abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_114682729
Ik heb uit de inboedel van mijn grootvader een (moderne) plafondventilator met ingebouwde lamp gekregen. Er zitten drie aansluitpunten op, aangeduid met een L, N en aarde symbool. De plafond inbouwdoos ter plekke heeft drie draden; zwart, bruin en blauw. Voorheen zat hier alleen een simpel lampje aan blauw/zwart.

(Modelnummer heb ik niet direct bij de hand, helaas)

Is het zo simpel als bruin op L, blauw op N en zwart op de aarde?

De ventilator heeft aparte schakelaars voor licht en de ventilator.
pi_114682903
zwart op aarde in ieder geval niet doen.

zwart is de draad die van de schakelaar in de wand komt. Er staat dus spanning op als je de schakelaar in de wand aan zet.

Op de bruine draad staat altijd spanning.

Wil je de ventilator / lamp dus aan / uit schakelen met de schakelaar in de wand dan:

Zwart = L
Blauw = N

Wil je de schakelaar in de wand niet gebruiken (misschien omdat er een schakelaar (touwtjes o.i.d.) op de ventilator zit) dan doe je:

Bruin = L
Blauw = N

De aarde is normaal groen/geel. Die heb je niet dus kun je ook niet aansluiten. Of je moet die vanuit de meterkast naar de plafond doos trekken.

Sluit je Bruin of Zwart op de aarde aansluiting aan dan komt er spanning op de buitenkant van je ventilator te staan. En dat doet zeer als je hem aanraakt.....
pi_114683055
Ik was niet van plan iets aan te raken. Maar dankjewel voor de hulp! Zal 'm aan zwart/blauw hangen, dan ik alles via de schakelaar aan-/uit zetten en eventueel individueel de lap/rotor ter plekke. :)

Ik heb in een grijs verleden het al eens voor elkaar gekregen om een hele flat zonder stroom te zetten door zelf een schakelaar te vervangen; vandaar dat ik het even dubbel check. Ik had als excuus echter wel dat bij het openen van de schakelaar zeven draden te voorschijn kwamen, die allemaal zwart waren. XD (nog voordat het kortsloot)
  PR/Manusje van alles donderdag 26 juli 2012 @ 15:50:55 #4
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_114683539
7 x zwart op één schakelaar....
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_114683765
Het was een schakelaar + 2 stopcontacten in-een; modelletje ca. 1960. Zat een barst in, dus ik dacht... -die- vervang ik wel even. Jaja.
pi_114684419
Van de zwarte kabels die i.p.v. met pvc met een soort van stof zijn geisoleerd? Uitkijken met die rommel. Zit volgens mij asbest in.

Als je dat soort bekabeling nog in je huist hebt. Vervangen en vlug ook.
pi_114688472
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2012 16:15 schreef Brabix het volgende:
Van de zwarte kabels die i.p.v. met pvc met een soort van stof zijn geisoleerd? Uitkijken met die rommel. Zit volgens mij asbest in.
Nee, dat is een soort van jute. Maar in 1960 hadden ze al kunststof isolatie erom heen. Dus geen bange zorgen. En aan die kleuren bijd eplafondventilator te zien, is de bedrading vernieuwd.

Een mogelijkheid is (ik denk dat dat een centraal doos is) is te kijken of er in die doos boven de ventilator misschien toch een aarde zit. Kan die worden aangesloten op de ventilator.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator donderdag 26 juli 2012 @ 19:57:51 #8
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_114691567
quote:
17s.gif Op donderdag 26 juli 2012 18:26 schreef blomke het volgende:

[..]

Nee, dat is een soort van jute. Maar in 1960 hadden ze al kunststof isolatie erom heen. Dus geen bange zorgen. En aan die kleuren bijd eplafondventilator te zien, is de bedrading vernieuwd.

Een mogelijkheid is (ik denk dat dat een centraal doos is) is te kijken of er in die doos boven de ventilator misschien toch een aarde zit. Kan die worden aangesloten op de ventilator.
idd. wellicht zit er wel aarde in de centraaldoos dan kun je die eenvoudig even uitlassen en je metalen toestel toch aansluiten op aarde. Dat is sowieso veel veiliger.

Mocht het toestel door een defect onder spanning staan en je raakt de ventilator aan.
Dan schakeld in ieder geval de aardlekschakelaar de spanning uit zonder dat je een schok krijgt.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')