Understatement. Echt heerlijkquote:Op dinsdag 4 december 2012 19:14 schreef frits22 het volgende:
Parklive live cd/DVD binnen, zeker aanrader!
Haha, ik heb dat geheel niet bij Blur. De band is behoorlijk commercieel - ik krijg steeds e-mail of ik iets wil kopen - en stond vaak in de top 40. Als ik Blur luister zie ik mezelf toch eerder in een veld met meezingende Britten staan, in de zomer van 2012 kwam het daar ook van. Er staan weinig lads of hooligans in het publiek, maar de pretentieuze mensen die jij beschrijft zag ik er weinig. In de Londense wijk Shoreditch zag het blauw van de hipsters op straat, binnen in de galerie waar foto's van Blur werden geëxposeerd waren ze ineens verdwenen.quote:Op dinsdag 11 december 2012 15:13 schreef DecoAoreste het volgende:
Als niet-zo-heel-erg-muziekkenner maar wel festivalliefhebber heb ik me recentelijk eens verdiept in Blur, want ik was altijd een beetje blijven steken bij Song 2 dankzij Fifa '98.
Kwalitatief zit het allemaal heel solide in elkaar, daarover geen enkele discussie. Maar op basis van hoe de muziek als geheel klinkt heb ik er toch een beetje een rare bijsmaak bij. Het voelt allemaal zo elitair aan, een beetje "posh", zoals de Britten zouden zeggen. Een beetje hipster avant la lettre (want ze draaien al enige tijd mee natuurlijk). Alsof je het alleen kan beluisteren op een oude grammofoon terwijl je door je dik zwart omrande bril kijkt naar moderne onbegrepen kunst kijkt aan de muren van je keurig nette huisje. Ze zullen het vast niet zo bedoeld hebben, maar ik kan er niet zoveel aan doen. En zoals gezegd, het is goede muziek en ik ga ze zeker even checken als ik rondloop op Rock Werchter straks, maar deze bijsmaak voorkomt toch een beetje dat ik mezelf als liefhebber mag gaan bestempelen.
Zijn er meer mensen die dit gevoel krijgen bij Blur?
Dat hebben Matt Lucas en David Walliams (van Little Britain) ook briljant gepersifleerd .quote:Op dinsdag 11 december 2012 16:33 schreef Kabouter_Krulleput het volgende:
[...]
Albarn hekelde trouwens ook die bestempeling als posh. Volgens sommigen nam-ie ineens een voorzichtig cockney accent aan, en zat hij ineens als voetbalsupporter op de tribunes bij Chelsea.
(toevallig keer boek over gelezen )
.quote:Op vrijdag 28 december 2012 00:07 schreef RonB79 het volgende:
Blur
Echt, ik kon misschien twee nummers van ze, Song 2 en Girls & Boys en dat was het. Toen kwam opeens die '21' box uit dit jaar met alle albums en andere interessante deuntjes. Die heb ik maar eens op de gok gekocht (maakt het leven spannend) en sindsdien heb ik hem blauw gedraaid
Ook de laatste single Under The Westway en vooral The Puritan schitteren. Love it.
Ondertussen heb ik de '21' vinyl box ook maar aangeschaft en de 22 cd-single box uit 1999 voor hun 10de verjaardag destijds De nieuwe live box zal er ook nog wel eens komen. Where will it end?
Blur
Ik voorzie een nieuwe zanger.quote:Op dinsdag 3 juli 2012 11:38 schreef belsen het volgende:
[..]
Nee hoor, Blur heeft zijn beste tijd inderdaad wel gehad.
Om maar niet te zeggen dat dat eigenlijk ook een beetje voor Damon geldt. Zijn stem gaat hard achteruit.
Ik ken het verhaal toch iets anders.quote:Na 2003 ging de band tijdelijk uit elkaar, omdat de meeste leden van Blur aan soloprojecten wilden werken.
Ik denk dat het misschien ook net iets te mainstream is voor hipsters en vraag me af of het wel iets is voor Primavera, op Coachella een aantal weken terug werd het nou ook niet echt denderend ontvangen.quote:Op woensdag 8 mei 2013 12:43 schreef emokid het volgende:
Ik ga ze over een paar weken waarschijnlijk zien op Primavera, maar ben ondertussen nog steeds geen fan geworden van ze. Van alle britse bands uit de afgelopen 20 jaar begrijp ik Blur het minst. Die nummers zijn allemaal net niet.
Die conceptie van Primavera = Hipsters deel ik niet, want ik ga er nu voor de derde opeenvolgende jaar heen en zo erg is het niet. Pulp heeft er ook gestaan, en daar kenden 30.000 Spanjaarden in het publiek de teksten van. Dat zal met Blur net zo zijn denk ik. Ik hoor (& zie) de appeal van Blur alleen niet. (Pulp daarentegen )quote:Op woensdag 8 mei 2013 12:53 schreef MCH het volgende:
[..]
Ik denk dat het misschien ook net iets te mainstream is voor hipsters en vraag me af of het wel iets is voor Primavera, op Coachella een aantal weken terug werd het nou ook niet echt denderend ontvangen.
Ach, Blur begint een beetje de schijn tegen te krijgen. Kunnen natuurlijk teren op een geweldige backcatalogue maar daar kun je niet vier jaar mee blijven touren (hun eerste reünie was in 2009). En zoals wel vaker met Britse bands is het buiten het thuisland allemaal een beetje een gezapige bedoeling. Kijk maar naar Oasis of The Stone Roses.quote:Op woensdag 8 mei 2013 12:56 schreef emokid het volgende:
[..]
Die conceptie van Primavera = Hipsters deel ik niet, want ik ga er nu voor de derde opeenvolgende jaar heen en zo erg is het niet. Pulp heeft er ook gestaan, en daar kenden 30.000 Spanjaarden in het publiek de teksten van. Dat zal met Blur net zo zijn denk ik. Ik hoor (& zie) de appeal van Blur alleen niet. (Pulp daarentegen )
Dat van Coachella verbaast mij dan wel weer.
Soms denk ik dat ook, terwijl Blur mijn op een na meest beluisterde artiest is op last.fm. Vooral wat betreft de albums vind ik dat Blur altijd net iets mist om mee te doen met de besten. Ik denk dat ik alleen 5 sterren kan geven aan albums met een zekere droefenis, zoals "Closer", "Funeral" en "Loveless". Blur raakt hier heel soms aan, in "You're So Great" (de gitaarsolo) en "1992", maar hebben daar nooit een heel album mee volgezet. Als "13" écht experimenteel of noisy was geweest, en als er een paar nummers af waren gehaald, was het daarmee misschien gelukt.quote:Op woensdag 8 mei 2013 12:43 schreef emokid het volgende:
Ik ga ze over een paar weken waarschijnlijk zien op Primavera, maar ben ondertussen nog steeds geen fan geworden van ze. Van alle britse bands uit de afgelopen 20 jaar begrijp ik Blur het minst. Die nummers zijn allemaal net niet.
Dit maakte mij wel vrolijk.quote:In some ways Gorillaz are a bigger band in America than Blur.
Oh much bigger, yeah. It would be nice to play "Clint Eastwood" and "Feel Good Inc." with Blur, but I can't. They won't play them with me! [Laughs] But I've just finished a solo record – when I go tour that, I'll play play stuff from all my different bands.
Op Primavera bedoel je?quote:Op dinsdag 28 mei 2013 16:59 schreef emokid het volgende:
Heb ze niet gezien. Hoorde nog het begin van Girls & Boys, maar het kon me op een gegeven moment niet meer boeien. Blur is niet voor mij.
Ik was er ook. Blur ook niet gezien.quote:Op dinsdag 28 mei 2013 18:48 schreef emokid het volgende:
[..]
Yep. Het scheen voor de liefhebbers wel een goed optreden te zijn geweest.
Ik vind dat bijna een schande. Gezien je voorkeur voor "krachtige" of "oprechte" muziek (dat kan zowel Low als Television zijn) verbaast het me niet. Maar omdat je eerder ook je waardering voor pop en Pulp hebt uitgesproken, vind ik het raar. Kun je onder woorden brengen wat je mist in Blur?quote:Op dinsdag 28 mei 2013 16:59 schreef emokid het volgende:
Heb ze niet gezien. Hoorde nog het begin van Girls & Boys, maar het kon me op een gegeven moment niet meer boeien. Blur is niet voor mij.
Goat en Swans speelden tegelijk. Dat zijn wel bands die ik hoger heb zitten persoonlijk, dus alleen daarom al. Blur hebben in "technische" zin ook gewoon geen nummers en albums die echt dat Common People gehalte hebben. Die charisma van Jarvis Cocker en zelfs een Brett Anderson ontbreekt ook bij Damon Albarn. Ik vind het maar een sullige man.quote:Op vrijdag 31 mei 2013 23:19 schreef tim. het volgende:
[..]
Ik vind dat bijna een schande. Gezien je voorkeur voor "krachtige" of "oprechte" muziek (dat kan zowel Low als Television zijn) verbaast het me niet. Maar omdat je eerder ook je waardering voor pop en Pulp hebt uitgesproken, vind ik het raar. Kun je onder woorden brengen wat je mist in Blur?
Ik heb laatst "He Thought of Cars" herontdekt. Heerlijke gitaar (zo fijn dun en wat valsig tijdens "there was no one, no one").
Eh...quote:Op vrijdag 31 mei 2013 23:49 schreef emokid het volgende:
[..]
Goat en Swans speelden tegelijk. Dat zijn wel bands die ik hoger heb zitten persoonlijk, dus alleen daarom al. Blur hebben in "technische" zin ook gewoon geen nummers en albums die echt dat Common People gehalte hebben.
Dus ik kan en mag Blur gewoon geen middelmatige band met middelmatige muziek vinden? En moet dat op allerlei rare manieren gaan uitleggen?quote:Op zaterdag 1 juni 2013 11:39 schreef belsen het volgende:
[..]
Eh...
In technische zin heeft Blur ook wel nummers met drie akkoorden en een overheersend keyboard.
Misschien moet je je toch eens verdiepen in het oevre van Blur, voor je dit soort meninkjes gaat geven.
Dan kun je beter zeggen dat het jou niet ligt en niet komen met het verhaal dat Blur geen nummers als Common people heeft 'in technische zin'. In technische zin lijken de bands zelfs verschrikkelijk veel op elkaar in de periode van 1992-1996. Laat is het zo stellen; Pulp was nooit de Pulp geworden van Common people zonder de invloed Blur, die overigens zeer goede vrienden waren van elkaar.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 11:55 schreef emokid het volgende:
[..]
Dus ik kan en mag Blur gewoon geen middelmatige band met middelmatige muziek vinden? En moet dat op allerlei rare manieren gaan uitleggen?
Er bestaan geen rare meningen.. Ik zou nooit iemand ondervragen om hun muzieksmaak.
Dus ik moet Blur maar dankbaar zijn elke keer ik Pulp op zet?quote:Op zaterdag 1 juni 2013 12:22 schreef belsen het volgende:
[..]
Dan kun je beter zeggen dat het jou niet ligt en niet komen met het verhaal dat Blur geen nummers als Common people heeft 'in technische zin'. In technische zin lijken de bands zelfs verschrikkelijk veel op elkaar in de periode van 1992-1996. Laat is het zo stellen; Pulp was nooit de Pulp geworden van Common people zonder de invloed Blur, die overigens zeer goede vrienden waren van elkaar.
Er bestaan geen rare meningen, maar wel ongefundeerde of, erger, scheefgefundeerde meningen.
Swans! Dan begrijp ik het wel, zeker omdat je al het een en ander van Blur had beluisterd voordat je naar Primavera ging. Ik begrijp niet helemaal wat je met dat "Common People"-gehalte bedoelt. Cocker zingt met iets meer overtuiging, ook in dat nummer, misschien mis je dat. Tekstueel vind ik dat overigens een geniaal nummer, muzikaal een van Pulp's mindere. Muzikaal is het wat doorsnee, maar toch nog zeer goed. Blur heeft ook veel nummers die in die categorie vallen. "Common People" is ook een "feestnummer", "Parklife" staat daar ook vol mee. Blur heeft talloze klassieke songs gemaakt, dat je dat niet hoort!quote:Op vrijdag 31 mei 2013 23:49 schreef emokid het volgende:
[..]
Goat en Swans speelden tegelijk. Dat zijn wel bands die ik hoger heb zitten persoonlijk, dus alleen daarom al. Blur hebben in "technische" zin ook gewoon geen nummers en albums die echt dat Common People gehalte hebben. Die charisma van Jarvis Cocker en zelfs een Brett Anderson ontbreekt ook bij Damon Albarn. Ik vind het maar een sullige man.
quote:Britpop is voor mij ook een van de genres waar ik het meeste bij 'voel'. Als iets wel of niet raakt dan is dat ook direct voor altijd. Oasis vind ik om dezelfde redenen geen bijzondere band. Waarom? Ik zou het niet weten.
Muziek draait bij mij ook om gevoel, maar soms kan het helpen dat te rationaliseren. In dit geval was ik gewoon benieuwd wat je vindt ontbreken in Blur.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 11:55 schreef emokid het volgende:
En moet dat op allerlei rare manieren gaan uitleggen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zaterdag 1 juni 2013 16:05 schreef emokid het volgende:
Wát een onzin zeg. Nu begrijp ik Britpop dus niet? Ik heb zat Britten gezien en gesproken dit jaar die zelfs een hekel hebben aan Blur(wat ik niet heb), maar wel net als ik 2 jaar geleden naar Barcelona afreisden voor Pulp.
Zij zijn niet de belichaming van britpop zoals jullie hier misschien over denken. En al helemaal worden ze in Engeland ook voor een groot deel gezien als "verwende" jongens, een stijlloos band, omdat elk album meer een tevergeefse poging was om ergens bij te horen, waar andere bands gewoon zichzelf bleven, of vernieuwend waren.
Als iemand tevens besluit om Swans of Goat te zien ipv Blur vind ik dat absoluut geen schande. Waarom zou ik iemand om zijn muzieksmaak uitkafferen, ook al is zijn verwoording daarbij gebrekkig..Ik probeerde een degelijke dialoog te beginnen. Op de man spelen is inderdaad kinderachtig. Ik vind het natuurlijk niet werkelijk een schande, dat was een gedramatiseerde manier van spreken.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Blur is zeer commercieel en liep inderdaad overal achteraan, van Madchester tot Amerikaanse lo-fi. Dit neemt niet weg dat ze, naar mijn mening, briljante muziek hebben gemaakt, maar dat heb ik al gezegd. Ik vind ze overigens wel de belichaming van Britpop: ideeën uit de jaren 60/70 hergebruiken onderwijl inspelend op Brits chauvinisme en daar commercieel succes mee hebben.Stay on my arm, you little charmer
Excuses, dat kwam een beetje bot over omdat het op MCH gericht was. Zie jouw post nu pas. Met de Common People referentie bedoel ik inderdaad de overtuiging. Vooral in de zang, maar ook gewoon in de muziek. Pulp is bijv. erg overgeproduceerd op bepaalde nummers, maar het past goed bij het totaalplaatje. Hoe leg je zoiets uit..quote:Op zaterdag 1 juni 2013 16:27 schreef tim. het volgende:
[..]
Ik probeerde een degelijke dialoog te beginnen. Op de man spelen is inderdaad kinderachtig. Ik vind het natuurlijk niet werkelijk een schande, dat was een gedramatiseerde manier van spreken.
Blur is zeer commercieel en liep inderdaad overal achteraan, van Madchester tot Amerikaanse lo-fi. Dit neemt niet weg dat ze, naar mijn mening, briljante muziek hebben gemaakt, maar dat heb ik al gezegd. Ik vind ze overigens wel de belichaming van Britpop: ideeën uit de jaren 60/70 hergebruiken onderwijl inspelend op Brits chauvinisme en daar commercieel succes mee hebben.
Dat vind ik nu ook weer te sterk uitgedrukt. In het begin had 't idd wat Madchester-achtigs. Nog een band op zoek naar wat ze wilden en 't was wel de sound van 't moment. En op de S/T en op 13 ook nog wel een beetje was 't beïnvloed door de Amerikaanse lo-fi en gitaarrammelpop.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 16:27 schreef tim. het volgende:
Blur is zeer commercieel en liep inderdaad overal achteraan, van Madchester tot Amerikaanse lo-fi.
Ik denk dat we daarmee wel eerstgenoemde periode kunnen definiëren.quote:Ik vind ze overigens wel de belichaming van Britpop: ideeën uit de jaren 60/70 hergebruiken onderwijl inspelend op Brits chauvinisme en daar commercieel succes mee hebben.
Dat kun je misschien zeggen van het eerste (Leisure) en vierde album (The great escape). Toen Blur met Modern life is rubbish kwam (en de single Popscene), liepen ze juist enorm uit de maat van de muziek. Zij waren toen een beetje de initiators van het teruggrijpen naar de typisch Britse sound van Small Faces en The Kinks, bands die toen bijna vergeten waren. Evenals Madness en The Jam, die ook een beetje door de tijd waren ingehaald. Parklife was hier het logische vervolg op en dat toen het momentum daar was, kun je Blur niet kwalijk nemen.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 16:27 schreef tim. het volgende:
Blur is zeer commercieel en liep inderdaad overal achteraan, van Madchester tot Amerikaanse lo-fi.
Dat dus, maar dan met meer woorden.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 16:43 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Dat vind ik nu ook weer te sterk uitgedrukt. In het begin had 't idd wat Madchester-achtigs. Nog een band op zoek naar wat ze wilden en 't was wel de sound van 't moment. En op de S/T en op 13 ook nog wel een beetje was 't beïnvloed door de Amerikaanse lo-fi en gitaarrammelpop.
Maar zeker in de periode 1993-1996 en 1999-2003 was 't toch een band met een heel eigen geluid.
[..]
Ik denk dat we daarmee wel eerstgenoemde periode kunnen definiëren.
Dat vind ik ook zo mooi uit 'No Distance Left To Run'. Nirvana was net toonaangevend en toen wilde Blur 'Britse popmuziek' maken? Hoe haalden ze het in hun hoofd!?quote:Op zaterdag 1 juni 2013 18:01 schreef belsen het volgende:
[..]
Dat kun je misschien zeggen van het eerste (Leisure) en vierde album (The great escape). Toen Blur met Modern life is rubbish kwam (en de single Popscene), liepen ze juist enorm uit de maat van de muziek. Zij waren toen een beetje de initiators van het teruggrijpen naar de typisch Britse sound van Small Faces en The Kinks, bands die toen bijna vergeten waren.
2 bands die in hun populairste periode naast hun grondbeginselen (ska en punk) stevig beïnvloed waren door de Northern Soul-scene, die erg populair was in de noordelijke helft van Engeland in de 70s en daarmee wellicht de allereerste muziekstroming was die ik als kleine pup te gek vond. Britpop avant la lettre met Northern Soul invloeden. Dexys hoort daar natuurlijk ook bij.quote:Evenals Madness en The Jam, die ook een beetje door de tijd waren ingehaald.
Maar wel waar.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 18:23 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
OK, dat laatste was enigszins offtopic.
Blur is inderdaad wel vlakker qua zang. Damon is ook niet de beste zanger, trouwens. Perfect voor Blur, maar er zijn betere ter wereld.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 16:40 schreef emokid het volgende:
[..]
Excuses, dat kwam een beetje bot over omdat het op MCH gericht was. Zie jouw post nu pas. Met de Common People referentie bedoel ik inderdaad de overtuiging. Vooral in de zang, maar ook gewoon in de muziek. Pulp is bijv. erg overgeproduceerd op bepaalde nummers, maar het past goed bij het totaalplaatje. Hoe leg je zoiets uit..
In een paar posts eerder had ik het ook al over die verschillende stijlen waardoor ik Blur nooit 'begrepen' heb.
Pulp klinkt plastic, maar dat past ze inderdaad goed. Het komt op mij ironisch over. Een vraag voor de ouderen hier: was dat in de jaren 90 ook al zo? Gezien de bandnaam lijkt het me waarschijnlijk.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 16:40 schreef emokid het volgende:
[..]
Pulp is bijv. erg overgeproduceerd op bepaalde nummers, maar het past goed bij het totaalplaatje.
Dat was inderdaad weer wat te sterk. Dat was nog wat wrok over de mails die ik bijna elke maand na zomer 2012 leek te ontvangen, of ik wat wilde kopen. Ik ken The Kinks nog niet goed, maar Blur verschilde daar toch in de periode 1993-1996 niet veel van? Wel lag over de albums natuurlijk de glans van een jaren 90-productie, wat ook niet te onderschatten is. In die laatste periode waren ze inderdaad, voor zover ik dat kan beoordelen, wel origineel. Trouwens, die gitaarrammelpop die jij noemt, heb je wat voorbeelden? Veel verder dan Pavement kom ik niet.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 16:43 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
[..]
Dat vind ik nu ook weer te sterk uitgedrukt. In het begin had 't idd wat Madchester-achtigs. Nog een band op zoek naar wat ze wilden en 't was wel de sound van 't moment. En op de S/T en op 13 ook nog wel een beetje was 't beïnvloed door de Amerikaanse lo-fi en gitaarrammelpop.
Maar zeker in de periode 1993-1996 en 1999-2003 was 't toch een band met een heel eigen geluid.
"Modern Life is Rubbish" heeft mij inderdaad altijd wel gedurfd geleken, maar ik weet helemaal niet wat er w.b. gitaarmuziek gebeurde in Groot-Brittannië in 1991-1993 (naweeën van shoegaze? wachten op het tweede Stone Roses-album en verder niets?). Wel had Suede natuurlijk al in 1992 succes met duidelijk Britse muziek, maar of dat van belang was voor de stijlverandering van Blur een jaar later weet ik niet.quote:Op zaterdag 1 juni 2013 18:01 schreef belsen het volgende:
[..]
Dat kun je misschien zeggen van het eerste (Leisure) en vierde album (The great escape). Toen Blur met Modern life is rubbish kwam (en de single Popscene), liepen ze juist enorm uit de maat van de muziek. Zij waren toen een beetje de initiators van het teruggrijpen naar de typisch Britse sound van Small Faces en The Kinks, bands die toen bijna vergeten waren. Evenals Madness en The Jam, die ook een beetje door de tijd waren ingehaald. Parklife was hier het logische vervolg op en dat toen het momentum daar was, kun je Blur niet kwalijk nemen.
Toen The great escape eigenlijk over de top was en Blur het genadeloos aflegde tegen generatiegenoten als Supergrass en Oasis hebben ze zich heruitgevonden met Blur, waarmee ze ook niet op zoek waren naar het commerciële succes. De singles flopten dan ook stuk voor stuk. Zelfs Song 2, dat nu als 90s klassieker wordt gezien, maar toen weinig deed. Het leverde ze wel veel credibility op en een voet aan wal in Amerika. 13 gierde helemaal alle kanten op en werd vooral gered door het succes van de clip van Coffee + TV. De overige singles werden ook later pas gewaardeerd.
Ik zou Blur dus, behalve de eerste periode en enkele krampachtige pogingen op The great escape eigenlijk niet commercieel willen noemen.
Ja, Pulp was met name in de jaren vrij gladjes en redelijk bombastisch.quote:Op woensdag 5 juni 2013 01:01 schreef tim. het volgende:
[..]
Pulp klinkt plastic, maar dat past ze inderdaad goed. Het komt op mij ironisch over. Een vraag voor de ouderen hier: was dat in de jaren 90 ook al zo? Gezien de bandnaam lijkt het me waarschijnlijk.
The Kinks is een geweldige band en Blur heeft er zeker invloeden van, maar verder lijkt het niet echt op elkaar.quote:Ik ken The Kinks nog niet goed, maar Blur verschilde daar toch in de periode 1993-1996 niet veel van?
Helaas niet.quote:Op donderdag 5 september 2013 18:36 schreef Felixa het volgende:
Nog meer mensen die dit weekend naar het Berlin Festival gaan?
bronquote:Eind april soloalbum Blur-zanger Damon Albarn
Het eerste soloalbum van Damon Albarn heet Everyday Robots en verschijnt op 28 april.
Foto: NU.nl/Martijn Eerens
Platenmaatschappij Warner lekte kortstondig details over de langverwachte plaat op de webstore, daarbij was echter geen muziek.
Blur- en Gorrillaz-frontman Albarn heeft al jaren een soloplaat in de planning, maar door de talloze muzikale projecten waarbij hij betrokken was, werd dat album telkens uitgesteld.
In een interview met Rolling Stone omschreef Albarn de twaalf nummers tellende cd als ‘een soort folk-soul’. Hij maakte de plaat samen met de Britse producer Richard Russell, met wie hij in 2012 aan het album The Bravest Man in the Universe van Bobby Womack werkte. Dat beviel zo goed, dat het duo ook bijeen bleef voor Albarns plaat. "Richard deed de ritmes en ik speelde al het andere," aldus de Brit.
Blur
De nu 45-jarige Albarn werd in de jaren negentig beroemd met zijn band Blur. In 1998 begon hij samen met illustrator Jamie Hewlett de band Gorillaz, waarmee hij ook veel succes had.
Daarnaast nam hij deel aan talloze gelegenheidsgroepen en projecten, zoals platen met Afrikaanse musici en de 'allstar'-band The Good, the Bad and the Queen. Verder schreef hij filmmuziek en ging in 2007 de opera Monkey: Journey to the West in première, die hij samen met Hewlett maakte.
Op een fragmentje van 20 seconden in een 'teaserclip' op Youtube na, is nog niets van het nieuwe Albarn-album bekend. Het titelnummer Everyday Robot verschijnt 3 maart op single.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |