschoten) en werd - als proef - een aantal vliegtuigen wederom voorzien van een oranje cirkel, nu met een zwarte omranding. Uit Nederlands-Indië kwam toen logischerwijs bezwaar en is de cirkel gewijzigd in een driehoek.
Nibb-itzondag 5 augustus 2012 @ 17:08
Thanks! Heb zelf ook nog even verder gezocht, komt nota bene zeer uitgebreid ter sprake op de site die ik in de OP linkte: http://www.marsethistoria.nl/pdf/Jaargang%2022/Mars-j22-n04.pdf (vanaf p.121)
Nibb-itdonderdag 9 augustus 2012 @ 23:20
Tof forum trouwens, ben fan van je Buffalo!

[ Bericht 38% gewijzigd door Nibb-it op 09-08-2012 23:44:28 ]
Nemephisvrijdag 10 augustus 2012 @ 03:31
Met dat Buffalo-wrak moet ik binnenkort weer 'es verder, het ligt nu stof te happen...
'k Heb één keer een dubbeldekker-model gemaakt, maar dat gepriegel met die touwtjes voor de spanlijnen.. da's niks voor mij.

Als je foto's wilt zien van de eerste gevechtsvliegtuigen dan moet je even op de site van Wingnuts rondkijken. Er staan veel detail-foto's op zoals die hieronder. Kun je zien wat voor fragiele dingen het eigenlijk waren.
DH.9a%20F1010%20-%20RAF%20museum%20Hendon%20UK.%20Cockpit%20detail%20%281%29.jpg

Sommige toestellen waren ontzettend moeilijk te vliegen door de krachten van de rotatie-motor die invloed hadden op de besturing. Niet alleen de propeller draaide, alle cylinders draaiden ook mee. Dit is zo'n motor:
Nibb-itvrijdag 10 augustus 2012 @ 12:23
Kwam dit nog tegen, vakmanschap _O_: http://forum.largescaleplanes.com/index.php?showtopic=32380

[ Bericht 21% gewijzigd door Nibb-it op 10-08-2012 12:40:47 ]
Nemephisvrijdag 10 augustus 2012 @ 16:02
[offtopic]

Het kan nog veel zieker qua modelbouw: Jouw voorbeeld is op een kant en klaar bouwpakket gebaseerd, dit is echter helemaal home-made:

ForanFD4.jpg

bron - 't kan zijn dat je 'n paar keer op F5 moet drukken voordat de foto's tevoorschijn komen

[/offtopic]