abonnement bol.com Unibet Coolblue
  woensdag 25 juli 2012 @ 11:03:46 #101
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_114636373
Is dat je vork of je wiel?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  woensdag 25 juli 2012 @ 11:05:20 #102
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_114636406
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 11:03 schreef kanovinnie het volgende:
Is dat je vork of je wiel?
Combi, maar vooral de vork, is een Manitou scareb. Is eigenlijk voor mensen tot 75/80kg, ik ben ondertussen dik 90 kg.
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_114641889
Ik heb zelf een Rock Shox Tora vork op mijn fiets zitten en die bevalt prima. Ik weeg ook tegen de 90kg en ik heb nooit de sensatie gehad dat het niet afdoende was.

Verder komt hier ook vaak zat verschrikkelijk duur materiaal de berg af suizen, maar dat maakt toch niet uit? Ieder het zijne. Ik heb persoonlijk geen 5000 euro+ liggen om een goede Specialized te kunnen bedwingen in de bergen. Voor mijn niveau voldoet mijn Merida me prima, want wat maakt uiteindelijk die 3,4,5 kg extra nu eenmaal uit als je doel is om gewoon lol te hebben?
  woensdag 25 juli 2012 @ 14:06:48 #104
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_114642142
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 14:01 schreef Garagardo het volgende:
Ik heb zelf een Rock Shox Tora vork op mijn fiets zitten en die bevalt prima. Ik weeg ook tegen de 90kg en ik heb nooit de sensatie gehad dat het niet afdoende was.

Verder komt hier ook vaak zat verschrikkelijk duur materiaal de berg af suizen, maar dat maakt toch niet uit? Ieder het zijne. Ik heb persoonlijk geen 5000 euro+ liggen om een goede Specialized te kunnen bedwingen in de bergen. Voor mijn niveau voldoet mijn Merida me prima, want wat maakt uiteindelijk die 3,4,5 kg extra nu eenmaal uit als je doel is om gewoon lol te hebben?
Dat is helemaal waar, het gewicht van de fiets is ook vaak omgekeerd evenredig met de bierpens van de bereider.
Ik wil alleen wel graag goed materiaal wat niet snel kapot gaat.

Ik ben alleen bang dat mijn voorvork op een gegeven moment gewoon afbreekt bij een te ruige afdaling.
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_114642442
Je moet het al flink gek doen wil je dingen breken in een afdaling en volgens mij zeker in Nederland. Ik heb hier best wel wat ervaring met lange afdalingen, ook over technische stukken en ben daarbij ook een paar keer flink op mijn muil gegaan.

Met de fiets is nooit wat gebeurd, op een gebroken ketting na op berg nummer twee vanaf mijn woonplaats. Lekker het hele kuteind terug de berg op klunen met gaar fietsschoeisel. Dat lijkt me wel genoeg kwaliteit, want ik ben een lompe hork op de fiets en in dik drie jaar dat ik de fiets nu heb is er nooit wat mee aan de hand.

Om een kleine impressie te geven van waar ik zo´n beetje fiets: http://bmbiking.blogspot.com.es/ . Hij is nog niet zo lang bezig en ook niet echt actief, maar om een idee te geven is het genoeg :P
  woensdag 25 juli 2012 @ 14:25:36 #106
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_114642808
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 14:15 schreef Garagardo het volgende:
Je moet het al flink gek doen wil je dingen breken in een afdaling en volgens mij zeker in Nederland. Ik heb hier best wel wat ervaring met lange afdalingen, ook over technische stukken en ben daarbij ook een paar keer flink op mijn muil gegaan.

Met de fiets is nooit wat gebeurd, op een gebroken ketting na op berg nummer twee vanaf mijn woonplaats. Lekker het hele kuteind terug de berg op klunen met gaar fietsschoeisel. Dat lijkt me wel genoeg kwaliteit, want ik ben een lompe hork op de fiets en in dik drie jaar dat ik de fiets nu heb is er nooit wat mee aan de hand.

Om een kleine impressie te geven van waar ik zo´n beetje fiets: http://bmbiking.blogspot.com.es/ . Hij is nog niet zo lang bezig en ook niet echt actief, maar om een idee te geven is het genoeg :P
Ik heb al een aluminium frame af zien breken, de onderste buis dwars door de midden, wat resulteerde in een knieschijf die in 1 keer 10 cm hoger op het been zat. ;(
En meerdere carbon frames zien versplinteren, eerste serie carbon-frames van Giant, waar het team waar ik toen mee trainde mee fietste.
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_114642985
quote:
10s.gif Op woensdag 25 juli 2012 14:25 schreef BORRREETJEEE het volgende:

[..]

Ik heb al een aluminium frame af zien breken, de onderste buis dwars door de midden, wat resulteerde in een knieschijf die in 1 keer 10 cm hoger op het been zat. ;(
En meerdere carbon frames zien versplinteren, eerste serie carbon-frames van Giant, waar het team waar ik toen mee trainde mee fietste.
Dude! Die knieschijf, ik kan hem gewoon omhoog voelen komen :P Ik heb er gelukkig nog nooit wat mee gehad en dat zou ik graag zo willen houden. Carbon frames zijn heel sterk, maar ook fragiel in elke andere richting dan de neerwaartse. Mij te gevaarlijk, vanuit een financieel oogpunt gezien dan, want ik ben te lomp voor dat soort hoogwaardige snuisterijen.

Doe mij maar alu! Dan kan er nog eens wat kapot gaan zonder dat ik me scheel hoef te betalen.
  woensdag 25 juli 2012 @ 14:31:18 #108
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_114643027
Wat je typt over Carbon klopt niet helemaal
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_114643118
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 14:31 schreef kanovinnie het volgende:
Wat je typt over Carbon klopt niet helemaal
Care to explain? Ik was in de veronderstelling dat carbon erg sterk was mbt verticale impacts in tegenstelling tot zijwaartse? Ik ben een leek op het gebied van carbon :P Misschien maar beter om mijn muil te houden dan...
  woensdag 25 juli 2012 @ 14:35:34 #110
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_114643174
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 14:33 schreef Garagardo het volgende:

[..]

Care to explain? Ik was in de veronderstelling dat carbon erg sterk was mbt verticale impacts in tegenstelling tot zijwaartse? Ik ben een leek op het gebied van carbon :P Misschien maar beter om mijn muil te houden dan...
Vanavond, zit nu op miijn werk. Je kan iig carbon in laagjes neerleggen waardoor je het inderdaad in bepaalde richtingen sterker kan maken dan andere, maar daardoor heoft het nog niet slap te zijn in de andere.
Help me er anders aan herrineren als ik 't vergeet
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_114643452
W
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 14:35 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Vanavond, zit nu op miijn werk. Je kan iig carbon in laagjes neerleggen waardoor je het inderdaad in bepaalde richtingen sterker kan maken dan andere, maar daardoor heoft het nog niet slap te zijn in de andere.
Help me er anders aan herrineren als ik 't vergeet
OK, thanks. (Thuiswerken ftw! :P )

Zijn er overigens ook mensen hier die naar het buitenland gaan om te modderhappen? Het lijkt me wel eens leuk om ook andere gebieden te kunnen verkennen op de fiets, maar ik heb in Nederland nooit serieus mtb gereden en ben daar pas hier mee begonnen. Ik ken nog vrij weinig van de wereld op dat gebied en de enige referentie die ik heb zijn de Baskische bergen :)
  woensdag 25 juli 2012 @ 14:46:20 #112
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_114643524
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 14:44 schreef Garagardo het volgende:
W

[..]

OK, thanks. (Thuiswerken ftw! :P )

Zijn er overigens ook mensen hier die naar het buitenland gaan om te modderhappen? Het lijkt me wel eens leuk om ook andere gebieden te kunnen verkennen op de fiets, maar ik heb in Nederland nooit serieus mtb gereden en ben daar pas hier mee begonnen. Ik ken nog vrij weinig van de wereld op dat gebied en de enige referentie die ik heb zijn de Baskische bergen :)
Nou, als ik 5km fiets, zit ik al over de Duitse grens en daar zit ik dus ook vaak, maar dat bedoel je vast niet? :+
Don't let my username fool you...
pi_114643641
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 14:46 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Nou, als ik 5km fiets, zit ik al over de Duitse grens en daar zit ik dus ook vaak, maar dat bedoel je vast niet? :+
Ik weet niet zo goed meer wat ik bedoel. Technisch gezien is Nederland voor mij natuurlijk buitenland nu :P Waar ergens is het mooi om te fietsen daar dan? In Nederland kom ik zo nu en dan nog wel eens natuurlijk, maar tot nu toe altijd zonder mijn fiets.
pi_114645489
Heerlijk weer vandaag.
Net weer 30km gefietst(Delfzijl-->Termunten--> Delfzijl) met op de terugweg flink wat tegenwind, maar ik begin de wheelie inmiddels wel weer redelijk onder de knie te krijgen. (lukte me nooit op de Ghost, mijn oude Bulls wou redelijk.) nu alleen nog de wheelie langer dan 2 seconden weten vol te houden..

Garagardo, Ik ga "regelmatig" naar Duitsland, en dan vooral Willingen, hoewel de MTB route bij de Nordschleife ook erg gaaf is! (en verrassend technisch soms), ik wil nog een keer naar Finland/Zweden e.d. om te gaan biken, maar we gaan volgend jaar waarschijnlijk al naar Bayern. (Dankzij een LBS aldaar rijd ik nu Ghost.. :P )

[ Bericht 6% gewijzigd door Marco001 op 25-07-2012 15:48:37 ]
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
  woensdag 25 juli 2012 @ 15:47:23 #115
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_114645808
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 14:49 schreef Garagardo het volgende:

[..]

Ik weet niet zo goed meer wat ik bedoel. Technisch gezien is Nederland voor mij natuurlijk buitenland nu :P Waar ergens is het mooi om te fietsen daar dan? In Nederland kom ik zo nu en dan nog wel eens natuurlijk, maar tot nu toe altijd zonder mijn fiets.
Ik vind het bij mij net over de grens (Midden-Limburg, buurt van Roermond) prima om te fietsen, toch heel wat hoogteverschillen en leuke routes. Maar goed, ik heb verder geen vergelijkingsmateriaal en met mijn conditie is elke heuvel een uitdaging :') (maar beetje bij beetje gaat het beter)
Don't let my username fool you...
pi_114647481

Heuy, eindelijk gevonden op het web.. hebbe hebbe :9~
Staat bij de LBS voor 1500,- met een carbon frame, en prima afmontage.

[ Bericht 37% gewijzigd door Marco001 op 25-07-2012 16:41:50 ]
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_114652841
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 15:39 schreef Marco001 het volgende:
Garagardo, Ik ga "regelmatig" naar Duitsland, en dan vooral Willingen, hoewel de MTB route bij de Nordschleife ook erg gaaf is! (en verrassend technisch soms), ik wil nog een keer naar Finland/Zweden e.d. om te gaan biken, maar we gaan volgend jaar waarschijnlijk al naar Bayern. (Dankzij een LBS aldaar rijd ik nu Ghost.. :P )
Duitsland heb ik ook wel eens wat over gehoord zo hier en daar, maar ik kende de Nordschleife eigenlijk alleen als (toffe) racebaan. Dat valt vast leuk te combineren ooit. Willingen onthoud ik ook :D Thanks.

quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 15:47 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Ik vind het bij mij net over de grens (Midden-Limburg, buurt van Roermond) prima om te fietsen, toch heel wat hoogteverschillen en leuke routes. Maar goed, ik heb verder geen vergelijkingsmateriaal en met mijn conditie is elke heuvel een uitdaging :') (maar beetje bij beetje gaat het beter)
Haha, mijn conditie is ook zomers nu. Lees: weinig fietsen door hitte :( Midden Limburg ken ik eigenlijk zo goed als niet, want ik kom uit het Noorden. Misschien ook wel interessant dus om eens te bekijken. Ik ga me potverdorie bijna toerist in eigen ex-land voelen straks.

quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 16:30 schreef Marco001 het volgende:
[ afbeelding ]
Heuy, eindelijk gevonden op het web.. hebbe hebbe :9~
Staat bij de LBS voor 1500,- met een carbon frame, en prima afmontage.
Mooi fietsje al moet de kleurencombinatie een beetje wennen. Die lijkt wel afgeleid van de oude Gulf 917. Gezien je plaatje is dat misschien een bewuste keuze? :)
pi_114652919
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 19:16 schreef Garagardo het volgende:

[..]

Duitsland heb ik ook wel eens wat over gehoord zo hier en daar, maar ik kende de Nordschleife eigenlijk alleen als (toffe) racebaan. Dat valt vast leuk te combineren ooit. Willingen onthoud ik ook :D Thanks.

[..]

Haha, mijn conditie is ook zomers nu. Lees: weinig fietsen door hitte :( Midden Limburg ken ik eigenlijk zo goed als niet, want ik kom uit het Noorden. Misschien ook wel interessant dus om eens te bekijken. Ik ga me potverdorie bijna toerist in eigen ex-land voelen straks.

[..]

Mooi fietsje al moet de kleurencombinatie een beetje wennen. Die lijkt wel afgeleid van de oude Gulf 917. Gezien je plaatje is dat misschien een bewuste keuze? :)
Willingen is wel tof, alleen wel zoeken naar de singletrails helaas. (zijn er niet zoveel bewegwijzerd) Die kleuren klopt, lijkt in het echt exact op de Gulf Racing kleuren.

Nordschleife is oo erg tof om over te racen, maar de mtb route eromheen is ook zeker de moeite waard met o.a. een redelijk lange/steile afdaling over losliggende stenen.
MisterTao recommender: darkkingll (i know.. :P )
pi_114652944
Over het instellen van mijn voorvork (Rockshox Reba RL 100mm Dual Air) lees ik op internet tegenstrijdige verhalen.

De een zegt dat je gewoon het tabelletje op de vork aan moet houden.
De ander hanteert de zogenaamde '60% regel' (je gewicht omreken naar lbs en daarvan 60% nemen. Dat getal is de druk in psi in de positieve kamer, en in de negatieve kamer doe je dan 10 psi minder).
Weer een ander zegt juist dat de druk in de negatieve kamer juist hoger moet zijn dan de druk in de positieve kamer.

Nu snap ik wel dat ieder zijn eigen voorkeuren heeft, maar ik hou niet van eindeloos uitproberen.

Wat is een goed uitgangspunt qua instellingen, zeg maar een soort van standaard compromis?

Mijn gewicht is inclusief bepakking en kleding enzo zo'n 97 kg.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  woensdag 25 juli 2012 @ 19:23:25 #120
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_114653093
Ok, over carbon frame's. Ik ben geen constructeur van fietsenframe's ofzo, Ik weet de basis van composietmateriaal.

Het zit dus zo, je begint in principe met matten carbon. Die leg je om/op een mal. Vervolgens giet je er hars overheen en wacht je tot het droog is. Eventueel gaat het in een zak die vacuum wordt gezogen zodat de overtollige hars uit de vezels geperst wordt. Daarna gaat het de autoclaaf in om gebakken te worden. Daardoor wordt je product lichter.

De matten carbon hebben meestal een vezelrichting, dat komt omdat ze geweven worden.
De matten zijn sterk in de vezelrichting en minder sterk dwars daarop. Als frameontwerper hou je hier rekening mee. Daardoor kan je je frame in een bepaalde richting sterk maken. Maar omdat je je frame ook zo licht mogelijk wilt houden maak je hem niet sterk in de richtingen waar het niet hoeft.

Was ik zo duidelijk?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
  woensdag 25 juli 2012 @ 19:24:08 #121
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_114653121
quote:
5s.gif Op woensdag 25 juli 2012 19:19 schreef StateOfMind het volgende:
Over het instellen van mijn voorvork (Rockshox Reba RL 100mm Dual Air) lees ik op internet tegenstrijdige verhalen.

De een zegt dat je gewoon het tabelletje op de vork aan moet houden.
De ander hanteert de zogenaamde '60% regel' (je gewicht omreken naar lbs en daarvan 60% nemen. Dat getal is de druk in psi in de positieve kamer, en in de negatieve kamer doe je dan 10 psi minder).
Weer een ander zegt juist dat de druk in de negatieve kamer juist hoger moet zijn dan de druk in de positieve kamer.

Nu snap ik wel dat ieder zijn eigen voorkeuren heeft, maar ik hou niet van eindeloos uitproberen.

Wat is een goed uitgangspunt qua instellingen, zeg maar een soort van standaard compromis?

Mijn gewicht is inclusief bepakking en kleding enzo zo'n 97 kg.
Hou dan dat van de fabrikant aan en ga vanaf daar verder experimenteren?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_114653639
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 19:23 schreef kanovinnie het volgende:
Ok, over carbon frame's. Ik ben geen constructeur van fietsenframe's ofzo, Ik weet de basis van composietmateriaal.

Het zit dus zo, je begint in principe met matten carbon. Die leg je om/op een mal. Vervolgens giet je er hars overheen en wacht je tot het droog is. Eventueel gaat het in een zak die vacuum wordt gezogen zodat de overtollige hars uit de vezels geperst wordt. Daarna gaat het de autoclaaf in om gebakken te worden. Daardoor wordt je product lichter.

De matten carbon hebben meestal een vezelrichting, dat komt omdat ze geweven worden.
De matten zijn sterk in de vezelrichting en minder sterk dwars daarop. Als frameontwerper hou je hier rekening mee. Daardoor kan je je frame in een bepaalde richting sterk maken. Maar omdat je je frame ook zo licht mogelijk wilt houden maak je hem niet sterk in de richtingen waar het niet hoeft.

Was ik zo duidelijk?
Duidelijker zou onmogelijk zijn. Ik wist min of meer hoe het zat, maar wel het typische geval van de klok horen luiden, maar niet weten waar de klepel hangt. Bedankt voor de uitleg :)
pi_114654031
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juli 2012 19:24 schreef kanovinnie het volgende:

[..]

Hou dan dat van de fabrikant aan en ga vanaf daar verder experimenteren?
Dat lijkt me dan wel het beste ja, om dat als uitgangspunt te nemen. Dan zit er niks anders op dan vandaar uit verder te gaan experimenteren.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  woensdag 25 juli 2012 @ 19:52:35 #124
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_114654140
Misschien moet ik ook eens mijn voorvork op druk zetten :')
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_114654606
Ha! Ik heb een afdaling kunnen vinden die ik zelf ook wel eens gedaan heb om een beetje een idee te geven waar ik zoal langs cross :) Veel mensen zijn helemaal niet bekend met het Baskenland, maar zoals valt te zien is het aangenaam vertoeven met de mtb.

*Zie onder :P *

[ Bericht 18% gewijzigd door Garagardo op 25-07-2012 20:09:19 (Prutserij) ]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')