abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 26 juli 2012 @ 11:51:51 #1
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_114676266
Beste mensen,

Ik ben de eigenaar van een Suzuki Swift 1.3 GLX uit januari 1997.

Afgelopen dinsdag reed van Delft naar Den Haag (woon-werk verkeer). Dat doe ik dagelijks en nooit heb ik problemen. Dinsdag was er ook niets aan de hand, totdat ik bij het Prins Clausplein het ‘check engine’ lampje zag branden en de temperatuurmeter zag uitslaan… Voorzichtig doorgereden naar huis (afstand Clausplein tot mijn huis is een kilometer of 5, zo'n 5 minuutjes rijden). Uiteraard heb ik direct de kachel vol aangezet.

Thuisgekomen heb ik eerst de auto even laten afkoelen en heb ik de radiateur bijgevuld met water. Het bleek dat er vrijwel geen koelvloeistof meer in de radiateur / reservoir zat. Ik kon echter ook niet echt een lek vinden…

Nadat ik de radiateur had afgevuld met water en de motor verder had laten koelen heb ik hem weer gestart: motor liep goed en klonk ook goed. Later die avond heb ik nog een rondje gereden (ook met behoorlijke snelheid op de snelweg) en alles deed het naar behoren. De volgende dag stond het water in het reservoir echter weer een stukje lager, maar ik kon niet echt water onder de auto vinden, ook niet op het stuk karton dat ik er onder had gelegd...

Afijn, ik ben nu benieuwd naar de oorzaak van het gebrek aan koelvloeistof en de oververhitte motor… Zou dit het begin van een lekkende koppakking kunnen zijn? Ik heb nog nooit witte rook onder de motorkap of uit de uitlaat zien komen.

Wat zou verder een oorzaak kunnen zijn? Poreuze slangen waardoor langzaam koelvloeistof verdampt?

Verdere aanwijzingen:
- de motor zweet een klein beetje olie (niet noemenswaardig, ik heb sinds de laatste olie verversvbeurt in december geen olie hoeven bijvullen)
- ik zie geen groenige vlekken
- ik voelde een heel klein beetje koelvloeistof onderaan de radiateur, maar geen groene uitslag. Ook geen vlek onder de auto.
- Nooit gedoe gehad met oververhitting o.i.d.
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_114676432
koppakking kan, toch ergens een lekke leiding kan.

Lekke koppakking kun je toch dan aan je olie zien omdat dat dan wittig schuimig wordt?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  donderdag 26 juli 2012 @ 12:01:12 #3
81846 minkuukel
Lekker hoorrrr
pi_114676563
quote:
3s.gif Op donderdag 26 juli 2012 11:57 schreef Deetch het volgende:
k

Lekke koppakking kun je toch dan aan je olie zien omdat dat dan wittig schuimig wordt?
Hoeft niet, ligt eraan waar de pakking kapot is.
Mij mag je er voor wakker maken.
  donderdag 26 juli 2012 @ 12:04:18 #4
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_114676669
Hij kan ook uitwendig langs de kop lekken. Koelvloeistof/water verdampt dan omdat het op je blok komt. Beste is gewoon even langs een garage te rijden en het koelsysteem te laten afpersen. Een poreuze slang, koppeling, lek onderdeel is dan zo gevonden. Controle kost je geen reet.

Bij een interne lekke koppakking moet je toch echt flinke witte rook hebben met de geur van pannenkoeken ( :') ), mayo onder je olie en koelvloeistofreservoirdop. Wellicht ook mayo aan je peilstok.

En de motor gaat over het algemeen beroerder lopen.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  donderdag 26 juli 2012 @ 12:06:25 #5
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_114676724
Kan ook zijn dat je waterpomp vinnen mist of helemaal niet draait, waardoor er weinig rondpompt. Hete vloeistof stijgt en stijgt je reservoir in en braakt het er gewoon uit langs de dop of door het ventiel in de dop/overloop. Maar dan moet het ook nat rond het reservoir zijn, al is dat met deze buitentemps niet te achterhalen meer vaak.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  donderdag 26 juli 2012 @ 12:07:03 #6
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_114676744
quote:
11s.gif Op donderdag 26 juli 2012 12:04 schreef Biogarde het volgende:
Hij kan ook uitwendig langs de kop lekken. Koelvloeistof/water verdampt dan omdat het op je blok komt. Beste is gewoon even langs een garage te rijden en het koelsysteem te laten afpersen. Een poreuze slang, koppeling, lek onderdeel is dan zo gevonden. Controle kost je geen reet.

Bij een interne lekke koppakking moet je toch echt flinke witte rook hebben met de geur van pannenkoeken ( :') ), mayo onder je olie en koelvloeistofreservoirdop. Wellicht ook mayo aan je peilstok.

En de motor gaat over het algemeen beroerder lopen.
Geen witte rook en ook geen mayonaise aan de radiateurdop/reservoirdop. Ik heb de oliedop niet los gehad, maar de peilstok zag er uit zoals ie er uit moet zien. :)

quote:
11s.gif Op donderdag 26 juli 2012 12:06 schreef Biogarde het volgende:
Kan ook zijn dat je waterpomp vinnen mist of helemaal niet draait, waardoor er weinig rondpompt. Hete vloeistof stijgt en stijgt je reservoir in en braakt het er gewoon uit langs de dop of door het ventiel in de dop/overloop. Maar dan moet het ook nat rond het reservoir zijn, al is dat met deze buitentemps niet te achterhalen meer vaak.
Reservoir was droog (aan de buitenkant) en vochtig aan de binnenkant (wel leeg though)
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  donderdag 26 juli 2012 @ 12:09:19 #7
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_114676805
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2012 12:07 schreef Goverman het volgende:

[..]

Geen witte rook en ook geen mayonaise aan de radiateurdop/reservoirdop. Ik heb de oliedop niet los gehad, maar de peilstok zag er uit zoals ie er uit moet zien. :)
Je kan nog even een aansteker bij de olie houden op de peilstok. Knetteren is vocht. Kan ook condens zijn, dus helemaal waterdicht is het niet. Wel doen bij een stalen peilstok :')

Dan gewoon laten afpersen. Systeem staat enorm onder druk tijdens rijden en als de vloeistof opwarmt. Een speldenprik kan genoeg zijn om een halve liter kwijt te raken.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  donderdag 26 juli 2012 @ 12:10:44 #8
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_114676844
Thermostaat kan ook rot zijn waardoor de vloeistof niet het hele circuit door gaat en het er wellicht uit gooit omdat het nooit je radiator bereikt.

Wordt de radiator wel warm? Aan en afvoerslangen ook? Slaat de fan aan?
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  donderdag 26 juli 2012 @ 12:11:03 #9
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_114676853
quote:
11s.gif Op donderdag 26 juli 2012 12:10 schreef Biogarde het volgende:
Thermostaat kan ook rot zijn waardoor de vloeistof niet het hele circuit door gaat en het er wellicht uit gooit omdat het nooit je radiator bereikt.

Wordt de radiator wel warm? Aan en afvoerslangen ook? Slaat de fan aan?
Radiateur wordt warm (stoom bij losdraaien dop), slangen ook. Fan draait ook...
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  Moderator donderdag 26 juli 2012 @ 12:36:15 #10
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_114677578
Er zijn 1000 en 1 mogelijkheden. Daar kom je alleen maar achter als je het toevallig ziet lekken of het laat onderzoeken door een garage.
pi_114677689
De koppakking van een 1300 gaat niet zo snel lekken. Vaak is het een onzichtbaar scheurtje aan 1 van de slangen, vaak die aan de achterkant van het blok (bijv dunne koelslang naar inlaat naast de slangen van de kachelradiateur)

Er lijkt niets te zien maar je kan snel liters water verliezen in slecht een kilometer!

Effe het systeem onder druk laten zetten bij de dealer of zelf op onderzoek uit (kijk uit, HEET!)
  donderdag 26 juli 2012 @ 12:42:43 #12
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_114677758
De garage is gebeld, morgen gaat de auto daar naar toe. Dan weten we meer.

Hopelijk blijft het bij een poreuze slang o.i.d. Een kapotte radiateur is ook nog wel te overzien. Dan kan ik over een paar weekjes nog lekker met de auto scheuren door Europa :)
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_114679340
als je de vuldop van de koelvloeistof eraf haalt, stijgt dan het niveau van de vloeistof?

Ik had dit namelijk en bij mij bleek het de koppakking te zijn toendertijd.
  donderdag 26 juli 2012 @ 13:48:58 #14
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_114679681
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2012 13:38 schreef rood_wit_blauw het volgende:
als je de vuldop van de koelvloeistof eraf haalt, stijgt dan het niveau van de vloeistof?

Ik had dit namelijk en bij mij bleek het de koppakking te zijn toendertijd.
Bij een warme of koude motor? Bij een warme is dit net zo normaal als poepen. Want er zit lucht in het systeem en koelvloeistof zet uit wanneer het warm wordt.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  donderdag 26 juli 2012 @ 13:53:46 #15
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_114679845
quote:
0s.gif Op donderdag 26 juli 2012 13:38 schreef rood_wit_blauw het volgende:
als je de vuldop van de koelvloeistof eraf haalt, stijgt dan het niveau van de vloeistof?

Ik had dit namelijk en bij mij bleek het de koppakking te zijn toendertijd.
Bij mij is het reservoir een klein tankje met een dop waarop twee slangen zitten: een gaat naar de radiateur tot onderin het reservoir. De andere slang gaat naar buiten. Ofwel, de druk buiten de tank is altijd even groot als erin (vgl. expansievat, maar de druk is hier dus altijd 1 atmosfeer). Met deze constructie kan ik moeilijk nagaan of en hoeveel het niveau stijgt...
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  donderdag 26 juli 2012 @ 13:53:47 #16
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_114679846
En zelfs bij een koude kan dit voorkomen, want er ontstaat lucht bij het werken en rondpompen van vloeistof.

Bij mij fluctueert bij een koude motor het niveau bijvoorbeeld. Soms staat het niveau op de min, soms een cm er boven, soms een paar mm er boven en soms ook weer iets hoger. Verschilt van dag tot dag en zelfs de buitentemp heeft invloed daarop. Bij een koude motor ja.

Schijn een zaklampje met een led oid (krachtige straal) in het vat. Is het helder en is het groen, rood of blauw, goed. Is het zwart en zwemmen er oliekringen en zwemt er mayo in, fout. Al kan dat condens zijn door korte stukjes rijden. Bij mij is het groen/blauw nog wat, omdat de garage 'm afvulde na een reparatie met blauw terwijl er nog groen in zat.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_114689379
ja dat kan.

ik zou even bij de garage het koelsysteem laten afpersen en eventueel een CO test laten uitvoeren. en desnoods een cilinderlektest
  donderdag 26 juli 2012 @ 20:06:39 #18
53151 T42
Pinball Wizard
pi_114691886
quote:
3s.gif Op donderdag 26 juli 2012 11:57 schreef Deetch het volgende:
koppakking kan, toch ergens een lekke leiding kan.

Lekke koppakking kun je toch dan aan je olie zien omdat dat dan wittig schuimig wordt?
kan ook andersom olie in de koeling of alles in de cillinders en verstoken maar
  vrijdag 27 juli 2012 @ 08:48:47 #19
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_114709754
Volgens de garage was het...

Een lekke radiateur, waarschijnlijk door veroudering. Ofwel: nieuwe radiateur, thermostaat, koelvloeistof en misschien een slang hier en daar.

Ohwja, en zo'n 400 euro lichter :(
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
pi_114710108
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 08:48 schreef Goverman het volgende:
Volgens de garage was het...

Een lekke radiateur, waarschijnlijk door veroudering. Ofwel: nieuwe radiateur, thermostaat, koelvloeistof en misschien een slang hier en daar.

Ohwja, en zo'n 400 euro lichter :(
balen zeg maar ja nou kan je karretje in ieder geval met een koel hoofd de zomer in.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  vrijdag 27 juli 2012 @ 13:24:22 #21
53151 T42
Pinball Wizard
pi_114717342
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 08:48 schreef Goverman het volgende:
Volgens de garage was het...

Een lekke radiateur, waarschijnlijk door veroudering. Ofwel: nieuwe radiateur, thermostaat, koelvloeistof en misschien een slang hier en daar.

Ohwja, en zo'n 400 euro lichter :(
zow duur...
  vrijdag 27 juli 2012 @ 14:19:56 #22
231016 Goverman
asfalteren kun je leren
pi_114719509
Het is een maximumbedrag (auto staat nu bij de garage). Ik denk dat het wel wat goedkoper wordt uiteindelijk. Maar goed, onderhandelingsruimte werd niet geboden... (en ik zit ook niet echt in een goede onderhandelingspositie...).
Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan.
  zaterdag 28 juli 2012 @ 04:08:09 #23
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_114755501
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 13:24 schreef T42 het volgende:

[..]

zow duur...
Ik zie je dit altijd posten, maar vergeet niet dat je zelf een paar auto's hebt die met tape van de Action bij elkaar gehouden worden. Al die auto's hebben nog niet een gezamenlijke waarde van een nieuwe radiator voor een Nissan Micra uit '96.

Ik bedoel dit niet hatelijk, maar het viel me op.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  zaterdag 28 juli 2012 @ 04:09:59 #24
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_114755514
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 08:48 schreef Goverman het volgende:
Volgens de garage was het...

Een lekke radiateur, waarschijnlijk door veroudering. Ofwel: nieuwe radiateur, thermostaat, koelvloeistof en misschien een slang hier en daar.

Ohwja, en zo'n 400 euro lichter :(
Minimaal gaatje waardoor vloeistof wordt geperst wanneer de vloeistof warm/heet is en de druk in het systeem het hoogst, want anders moet je het onder de auto hebben zien liggen.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  zaterdag 28 juli 2012 @ 12:04:01 #25
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_114759172
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juli 2012 08:48 schreef Goverman het volgende:
Volgens de garage was het...

Een lekke radiateur, waarschijnlijk door veroudering. Ofwel: nieuwe radiateur, thermostaat, koelvloeistof en misschien een slang hier en daar.

Ohwja, en zo'n 400 euro lichter :(
Wees blij; koppakking vervangen was een héél stuk duurder uitgevallen, ook al was dit niet bepaald een koopje ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 28 juli 2012 @ 14:29:03 #26
53151 T42
Pinball Wizard
pi_114763879
quote:
9s.gif Op zaterdag 28 juli 2012 04:08 schreef Biogarde het volgende:

[..]

Ik zie je dit altijd posten, maar vergeet niet dat je zelf een paar auto's hebt die met tape van de Action bij elkaar gehouden worden. Al die auto's hebben nog niet een gezamenlijke waarde van een nieuwe radiator voor een Nissan Micra uit '96.

Ik bedoel dit niet hatelijk, maar het viel me op.
ow jij weet wat ik heb? ;)

even opgezocht naar nieuwe onderdelen:
radiator 60,58
koelvloeistof 20,-
thermostaat kan ik even niet vinden maar die reken ik even op 40,-

kom ik uit op ongeveer 120,- als je dit zelf kunt doen. en dat lukt me nog wel
maar met uurtjes garage kom ik nog op ongeveer 250 uit

en je kan nog 2e hands kopen als het nog goedkoper moet
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')