Ook ik zal even op youtube kijken! Maar ik heb Magura.quote:Op donderdag 26 juli 2012 11:50 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Ik heb onlangs mijn remmen ontlucht.
Materiaalkosten:
Spuitje 30ml: ¤ 1,50
Doorzichtig slangetje voor aquarium: ¤ 3,00
1 liter Citroën LHM mineraal olie: ¤ 9,50 (in geval van Shimano remmen en doe je je hele leven mee)
Totaal dus: ¤ 14,00
Met nog voldoende olie om 500 fietsen opnieuw te vullen... Heb een Youtube filmpje over Brake Bleeding Shimano als tutorial gebruikt en ging allemaal goed. Remmen werken nu weer zoals het hoort. Meer dan 100 euro? Zijn ze nu helemaal van de pot gerukt??
Maar volgens mij is een wilkeurige minerale olie voldoende?quote:gebruik bij het vullen van Magura schijfremmen uitsluitend Magura royaal blood
Ja, dat zegt Shimano ook overal, maar overal kun je ook vinden dat die Citroën minerale olie aan dezelfde specificaties voldoet als die van Shimano, alleen een factor 10 goedkoper is... Sommige merken gebruiken remvloeistof, maar ook daar kun je beter voor naar een automaterialenzaak gaan dan naar een fietsenzaak. Zelfde spul, alleen goedkoper.quote:Op donderdag 26 juli 2012 11:55 schreef MarkBroflovski het volgende:
[..]
Ook ik zal even op youtube kijken! Maar ik heb Magura.
[..]
Maar volgens mij is een wilkeurige minerale olie voldoende?
quote:Op donderdag 26 juli 2012 11:51 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Waarom moeten er toch altijd afkortingen gebruikt worden die nergens op slaan? Een Frequency Modulation gaat je remmen echt niet ontluchten...
Geen idee, de Boerenbond had maar één maat liggen, die op de gok gekocht en die paste perfect op zowel spuitje als ontluchtingsnippel.quote:Op donderdag 26 juli 2012 12:00 schreef MarkBroflovski het volgende:
Doorzichtig slangetje voor aquarium moet ik ook rekening houden per merk kwa dikte van aansluiting?
Maar de FietsenMaker wel.quote:Op donderdag 26 juli 2012 11:51 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Waarom moeten er toch altijd afkortingen gebruikt worden die nergens op slaan? Een Frequency Modulation gaat je remmen echt niet ontluchten...
Klopt, geloof dat in mijn Avid Juicy 5 Dot5 olie zit(wat dus gewoon remolie is), en zal vast bij meer merken zo zijn.quote:Op donderdag 26 juli 2012 11:56 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Ja, dat zegt Shimano ook overal, maar overal kun je ook vinden dat die Citroën minerale olie aan dezelfde specificaties voldoet als die van Shimano, alleen een factor 10 goedkoper is... Sommige merken gebruiken remvloeistof, maar ook daar kun je beter voor naar een automaterialenzaak gaan dan naar een fietsenzaak. Zelfde spul, alleen goedkoper.
Correctie: remvloeistofquote:Op donderdag 26 juli 2012 12:13 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Klopt, geloof dat in mijn Avid Juicy 5 Dot5 olie zit(wat dus gewoon remolie is), en zal vast bij meer merken zo zijn.
Ik vind zoiets altijd zonde geld voor iets dat ik goed zelf kan. Datzelfde doe ik met mijn auto Als ik het zelf kan zonder problemen, doe ik het...quote:Op donderdag 26 juli 2012 12:27 schreef Garagardo het volgende:
Ik breng mijn mtb ook altijd naar de lfm, want 2lh! Afkortingen ftw.
Ik heb ook geen flauw idee wat voor vloeistof er in mijn Shimano schijfremmen zit. Ik heb gewoon een jaarlijkse onderhoudsbeurt voor de zomer, wanneer de fiets basically in de stalling gaat door warm kloteweer. Dan kan ik er in September weer tegenaan
Dat heet marketing en debiel hoge winstmarges. De stof zelf zal weinig tot niets afwijken van de goedkopere auto, maar je hebt er minder voor nodig. Dat kan misschien ook nog meespelen natuurlijk. Het rechtvaardigt alleen niet de factor 10 in hoge prijs, natuurlijk.quote:Op donderdag 26 juli 2012 12:24 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Correctie: remvloeistof
Maar die verschilt inderdaad echt niet van die remvloeistof voor auto's. Dot 5.1 remvloeistof is bij alle automaterialenzaken te krijgen. Waarom dezelfde vloeistof duurder is als die voor een fiets bedoeld is, snap ik ook niet.
Ik kan de fiets wel uit elkaar halen en weer in elkaar zetten voor schoonmaak en de banden oppompen zo nu en dan, maar ik heb geen kaas gegeten van schijfremmen en vering bijstellen of de derailleur. Ook geen tijd en ruimte voor overigens en een beurt kost me maximaal 60 euro tot nu toe. 60 euro per jaar is dik 16 cent per dag. Daar ga ik niet zelf voor prutsen.quote:Op donderdag 26 juli 2012 12:29 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Ik vind zoiets altijd zonde geld voor iets dat ik goed zelf kan. Datzelfde doe ik met mijn auto Als ik het zelf kan zonder problemen, doe ik het...
Precies, breng de fiets s'winters altijd gewoon heen, maar mijn ouders hebben beide een heel onderhoudsplan bij hun MTB's gekocht. Moeten geloof ik na 500, 1000 en 1500 km naar de verkoper voor een "gratis" controle.quote:Op donderdag 26 juli 2012 12:33 schreef Garagardo het volgende:
[..]
Ik kan de fiets wel uit elkaar halen en weer in elkaar zetten voor schoonmaak en de banden oppompen zo nu en dan, maar ik heb geen kaas gegeten van schijfremmen en vering bijstellen of de derailleur. Ook geen tijd en ruimte voor overigens en een beurt kost me maximaal 60 euro tot nu toe. 60 euro per jaar is dik 16 cent per dag. Daar ga ik niet zelf voor prutsen.
Als je het zelf kunt: mooi meegenomen.
Of ik het kan, blijkt pas als ik ermee bezig ben Ik wil dat graag zelf kunnen en zoek het me dus eerst zelf uit, dan weet ik ook uiteindelijk hoe het allemaal in elkaar zit en wat er kapot kan gaan of niet.quote:Op donderdag 26 juli 2012 12:33 schreef Garagardo het volgende:
[..]
Ik kan de fiets wel uit elkaar halen en weer in elkaar zetten voor schoonmaak en de banden oppompen zo nu en dan, maar ik heb geen kaas gegeten van schijfremmen en vering bijstellen of de derailleur. Ook geen tijd en ruimte voor overigens en een beurt kost me maximaal 60 euro tot nu toe. 60 euro per jaar is dik 16 cent per dag. Daar ga ik niet zelf voor prutsen.
Als je het zelf kunt: mooi meegenomen.
Een onderhoudsplan is mij er ook bij geleverd, met de eerste keer gratis. Het gaat bij mij niet op kilometers overigens, want 500, 1000 en 1500 zit je best wel snel op als je het een beetje serieus aanpakt. Ik heb het jaarlijks in laten plannen en ben nog vrij weinig kwijt tot nu toe dus. Het enige echt kapotte was een gebroken ketting. Volgend jaar waarschijnlijk toch wel versleten tandwielen enzo, dus dat valt ongetwijfeld hoger uitquote:Op donderdag 26 juli 2012 13:10 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Precies, breng de fiets s'winters altijd gewoon heen, maar mijn ouders hebben beide een heel onderhoudsplan bij hun MTB's gekocht. Moeten geloof ik na 500, 1000 en 1500 km naar de verkoper voor een "gratis" controle.
Aan mijn fiets ben ik in het 1.5 jaar dat ik hem heb 120 euro o.i.d. al kwijt aan onderhoud, maar dat komt ook doordat ik een achterderrailler had gesloopt. en er zit een nieuwe achteras aan te komen.. (body begint wat veel ruimte te krijgen volgens de lbs).
Afstellen e.d. kan ik zelf opzich ook wel, is niet moeilijk. (helemaal niet nu ik een fietsenstandaard heb, kan ik direct testen omdat de fiets al in de lucht hangt. )
Die standaard die ik heb, kan je inklappen tot een pakket niet veel groter als zo'n 1 meter*30cm*30cm. Valt dus best mee. (en was maar 25,-.. )quote:Op donderdag 26 juli 2012 13:20 schreef Garagardo het volgende:
[..]
Een onderhoudsplan is mij er ook bij geleverd, met de eerste keer gratis. Het gaat bij mij niet op kilometers overigens, want 500, 1000 en 1500 zit je best wel snel op als je het een beetje serieus aanpakt. Ik heb het jaarlijks in laten plannen en ben nog vrij weinig kwijt tot nu toe dus. Het enige echt kapotte was een gebroken ketting. Volgend jaar waarschijnlijk toch wel versleten tandwielen enzo, dus dat valt ongetwijfeld hoger uit
Fietsenstandaard zou wel een natte droom zijn, maar ik woon in een appartement in een oud huisje zonder makkelijk toegankelijk bergingsruimtes. Ik heb wel een garage voor de auto, maar dat is een open garage. Al met al niet ideaal dus, want zelfs schoonmaken moet ik in het park doen bij een waterkraan met een emmer
Runkeeper is een goeie! Daar heb ik ook niks meer voor nodig. Gebruikte die ook om te rennen, maar door gare knieen ben ik aan de fiets en het zwembad gekluisterdquote:Op donderdag 26 juli 2012 13:42 schreef Metalfreak het volgende:
Zelf gebruik ik alleen een goedkope fietscomputer van eBay en verder Runkeeper op mijn telefoon om de routes en afstanden bij te houden. Meer heb ik niet echt nodig
De edge 800 zie ik staan voor 359,99 hier? Kun je er ook mee teleporten naar het topje van de bergen? Die werkt vast in combinatie met trainingssoftware en alles? Zou je er wat meer over kunnen vertellen (na je werk )?quote:
Ja, die heeft ook een optie "mountainbiking", dus werkt goed. Als je wilt, kun je zelfs een bluetooth hartslagmeter aan Runkeeper koppelen, maar geloof wel dat je dan Runkeeper Pro moet aanschaffen.. Ik zet Runkeeper echt altijd aan als ik weg ga op de fiets, vind het erg praktisch. En goedkoop natuurlijkquote:Op donderdag 26 juli 2012 13:48 schreef Garagardo het volgende:
[..]
Runkeeper is een goeie! Daar heb ik ook niks meer voor nodig. Gebruikte die ook om te rennen, maar door gare knieen ben ik aan de fiets en het zwembad gekluisterd
Dude, dat is goed nieuws Ik ga eens even kijken na de vakantie wat ik daar allemaal mee kan doen. 36 graden atm, trouwens. Lekker fietsweer ....quote:Op donderdag 26 juli 2012 13:53 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Ja, die heeft ook een optie "mountainbiking", dus werkt goed. Als je wilt, kun je zelfs een bluetooth hartslagmeter aan Runkeeper koppelen, maar geloof wel dat je dan Runkeeper Pro moet aanschaffen.. Ik zet Runkeeper echt altijd aan als ik weg ga op de fiets, vind het erg praktisch. En goedkoop natuurlijk
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |