abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_114534276
Hallo FOK!kers,

Ik probeer zojuist de netbook van mijn vriendin te formatteren en een clean install van windows 7 erop te zetten. Kom ik erachter dat er geen cd/dvd-drive in dat ding zit (enigszins 'duh'). De afgelopen jaren worden er geen dvd's met besturingssystemen bij geleverd dus je moet logischerwijs een systeembackup maken zodra je je netbook/laptop/etc. binnen krijgt. Dit is natuurlijk niet gebeurd. Nu kwam ik op het idee om er de windows 7 van mijn desktop die ik niet meer gebruik erop te zetten. Dus ik heb een .iso gemaakt van die dvd en op de netbook gezet. Deze heb ik gemount en vanuit Windows op 'installeer nu' geklikt. So far so good dacht ik. Nu kwam ik bij het punt waar je kunt kiezen op welke partitie je windows wilt installeren. Er stonden standaard 4 partities op. Nu kreeg ik ineens geen opties om de partities te verwijderen en te formatteren. Dus ik heb m maar gewoon geïnstalleerd met de gedachte de partities later te verwijderen via schijf beheer. Nu staan er dus 2 besturingssystemen op haar netbook. Ik kan vanuit de nieuwe install de partities nog niet verwijderen omdat de toegang geweigerd wordt. De oude partities zijn nog steeds primair en actief blijkbaar.

Normaal gesproken zet ik in de bios gewoon de cd/dvd-drive als eerste in de bootsequence, en dan verloopt t allemaal vlekkeloos. Dus mijn vraag:

Kan ik de netbook niet op een of andere mijn virtual drive eerst laten booten? (wat me eigenlijk sterk lijkt) of heeft iemand een andere oplossing voor mij? Is het bijvoorbeeld mogelijk om via een externe harde schijf een clean install van windows 7 te laten verlopen?

Ik google ondertussen ook naar een oplossing. Maar ik ben bang dat als ik zomaar iets probeer, dat ik straks niet eens meer in windows kan.

Alvast bedankt voor het lezen en komende reacties!
pi_114534407
heb je nog wel een installatie cd met windows 7?

indien ja: usb disk/stick formatteren met boot optie aan
alle bestanden copyeren van de cd naar de stick

stick in netbook
booten van stick

klaar

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 22-07-2012 17:03:20 ]
pi_114534535
Ja ik heb de cd nog. Even voor de duidelijkheid voor mijn kleine brein: moet ik nog iets veranderen in de bootsequence? Of start de netbook automatisch de usb stick als eerst omdat ie geformatteerd is met de boot optie aan?
  zondag 22 juli 2012 @ 17:12:59 #4
17013 Killjoy
DOMOOOOOOO!!!!! ;)
pi_114534784
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 17:06 schreef BJGr het volgende:
Ja ik heb de cd nog. Even voor de duidelijkheid voor mijn kleine brein: moet ik nog iets veranderen in de bootsequence? Of start de netbook automatisch de usb stick als eerst omdat ie geformatteerd is met de boot optie aan?
mijn ervaring met netbooks is, is dat ze automatisch proberen op te starten van usb. als dat niet werkt moet je de bootsquence aanpassen
pi_114535934
Je W7 dvd mounten in Windows en dan proberen te formatteren gaat natuurlijk niet werken he.

Bootable USB gebruiken idd. :)
  zondag 22 juli 2012 @ 18:10:46 #7
76108 bluuf
Powershell fan
pi_114536892
quote:
Waarom zou je in hemelsnaam een aparte tool moeten gebruiken om een USB stick bootable te maken? Zonder extra tools is dit ook erg simpel te doen (simpelweg met diskpart de primaire partitie van de USB stick verwijderen met het "clean" commando, 1 primaire partitie aanmaken, deze als "active" instellen, formatteren en daarna de inhoud van de CD naar de root van de stick overzetten en klaar)
pi_114537182
inderdaad de hierboven genoemde usb oplossingen. Andere oplossing is een cdrom drive hangen aan een externe hardeschijf unit. Werkt in de meeste gevallen ook goed.
Nog een andere optie is PXE boot. Maar dat doe je dan weer niet zomaar ;)
<a href="http://whatpulse.org/ref/164249/" target="_blank" rel="nofollow">Typ mee, met FOK! naar de top</a>
pi_114537205
quote:
0s.gif Op zondag 22 juli 2012 18:10 schreef bluuf het volgende:

[..]

Waarom zou je in hemelsnaam een aparte tool moeten gebruiken om een USB stick bootable te maken? Zonder extra tools is dit ook erg simpel te doen (simpelweg met diskpart de primaire partitie van de USB stick verwijderen met het "clean" commando, 1 primaire partitie aanmaken, deze als "active" instellen, formatteren en daarna de inhoud van de CD naar de root van de stick overzetten en klaar)
Als TS dat met diskpart geregeld zou krijgen, ga ik ervan uit dat hij dit topic niet had hoeven openen. Die tool is gewoon handiger. ISO selecteren en gaan.
pi_114538466
quote:
Bedankt voor de reacties. Ik ga het met bovenstaand tooltje proberen. Ik laat zsm weten of het gelukt is.

Mocht dit niet werken ga ik handmatig een USB stick bootable maken mbv deze handleiding: http://www.pc-active.nl/s(...)f-een-usb-stick.html
pi_114540551
Ok het is gelukt, ik zal even kort samenvatten hoe:

1. Met PowerISO een .iso gemaakt van mijn windows 7 cd. Hier staat beschreven welke image properties je moet aanvinken om een goed image bestand te krijgen: http://www.pc-active.nl/s(...)f-een-usb-stick.html
2. Via Windows 7 USB DVD Download Tool een USB stick bootable gemaakt en de .iso erop gezet: http://www.microsoftstore(...)l#ms_help_topics_at3
3.De Bootsequence van de netbook aangepast: netbook aanzetten>f2 indrukken om in de BIOS te komen>onder het kopje 'Boot' de opstart volgorde aangepast (removable devices op 1)>Exit & save changes
4.USB stick erin en opnieuw opstarten.

En alles werkt verder zoals verwacht. Bedankt, slotje!
  zondag 22 juli 2012 @ 22:26:16 #12
17013 Killjoy
DOMOOOOOOO!!!!! ;)
pi_114546896
Blij dat het gewerkt heeft :D
WHOOHOO :D
SEMI-OFFICIELE ANTI-ZEUR
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')