abonnement Unibet Coolblue
pi_114263027
Ik wil een terrasoverkapping gaan maken,
ideetje al uitgewerkt.
Het terras is 3m60 x 3m60, 2 zijdes open en 2 zijdes een bestaande muur. De muren staan 90 graden op elkaar, een hoek dus
Ik wil op beide muren een balk maken van 60x160mm.
Op de open hoek komt een paal waar ook een balk op rust.
Tussen de paal en de muur komt dus een balklaag, om de 60cm een balk ook van 60x160mm.
Hierop komt underlayment met een golfplaatje oid en de zijkant wordt afgewerkt met een boegboord.
Dat is het idee :)

De vraag is eigenlijk hoe ik de 2 balken stevig op de muur vast ga krijgen?
Wat voor bevestigingsmateriaal kan ik hier het best voor gebruiken?
Pluggen in de muur en balk met bouten vast zetten?
Pluggen in de muur en balk met grote schroeven vast zetten?
Slagpluggen gebruiken?

of...?
  maandag 16 juli 2012 @ 11:57:03 #2
261438 StormS.A
#46 Valentino Rossi
pi_114263593
Volgt topic

*wacht op eindresultaat*
pi_114263701
balkanker ^O^

Slagpluggen of keilbouten.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_114264017
“It's gonna be legend-... wait for it... and I hope you're not lactose intolerant because the second half of that word is DAIRY!”
pi_114268942
quote:
2s.gif Op maandag 16 juli 2012 12:09 schreef RanTheMan het volgende:
[ afbeelding ]
deze komen op de balk om de dwarsbalken in te hangen
ik wil de balken echt aan de muur verankeren
pi_114269049
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 14:21 schreef MrNiles het volgende:

[..]

deze komen op de balk om de dwarsbalken in te hangen
ik wil de balken echt aan de muur verankeren
keilbouten
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_114275735
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 14:24 schreef densmee het volgende:

[..]

keilbouten
M8 ?
pi_114275904
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 16:48 schreef MrNiles het volgende:

[..]

M8 ?
ik zou zelf kiezen voor m10 denk ik,
en je kunt ook kiezen voor een messing betonplug, is zeker zo makkelijk en goedkoper

http://www.gerritse.nl/Be(...)nt_65309/plug_wako_/
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_114276723
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 11:40 schreef MrNiles het volgende:
Ik wil een terrasoverkapping gaan maken,
ideetje al uitgewerkt.
Het terras is 3m60 x 3m60, 2 zijdes open en 2 zijdes een bestaande muur. De muren staan 90 graden op elkaar, een hoek dus
Ik wil op beide muren een balk maken van 60x160mm.
Op de open hoek komt een paal waar ook een balk op rust.
Tussen de paal en de muur komt dus een balklaag, om de 60cm een balk ook van 60x160mm.
Hierop komt underlayment met een golfplaatje oid en de zijkant wordt afgewerkt met een boegboord.
Dat is het idee :)

De vraag is eigenlijk hoe ik de 2 balken stevig op de muur vast ga krijgen?
Wat voor bevestigingsmateriaal kan ik hier het best voor gebruiken?
Pluggen in de muur en balk met bouten vast zetten?
Pluggen in de muur en balk met grote schroeven vast zetten?
Slagpluggen gebruiken?

of...?
Chemisch ankertje werkt het best.
pi_114285704
Pittig balkje voor aan de muur... een dunnere is makkelijker te bevestigen en m.i. ook voldoende. De grootste kracht zal waarschijnlijk omlaag gericht zijn, dus haaks op de bouten waarmee je de balk vastzet aan de muur.
Ik meen dat het regeltje voor schroeven/bouten was: 1/3 in de balk, 2/3 in de muur, da's dus 12cm de muur in...

Je kunt ook meteen die ankers op de muur zetten natuurlijk, scheelt je een balk, maar is misschien minder mooi ;)
pi_114287320
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 20:35 schreef popvette het volgende:
Pittig balkje voor aan de muur... een dunnere is makkelijker te bevestigen en m.i. ook voldoende. De grootste kracht zal waarschijnlijk omlaag gericht zijn, dus haaks op de bouten waarmee je de balk vastzet aan de muur.
Ik meen dat het regeltje voor schroeven/bouten was: 1/3 in de balk, 2/3 in de muur, da's dus 12cm de muur in...

Je kunt ook meteen die ankers op de muur zetten natuurlijk, scheelt je een balk, maar is misschien minder mooi ;)
kan kijken voor een kleinere balk. Ik had deze gekozen zodat alles hetzelfde was.
Op aanraden van m'n broer de metselaar deze balken gekozen, misschien beetje te veel van het goede? 50x150 misschien beter?

En ankers op de muur is wel een stuk meer werk, dan ze vast schroeven op een balk
  maandag 16 juli 2012 @ 21:21:13 #12
379442 dr.Bellows
not a one trick pony
pi_114288656
Een boeideel langs de open kanten? Hoe ga je dan je afwatering regelen? Een verholen goot achter je boeideel of zo?
Ik zou het naar de voorkant laten afwateren en een mastgoot monteren. Langs de zijkant zou je dan nog een boeideel kunnen maken.
Wat ik me ook afvraag, is waarom je zowel dakbeschot als golfplaat toe wilt passen? In de regel heb je bij golfplaat een beschot nodig.

Ontopic: voor de balken op de muur M10, of M12 keilbouten. De andere balken met een metalen beugel, zoals eerder in dit topic getoond.
Let er ook op dat de wind onder het dak kan slaan en je dus iets tegen opwaartse krachten moet doen. Die paal die je op de hoek wilt zetten zal je in beton moeten plaatsen. Als je doe goed verankert ben je al een heel eind op weg.
Op dinsdag 2 oktober 2012 14:27 schreef tong80 het volgende: _O_ :P
pi_114304767
quote:
0s.gif Op maandag 16 juli 2012 21:21 schreef dr.Bellows het volgende:
Een boeideel langs de open kanten? Hoe ga je dan je afwatering regelen? Een verholen goot achter je boeideel of zo?
Ik zou het naar de voorkant laten afwateren en een mastgoot monteren. Langs de zijkant zou je dan nog een boeideel kunnen maken.
Wat ik me ook afvraag, is waarom je zowel dakbeschot als golfplaat toe wilt passen? In de regel heb je bij golfplaat een beschot nodig.

Ontopic: voor de balken op de muur M10, of M12 keilbouten. De andere balken met een metalen beugel, zoals eerder in dit topic getoond.
Let er ook op dat de wind onder het dak kan slaan en je dus iets tegen opwaartse krachten moet doen. Die paal die je op de hoek wilt zetten zal je in beton moeten plaatsen. Als je doe goed verankert ben je al een heel eind op weg.
Beton is al gestort. 50x50cm en ongeveer 50cm dik. Hoe veranker ik het best de balk op het beton?
Waarom golfplaten en underlayment, dat is zodat ik niet tegen de golfplaatjes aan kijk. Eerste idee was om de underlayment waterdicht te laten maken door een dakdekker..maar dat is me iets te duur. Afwatering komt inderdaad achter de boeiboord.
  dinsdag 17 juli 2012 @ 08:48:10 #14
34163 Pikkebaas
Corporate Overlord
pi_114304991
Ik heb wel eens zoiets gemaakt met shingles. Goed afschot maken en dan kun je het met shingles goed dicht maken. Ik heb geen goten gebruikt. Vind ik lelijk en als het regent gaan we er niet zitten. Het loopt nu keurig van het dak af.
Wien Neerlandsch bloed in de aders vloeit,
Van vreemde smetten vrij,
pi_114305031
Dit gaat erg donker worden als je iets onder die golfplaten gaat leggen.
Maar ik kan 't mis hebben...
  dinsdag 17 juli 2012 @ 09:24:03 #16
379442 dr.Bellows
not a one trick pony
pi_114305586
quote:
1s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 08:26 schreef MrNiles het volgende:

[..]

Beton is al gestort. 50x50cm en ongeveer 50cm dik. Hoe veranker ik het best de balk op het beton?
Waarom golfplaten en underlayment, dat is zodat ik niet tegen de golfplaatjes aan kijk. Eerste idee was om de underlayment waterdicht te laten maken door een dakdekker..maar dat is me iets te duur. Afwatering komt inderdaad achter de boeiboord.
Wat ik begrijp is dat het een relatief 'vlak dak wordt (hellingshoek onder de 15 graden?) In zo'n geval zijn shingels weer niet handig, omdat er vocht onder kan trekken. Vaak worden die gebruikt vanaf een graad of 20. Zelfde met dakpannen; vaak vanaf een graad of 25. Die golfplaten lijken me dan zeker de beste optie. Hoe ga je eigenlijk de verbinding met de muur maken? Komt er een loodslabbe oid?

Voor de paal kun je op het beton een stalen schoen stellen; deze ook verankeren met keilbouten (vanwege de trekkracht) en de balk vast schroeven aan de schoen.
Op dinsdag 2 oktober 2012 14:27 schreef tong80 het volgende: _O_ :P
pi_114310506
quote:
14s.gif Op dinsdag 17 juli 2012 09:24 schreef dr.Bellows het volgende:

[..]

Wat ik begrijp is dat het een relatief 'vlak dak wordt (hellingshoek onder de 15 graden?) In zo'n geval zijn shingels weer niet handig, omdat er vocht onder kan trekken. Vaak worden die gebruikt vanaf een graad of 20. Zelfde met dakpannen; vaak vanaf een graad of 25. Die golfplaten lijken me dan zeker de beste optie. Hoe ga je eigenlijk de verbinding met de muur maken? Komt er een loodslabbe oid?

Voor de paal kun je op het beton een stalen schoen stellen; deze ook verankeren met keilbouten (vanwege de trekkracht) en de balk vast schroeven aan de schoen.
ga een voeg uitslijpen, hierin stuk lood en weer dichtvoegen,
is er een alternatief voor lood? is een vrij dure oplossing voor een afdakje.

quote:
Dit gaat erg donker worden als je iets onder die golfplaten gaat leggen.
je hebt ook niet doorzichtige bitumen golfplaten
maar daarvoor hebben ze lampen uitgevonden :)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')