http://www.telegraaf.nl/b(...)met_derivaten__.htmlquote:Mbo's gokken met derivaten
door Ruben Koops
DEN HAAG - Mbo-scholen lopen grote financiėle risico’s door speculatie met geld dat is bestemd voor huisvesting en onderwijs. Zeker vier grote mbo’s hebben zich in de afgelopen jaren verzekerd tegen hoge rentes op hun lening. Maar die bescherming vormt nu een miljoenenrisico dat als een donkere wolk boven de begroting hangt.
Dat blijkt uit onderzoek door De Telegraaf naar de jaarrekening over 2011 van acht grote onderwijsinstellingen.
In de afgelopen tien jaar hebben veel mbo’s hypotheken of andere leningen afgesloten om nieuwe gebouwen te kunnen kopen. De geleende bedragen moeten worden terugbetaald met rente. Om zich tegen renteschommelingen te beschermen hebben de scholen via banken zogenaamde 'derivaten' afgesloten. Het gaat om 'swaps', verzekeringen die een vast rentepercentage beloven als de rente op de geldmarkt stijgt.
Maar in de afgelopen jaren is de rente vooral gedaald. Daarom vormen de verzekeringen die scholen hebben afgesloten nu een financieel blok aan het been. Dit is het geval bij de ROC’s West-Brabant, Midden Nederland, Zadkine (Rotterdam) en Albeda College (Rotterdam). Als scholen van de derivaten afwillen, moeten ze diep in de buidel tasten. En als scholen onverwachts in geldproblemen komen, zoals recentelijk is gebeurd bij de Amsterdamse onderwijsmoloch Amarantis, moeten de verzekeringen worden afgekocht. In het geval van Amarantis kostte dit 7 miljoen euro, dat deels werd opgebracht door de rest van de mbo-sector.
Het staat echter in geen verhouding tot de invloed van een goede docent! Kijk naar hoeveel scholen/universiteiten er megalomane gebouwen neerzetten, het kan niet hip/duur/hoog genoeg zijn, enorme overkappingen, alles om maar op te vallen. En na twee weken is iedereen eraan gewend, net als een "lelijk" gebouw trouwens.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 07:33 schreef TR08 het volgende:
Op zich kan de kwaliteit van een gebouw een enorme invloed hebben op de kwaliteit van het onderwijs. Let wel: Kan. Je moet die invloed ook weer niet overschatten.
Kan, inderdaad. In een ideale wereld zou een tyfuslelijk gebouw dat toevallig ook nog eens uitstekend geventileerd is, ruime gangen en klaslokalen heeft en ook nog eens redelijke isolatie heeft voldoende zijn voor een school. In de praktijk is het echter zo dat scholen leerlingen 'moeten' werven en daarvoor heb je hippe gebouwen nodig. Kennelijk.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 07:33 schreef TR08 het volgende:
Op zich kan de kwaliteit van een gebouw een enorme invloed hebben op de kwaliteit van het onderwijs. Let wel: Kan. Je moet die invloed ook weer niet overschatten.
't budget van het VO is tussen 1998 en 2011 van 7.1 miljard gulden naar 6.6 miljard euro gegaan, zo uit mijn hoofd. Zoek 't straks wel op. Vraag me af waar dat geld heen is gegaan - verdubbeling van de lumpsum terwijl salaris leraar - schijnt grootste kostenpost op begroting te zijn - ongeveer 30-35 % omhoog is gegaan in die tijd (ongeveer inflatie-gelijk). Dat gat is te groot om uitgelegd te worden door "meer leraren" of "hogere eindsalarissen".quote:Op vrijdag 27 juli 2012 07:09 schreef Pietverdriet het volgende:
Meer geld naar het Onderwijs en dan maar hopen dat het beter wordt is dus duidelijk niet de oplossing
Het lijkt me dan ook geen zorgvuldige berichtgeving. Zoals ik het lees wordt er relatief veel betaald voor leningen omdat de rente is gedaald maar ze zich ingedekt hebben tegen rentestijgingen.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 07:33 schreef TR08 het volgende:
Hoe kan het trouwens zo zijn dat een simpele "verzekering" nu ineens een miljoenen risico moet zijn? Je betaalt toch gewoon je premie en dan ben je klaar
Misschien heeft ook iets te maken met de ambitie om de helft van Nederland 'hogeropgeleid' te kunnen noemen.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 11:34 schreef Omentuva het volgende:
't budget van het VO is tussen 1998 en 2011 van 7.1 miljard gulden naar 6.6 miljard euro gegaan, zo uit mijn hoofd. Zoek 't straks wel op. Vraag me af waar dat geld heen is gegaan - verdubbeling van de lumpsum terwijl salaris leraar - schijnt grootste kostenpost op begroting te zijn - ongeveer 30-35 % omhoog is gegaan in die tijd (ongeveer inflatie-gelijk). Dat gat is te groot om uitgelegd te worden door "meer leraren" of "hogere eindsalarissen".
Ja precies. En dus hebben ze een keurig van tevoren voorspelde cashflow waar ze prima hun begroting op konden en kunnen baseren.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 12:52 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Het lijkt me dan ook geen zorgvuldige berichtgeving. Zoals ik het lees wordt er relatief veel betaald voor leningen omdat de rente is gedaald maar ze zich ingedekt hebben tegen rentestijgingen.
De zaken die je hier noemt zijn echt een hele kleine fractie van het totale onderwijsbudget.quote:Op vrijdag 27 juli 2012 14:37 schreef Leevancleef het volgende:
Er hoeft niet per se meer geld naar het onderwijs. Er wordt een hoop verspild, met name door medewerkers van overheidsinstellingen. Als niet functionerende medewerkers worden ontslagen (de uni is geen sociale werkplaats!), alfa-PhD-studenten geen veel te dure macs meer mogen kopen op kosten van de uni (hebben ze niet nodig) en hoogleraren geen veel te dure vliegtickets meer declareren omdat ze bij het goedkopere ticket twee uur moeten wachten op een luchthaven is er al veel gewonnen. Dit zijn maar een paar praktijkvoorbeelden, er speelt nog veel meer.
Daarnaast zou het een goed idee zijn om minder studenten toe te laten. Er worden ieder jaar op alle uni;s'tig eerstejaars aangenomen die geen werkwoorden kunnen vervoegen en hun moderne vreemde talen niet beheersen. Die mensen hebben het niveau veelal helemaal niet en ze zijn een blok aan het been van de betere studenten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |