abonnement Unibet Coolblue
pi_114805223
Wat ik me dus al een tijd afvraag is het volgende: stel dat ik als ondernemer een oude grijs kenteken bus koop uit laten we zeggen 2001, een Peugeot Partner bijvoorbeeld. En ik wil dat ding gebruiken voor een beginnend eigen bedrijf. Dan betaal ik aan wegenbelasting iets van ¤300 p/j.
Moet ik daarnaast dan ook nog bijtelling gaan betalen, of geldt dat alleen voor lease-auto's? En zo ja, wat zijn dan grof geschat de totale belastingkosten aan die auto per jaar?
En hoe te handelen om die eventuele bijtelling voor deze auto zo laag mogelijk te krijgen?
  zondag 29 juli 2012 @ 15:49:39 #2
302018 Grielen
Ave est autem verbum
pi_114805669
Bij privégebruik over catalogusprijs inclusief BPM en BTW wel ja. Dit kostte mij 10 seconden googlen en 30 seconden lezen.

http://www.autobelastingen.nl/text.php?t_ID=62

http://www.zzp-nederland.nl/artikel/bijtelling-grijs-kenteken
hier schreef kensei: haha komen
hier schreef UnicornFarts: Ik weet dat SV heet is, Grielen heet is, maar van jou heb ik nog geen bewijs.
pi_114806631
Bedankt, ik heb natuurlijk ook al uitgebreid gezocht. Maar ik kom er gewoon niet uit om een totaalplaatje te krijgen van de bijtelling die je kan verwachten bij zo'n bestelauto van 10 jaar oud bij gemengd prive/ zakelijk gebruik en iets van 15-20.000km p/j.
En als er inderdaad flink bijtelling moet worden betaald. Dan kan je toch beter die bestelauto prive gaan rijden? :? Dan betaal je misschien de volle mep aan wegenbelasting, maar dat is dan ¤800 ipv ¤300. Dat scheelt ¤500.

[ Bericht 10% gewijzigd door Mercer op 29-07-2012 16:16:52 ]
pi_114810461
Bijtelling heeft niets te maken met wegenbelasting maar eerder met inkomstenbelasting. Wegenbelasting betaal je hoe dan ook, de vraag is alleen of je die vanuit je prive of vanuit je zaak rekent. Ik ga er even vanuit dat prive/zakelijk grofweg 50/50 is, dan heb je twee keuzes:

- je auto houd je prive; voor je zakelijke kilometers mag je E 0,19 opvoeren als kosten voor je bedrijf.
- alle kosten betaal je vanuit prive.

Of je maakt je auto zakelijk, dan mag je de kosten voor het rijden van je auto (dus inclusief wegenbelasting en onderhoud) opvoeren als bedrijfskosten. Dan krijg je wel met bijtelling te maken. Afhankelijk van hoe vervuilend je auto is moet je over de cataloguswaarde een percentage toevoegen aan je inkomen. Dus stel, je busje kostte nieuw E 20.000, en hij valt in het 20%-tarief, dan moet je E 4.000,- bij je inkomen optellen voor het bepalen van hoeveel inkomstenbelasting je moet betalen.

Als je trouwens je auto bijna alleen maar zakelijk of bijna alleen maar prive gebruikt dan mag je niet kiezen maar moet je je auto zakelijk respectievelijk prive houden. Wat het handigst is kun je misschien het beste even overleggen met je accountant of boekhouder.

Is het zo een beetje duidelijk?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')