Bijvoorbeeld. Ik neem een spotgoedkoop vliegticket. Als je die grens maar overkomt (mits je de Global Pass heb, en niet in het verkeerde land treint met je one country )quote:Op vrijdag 6 juli 2012 19:36 schreef Adrenalini het volgende:
Handig topic. Ik ga van de zomer ook interrailen .
Weet iemand wat de beste manier is om vanuit Nederland naar het buitenland te gaan. Ivm de niet geldigheid van de kaartjes in Nederland. Gewoon trein richting het dichtstbijzijnde buitenlandse treinstation pakken?
Als je een Interrailticket hebt heb je recht op een treinticket naar en van de grens met 50% korting.quote:Op vrijdag 6 juli 2012 19:36 schreef Adrenalini het volgende:
Handig topic. Ik ga van de zomer ook interrailen .
Weet iemand wat de beste manier is om vanuit Nederland naar het buitenland te gaan. Ivm de niet geldigheid van de kaartjes in Nederland. Gewoon trein richting het dichtstbijzijnde buitenlandse treinstation pakken?
zo zwart wit is het niet;)quote:Op maandag 9 juli 2012 18:39 schreef wil-bert het volgende:
25 juli vlieg ik naar Istanbul, om vanaf daar terug naar Nederland te gaan per trein. De route is als volgt:
Istanbul - Boekarest
Boekarest - Budapest
Budapest - Krakow
Krakow - Praag
Praag - Utrecht
Deze treinen zullen allemaal nachttreinen worden, daarom twijfel ik wat goedkoper is: met of zonder interrailticket. Interrail ziet een nachttrein immers als twee dagen heb ik begrepen.
Ik had de volgende prijzen al gevonden 1. Los ticket (inclusief bed/couchette plaats) 2. Toeslag Interrail voor bed:
Istanbul - Boekarest - ¤60,80 - ¤ 22
Boekarest - Budapest - ¤ 58 - ¤ 9
Budapest - Krakow - ¤ 40 - ¤ 10
Krakow - Praag - ¤ 52 - ¤ 9,40
Praag - Utrecht - ¤ 89 - ¤ 20 (volgens NSHispeed)
Totaal:
¤ 299,80 voor de losse tickets incl. bed/couchette
¤ 70,40 plus ¤ 257 = 327,40 voor Interrail met bedtoeslag
Mijn vraag: is het de moeite om alles zelf te kopen en wat raden jullie aan? Dit is mijn eerste Interrail avontuur ( ), dus ben wel benieuwd. Kloppen mijn gevonden prijzen ook wel een beetje met de werkelijkheid?
Raden jullie trouwens voor elke reis een bed aan of is een zitplek ook voldoende?
Alvast bedankt
als je nachttrein daarbinnen valt dan is het in ordequote:Je mag van de nachttreinregeling gebruik maken als je na 19:00 een rechtstreekse nachttrein neemt die na 04:00 de volgende dag aankomt binnen de geldigheid van je pas. Dit kost je dan maar één reisdag. Je mag dus niet dezelfde dag of midden in de nacht aankomen op je eind- of overstapstation, maar je moet een rechtstreekse reis maken die om 19:00 of later begint en eindigt om 04:00 of later
Ah kijk, daar kan ik wat mee! Thx!quote:Op maandag 9 juli 2012 18:50 schreef WasMachinator het volgende:
[..]
zo zwart wit is het niet;)
interrail heeft een nachttreinregeling:
[..]
als je nachttrein daarbinnen valt dan is het in orde
Sterkte met de nachttrein vanaf Istanbul. Je moet midden in de nacht de trein uit bij de grens om daar een uur te wachten.quote:
Om het erger te maken: tot en met ongeveer de grens rijdt er nu een bus, door werkzaamheden daar aan het spoor. Dus slapen zal wel niet lukken vrees ik...quote:Op dinsdag 10 juli 2012 10:55 schreef pretpletter het volgende:
[..]
Sterkte met de nachttrein vanaf Istanbul. Je moet midden in de nacht de trein uit bij de grens om daar een uur te wachten.
Nou, misschien is dat wel beter dan de trein zelfs. Serieus hoor, heb al vaker gelezen dat mensen de bus prefereren boven de trein vanaf Istanbul richting Bulgarije.quote:Op dinsdag 10 juli 2012 19:20 schreef wil-bert het volgende:
[..]
Om het erger te maken: tot en met ongeveer de grens rijdt er nu een bus, door werkzaamheden daar aan het spoor. Dus slapen zal wel niet lukken vrees ik...
Goede vraag. Ben ik ook wel benieuwd naar. Dus mocht iemand get antwoord hebbenquote:Op zondag 15 juli 2012 21:42 schreef psychedelicate het volgende:
Even een kort vraagje over die reserveringen/toeslagen; waar en wanneer moet dat?
Het liefst stap ik in een trein zonder iets te plannen. Een paar uur of zelfs een dag van tevoren is nog okay, maar ik wil niet dat ik nu al dingen moet vastleggen.
Bij treinen van en naar Duitsland kan het via bahn.de, dat staat er ergens een optie op alleen de reservering en geen ticket uit mijn hoofd. Bij bijvoorbeeld de CNL van Praag naar Nederland kan je bellen naar NS hispeed, naar het ns hispeed loket op het station (dus geen gewoon bemand loket) of bijvoorbeeld in Praag nog reserveren.quote:Op zondag 15 juli 2012 21:42 schreef psychedelicate het volgende:
Even een kort vraagje over die reserveringen/toeslagen; waar en wanneer moet dat?
Het liefst stap ik in een trein zonder iets te plannen. Een paar uur of zelfs een dag van tevoren is nog okay, maar ik wil niet dat ik nu al dingen moet vastleggen.
Dank voor je antwoord! Ik ga toch maar even reserveren voor de zekerheid ook al is het niet overal nodig. Beter dan dat je straks niet mee kanquote:Op maandag 16 juli 2012 22:11 schreef wil-bert het volgende:
[..]
Bij treinen van en naar Duitsland kan het via bahn.de, dat staat er ergens een optie op alleen de reservering en geen ticket uit mijn hoofd. Bij bijvoorbeeld de CNL van Praag naar Nederland kan je bellen naar NS hispeed, naar het ns hispeed loket op het station (dus geen gewoon bemand loket) of bijvoorbeeld in Praag nog reserveren.
Maar het ligt echt aan de populariteit van de trein of je ver van tevoren moet boeken, het is in ieder geval wel mogelijk om op dezelfde dag nog te boeken op het station. In Frankrijk zijn trouwens maar een beperkt aantal 'Interrail-stoelen' beschikbaar, dus daar zou ik wel op tijd reserveren!
In Sofia naar Vitosha Mountain => http://www.tripadvisor.nl(...)_Mountain-Sofia.htmlquote:Op maandag 23 juli 2012 15:20 schreef hoj het volgende:
Nog twee weekjes! Iemand nog toffe todo's in Sofia of Belgrado?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Iemand nog tips/dingetjes die je echt niet moet vergeten voor zn trip?Let me occupy your mind
As you do mine
quote:Op zondag 29 juli 2012 21:19 schreef WasMachinator het volgende:
Nog een weekje voordat we 22 dagen lang door Europa gaan scheuren!
onze route(zo ongeveer )Ik zag op de interrail website wel een boodschap staan over Griekenland, er stan vanaf Griekenland, dus weet niet of het naar Griekenland ook is.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Iemand nog tips/dingetjes die je echt niet moet vergeten voor zn trip?En hou er rekening mee dat er werkzaamheden zijn in Turkije, er rijden gedeeltelijk bussen van en naar Istanbul.quote:Helaas heeft de Griekse nationale spoorwegmaatschappij OSE al het internationale treinverkeer voor onbepaalde tijd geannuleerd.
Dit betekent dat u niet met de trein van Griekenland naar Bulgarije, de VJRM (VJR Macedonië) of Turkije kunt reizen.
De binnenlandse treinen in Griekenland rijden momenteel niet allemaal.
Bron
Hier zijn we van op de hoogte en we weten gelukkig ook enkele alternatieven om toch op onze plek van bestemming to komen .quote:Op dinsdag 31 juli 2012 15:25 schreef wil-bert het volgende:
[..]
Ik zag op de interrail website wel een boodschap staan over Griekenland, er stan vanaf Griekenland, dus weet niet of het naar Griekenland ook is.
[..]
En hou er rekening mee dat er werkzaamheden zijn in Turkije, er rijden gedeeltelijk bussen van en naar Istanbul.
quote:Op zondag 29 juli 2012 21:19 schreef WasMachinator het volgende:
Nog een weekje voordat we 22 dagen lang door Europa gaan scheuren!
onze route(zo ongeveer )Mooie route maar zitten wel gigantische afstanden tussen soms zegSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Iemand nog tips/dingetjes die je echt niet moet vergeten voor zn trip?
Dat klopt!quote:Op woensdag 1 augustus 2012 18:28 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Mooie route maar zitten wel gigantische afstanden tussen soms zeg
quote:Op zondag 29 juli 2012 21:19 schreef WasMachinator het volgende:
Nog een weekje voordat we 22 dagen lang door Europa gaan scheuren!
onze route(zo ongeveer )Altijd je Interrail ticket invullen zoals beschreven staat op het ticket. Wij deden dat 2 jaar lang niet en in Bulgarije werden we ineens eruit getrapt op een station wat 1 krot was en verder wel een jungle leek. En alleen omdat wij die steden en tijden nooit invulden. De datum invullen op het ticket is niet genoeg dus.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Iemand nog tips/dingetjes die je echt niet moet vergeten voor zn trip?
Wij hebben dat vorig jaar ook niet gedaan, drie weken lang goed gegaan, pas toen we terug waren in Nederland begon een conducteur daar over te zeuren. Vergeet ook niet een kaartje te kopen voor je treinreis in Nederland tot de grens(en de terugweg), dan is de interrail niet geldig.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 22:42 schreef kurk_droog het volgende:
[..]
Altijd je Interrail ticket invullen zoals beschreven staat op het ticket. Wij deden dat 2 jaar lang niet en in Bulgarije werden we ineens eruit getrapt op een station wat 1 krot was en verder wel een jungle leek. En alleen omdat wij die steden en tijden nooit invulden. De datum invullen op het ticket is niet genoeg dus.
Zo gaat dat in zowat elke nachttrein hoor. Ja, niet met je paspoort, maar wel dat ze je ticket pas de volgende ochtend teruggeven.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 23:12 schreef RacerDKB het volgende:
Oh en in de nachttreinen daar nemen ze gewoon je hele interrailticket in om die op hun eigen tempo te controleren, op de terugweg namen ze zelfs ticket + ID-kaart/paspoort in Echt niet fijn om dat af te geven aan iemand in een land waar ze met spiegels onder de trein kijken of er mensen aan hangen. Ochtend er na als ze je wekken kreeg je ze pas terug.
Oke nja ticket snap ik nog ook wel, maar van Amsterdam - Praag deden ze het niet Dus daarom was het wel apart. ID-kaart innemen is tegen de EU-wetten in geloof ik zelfs, maar niet dat Kroatië een EU-land is.quote:Op donderdag 2 augustus 2012 23:22 schreef Igen het volgende:
[..]
Zo gaat dat in zowat elke nachttrein hoor. Ja, niet met je paspoort, maar wel dat ze je ticket pas de volgende ochtend teruggeven.
Van Boekerest naar Budapest hadden we het niet afgegeven, we werden 3 keer wakker gemaakt door kaart controle en nog 2 keer paspoortcontrole. Nou, dan geef ik het liever af... dan duren die 14 uur in een nachttrein wel heel langquote:Op donderdag 2 augustus 2012 23:35 schreef RacerDKB het volgende:
[..]
Oke nja ticket snap ik nog ook wel, maar van Amsterdam - Praag deden ze het niet Dus daarom was het wel apart. ID-kaart innemen is tegen de EU-wetten in geloof ik zelfs, maar niet dat Kroatië een EU-land is.
Volgens mij was dat ook 3 maandenquote:Op dinsdag 5 februari 2013 12:12 schreef Assassin92 het volgende:
Oke thanks! Wij vliegen naar Spanje en weer terug, dus met Frankrijk hebben wij niets te maken. Kan je nu ook alvast je Interrail kopen, en over een tijdje nog langs gaan bij de Treinreiswinkel om te reserveren?
Kan je in jullie geval niet beter losse kaartjes kopen?quote:Op dinsdag 5 februari 2013 12:12 schreef Assassin92 het volgende:
Oke thanks! Wij vliegen naar Spanje en weer terug, dus met Frankrijk hebben wij niets te maken. Kan je nu ook alvast je Interrail kopen, en over een tijdje nog langs gaan bij de Treinreiswinkel om te reserveren?
Interrail in Spanje is iets van 130 euro.quote:Op dinsdag 5 februari 2013 19:57 schreef Thetallguy het volgende:
[..]
Kan je in jullie geval niet beter losse kaartjes kopen?
Barcelona - Valencia zie ik al vanaf 20,40
Valencia - Madrid 26,50
Madrid - Malaga iets duurder, 90
Ben je in totaal voor 140 klaar, itt. 181 voor de goedkoopste interrail (excl. reserveringskosten).
Of verpest ik het zo allemaal
Ah vandaar.quote:Op woensdag 6 februari 2013 12:36 schreef Assassin92 het volgende:
[..]
Interrail in Spanje is iets van 130 euro.
Meestal geldt: hoe duurder en onbekender, hoe ouder.quote:Op woensdag 6 februari 2013 19:56 schreef Landgeld het volgende:
Hoe is het om zo'n reis alleen te maken en wat is een gemiddeld leeftijd van mensen die dit doen?
Ben zelf 28 en volgens mij de gemiddelde leeftijd van een Europa rondreis wat jonger
Welke diverse sites lees je?quote:Op donderdag 7 februari 2013 20:01 schreef Landgeld het volgende:
Als ik zo lees op diverse sites ligt de leeftijd gemiddeld wel wat laag.
Ga er nog over nadenken.
Wil eigenlijk wat speciaals...in Europa
Mijn ervaring is juist dat de Amerikanen en Australiërs het jongst zijn, die gaan op hun 18e, mogen ineens drinken, enz...quote:Op donderdag 7 februari 2013 21:26 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Welke diverse sites lees je?
Want ondertussen komen er gruwelijk veel Amerikanen, Canadezen, Australiers etc naar Europa en die zijn natuurlijk allemaal wat ouder. Over het algemeen zijn de reizigers uit Europa wat jonger, de mensen die van andere continenten komen zijn (natuurlijk) ouder.
Inderdaad, zodra je van de gebaande paden afgaat. Want die drie plaatsen slaat de gemiddelde Amerikaan natuurlijk over. En de hop-on hop-off bus van de Australiërs (ja, echt!) stopt er ook niet.quote:Op donderdag 7 februari 2013 23:51 schreef WasMachinator het volgende:
In Praag komen ook behoorlijk wat Amerikanen
Verder kwam ik op mn reis veel mede Nederlanders tegen.. Belgrado, Sofia, Istanbul ze zitten overal
voor niet europeanen bestaat er eurailquote:Op maandag 25 februari 2013 11:31 schreef verhagensam3 het volgende:
Hallo allemaal, ik heb een vraag:
Ik vroeg mij af of ik een interrail pas kan kopen voor mijn familie die in de Verenigde Staten woont. Ze voeldoen niet aan de voorwaarden om er zelf 1 te kopen dus vroeg ik me af of ik ze misschien kon aanschaffen.. Ze hebben niet de zelfde achternaam als ik.
Ik hoop dat iemand hier al ervaring mee heeft en mij hierbij wilt helpen of advies geven. Mijn familie doet erg moeilijk en denken dat losse trein en vliegtickets goedkoper is..
Ik hoop snel een reactie te krijgen,
Met vriendelijke groet,
S. V.
Ikquote:Op maandag 25 februari 2013 21:36 schreef koekii het volgende:
Zijn er nog FOK!kers hier die dit jaar (zomer) gaan intertraillen?
Hoe lang duurt je reis en wordt het je eerste keer? Ga je trouwens alleen of reis je samen?quote:
Ik heb het al gedaan, zowat heel europa, echt niks gepland en ging prima. Ik wil wel met andere gaan, maar de meeste vrienden hebben liever een zuipvakantie in Spanje.quote:Op maandag 25 februari 2013 21:41 schreef koekii het volgende:
[..]
Hoe lang duurt je reis en wordt het je eerste keer? Ga je trouwens alleen of reis je samen?
Ik overweeg namelijk om dit jaar ook te gaan intertraillen, maar ik twijfel nog aangezien niemand van mijn vrienden groep zin heeft in trein reizen
ik van 13 juli tot 4 augustus.quote:
Ik ga aankomende zomer voor de eerste keer alleen een treinrit door Europa maken van 3 weken. Ik zat te denken aan een ritje Scandinavië of meer richting Zuid / Zuid-Oost.quote:Op maandag 25 februari 2013 21:47 schreef Susteren het volgende:
[..]
Ik heb het al gedaan, zowat heel europa, echt niks gepland en ging prima. Ik wil wel met andere gaan, maar de meeste vrienden hebben liever een zuipvakantie in Spanje.
Zeker.quote:Op vrijdag 19 april 2013 11:08 schreef Xeor het volgende:
Dat is misschien ook een heel leuk idee om gewoon 1 groot land te pakken en daar doorheen te trekken. Misschien nog niet zo een heel slecht idee om gewoon te beginnen met Noorwegen en/of Zweden.
Mag ik vragen wat je zoal in Noorwegen gedaan hebt?
Dat lijkt me nou echt een super ervaring, ik heb nog wel een aantal vragen voor je als je het niet erg vindt . Waar is jou reis gestart in Noorwegen? Ik zat er zelf aan te denken om te vliegen naar Bergen en dan via de Trein/Bus langzaam langs de kust naar boven te trekken.quote:Op vrijdag 19 april 2013 14:22 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Zeker.
Grote rugzak meegenomen en vier weken door het land gereisd. Doel was om helemaal tot de Noordkaap te komen en ondertussen toffe dingen doen. Walvissafari, zeekajakken, gletsjerwandeling en de wandeling naar de echte noordkaap. Alles ertussenin was ook geweldig; mensen die je ontmoet, beetje kamperen, veel verschillende hostels gezien; de een sjiek, de ander een omgebouwde studentenflat. Daarna vanaf de Noordkaap terug gevlogen naar Oslo om daar nog een kleine week te blijven en letterlijk uit te rusten van die tocht richting de Noordkaap.
Eigenlijk was een maand voor Noorwegen nogal aan de krappe kant, maar ik heb het wel als avontuurlijk reizen ervaren. Een paar honderd km voor de Noordkaap stopt het spoor dus zul je manieren moeten bedenken om toch naar boven te komen. Proberen te onderhandelen met busmaatschappijen voor een vriendenprijsje als je je verhaal vertelt, een dekkaart om op de Hurtigruten een stuk af te leggen. Ik vond het allemaal fantastisch.
In grote lijn ben ik begonnen in Stavanger, daarna via Bergen en Voss naar Oslo. Toen naar Trondheim en Bodø. Daar houdt het spoor op en ben ik met de bus naar de Vesteralen-eilanden gereden. Vanuit de Vesteralen met de boot en bussen in Tromsø aangekomen en in Tromsø een dekkaart gekocht om met de Hurtigruten richting Honningsvag te reizen. En daar heb ik tot slot de bus gepakt om op de Noordkaap te komen. Dit heeft bij elkaar zo'n 2,5 week geduurd, omdat ik onderweg ook de activiteiten wilde doen zoals het zeekajakken en de walvissafari. Redelijk op het gemak, dus.quote:Op vrijdag 19 april 2013 14:47 schreef Xeor het volgende:
[..]
Dat lijkt me nou echt een super ervaring, ik heb nog wel een aantal vragen voor je als je het niet erg vindt . Waar is jou reis gestart in Noorwegen? Ik zat er zelf aan te denken om te vliegen naar Bergen en dan via de Trein/Bus langzaam langs de kust naar boven te trekken.
Voor mij was de Trotter van Noorwegen het allerbelangrijkste qua informatie. Hier staan zo ontzettend veel goeie tips in, dat ik je die sowieso echt sterker dan sterk wil aanbevelen.quote:Goede tip dat je het laatste stuk niet met de trein kan doen, wist je dit van tevoren of wat dit een verassing voor je? Mocht je nog tips hebben of leuke websites over Noorwegen hou ik me aanbevolen
Mijn planning is om een vliegticket naar Oslo te pakken vanuit Oslo de trein naar Bergen omdat dit toch wel een van de mooiste routes van Europa schijnt te zijn. Vanuit Bergen langzaam omhoog trekken langs ??? (Nog uit te zoeken)quote:Op vrijdag 19 april 2013 15:32 schreef Buitendam het volgende:
[..]
In grote lijn ben ik begonnen in Stavanger, daarna via Bergen en Voss naar Oslo. Toen naar Trondheim en Bodø. Daar houdt het spoor op en ben ik met de bus naar de Vesteralen-eilanden gereden. Vanuit de Vesteralen met de boot en bussen in Tromsø aangekomen en in Tromsø een dekkaart gekocht om met de Hurtigruten richting Honningsvag te reizen. En daar heb ik tot slot de bus gepakt om op de Noordkaap te komen. Dit heeft bij elkaar zo'n 2,5 week geduurd, omdat ik onderweg ook de activiteiten wilde doen zoals het zeekajakken en de walvissafari. Redelijk op het gemak, dus.
Bedankt voor de tip ga ik bestellenquote:Voor mij was de Trotter van Noorwegen het allerbelangrijkste qua informatie. Hier staan zo ontzettend veel goeie tips in, dat ik je die sowieso echt sterker dan sterk wil aanbevelen.
De trein van Oslo naar Bergen is inderdaad heel erg mooi. Als je daar toch in de regio bent moet je ook zeker het Flam-Myrdal-traject nemen. Mooiste treinstukje van Noorwegen wordt gezegd. Ontzettend toeristisch, maar de natuur is zo schitterend, dat moet je gezien hebben. Succes ermee.quote:Op zaterdag 20 april 2013 14:14 schreef Xeor het volgende:
[..]
Mijn planning is om een vliegticket naar Oslo te pakken vanuit Oslo de trein naar Bergen omdat dit toch wel een van de mooiste routes van Europa schijnt te zijn. Vanuit Bergen langzaam omhoog trekken langs ??? (Nog uit te zoeken)
In ieder geval bedankt dat jij je ervaringen deelt
[..]
Bedankt voor de tip ga ik bestellen
Bedankt voor de tipquote:Op zaterdag 20 april 2013 15:34 schreef Buitendam het volgende:
[..]
De trein van Oslo naar Bergen is inderdaad heel erg mooi. Als je daar toch in de regio bent moet je ook zeker het Flam-Myrdal-traject nemen. Mooiste treinstukje van Noorwegen wordt gezegd. Ontzettend toeristisch, maar de natuur is zo schitterend, dat moet je gezien hebben. Succes ermee.
De One-Country-pas is er voor de gewone trajecten, zoals hier de NS-trajecten. Het Flam-Myrdal traject wordt door een oldtimer gereden en je moet een kaartje kopen aan de kassa. Kun je wel gewoon op reguliere stations doen en je krijgt flink korting op je kaartje, omdat je in bezit bent van een interrail pas. Reserveren wordt vaak wel geadviseerd. Ik heb het regelmatig gedaan, geen extra kosten en je hebt altijd een stoel (rijd + stoelnummer). Dag vantevoren even naar het station lopen en voor de dag erna een stoel kosteloos reserveren. Ideaal.quote:Op maandag 22 april 2013 15:44 schreef Xeor het volgende:
[..]
Bedankt voor de tip
Kan je met die one country pass gewoon gebruik maken van dit traject dan? Ik geloof dat ik voor Oslo - Bergen ook moet reserveren maar zover ben ik nog niet gekomen
Ligt er puur aan waar je heen gaat. Een budget voor 2 weken Scandinavië staat gelijk aan 4 tot zelfs 6 weken in oost-europa.quote:Op maandag 22 april 2013 19:04 schreef Mr.West het volgende:
Ik heb deze winter 3 maanden door Azië gereisd. Dit heb ik alleen gedaan en is zeer goed bevallen dus nu wil ik wel wat meer van Europa gaan zien.
Ik wil dan 2/3 weken gaan en ik vroeg me af wat voor budget ik daarvoor moet aanhouden, met alles erop en eraan.
Ook door mijn eerdere reis heb ik ervaring met heel goedkoop leven, dus dat wil ik van de zomer weer gaan doen.
Noorwegen is wel een erg prijzig land, 1-2 liter sterke drank meenemen uit Nederland is geen overbodig luxequote:Op maandag 22 april 2013 19:13 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ligt er puur aan waar je heen gaat. Een budget voor 2 weken Scandinavië staat gelijk aan 4 tot zelfs 6 weken in oost-europa.
Oké goede tip inderdaad, heb je de rit Oslo - Bergen ook weleens gedaan?quote:Op maandag 22 april 2013 16:03 schreef Buitendam het volgende:
[..]
De One-Country-pas is er voor de gewone trajecten, zoals hier de NS-trajecten. Het Flam-Myrdal traject wordt door een oldtimer gereden en je moet een kaartje kopen aan de kassa. Kun je wel gewoon op reguliere stations doen en je krijgt flink korting op je kaartje, omdat je in bezit bent van een interrail pas. Reserveren wordt vaak wel geadviseerd. Ik heb het regelmatig gedaan, geen extra kosten en je hebt altijd een stoel (rijd + stoelnummer). Dag vantevoren even naar het station lopen en voor de dag erna een stoel kosteloos reserveren. Ideaal.
Ja, een dag van tevoren gereserveerd, want het is een redelijk druk traject.quote:Op dinsdag 23 april 2013 14:45 schreef Xeor het volgende:
[..]
Oké goede tip inderdaad, heb je de rit Oslo - Bergen ook weleens gedaan?
Oke, en deze rit valt ook niet onder de "gewone" traject denk ik of wel?quote:Op dinsdag 23 april 2013 14:46 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Ja, een dag van tevoren gereserveerd, want het is een redelijk druk traject.
Jawel, dat is wel een gewone verbinding.quote:Op dinsdag 23 april 2013 14:58 schreef Xeor het volgende:
[..]
Oke, en deze rit valt ook niet onder de "gewone" traject denk ik of wel?
Oke scheelt weerquote:Op dinsdag 23 april 2013 16:03 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Jawel, dat is wel een gewone verbinding.
op basis van mijn ervaring(berlijn, praag, belgrado, sofia, istanbul, thessaloniki, bari, rome voor 22 dagen) zou ik rond de 1600 aanhouden. dan moet je in principe goed zitten.quote:Op maandag 22 april 2013 19:04 schreef Mr.West het volgende:
Ik heb deze winter 3 maanden door Azië gereisd. Dit heb ik alleen gedaan en is zeer goed bevallen dus nu wil ik wel wat meer van Europa gaan zien.
Ik wil dan 2/3 weken gaan en ik vroeg me af wat voor budget ik daarvoor moet aanhouden, met alles erop en eraan.
Ook door mijn eerdere reis heb ik ervaring met heel goedkoop leven, dus dat wil ik van de zomer weer gaan doen.
1600 voor 2 tot 3 weken? Dat kan natuurlijk wel een derde tot de helft goedkoper als je een beetje in goedkope hoek van Europa gaat zitten.quote:Op zaterdag 27 april 2013 14:41 schreef WasMachinator het volgende:
[..]
op basis van mijn ervaring(berlijn, praag, belgrado, sofia, istanbul, thessaloniki, bari, rome voor 22 dagen) zou ik rond de 1600 aanhouden. dan moet je in principe goed zitten.
Je wilt per se met de trein? De laatste twee jaar had ik meen Norwegian Air een pas waarmee je voor 2 of 3 weken onbeperkt naar alle bestemmingen in Noorwegen kon vliegen, Noorwegen was wel onderverdeeld in drie zones maar je kon ook alle zones nemen. Een soort interrail voor in de lucht dus.quote:Op zaterdag 27 april 2013 12:54 schreef SeLang het volgende:
Vraag aan de Noorwegen-per-trein gangers:
Noorwegen is toch wel een land dat je doet vanwege de natuur (lijkt me). Maar hoe bereikbaar is dat als je met de trein gaat? Want de trein stopt meestal ergens in de stad...
Ik zou graag nog eens een grote reis door Noorwegen maken (ik ben alleen maar in Oslo geweest, ooit voor het werk) maar met eigen auto wordt het wel heel erg veel rijden (plus dure boot vanuit Engeland waar ik woon). Met de auto kun je wel makkelijk alle natuur plekjes bereiken maar dat wordt dus echt vele duizenden km rijden als je de Noordkaap wilt bereiken, en dan moet je ook nog terug...
Dus: is de trein een goed alternatief of niet?
Dat lijkt me nog problematischer dan de trein. Zie originele vraag.quote:Op zondag 28 april 2013 11:49 schreef MCH het volgende:
[..]
Je wilt per se met de trein? De laatste twee jaar had ik meen Norwegian Air een pas waarmee je voor 2 of 3 weken onbeperkt naar alle bestemmingen in Noorwegen kon vliegen, Noorwegen was wel onderverdeeld in drie zones maar je kon ook alle zones nemen. Een soort interrail voor in de lucht dus.
Absoluut! Zelf bv 11 dagen gereisd van Skopje naar Sofia en Istanbul voor 250 pond ( was een uitdaging voor een reismagazine) en dat was ook nog incl vliegen naar Skopje en terug vanuit Istanbul. Waarbij Istanbul de grotere kostenpost was. Dus zeker als je naar oost Europa gaat kan je makkelijk voor 1000,- 3 weken reizen.quote:Op zondag 28 april 2013 11:46 schreef MCH het volgende:
[..]
1600 voor 2 tot 3 weken? Dat kan natuurlijk wel een derde tot de helft goedkoper als je een beetje in goedkope hoek van Europa gaat zitten.
Dat Noorwegen verhaal was gewoon een side note, maar interrail vind ik echt 1 van de meest absurde dingen die je kunt doen als je zegt dat je ergens lang de tijd voor wil nemen. Ik zie genoeg mensen die een Interrail nemen en dan zo'n standaardronde maken van Berlijn - Krakau - Praag - Budapest of whatever en die denken dan dat ze heel Europa hebben gezien terwijl ze eigenlijk alleen maar door Europa zijn rondgesjeesd in een heel korte periode. Bovendien is het in Oost- en Midden-Europa veel goedkoper om alles met losse tickets te doen. Je bent lang genoeg op deze aardbol om elke zomer 1 of 2 landen in drie weken rustig te bekijken, dat noem ik pas ergens lekker lang de tijd voor nemen.quote:Op dinsdag 30 april 2013 09:43 schreef Buitendam het volgende:
Een land met zo'n natuur met het vliegtuig doen is doodzonde. Dat moet je echt per grondvervoer doen! Ik heb vanuit de Noordkaap een vlucht terug genomen naar oslo, maar de drie weken daarvoor alles per trein, bus, boot etc.
Mijn idee van interrailen is lang de tijd nemen, rugzak op en je route minimaal vooraf uitstippelen. En dan in een paar weken het land gaan verkennen.
Interrail heeft One-Country passen, hé? Als je een maand door een land gaat treinen is dat alles behalve een absurde methode om lang de tijd te nemen om een land goed te verkennen.quote:Op dinsdag 30 april 2013 11:23 schreef MCH het volgende:
[..]
Dat Noorwegen verhaal was gewoon een side note, maar interrail vind ik echt 1 van de meest absurde dingen die je kunt doen als je zegt dat je ergens lang de tijd voor wil nemen. Ik zie genoeg mensen die een Interrail nemen en dan zo'n standaardronde maken van Berlijn - Krakau - Praag - Budapest of whatever en die denken dan dat ze heel Europa hebben gezien terwijl ze eigenlijk alleen maar door Europa zijn rondgesjeesd in een heel korte periode. Bovendien is het in Oost- en Midden-Europa veel goedkoper om alles met losse tickets te doen. Je bent lang genoeg op deze aardbol om elke zomer 1 of 2 landen in drie weken rustig te bekijken, dat noem ik pas ergens lekker lang de tijd voor nemen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |