abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 27 juli 2012 @ 07:09:19 #1
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_114709095
Dat is altijd de oplossing, meer geld naar het onderwijs, er moet meer geld naar het onderwijs.
Maar wat gebeurd er met dat geld?
quote:
Mbo's gokken met derivaten
door Ruben Koops
DEN HAAG - Mbo-scholen lopen grote financiėle risico’s door speculatie met geld dat is bestemd voor huisvesting en onderwijs. Zeker vier grote mbo’s hebben zich in de afgelopen jaren verzekerd tegen hoge rentes op hun lening. Maar die bescherming vormt nu een miljoenenrisico dat als een donkere wolk boven de begroting hangt.

Dat blijkt uit onderzoek door De Telegraaf naar de jaarrekening over 2011 van acht grote onderwijsinstellingen.

In de afgelopen tien jaar hebben veel mbo’s hypotheken of andere leningen afgesloten om nieuwe gebouwen te kunnen kopen. De geleende bedragen moeten worden terugbetaald met rente. Om zich tegen renteschommelingen te beschermen hebben de scholen via banken zogenaamde 'derivaten' afgesloten. Het gaat om 'swaps', verzekeringen die een vast rentepercentage beloven als de rente op de geldmarkt stijgt.

Maar in de afgelopen jaren is de rente vooral gedaald. Daarom vormen de verzekeringen die scholen hebben afgesloten nu een financieel blok aan het been. Dit is het geval bij de ROC’s West-Brabant, Midden Nederland, Zadkine (Rotterdam) en Albeda College (Rotterdam). Als scholen van de derivaten afwillen, moeten ze diep in de buidel tasten. En als scholen onverwachts in geldproblemen komen, zoals recentelijk is gebeurd bij de Amsterdamse onderwijsmoloch Amarantis, moeten de verzekeringen worden afgekocht. In het geval van Amarantis kostte dit 7 miljoen euro, dat deels werd opgebracht door de rest van de mbo-sector.
http://www.telegraaf.nl/b(...)met_derivaten__.html

De Telegraaf natuurlijk, roeptoeteren velen hier,
VPRO Dan maar?
http://programma.vpro.nl/(...)gen/aflevering2.html
De Slag om Nederland liet zien dat HBO's in Nederland Miljarden bestemd voor beter onderwijs in gebouwen hebben gepompt.

Meer geld naar het Onderwijs en dan maar hopen dat het beter wordt is dus duidelijk niet de oplossing
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 27 juli 2012 @ 07:33:57 #2
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_114709192
Op zich kan de kwaliteit van een gebouw een enorme invloed hebben op de kwaliteit van het onderwijs. Let wel: Kan. Je moet die invloed ook weer niet overschatten.

Wat ik alleen niet snap is dat zo'n school niet gewoon voor een lange rentevaste periode gekozen heeft in plaats van de korte rentevaste periode met daarop zo'n verzekering. Of tenminste: Dat ze dat nu zo'n pijn moet doen.

Je kunt er op wachten dat er nadat die verzekering afgekocht is de rente weer een keer stijgt en dan schreeuwt de branche natuurlijk ook weer moord en brand.

Hoe kan het trouwens zo zijn dat een simpele "verzekering" nu ineens een miljoenen risico moet zijn? Je betaalt toch gewoon je premie en dan ben je klaar :?
  vrijdag 27 juli 2012 @ 08:09:38 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_114709407
quote:
99s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 07:33 schreef TR08 het volgende:
Op zich kan de kwaliteit van een gebouw een enorme invloed hebben op de kwaliteit van het onderwijs. Let wel: Kan. Je moet die invloed ook weer niet overschatten.
Het staat echter in geen verhouding tot de invloed van een goede docent! Kijk naar hoeveel scholen/universiteiten er megalomane gebouwen neerzetten, het kan niet hip/duur/hoog genoeg zijn, enorme overkappingen, alles om maar op te vallen. En na twee weken is iedereen eraan gewend, net als een "lelijk" gebouw trouwens.

Maar ach, ik ging er altijd vanuit dat geld voor "onderwijsverbetering" in "een commissie" verdween, derivaten en gebouwen is weer eens iets anders.
censuur :O
  vrijdag 27 juli 2012 @ 10:36:47 #4
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_114711956
Precies gebouwen zijn nutteloos.

Gewoon die tafels in een veld.... wacht tafels zijn ook maar nutteloos. Gewoon die leraar voor een groep kinderen op een grasveld zetten en lesgeven maar. Spotgoedkoop.
pi_114713673
quote:
99s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 07:33 schreef TR08 het volgende:
Op zich kan de kwaliteit van een gebouw een enorme invloed hebben op de kwaliteit van het onderwijs. Let wel: Kan. Je moet die invloed ook weer niet overschatten.
Kan, inderdaad. In een ideale wereld zou een tyfuslelijk gebouw dat toevallig ook nog eens uitstekend geventileerd is, ruime gangen en klaslokalen heeft en ook nog eens redelijke isolatie heeft voldoende zijn voor een school. In de praktijk is het echter zo dat scholen leerlingen 'moeten' werven en daarvoor heb je hippe gebouwen nodig. Kennelijk.

Hoewel ik wel moet toegeven dat dit ding toch wel vreselijk cool is. :P



[/offtopic]

quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 07:09 schreef Pietverdriet het volgende:

Meer geld naar het Onderwijs en dan maar hopen dat het beter wordt is dus duidelijk niet de oplossing
't budget van het VO is tussen 1998 en 2011 van 7.1 miljard gulden naar 6.6 miljard euro gegaan, zo uit mijn hoofd. Zoek 't straks wel op. Vraag me af waar dat geld heen is gegaan - verdubbeling van de lumpsum terwijl salaris leraar - schijnt grootste kostenpost op begroting te zijn - ongeveer 30-35 % omhoog is gegaan in die tijd (ongeveer inflatie-gelijk). Dat gat is te groot om uitgelegd te worden door "meer leraren" of "hogere eindsalarissen".
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_114716423
quote:
99s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 07:33 schreef TR08 het volgende:

Hoe kan het trouwens zo zijn dat een simpele "verzekering" nu ineens een miljoenen risico moet zijn? Je betaalt toch gewoon je premie en dan ben je klaar :?
Het lijkt me dan ook geen zorgvuldige berichtgeving. Zoals ik het lees wordt er relatief veel betaald voor leningen omdat de rente is gedaald maar ze zich ingedekt hebben tegen rentestijgingen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 11:34 schreef Omentuva het volgende:

't budget van het VO is tussen 1998 en 2011 van 7.1 miljard gulden naar 6.6 miljard euro gegaan, zo uit mijn hoofd. Zoek 't straks wel op. Vraag me af waar dat geld heen is gegaan - verdubbeling van de lumpsum terwijl salaris leraar - schijnt grootste kostenpost op begroting te zijn - ongeveer 30-35 % omhoog is gegaan in die tijd (ongeveer inflatie-gelijk). Dat gat is te groot om uitgelegd te worden door "meer leraren" of "hogere eindsalarissen".
Misschien heeft ook iets te maken met de ambitie om de helft van Nederland 'hogeropgeleid' te kunnen noemen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 27 juli 2012 @ 14:30:57 #7
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_114719926
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 12:52 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het lijkt me dan ook geen zorgvuldige berichtgeving. Zoals ik het lees wordt er relatief veel betaald voor leningen omdat de rente is gedaald maar ze zich ingedekt hebben tegen rentestijgingen.

Ja precies. En dus hebben ze een keurig van tevoren voorspelde cashflow waar ze prima hun begroting op konden en kunnen baseren.

Ik zie niet waarom lage rente nu ineens oorzaak kan zijn voor een cashflow probleem. De tekorten komen hoogstens ergens anders vandaan en ze ruiken nu hier een kans om daar iets aan te doen.
pi_114720182
Er hoeft niet per se meer geld naar het onderwijs. Er wordt een hoop verspild, met name door medewerkers van overheidsinstellingen. Als niet functionerende medewerkers worden ontslagen (de uni is geen sociale werkplaats!), alfa-PhD-studenten geen veel te dure macs meer mogen kopen op kosten van de uni (hebben ze niet nodig) en hoogleraren geen veel te dure vliegtickets meer declareren omdat ze bij het goedkopere ticket twee uur moeten wachten op een luchthaven is er al veel gewonnen. Dit zijn maar een paar praktijkvoorbeelden, er speelt nog veel meer.

Daarnaast zou het een goed idee zijn om minder studenten toe te laten. Er worden ieder jaar op alle uni;s'tig eerstejaars aangenomen die geen werkwoorden kunnen vervoegen en hun moderne vreemde talen niet beheersen. Die mensen hebben het niveau veelal helemaal niet en ze zijn een blok aan het been van de betere studenten.
Sum es est, sumus estis sunt
pi_114720975
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 14:37 schreef Leevancleef het volgende:
Er hoeft niet per se meer geld naar het onderwijs. Er wordt een hoop verspild, met name door medewerkers van overheidsinstellingen. Als niet functionerende medewerkers worden ontslagen (de uni is geen sociale werkplaats!), alfa-PhD-studenten geen veel te dure macs meer mogen kopen op kosten van de uni (hebben ze niet nodig) en hoogleraren geen veel te dure vliegtickets meer declareren omdat ze bij het goedkopere ticket twee uur moeten wachten op een luchthaven is er al veel gewonnen. Dit zijn maar een paar praktijkvoorbeelden, er speelt nog veel meer.

Daarnaast zou het een goed idee zijn om minder studenten toe te laten. Er worden ieder jaar op alle uni;s'tig eerstejaars aangenomen die geen werkwoorden kunnen vervoegen en hun moderne vreemde talen niet beheersen. Die mensen hebben het niveau veelal helemaal niet en ze zijn een blok aan het been van de betere studenten.
De zaken die je hier noemt zijn echt een hele kleine fractie van het totale onderwijsbudget.
Megalomane bouwprojecten zijn volgens mij al een veel groter punt. De investeringen in ICT zijn bij de overheid ook vaak dramatisch en een enorme kostenpost. Volgens mij is het onderwijs daar geen positieve uitzondering op.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_114762087
Dit zijn op zich kleine dingen, maar ik vind het tekenend voor de mentaliteit van het personeel van de universiteiten.
Sum es est, sumus estis sunt
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')