quote:
Maar juist de combinatie landschap en mensen maakt voor mij het moeilijk om een camera te vinden die hier allebei in uitblinkt?
Oh? Gewoon een wideangle die bij zo'n 24mm begint voor landschappen en voor portretfoto's zo'n 50 - 85mm. Zou je aan zo'n 4x zoom a genoeg kunnen hebben in principe? Kun je je nu niet redden met die 3x zoom van je IXUS dan?
In principe zou een ongetweakte foto neutraal moeten zijn die je in-camera en in post-production kan tweaken om warmer te maken. Dus eigenlijk is dat geen thema.
De beste sfeer met warme kleuren en interessante schaduwpartijen leg je vaak vast rond zonsopkomst en zonsondergang. Of gewoon 's avonds bij sfeerlicht, zoals kaarsen en lampjes. Daarvoor kun je het beste iets met een grote sensor hebben en een lens die lichtsterk is.
Tegenwoordig wordt er vaak geracet om de getalletjes te verhogen, zo heb je steeds meer zoom en steeds meer pixels. De koper denkt dat het automatisch beter is, maar dat hoeft niet per se.
› Des te meer zoom, des te meer elementen dus in de lens gaat en hoe meer licht er 'verloren' gaat van het moment van lichtinval tot de afgifte aan de sensor. Een lens heeft ook een bepaalde 'sweetspot'. Bevindt zich deze in het midden krijg je dus op wideangle en vol ingezoomd niet de optimale kwaliteit. Hoe kleiner de zoomrange, hoe kleiner de afstand tot de sweetspot, hoe minder dat verlies. Lichtsterk is zo'n beetje f1.4~f2.8, alles daarboven is vrij normaal, alles richting f4~f5.6 en hoger is niet zo geschikt voor situaties met mindere lichtcondities. De beste lichtsterkte heb je op wideangle, op het tele-einde heeft een lens de zwakste lichtsterkte. Soms heb je te weinig licht om vol ingezoomd een goede foto te kunnen maken. Hierdoor moet je de sluiter langer openhouden zodat elke pixel langer/meer licht vangt. Dit echter introduceert weer bewegingsonscherpte omdat alles wat verandert tijdens de 'exposure' ook vast wordt gelegd. Je krijgt dan van die 'blurry' foto's. Het is dan ook zaak dat je camera een goede ingebouwde stabilisatie hebt. De camera-shake, doordat je de camera met de hand niet perfect kunt stilhouden wordt dan sterk verminderd. Echter heb je nog wel dat bijvoorbeeld bewegende mensen of auto's bewegingsonscherpte krijgen. Dan zou je de sluitertijd moeten verkorten om dat tegen te gaan, maar dat gaat niet bij lenzen die niet lichtsterk zijn (niet zo'n laag f-getal hebben). Dan kun je alleen nog de ISO (de digitale gevoeligheid/versterking van de inputs) verhogen. Dit resulteert alleen weer in ruis.
› Megapixels vliegen je tegenwoordig ook om de oren. Maar als een sensor in fysieke grootte niet verandert... maar wel meer pixels heeft, betekent dat dat elke pixel op die sensor een minder groot oppervlak heeft en dus de lichtvangcapaciteit per pixel achteruitgaat. Zodra een sensor qua fysieke afmetingen groter is én meer megapixels heeft dan is dat geen probleem, maar 18 megapixels krammen in een kleine sensor heeft niet heel veel zin in mijn ogen.
Je kijkt nu naar travelcompacts... maar vraag je af of je dat nodig hebt, 't zijn meer camera's voor de normale consument en gewoon wat geinige plaatjes voor hun Facebook-album willen schieten. Wil je meer uit je foto's halen kun je anders misschien veel beter een premium compact halen. Er zijn leuke modellen zoals Canon's S95 of S100, maar ook Panasonics LX5 of de Olympus XZ-1 om maar eens iets te noemen. Die hebben weliswaar niet al te veel zoom, maar hebben wel een grote sensor en een vrij lichtsterke lens, waarmee je schitterende foto's kunt maken. Just a thought.
Eventueel 2e hands een z.g.a.n. aanschaffen om geld te besparen.
Verder loont het te kijken op sites als:
www.cameralabs.com //
www.snapsort.com //
http://sortable.com/find-cameras
The ripple effect starts with making a splash ~ Life is not a dish of copy pasta ~ ⳽ᖾiz