abonnement Unibet Coolblue
pi_114152674
Hallo,
Ik ben 23 jaar en mijn wajong aanvraag is voor de 2de keer afgewezen.
Vanaf mijn 13de jaar loop ik bij psychologen en instellingen zoals Altrecht en Zon en Schild.
Ik heb in die 10 jaar verschillende therapieën gehad zoals cognitieve gedragstherapie en ook een 4daagse deeltijd behandeling.
Mijn diagnoses zijn:
Borderline
Angststoornis
Dysthyme stoornis (langere lichte depressie)
Ptss (post traumatisch stress syndroom door misbruik)
Ook slik ik antidepressiva, seroxat.

Ik zou graag Wajong willen als een soort vangnet.
Ik heb mijn baan in de kinderopvang moeten stoppen omdat dit teveel werd.
Nou wil ik langzaamaan weer gaan werken, bijvoorbeeld 2 ochtenden in de week en dat dan opbouwen naar meer.
Maar wel de financiële zekerheid hebben die de Wajong geeft.
Dat als er bv over 4 maanden een periode komt dat ik weer intensieve therapie nodig heb, ik dat ook kan doen en dan daarna weer het werk op kan pakken.

Nu zegt het uwv dat ik gewoon een baan (fabriekswerk) kan nemen van 40 uur maar dan wel met structuur en duidelijkheid en eventueel een jobcoach.

Ik ben het hier natuurlijk niet mee eens en heb bezwaar gemaakt.
Hebben jullie misschien ervaring met zo'n situatie, tips, eigenlijk is alles welkom.

Alvast bedankt!
pi_114152941
Waarschijnlijk past dit topic beter in werk, geld, recht (ander deel van FOK).
Ik vraag me alleen af of je voor wajong in aanmerking komt, je hebt immers gewerkt. Ik weet van mijn zus dat die alleen de wajong in is kunnen komen doordat ze na haar werken weer is gaan leren (en ze tijdens die studie dus ziek werd).Ze was alleen wel ouder (27 of 28 meen ik) dan jij nu.
  vrijdag 13 juli 2012 @ 14:11:49 #3
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_114152990
Nu zegt het uwv dat ik gewoon een baan (fabriekswerk) kan nemen van 40 uur maar dan wel met structuur en duidelijkheid en eventueel een jobcoach.

Waarom is dit niet mogelijk?
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
pi_114153348
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:11 schreef mymoodfentje het volgende:
Nu zegt het uwv dat ik gewoon een baan (fabriekswerk) kan nemen van 40 uur maar dan wel met structuur en duidelijkheid en eventueel een jobcoach.

Waarom is dit niet mogelijk?
Elke fabrieksbaan heeft structuur en duidelijkheid, vooral de lopende band.
Het uwv zegt gewoon verkapt; ga maar aan het werk en je krijgt misschien een jobcoach.

Of denk je dat het uwv een speciale fabrieksbaan regelt?

Ik zou dit topic ook in werk, geld, recht plaatsen.
Dat hele uwv en andere instanties zijn zo krom als wat. Ik ken iemand die ook in de wajong zit die nog niet de helft heeft dan wat jij hebt. En die lacht zich dus ook slap.
pi_114153432
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:20 schreef TonyVermicelli het volgende:

[..]

Elke fabrieksbaan heeft structuur en duidelijkheid, vooral de lopende band.
Het uwv zegt gewoon verkapt; ga maar aan het werk en je krijgt misschien een jobcoach.

Of denk je dat het uwv een speciale fabrieksbaan regelt?

Ik zou dit topic ook in werk, geld, recht plaatsen.
Dat hele uwv en andere instanties zijn zo krom als wat. Ik ken iemand die ook in de wajong zit die nog niet de helft heeft dan wat jij hebt. En die lacht zich dus ook slap.
Ik kan me wat bij de opstelling van het UWV voorstellen, met de kanttekening dat die 40 uur misschien wat veel is. Zou je misschien beter je pijlen op die 40 uur richten?
pi_114153591
Sowieso, ze werkte in de kinderopvang, dan stuur je haar toch niet naar een fabriek?
In de fabriek werken is de hel en het laagste van het laagste.

Daar KRIJG je wel geestelijke stoornissen van.
pi_114153638
Helpen die antidepressiva, in de zin van, openen ze deuren voor je? Twijfel je hieraan, stop dan met slikken.
Google is your friend, abuse your friends
pi_114153684
quote:
14s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:11 schreef mymoodfentje het volgende:
Nu zegt het uwv dat ik gewoon een baan (fabriekswerk) kan nemen van 40 uur maar dan wel met structuur en duidelijkheid en eventueel een jobcoach.

Waarom is dit niet mogelijk?
Ik heb net anderhalf jaar deeltijd therapie gehad. Het lijkt mij dan niet handig om gelijk weer 40 uur aan het werk te gaan.
pi_114153725
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:26 schreef Metalfrost het volgende:
Helpen die antidepressiva, in de zin van, openen ze deuren voor je? Twijfel je hieraan, stop dan met slikken.
Ik durf de straat weer op en heb geen angst meer.
Ben vorig jaar gestopt en toen is het helemaal mis gegaan (psychose gehad) dus toen maar weer begonnen
pi_114153761
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:10 schreef frederik het volgende:
Waarschijnlijk past dit topic beter in werk, geld, recht (ander deel van FOK).
Ik vraag me alleen af of je voor wajong in aanmerking komt, je hebt immers gewerkt. Ik weet van mijn zus dat die alleen de wajong in is kunnen komen doordat ze na haar werken weer is gaan leren (en ze tijdens die studie dus ziek werd).Ze was alleen wel ouder (27 of 28 meen ik) dan jij nu.
Ik ben net nieuw op het forum, excuses dat dit bericht verkeerd staat. Kan ik hem doorschuiven daarnaar of moet ik dan een nieuwe maken?
pi_114153782
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:29 schreef loesje89 het volgende:

[..]

Ik ben net nieuw op het forum, excuses dat dit bericht verkeerd staat. Kan ik hem doorschuiven daarnaar of moet ik dan een nieuwe maken?
Dat kun je zelf niet, dat moeten moderators voor je doen.
Google is your friend, abuse your friends
pi_114153817
Lol.. Dat is een standaardzin die ze op (bijna) elke afwijzing plakken.
Mijn eerste aanvraag werd afgewezen omdat ik "vroeger kranten heb gelopen en dus best wel kan werken"..

Blijven proberen, eventueel met brieven van je oud-werkgevers waarin ze uitleggen welke invloeden je handicaps op je werk hebben en (eventueel) wat je nodig zou hebben om geheel/gedeeltelijk aan het werk te gaan.
En zoveel mogelijk informatie/brieven verzamelen van de psychologen/instellingen waar je hebt gelopen.

Zeker bij diagnoses die niet (direct) zichtbaar zijn doet het UWV best moeilijk.
pi_114153851
Je schrijft:

quote:
Dat als er bv over 4 maanden een periode komt dat ik weer intensieve therapie nodig heb, ik dat ook kan doen en dan daarna weer het werk op kan pakken.
Hoezo, weet je dat nu al van tevoren?
Google is your friend, abuse your friends
pi_114153893
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:25 schreef TonyVermicelli het volgende:
Sowieso, ze werkte in de kinderopvang, dan stuur je haar toch niet naar een fabriek?
In de fabriek werken is de hel en het laagste van het laagste.

Daar KRIJG je wel geestelijke stoornissen van.
kom op zeg, het is echt niet de hel op aarde..

en al was dat wel zo dan had het nog totaal geen nut om haar bang te maken :N
pi_114153911
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:31 schreef Metalfrost het volgende:
Je schrijft:

[..]

Hoezo, weet je dat nu al van tevoren?
Omdat dat de afgelopen 10 jaar al zo gaat.
Heb in die tijd 4 banen gehad waarin het telkens mis ging.
Ik ga er niet vanuit dat het nu weer mis gaat, maar ik wil gewoon zekerheid hebben voor als dat wel het geval is
pi_114153956
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:32 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

kom op zeg, het is echt niet de hel op aarde..

en al was dat wel zo dan had het nog totaal geen nut om haar bang te maken :N
Het was niet de bedoeling om haar bang te maken..
Ik wil alleen zeggen dat ik het belachelijk vindt dat het UWV tegen zo'n meisje zegt die in de kinderopvang heeft gewerkt en daar wil blijven werken en gewoon wat hulp nodig heeft, dat ze maar in de fabriek moet gaan werken.
pi_114154422
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:32 schreef loesje89 het volgende:

[..]

Omdat dat de afgelopen 10 jaar al zo gaat.
Heb in die tijd 4 banen gehad waarin het telkens mis ging.
Ik ga er niet vanuit dat het nu weer mis gaat, maar ik wil gewoon zekerheid hebben voor als dat wel het geval is
Heeft jouw gemeente geen jongerenpunt waar je terecht kunt?
Google is your friend, abuse your friends
pi_114154549
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:44 schreef Metalfrost het volgende:

[..]

Heeft jouw gemeente geen jongerenpunt waar je terecht kunt?
Weet ik niet, zal even kijken.
Kan ik daar dan terecht met deze vragen?
pi_114154579
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:47 schreef loesje89 het volgende:

[..]

Weet ik niet, zal even kijken.
Kan ik daar dan terecht met deze vragen?
Ja. Dat gaat tot je 26e.
Google is your friend, abuse your friends
pi_114154596
quote:
Ik ben het hier natuurlijk niet mee eens en heb bezwaar gemaakt.
Wat was de argumentatie die je in je bezwaarschrift gebruikt hebt, en waarin verschilde die van de vorige keer?
pi_114154658
Heb je iemand die je helpt met deze bewaren maken? dat kan helpen omdat je een bepaalde 'taal' moet spreken om gehoord te worden daar

je moet ook zorgen dat je bewaren duidelijk zijn en te ondersteunen zijn met feiten bijv.
probeer ook een verklaring te krijgen van de instelling waar je zat of zo
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_114155026
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:50 schreef rhubarbje het volgende:
Heb je iemand die je helpt met deze bewaren maken? dat kan helpen omdat je een bepaalde 'taal' moet spreken om gehoord te worden daar

je moet ook zorgen dat je bewaren duidelijk zijn en te ondersteunen zijn met feiten bijv.
probeer ook een verklaring te krijgen van de instelling waar je zat of zo
Ik heb inderdaad iemand die mij helpt.
Ook heb ik het UWV mijn volledige dossier gegeven van de afgelopen tien jaar met alle diagnoses erin.
Ik neem aan dat dat een verklaring van de instelling is.
UWV heeft ook mijn toestemming om contact op te nemen met mijn begeleiders in die jaren.
Diagnoses zijn door 3 verschillende instellingen vastgesteld
pi_114155042
Ik zou goed advies gaan inwinnen. Ik vraag me alleen af of je met je 23 wel onder de wajong valt in jouw situatie.

quote:
Artikel 2:3. Jonggehandicapte

1. Jonggehandicapte in de zin van dit hoofdstuk is de ingezetene die:

a. aansluitend op de dag waarop hij zeventien jaar wordt als rechtstreeks en objectief medisch vast te stellen gevolg van ziekte, gebrek, zwangerschap of bevalling gedurende 52 weken niet in staat is geweest met arbeid meer dan 75% van het maatmaninkomen te verdienen, terwijl niet aannemelijk is dat hij binnen een jaar volledig zal herstellen;

b. na de in onderdeel a bedoelde dag waarop hij zeventien jaar wordt als rechtstreeks en objectief medisch vast te stellen gevolg van ziekte, gebrek, zwangerschap of bevalling gedurende 52 weken niet in staat is geweest om met arbeid meer dan 75% te verdienen van het maatmaninkomen, terwijl niet aannemelijk is dat hij binnen een jaar volledig zal herstellen en hij in het jaar, onmiddellijk voorafgaande aan de dag waarop het als rechtstreeks en objectief medisch vast te stellen gevolg van ziekte, gebrek, zwangerschap of bevalling is ingetreden, gedurende ten minste zes maanden studerende was.

2. Indien de ingezetene geen jonggehandicapte is en binnen vijf jaar na afloop van de periode van 52 weken, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, niet meer in staat is om meer dan 75% van het maatmaninkomen te verdienen als gevolg van een oorzaak die reeds aanwezig was na afloop van de termijn van 52 weken, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, terwijl niet aannemelijk is dat de ingezetene binnen een jaar volledig zal herstellen, dan wordt de ingezetene alsnog jonggehandicapte met ingang van de dag waarop hij niet meer in staat is om meer dan 75% van het maatmaninkomen te verdienen.
quote:
Artikel 3:2. Jonggehandicapte

Jonggehandicapte in de zin van dit hoofdstuk is de ingezetene die:

a. op de dag waarop hij 17 jaar wordt, arbeidsongeschikt is;

b. na de in onderdeel a bedoelde dag arbeidsongeschikt wordt en in het jaar, onmiddellijk voorafgaande aan de dag, waarop de arbeidsongeschiktheid is ingetreden, gedurende ten minste zes maanden studerende was
beide Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten.
Het lijkt er dus op dat je of op je 17de al iets moest mankeren (wat bij jou zo is lijkt het), wat je het werken belemmert. Dit moet echter wel gaan spelen voor je 23ste (52 weken na 17de gerboortedag is zeg maar je 18de geboortedag, 5 jaar daarna dus je 23ste verjaardag verloopt die weg tot instroom in wajong). De andere mogelijkheid van 6 maanden in de voorgaande 12 maanden studeren lijkt me bij jou niet van toepassing.

Edit : hoewel het natuurlijk wel raar zou zijn om nu die 23 jaar te gaan gebruiken als nieuwe afwijzingsgrond als je oorspronkelijke aanvraag op je 22ste gedaan was.
pi_114155315
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 14:58 schreef frederik het volgende:
Ik zou goed advies gaan inwinnen. Ik vraag me alleen af of je met je 23 wel onder de wajong valt in jouw situatie.

[..]

[..]

beide Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten.
Het lijkt er dus op dat je of op je 17de al iets moest mankeren (wat bij jou zo is lijkt het), wat je het werken belemmert. Dit moet echter wel gaan spelen voor je 23ste (52 weken na 17de gerboortedag is zeg maar je 18de geboortedag, 5 jaar daarna dus je 23ste verjaardag verloopt die weg tot instroom in wajong). De andere mogelijkheid van 6 maanden in de voorgaande 12 maanden studeren lijkt me bij jou niet van toepassing.

Edit : hoewel het natuurlijk wel raar zou zijn om nu die 23 jaar te gaan gebruiken als nieuwe afwijzingsgrond als je oorspronkelijke aanvraag op je 22ste gedaan was.
Pff, noem me dom, maar ik snap echt niks van wat daar wordt omgeschreven
Inderdaad, voor mijn 17de jaar was er wat mis met me.
Mijn eerste wajong heb ik aangevraagd in december 2010 en is afgekeurd.
Niet in beroep gegaan.
Mijn 2de wajong heb ik aangevraagd in december 2011, afgekeurd en in juni 2012 in beroep gegaan (nog niks van gehoord, alleen dat ze hem ontvangen hebben)
pi_114155373
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 juli 2012 15:04 schreef loesje89 het volgende:

[..]

Pff, noem me dom, maar ik snap echt niks van wat daar wordt omgeschreven
Inderdaad, voor mijn 17de jaar was er wat mis met me.
Mijn eerste wajong heb ik aangevraagd in december 2010 en is afgekeurd.
Niet in beroep gegaan.
Mijn 2de wajong heb ik aangevraagd in december 2011, afgekeurd en in juni 2012 in beroep gegaan (nog niks van gehoord, alleen dat ze hem ontvangen hebben)
Oh en ik ben in februari 2012 23 jaar geworden, dus ik was 22 toen ik mijn 2de wajong heb aangevraagd
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')