We gaan zeker wel kijken, maar het zou wel heel rot moeten aanvoelen voor we uitwijken naar een ander kerkdorp. Hij gaat overigens al naar de psz die er aan vast ligt (maar voor zover ik weet van een andere stichting is).quote:Op zaterdag 21 juli 2012 20:37 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ga je ook niet kijken bij de dichtstbijzijnde hoe het er is, en of het fijn aanvoelt? Gewoon rücksichtslos de dichtstbijzijnde?
Dat ligt ook helemaal aan het kind. Bij Amber hebben ze continurooster.quote:Op zondag 22 juli 2012 10:57 schreef Juud79 het volgende:
Over dat continuerooster, dat lijkt me voor ouders enorm handig, maar voor kindjes van 4 en 5 jaar een veel te lange en vooral vermoeiende dag.
De Vrije School heeft over het algemeen korte dagen.
De kleinste kleuters gaan iedere dag van 8.30 tot 13.00
Oudste kleuters en klas 1 gaan een dag door tot 14.30
Klas 2, twee middagen tot 14.30
Klas 3 t/m 6 gaat 4 keer tot 14.30 en een keer tot 13.00
Daar zit, vind ik, een natuurlijke opbouw in, zodat kinderen geleidelijk wennen aan het naar school gaan.
Amber zat in groep 1-2-3 en gaat nu naar 4-5quote:De basisschool is een belangrijk stuk van je leven. Voor de kinderen en voor u. Een school kies je dan ook met zorg. Scholen verschillen in de manier van werken, in sfeer en in kwaliteit. Dat maakt het kiezen niet eenvoudig. Deze schoolgids geeft u een beeld van de wijze waarop de school het onderwijs van haar leerlingen ziet, invult en organiseert.
De maatschappij van nu vraagt veel van u als ouders, van de kinderen en van ons als school. Naast het goed beheersen van taal- en rekenvaardigheden, worden andere competenties steeds belangrijker. De complexiteit van de maatschappij is heel groot.
De school kan het ontwikkelen van taal- en rekenvaardigheden, maar vooral het ontwikkelen van andere competenties, in de (beperkte) tijd dat het met de kinderen doorbrengt, niet alleen. Door nauw samen te werken met andere maatschappelijke organisaties, hoeft de school dat ook niet alleen te doen. De maatschappelijke veranderingen vragen om andere keuzes en invulling van het onderwijs.
Als school zien we het als onze maatschappelijke opdracht om hier zo adequaat mogelijk mee om te gaan. De afgelopen jaren heeft er op school een herbezinning plaats gevonden: hoe bereiden we de kinderen van nu zo goed mogelijk voor op de maatschappij van morgen? In de schoolgids hopen we u hier antwoord op te geven.
We nemen kinderen serieus en zorgen dat zij centraal staan. Ieder kind beschikt over een eigen schat aan talenten. Ieder kind is uniek en leert op zijn eigen manier. Het ene kind leert door lezen, het andere kind leert door ontdekken en doen en weer een ander leert door samenwerken. Er zijn kinderen die daarbij behoefte hebben aan begeleiding en structuur. Anderen ontwikkelen zich juist beter in een vrije situatie. Bij Natuurlijk Leren is het onderwijs en de omgeving zo ingericht dat elk kind op zoek kan gaan naar een manier van leren die het meest natuurlijk bij hem past. Ieder kind krijgt zo alle kans om zich optimaal te ontplooien en talenten te ontdekken.
Wij helpen kinderen bij het ontdekken en uitbouwen van die talenten. Wij bieden onderwijs en begeleiding op maat in een uitdagende en rijke leeromgeving. We werken vanuit de behoeften en interesses van een kind. Wij hebben hoge verwachtingen van kinderen en stellen concrete eisen aan kinderen. Dat bepalen wij niet alleen, maar juist in samenspraak met een kind. Zo helpen we een kind inzicht te krijgen in het eigen leerproces. Samen gaan wij op zoek naar de sterke en zwakke kanten van een kind waarbij de focus ligt op de mogelijkheden en niet op de beperkingen. Van een kind verwachten we dat het verantwoordelijk wordt voor de eigen ontwikkeling en zelf keuzes leert maken. We willen kinderen leren op eigen benen te staan.
Dat is hier dus ook! en dan zijn de dagen helemaal zo lang lijkt me.quote:Op zondag 22 juli 2012 12:41 schreef miss_sly het volgende:
Op alle vijf de scholen hier in de buurt wordt (nog) geen continue rooster gevoerd, maar wel blijft ongeveer 80-95% van de kinderen over!
Ben ik het zelf niet mee eens. Continurooster hield hier dus kortere dagen in. Je hebt dan tussen de middag minder tijd aan lunchpauze (met leerkracht) en die tijd ben je 's middags weer eerder klaar met school. Ik vind het juist een voordeel omdat het volgens mij moeilijker is voor een 4-5 jarige om 's middags weer naar school te moeten na 1,5 uur pauze thuis/ overblijf.quote:Op zondag 22 juli 2012 10:57 schreef Juud79 het volgende:
Over dat continuerooster, dat lijkt me voor ouders enorm handig, maar voor kindjes van 4 en 5 jaar een veel te lange en vooral vermoeiende dag.
Ja, klopt. Sinds twee jaar nieuwe directie en daardoor is het echt beter geworden. Buiten dat heb ik me erbij neergelegd dat de basisschool er is voor 'de basis' en die is blijkbaar niet zo breed. nu ik ervaren heb hoe goed t gaat met mijn oudste nu hij bij 'gelijken' zit denk ik dat alleen een Leonardoschool of verhuizen naar een stad en een Leonadoschool nog had kunnen helpen.quote:Op zondag 22 juli 2012 12:33 schreef Dizzy-Miss-Lizzy het volgende:
Maar buuv ik dacht dat jij juist ontvreden was over de school qua extra stof etc?
Als ik d'r ophaal en weer terug breng, is dat veel vermoeiender dan overblijven. We hebben een uur lunchpauze, waarvan we bijna 15 minuten onderweg zijn. Dan komen ze vaak pas later buiten, kleren uit, kleren aan (zeker in de winter veel) 2 x plassen. Ze vindt het echt niks dat gerace. Bij het overblijven heeft ze tenminste tijd om rustig te eten en buiten te spelen. Continuerooster zou ik heel fijn vinden, maar nu blijven er ook veel kinderen over. Voor ouders die verder weg wonen (dorpsschool) is het helemaal niet te doen in dat uurtje.quote:Op zondag 22 juli 2012 12:55 schreef SacreCoeur het volgende:
[..]
Dat is hier dus ook! en dan zijn de dagen helemaal zo lang lijkt me.
en dan met o. dan zie je snel genoeg of ze een beetje aansluiting vindt. lijkt me een lastige keuze zo.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 08:38 schreef livelink het volgende:
Ik zou een keertje gaan kijken in de pauze, Lamb. Dan kun je beter beoordelen of alles geintegreerd samenspeelt en welke taal er wordt gesproken. Bovendien zie je dan ook op welke manier het toezicht geregeld is.
Getint is niet per definitie ook gelijk aan Arabisch, toch? Het buurmeisje ken je, hoe gaat het daar thuis?quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 10:28 schreef Lamb29 het volgende:
Nou dat dus fannetje! Vind het echt heel lastig. Het buurmeisje gaat daar ook naar school maar is half Egyptisch en flink getint... Verder zijn er geen kinderen tussen 1 en 4 nu in de buurt ( ja een maar flink kerkelijk dus die gaan naar die school die wij niet willen vermoed ik)
Eens met pauze kijken is een goed idee. Kom er altijd langs als we boodschappen doen... Eens observeren.
Aansluiting zat wel goed, met de rondleiding werdt ze meteen door meerdere kinderen in hun spel betrokken
En toen was je vier?quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 16:17 schreef Pvoesss het volgende:
Mijn ouders hadden 2 keyzes gemaakt en beide had zo zijn voordelen of nadelen.
Ze hebben mij bij beide laten meedraaien.. Ik mocht kiezen en moest mijn redenen geven.
Ze waren iig verbaasd over het feit dat ik echt heel erg goed had nagedacht er over en met redenen kwam Ik voelde mij heel onprettig bij de ene school.
Maar dan is het toch niet hetzelfde? Lamb heeft juist een erg goed gevoel bij de school en hij sluit prima aan bij hen. Enige (begrijpelijke) struikelblok is dat het (nog) een erg zwarte school is.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 18:02 schreef Beessie-Jen het volgende:
Lamb; wij zaten met een soortgelijke keuze; een openbare basisschool en een christelijke met Jenaplanonderwijs, beide op loopafstand van ons huis.
Op de openbare basisschool ook merendeel donker en lager opgeleid (no offence), we hebben beide schoolgidsen doorgenomen en wij vonden het Jenaplanonderwijs meer aansluiten op wat wij belangrijk vinden voor onze meiden. Daarna een afspraak gemaakt op betreffende school, gesprek gehad, rondgekeken, en het voelde goed, dus Evie ingeschreven.
Evie begint dus over 2 maandjes ook op een Jenaplanschool.
ja, je hebt gelijk, situatie is enigzins anders.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 18:39 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar dan is het toch niet hetzelfde? Lamb heeft juist een erg goed gevoel bij de school en hij sluit prima aan bij hen. Enige (begrijpelijke) struikelblok is dat het (nog) een erg zwarte school is.
Hoe zijn deze dingen op de jenaplanschool?quote:Op maandag 7 oktober 2013 23:55 schreef Lamb29 het volgende:
Het is een openbare school en ze vieren alle feestdagen... er is dus aandacht voor kerst, ramadan enz.. Taalmethode, uitstroom middelbaar, Cito enz zit allemaal dik in orde. Ik heb alleen niet gevraagd naar het beleid anderstalig spreken op school.
Er zijn bv ook duidelijke afspraken rondom het meedoen met feestdagen, alle leerlingen moeten mee kerst vieren e.d, maar bv is het schoolkamp ook 'verplicht' waardoor de meisjes in groep 8 niet thuis gehouden worden wat je op 'zwarte' scholen nog wel eens ziet gebeuren.
Het verhaal was prima dus tijdens de rondleiding, maar er blijft dat stemmetje dat we haar in een uitzonderingspositie plaatsen.
Dat is absoluut waar Groof, wij kenden eigenlijk alleen maar mensen in ons deel van de straat. Met Isa op school hebben we er een flinke uitbreiding van onze vriendenkring bij gekregenquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 20:52 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Je kunt trouwens ook binding met een wijk krijgen, doordat je kind er naar school gaat .
Als ik ooit zou gaan verhuizen (wat groter en luxer zou ik best willen, maar ja), zou ik naar die wijk gaan. En dat terwijl ik de wijk van te voren nauwelijks kende.
(Al zou ik dan de buren en de straat wel missen.)
hmja, dan moeten we hem al gauw weer met de auto gaan brengen, wordt logistiek ook ingewikkeld met zijn broertje die straks wel bij een van die scholen naar de creche gaat.quote:Op zondag 17 november 2013 20:30 schreef Juud79 het volgende:
DJMomo, is er niet een school iets verder weg die kleiner is. En hoe zit het op grote scholen met vieringen en buitenspelen, doen ze dat met kleuters apart, dat maakt dan nog wel verschil lijkt me. Lastig hoor....
Hier geen wachtlijsten, want sowieso enorm veel scholen in onze woonplaats. En de school die wij kiezen is niet enorm druk bezocht. Ik heb Lientje wel al ingeschreven, dan is dat maar gedaan.
Ja maar in onze buurt zijn totaal geen kindjes te vinden, dus we moeten altijd op pad om ergens met kinderen te kunnen spelen.quote:Op zondag 17 november 2013 21:51 schreef bitterend het volgende:
TJ Die Jenaplan school die ik op het oog heb is best ver weg, ik zou haar altijd met de auto moeten brengen/halen of papa op de fiets. Ik denk dat ze toch met buurtkindjes mee speelt, want dan doen ze hier gewoon met elkaar spelen en ze zitten allemaal op verschillende scholen..
achja, en op de christelijke school hier staat dat het vieren van de verjaardag heel leuk is en alles, maar of je alsjeblieft de uitnodigingen voor het kinderfeestje niet op school uit wilt delen, zodat de kindjes die niet uitgenodigd zijn zich niet achtergesteld voelen.quote:Op dinsdag 19 november 2013 21:34 schreef bitterend het volgende:
Iets wat me tegen stond op de website van een montessori school hier in de buurt is dat ouders worden gevraagd hun kinderen niet te helpen met de jas en tas ophangen voor dat ze naar binnen gaan ze verwachten zelfstandigheid van de kinderen stond er.
Ik vind dat echt raar dat zoiets op een website moet staan! en betuttelend.
Ja dat had Sjaak dus ook! Niet zozeer achter benen wegkruipen maar wel continu onze hand vast. Terwijl op de M hij letterlijk en figuurlijk losging. Rende door de school. En ging in middenbouw met het rekenmateriaal aan de haal. De sfeer proefde ook goed. Rustige groepjes op de gang, waar de katholieke fabriek de bouw hoek op de gang had. Veel gegil en geren daar dus. Ook een grote open ruimte waar de klassen aan grensden. waardoor het geheel heel overzichtelijk was.quote:Op woensdag 20 november 2013 07:48 schreef Deepfreeze het volgende:
Ik heb voor deze school gekozen, omdat dit de enige was waar Chris zelf ging spelen. Bij alle andere scholen hing hij aan mijn broekspijp, bij deze ging hij zo los. De sfeer is zo fijn onder de kinderen&schoolteam. Dat voel je echt in school.
En het systeem beviel me wel, maar ik weet niet of ik zo overtuigd was als Chris niet zo los ging
Ik denk dat het meer als voorbeeld bedoeld is. Ik zie in elk geval vaak genoeg ouders hun kinderen daarmee helpen, en daar wordt absoluut niet moeilijk over gedaan.quote:Op dinsdag 19 november 2013 21:34 schreef bitterend het volgende:
Iets wat me tegen stond op de website van een montessori school hier in de buurt is dat ouders worden gevraagd hun kinderen niet te helpen met de jas en tas ophangen voor dat ze naar binnen gaan ze verwachten zelfstandigheid van de kinderen stond er.
Ik vind dat echt raar dat zoiets op een website moet staan! en betuttelend.
Ik weet eigenlijk niet of ze op onze school aan rapporten doen. Op mijn eigen basisschool (30 jaar geleden) kregen we twee of drie keer per jaar een 'verslag'. Dat was een heel boekwerk waarin je hele ontwikkeling werd beschreven. Niet alleen op gebied van taal, rekenen e.d., maar vooral ook sociaal-emotioneel. Dat zegt volgens mij veel meer dan een lijstje met cijfers.quote:Op dinsdag 19 november 2013 22:16 schreef DJMomo het volgende:
oh, geen rapport? is dat typisch montessori? hmmmm. weet niet wat ik daarvan vind.
De hoofdstad van Bulgarije is Vulgarize?? Is dat wat ze leerden?quote:Op woensdag 11 december 2013 18:11 schreef gargamel het volgende:
Toen onze kinderen de schoolleeftijd kregen zijn wij ook gaan kijken naar scholen. De openbare viel af de PC school net ernaast hadden we een goed gevoel bij. De school bezocht tijdens de lessen, rondleiding gehad, goed gesprek met de directeur. het zag er allemaal goed uit.
Maar het bleek toch een moment opname.....
Na het derde jaar, ging de een na de andere leraar weg (pensioen, andere baan, stoppen enz) en kwamen daar piepjonge, soms net van de pabo-mensen voor terug. Vanaf die tijd was het oppassen voor ons. Nederlandse rijtjes moesten nagekeken worden op spellingsfouten, woordbetekenissen en spreekwoorden nagezocht worden of het klopte, rekensommen bij proefwerken nagerekend en zelfs aardrijkskunde lessen bevatten fouten (de hoofdstad van Bulgarije is Vulgarize). We hadden een dochter met dyslexie trekjes en een zoon die zich stierlijk verveelde, maar dat werd niet gezien. Bij elk gesprek geprobeerd verbetering te brengen en uiteindelijk zijn ze nu naar de middelbare school.
Niet dankzij de basisschool. Beide kinderen heb ik IQ laten testen, zoonlief scoorde daar 3 niveau's hoger dan de cito, dochter 1 niveau. Dankzij deze test zitten beide nu toch op een school die past bij hun leerniveau. (de scholen hebben de test voor de cito laten gelden)
Ik wil hiermee zeggen dat je keuze nu voor een school, kan met 1 of 2 jaar heel anders zijn door leraar-verloop of iets anders. Blijf betrokken.
Het is ontwikkelingsgericht onderwijs, denk ik?quote:Op woensdag 29 januari 2014 09:05 schreef Animalmix het volgende:
Wij zijn bezig met de keuze voor een basischool voor mijn zoontje.
We zijn onder andere bij een openbare school geweest die werkt volgens de methode van oplossingsgericht onderwijs (ogo). vooralsnog heeft dit niet onze voorkeur, maar ik wil me er wel in verdiepen.
Wie heeft door (positieve danwel negatieve) ervaringen met ogo-onderwijs?
Ja ontwikkelingsgericht inderdaad.quote:Op woensdag 29 januari 2014 10:21 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is ontwikkelingsgericht onderwijs, denk ik?
http://wij-leren.nl/ogo-ontwikkelingsgericht-onderwijs.php
Bij onze dochter op school hanteren ze in de onderbouw ook voor een groot deel ogo. We zijn ook op andere scholen geweest waar op deze manier les wordt gegeven, en ik zie er zeker de meerwaarde wel van. Dat zie ik ook van Montessori, Dalton, Jenaplan, etc.
Ik kan/wij kunnen wel wat met die manier van denken over en omgaan met de ontwikkeling van kinderen.quote:Op woensdag 29 januari 2014 12:04 schreef Animalmix het volgende:
[..]
Ja ontwikkelingsgericht inderdaad.
Waarom zie je de meerwaarde ervan in?
Een goede leerkracht kent de leerlijnen, tussen- en einddoelen. En weet dus waar je kind staat en wat hij/zij wanneer (zou) moet(en) beheersen. Juist mensen die slaafs een methode volgen zonder verdere inzichten zou ik niet zo vertrouwen.quote:Op woensdag 29 januari 2014 12:36 schreef Animalmix het volgende:
We gaan ook vooral op ons gevoel af. Bij deze school was het gevoel goed. Relatief kleine kassen, prettige sfeer, rustig ogend, ervaren docenten, goede faciliteiten enz.
Maar dat zelfde gevoel hadden we ook bij een andere meer traditioneel werkende school.
OGO sprak me bij deze school minder aan vanwege het feit dat ze (in ieder geval op deze school) helemaal niet werken met lesmethoden (behalve bij rekenen). Ik vraag me af hoe ze dan wel kunnen bekijken welke ontwikkeling een kind doormaakt. Op het einde van de basisschool moet je bijvoorbeeld qua taalontwikkeling/spelling toch een bepaald niveau hebben.
De school heeft bewust voor deze manier van werken gekozen, het is een visie. Leerkrachten weten dus wat er van hen verwacht wordt als ze daar (gaan) werken. Ik zou me over dat enthousiasme niet zo'n zorgen maken. Want juist het inspelen op wat er leeft bij een klas/een kind geeft een stuk uitdaging en andere mogelijkheden dan wanneer je (wederom...) slaafs een methode volgt.quote:Verder lijkt het me voor docenten een behoorlijk intensieve manier van onderwijs geven. Ze werken hier met projecten waarbij ze elke 6-8 weken wisselen van onderwerp. Een docent moet dus oook elke 6-8 weken alles opnieuw moet ontwikkelen/uitvinden. Ik vraag me af in hoeverre ze dit volhouden en enthousiast weer aan de slag gaan met een nieuw project.
Bij mijn dochter in groep 3 ook een jongetje pas begonnen zonder een woord nederlands te spreken. En dat gaat heel goed, en hij pikt het snel op.quote:Op maandag 3 februari 2014 14:53 schreef Pvoesss het volgende:
Bij mijn dochter zit sinds kort een meisje in de klas en ze sprak ook 0,0 nederlands. Dat gaat eigenlijk wel goed.
Mijn dochter spreekt redelijk wat engels en helpt haar graag en de rest gaat met gebaren, wijzen en frustratie :-D dat meisje is ook 4.
En m.b.t het inschrijven als je de situatie uitlegt weten ze daar vast wel mee om te gaan als school.
Volgens de folder van de gemeente, heb ik in de wijk 6 basisscholen. 3 Christelijk/RK, 2 openbaar en 1 Montessori. Dus er is keus, maar Montessori spreekt ons wel aan, aangezien meneertje enorm pienter is voor z'n leeftijd en waarschijnlijk veel baat heeft bij wat individuele aandacht en opdrachten. Maar eenieder mag mijn mening bijsturen, ik krijg het ook maar allemaal in de schoot geworpen (met liefde, hoor!)quote:Op maandag 3 februari 2014 15:00 schreef Cathmar het volgende:
[..]
Bij mijn dochter in groep 3 ook een jongetje pas begonnen zonder een woord nederlands te spreken. En dat gaat heel goed, en hij pikt het snel op.
Je hebt al een school op het oog begrijp ik? Ik zou er een afspraak maken om het te bespreken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Waarom zouden jullie kiezen voor de Sterrenschool (los van dat de school zelf fijn voelt, want dat lijkt me vereiste nummer 1)?
[ Bericht 80% gewijzigd door mefke79 op 10-02-2014 09:09:28 ]* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
leuk!quote:Op dinsdag 30 september 2014 14:53 schreef Cyntiaa het volgende:
Schop!
Vanmiddag bellen voor het maken van een afspraak....
Ik ben wel benieuwd hoe de kennismaking was?quote:Op maandag 10 februari 2014 10:22 schreef Morretje het volgende:
Het hele concept sterrenschool vond ik nog wat vaag, ga zo eens horen wat dat voor interessants te brengen heeft. Het idee van de kinderen volgen in de leerlijnen staat me wel aan, dat past ook wel bij ons en onze dame.
De school zelf heeft een paar jaar geleden onder verscherpt toezicht gestaan en een hoop op de schop gegooid daarna. Wat dat betreft past de stap naar sterrenschool er wel bij. Schooltje zelf is een stuk kleiner dan een andere school die dichtbij staat, denk dat die wel het dubbele aantal leerlingen heeft.
Oh, dat had ik ook best nog even kunnen vertellen idd.quote:Op woensdag 1 oktober 2014 12:18 schreef Cwen het volgende:
[..]
Ik ben wel benieuwd hoe de kennismaking was?
Zijn er bij jullie ook wat kinderen naar de nieuwe Vrije School gegaan?quote:Op donderdag 2 oktober 2014 09:27 schreef Bleie het volgende:
Ik kreeg van de week opeens een brief thuis over het nieuwe toelatingsbeleid in Amsterdam. Wij hebben onze zoon allang opgegeven voor de school waar zijn grote zus ook zit, maar moeten hem dus nu nog een keer opgeven. Het lijkt er wel op dat hij zeker geplaatst wordt, omdat broertjes en zusjes altijd voorrang hebben, of zo. Ik vond het maar verwarrend. De directeur, die ik er vanochtend even naar vroeg, wist ook nog niet veel meer.
Bij ons is het 60 euro per jaar. Dat is voor het schoolreisje en vieringen als Sinterklaas, Kerst, de eindejaarspicknick.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 09:59 schreef The_Tankgirl het volgende:
Wij zijn bezig met het invullen van het aanvraagformulier.. Komen we erachter dat de ouderbijdrage 85 euro is per jaar + minimaal 27.75 per maand. Vergeleken met andere scholen is dit best hoog (voor ons is dat veel geld). Ik weet alleen niet of ik hiervoor mijn kind niet op deze school ga inschrijven. Wat is jullie mening? Of zijn deze bedragen bij jullie wel normaal? Misschien maak ik mij wel druk om niets
Wat bedoel je met 'minimaal 27,75', waar wordt dat op berekend?quote:Op donderdag 2 oktober 2014 09:59 schreef The_Tankgirl het volgende:
Wij zijn bezig met het invullen van het aanvraagformulier.. Komen we erachter dat de ouderbijdrage 85 euro is per jaar + minimaal 27.75 per maand. Vergeleken met andere scholen is dit best hoog (voor ons is dat veel geld). Ik weet alleen niet of ik hiervoor mijn kind niet op deze school ga inschrijven. Wat is jullie mening? Of zijn deze bedragen bij jullie wel normaal? Misschien maak ik mij wel druk om niets
de ouderbijdrge is bij ons niet verplicht. Er zijn er genoeg die m niet betalen.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 10:48 schreef Ynske het volgende:
Stomme vraag misschien, maar als een vrijwillige bijdrage verplicht is, dan is t toch niet meer vrijwillig
Een stuk minder dan bij jullie volgens mij, ik heb er in elk geval niet in het bijzonder wat over gehoord, terwijl ik weet dat het bij jullie wel een beetje een ding was. Misschien ook wel vanwege het inspectierapport? Daarbij heb je bij ons denk ik veel ouders die gewoon voor de dichtstbijzijnde school hebben gekozen, en dus niet gaan wissel naar een school verder weg, en aan de andere kant ouders die heel bewust voor montessori hebben gekozen, en daarom niet switchen naar een vrije school.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 10:00 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zijn er bij jullie ook wat kinderen naar de nieuwe Vrije School gegaan?
schoolreis geld is verplicht. Onze school gaat niet echt op schoolreis maar er worden excursies gemaakt die met het thema te maken heeft.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 11:25 schreef miss_sly het volgende:
Bij ons is het ook niet verplicht, maar als je hem zomaar niet betaald (dus zonder overleg omdat het gewoon te veel is voor je), kan je kind niet mee op schoolreis.
Ze kunnen de ouderbijdrage niet verplicht stellen, maar het is wel bedoeld voor de leuke dingen die niet onder normale curriculum van school vallen, zoals schoolreisjes, wat drinken bij de Avondvierdaagse, versieringen van school bij diverse feesten, sportdagen, etc.
dat zeg ik: het is vrijwillig, maar het heeft consequenties als je zonder overleg niet betaalt. Als jij in gesprek gaat en vermeldt dat je dit niet kunt missen, wordt er naar een oplossing gezochtquote:Op donderdag 2 oktober 2014 11:31 schreef L-E het volgende:
Bij ons is de ouderbijdrage dus wel vrijwillig. Als je zelf vindt dat je het niet kan missen, hoef je niet (of minder, in overleg) te betalen. Je kind wordt niet uitgesloten van activiteiten.
Groot verschil, natuurlijk, want daarmee maai je ook iedereen het gras voor de voeten weg: als je lid wordt van een stichting is het betalen van contributie iets wat erbij hoortquote:Op donderdag 2 oktober 2014 11:38 schreef Lijnloos het volgende:
Bij onze school betaal je geen (al dan niet vrijwillige) ouderbijdrage, maar contributie voor de stichting waar je als ouder lid van wordt of zo... EIgenlijk hetzelfde, maar ze noemen het anders Is geloof ik ¤155 per kind, per jaar... flinke smak, maar het is ook echt wel waard want het is een geweldige school! Nog steeds heel blij dat we er toch eens zijn gaan kijken toendertijd.
quote:Op donderdag 2 oktober 2014 12:21 schreef Cwen het volgende:
Wow... De school die wij op 't oog hebben vraagt ¤1000 per jaar . Ik wist dat het hoog was, maar niet zó!
Wow. Die Montessori?quote:Op donderdag 2 oktober 2014 12:21 schreef Cwen het volgende:
Wow... De school die wij op 't oog hebben vraagt ¤1000 per jaar . Ik wist dat het hoog was, maar niet zó!
En kunnen ze ook verklaren waarom ze zo'n hoog bedrag vragen?quote:Op donderdag 2 oktober 2014 12:21 schreef Cwen het volgende:
Wow... De school die wij op 't oog hebben vraagt ¤1000 per jaar . Ik wist dat het hoog was, maar niet zó!
Ja, de Montessori. Het is wel een vrijwillige ouderbijdrage en het staat al op m'n lijstje hoe vrijwillig dat is. Ze betalen er de tussendoortjes (fruit en groente) en het overblijfeten van (er wordt dagelijks een volwaardige biologische maaltijd gekookt) de uitjes, de kampen, de Engelstalige materialen (waar klaarblijkelijk geen/ nauwelijks subsidie op zit) en deels de Engelse docenten.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 12:31 schreef miss_sly het volgende:
[..]
En kunnen ze ook verklaren waarom ze zo'n hoog bedrag vragen?
Ik moet zeggen dat het wel een goed besteed bedrag lijkt, zo op het eerste gezicht. Als de school van S deze zaken aan zou bieden, zou ik er ook wel een flink bedrag voor over hebben!quote:Op donderdag 2 oktober 2014 15:48 schreef Cwen het volgende:
[..]
Ja, de Montessori. Het is wel een vrijwillige ouderbijdrage en het staat al op m'n lijstje hoe vrijwillig dat is. Ze betalen er de tussendoortjes (fruit en groente) en het overblijfeten van (er wordt dagelijks een volwaardige biologische maaltijd gekookt) de uitjes, de kampen, de Engelstalige materialen (waar klaarblijkelijk geen/ nauwelijks subsidie op zit) en deels de Engelse docenten.
Ik ga wel wat meer info vragen. Het houdt ons niet tegen maar omg, wat duur.
Eten ze dan op school warm zodat je thuis niet meer warm hoeft te eten? En doen ze dat dan tussen de middag ofzo?quote:Op donderdag 2 oktober 2014 15:48 schreef Cwen het volgende:
Ja, de Montessori. Het is wel een vrijwillige ouderbijdrage en het staat al op m'n lijstje hoe vrijwillig dat is. Ze betalen er de tussendoortjes (fruit en groente) en het overblijfeten van (er wordt dagelijks een volwaardige biologische maaltijd gekookt) de uitjes, de kampen, de Engelstalige materialen (waar klaarblijkelijk geen/ nauwelijks subsidie op zit) en deels de Engelse docenten.
Ik ga wel wat meer info vragen. Het houdt ons niet tegen maar omg, wat duur.
Ik zat laatst na aanleiding van jouw post ook naar die school te kijken, wantquote:Op donderdag 2 oktober 2014 15:48 schreef Cwen het volgende:
[..]
Ja, de Montessori. Het is wel een vrijwillige ouderbijdrage en het staat al op m'n lijstje hoe vrijwillig dat is. Ze betalen er de tussendoortjes (fruit en groente) en het overblijfeten van (er wordt dagelijks een volwaardige biologische maaltijd gekookt) de uitjes, de kampen, de Engelstalige materialen (waar klaarblijkelijk geen/ nauwelijks subsidie op zit) en deels de Engelse docenten.
Ik ga wel wat meer info vragen. Het houdt ons niet tegen maar omg, wat duur.
Ja, tussen de middag. Er wordt ook opvang aangeboden, van 14,00-18.00 uur, maar daar betaal je uiteraard een gewoon opvangtarief voor.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 16:09 schreef Ynske het volgende:
[..]
Eten ze dan op school warm zodat je thuis niet meer warm hoeft te eten? En doen ze dat dan tussen de middag ofzo?
Doe Engelstalige docenten kosten denk ik veel geld, en het eten ook. Dat is immers elke dag. Materialen zijn een vast bedrag per jaar.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 23:42 schreef Cwen het volgende:
[..]
Ja, tussen de middag. Er wordt ook opvang aangeboden, van 14,00-18.00 uur, maar daar betaal je uiteraard een gewoon opvangtarief voor.
Miss_sly, ja, wij vinden het an sich het ook waard. Maar ik vind het ook wel enorm moeilijk in te schatten wat nu écht waaraan opgaat.
Gulara, hoe is het daar geregeld dan? En jullie willen weer terug dan?
2/5 aan uitjes en materialen (dat vind ik netjes en redelijk voor deze school) en 3/5de aan eten (dat vind ik wel heel veel klinken, al zou ik het moeten narekenen)quote:Op donderdag 2 oktober 2014 23:42 schreef Cwen het volgende:
[..]
Ja, tussen de middag. Er wordt ook opvang aangeboden, van 14,00-18.00 uur, maar daar betaal je uiteraard een gewoon opvangtarief voor.
Miss_sly, ja, wij vinden het an sich het ook waard. Maar ik vind het ook wel enorm moeilijk in te schatten wat nu écht waaraan opgaat.
Gulara, hoe is het daar geregeld dan? En jullie willen weer terug dan?
Tja, ze trekken een extern bedrijf aan om voor ze te koken, dus goedkoop zal dat niet zijn. Maar wel lekker, als ik de menu's zo zie!quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 08:41 schreef Loj het volgende:
[..]
2/5 aan uitjes en materialen (dat vind ik netjes en redelijk voor deze school) en 3/5de aan eten (dat vind ik wel heel veel klinken, al zou ik het moeten narekenen)
Dat stond in de schoolgids..
Maar gewoon die school is ook helemaal wow en ik denk ook perfect voor Ellie
(En dat is wel weer grappig, want als Ow op mij lijkt zou het weer helemaal niets voor hem zijn. Hier is structuur nodig )
Zelfde achtergrond en precies dezelfde bezwaren hier. Ik zie tweetalig vwo wel als een mogelijkheid voor extra uitdaging mocht ik een hele slimme krijgen. Maar Engels vanaf groep 1 of tweetalig basisonderwijs zal ik niet snel voor kiezen.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 09:02 schreef Dot. het volgende:
Hoe zit dat eigenlijk met een tweetalige school en Engels docenten? Ik heb zelf Engels gestudeerd en ook lesgegeven op een tweetalige school, maar dat kwam er op neer dat docenten zonder echt gedegen talenopleiding gewoon hun lessen deden in het Engels. Het enige vak waar dan wel een native speaker voor de klas stond was mijn stagebegeleider, dus Engels. Ik ben daardoor wat skeptisch geworden over tweetalig onderwijs, omdat ik eigenlijk alleen een native speaker zou vertrouwen om het ook zo consequent goed te doen. Ik ga bijvoorbeeld mijn eigen kind ook niet tweetalig opvoeden, omdat het gewoon niet mijn moedertaal is, ondanks dat ik het wel vloeiend (en dagelijks) spreek. Nu is dat al weer een paar jaar geleden, dus misschien is er inmiddels een richtlijn voor oid?
Ja idd.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 09:27 schreef miss_sly het volgende:
Engelse les van een niet native speaker vind ik iets anders dan tweetalig les. Tenminste, als ik het goed begrijp worden dan ook andere lessen in het Engels gegeven. In dat geval vind ik ook dat het native speakers moeten zijn.
Wij hebben ook besloten om gewoon Nederlands te doen, terwijl mijn vriend al 20 jaar voor een internationaal bedrijf werkt en zijn Engels (dat hij ook dagelijks spreekt, leest en schrijft) echt heel goed is. Ook zijn uitspraak. Maar hij is gewoon geen native speaker, dus vinden we dat we dat niet moeten doen.
mijnes krijgt wel Engels vanaf groep 1, dat was nieuw geïntroduceerd. Bij inschrijven wisten we wel dat ze ermee bezig waren maar niet dat het zo intensief zou zijn ik vind het wel grappig en ze pikt het snel op.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 09:30 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Zelfde achtergrond en precies dezelfde bezwaren hier. Ik zie tweetalig vwo wel als een mogelijkheid voor extra uitdaging mocht ik een hele slimme krijgen. Maar Engels vanaf groep 1 of tweetalig basisonderwijs zal ik niet snel voor kiezen.
Resultaat van tvwo wat ik gehoord heb (door lln te begeleiden die pre university college deden) vond ik ook niet denderend. Aan de andere aknt, toen wist ik nog niet hoe zwak het niveau van gewone eindexamenkandidaten was (schrijven dan he, lezen in Engels kunnen nlse kinderen echt heel goed).
Heb zelf mijn Engels opgepikt van native speakers door vele vakanties toen ik klein was, die manier spreekt me meer aan.
Ik kreeg op de basisschool aangeleerd dat iemand langs mij zat Erg Brabantse fout en toen mijn moeder me verbeterde zei ik dat de juf dat zo zei, dus het kan ook gewoon in het Nederlands fout gaan.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 11:28 schreef kwakz0r het volgende:
Ik denk gewoon dat ik me persoonlijk zou ergeren aan de taalfouten en slechte uitspraak van veel basisschool docenten (en ik heb al een baisschool boek gezien met een dikke vette fout erin..)
T gevoel dat ik mijn kind dat dan weer af moet leren ofzo. Spelenderwijs woordjes oppikken is natuurlijk altijd goed.
We blijven sowieso niet voor altijd. En ik vind van alles mis met het schoolsysteem. Walgelijke schooluniformen (jaren '50 meets biblebelt) en dan ook nog van verschrikkelijk materiaal. Maar niet in de les mogen als je die vreselijke kriebelsokken niet aan hebt.quote:Op donderdag 2 oktober 2014 23:42 schreef Cwen het volgende:
[..]
Ja, tussen de middag. Er wordt ook opvang aangeboden, van 14,00-18.00 uur, maar daar betaal je uiteraard een gewoon opvangtarief voor.
Miss_sly, ja, wij vinden het an sich het ook waard. Maar ik vind het ook wel enorm moeilijk in te schatten wat nu écht waaraan opgaat.
Gulara, hoe is het daar geregeld dan? En jullie willen weer terug dan?
hier in de provincie was een proef met drietalig onderwijs. (ned-eng-fries) de nagels krulden echt van je tenen van alleen al het engels in het promofilmpje.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 11:28 schreef kwakz0r het volgende:
Ik denk gewoon dat ik me persoonlijk zou ergeren aan de taalfouten en slechte uitspraak van veel basisschool docenten (en ik heb al een baisschool boek gezien met een dikke vette fout erin..)
T gevoel dat ik mijn kind dat dan weer af moet leren ofzo. Spelenderwijs woordjes oppikken is natuurlijk altijd goed.
Tenzij er native speakers zijn dus. Maar dat is helaas lang niet altijd zo
maar ook afhankelijk van het publiek van de school, en of er veel mee geoefend wordt (wat niet de bedoeling is, maar veel scholen wel doen).... de cito is zo gemaakt dat kindjes zonder oefenen gewoon hun niveau moeten kunnen scoren. scholen waar geoefend wordt leveren geinflateerde scores en hogere gemiddeldes op... dat lijkt fijn, maar straks zit je kindje op de havo terwijl t veel te moeilijk is ofzo... thuis oefenen gebeurt overigens ook...quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 14:38 schreef Kyara het volgende:
Klopt ook wel. En zeker omdat het hier nog sowieso 1,5 jaar duurt voordat de eerste naar school gaat.
Maar goed, die cito scores zijn blijkbaar wel beneden niveau. En dat mag dan misschien een heel ruk-instrument zijn om te meten. Het is wel belangrijk voor de middelbare school keuze. Zeker als die de score wel zwaar laten meewegen.
ah ik zie dat dat niet meer zo is (ze hebben zelfs een poosje tussen 1 oktober en 1 januari meegeteld volgens mij).quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 14:46 schreef Kyara het volgende:
Ja, maar dat is dus wel het lastige. Als leek, want dat ben ik natuurlijk, weet ik niet precies waar die slechte score door komt.
En teveel zitten blijvers... tja, als er veel decemberkindjes zijn die toch wat langer blijven kleuteren dan telt dat ook al als zitten blijven toch?
In jullie geval kan ik het me idd wel voorstellen.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 14:01 schreef Gulara het volgende:
Oh en als we in Nederland zouden wonen zou ik wel voor tweetalig (of in ieder geval met veel Engels) onderwijs gaan. Zonde om die hersens van het arme kind nu zo te laten kraken en er vervolgens niks mee te doen. Plus de helft van onze vriendenkring spreekt geen Nederlands, dus praktisch gezien is het ook wel handig.
Ik zou trouwens in Nederland wel graag op een tweetalige school willen werken. En dus ook Engels geven.
En hoewel ons Engels meer dan prima is spreken wij ook gewoon Nederlands tegen hem. Vooral ook omdat het heel raar is om Engels tegen je kind te praten.
dat wordt minder hè. De citotoets is bij ons al verschoven naar mei en ze plaatsen volgens een plaatsingssysteem dat alle scores meeweegt vanaf groep 6.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 14:38 schreef Kyara het volgende:
Klopt ook wel. En zeker omdat het hier nog sowieso 1,5 jaar duurt voordat de eerste naar school gaat.
Maar goed, die cito scores zijn blijkbaar wel beneden niveau. En dat mag dan misschien een heel ruk-instrument zijn om te meten. Het is wel belangrijk voor de middelbare school keuze. Zeker als die de score wel zwaar laten meewegen.
dat lijkt me wel ja. Maar ik doelde meer op de eindcito die eers leidend was. En dan nog; onze school presteerde ook onder de maat. Nu zitten we bij de top. met dezelfde populatie is dat raar. Kinderen beter getraind in de 'citomethode'. En leraren die weten waar ze precies de vinkjes moeten zetten denk ik wel eens.quote:Op vrijdag 3 oktober 2014 17:44 schreef Kyara het volgende:
Maar neemt de onderwijsinspectie dan ook niet als die scores mee in hun beoordeling?
Het lijkt me toch stug dat zo'n rapport helemaal nergens op slaat?
Ja ik. Volgens mij praten de kinderen altijd Nederlands met elkaar, en ook met hun ouders over het algemeen als ze op school zijn. Een van mijn dochters beste vriendinnetjes uit de klas is Duits, een ander Marokkaans. Wat ik erg fijn vindt, is dat er echt van alles zit: Nederlands, Duits, Engels, Turks, Marokkaans, Surinaams, Chinees, Pools. Het is dus ook niet zo dat er grote groepen van één nationaliteit zijn, wat de kans op kliekjes kleiner maakt.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 20:12 schreef Zana het volgende:
zijn hier ouders die kinderen op een gemengde school hebben of waar kinderen met veel verschillende nationaliteiten/ achtergronden zitten? of misschien zelfs op zo een school hebben gezeten?
ik heb een (openbare) basisschool op het oog, die mij qua ligging en klasgrootte wel aanspreekt, maar ik ben bang dat er groepsvorming komt en misschien in de pauzes niet altijd Nederlands wordt gesproken, ook is het een vrij kleine school en ik weet niet hoe het dan zit met de financiële middelen in vergelijking met een grotere school, de Cito scores verschillen trouwens niet zo veel van andere scholen
heb je er echt voor gekozen of was het gewoon vanwege praktische overwegingen?quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 20:24 schreef Bleie het volgende:
[..]
Ja ik. Volgens mij praten de kinderen altijd Nederlands met elkaar, en ook met hun ouders over het algemeen als ze op school zijn. Een van mijn dochters beste vriendinnetjes uit de klas is Duits, een ander Marokkaans. Wat ik erg fijn vindt, is dat er echt van alles zit: Nederlands, Duits, Engels, Turks, Marokkaans, Surinaams, Chinees, Pools. Het is dus ook niet zo dat er grote groepen van één nationaliteit zijn, wat de kans op kliekjes kleiner maakt.
Ja, ik als kind. Hier waren het buiten nederlanders enkel turkse en marokkaanse kinderen. Die niet altijd nederlands praatte in de pauze. Dit was ook een kleine school en kregen extra geld hiervoor.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 20:12 schreef Zana het volgende:
zijn hier ouders die kinderen op een gemengde school hebben of waar kinderen met veel verschillende nationaliteiten/ achtergronden zitten? of misschien zelfs op zo een school hebben gezeten?
ik heb een (openbare) basisschool op het oog, die mij qua ligging en klasgrootte wel aanspreekt, maar ik ben bang dat er groepsvorming komt en misschien in de pauzes niet altijd Nederlands wordt gesproken, ook is het een vrij kleine school en ik weet niet hoe het dan zit met de financiële middelen in vergelijking met een grotere school, de Cito scores verschillen trouwens niet zo veel van andere scholen
Ja dat kennen ze wel, maar dat vind ik ook stom.quote:Op zaterdag 4 oktober 2014 20:17 schreef L-E het volgende:
Gulara, dat klinkt afschuwelijk.. Is thuisscholing een optie daar, of kennen ze dat niet?
Ik ontdekte gisteren overigens dat wij geen 30 per maand maar 40 per maand betalen, dus 400 per jaar. Maar heej, het kind is er dolgelukkig dus
Dit eigenlijk behalve dat ik niemand kende die op die school zat. Neefje en nichtje zitten op een andere school hier in de wijk. Die is dichterbij voor ons trouwens. Maar katholiek hoefde voor ons niet zo.quote:Op zondag 9 november 2014 13:52 schreef Shandaly het volgende:
Niet, eigenlijk...
Nu hadden we eigenlijk van tevoren al bedacht dat het die school ging worden, want daar gingen de kinderen van een vriendin van me ook al naartoe want lekker dichtbij, en ik had/heb niet zo'n zwaar eisenpakket eerlijk gezegd. Ik heb me met name laten leiden door gevoel. Hoe is de sfeer op die school? Voel ik me er thuis, en zullen mijn kinderen zich daar thuis voelen? En dat ging eigenlijk in 1 keer goed. We hebben ook niet bij andere scholen gekeken.
Waarschijnlijk heb je er al lang over nagedacht, maar ik zou de school ook vragen naar het tweelingenbeleid (ik neem aan dat je je meiden naar dezelfde school wilt laten gaan over een paar jaar). Er zijn hier in het dorp scholen die tweelingen pertinent niet bij elkaar zetten.quote:Op zondag 9 november 2014 13:36 schreef Kyara het volgende:
Morgen afspraak bij 1 van de 3 scholen hier in de buurt. Ik vind het zo ontzettend lastig.
Topics doorgeplozen, websites bekeken, vragen opgesteld maar ik zie gewoon echt door de bomen het bos niet meer. Morgen maar over me heen laten komen.
Hoe hebben jullie je voorbereid op een kennismakingsgesprek?
Hee, je woont vlakbij mijquote:Op zondag 9 november 2014 15:22 schreef Risu het volgende:
Wij hebben al een school uitgekozen. Misschien gek want ons kind komt pas in maart, maar het is een vrij uitzonderlijke school. Als ze geboren is kan ik haar meteen aanmelden, misschien ook wel nodig want ik verwacht lange wachtlijsten. Gelukkig krijgen wij voorrang omdat we in de wijk wonen
Grappig. We wonen in dezelfde wijk. En hebben juist niet gekozen voor deze school. De scholen die in deze wijk wel aanspraken hadden een wachtlijst. En de school die aan de overkant van mijn straat is hebben we om dezelfde rede afgeschoten als de wittering.quote:Op zondag 9 november 2014 15:22 schreef Risu het volgende:
Wij hebben al een school uitgekozen. Misschien gek want ons kind komt pas in maart, maar het is een vrij uitzonderlijke school. Als ze geboren is kan ik haar meteen aanmelden, misschien ook wel nodig want ik verwacht lange wachtlijsten. Gelukkig krijgen wij voorrang omdat we in de wijk wonen.
Website van de school is www.wittering.nl voor geintereseerde, ik kan namelijk niet zo goed uitleggen wat er nou bijzonder aan is, behalve dat het geen traditionele groep 1-8 is, maar 3 units en er geen traditioneel taal, rekenen etc gegeven wordt. Maar dat in themavorm aangeboden wordt of iets.
Volgens mij hebben ze ook een peuterspeelzaal achtig iets. Maar dat moet ik straks nog maar even bekijken. Er zit ook een OBS vlakbij, loopafstand zelfs, wittering moeten we fietsend heen, dus mocht het niks zijn uiteindelijk, dan kan ze daar nog heen. Ik hoor om me heen in ieder geval heel positieve verhalen over de school.
Oh, ik vond het juist een heel zware beslissing, echt nachten van wakker gelegen, je kiest een plek waar je kind de komende acht jaar vijf dagen per week zal zijn.. ik vind het nogal wat. Geen klacht of aanval hoor, ik kan het me gewoon echt niet voorstellen dat er ouders zijn die daar minder neurotisch in staan dan ik Maar wellicht zegt dat veel over mijquote:Op zondag 9 november 2014 13:52 schreef Shandaly het volgende:
Niet, eigenlijk...
Nu hadden we eigenlijk van tevoren al bedacht dat het die school ging worden, want daar gingen de kinderen van een vriendin van me ook al naartoe want lekker dichtbij, en ik had/heb niet zo'n zwaar eisenpakket eerlijk gezegd. Ik heb me met name laten leiden door gevoel. Hoe is de sfeer op die school? Voel ik me er thuis, en zullen mijn kinderen zich daar thuis voelen? En dat ging eigenlijk in 1 keer goed. We hebben ook niet bij andere scholen gekeken.
Ik ben er ook al maanden mee bezig . Vind het heel moeilijk, nog steeds. Ondanks dat we gevoelsmatig weten dat het wel snor zit.quote:Op zondag 9 november 2014 19:51 schreef L-E het volgende:
[..]
Oh, ik vond het juist een heel zware beslissing, echt nachten van wakker gelegen, je kiest een plek waar je kind de komende acht jaar vijf dagen per week zal zijn.. ik vind het nogal wat. Geen klacht of aanval hoor, ik kan het me gewoon echt niet voorstellen dat er ouders zijn die daar minder neurotisch in staan dan ik Maar wellicht zegt dat veel over mij
Voor ons was hun visie tov kinderen enorm belangrijk. Dat leren schrijven en rekenen geloof ik wel, als ik eerlijk ben, maar hoe kijkt een school naar een kind? Krijgt het de ruimte, ook om minder positieve emoties zoals boosheid te tonen, mag het buiten de lijntjes kleuren (of juist niet), wordt er gestraft en zo ja: hoe dan, zijn ze slechts bezig met een aap een kunstje leren, of zijn ze echt bezig met een kind te ondersteunen bij zijn/haar plekje in deze maatschappij te vinden.
Gevoel is idd allesbepalend, helemaal mee eens. En ik zou eigenlijk iedereen wel aanraden om meerdere scholen te bezoeken. Juist omdat je niet weet waar je in stapt, is het goed om vergelijkingsmateriaal te hebben
Ghehe heel herkenbaar xDquote:Op zondag 9 november 2014 21:25 schreef Phaidra het volgende:
Montessori: ik denk dat het goed bij ons/peuter past. Zit wel iets verder dus, onhandig met combi KDV van baby. Daarnaast is website vreselijk onoverzichtelijk, ik klik telkens weg omdat ik niks kan vinden. Hoeft niks te zeggen, maar ik erger me mateloos aan zoiets.
Wat zijn vragen die op je lijstje staan? Voor mij zou het een gevoelskwestie zijn. Ja die inspectie rapporten zijn ook handig. En de combi met evt bso.quote:Op zondag 9 november 2014 21:55 schreef Kyara het volgende:
Oh zo herkenbaar. Ik heb ook grote moeite om door slecht websites heen te kijken
Zeker! Maar er is niet altijd tijd en geld voor. Mee eens dat daar veel ruimte voor verbetering zit.quote:Op zondag 9 november 2014 22:07 schreef Kyara het volgende:
Klopt ook. En nu kan het allemaal prima zijn, wie weet hoe het over 5 jaar is.
En qua website kijk ik misschien ook iets anders omdat ik daar beroepsmatig veel mee bezig ben geweest. Het is het visitekaartje van je school, dat verdient toch enige aandacht?
Ow ja... of lettertypes...quote:Op zondag 9 november 2014 21:55 schreef Kyara het volgende:
Oh zo herkenbaar. Ik heb ook grote moeite om door slecht websites heen te kijken
De 3 scholen in de buurt zijn allemaal brede scholen (2 vallen onder dezelfde brede school).quote:Op zondag 9 november 2014 22:11 schreef Cathmar het volgende:
[..]
Zeker! Maar er is niet altijd tijd en geld voor. Mee eens dat daar veel ruimte voor verbetering zit.
Hou je rekening met bso of heb je veel mogelijkheden in de buurt?
Te veel keuze maakt het niet makkelijker denk ik.
Ik denk dat het de combi is van minder schooltijd t/m groep 3, veel aandacht voor muziek, theater, natuur e.d. en aanbieden van (op het oog) geïsoleerde lesblokken. Alles op zichzelf prima, maar in combinatie misschien niet heel handig. Taal- en rekenniveau ligt tegenwoordig al lager heb ik het idee(en niet alleen bij kinderen van allochtone afkomst), dus vraag me af of dit handig is. Het is iig iets wat ik wil voorleggen.quote:Op zondag 9 november 2014 21:30 schreef L-E het volgende:
Phaidra, wat is precies de angst omtrent het leren van standaard stof op de VS? Mijnes zit er ook, en dat is nu iets waar ik me nooit zorgen om heb gemaakt, dus ik ben benieuwd
Bijv. geschiedenis krijgen ze pas vanaf groep 7. Hoeveel blokken? Kan je daarin evenveel leren als kinderen die al spelenderwijs vanaf groep 3 geschiedenis krijgen?quote:In periodes van drie tot vier weken is er aansluitend het periode-onderwijs. Tijdens de periode is de aandacht gericht op één hoofdvak. De eerste jaren zijn dat taal, rekenen en heemkunde. Vanaf klas 4 (groep 6) wordt aardrijkskunde en dierkunde gegeven, vanaf klas 5 plantkunde en geschiedenis en in klas 6 komen daar meetkunde, natuurkunde en mineralogie bij
Hier een man die zich er totaal niet mee bezig heeft gehoudenquote:Op zondag 9 november 2014 20:49 schreef Kyara het volgende:
Ik vind het dus ook wel een hele beslissing. En wat ook niet helpt is dat is daar een klein beetje alleen in sta hier in huis. Mijn man staat er veel nuchterder in en vind mij weer heel kritisch. Op papier schort er aan elke school wel iets.
Het jammere is dat we morgen pas einde van de dag een afspraak hebben, dus buiten schooltijd. Degene die de afspraken doet geeft namelijk zelf ook les. Maar 1 van mijn vragen is dus wel of ik nog een keer onder schooltijd mag komen kijken want dat vind ik dus wel heel belangrijk, sfeer proeven.
Bedankt voor je uitvoerige antwoord Nikki! Ga wat vragen overnemen. Tweelingbeleid staat al op mijn vragenlijst want ik heb daar inderdaad ook al een mening over gevormd
Heeft de school toevallig van naam gewisseld? Iets met d.orp? Dan is dat mijn oude basisschool.quote:Op zondag 9 november 2014 22:11 schreef Shandaly het volgende:
[..]
Ow ja... of lettertypes...
Een uitnodiging in Comic Sans heeft bij voorbaat eigenlijk al geen kans bij mij.
Laatst hing er op m'n werk een memo over een of andere bijeenkomst. In CS... Nu interesseerde het onderwerp me sowieso niet, maar .. brr!
Maar goed, ik dwaal af
Hier was het ook heel prettig dat de basisschool in de zomervakantie zou verhuizen naar een nieuw pand. Nu is alles nieuw, licht, schoon, vrolijk etc... Oude gebouw had wel sfeer, maar viel ook bijna van ellende uit elkaar. En het nieuwe motto "ontdek je talent" vind ik ook tof.
Hier op de VS is het anders ingedeeld met die blokken, dus dat weet ik niet. Maar die schooluren t/m groep 3, dat vind ik juist enorm fijn! Ik vind kleuters echt nog hartstikke jong en speels, het is zoooo prettig dat ze tot 13:00 school hebben en daarna nog lekker kunnen uitrazen in hun eigen tijd. Mijnes komt van een school waar hij les had tot 15:30 (behalve woensdag) en ik merk echt dat hij beter gedijt met kortere schooldagen. Zijn energie wordt gewoon beter verdeeld, en dat is ook het idee achter die korte dagen: als je zo jong bent is het lastiger je te focussen en neem je op een gegeven moment geen lesstof meer op. Dus wat voor meerwaarde hebben die lange dagen? En moet je echt al serieus 'leren' in de kleuterklas? Ik denk zelf van nietquote:Op zondag 9 november 2014 22:19 schreef Phaidra het volgende:
[..]
Ik denk dat het de combi is van minder schooltijd t/m groep 3, veel aandacht voor muziek, theater, natuur e.d. en aanbieden van (op het oog) geïsoleerde lesblokken. Alles op zichzelf prima, maar in combinatie misschien niet heel handig. Taal- en rekenniveau ligt tegenwoordig al lager heb ik het idee(en niet alleen bij kinderen van allochtone afkomst), dus vraag me af of dit handig is. Het is iig iets wat ik wil voorleggen.
Van de website:
[..]
Bijv. geschiedenis krijgen ze pas vanaf groep 7. Hoeveel blokken? Kan je daarin evenveel leren als kinderen die al spelenderwijs vanaf groep 3 geschiedenis krijgen?
Voor mij is dat toch het eerste wat ik zie van een school. Ik vind het toch wel een drempel om zomaar een school binnen te wandelen. Komt misschien ook hoe de scholen hier ingericht zijn. Bij de ene school moet ik via een trap naar boven. En bij de andere 2 zou ik niet eens weten waar de ingang zit, met gedeelde speelpleinen, schoolwoningen en weet ik veel wat er allemaal bij die brede school hoort.quote:Op maandag 10 november 2014 09:39 schreef debuurvrouw het volgende:
Grappig, ik zie de website van de school helemaal niet als visitekaartje. Helemaal omdat ik een openbare school zocht waar minder budget is voor dat soort dingen en het vaak door een ouder wordt gedaan. Of een ict juf ofzo. Niets ten nadele maar dat is toch anders dan door een pro.
Ik vond de sfeer op school het belangrijkst. Ben op beide scholen gewoon eens onaangekondigd binnen gelopen. De ene school was stil en opgeruimd en georganiseerd. De andere zaten kinderen in het speellokaal schilderwerken te maken voor bij een project was het druk en bezig en hoorde je kinderen lachen. Nou, toen was ik er al uit.
En daarna is er nog een hoop werk verzet om het onderwijs wat meer op iedereen aan te laten sluiten
Jep, dat is 'm. Je had ook al verteld dat je ouders hier nog in de buurt wonen toch? Toen ik je glijbaan en zandbak had overgenomen? Glijbaan is overigens netjes meeverhuisd, de buurkindjes vinden het ook geweldigquote:Op maandag 10 november 2014 09:13 schreef amaranta het volgende:
[..]
Heeft de school toevallig van naam gewisseld? Iets met d.orp? Dan is dat mijn oude basisschool.
Comic sans is vaak iets van de kleuterjuffen. Ik heb mijn collega's er ook op aangesproken.
Officiële brieven vanuit de directie gaan wel in een normaal lettertype.
En de organisatie heeft overigens ook een huisstijl, daar hoort ook een lettertype bij.
Vertel eens hoe het ging? Vond je de antwoorden op je vragen passen bij je gevoel over de school?quote:Op maandag 10 november 2014 12:43 schreef Kyara het volgende:
[..]
Voor mij is dat toch het eerste wat ik zie van een school. Ik vind het toch wel een drempel om zomaar een school binnen te wandelen. Komt misschien ook hoe de scholen hier ingericht zijn. Bij de ene school moet ik via een trap naar boven. En bij de andere 2 zou ik niet eens weten waar de ingang zit, met gedeelde speelpleinen, schoolwoningen en weet ik veel wat er allemaal bij die brede school hoort.
Dus als ik als ouder snel en makkelijk informatie wil zoeken over een bepaalde school en het onderwijsaanbod, dan is de website toch het eerste waar ik naar kijk.
Ik was eerlijk gezegd een beetje teleurgesteld over het feit dat ik niet zo enthousiast was. Ik kan niet overal een vinger op leggen maar ik vond het bijvoorbeeld het feit dat er in november nog geen schoolgids is een beetje jammer. Verder is het een erg grote school en veel kinderen in redelijk kleine lokaaltjes. Tweelingbeleid staat me totaal niet aan en ook haar reactie op mijn mening was nogal star, waardoor ik ook meteen mijn twijfels hebben over flexibiliteit en kijken naar kinderen op andere punten.quote:Op woensdag 12 november 2014 09:27 schreef Cathmar het volgende:
[..]
Vertel eens hoe het ging? Vond je de antwoorden op je vragen passen bij je gevoel over de school?
Niks mis met jenaplan toch? Wup en Pinq hebben er geloof ik goede ervaringen meequote:Op woensdag 12 november 2014 14:31 schreef Kyara het volgende:
[..]
Ik was eerlijk gezegd een beetje teleurgesteld over het feit dat ik niet zo enthousiast was. Ik kan niet overal een vinger op leggen maar ik vond het bijvoorbeeld het feit dat er in november nog geen schoolgids is een beetje jammer. Verder is het een erg grote school en veel kinderen in redelijk kleine lokaaltjes. Tweelingbeleid staat me totaal niet aan en ook haar reactie op mijn mening was nogal star, waardoor ik ook meteen mijn twijfels hebben over flexibiliteit en kijken naar kinderen op andere punten.
In elk geval ben ik nu wel gesterkt in mijn wens om ook naar een kleinere school buiten de wijk te kijken.
en okey, die kleine school buiten de wijk is een jenaplan school en ik blijf toch een zwak houden voor jenaplan omdat ik daar zelf hele goede ervaringen mee heb.
oh op fiets!quote:Op woensdag 12 november 2014 16:22 schreef Kyara het volgende:
Ik bedoel meer dat ik ook een beetje bang ben dat ik me blind staar op Jenaplan. En alleen daarom is het denk ik goed om ook die school te bezoeken.
Want nu heb ik bij elke school zoiets van tja, het is geen jenaplan. Dus de gedachte om met maar 1 groep in een klas te zitten vind ik al heel benauwend.
Aan de andere kant hebben combinatieklassen ook weer nadelen en vooral gecombineerd met een kleine school. 2 combinatieklassen met 3 groepen betekent hier automatisch dat er hoe dan ook gedurende 2 jaar, 2 kinderen bij elkaar in de klas komen te zitten.
hahahaquote:Op woensdag 12 november 2014 16:26 schreef Kyara het volgende:
Nou ja, ze zullen in elk geval niet een al te star tweelingbeleid hebben
Het hangt per school en situatie af wat er nodig is qua begeleiding denk ik..quote:Op woensdag 12 november 2014 16:07 schreef Zana het volgende:
Weet trouwens iemand hoe dat zit als extra begeleiding nodig is op de gewone basisschool?
Mijn zoontje gaat nu een keer per week naar logopedie en ik heb geen idee, hoe hij zich verder gaat ontwikkelen, zijn woordenschat is goed alleen met zinsbouw loopt hij achter blijkt uit de testen.
Ikzelf zie het op dit moment misschien minder als een groot probleem, omdat ik hem gewoon begrijp, nu ja ik kan er nog niet altijd precies uithalen wat ze op de PSZ gedaan hebben die dag, maar voor mijn gevoel kan hij thuis in elk geval al relatief goed praten, maar laat hij dat misschien bij de logopediste niet altijd horen ( ik zit er niet bij, alleen aan het eind van de sessie).
De logopediste heeft indirect te kennen gegeven dat het misschien niet zo' n goed idee is om hem naar een kleine openbare basisschool met hoog allochtonen aandeel te sturen, omdat er soms gewoon niet zo goed op taalontwikkeling wordt gelet en de scholen zelf de extra begeleiding nu moeten regelen en daar dan misschien minder budget voor is.
Ik vind het ontzettend lastig, omdat je ook niet wilt dat je binnen een half jaar weer moet wisselen van school. Het alternatief is een katholieke of christelijke basisschool en ik wil eigenlijk niet dat mijn kind geïndoctrineerd wordt door een of ander geloof onder schooluren.
Bij Chris in de klas zit ook 1 meisje van een tweeling. De andere zit bij haar grote broer in de parallel klas. Ze hebben gekozen om de meest zelfstandige/weerbaarste van de twee bij de broer in te plaatsen, zodat broer niet teveel hoeft te verdedigen. Het meer verlegen meisje bij Chris in de klas moet nu voor zichzelf op leren komen, na 2 jaar rustig aan school wennen met zus in de kleuterklas. Dat werkt prima als ik de moeder zo hoor.quote:Op woensdag 12 november 2014 16:22 schreef Kyara het volgende:
Ik bedoel meer dat ik ook een beetje bang ben dat ik me blind staar op Jenaplan. En alleen daarom is het denk ik goed om ook die school te bezoeken.
Want nu heb ik bij elke school zoiets van tja, het is geen jenaplan. Dus de gedachte om met maar 1 groep in een klas te zitten vind ik al heel benauwend.
Aan de andere kant hebben combinatieklassen ook weer nadelen en vooral gecombineerd met een kleine school. 2 combinatieklassen met 3 groepen betekent hier automatisch dat er hoe dan ook gedurende 2 jaar, 2 kinderen bij elkaar in de klas komen te zitten.
Goede vraag bij een kennismakingsgesprek. Op zich moet een school extra hulp bieden als hij achterblijft op taalgebied. Maar op welke manier verschilt bij school.quote:Op woensdag 12 november 2014 16:07 schreef Zana het volgende:
Weet trouwens iemand hoe dat zit als extra begeleiding nodig is op de gewone basisschool?
Mijn zoontje gaat nu een keer per week naar logopedie en ik heb geen idee, hoe hij zich verder gaat ontwikkelen, zijn woordenschat is goed alleen met zinsbouw loopt hij achter blijkt uit de testen.
Ikzelf zie het op dit moment misschien minder als een groot probleem, omdat ik hem gewoon begrijp, nu ja ik kan er nog niet altijd precies uithalen wat ze op de PSZ gedaan hebben die dag, maar voor mijn gevoel kan hij thuis in elk geval al relatief goed praten, maar laat hij dat misschien bij de logopediste niet altijd horen ( ik zit er niet bij, alleen aan het eind van de sessie).
De logopediste heeft indirect te kennen gegeven dat het misschien niet zo' n goed idee is om hem naar een kleine openbare basisschool met hoog allochtonen aandeel te sturen, omdat er soms gewoon niet zo goed op taalontwikkeling wordt gelet en de scholen zelf de extra begeleiding nu moeten regelen en daar dan misschien minder budget voor is.
Ik vind het ontzettend lastig, omdat je ook niet wilt dat je binnen een half jaar weer moet wisselen van school. Het alternatief is een katholieke of christelijke basisschool en ik wil eigenlijk niet dat mijn kind geïndoctrineerd wordt door een of ander geloof onder schooluren.
en dat vind ik dus alweer teveel van het goede. zeker dat gebed. Ik zie niet in waarom mijn kind zou moeten bidden op school, en zeker dagelijksquote:Op woensdag 12 november 2014 17:57 schreef Loj het volgende:
Over Christelijke scholen gesproken. Je ziet vaak dat er een heel "streng" stukje over godsdienst in de schoolgids staat terwijl het in praktijk blijft bij een gebed in de ochtend/middag, een opwekkingsliedje en met kerst een viering in de kerk.
Ik ben niet gelovig opgevoed maar ging wel naar een school die dit idd zo aanpakte. Als kind zijnde ga je er gewoon in mee... En omdat we thuis niet geloofden was het voor mij ook al snel een 'daar doen ze het zo, hier anders'-dingetje. Achteraf ben ik er eigenlijk wel blij mee.quote:Op woensdag 12 november 2014 18:00 schreef Kyara het volgende:
[..]
en dat vind ik dus alweer teveel van het goede. zeker dat gebed. Ik zie niet in waarom mijn kind zou moeten bidden op school, en zeker dagelijks
Ik neig nu naar samen starten en dan langzaam "losweken" maar wil vooral zelf de keuze hebben over wel of niet samen starten.quote:Op woensdag 12 november 2014 20:56 schreef _NIKKI_ het volgende:
Ik zou mijn kinderen ook niet naar een school doen waar dagelijks bidden een verplichting is.
Kyara, vervelend dat ze tweelingen zo zwart/wit bekijken op de school waar je bent geweest. Heb jij ondanks dat het nu nog een ver van je bed show is wel een voorkeur voor je meiden?
Ik denk op dit moment dat ik ze samen wil laten starten in de kleuterklas. Met name omdat onderzoeken uitwijzen dat tweelingen problemen ondervinden als ze in de kleuterklas uit elkaar gehaald worden.quote:Op woensdag 12 november 2014 21:03 schreef Kyara het volgende:
[..]
Ik neig nu naar samen starten en dan langzaam "losweken" maar wil vooral zelf de keuze hebben over wel of niet samen starten.
En jij?
Grappig. Ik helemaal niet. Dat wil absoluut niet zeggen dat ik ze perse uit elkaar wil, maar ik zie daar voor mijn kinderen wel voordelen in.quote:Op woensdag 12 november 2014 21:18 schreef Kyara het volgende:
Ik sta er exact hetzelfde in
Ook door dat onderzoek inderdaad.
Het lastige is je bent er niet bij als ouder, bij de ene katholieke school gingen ze kaarsjes branden, dat klingt onschuldig, maar je weet nooit wat ze je kind dan allemaal vertellen en je kunt ook niet zeggen ik wil niet dat mijn kind eraan meedoet, want als het ueberhaupt al mogelijk is, plaats je daardoor je kind al buiten de groep.quote:Op woensdag 12 november 2014 19:43 schreef Kyara het volgende:
Voor mij zou een school dan wel afvallen. En de meeste scholen hebben allemaal wel een "wij staan open voor niet en anders gelovigen" maar op deze manier dring je toch wel behoorlijk je geloof op imo. Ik heb me een beetje ingelezen over de verschillende methoden van levensbeschouwing en daar zitten best hele open, bijna filosofische methoden tussen. Daar kan ik me best in vinden, evenals in de achtergronden van Kerst en Pasen. Maar bij bidden trek ik wel een grens.
Ik wil dus de keuze hebben en ik wil dat ze naar het kind kijken in plaats van alleen naar het beleid. En het kan best zijn dat uit elkaar voordelen heeft maar dan omdat dat voor mijn kinderen het beste werkt en omdat ik daar achter sta en niet omdat het beleid zo isquote:Op woensdag 12 november 2014 22:22 schreef Cathmar het volgende:
[..]
Grappig. Ik helemaal niet. Dat wil absoluut niet zeggen dat ik ze perse uit elkaar wil, maar ik zie daar voor mijn kinderen wel voordelen in.
Je ervaring op de school waar je vd week was klinkt trouwens helemaal niet fijn kyara. Ik weet niks van jenaplan maar als dat nou he meest fijn voelt is de keuze misschien makkijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |