abonnement Unibet Coolblue
  Trouwste user 2022 vrijdag 13 juli 2012 @ 22:04:41 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_114174004
AMSTERDAM - Bart Chabot heeft de Dikke van Dale gehaald. De 57-jarige schrijver/televisiepersoonlijkheid, bij wie twee jaar geleden werd ontdekt dat hij een brughoektumor in zijn hoofd heeft, kwam er tot zijn grote verbazing achter dat deze term niet officieel is opgenomen in onze taal. „Maar daar komt vanaf oktober verandering in.”

Bart, die onlangs het goede nieuws kreeg dat zijn tumor na intensieve bestraling is gekrompen: „Vorige maand deed ik een van mijn spaarzame optredens. Het betrof een apart gezelschap, namelijk de naast-betrokkenen van de Van Dale. Ik vertelde hen dat de Van Dale voor mij niet alleen een woordenboek is met een hoge betrouwbaarheidsgraad, maar dat het ook een soort van tovermachine is.”

Om dat laatste te laten zien sloeg de schrijver de bladzijde op waar ’brughoektumor’ op zou moeten voorkomen. „Wat schetste mijn verbazing? Het woord brughoektumor komt helemaal niet in de Dikke van Dale voor! Wél het (tover)woord brossel, dat stukje of brokje betekent. En, ook bijzonder fraai, het woord brougham: een ’gesloten rijtuig voor twee personen, getrokken door één paard’, vernoemd naar een zekere Lord Brougham.”

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  vrijdag 13 juli 2012 @ 22:24:10 #2
28908 Magistic
Nu met extra veel vruchtvlees!
pi_114174899
De meeste ziektes staan niet in de van Dale. Het is dan ook een woordenboek en geen medische encyclopedie.
Narcist
pi_114174955
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 22:24 schreef Magistic het volgende:
De meeste ziektes staan niet in de van Dale. Het is dan ook een woordenboek en geen medische encyclopedie.
Kanker staat er in, aids staat er in.... Als het een woord is, zou het er in moeten staan.

En nee natuurlijk is het geen medische encyclopedie.... maar wat heeft dat er mee te maken?
  vrijdag 13 juli 2012 @ 22:38:50 #4
28908 Magistic
Nu met extra veel vruchtvlees!
pi_114175719
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 22:25 schreef Rekkie het volgende:

[..]

Kanker staat er in, aids staat er in.... Als het een woord is, zou het er in moeten staan.

En nee natuurlijk is het geen medische encyclopedie.... maar wat heeft dat er mee te maken?
Tumor staat er wel in. Maar brughoektumor is een samenstelling van woorden. Kanker staat daarom wel in het woordenboek, maar alvleesklierkanker bijvoorbeeld niet.

Nu lijkt het gewoon op een rare poging om in het nieuws te komen.
Narcist
pi_114175869
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 22:38 schreef Magistic het volgende:

[..]

Tumor staat er wel in. Maar brughoektumor is een samenstelling van woorden. Kanker staat daarom wel in het woordenboek, maar alvleesklierkanker bijvoorbeeld niet.
Hartaanval staat er ook in.
  vrijdag 13 juli 2012 @ 22:49:29 #6
28908 Magistic
Nu met extra veel vruchtvlees!
pi_114176258
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 22:41 schreef Rekkie het volgende:

[..]

Hartaanval staat er ook in.
Ja, omdat dat een compleet nieuwe betekenis krijgt. Of je nu huid of bloedkanker hebt, het blijft kanker.
Met jouw redenatie zouden woorden als platkopschroevendraaierhandvat er ook in moeten staan. Zo blijven we bezig. Als dhr. Chabot zo graag meer erover wil weten slaat hij toch gewoon een medische encyclopedie open?
Narcist
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')