dennistd | donderdag 12 juli 2012 @ 15:15 | |
Welkom in alweer een nieuw deel van deze legendarische reeks. >> Algemeen In dit topic kun je terecht met al je vragen, opmerkingen, foto's en verslagen met betrekking tot het reizen met de trein. Voor algemene informatie over vervoersbedrijven, materieel, spoorlijnen, etc. verwijzen we je graag naar de betreffende categorie op Wikipedia. Een korte introductie van de vaste bezoekers, die je bij dezen alvast van harte welkom heten: ziggyziggyziggy, mag je de schuld geven van vertraging in het Noorden. Dr_Flash, heeft niet zoveel met dit soort lijstjes. Scarlet_Dragonfly, random betweter die een hekel heeft aan OV-chipkaart-haters. James1988, geilt op treinenbouwer Alstom en hogesnelheidstreinen. Duvel, wil graag uit dit lijstje. Yreal, vindt de infrastructuur/logistiek interessant en wordt sowieso opgewonden van alles met meer dan 1000 pk. greavy, vindt de OV-chipkaart maar niks en ziet i.p.v. het huidige materieel liever overal stoomtreinen rijden. bork, voor alle mooie plaatjes, kloppende info en kindvriendelijke verhalen. Monopoly, Machinist (in opleiding). Voor al uw veiligheidsvestjes en foto's op emplacementen. Crientj, Ginger, ex-servexmeisje en inspiratieloos. Eet graag 714's. Darkwing_Duck, Vraagt zich af hoe lang er nog dieseltractie bij ACTS is. Nietszeggende TVP's en zwaaihandjes worden niet op prijs gesteld (daar is de knop "volg topic" voor), een leuke anekdote of foto is daarentegen altijd welkom. Regelmatig terugkerende vragen zijn hieronder beantwoord, lees dit dus goed door voordat je jouw vraag alsnog in dit topic plaatst. >> Vragen en opmerkingen over andersoortig railtransport In dit topic komt vooral het vervoer in reizigerstreinen aan bod, maar een goederentrein tussendoor is een leuke afwisseling. Over metro's en trammetjes doen we ook niet al te moeilijk, al zijn daar wel aparte topics voor aanwezig. >> Met de Studenten OV-Chipkaart in internationale (hogesnelheids-)treinen reizen Met je Studenten OV-Chipkaart mag je binnen Nederland gratis reizen in de Beneluxtrein (Amsterdam - Roosendaal) en de IC Berlijn (Schiphol - Hengelo). Voor de hogesnelheidstreinen ICE (Amsterdam - Arnhem) en Fyra (Amsterdam - Breda via de HSL-Zuid) moet een toeslag worden betaald. De toeslag voor ICE bedraagt 2 euro, de toeslagen voor Fyra zijn hier te vinden. Beide toeslagen zijn in de kaartautomaat op elk station te koop. In de Thalys is je Studenten OV-Chipkaart niet geldig. Voor algemene informatie over het reizen met je Studenten OV-Chipkaart kun je het beste op de website terecht. >> Reizen over de HSL-Zuid NS Hispeed rijdt ieder halfuur een pendeldienst tussen Amsterdam en Breda via de HSL-Zuid. De reistijd tussen Schiphol en Rotterdam bedraagt hierdoor nog maar 26 minuten en tussen Schiphol en Breda slechts 53 minuten. NS Hispeed voert deze dienst uit onder de naam Fyra. Voor Fyra dient, naast een gewoon kaartje, een toeslag aangeschaft te worden. Deze is verkrijgbaar in de kaartautomaat of kan je voor 10,- in de trein zelf aanschaffen. De tarieven voor Fyra zijn op deze pagina te vinden. Ook de Thalys rijdt over de HSL-Zuid. Op de hele traject gaan alle remmen los en rijdt hij met 300km/h richting Rotterdam en daarna naar Antwerpen. Hierdoor duurt de reis van Amsterdam naar Parijs nog maar 3:18 uur. Een rit met Thalys is alleen mogelijk met een reservering, reserveren is drie maanden van tevoren mogelijk via o.a. NsHispeed of TGV-Europe. >> Reizen met Kruidvatkaartjes en andere (actie-)dagkaarten Dagkaarten zijn geldig op elk traject in Nederland, ongeacht het vervoersbedrijf dat er rijdt. Net als met een Studenten OV-Chipkaart, moet ook met een dagkaart voor ICE en Fyra een toeslag aangeschaft worden en mag er niet met Thalys gereisd worden. >> Afkortingen en treinserienummers Er komen in dit topic regelmatig afkortingen en treinserienummers langs, die voor de nieuwe bezoeker erg verwarrend kunnen zijn. De betekenis van een afkorting vind je hier, voor een treinserie kun je hier terecht. Voor informatie over Wijzigingsbladen wat betreft materieelinzet, LM-ritten, splitsen en combineren en dergelijke kan je op deze website terecht. >> Geldigheid Studenten OV-chipkaart, Voordeelurenkaart, etc. op feestdagen De feestdagen in 2012 zijn als volgt: Zondag 1 januari (nieuwjaarsdag), zondag 8 april (eerste paasdag), maandag 9 april (tweede paasdag), maandag 30 april (Koninginnedag), zaterdag 5 mei (Bevrijdingsdag), donderdag 17 mei (Hemelvaartsdag), zondag 27 mei (eerste pinksterdag), maandag 28 mei (tweede pinksterdag), dinsdag 25 december (eerste kerstdag), woensdag 26 december (tweede kerstdag). Bovenstaand rijtje is onder voorbehoud. Kijk bij twijfel altijd nog even op de website van DUO. Wanneer je hier komt klagen dat je een boete hebt gekregen op een dag die hierboven niet staat vermeld, lachen we je uit. >> Waarom rijdt die kuttrein zo langzaam? Misschien mag hij wel gewoon niet harder. Hier kun je precies zien hoe hard treinen waar mogen rijden >> Hoeveel kilometer heb ik met de trein gereden? Er zijn verschillende hulpmiddelen om te berekenen hoeveel kilometer je hebt afgelegd: • Blijbol. • De tariefeenhedenkaart van NS met bijbehorende detailkaarten voor grootstedelijke gebieden. • De planner van de NMBS voor België (gewoon doen alsof je een kaartje gaat kopen). • jizdenka internationaal (niet altijd even betrouwbaar). • Als joker : De tariefcalculator van DB Netz voor binnen Duitsland. >> Verhalen Er worden af en toe verhalen geschreven over oude stations, spoorlijnen of huidige werkzaamheden. De tot nu toe gemaakte verhalen staan hieronder; Hoek van Holland Haven - von_Preussen Kesteren - Dr_Flash Uithuizen - Socios Buitenpost - Peterselieman Newcastle Central Station - bork IJmondlijn - von_Preussen Harlingen Haven - Socios Harlingen (- Haven) - Greavy Werking van procesleiding van de treindienstleider (1) - ziggyziggyziggy Werking van procesleiding van de treindienstleider (2) - ziggyziggyziggy Station Hoek van Holland Haven, een stuk vergane glorie - Greavy Wat is een stop/door-schakeling en hoe werkt hij? - ziggyziggyziggy Hoe werkt VCVL? - ziggyziggyziggy Hoe werkt een alarmoproep? - ziggyziggyziggy De cabine van een Class 66 - Monopoly De cabine van een G-2000 - Monopoly >> Tripreports Hieronder staan een aantal interessante (foto)reportages die door diverse topic-diehards gemaakt zijn; Reis door België, met name op station Binche - Dr_Flash 6834 kilometer InterRail - Igen Vakantie in Oostenrijk - Dr_Flash Polen - Zug-Chef Eerste Klas door Nederland - Ireyon Zwitserland - sander89 De spoorlijn door Liechtenstein - SvMp Monaco - KapiteinT Koninklijke wachtkamers - Bork NVBS Excursie naar de bruinkoolmijnen - Dr_Flash Met Interrail door midden- en zuid-Europa - Ireyon InterRail naar Midden-, Zuid- en Zuidoost-Europa - Irritatie100 Treinen rond Basel - Dr_Flash Station Visé - KapiteinT InnoTrans 2010 - James1988 Onthulling 10 jaar ICE - Ireyon Reisje voor het goede doel - Greavy Treinen in Japan deel 1 en deel 2 - Igen Berlijn, Praag, Wenen en Budapest - Zug-Chef Dreiländereck (Deutschland - Polen - Tschechien) - bork Europabahn/Rheintalbahn - bork Dan nog een welgemeende waarschuwing voor ons aller treinenfotografen: en
| ||
greavy | donderdag 12 juli 2012 @ 15:17 | |
Zie ook de site van Blokker: http://www.blokker.nl/web(...)=1658486248878625792 Deze zomer voordelig op reis! 1 dag onbeperkt treinen met NS door héél Nederland! * De NS Dal Vrij Dagkaart + RET Dagkaart is geldig van 16 juli t/m 23 september 2012. * Eén dag geldig voor 1 persoon. Bij NS in de 2e klas. Bij de RET in alle bussen, trams en metro’s in regio Rotterdam m.u.v. traject Den Haag Centraal – Berkel Westpolder vice versa van metrolijn E en BOB-bus. * De NS Dal Vrij Dagkaart + RET Dagkaart is te koop van 16 t/m 29 juli in de winkel en op blokker.nl en staat op een wegwerp OV-chipkaart. Na inchecken is het kaartje geldig. * Inchecken NS: ma t/m vr vóór 6.30, tussen 9.00-16.00 en ná 18.30, za en zo hele dag. Eenmaal ingecheckt in de daluren kun je wel reizen in de spitsuren. Uitchecken kan altijd. * Inchecken RET: ma t/m zo hele dag. * Alleen geldig bij NS en de RET, niet bij andere OV-vervoerders dus ook niet bij Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia. * Met toeslag geldig in Fyra en ICE International. * Niet geldig in Thalys. * Omruilen of geld terug is niet mogelijk. * Kinderen tot 4 jaar gratis! Voor het reizen met NS koop je voor kinderen van 4 t/m 11 jaar op het station een Railrunnerkaartje voor maar 2.50 euro! | ||
b2py | donderdag 12 juli 2012 @ 15:18 | |
6 minuten over schiphol - einde tunnel richting hoofddorp met fyra. Negatief record denk ik? | ||
James1988 | donderdag 12 juli 2012 @ 15:21 | |
Ik heb het wel eens erger meegemaakt. Langzaam de tunnel uit, langzaam naar Hoofddorp boemelen, het hele emplacement oversteken, langs het perronspoor rijden (linkerspoor!), en uiteindelijk linkerspoor de HSL op. Daarna wisselen naar rechts. Dit geintje duurde 10 minuten. De reden? Op het rechterspoor was een Fyra tot stilstand gekomen. | ||
#ANONIEM | donderdag 12 juli 2012 @ 15:23 | |
Laatst keek ik naar een cabinevideo van de HSL en toen viel me op dat bij Hoofddorp een sein (stopmarkeringsbord) vlak voor de brug staat en bovenop die brug vervolgens de spanningssluis is. Wie bedenkt zoiets? [ Bericht 52% gewijzigd door #ANONIEM op 12-07-2012 15:24:07 ] | ||
b2py | donderdag 12 juli 2012 @ 15:25 | |
Stond een mddm stil voor nieuw-vennep richting leiden in in andere richting een benelux voor station. Leek al bijna opgelost te zijn. Wel enkele hoge seinen afgeplakt, die aangeven of er een trein aan komt. Apart. | ||
James1988 | donderdag 12 juli 2012 @ 15:26 | |
Bij Breda is dat ook het geval, de spanningssluis zit daar midden bovenop de fly-over. Waarom het zo bedacht is, weet ik niet. Mijn vermoeden is om ruimte te besparen. Aanrijding met een persoon. Prognose is 16:45. Die afgeplakte seinen zijn daar echt al heel lang. Ik weet niet waarom. | ||
#ANONIEM | donderdag 12 juli 2012 @ 15:30 | |
Maar waarom dat sein dan? Als je daar stopt kun je blijkbaar niet fatsoenlijk meer weg komen, dus waarom hebben ze dat sein dan niet gewoon weggelaten? | ||
b2py | donderdag 12 juli 2012 @ 15:32 | |
ik was op de hoogte van de aanrijding . Ging mij meer om die seinen. Nu maar weer toeslagvrij met de fyra. | ||
James1988 | donderdag 12 juli 2012 @ 15:50 | |
Sneller dan verwacht | ||
TheSalesman | donderdag 12 juli 2012 @ 16:07 | |
Tussen 's-Hertogenbosch en Oss geen treinverkeer wegens een auto op het spoor. Auto's op het spoor, vrachtwagens die de bovenleiding kapotrijden, vrachtwagens die spoorviaducten aanrijden, boten die spoorbruggen aanrijden... Toch een aardig groot deel van de verstoringen wordt veroorzaakt door andere vormen van verkeer . Zag trouwens vandaag een ICMm als IC tussen Utrecht en Maastricht/Heerlen en op station Eindhoven een SLT als Sprinter naar Deurne. Komt normaal niet voor. Waarschijnlijk het gevolg van andere/eerdere verstoringen? | ||
guitarist | donderdag 12 juli 2012 @ 18:13 | |
Sinds wanneer is het Nederlands treinnet eigenlijk 160 km/u? Het was 'eerder' toch altijd 140 km/u?| Edit: en wat is een STS? | ||
#ANONIEM | donderdag 12 juli 2012 @ 18:14 | |
Staat in een publicatie van de Overheid. Is dit nou echt nodig? Die aansluiting bij Elst wordt ook nauwelijks gebruikt. Zonde van het geld vind ik. Dan mag het wel een studie zijn, maar er lijken mij betere manieren/projecten om dat geld aan te besteden... | ||
Peterselieman | donderdag 12 juli 2012 @ 18:16 | |
die aansluiting bij Elst moet in de toekomst vaker gebruikt gaan worden. Op dit moment wordt ie niet gebruikt, omdat volgens mij de boog niet lang genoeg zou zijn en er volledige goederentrein op zou kunnen staan, waardoor het treinverkeer op de doorgaande lijn gehinderd zou kunnen worden. | ||
#ANONIEM | donderdag 12 juli 2012 @ 18:30 | |
Dat bedoel ik dus. Ze leggen iets aan, het is niet functioneel en het kost klauwen met geld. Dan is het Elst, dat stukje kan je dan net zo goed gemengd spoor gaan rijden naar Duitsland, dan zou die er bij Den Bosch misschien wel beter zijn. Zou wat goederenvervoer vanuit Antwerpen naar Emmerich/Duitsland bevorderen. Dat pakken we dan wel mooi weer af van de Belgen. | ||
dennistd | donderdag 12 juli 2012 @ 18:45 | |
Die in Elst zou gebruikt moeten gaan worden voor treinen via Bad Bentheim. Dit kunnen dan van de Kijfhoek tot Elst van de Betuweroute gebruik maken, en vanaf daar richting Deventer om tussen Zutphen en Deventer een nieuw aan te leggen boog op te gaan naar de lijn Deventer-Almelo. Dit om omlopen op Deventer Goederen te voorkomen. | ||
bork | donderdag 12 juli 2012 @ 19:06 | |
Station Leidsche Rijn Centrum in 2013 open UTRECHT - In juni 2013 moet station Leidsche Rijn Centrum klaar zijn, mede vanwege de nieuwe vestiging van het St. Antonius Ziekenhuis en het nieuwe pand van consultancybedrijf Capgemini. Dat heeft de gemeente Utrecht bekendgemaakt. De reistijd van Utrecht Centraal naar Leidsche Rijn Centrum bedraagt vijf minuten. In eerste instantie zal er twee keer per uur een trein stoppen in beide richtingen. Het station is onderdeel van Randstadspoor. Tegelijkertijd met de opening van het station zullen op het traject tussen Utrecht en Woerden op weekdagen tot 20 uur meer Sprinters gaan rijden. De treinen stoppen ieder kwartier op Utrecht Centraal, Utrecht Terwijde, Vleuten en Woerden. Leidsche Rijn Centrum moet in de toekomst het tweede centrum van de stad Utrecht worden. De komende jaren wordt daar veel gebouwd. Tot de opening van het station, kunnen reizigers gebruik maken van NS station Terwijde of van station Vleuten.rtv utrecht | ||
dennistd | donderdag 12 juli 2012 @ 19:28 | |
Leidsche Rijn komt toch bovenop de A2 te liggen, tussen Terweijde en Centraal in? Waarom zou je dan tot die tijd van Vleuten gebruik maken? | ||
bork | donderdag 12 juli 2012 @ 19:47 | |
Bussen die stoppen/eindigen te Vleuten die Leidsche Rijn bedienen misschien? | ||
dennistd | donderdag 12 juli 2012 @ 19:48 | |
In de Treinnummerlijst 2013 versie 09-07-2012 zie ik een aantal opvallende wijzigingen: 2100 wordt Den Haag Centraal-Haarlem-Amsterdam 2600 wordt Vlissingen-Rotterdam-Den Haag HS-Schiphol-Lelystad 12600 (superdal 's avonds laat) wordt Vlissingen-Rotterdam-Den Haag HS-Schiphol-Lelystad-Zwolle-Groningen/Leeuwarden In het superdal straks dus rechtstreeks van Vlissingen naar Groningen | ||
#ANONIEM | donderdag 12 juli 2012 @ 19:53 | |
Tussen Schiphol en Lelystad zie ik geen Amsterdam Centraal? Dat zou goed nieuws zijn. Leuke verbinding wel. Vroeger heb ik in Haren wel eens Maastricht op het scherm zien staan, maar dit doet daar toch niet voor onder. | ||
Peterselieman | donderdag 12 juli 2012 @ 20:02 | |
Ik meen van wel. Volgens mij gaat die trein via de westtak rijden als ik het goed heb, ik denk dat de trein door zal gaan naar Leeuwarden | ||
dennistd | donderdag 12 juli 2012 @ 20:05 | |
Moet ook wel, aangezien er anders geen verbinding Zwolle-Amsterdam meer is (die zou buiten het superdal in Lelystad moeten zijn, maar deze trein is nergens te vinden). En in het superdal zou de IC naar het noorden ook via Amsterdam Centraal gaan rijden. 1x per uur Groningen, 1x per uur Leeuwarden neem ik aan | ||
Peterselieman | donderdag 12 juli 2012 @ 20:07 | |
Hmm, kan het zo niet terugvinden, maar het zou op zich wel logisch zijn, omdat je dan Duivendrecht -> noorden wel via Amersfoort kunt doen is waar | ||
#ANONIEM | donderdag 12 juli 2012 @ 20:11 | |
Ah dat kan wel? Want dat is de verbinding waar ik vaak gebruik van maak (en dan overstappen op metro 50/54) en ik heb absoluut geen zin om straks met de stoptrein te moeten reizen, of een omweg via Amsterdam-Zuid. | ||
Peterselieman | donderdag 12 juli 2012 @ 20:13 | |
Overstap in Amersfoort | ||
Peterselieman | donderdag 12 juli 2012 @ 20:15 | |
Ik zie trouwens dat alleen de sprinter 5800 (Hoofddorp - Amersfoort Vathorst) overblijft als verbinding tussen Amsterdam Centraal en Schiphol, op de FYRA's na .... Dan zou imo de FYRA op dat stuk wel toeslagvrij moeten worden ... | ||
Ireyon | donderdag 12 juli 2012 @ 20:16 | |
Steam Summer Sale is weer begonnen, vandaag Railworks 3 Collectie van 180 voor 50 euro | ||
dennistd | donderdag 12 juli 2012 @ 20:18 | |
De 2600 (IC Vlissingen-Lelystad) gaat denk ik gewoon via Amsterdam Centraal rijden, dat is dan meteen de missende trein om op over te stappen vanuit Zwolle in Lelystad naar Amsterdam Centraal. | ||
Peterselieman | donderdag 12 juli 2012 @ 20:25 | |
het zou wel logisch zijn, maar echt duidelijk staat het niet in het document. | ||
Kentekenplaat | donderdag 12 juli 2012 @ 20:48 | |
Beter, dat wil ik dan wel een keer doen. | ||
Kentekenplaat | donderdag 12 juli 2012 @ 20:50 | |
Op vrijdagmiddag. En op zondagavond kon je rechtstreeks van Maastricht naar Groningen. Maastricht 18.15 - Groningen 22.11 (ongeveer zoiets) | ||
ziggyziggyziggy | donderdag 12 juli 2012 @ 21:03 | |
StopTonend Sein. Een rood sein dus. Of een bord dat stoppen gebiedt. | ||
ReisT | donderdag 12 juli 2012 @ 21:16 | |
Dan sta je wel 18 minuten te niksen in Amersfoort... | ||
Peterselieman | donderdag 12 juli 2012 @ 21:18 | |
oh ja. Beter is dan de sprinter naar Almere te nemen en daar over te stappen | ||
#ANONIEM | donderdag 12 juli 2012 @ 21:27 | |
Nou da's mooi kut dan. Dan ga ik er in de avonduren alleen maar op achteruit. | ||
Mr_Klaasje | donderdag 12 juli 2012 @ 21:56 | |
Het is een paar minuten sneller maar wel een keer extra overstappen. De 4300 vertrekt later dan de 2600 in Schiphol maar is eerder in Almere dan de 2600. Zwolle-Lelystad-Amsterdam CS-Schiphol is straks net zo snel als Zwolle-Amersfoort-Amsterdam Zuid-Schiphol nu. | ||
#ANONIEM | donderdag 12 juli 2012 @ 22:09 | |
Aha okee, dan valt het nog mee. Nou haat ik stoptreinen, maar zolang het maar geen DD-AR is en er toch een paar minuten tijdwinst is vind ik het prima. | ||
Mr_Klaasje | donderdag 12 juli 2012 @ 22:16 | |
Ik heb geen flauw idee wat er in de 4300 gaat rijden. Mogelijk gaat de 4300 op Oostvaarders keren op de 4900 maar misschien ook niet. De rijtijden die ik tot nu toe gezien heb zijn in principe geschikt voor zowel DDAR als SLT en eventueel SGMm. | ||
dennistd | donderdag 12 juli 2012 @ 22:30 | |
Maar bijvoorbeeld vanaf Amsterdam Zuid is de sprinter wel sneller dan de IC via Amersfoort met 18 minuten wachten lijkt me toch | ||
Mr_Klaasje | donderdag 12 juli 2012 @ 22:38 | |
Ik vergeleek de huidige IC's via Amersfoort met de situatie in 2013 over de Hanzelijn. Dat staat dus los van het "ontknoopte" Amersfoort. Straks is via Amersfoort inderdaad meerdere minuten trager. Waarschijnlijk ongeveer 7 of 8 minuten. | ||
Wimpeh | vrijdag 13 juli 2012 @ 00:12 | |
Ik zat het NOS Journaal net te kijken, maar ze hebben weer eens een mooie route voor de stoptrein Zwolle - Enschede gevonden...: http://nos.nl/artikel/394(...)nen-aanbesteden.html | ||
dennistd | vrijdag 13 juli 2012 @ 07:49 | |
Ze zullen wel denken: In Nijverdal loopt geen doorgaand spoor, dus zal ie wel via Deventer gaan... | ||
ReisT | vrijdag 13 juli 2012 @ 10:28 | |
Het lijntje op dat kaartje is wat onnauwkeurig ingetekend maar loopt toch echt niet via Deventer. Dit in tegenstelling tot de spits-stoptrein Zwolle-Enschede die vanaf december tot april wél via Deventer gaat. Wat die plannen voor aanbesteden betreft, waarom wel de stoptrein Zwolle-Groningen maar niet ook meteen de stoppers Zwolle-Leeuwarden? | ||
Brembo | vrijdag 13 juli 2012 @ 10:43 | |
Volgens mij is de bocht ook te krap aangelegd, waardoor de v=max ergens rondt de 40 km/h ligt. Dit in combinatie met die andere 9x / 10x treinen per uur per richting en een gelijkvloerse kruising niet echt positief werkt als je wilt invoegen. De bedoeling is om een ongelijkvloerse kruising te maken die dan over het spoor van Ah-Nm gaat en bij station Elst invoegt. Hoe dat precies gaat uitpakken met de geplande veranderingen bij Elst? Waarom wel Groningen - Zwolle aanbesteden maar Leeuwarden - Zwolle niet? | ||
guitarist | vrijdag 13 juli 2012 @ 11:46 | |
Niemand? Vroeger, toen ik klein was, mocht ik tussen Zwolle en Meppel eens voorin bij een Koploper en zag daar een sticker met 140 km/u, en bordjes met een groene pijl 140... | ||
James1988 | vrijdag 13 juli 2012 @ 11:51 | |
Er zijn een aantal trajecten waar de baanvaksnelheid 160 km/h is. Onder andere tussen Schiphol en Den Haag, tussen Eindhoven en Venlo, de Hanzelijn, en nog een paar plekken. Ook vrijwel al het rollend materieel van NS is geschikt voor 160 km/h. Er wordt slechts 140 km/h gereden, omdat de specificaties van het beveiligingssysteem dusdanig zijn opgesteld dat harder niet kan. Soms wordt er bij proefritten 160 gereden, dan is het beveiligingssysteem uitgeschakeld ("ATB-code blauw"). | ||
Ireyon | vrijdag 13 juli 2012 @ 11:52 | |
De maximumsnelheid is nog steeds 140km/h. Sommige stukken zijn geschikt voor 160, maar dit is niet voor standaard treinverkeerd bedoeld. Tussen Hoofddorp - Laan van NOI kan alleen Thalys 160 rijden, tussen Amsterdam - Utrecht is het mogelijk voor testen met ERTMS en ook tussen Helmond - Horst-Sevenum kan voor testritten 160 gereden worden. | ||
MaxMark | vrijdag 13 juli 2012 @ 12:06 | |
Hoe gaat dat eigenlijk als bv. Arriva de stoptreinen tussen Groningen en Zwolle gaat doen en óf NS óf Arriva veroorzaakt een verstoring op het traject? Is dat gewoon pech gehad voor de andere vervoerder, of zitten daar, in enige vorm, consequenties aan? | ||
Peterselieman | vrijdag 13 juli 2012 @ 12:10 | |
ik denk gewoon pech gehad. Wel is het zo dat er goede afspraken moeten worden gemaakt over welke vervoerder als eerste weer gaat rijden na verstoringen. | ||
Wimpeh | vrijdag 13 juli 2012 @ 12:26 | |
Ik zie dat ze hem inmiddels aangepast hebben, hij ging vanaf Zwolle recht omlaag | ||
ziggyziggyziggy | vrijdag 13 juli 2012 @ 13:33 | |
Ik denk dat het niet anders wordt dan het nu al is. Ze delen nu natuurlijk ook al stukken infra. | ||
ziggyziggyziggy | vrijdag 13 juli 2012 @ 13:35 | |
Heeft vast ook met eisen van de verschillende provincies te maken. | ||
Mr_Klaasje | vrijdag 13 juli 2012 @ 15:10 | |
Kostendekkingsgraad.. Zwolle-Leeuwarden heeft veel te weinig markt om vier keer per uur te rijden. Als je de IC's en sprinters qua eigenaar opsplitst kan je 's avonds en 's ochtends vroeg geen combiproduct 2x per uur meer rijden waardoor er óf in de dienstverlening gesneden moet worden óf er veel geld bij moet en waarschijnlijk een beetje van beiden. | ||
James1988 | vrijdag 13 juli 2012 @ 17:43 | |
Voor de liefhebber: een overzichtje van 57 jaar hogesnelheidstreinen in en rond Frankrijk. En een video. | ||
Ofyles2 | vrijdag 13 juli 2012 @ 18:57 | |
Daar mogen we Alstom voor bedanken. | ||
James1988 | vrijdag 13 juli 2012 @ 19:03 | |
Waarvoor, precies? De basis voor ATB-EG is overgenomen van de Amerikanen en aangepast aan Nederlandse eisen en wensen. | ||
greavy | vrijdag 13 juli 2012 @ 19:36 | |
Krijg toch lekker de hoereteringtyfus en wat dan niet allemaal nog meer bij NS en TLS. Inmiddels een boete op zak door het klote OV-Chipkaart systeem wat niet altijd goed werkt. Situatie: Ik check in Deventer in om 19:00; Studenten Week Vrij. MAAR ik heb ook een NS Weekend Vrij 1e klas, die vanaf 18:30 geldig is. Dus naar loket gelopen, situatie uitgelegd. Mevrouw begon al te zuchten dat "er alweer iemand problemen met die kaart heeft". Na wat rondbellen was het antwoord: Gewoon instappen en 1e klas gaan reizen. Zit dus in de 1e klas, en krijg vlak voor Zutphen controle. Gelijk de situatie uitgelegd. Mevrouw was niet vatbaar voor enig begrip, en zei dat ik maar 2e klas moest gaan zitten. Eigenwijs dat ik mij er ben, zei ik dat ik dat niet ging doen. Toen schreef ze een boete uit. ¤35,00 + ¤20,20 (1e klas reductie Deventer-Breda(ik zei dat ik naar Breda ging). Gewoon geaccepteerd. Zometeen gelijk een klachtenbrief schrijven aan NS Reizigers. Met uitleg situatie, de boete ontvangen heb enz. En dat ik niet tevreden ben over de afhandeling door de HC. En dat het systeem ons opgedrongen wordt, maar het veelal niet vlekkeloos werkt. | ||
Fiorano | vrijdag 13 juli 2012 @ 19:50 | |
Hard genaaid dus, fijn ook dat je het dan van te voren even checkt, en dan zo'n muts weer wijs gaat doen. | ||
Ireyon | vrijdag 13 juli 2012 @ 19:52 | |
Ze kan toch zien dat dat product er op staat? | ||
greavy | vrijdag 13 juli 2012 @ 19:52 | |
Dat wijf vond dat "het product waar je mee incheckt, geldig is." Daar viel WeekendVrij niet onder nu, dus moest maar 2e klas. | ||
dennistd | vrijdag 13 juli 2012 @ 19:54 | |
Als je zelf de keuze zou hebben bij dat paaltje zou ik haar gelijk geven, maar in dit geval niet... Het lijkt me toch logisch dat iemand die de keuze heeft uit vrij reizen tweede klas en vrij reizen eerste klas dat laatste zou kiezen | ||
Peter | vrijdag 13 juli 2012 @ 19:59 | |
En je hebt er toch al voor betaald.. | ||
greavy | vrijdag 13 juli 2012 @ 20:00 | |
Idd. Mja, was weer zo'n persoon die eigenlijk niet geschikt is voor zo'n baan ... | ||
Ireyon | vrijdag 13 juli 2012 @ 20:01 | |
Hmm naja ik vind het al heel wat dat je die boete betaald hebt.. No way dat ik dat gedaan had, ben benieuwd wie ze er dan bijhaalt en wat ze dan gaat uitleggen. En anders ging ik naar België, dan hoef je niet in- of uit te checken hč. | ||
greavy | vrijdag 13 juli 2012 @ 20:05 | |
Whaha, ja... Had gewoon erg moeilijk kunnen doen... Boete word toch wel kwijtgescholden. | ||
Dr_Flash | vrijdag 13 juli 2012 @ 20:15 | |
Hai boys Ik mag weer met een NS HiSpeed onderzoekje meedoen. Moet ik daar zoeen vinkje aanvinken: Waar zijn ze bang voor? Dat ik in het rond ga bazuinen over hun nieuwste diepgeheime project voor een trein die rijdt op een atoomreactor waardoor hij geruisloos, en gratis, gelijkvloers, en zonder overwegen, of ook maar wissels, aan 876 km/h door gans Europa zal kunnen scheuren, maar dat de radioactieve afvalstaven ehmm.. "ergens" blijven? | ||
Dr_Flash | vrijdag 13 juli 2012 @ 20:20 | |
Ja ja, en anonieme Fles wordt toch aan de hoogste boom opgeknoopt als hij wat over Het Onderzoek vertelt NS en privacy, altijd lachen Ik sla wel even een onderzoekje over | ||
Dr_Flash | vrijdag 13 juli 2012 @ 20:25 | |
Oeh leuk, als je de link voor de tweede keer opent krijg je een melding "U heeft de vragenlijst al gedeeltelijk ingevuld". Dus: Cookies. Zijn we daarvoor gewaarschuwd? Nee Mag dit dus? Nee. | ||
James1988 | vrijdag 13 juli 2012 @ 20:27 | |
Functionele cookies mogen nog wel gewoon... Maar het kan best zijn dat ze in hun database een regeltje hebben staan:
| ||
Dr_Flash | vrijdag 13 juli 2012 @ 20:30 | |
Nou breekt mijn klomp. Nog voordat ik akkoord ga met die nogal dringende blaverplichting kan ik een vraag stellen. Dus ik vraag "Het zou toch anoniem zijn? Waar slaat dit op?!" Guess what? Mijn feedback wordt meegenomen en men neemt PER EMAIL contact met mij op En als ik vervolgens dat vinkje UITvink, zo van ik ga NIET akkoord met jullie snoeverij, dan kom ik op een pagina waarbij ik hartelijk bedankt word voor deelname, maar dat ik niet behoor tot de doelgroep waar de enquete voor bedoeld is MAIL ME DAN OOK NIET stelletje nitwits | ||
Peterselieman | vrijdag 13 juli 2012 @ 20:31 | |
geniaal toch | ||
Dr_Flash | vrijdag 13 juli 2012 @ 20:33 | |
Mail dan van "Deze enquete is alleen bedoeld voor hersenloze ja-klikkers. Want wij stellen de mening van hersenloze ja-klikkers op hoge prijs" Ja, dat geloof ik ook wel | ||
Peterselieman | vrijdag 13 juli 2012 @ 20:47 | |
ach ja, ze willen toch bepaalde uitkomsten graag horen | ||
Duvel | vrijdag 13 juli 2012 @ 20:57 | |
Wat ze hadden moeten zeggen is: uw antwoorden zijn niet naar uw persoon terug te leiden. | ||
greavy | vrijdag 13 juli 2012 @ 21:01 | |
Kreeg een belletje van NS. Zij hadden van een conductrice vernomen dat ik een boete had ontvangen voor het zwart reizen. Achteraf bleek ik toch wel geldig reisproduct te hebben toen zij het met een collega besprak. Zij heeft de boete laten vernietigen, en ik zal hier niets meer van horen. Doet er niet vanaf dat ik geen klacht ga indienen. | ||
Dr_Flash | vrijdag 13 juli 2012 @ 21:06 | |
Dan hadden ze net zo hard gelogen, maar okee | ||
Dr_Flash | vrijdag 13 juli 2012 @ 21:06 | |
\ Ehm. WEL een klacht ga indienen | ||
greavy | vrijdag 13 juli 2012 @ 21:07 | |
Owja. Ik bedoel wel een klacht indienen. 't Is al laat | ||
Dr_Flash | vrijdag 13 juli 2012 @ 21:18 | |
Ben ik het wel mee eens ja. Die onzin van "Bij twijfel is de reiziger een crimineel" moet maar eens afgelopen zijn. | ||
Dr_Flash | vrijdag 13 juli 2012 @ 21:33 | |
Zeg is die brug 3 bij Amsterdam nou gefixt? Hij staat niet meer omhoog en ik zag vanavond een Fyra langs de noordelijkste sporen via Muiderpoort naar de Wgm rijden | ||
James1988 | vrijdag 13 juli 2012 @ 21:33 | |
De brug is gefixeerd zodat het treinverkeer eroverheen kan. Bij groot onderhoud in augustus zal hij defintief gerepareerd worden. | ||
Dr_Flash | vrijdag 13 juli 2012 @ 21:34 | |
Tof. maar er was toch eerst grote moord en brand dat het tot het eind van het jaar zou duren? | ||
James1988 | vrijdag 13 juli 2012 @ 21:34 | |
De ellende is nog niet voorbij, alleen heeft nu dus het scheepvaartverkeer er last van ipv het treinverkeer | ||
Dr_Flash | vrijdag 13 juli 2012 @ 21:42 | |
Eefde - Part II | ||
Duvel | vrijdag 13 juli 2012 @ 21:42 | |
Mwah, Part 0.25. | ||
Peterselieman | vrijdag 13 juli 2012 @ 21:43 | |
dat zal NSH worst wezen | ||
lyolyrc | vrijdag 13 juli 2012 @ 22:26 | |
In dit geval is het ook een kwestie van nadenken. Gelukkig gaat ook niet elke conducteur zo te keer. Toen ik laatst een keer gecontroleerd werd en mijn kaart niet uit te lezen was, geloofde de conducteur het wel. Ik had overigens gewoon ingecheckt. | ||
Dr_Flash | vrijdag 13 juli 2012 @ 22:29 | |
Ik ook ja. paar weken geleden nog, HC komt de bak in, 1e reiziger problemen, hij bellen "mja okeen Backoffice ziet idd dat het wel goed staat, sorry " 2e reiziger zelfde verhaal 3e was ik, en mijn kaart werd "gewoon" herkend Ik vind het wel steeds opvallender worden hoe Greavy telkens dit soort ongeluk aantrekt | ||
Pino112 | vrijdag 13 juli 2012 @ 22:39 | |
Superdal 's avonds laat? Hoe laat moet ik dan aan denken? | ||
dennistd | vrijdag 13 juli 2012 @ 22:50 | |
Ik meen na 22u 's avonds ofzo | ||
Dr_Flash | vrijdag 13 juli 2012 @ 22:53 | |
Als jij na 22 u savonds vertrekt uit Vlissingen dan ben je om ehmm half vier snachts een keer in Groningen | ||
dennistd | vrijdag 13 juli 2012 @ 22:55 | |
Na 22u rond Schiphol-Zwolle bedoel ik he | ||
Peterselieman | vrijdag 13 juli 2012 @ 22:57 | |
ik wil het nog wel eens een keer doen. Gewoon omdat het kan | ||
James1988 | vrijdag 13 juli 2012 @ 23:03 | |
...en dan tref je VIRM. Dat spul is echt niet geschikt voor een rit van 4 uur. | ||
Bitlord | vrijdag 13 juli 2012 @ 23:05 | |
Lees net dit topic word ik ook gecontroleerd in de IC Zutphen - Arnhem. Kon de conductrice m ook niet uitlezen. Toevallig want pas de eerste keer. | ||
Scarlet_Dragonfly | vrijdag 13 juli 2012 @ 23:14 | |
De conductrice in de trein Amsterdam - Amersfoort loopt ook al te schelden omdat d'r apparaat geen enkele chipkaart meer wil scannen | ||
Kentekenplaat | vrijdag 13 juli 2012 @ 23:15 | |
Terecht ook, dat had ze gelijk moeten doen, als ze twijfelde. Ik heb het assesment niet gehaald, maar volgens mij kan de NS beter kijken naar de mens ipv naar reactiesnelheid. | ||
Bitlord | vrijdag 13 juli 2012 @ 23:15 | |
Wel chill dat ik even 1e klas mijn telefoon kan opladen, zodat ik wat doelloos kan fokken. Altijd even vragen, nooit een probleem. | ||
greavy | vrijdag 13 juli 2012 @ 23:36 | |
Niet eens voor 5 minuten. | ||
Peterselieman | vrijdag 13 juli 2012 @ 23:41 | |
ik hou het wel vol hoor. Juist doordat het mat niet al te comfortabel is. In het ICRm tussen Breda en Zwolle val ik halverwege bijna in slaap | ||
Peterselieman | vrijdag 13 juli 2012 @ 23:42 | |
je kunt ook overdrijven. Ik wil je wel 5 uur in een en dezelfde Plan V zien Waarschijnlijk wil je dan toch wel ruilen | ||
James1988 | vrijdag 13 juli 2012 @ 23:42 | |
Dat heeft hij al eens gedaan. | ||
greavy | vrijdag 13 juli 2012 @ 23:45 | |
Het is dat ik vanavond geen zin had om al te laat thuis te komen, anders had ik nog even met Plan V naar Eindhoven gegaan uit Dordrecht (3xV als vervangend mat.), en terug met ICM of ICR. En nee, liever 5 uur in een Plan V dan in een VIRM. | ||
greavy | vrijdag 13 juli 2012 @ 23:46 | |
Het langste traject wat ik tot op heden aaneengesloten met Plan V gedaan heb is Roosendaal-Zwolle en weer terug naar Roosendaal. Ik zou het niet erg vinden om Leeuwarden of Groningen naar Vlissingen met een Veetje te doen. | ||
lyolyrc | vrijdag 13 juli 2012 @ 23:56 | |
3x Plan V als vervangend materieel zag ik vandaag nog langskomen toen ik de beelden van de webcam nabij Helmond 't Hout bekeek. Meteen ook even een vraag over de overweg op die beelden. Als er een trein de overweg nadert, dan worden altijd eerst de verkeerslichten zo geregeld dat er geen verkeer richting de spoorbomen kan rijden. Pas na enige seconden sluiten de spoorbomen met bijbehorende bel- en lichtsignalen. Hoe werkt dit? Is er een dubbele detectie, d.w.z. de eerste regelt de verkeerslichten de tweede de spoorbomen, of is er een enkele detectie die zo ver weg ligt dat er tijd is om eerst de verkeerslichten en daarna de spoorbomen te laten reageren? | ||
greavy | vrijdag 13 juli 2012 @ 23:58 | |
Vandaag even bij de Apenheul geweest, en gelijk even een treinencombi ervan gemaakt. NS Regio 3412 Nadat ik tig keer verkeerd gefietst ben, was ik er eindelijk. Ik dacht dat ZAP linksom ging bij Apeldoorn, maar is rechtsom ... Hier passeert stel 3412 van NS Regio de overweg pal voor station Apeldoorn de Maten. NS Regio 3401 De treinen passeren elkaar te Klarenbeek, waardoor ongeveer 10 minuten later een iets vertraagde stoptrein naar Apeldoorn bij vertrek uit het station kon worden vastgelegd. VSM 52 8053 Vervolgens kon het als de wiedeweerga op de fiets naar de Kanaal Zuid. De VSM bleek te rijden. Hier komt de fraaie 52 8053 met de rijtuigenstam Oostenrijkers langs. VSM 52 8053 Even snel naar de oude losweg gefietst. Het motief met de V60 en/of Hippel was niet mogelijk door activiteit van een kraan en vrachtwagen daar. Dan maar zo. VSM 52 8053 Retour naar Beekbergen Locon 5 + Vuiltrein Nadat mijn foto's op de Kanaal Zuid enorm waren mislukt door mijn eigen stomme schuld, ben ik nog even op de kop van het VSM-perron geweest voor deze foto. NSR ICMm rijdt Deventer binnen Komend uit Zwolle Locon 9902+Vuiltrein (50092) Heeft kopgemaakt op Deventer Goederen, en arriveert weer op het station om vertrektijd af te wachten. Locon 9902+Vuiltrein (50092) NSR 1743 en Locon 9902 Locon vertrekt terwijl NS met een ICRm-stam op Deventer staat ri Roosendaal | ||
greavy | zaterdag 14 juli 2012 @ 00:00 | |
Klopt. Zijn ingezet vanaf Eindhoven ri Den Haag nav de aanrijding bij Brandevoort. Zijn vervolgens niet uit de dienst gehaald. Kwamen om 22u vanavond weer langs Dordrecht. | ||
ArnosL | zaterdag 14 juli 2012 @ 00:01 | |
Ik val in de sgmm tussen Apeldoorn en Deventer ook wel eens bijna in slaap, terwijl die toch behoorlijk rumoerig is | ||
Dr_Flash | zaterdag 14 juli 2012 @ 00:01 | |
Ik heb vandaag een foto gemaakt van SLT @ Hwd Is dat gebuikelijk? Lijkt me niet | ||
greavy | zaterdag 14 juli 2012 @ 00:03 | |
Hoort dacht ik geen SLeT te komen. | ||
Peterselieman | zaterdag 14 juli 2012 @ 00:04 | |
je bent knettergek | ||
Dr_Flash | zaterdag 14 juli 2012 @ 00:04 | |
Nee dacht ik ook niet. Nou ben ik ook niet meer dan een geďnteresseerde leek, dus ik dacht ik meld het ff | ||
greavy | zaterdag 14 juli 2012 @ 00:06 | |
Dat klopt. Maar dat wist ik al Oké. Nu ga ik er vandoor. MorgenVandaag even Zwolle-Emmen onveilig maken | ||
Bitlord | zaterdag 14 juli 2012 @ 00:17 | |
Ah shit net gemist met de camera door Utrecht Centraal Motorpost + Rijtuig + Motorpost. Interessante combinatie! | ||
Peterselieman | zaterdag 14 juli 2012 @ 00:18 | |
Volgens mij zit er dan een driedubbele detectie in. Bij afstand x om de verkeerslichten op rood te krijgen en dan dichterbij de overweg zit de normale aankondigingssectie. Bij een verstoring zal er langzaam worden gereden en kan de overweg terplekke aangereden worden. Dit gebeurt luid toeterend en met lage snelheid, zodat de bomen alsnog kunnen dalen. | ||
Pino112 | zaterdag 14 juli 2012 @ 00:22 | |
Wtf Ik vind Zwolle - Dalfsen al een eind Wat een lawaai. | ||
Dr_Flash | zaterdag 14 juli 2012 @ 00:23 | |
Verwaand stuk schand geniet er nog maar van zolang je kunt. | ||
Pino112 | zaterdag 14 juli 2012 @ 00:26 | |
Eind december gaan ze weg idd . | ||
Dr_Flash | zaterdag 14 juli 2012 @ 01:01 | |
MoMooie platen @ dv greavy | ||
Socios | zaterdag 14 juli 2012 @ 01:15 | |
Ik was laatst nog met Plan V naar Dalfsen Dalfsen | ||
Kentekenplaat | zaterdag 14 juli 2012 @ 01:21 | |
Het mooie aan de tweede en derde foto van Socios vind ik dat het zo'n tijdloos beeld is: het had ook in de jaren 70 of 80 gemaakt kunnen zijn. Ja, er stond toen geen Arriva op en het kleine zijruitje van de cabines was nog niet afgeplakt, maar afgezien van dat.... | ||
Socios | zaterdag 14 juli 2012 @ 01:25 | |
Waar zie jij Arriva staan? Gewoon NS-logo's op de trein. | ||
Dr_Flash | zaterdag 14 juli 2012 @ 01:31 | |
Waarschuwing voor treinspotters | ||
TLC | zaterdag 14 juli 2012 @ 05:59 | |
Oh leuk, er is een treinentopic als ik snachts even tv kijk kijk ik vaak naar Die schönsten Bahnstrecken op de ARD, echt geweldige tv is dat | ||
ziggyziggyziggy | zaterdag 14 juli 2012 @ 06:21 | |
Die derde detectie is de middensectie, en die heeft niet iedere overweg. Doorgaans is die alleen bij dubbel-enkel- en enkel-spoor-beveiliging aanwezig. | ||
Doc__Zenith | zaterdag 14 juli 2012 @ 08:25 | |
Nou ja, vanaf '87 En toen eerst nog met hondekoppen | ||
b2py | zaterdag 14 juli 2012 @ 09:39 | |
jawel. 'S avonds wordt de 'ic' haarlem - hoorn vervangen door sprinter amsterdam - haarlem - hoorn. Daar zit gemengd slt en sgm in. | ||
b2py | zaterdag 14 juli 2012 @ 10:14 | |
Ik word trouwens helemaal waus van al die monique smits op de stations... Leuk detail, vandaag een trein alkmaar-hoensbroek/maastricht :p | ||
Duvel | zaterdag 14 juli 2012 @ 10:29 | |
Hamsters zijn in, eerst bij Ap, nu meisje Smit. | ||
dennistd | zaterdag 14 juli 2012 @ 10:48 | |
Dat zullen Jim en Jules geweest zijn samen met het GSM-R-meetrijtuig van B-Telecom. Die zijn al een week of twee op de Hanzelijn aan het testen. | ||
b2py | zaterdag 14 juli 2012 @ 16:01 | |
http://www.ns.nl/storingen/index.form#prio-30957 Gewoon vergeten te melden oid? | ||
brandsrus | zaterdag 14 juli 2012 @ 16:02 | |
Euhmm ziggyziggyziggy heeft het druk http://twitter.com/Arriva_NL/status/224138933708136449 | ||
b2py | zaterdag 14 juli 2012 @ 16:05 | |
Als Ziggył aan het werk is wel ja | ||
Kentekenplaat | zaterdag 14 juli 2012 @ 16:45 | |
Het was al laat zullen we maar zeggen. | ||
Kentekenplaat | zaterdag 14 juli 2012 @ 16:46 | |
Op die plek wel. Maar in principe kun je dit soort foto's al 40 jaar maken. | ||
greavy | zaterdag 14 juli 2012 @ 18:18 | |
Nu in de OBB-rijtuigen naar Dordrecht onderweg. Eerste klas. Godallemachtig, goede comfort én veel beenruimte! | ||
James1988 | zaterdag 14 juli 2012 @ 18:53 | |
Ik hoor wel eens andere verhalen over die ÖBB-rijtuigen. Het schijnt rommel te zijn. | ||
greavy | zaterdag 14 juli 2012 @ 19:35 | |
Zie, dat zijn dingen die erg bekend zijn. Maar qua zitcomfort 1e klas (ook beenruimte, breedte stoelen etc) mag je niet klagen in de OBB-rijtuigen. Een aantal dingen die vaak mis gaan bij de OBB is airco en deursysteem. Dat laatste heeft 2 oorzaken; * onkunde personeel * Afwijkend systeem Als een deur niet wil sluiten, moet je niet proberen paar maal opnieuw te sleutelen. Dat werkt wel, maar geeft storingen waardoor de deuren later echt niet meer fatsoenlijk werken. Wanneer een deur hapert bij het sluiten, moet je bij die deur de sleutel omdraaien, en het probleem is verholpen. Echter wat Strukton ook verteld tegen Hispeed, de TM's blijven het 'fout' doen. Strukton kan dit niet aanpassen, omdat het niet iets simpels is. | ||
ziggyziggyziggy | zaterdag 14 juli 2012 @ 21:58 | |
Sinds wanneer doet Strukton iets met materieel? | ||
ziggyziggyziggy | zaterdag 14 juli 2012 @ 21:59 | |
Ik was tot 14 uur aan het werk. | ||
greavy | zaterdag 14 juli 2012 @ 22:08 | |
Strukton doet onderhoud aan de OBB-rijtuigen én aan de Plan V en Protos van Connexxion. Daarnaast gaan ze ook de stellen voor Arriva onderhouden die in de Achterhoek gaan rijden. | ||
Peterselieman | zaterdag 14 juli 2012 @ 22:09 | |
dat laatste is niet waar. Arriva gaat het onderhoud zelf doen, maar wel in de loods van strukton. Arriva huurt er ruimte. De stellen van de Vechtdallijn en Almelo-Mariënberg komen er ook in onderhoud | ||
greavy | zaterdag 14 juli 2012 @ 22:23 | |
Ah. Op die manier. Ik dacht dat Strukton het onderhoud ging doen. | ||
James1988 | zaterdag 14 juli 2012 @ 22:24 | |
Arriva gaat eigen treinen onderhouden in nieuwe werkplaats Strukton | ||
greavy | zaterdag 14 juli 2012 @ 22:30 | |
Vandaag op stap geweest naar Zwolle-Emmen; NSR 944+962 Verlaten met een kleine vertraging het station van Mariënberg opweg naar Zwolle Syntus 32 Syntus vertrekt weer als Stoptrein uit Mariënberg naar Almelo als Stoptrein. Afwijkend rijden er momenteel gele Lint'en op deze lijn. De rode Lint'en die hier horen, rijden in de Achterhoek. 2x NS Plan V Komen langs Mariënberg als Sneltrein naar Emmen. 2x NS Plan V Passeren het station van Mariënberg als Sneltrein naar Zwolle Syntus 21 Arriveert te Mariënberg als Stoptrein uit Almelo naar Mariënberg NSR Plan V's Arriveren te Emmen als Sneltrein NS ICM, DDAR en DM90 Een foto die meerdere materieeltypes bevat. Van links naar rechts: ICMm. Tussen de beide ICMm'en zie je een DDAR arriveren. Rechts van de ICMm op het middenspoor vertrekt een DM90 naar Kampen, en daarnaast staat een DM90 op spoor 13(?). Helemaal rechts vooraan staat een ICMm. NSR 964+955 Zijn weer vertrokken uit Zwolle naar Emmen HTRS 1621+653-05 met dolimetrein (48640) Netjes volgens plan komt HTRS met de beladen dolimetrein 48640 om 15:29 door station Zwolle, en heeft als eindpunt Veendam bij Nedmag. De 1621 zal echter tot Onnen de tractieleverancier zijn. De trein heeft aan de haak 24 Tapps van Ermewa. Achter de Class66 hangt een onbekende type wagen. NSR 951+954 Arriveren te Zwolle, afkomstig uit Emmen als Stoptrein. [ Bericht 0% gewijzigd door greavy op 14-07-2012 22:42:50 ] | ||
greavy | zaterdag 14 juli 2012 @ 22:30 | |
Had gelijk ff gezocht, klopt. Dan doet Arriva het zelf | ||
James1988 | zaterdag 14 juli 2012 @ 22:31 | |
Op zich wel een interessante ontwikkeling. | ||
greavy | zaterdag 14 juli 2012 @ 22:48 | |
De Siemens Vectron heeft al toelating in Roemenië (dat is RO toch?). Binnenkort is het ook definitief goedgekeurd in Duitsland en Oostenrijk. 'Provesorial' goedgekeurd in Zweden en Polen. Binnenkort volgen Zwitserland, Italië en Nederland. Ook word voor Tsjechië gekeken. Bron: Railcolor. | ||
Scarlet_Dragonfly | zaterdag 14 juli 2012 @ 22:59 | |
Ja, spoor 13 inderdaad, daar stallen ze het extra stelletje om de boemel naar Kampen in de spits mee te verlengen. | ||
greavy | zaterdag 14 juli 2012 @ 23:02 | |
Ja, dat vermoedde ik al. Had het net even op Sporenplan opgezocht. | ||
Peterselieman | zaterdag 14 juli 2012 @ 23:17 | |
Lees net dat er in Nederland Russische treinstellen over de weg en het water vervoerd worden http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,45183.0.html | ||
Peterselieman | zaterdag 14 juli 2012 @ 23:21 | |
zie vandaag nog bij de advertenties naast dit topic Die link | ||
James1988 | zaterdag 14 juli 2012 @ 23:28 | |
Siemens wil dat ding verkopen, dat is duidelijk. Het lijkt ze daarbij iets beter te lukken dan Alstom: de Prima II is vooralsnog alleen verkocht in Marokko. Er zijn nog geen Europese operators die interesse hebben getoond in de Prima II, wat ook komt door het gebrek aan een typetoelating. Dat is een serieus nadeel voor Alstom, de concurrentie heeft wél toegelaten loctypes (Traxx, BR 189). De toelatingsprocedures voor Prima II zijn nog gaande. | ||
greavy | zaterdag 14 juli 2012 @ 23:29 | |
Als je kijkt dat er 189'ers zijn die in stuk of 10 landen zijn toegelaten ... | ||
James1988 | zaterdag 14 juli 2012 @ 23:36 | |
En de Traxx-locomotieven rijden ook overal: Polen, Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Oostenrijk, Zwitserland, Italië... Alstom heeft gewoon een enorme achterstand op locomotievengebied: de Prima 1-serie is eigenlijk specifiek gebouwd voor SNCF Fret en daardoor eigenlijk ook alleen maar inzetbaar in Frankrijk en België (1,5 kV/25 kV). Daardoor is de loc moeilijk te verkopen aan internationale operators die vooral Duitsland aandoen. De Prima 2 is een mooie loc, en kan door heel Europa rijden. Het nadeel voor Alstom is dat de loc op de markt kwam toen de concurrentie al typetoelatingen had voor haar producten. Geen enkele goederenboer heeft interesse in een loc die nog geen typetoelating heeft. Maar er gloort hoop: de typetoelatingen voor Duitsland en Frankrijk zijn gaande, en vanaf herfst 2012 hoopt Alstom een toelating voor de Kanaaltunnel te hebben. Tevens:
| ||
Dr_Flash | zondag 15 juli 2012 @ 00:01 | |
Huh wat? Advertenties? | ||
Dr_Flash | zondag 15 juli 2012 @ 00:09 | |
Gelukkig kon je duidelijk zien dat het een "duitstreinstel" was | ||
twiFight | zondag 15 juli 2012 @ 01:25 | |
Had er wel fotos van willen zien anders. | ||
Bitlord | zondag 15 juli 2012 @ 04:43 | |
De nachttrein Amsterdam - Utrecht vertrek 04:17 kwam om 04:32 leeg Amsterdam binnengereden en werd gereden met de 2452 (lekker zonder toilet..) Daarnaast was er geen conducteur op de trein, want de machinist was de enige in de cabine en floot ook voor de deuren. Tenslotte is het bestemmingsdisplay leeg, werken de schermen niet en is er geen verlichting in de voorste bak. ate: nu halteert de trein ook in Amsterdam Bijlmer, waar verder niemand in en uitstapt maar wel door de machinist wordt afgefloten. De verlichting staat ook uit op Bijlmer, het lijkt alsof het station gesloten is. . [ Bericht 18% gewijzigd door Bitlord op 15-07-2012 04:49:22 ] | ||
Bitlord | zondag 15 juli 2012 @ 04:43 | |
Edit [ Bericht 98% gewijzigd door Bitlord op 15-07-2012 04:50:25 ] | ||
Socios | zondag 15 juli 2012 @ 05:27 | |
Dat ziet er eng uit | ||
ziggyziggyziggy | zondag 15 juli 2012 @ 07:17 | |
Er was een scootmobiel aangereden. Gelukkig zat er niemand in/op. | ||
dennistd | zondag 15 juli 2012 @ 09:17 | |
Zou het kunnen dat de machinist last had van lichtinval en daarom gedacht heeft: in die nachttreinen zit toch bijna niemand, ik gooi de verlichting in de voorste bak wel uit? | ||
Dr_Flash | zondag 15 juli 2012 @ 10:15 | |
Opheffen met de klootzak | ||
Nielsch | zondag 15 juli 2012 @ 10:34 | |
Kan ik ergens nagaan wanneer die Duitse intercity treinen met zo'n leuke restauratiewagon op het Nederlandse spoor rijden? Kan ik dat bijvoorbeeld zien in de dienstregeling en zo ja, hoe? Ik zie ze volgens mij vaak rijden tussen Apeldoorn en Amsterdam. | ||
JDude | zondag 15 juli 2012 @ 10:39 | |
Reisje plannen van/naar Bad Bentheim. En dan even de reismogelijkheden met het stoptreintje vanuit Hengelo wegdenken natuurlijk . | ||
b2py | zondag 15 juli 2012 @ 10:39 | |
Dat kan, dat is de IC berlijn 140/240 die iedere 2 uur rijdt. Bijvoorbeeld 11:38 Amersfoort ri Apeldoorn en dan iedere 2 uur. of 11:57 Apeldoorn ri Amersfoort, en dan iedere 2 uur. | ||
Dr_Flash | zondag 15 juli 2012 @ 10:45 | |
Ja. En dan beginnen ze westbound 2 uur eerder, en eastbound 4 uur eerder | ||
Nielsch | zondag 15 juli 2012 @ 10:51 | |
Ah ja ik heb het al gevonden. Gewoon in de NS reisplanner zoeken op Schiphol - Hengelo en dan de treinen met bar/buffet in de reisdetails. | ||
b2py | zondag 15 juli 2012 @ 11:06 | |
Want daar hebben ze bier! | ||
Nielsch | zondag 15 juli 2012 @ 11:13 | |
Inderdaad! | ||
ziggyziggyziggy | zondag 15 juli 2012 @ 11:15 | |
Daarom heet het ook de Pimpel. | ||
greavy | zondag 15 juli 2012 @ 11:54 | |
Het was eerst niet echt duidelijk: Reizigers met de OV-Chipkaart mogen zonder toeslag in de ICE binnen Nederland. Voorheen werd er gecommuniceerd dat een los kaartje gehaald moest worden voor de toeslag. Enkel studenten met een Studenten OV tijdens het vrij-reizen dienen wél toeslag te betalen. | ||
greavy | zondag 15 juli 2012 @ 12:17 | |
Ik heb voor de liefhebbers binnenkort een groot scala aan digitale films beschikbaar. Dezen heb ik via een goede kennis ontvangen. Het gaat om onder andere de volgende films: Let op: Een groot aantal zijn Duits gesproken. Een beperkt aantal hebben ondertiteling. Ook een aantal zijn Nederlands of Engels gesproken. * 01 1100 - Dampflokstar der DB * American Experience - Streamliners * Dampf hinter dem Eisern Vorhang - DR-Normalspur-Dampfloks 1974 * Dampflokwerk Meiningen - 65018 EK 2dvd * De Nederlandsche Spoorwegen 1917 en 1925 (gedigitaliseerde VHS) * Der Dampfschnellzug * Diverse afleveringen van 'Die stars der Schiene' (diverse oude locomotieven komen aan bod, Duits) * Een week bij NS in 1931 (Gedigitaliseerde VHS) * Great Trains of America - Eastern Railroading * 2 DVD's van 'Het spoor door het verleden - De spoorwegen in Nederland tot 1940', elke DVD bevat diverse afleveringen * Hollands Spoor Door het Verleden * Lineside Entertainment - Chasing Steam - South Of The River (South African Railways) * Monster Moves S05E03 Titanic Trains * NationalGeographic Qinghai-Tibet Railway * NS in beeld 1947-1955 * NS serie 1200 - Deel 1 - Amerikanen in Nederlandse dienst * NS serie 1200 - Deel 2 - Een tweede carričre * NS 6400 * NS Nostalgie * Spoorwegen in Nederland * Villach-Salzburg Oostenrijk cabride Interesse in één of meerdere DVD's? Ik kan ze voor je branden op DVD en opsturen(enkel verzend- en DVD-kosten). Een andere optie is dat je ze komt kopiëren naar een USB/HDD(gratis) oid. Laat 't maar weten via DM, PM oid | ||
Dr_Flash | zondag 15 juli 2012 @ 12:22 | |
Doe mij alles maar | ||
greavy | zondag 15 juli 2012 @ 12:26 | |
Oké. Hoe wil je ze hebben, DVD of digitaal? | ||
Socios | zondag 15 juli 2012 @ 12:30 | |
| ||
Dr_Flash | zondag 15 juli 2012 @ 12:33 | |
Nee joh ik heb nooit tijd om dat allemaal te bekijken Ik heb zelf nog zo veel liggen wat ik nooit kijk | ||
greavy | zondag 15 juli 2012 @ 12:35 | |
Whaha, oké. Ik heb hier (digitaal) straks iets van 300-400GB aan films... | ||
Dr_Flash | zondag 15 juli 2012 @ 12:39 | |
Ik heb nu al 152 GB. Waaronder ook bijvoorbeeld een week aan cabineritten | ||
b2py | zondag 15 juli 2012 @ 12:41 | |
Kijken jullie dat allemaal wel eens terug? | ||
Dr_Flash | zondag 15 juli 2012 @ 12:42 | |
nee dus | ||
b2py | zondag 15 juli 2012 @ 12:49 | |
Ik heb laatst een filmpje gemaakt van een passerde trein , maar of ik er nou ook wat mee ga doen.. | ||
greavy | zondag 15 juli 2012 @ 12:49 | |
De films die ik heb, wil ik wel gaan kijken. Ooit. Als ik tijd heb En dan zijn er DVD's die ik eerst ga kijken (bijv. over de BR01, BR03, BR65, NS1200) | ||
b2py | zondag 15 juli 2012 @ 13:03 | |
Het bewuste filmpje. | ||
b2py | zondag 15 juli 2012 @ 13:40 | |
http://www.dumpert.nl/med(...)rfing_in_moskou.html Had deze hier nog niet voorbij zien komen. | ||
MTL | zondag 15 juli 2012 @ 14:19 | |
Dit is toch al jaren zo? Heb ik vaak gebruik van gemaakt om snel van Arnhem naar Amsterdam te reizen, erg handig | ||
greavy | zondag 15 juli 2012 @ 14:22 | |
Voorheen moesten reizigers altijd een papieren toeslag kopen. Ook met de chipkaart. Reizigers met de OV-Chipkaart hoeven dat niet meer. Uitgezonderd de studenten met een geldig StudentenVrij-product. | ||
Scarlet_Dragonfly | zondag 15 juli 2012 @ 14:40 | |
Reizigers met een NS/OV-jaarkaart hoeven/hoefden ook geen toeslag te kopen. | ||
ReisT | zondag 15 juli 2012 @ 14:44 | |
Niet waar, met de chipkaart is het vanaf het begin al toeslagvrij. | ||
greavy | zondag 15 juli 2012 @ 14:46 | |
Op http://vertraa.gd kan je actuele stats zien over vertragingen. Dit moment:
| ||
greavy | zondag 15 juli 2012 @ 14:46 | |
Dan is de communicatie daarin niet duidelijk geweest. Dat is dan inmiddels wel aangepast. | ||
lyolyrc | zondag 15 juli 2012 @ 16:33 | |
Geldt dat ook als je met een VDU op saldo reist? | ||
greavy | zondag 15 juli 2012 @ 16:53 | |
Iedereen die in- en uitcheckt mag zonder toeslag in de ICE, behalve Studenten tijdens de vrij-reizen periodes. | ||
lyolyrc | zondag 15 juli 2012 @ 17:00 | |
Duidelijk! Dan heb ik dus een keer onnodig een toeslag gehaald voor een binnenlands ritje naar Utrecht. Ik twijfelde toen en had er toch maar een gekocht. | ||
hemarookworst | zondag 15 juli 2012 @ 18:06 | |
lol dit kreeg ik voor Rotterdam-Munchen Helaas kon ik niet verder met mijn bestelling | ||
Nielsch | zondag 15 juli 2012 @ 18:18 | |
Tsja, 5 keer overstappen is toch ook geen lolletje. | ||
dennistd | zondag 15 juli 2012 @ 18:21 | |
En dan wordt je ineens gelinkt door wat van die gekke zeeuwen http://www.pzc.nl/regio/z(...)eer-rechtstreeks.ece | ||
b2py | zondag 15 juli 2012 @ 18:29 | |
Die website is van jou? | ||
dennistd | zondag 15 juli 2012 @ 18:34 | |
Dat is mijn website ja, en ik had de treinnummerlijst even gekopieerd omdat ie bij iemand op somda niet wou openen. Heb er nu maar even een linkje bijgezet naar de bron van mijn hele spul | ||
greavy | zondag 15 juli 2012 @ 18:40 | |
Ik ga 23 juli met dagtreinen naar München. Utrecht-Duisburg met ICE 121, Duisburg-Mannheim met de EuroCity 101, en tenslotte ICE 599 naar München Hbf. Een tussenstop van circa een uur in Duisburg en circa 2 uur in Mannheim. Ik kon wel bijna 3 uur besparen met krappe overstappen, maar bewust niet voor gekozen. Mannheim kan ik dan ook even rondkijken. 7:31 weg met de ICE en aankomen rond half 8 in München. 12 uur reistijd. Ik ga de zondag al naar Utrecht, zodat ik maandagochtend de 23e niet moeilijk hoef te doen met vervoer. | ||
Peterselieman | zondag 15 juli 2012 @ 18:50 | |
Alleen die overstap in Haarlem die ze nu noemen klopt niet, want als je vanuit Zeeland naar Schiphol wilt moet je in Leiden overstappen | ||
James1988 | zondag 15 juli 2012 @ 18:58 | |
"uitgelekt via spoornieuws.nl" Staat gewoon op ProRail.nl | ||
Zug-Chef | zondag 15 juli 2012 @ 21:52 | |
Weekje hobbyen in Baden-Württemberg; enkele hoogtepuntjes: De LKW Walter treinen tussen Genk Haven / Rheinhausen en Novara Boschetto zijn in hoge frequentie met daglicht te zien in Baden-Württemberg. Op dinsdag 10 juli was het de 185 602 van Crossrail die met een vol beladen trein in een acht uur durend zongat ter hoogte van Wiesental passeerde. Links op de achtergrond de voor deze stek herkenbare FMT 6-toren (Fernmeldeturm ofwel Fernsehturm) in Waghäusel-Wiesental. Terwijl de stapelwolken om ons heen als kool groeiden bleef Wiesental zelf wonderbaarlijk lang in de zon liggen. Reden om een feestje te vieren, zou je haast zeggen. Bij Fleischmann vierden ze dit jaar ook een feestje, want ze bestaan namelijk 125 jaar. Speciaal hiervoor werd een oud Silberling rijtuig bestickerd. Dit rijtuig werd op dinsdag 10 juli 2012 in containertrein 69289 meegenomen. De BoxXpress 185 716 is met de trein onderweg van Hamburg Waltershof naar Kornwestheim Rbf Süd-West. De vrijwel nimmer schone 185' ers van Crossrail ogen extra smerig als het een van de drie witte lokken betreft. Stilstaande lokomotieven kosten geld en dus worden ze maximaal ingezet. Uit financieel en bedrijfseconomisch oogpunt geheel voor de hand liggend. De 185 579 is zo'n lok die eigenlijk wel eens een wasbeurt mag krijgen, aangezien je het bedrijf toch eigenlijk ook wel netjes in de etalage wil zetten, toch? Met aan de haak een vol beladen containertrein van Ewals Cargo Care passeert het geheel hier ter hoogte van Wiesental op weg van Antwerpen Combinant naar Novara Boschetto. Vijf lokomotieven van de serie 152 van DB Schenker zijn in de fraaie blauwe Albatros jas gestoken. Met aan de haak 16 lege VTG en DB Schenker Laaers'n stond deze trein ruim 45 minuten aan de kant in Waghäusel, dat bij de twee watertorens op de achtergrond van de foto ligt. Een groot wolkenveld trok maar langzaam over en het leek er lang op dat deze fraaie lok niet in de zon zou gaan passeren... De Isteiner Klotz is een markante bergrug in het Zuidwesten van Duitsland, gelegen tussen de dorpen Istein en Kleinkems. In de vroege ochtend is het mogelijk dit fraaie fotopunt aan de lijn Freiburg - Basel in een foto om te zetten. Een beetje geluk is wel benodigd: het aanbod van treinen in zuidelijke richting is in het vrij korte tijdsbestek dat de zon goed staat niet erg hoog. Op donderdag 12 juli 2012 scheen kortstondig de ochtendzon op zowel de Isteiner Klotz als een passerende trein en was een fraaie opname op dit markante punt een feit. De nog onbestickerde ERS 189 110 is onderweg met een fraaigekleurde containertrein vanaf de Rotterdamse Maasvlakte naar Weil am Rhein (D). De trein wordt daar overgenomen door SBB die de tractie voor het laatste traject naar het verderop gelegen Frenkendorf zal verzorgen. Het geheel passeert hier als trein 42675 in de fraaie omgeving ter hoogte van het dorp Istein. Het regionale treinverkeer tussen Offenburg en Basel bestaat hoofdzakelijk uit een uurdienst van een DB 146.1 en vier of vijf Dosto-rijtuigen. In de spits worden daarnaast enkele setjes van een DB 111 met n-Wagen ingezet. Basel Badischer Bahnhof is voor het gros van de treinen het eindpunt: voor Basel SBB dient er overgestapt te worden op de S-Bahn van de SBB, waar overigens je Duitse treinkaartje gewoon geldig is. Éën van de 146'ers is bestickerd met reclame voor het Baden-Württemberg ticket, waarmee men goedkoop in groepsverband met al het regionale trein- en busverkeer in de deelstaat kan reizen. De 146 109 maakt hier met RE 26509 uit Offenburg een tussenstop op het stationnetje van Istein. Op de achtergrond bevindt zich de Katholische Kirche Istein, die in 1275 gebouwd is maar in de Tweede Wereldoorlog ernstig beschadigt is. In 1959 is het na grondige renoveringswerkzaamheden in zijn huidige staat opgelevert. Vanuit Zürich HB heeft een SBB-lok van de serie 420 de IR 90 naar Basel SBB gereden. Na aankomst is de Zwitserse lok los weggereden en rangeerde de SBB 922 004 de SNCF 26161 en een Belgisch I10 rijtuig voor de trein. Hierna werd vertrokken naar het Basel SNCF-station. Ondertussen is de trein getransformeerd tot IC 90 en zal het via Mulhouse, Strassbourg en Luxembourg naar Brussel Zuid/Midi rijden. Links bevinden zich enkele kopsporen waar met name de S-Bahn van Basel halteert. Op de rechterachtergrond een deel van IC 973 naar Interlaken Ost. De Rollende Landstrasse tussen Freiburg(Breisgau) Gbf en Novara Boschetto van RAlpin rijdt volgens een vaste en betrouwbare dienstregeling. Middels deze dienst kunnen vrachtwagenchauffeurs in het rijtuig achterop makkelijk, stressvrij en uitgerust door Zwitserland reizen. De Bern-Lötschberg-Simplon Bahn verzorgt de tractie van deze treinen tussen Freiburg en Domodossola. De 485 020 is met RoLa 43621 zo'n half uur geleden uit Freiburg(Breisgau) vertrokken en passeert hier ter hoogte van een wortelverwerkingsbedrijf te Auggen. Dagelijks rijden er twee Eurocity's van/naar Zwitserland via de lijn Karlsruhe - Basel. Beide treinen komen uit Hamburg-Altona en hebben Chur als eindbestemming. Het zijn de enige dagtreinen die nog met getrokken mat over deze spoorlijn rijden, de rest bestaat louter uit ICE BR 401 of 403. In een klein zongaatje passeert de DB 101 061 met EC 7 ter hoogte van de wijnbergen bij Bamlach, gelegen tussen Bad Bellingen en Rheinweiler. Tussen Schliengen en Haltingen wordt momenteel de laatste hand gelegd aan de Katzenbergtunnel. Deze ruim 9 kilometer lange tunnel, die komende december geopend zal worden, zal hoofdzakelijk gebruikt gaan worden voor het langeafstandstreinverkeer (ICE en EC), maar naar verluid worden ook goederentreinen verplaatst naar deze tunnel. Het zal volgend jaar op o.a. deze fotostek dan ook een stuk rustiger zijn... Tijdens de terugreis naar Nederland werd een korte tussenstop ingelast in Neuwied am Rhein. Daar aangekomen scheen de zon precies lang genoeg om LTE 185 609 met een beladen graantrein uit Hongarije vast te leggen. De trein gaat hier aan de kant om van machinist te wisselen. Daarna zal het geheel doorrijden naar Köln Eifeltor of Emmerich, om uiteindelijk door CRS in Nederland te worden afgeleverd. | ||
greavy | zondag 15 juli 2012 @ 22:22 | |
Fraaie foto's Zug! Duitsland ed zijn prachtige landen daarvoor. Erg gevarieerd landschap. | ||
b2py | zondag 15 juli 2012 @ 22:26 | |
Leuke foto's! Verhalen altijd erg leuk om te lezen! | ||
greavy | zondag 15 juli 2012 @ 22:53 | |
Volgens Het rapport Railveiligheidsindicatoren 2011 waren er in 2011 welgeteld 215 zelfdodingen op het spoor. Er is wel een stijging te bekennen (2010 nog 201, 2007 waren het 193). In dat rapport staan nog wel interessante gegevens qua ongevallen ed. | ||
greavy | zondag 15 juli 2012 @ 23:06 | |
edit: komt zo weer [ Bericht 95% gewijzigd door greavy op 15-07-2012 23:12:06 ] | ||
greavy | zondag 15 juli 2012 @ 23:27 | |
Als het goed is, is het hier al meerdere keren besproken. Het "Nieuwe spoorplan" met decentralisatie spoorlijnen. Hieronder een aantal nuttige documenten; Brief aan de Tweede Kamer over het Nieuwe Spoorplan Het Rapport door de FMN over het Nieuwe Spoorplan (uitleg) Bijlage 8: Kaart van het Nieuwe Spoorplan Vergelijking tussen Bahn 2000 en het Nieuwe Spoorplan Bijlage 1: Rapport Erasmus School of Economics over het Nieuwe Spoorplan Het Advies van Janse de Jonge over Decentralisatie Spoorlijnen | ||
b2py | zondag 15 juli 2012 @ 23:48 | |
In die vergelijking bahn 2000 en met nieuwe spoorplan. Sheet 41 zijn ze wel erg enthousiast hoor met de reistijden.. 10 minuten Breda - Rotterdam.. | ||
greavy | maandag 16 juli 2012 @ 00:22 | |
Vanaf 2014 gaat DB de IC-verbinding tussen Norddeich Mole en Luxemburg Stad opheffen. Dan gaat als vervanging de CFL een directe IC-verbinding met Stadler KISS (dubbeldeks) rijden tussen Luxemburg en Koblenz. Of DB dan nog wel Norddeich-Koblenz rijdt, is nog niet bekend. | ||
Zug-Chef | maandag 16 juli 2012 @ 00:22 | |
Bron? | ||
greavy | maandag 16 juli 2012 @ 00:26 | |
Drehscheibe Online, Stummins Modellbahnforum een tijdje geleden én publicatie van nieuwsberichten dat CFL de Stadler KISS gaat bestellen: En nog wel een paar websites, zoals ICE-Treff en Lok-Report | ||
#ANONIEM | maandag 16 juli 2012 @ 07:53 | |
Interessant spul die onderzoeken , alleen hadden ze wel even een spellingscheck mogen doen op dit ongetwijfeld tonnen kostende onderzoek De zinnen in die kolom vind ik trouwens ook niet even logisch kwa grammatica, maar misschien spreek ik gewoon niet deftig genoeg [ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 16-07-2012 07:55:08 ] | ||
James1988 | maandag 16 juli 2012 @ 08:05 | |
Het onderzoek is gedaan door één van de architecten van Bahn 2000, Paul Blumenthal. Die is geen Nederlander. Dat verklaart wellicht waarom sommige slides in het Duits zijn, en de kromme zinnen in de Nederlandstalige slides. Het gebrek aan proofreading is wel jammer. | ||
greavy | maandag 16 juli 2012 @ 10:21 | |
Het nieuwe interieur van ICMm 2e klas | ||
James1988 | maandag 16 juli 2012 @ 10:34 | |
b2py | maandag 16 juli 2012 @ 10:41 | |
Toen ik hoorde van bloemetjes had ik het erger verwacht, dit valt me nog best mee | ||
greavy | maandag 16 juli 2012 @ 11:25 | |
Over de uitbreiding stoptreinen in het Noorden: Wat ik in het "Programma Noord-Nederland" terug kan lezen, is dat spoor 1 opgehoogd moet worden. Staat niks over verlenging daarvan. Dat zal vast gebeuren, gezien spoor 1 maar erg kort. Daarbij moeten er wissels aangepast / vernieuwd / verplaatst worden. Tevens moeten er seinen verplaatst worden, en tussen Steenwijk en Meppel de seinopvolging verkort worden. Gebeurt dat niet, betekent het dat de dienstregeling niet past, en zou de IC niet in Steenwijk kunnen stoppen. | ||
Kentekenplaat | maandag 16 juli 2012 @ 13:21 | |
Spoor 1? Welke van de vele sporen 1 hier in het noorden? | ||
Peterselieman | maandag 16 juli 2012 @ 13:22 | |
meppel | ||
greavy | maandag 16 juli 2012 @ 13:23 | |
Excuses, het gaat idd om Meppel. | ||
dennistd | maandag 16 juli 2012 @ 14:19 | |
Spoor 1 in Meppel wordt trouwens sowieso opgehoogd: de stopper Leeuwarden-Wolvega gaat doorrijden naar Meppel en daar keren. Overstappers op de IC moeten er trouwens al wel in Steenwijk uit, aangezien de IC niet stopt in Meppel, en de stopper uit Groningen bij aankomst al wegrijdt. | ||
dennistd | maandag 16 juli 2012 @ 14:26 | |
Vanmiddag komt in Tilburg een achtbaan aan per spoor:
| ||
greavy | maandag 16 juli 2012 @ 14:38 | |
Dat zei ik toch. Ik weet niet of er verlengd word. Het perron is nu erg kort, dus dat zal wel. | ||
dennistd | maandag 16 juli 2012 @ 14:41 | |
Ik dacht dat jij het had over het plan van FMN, ik doelde op het plan met NS-stoptreinen. | ||
Duvel | maandag 16 juli 2012 @ 14:41 | |
Wordt het spoor dan verlaagd, of het perron verhoogd? | ||
dennistd | maandag 16 juli 2012 @ 14:45 | |
Het perron helemaal verhogen wordt was lastig lijkt me, als ik de aansluiting tussen het perron en het stationsgebouw zo bekijk. Zal wel een combinatie worden van perron verhogen en spoor verlagen denk ik. | ||
greavy | maandag 16 juli 2012 @ 14:50 | |
Treinentopic #432 - Dal Vrij om weg te werpen Plan FMN over het Nieuwe Spoorplan is een ander onderwerp (oa decentralisatie spoorlijnen) | ||
dennistd | maandag 16 juli 2012 @ 14:52 | |
Groot-Brittannië gaat het spoor moderniseren: http://nos.nl/artikel/395(...)-in-brits-spoor.html | ||
ReisT | maandag 16 juli 2012 @ 16:51 | |
Dat perronnetje is lang genoeg voor een bak of 4, dat zal toch wel voldoende zijn voor dat stoptreintje? Verlengen is dan niet echt nodig. | ||
James1988 | maandag 16 juli 2012 @ 16:53 | |
Kijkt u mee, lieve regering?? Al geef ik toe: investeren is in het VK harder nodig dan hier in Nederland. | ||
Peterselieman | maandag 16 juli 2012 @ 16:54 | |
ik verwacht een ICM drietje in die stopper. het is voornamelijk het verkeer tussen Meppel en Steenwijk dat met die trein gaat reizen. In steenwijk stappen de mensen in die naar de andere stations moeten | ||
dennistd | maandag 16 juli 2012 @ 17:57 | |
Hoe zit het met de rest van de stopstations op Zwolle-Leeuwarden dan, is een los drietje of viertje daar ook genoeg voor? | ||
Peterselieman | maandag 16 juli 2012 @ 18:02 | |
ja. Dat rijdt er in de ochtendspits ook gewoon, al zal dan het drietje of viertje wel behoorlijk vol zitten. De stopper van de 10700 is zeven bakken en die is ook goed vol. In de middag is het meer verspreid, maar zit er ook in de tegenspitsrichting nog redelijk wat volk in | ||
James1988 | maandag 16 juli 2012 @ 19:58 | |
Loc 186.121 is weer terug bij NS Hispeed. Deze maand werd vorige maand weggebracht naar Wildenrath, en is vandaag weer teruggegaan naar Amsterdam. | ||
b2py | maandag 16 juli 2012 @ 20:29 | |
http://www.nu.nl/binnenland/2860335/ns-misleidt-studenten.html Mierenneuken is ook een kunst hoor, jezus.. | ||
#ANONIEM | maandag 16 juli 2012 @ 20:31 | |
Wat er eerder niet klopt, is dat je als student sowieso altijd moet in- en uitchecken bij het vrij reizen. De hele mededeling is dus overbodig. | ||
Socios | maandag 16 juli 2012 @ 20:35 | |
Het is sowieso al van de zotte dat NS de OV-Chipkaart als 'de norm' ziet _! Uiteraard kan iedereen overal en altijd met een papieren treinkaartje reizen. | ||
bloodysunday | maandag 16 juli 2012 @ 21:14 | |
Ik kreeg toen ook in de trein te horen dat ik in de zomer moest in ennuitchecken. Toen ik zei dat ik liever een kaartje wilden kopen maakte de conductrice even duidelijk hoe mooi de chipkaart was. Toen ik zei ik moet dan wel minimaal 10 euro op mijn kaart moest hebben en ik dat voor een kort stuk niet ging doen verklaarde ze me voor gek en moest ik er gewoon voor zorgen dat er altijd maar een tientje op moet hebben staan. | ||
James1988 | maandag 16 juli 2012 @ 22:24 | |
Dat klopt. Maar in de toekomst ga je dan wel de volle mep betalen, want papieren kaartjes met korting gaan verdwijnen. | ||
Dr_Flash | maandag 16 juli 2012 @ 22:55 | |
Weet je wat ik wel zou willen ziiiiiiijjjjjjnnn....... | ||
Duvel | maandag 16 juli 2012 @ 23:15 | |
Oplichters zijn het. Tuig! Geteisem! Rapalje! | ||
Socios | maandag 16 juli 2012 @ 23:58 | |
Ja, dat zou Deutsche Bahn nooit doen. In Duitsland kan men mooie grote treinkaarten (uit de automaat) kopen. Ook met 25% of 50% korting. | ||
James1988 | dinsdag 17 juli 2012 @ 00:09 | |
Ook in Duitsland is men bezig met een elektronisch vervoerbewijs... Zwitserland heeft trouwens ook interesse, heb ik van horen zeggen. | ||
Kentekenplaat | dinsdag 17 juli 2012 @ 00:09 | |
Nou ja, het is ook de schuld van de overheid. Die voerden het kreng in terwijl er toen (en nu ook) allerlei rare dingen in zitten die de reiziger geld kost. Want dat is het frappante: alles wat fout gaat gaat ten koste van de reiziger. | ||
greavy | dinsdag 17 juli 2012 @ 02:49 | |
ProRail gaat niet meefinancieren aan de aanpassingen bij Elst. Het is nu aan Schultz, provincie en Stadsregio Arnhem-Nijmegen om de financiering te voldoen. Tot op heden is er door deze clubs nog niet positief gereageerd op de financiering, dus (voorlopig) zullen er nog geen concrete plannen komen om rondom Elst viersporig+extra perron etc te maken. De kosten worden geschat op circa 60 miljoen euro. | ||
James1988 | dinsdag 17 juli 2012 @ 08:01 | |
Ik dacht dat viersporigheid daar sowieso al van de baan was, en dat nu driesporigheid werd onderzocht? Sowieso wil de gemeente Overbetuwe er een nieuw gemeentehuis wegzetten... Ik verwacht dus ook geen investeringen vanuit de gemeente. | ||
greavy | dinsdag 17 juli 2012 @ 11:21 | |
Het recentste plan nav de Overbelastingsverklaring schrijft viersporig. Dit is van 5 juli 2012. En idd, vanwege de plannen van de gemeente Overbetuwe is er nu nog geen financiering vanuit de stadsregio ed. | ||
ReisT | dinsdag 17 juli 2012 @ 13:12 | |
Het is juist niet de overheid die dat ding invoert, dat is net het hele probleem. De vervoerbedrijven (die eigenbelangen belangijker blijken te vinden dan reizigersbelangen), hebben die kaart zelf bedacht zonder inbreng van de overheid. | ||
#ANONIEM | dinsdag 17 juli 2012 @ 13:34 | |
Niet alle vervoersbedrijven, maar alleen de vervoersbedrijven die in overheidshanden zijn. (Connexxion stapte opvallend genoeg ook uit TransLink Systems kort nadat de overheid haar meerderheidsbelang in cxx had verkocht) [ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-07-2012 13:35:17 ] | ||
MaxMark | dinsdag 17 juli 2012 @ 13:54 | |
Boem. http://112nederland.nl/20(...)rachtwagen-zat-klem/ | ||
Kentekenplaat | dinsdag 17 juli 2012 @ 14:14 | |
Bij mijn weten heeft de overheid dat ding er door gedrukt. Hij moest er voor een bepaalde tijd zijn. | ||
ReisT | dinsdag 17 juli 2012 @ 14:27 | |
Bij mijn weten is het diezelfde overheid die de volledig invoering nu uitgesteld heeft omdat er eerst nog wat problemen moeten worden opgelost. Alleen een beetje heel erg te laat.Waar het om gaat is dat ze het op eigen houtje gedaan hebben. De overheid heeft zich er inhoudelijk niet mee bemoeid totdat bleek dat die bedrijven een slecht product hadden afgeleverd. | ||
TheSalesman | dinsdag 17 juli 2012 @ 18:24 | |
In de toekomst niet meer hoor. | ||
Socios | dinsdag 17 juli 2012 @ 18:28 | |
Ook dan. | ||
b2py | dinsdag 17 juli 2012 @ 18:41 | |
Geprinte e-ticket? | ||
#ANONIEM | dinsdag 17 juli 2012 @ 18:55 | |
Nee, als je bijv. Zandvoort-Haarlem wilt doen dan kan je bijv. een kaartje Zandvoort-Bad Bentheim kopen. Dat is dan een papieren, internationaal kaartje waarmee je ook van Zandvoort naar Haarlem kan reizen. Tenminste, dat is wat ik dacht hoe Socios het een keertje aan mij heeft uitgelegd. [ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 17-07-2012 18:56:04 ] | ||
James1988 | dinsdag 17 juli 2012 @ 19:01 | |
Klopt, het is alleen wel een beetje duur. | ||
Socios | dinsdag 17 juli 2012 @ 19:05 | |
Men heeft dan wel een maandtrajectkaart Zandvoort aan Zee - Oldenzaal! | ||
b2py | dinsdag 17 juli 2012 @ 19:56 | |
Jezus, wel vergezocht | ||
b2py | dinsdag 17 juli 2012 @ 19:57 | |
http://www.ns.nl/werktraj(...)012_asd_basels_20jul Jezus, ze geloven ook nergens meer in Straks staat er bij werkzaamheden: 'Mijdt de spits godver, het is er al zo druk'... | ||
dennistd | dinsdag 17 juli 2012 @ 20:06 | |
Zelfs Utrecht-Bentheim is al achterlijk duur in vergelijking met Utrecht-Enschede (terwijl het een keer 10km verder weg is) | ||
guitarist | dinsdag 17 juli 2012 @ 21:20 | |
Train Simulator 2012 nu in de aanbieding op Steam! http://store.steampowered.com/app/24010/ | ||
b2py | dinsdag 17 juli 2012 @ 21:33 | |
Je maakt een grapje, een tientje.. Vorige week nog voor ¤30.. | ||
MaxMark | dinsdag 17 juli 2012 @ 21:35 | |
Ja, en die hele shitload aan Add-ons is nu ook voor 50% van de prijs te krijgen. Probleem is alleen dat ik niet uit m'n hoofd weet welke ik allemaal precies al heb. En dat geeft 'ie ook niet aan.. | ||
TwanTwan | dinsdag 17 juli 2012 @ 23:21 | |
Was deze hier al langsgekomen? Richard Hammond's Engineering Connections - (S03E06) Bullet Train | ||
#ANONIEM | woensdag 18 juli 2012 @ 05:57 | |
Zo, weer even bijgelezen Was een paar dagen wel aanwezig op FOK! maar had even helemaal geen zin in treinen haha Vakantie tijd, even genieten. | ||
Guppy | woensdag 18 juli 2012 @ 06:08 | |
Besluit ik ook een keer eerder naar m'n werk te gaan, wordt ik gelijk bestraft
| ||
b2py | woensdag 18 juli 2012 @ 06:55 | |
ik las gister het bericht dat 2 machinisten van het stc hun proeve van bekwaamheid hebben gehaald bij ons. Heb jij die ook gehaald mono? [ Bericht 0% gewijzigd door b2py op 18-07-2012 07:03:03 ] | ||
ziggyziggyziggy | woensdag 18 juli 2012 @ 07:40 | |
Vanmiddag maar eens testen of de 2012 kan draaien op mijn pc'tje voor ik hem koop. Anders hou ik het bij mijn illegale RW2... | ||
Duvel | woensdag 18 juli 2012 @ 07:57 | |
2012 draait bij mij in hoge settings, maar niet overal vloeiend... | ||
ziggyziggyziggy | woensdag 18 juli 2012 @ 08:09 | |
Ik moet 2 al op lagere settings draaien, dus ik vrees het ergste... | ||
Duvel | woensdag 18 juli 2012 @ 08:19 | |
Verschil tussen RW2 en TS2012 is o.a. de TSX modus, waarmee je leuke effecten krijgt als druppels op je ruiten en zo. Die modus kun je ook uitzetten, dat scheelt een hoop. Kopen via Steam betekent wel dat je ook altijd geupdate wordt via Steam, dus moet je vanaf dan mee in de vaart der volkeren (of de instellingen iedere keer een tikkie lager). Na de laatste update had ik trouwens wel het idee dat ie wat sneller geworden was. | ||
ziggyziggyziggy | woensdag 18 juli 2012 @ 08:25 | |
Maar zonder die TSX valt het verschil in performance dus wel mee, begrijp ik? Dan kan ik het er ook gewoon op gokken. En anders moet ik gewoon een betere pc kopen. Dan eten de kinderen maar een maandje wat minder. | ||
Duvel | woensdag 18 juli 2012 @ 08:27 | |
Zonder TSX draait ie (hoewel niet echt fijn) enigszins op mijn twee jaar oude laptop. Maar dan wel met alle instellingen omlaag. Veel beroerder kan het niet worden, toch? | ||
ziggyziggyziggy | woensdag 18 juli 2012 @ 08:33 | |
Mijn pc is wel ouder dan twee jaar. Ik ga het eerst wel even testen met een illegale versie. Als dat nog redelijk draait, koop ik hem alsnog. Of eerst eens kijken of er een demo van is. | ||
Socios | woensdag 18 juli 2012 @ 08:52 | |
Wat jullie nodig hebben is een Intel Core i7, 12 GB RAM. Wil iemand dat hebben? | ||
Duvel | woensdag 18 juli 2012 @ 08:59 | |
Ja, doe maar op de post. | ||
ziggyziggyziggy | woensdag 18 juli 2012 @ 09:13 | |
Kom maar brengen. Mag je het afleveren bij mijn werk, daar zit ik nu. | ||
b2py | woensdag 18 juli 2012 @ 09:22 | |
grafische kaart is ook wel handig hoor | ||
Socios | woensdag 18 juli 2012 @ 09:30 | |
Is een "1GB ATI Radeon HD 5870 graphics card" genoeg of is dat tegenwoordig al 'te oud'? | ||
Duvel | woensdag 18 juli 2012 @ 09:34 | |
Randje denk ik. | ||
GlenSpey | woensdag 18 juli 2012 @ 10:16 | |
Ik ga m ook aanschaffen denk ik. Heb wel Railway Simulator Trainz 12 maar ondanks de mooie graphics is het toch niet zo'n tof spel. Bijna ieder scenario wordt geplaagd door bugs en er is me te weinig leuke DLC. Is dit trouwens dat spel waarbij je ook Nederlandse treinen enzo kan downloaden? Edit: en voor die 6 euro gelijk maar het spel plus american expansion pack aangeschaft. Goedkope games [ Bericht 7% gewijzigd door GlenSpey op 18-07-2012 10:31:15 ] | ||
Q. | woensdag 18 juli 2012 @ 10:32 | |
Voor 2,99 wil ik hem ook wel kopen, altijd leuk om even te doen. | ||
Scarlet_Dragonfly | woensdag 18 juli 2012 @ 10:50 | |
Hmm, de NS weet het niet helemaal meer zo te zien: Even later gevolgd door: O jee, er rijden minder treinen, maar waardoor het komt kunnen we je niet meer vertellen! | ||
#ANONIEM | woensdag 18 juli 2012 @ 10:54 | |
Ja, dat was een verplicht onderdeel van de stage. Het BPV was een praktijkexamen | ||
Peterselieman | woensdag 18 juli 2012 @ 11:09 | |
dat er minder treinen rijden komt door werkzaamheden op Utrecht Centraal. Er is geen ruimte meer voor bijsturing, waardoor ze bij het minste of geringste al een treinserie er uit moeten knikkeren | ||
#ANONIEM | woensdag 18 juli 2012 @ 11:13 | |
Maandagmiddag ook balen. Moest van Lelystad naar Rotterdam, en ik zat in de trein naar Den Haag van 13:30. Zou dan een mooie aansluiting hebben op FYRA op Schiphol. Maar ik zat maar, en zat maar. Trein opgeheven Geen machinist denk ik. Pas om 13.48 vertrokken, met ander mat (SLT ipv vIRM) en aansluiting natuurlijk dik gemist. Jammer van toeslagkaartje. Voortaan koop ik die toeslag kaartjes gewoon zonder datum. | ||
GlenSpey | woensdag 18 juli 2012 @ 11:46 | |
Op dat soort momenten zou je willen dat je er zelf al op mocht | ||
#ANONIEM | woensdag 18 juli 2012 @ 11:47 | |
Ja absoluut. Zo van: Ik rij hem wel dames en heren | ||
DriekOplopers | woensdag 18 juli 2012 @ 13:45 | |
Die overwegstoring tussen Utrecht en Ede is zeer hardnekkig. Zie onderstaande info van ProRail: 10 uur: Hoi Rikus, Sinds vanmorgen vroeg zijn de overwegen tussen Utrecht en Ede in storing. Monteurs sinds dat moment op zoek naar oorzaak. Nog niet gevonden. Er rijden minder treinen: ipv 6 treinen per uur nu 4 per treinen per uur op dat traject. Om te testen en makkelijker aanvullend onderzoek te doen is het treinverkeer vanmorgen een half uur helemaal stilgelegd. Daarna weer opgestart naar 4 treinen per uur. Helaas helaas nog geen zicht op herstel, dus ook nog geen prognose! Alle overwegen moeten worden langsgelopen, als ik meer weet, informeer ik je! 12 uur: Hoi Rikus, Update: de storing is hardnekkig en nog steeds niet opgelost. Zowel Strukton Rail en VolkerRail zijn hard aan het werk. Er zijn relais vervangen maar dat leverde niet het gewenste resultaat. Nu moet er een complete reset plaatsvinden in een relaishuis waar een korte treinvrije periode voor nodig is. Kortom: helaas nog geen zicht op definitief herstel. Er rijden wel treinen (2 x per uur ic, 2 x per uur sprinter), vanuit veiligheidsoverwegingen moeten de overwegen op dat traject langzaam worden benaderd (plus toeteren) waardoor de treinen die rijden langer over de reis doen. Deze info svp niet buiten fok verspreiden, waarvoor dank. Groeten, Driek | ||
Duvel | woensdag 18 juli 2012 @ 14:25 | |
Niet buiten fok, maar nu wel wereldkundig. M.a.w.: er wordt hard gewerkt. | ||
ziggyziggyziggy | woensdag 18 juli 2012 @ 14:27 | |
Klinkt als een probleem met de assentellers. En een treinvrije periode is nodig om de assentellersystemen een harde reset te kunnen geven. Dan worden alle assentellers op 0 gezet en is het natuurlijk niet de bedoeling dat er nog ergens een trein rijdt. | ||
Duvel | woensdag 18 juli 2012 @ 14:28 | |
Ut - Ed is bij mijn weten gewone GRS-spoorstroomlopen. | ||
Surveillance-Fiets | woensdag 18 juli 2012 @ 14:28 | |
Waren ze altijd maar zo met het delen van informatie | ||
DriekOplopers | woensdag 18 juli 2012 @ 14:40 | |
Dit PTA-forum is natuurlijk maar een niche. Zodoende. | ||
Peterselieman | woensdag 18 juli 2012 @ 14:43 | |
maar wel een stuk beter dan al die autistenfora | ||
Duvel | woensdag 18 juli 2012 @ 14:54 | |
Idd. | ||
Duvel | woensdag 18 juli 2012 @ 14:54 | |
Mooie TT ook. |