FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Motor oververhit… Kan de oorzaak een lekke koppakking zijn?
Govermandonderdag 26 juli 2012 @ 11:51
Beste mensen,

Ik ben de eigenaar van een Suzuki Swift 1.3 GLX uit januari 1997.

Afgelopen dinsdag reed van Delft naar Den Haag (woon-werk verkeer). Dat doe ik dagelijks en nooit heb ik problemen. Dinsdag was er ook niets aan de hand, totdat ik bij het Prins Clausplein het ‘check engine’ lampje zag branden en de temperatuurmeter zag uitslaan… Voorzichtig doorgereden naar huis (afstand Clausplein tot mijn huis is een kilometer of 5, zo'n 5 minuutjes rijden). Uiteraard heb ik direct de kachel vol aangezet.

Thuisgekomen heb ik eerst de auto even laten afkoelen en heb ik de radiateur bijgevuld met water. Het bleek dat er vrijwel geen koelvloeistof meer in de radiateur / reservoir zat. Ik kon echter ook niet echt een lek vinden…

Nadat ik de radiateur had afgevuld met water en de motor verder had laten koelen heb ik hem weer gestart: motor liep goed en klonk ook goed. Later die avond heb ik nog een rondje gereden (ook met behoorlijke snelheid op de snelweg) en alles deed het naar behoren. De volgende dag stond het water in het reservoir echter weer een stukje lager, maar ik kon niet echt water onder de auto vinden, ook niet op het stuk karton dat ik er onder had gelegd...

Afijn, ik ben nu benieuwd naar de oorzaak van het gebrek aan koelvloeistof en de oververhitte motor… Zou dit het begin van een lekkende koppakking kunnen zijn? Ik heb nog nooit witte rook onder de motorkap of uit de uitlaat zien komen.

Wat zou verder een oorzaak kunnen zijn? Poreuze slangen waardoor langzaam koelvloeistof verdampt?

Verdere aanwijzingen:
- de motor zweet een klein beetje olie (niet noemenswaardig, ik heb sinds de laatste olie verversvbeurt in december geen olie hoeven bijvullen)
- ik zie geen groenige vlekken
- ik voelde een heel klein beetje koelvloeistof onderaan de radiateur, maar geen groene uitslag. Ook geen vlek onder de auto.
- Nooit gedoe gehad met oververhitting o.i.d.
Deetchdonderdag 26 juli 2012 @ 11:57
koppakking kan, toch ergens een lekke leiding kan.

Lekke koppakking kun je toch dan aan je olie zien omdat dat dan wittig schuimig wordt?
minkuukeldonderdag 26 juli 2012 @ 12:01
quote:
3s.gif Op donderdag 26 juli 2012 11:57 schreef Deetch het volgende:
k

Lekke koppakking kun je toch dan aan je olie zien omdat dat dan wittig schuimig wordt?
Hoeft niet, ligt eraan waar de pakking kapot is.
Biogardedonderdag 26 juli 2012 @ 12:04
Hij kan ook uitwendig langs de kop lekken. Koelvloeistof/water verdampt dan omdat het op je blok komt. Beste is gewoon even langs een garage te rijden en het koelsysteem te laten afpersen. Een poreuze slang, koppeling, lek onderdeel is dan zo gevonden. Controle kost je geen reet.

Bij een interne lekke koppakking moet je toch echt flinke witte rook hebben met de geur van pannenkoeken ( :') ), mayo onder je olie en koelvloeistofreservoirdop. Wellicht ook mayo aan je peilstok.

En de motor gaat over het algemeen beroerder lopen.
Biogardedonderdag 26 juli 2012 @ 12:06
Kan ook zijn dat je waterpomp vinnen mist of helemaal niet draait, waardoor er weinig rondpompt. Hete vloeistof stijgt en stijgt je reservoir in en braakt het er gewoon uit langs de dop of door het ventiel in de dop/overloop. Maar dan moet het ook nat rond het reservoir zijn, al is dat met deze buitentemps niet te achterhalen meer vaak.
Govermandonderdag 26 juli 2012 @ 12:07
quote:
11s.gif Op donderdag 26 juli 2012 12:04 schreef Biogarde het volgende:
Hij kan ook uitwendig langs de kop lekken. Koelvloeistof/water verdampt dan omdat het op je blok komt. Beste is gewoon even langs een garage te rijden en het koelsysteem te laten afpersen. Een poreuze slang, koppeling, lek onderdeel is dan zo gevonden. Controle kost je geen reet.

Bij een interne lekke koppakking moet je toch echt flinke witte rook hebben met de geur van pannenkoeken ( :') ), mayo onder je olie en koelvloeistofreservoirdop. Wellicht ook mayo aan je peilstok.

En de motor gaat over het algemeen beroerder lopen.
Geen witte rook en ook geen mayonaise aan de radiateurdop/reservoirdop. Ik heb de oliedop niet los gehad, maar de peilstok zag er uit zoals ie er uit moet zien. :)

quote:
11s.gif Op donderdag 26 juli 2012 12:06 schreef Biogarde het volgende:
Kan ook zijn dat je waterpomp vinnen mist of helemaal niet draait, waardoor er weinig rondpompt. Hete vloeistof stijgt en stijgt je reservoir in en braakt het er gewoon uit langs de dop of door het ventiel in de dop/overloop. Maar dan moet het ook nat rond het reservoir zijn, al is dat met deze buitentemps niet te achterhalen meer vaak.
Reservoir was droog (aan de buitenkant) en vochtig aan de binnenkant (wel leeg though)
Biogardedonderdag 26 juli 2012 @ 12:09
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2012 12:07 schreef Goverman het volgende:

[..]

Geen witte rook en ook geen mayonaise aan de radiateurdop/reservoirdop. Ik heb de oliedop niet los gehad, maar de peilstok zag er uit zoals ie er uit moet zien. :)
Je kan nog even een aansteker bij de olie houden op de peilstok. Knetteren is vocht. Kan ook condens zijn, dus helemaal waterdicht is het niet. Wel doen bij een stalen peilstok :')

Dan gewoon laten afpersen. Systeem staat enorm onder druk tijdens rijden en als de vloeistof opwarmt. Een speldenprik kan genoeg zijn om een halve liter kwijt te raken.
Biogardedonderdag 26 juli 2012 @ 12:10
Thermostaat kan ook rot zijn waardoor de vloeistof niet het hele circuit door gaat en het er wellicht uit gooit omdat het nooit je radiator bereikt.

Wordt de radiator wel warm? Aan en afvoerslangen ook? Slaat de fan aan?
Govermandonderdag 26 juli 2012 @ 12:11
quote:
11s.gif Op donderdag 26 juli 2012 12:10 schreef Biogarde het volgende:
Thermostaat kan ook rot zijn waardoor de vloeistof niet het hele circuit door gaat en het er wellicht uit gooit omdat het nooit je radiator bereikt.

Wordt de radiator wel warm? Aan en afvoerslangen ook? Slaat de fan aan?
Radiateur wordt warm (stoom bij losdraaien dop), slangen ook. Fan draait ook...
jitzzzzedonderdag 26 juli 2012 @ 12:36
Er zijn 1000 en 1 mogelijkheden. Daar kom je alleen maar achter als je het toevallig ziet lekken of het laat onderzoeken door een garage.
pvdplanetdonderdag 26 juli 2012 @ 12:39
De koppakking van een 1300 gaat niet zo snel lekken. Vaak is het een onzichtbaar scheurtje aan 1 van de slangen, vaak die aan de achterkant van het blok (bijv dunne koelslang naar inlaat naast de slangen van de kachelradiateur)

Er lijkt niets te zien maar je kan snel liters water verliezen in slecht een kilometer!

Effe het systeem onder druk laten zetten bij de dealer of zelf op onderzoek uit (kijk uit, HEET!)
Govermandonderdag 26 juli 2012 @ 12:42
De garage is gebeld, morgen gaat de auto daar naar toe. Dan weten we meer.

Hopelijk blijft het bij een poreuze slang o.i.d. Een kapotte radiateur is ook nog wel te overzien. Dan kan ik over een paar weekjes nog lekker met de auto scheuren door Europa :)
rood_wit_blauwdonderdag 26 juli 2012 @ 13:38
als je de vuldop van de koelvloeistof eraf haalt, stijgt dan het niveau van de vloeistof?

Ik had dit namelijk en bij mij bleek het de koppakking te zijn toendertijd.
Biogardedonderdag 26 juli 2012 @ 13:48
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2012 13:38 schreef rood_wit_blauw het volgende:
als je de vuldop van de koelvloeistof eraf haalt, stijgt dan het niveau van de vloeistof?

Ik had dit namelijk en bij mij bleek het de koppakking te zijn toendertijd.
Bij een warme of koude motor? Bij een warme is dit net zo normaal als poepen. Want er zit lucht in het systeem en koelvloeistof zet uit wanneer het warm wordt.
Govermandonderdag 26 juli 2012 @ 13:53
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2012 13:38 schreef rood_wit_blauw het volgende:
als je de vuldop van de koelvloeistof eraf haalt, stijgt dan het niveau van de vloeistof?

Ik had dit namelijk en bij mij bleek het de koppakking te zijn toendertijd.
Bij mij is het reservoir een klein tankje met een dop waarop twee slangen zitten: een gaat naar de radiateur tot onderin het reservoir. De andere slang gaat naar buiten. Ofwel, de druk buiten de tank is altijd even groot als erin (vgl. expansievat, maar de druk is hier dus altijd 1 atmosfeer). Met deze constructie kan ik moeilijk nagaan of en hoeveel het niveau stijgt...
Biogardedonderdag 26 juli 2012 @ 13:53
En zelfs bij een koude kan dit voorkomen, want er ontstaat lucht bij het werken en rondpompen van vloeistof.

Bij mij fluctueert bij een koude motor het niveau bijvoorbeeld. Soms staat het niveau op de min, soms een cm er boven, soms een paar mm er boven en soms ook weer iets hoger. Verschilt van dag tot dag en zelfs de buitentemp heeft invloed daarop. Bij een koude motor ja.

Schijn een zaklampje met een led oid (krachtige straal) in het vat. Is het helder en is het groen, rood of blauw, goed. Is het zwart en zwemmen er oliekringen en zwemt er mayo in, fout. Al kan dat condens zijn door korte stukjes rijden. Bij mij is het groen/blauw nog wat, omdat de garage 'm afvulde na een reparatie met blauw terwijl er nog groen in zat.
Chuck-N0rr1sdonderdag 26 juli 2012 @ 18:56
ja dat kan.

ik zou even bij de garage het koelsysteem laten afpersen en eventueel een CO test laten uitvoeren. en desnoods een cilinderlektest
T42donderdag 26 juli 2012 @ 20:06
quote:
3s.gif Op donderdag 26 juli 2012 11:57 schreef Deetch het volgende:
koppakking kan, toch ergens een lekke leiding kan.

Lekke koppakking kun je toch dan aan je olie zien omdat dat dan wittig schuimig wordt?
kan ook andersom olie in de koeling of alles in de cillinders en verstoken maar
Govermanvrijdag 27 juli 2012 @ 08:48
Volgens de garage was het...

Een lekke radiateur, waarschijnlijk door veroudering. Ofwel: nieuwe radiateur, thermostaat, koelvloeistof en misschien een slang hier en daar.

Ohwja, en zo'n 400 euro lichter :(
Deetchvrijdag 27 juli 2012 @ 09:11
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 08:48 schreef Goverman het volgende:
Volgens de garage was het...

Een lekke radiateur, waarschijnlijk door veroudering. Ofwel: nieuwe radiateur, thermostaat, koelvloeistof en misschien een slang hier en daar.

Ohwja, en zo'n 400 euro lichter :(
balen zeg maar ja nou kan je karretje in ieder geval met een koel hoofd de zomer in.
T42vrijdag 27 juli 2012 @ 13:24
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 08:48 schreef Goverman het volgende:
Volgens de garage was het...

Een lekke radiateur, waarschijnlijk door veroudering. Ofwel: nieuwe radiateur, thermostaat, koelvloeistof en misschien een slang hier en daar.

Ohwja, en zo'n 400 euro lichter :(
zow duur...
Govermanvrijdag 27 juli 2012 @ 14:19
Het is een maximumbedrag (auto staat nu bij de garage). Ik denk dat het wel wat goedkoper wordt uiteindelijk. Maar goed, onderhandelingsruimte werd niet geboden... (en ik zit ook niet echt in een goede onderhandelingspositie...).
Biogardezaterdag 28 juli 2012 @ 04:08
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 13:24 schreef T42 het volgende:

[..]

zow duur...
Ik zie je dit altijd posten, maar vergeet niet dat je zelf een paar auto's hebt die met tape van de Action bij elkaar gehouden worden. Al die auto's hebben nog niet een gezamenlijke waarde van een nieuwe radiator voor een Nissan Micra uit '96.

Ik bedoel dit niet hatelijk, maar het viel me op.
Biogardezaterdag 28 juli 2012 @ 04:09
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 08:48 schreef Goverman het volgende:
Volgens de garage was het...

Een lekke radiateur, waarschijnlijk door veroudering. Ofwel: nieuwe radiateur, thermostaat, koelvloeistof en misschien een slang hier en daar.

Ohwja, en zo'n 400 euro lichter :(
Minimaal gaatje waardoor vloeistof wordt geperst wanneer de vloeistof warm/heet is en de druk in het systeem het hoogst, want anders moet je het onder de auto hebben zien liggen.
Sounddragonzaterdag 28 juli 2012 @ 12:04
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 08:48 schreef Goverman het volgende:
Volgens de garage was het...

Een lekke radiateur, waarschijnlijk door veroudering. Ofwel: nieuwe radiateur, thermostaat, koelvloeistof en misschien een slang hier en daar.

Ohwja, en zo'n 400 euro lichter :(
Wees blij; koppakking vervangen was een héél stuk duurder uitgevallen, ook al was dit niet bepaald een koopje ;)
T42zaterdag 28 juli 2012 @ 14:29
quote:
9s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 04:08 schreef Biogarde het volgende:

[..]

Ik zie je dit altijd posten, maar vergeet niet dat je zelf een paar auto's hebt die met tape van de Action bij elkaar gehouden worden. Al die auto's hebben nog niet een gezamenlijke waarde van een nieuwe radiator voor een Nissan Micra uit '96.

Ik bedoel dit niet hatelijk, maar het viel me op.
ow jij weet wat ik heb? ;)

even opgezocht naar nieuwe onderdelen:
radiator 60,58
koelvloeistof 20,-
thermostaat kan ik even niet vinden maar die reken ik even op 40,-

kom ik uit op ongeveer 120,- als je dit zelf kunt doen. en dat lukt me nog wel
maar met uurtjes garage kom ik nog op ongeveer 250 uit

en je kan nog 2e hands kopen als het nog goedkoper moet