abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_119998442
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 december 2012 19:14 schreef frits22 het volgende:
Parklive live cd/DVD binnen, zeker aanrader!
Understatement. Echt heerlijk _O_
I don't really come from outer space || Last.fm
  dinsdag 11 december 2012 @ 15:13:42 #52
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_120191942
Als niet-zo-heel-erg-muziekkenner maar wel festivalliefhebber heb ik me recentelijk eens verdiept in Blur, want ik was altijd een beetje blijven steken bij Song 2 dankzij Fifa '98.

Kwalitatief zit het allemaal heel solide in elkaar, daarover geen enkele discussie. Maar op basis van hoe de muziek als geheel klinkt heb ik er toch een beetje een rare bijsmaak bij. Het voelt allemaal zo elitair aan, een beetje "posh", zoals de Britten zouden zeggen. Een beetje hipster avant la lettre (want ze draaien al enige tijd mee natuurlijk). Alsof je het alleen kan beluisteren op een oude grammofoon terwijl je door je dik zwart omrande bril kijkt naar moderne onbegrepen kunst kijkt aan de muren van je keurig nette huisje. Ze zullen het vast niet zo bedoeld hebben, maar ik kan er niet zoveel aan doen. En zoals gezegd, het is goede muziek en ik ga ze zeker even checken als ik rondloop op Rock Werchter straks, maar deze bijsmaak voorkomt toch een beetje dat ik mezelf als liefhebber mag gaan bestempelen.

Zijn er meer mensen die dit gevoel krijgen bij Blur?
pi_120195190
Nee, heb ik niet. Tenminste, niet muzikaal gezien.

Ze zijn in de pers wel vaak zo neergezet, vooral als tegenhanger van working class Oasis. Uit die tegenstelling, en vooral hype, komen ook de labels posh en arty farty. En inderdaad, Damon Albarn zat op Goldsmiths University en was bevriend met Damien Hirst. Maar vind hun muziek zeker niet kunstzinnig of avant-gardistisch ofzo, blijft tekstueel en muzikaal best wel tussen de lijntjes allemaal. Parklife kan niet meer cockney.

Albarn hekelde trouwens ook die bestempeling als posh. Volgens sommigen nam-ie ineens een voorzichtig cockney accent aan, en zat hij ineens als voetbalsupporter op de tribunes bij Chelsea.


(toevallig keer boek over gelezen :+ )
I don't really come from outer space || Last.fm
pi_120765979
Vandaag kaarten gekocht voor het Berlin Festival; Blur is daar op een van de dagen headliner. *O*
Nog wel even wachten tot september. :')
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
  vrijdag 28 december 2012 @ 00:07:56 #55
358226 RonB79
No Scrobble, No Glory
pi_120845916
Blur :D
Echt, ik kon misschien twee nummers van ze, Song 2 en Girls & Boys en dat was het. Toen kwam opeens die '21' box uit dit jaar met alle albums en andere interessante deuntjes. Die heb ik maar eens op de gok gekocht (maakt het leven spannend) en sindsdien heb ik hem blauw gedraaid O+
Ook de laatste single Under The Westway en vooral The Puritan schitteren. Love it.
Ondertussen heb ik de '21' vinyl box ook maar aangeschaft en de 22 cd-single box uit 1999 voor hun 10de verjaardag destijds :') De nieuwe live box zal er ook nog wel eens komen. Where will it end?
Blur :D
pi_120846222
DAMON ALBARN _O_
You Don't Stop Playing Because You Get Old. But You Could Get Old If You Stop Playing.
pi_120891866
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 december 2012 15:13 schreef DecoAoreste het volgende:
Als niet-zo-heel-erg-muziekkenner maar wel festivalliefhebber heb ik me recentelijk eens verdiept in Blur, want ik was altijd een beetje blijven steken bij Song 2 dankzij Fifa '98.

Kwalitatief zit het allemaal heel solide in elkaar, daarover geen enkele discussie. Maar op basis van hoe de muziek als geheel klinkt heb ik er toch een beetje een rare bijsmaak bij. Het voelt allemaal zo elitair aan, een beetje "posh", zoals de Britten zouden zeggen. Een beetje hipster avant la lettre (want ze draaien al enige tijd mee natuurlijk). Alsof je het alleen kan beluisteren op een oude grammofoon terwijl je door je dik zwart omrande bril kijkt naar moderne onbegrepen kunst kijkt aan de muren van je keurig nette huisje. Ze zullen het vast niet zo bedoeld hebben, maar ik kan er niet zoveel aan doen. En zoals gezegd, het is goede muziek en ik ga ze zeker even checken als ik rondloop op Rock Werchter straks, maar deze bijsmaak voorkomt toch een beetje dat ik mezelf als liefhebber mag gaan bestempelen.

Zijn er meer mensen die dit gevoel krijgen bij Blur?
Haha, ik heb dat geheel niet bij Blur. De band is behoorlijk commercieel - ik krijg steeds e-mail of ik iets wil kopen - en stond vaak in de top 40. Als ik Blur luister zie ik mezelf toch eerder in een veld met meezingende Britten staan, in de zomer van 2012 kwam het daar ook van. Er staan weinig lads of hooligans in het publiek, maar de pretentieuze mensen die jij beschrijft zag ik er weinig. In de Londense wijk Shoreditch zag het blauw van de hipsters op straat, binnen in de galerie waar foto's van Blur werden geëxposeerd waren ze ineens verdwenen.

quote:
0s.gif Op dinsdag 11 december 2012 16:33 schreef Kabouter_Krulleput het volgende:
[...]

Albarn hekelde trouwens ook die bestempeling als posh. Volgens sommigen nam-ie ineens een voorzichtig cockney accent aan, en zat hij ineens als voetbalsupporter op de tribunes bij Chelsea.


(toevallig keer boek over gelezen :+ )
Dat hebben Matt Lucas en David Walliams (van Little Britain) ook briljant gepersifleerd :D.


Ook Blurs verschillende muzikale stijlen hebben ze treffend nagedaan, vooral het einde vind ik leuk:


quote:
0s.gif Op vrijdag 28 december 2012 00:07 schreef RonB79 het volgende:
Blur :D
Echt, ik kon misschien twee nummers van ze, Song 2 en Girls & Boys en dat was het. Toen kwam opeens die '21' box uit dit jaar met alle albums en andere interessante deuntjes. Die heb ik maar eens op de gok gekocht (maakt het leven spannend) en sindsdien heb ik hem blauw gedraaid O+
Ook de laatste single Under The Westway en vooral The Puritan schitteren. Love it.
Ondertussen heb ik de '21' vinyl box ook maar aangeschaft en de 22 cd-single box uit 1999 voor hun 10de verjaardag destijds :') De nieuwe live box zal er ook nog wel eens komen. Where will it end?
Blur :D
:D 14.gif.
Stay on my arm, you little charmer
pi_122172416
Ben normaal niet zo'n festivalganger, maar ik wil Blur toch wel eens live zien. Misschien toch eens Rock Werchter gaan :7
I think universal harmony is a pipedream and it may be more productive to focus on more modest goals, like a ban on yodeling.
  Moderator zondag 24 maart 2013 @ 11:02:30 #59
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_124435074
quote:
7s.gif Op dinsdag 3 juli 2012 11:38 schreef belsen het volgende:

[..]

Nee hoor, Blur heeft zijn beste tijd inderdaad wel gehad.

Om maar niet te zeggen dat dat eigenlijk ook een beetje voor Damon geldt. Zijn stem gaat hard achteruit. :X
Ik voorzie een nieuwe zanger.

Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
pi_124435925
Gaan ze Nederland deze zomer overslaan? Het zou me niks verbazen in ieder geval en ik heb er zelfs over gedroomd dat het beter zo is. Kwamen ze namelijk eindelijk naar Nederland (in een vet kleine zaal) was het publiek helemaal niet enthousiast. :')
  Moderator dinsdag 7 mei 2013 @ 20:43:30 #62
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_126188010
quote:
Na 2003 ging de band tijdelijk uit elkaar, omdat de meeste leden van Blur aan soloprojecten wilden werken.
Ik ken het verhaal toch iets anders. :X
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
pi_126213141
Ik ga ze over een paar weken waarschijnlijk zien op Primavera, maar ben ondertussen nog steeds geen fan geworden van ze. Van alle britse bands uit de afgelopen 20 jaar begrijp ik Blur het minst. Die nummers zijn allemaal net niet.
pi_126213398
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 12:43 schreef emokid het volgende:
Ik ga ze over een paar weken waarschijnlijk zien op Primavera, maar ben ondertussen nog steeds geen fan geworden van ze. Van alle britse bands uit de afgelopen 20 jaar begrijp ik Blur het minst. Die nummers zijn allemaal net niet.
Ik denk dat het misschien ook net iets te mainstream is voor hipsters en vraag me af of het wel iets is voor Primavera, op Coachella een aantal weken terug werd het nou ook niet echt denderend ontvangen.
pi_126213490
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 12:53 schreef MCH het volgende:

[..]

Ik denk dat het misschien ook net iets te mainstream is voor hipsters en vraag me af of het wel iets is voor Primavera, op Coachella een aantal weken terug werd het nou ook niet echt denderend ontvangen.
Die conceptie van Primavera = Hipsters deel ik niet, want ik ga er nu voor de derde opeenvolgende jaar heen en zo erg is het niet. Pulp heeft er ook gestaan, en daar kenden 30.000 Spanjaarden in het publiek de teksten van. Dat zal met Blur net zo zijn denk ik. Ik hoor (& zie) de appeal van Blur alleen niet. (Pulp daarentegen O-) )

Dat van Coachella verbaast mij dan wel weer.
pi_126213648
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 12:56 schreef emokid het volgende:

[..]

Die conceptie van Primavera = Hipsters deel ik niet, want ik ga er nu voor de derde opeenvolgende jaar heen en zo erg is het niet. Pulp heeft er ook gestaan, en daar kenden 30.000 Spanjaarden in het publiek de teksten van. Dat zal met Blur net zo zijn denk ik. Ik hoor (& zie) de appeal van Blur alleen niet. (Pulp daarentegen O-) )

Dat van Coachella verbaast mij dan wel weer.
Ach, Blur begint een beetje de schijn tegen te krijgen. Kunnen natuurlijk teren op een geweldige backcatalogue maar daar kun je niet vier jaar mee blijven touren (hun eerste reünie was in 2009). En zoals wel vaker met Britse bands is het buiten het thuisland allemaal een beetje een gezapige bedoeling. Kijk maar naar Oasis of The Stone Roses.
pi_126242279
quote:
0s.gif Op woensdag 8 mei 2013 12:43 schreef emokid het volgende:
Ik ga ze over een paar weken waarschijnlijk zien op Primavera, maar ben ondertussen nog steeds geen fan geworden van ze. Van alle britse bands uit de afgelopen 20 jaar begrijp ik Blur het minst. Die nummers zijn allemaal net niet.
Soms denk ik dat ook, terwijl Blur mijn op een na meest beluisterde artiest is op last.fm. Vooral wat betreft de albums vind ik dat Blur altijd net iets mist om mee te doen met de besten. Ik denk dat ik alleen 5 sterren kan geven aan albums met een zekere droefenis, zoals "Closer", "Funeral" en "Loveless". Blur raakt hier heel soms aan, in "You're So Great" (de gitaarsolo) en "1992", maar hebben daar nooit een heel album mee volgezet. Als "13" écht experimenteel of noisy was geweest, en als er een paar nummers af waren gehaald, was het daarmee misschien gelukt.

Ik kan wel vele losse liedjes opnoemen die ik perfect vind, waaronder "For Tomorrow", "End of a Century", "Clover Over Dover", "Beetlebum" en "Look Inside America". Die zitten m.i. perfect in elkaar. Daarnaast heeft elk nummer bovenmatig fijn gitaar- en basspel, ik begrijp niet waarom dat niet meer worden geprezen. En "Parklife" vind ik een briljant album hoor, laat dat duidelijk zijn.
Stay on my arm, you little charmer
pi_126348841
volgens mij heeft Blur altijd te maken gehad met een identiteit probleem. Opgegroeid als middle class jochies in Colchester, maar ze wilden wel een band van het volk zijn. In het klasse systeem van Engeland gaat dat niet samen. Zeker niet wanneer Damon ten tijde van Parklife ging preken over de amerikanisering van de britse maatscahppij. De working class had toendertijd wel andere dingen om zich zorgen over te maken.

Muzikaal ben ik Blur pas echt gaan waarderen na het in 1997 verschenen 'Blur' Daaroor hadden ze een paar fantastische singles maar een heel album volhouden lukte me nooit. Dat maakt die reunie tour voor mij ook minder aantrekkelijk, hoef die gedateerde britpop niet weer te horen
  dinsdag 28 mei 2013 @ 16:29:44 #70
198540 BoerBert
Bij wijze van spreken
pi_127112134
quote:
In some ways Gorillaz are a bigger band in America than Blur.
Oh much bigger, yeah. It would be nice to play "Clint Eastwood" and "Feel Good Inc." with Blur, but I can't. They won't play them with me! [Laughs] But I've just finished a solo record – when I go tour that, I'll play play stuff from all my different bands.
Dit maakte mij wel vrolijk.
pi_127113377
Heb ze niet gezien. Hoorde nog het begin van Girls & Boys, maar het kon me op een gegeven moment niet meer boeien. Blur is niet voor mij.
pi_127114159
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 16:59 schreef emokid het volgende:
Heb ze niet gezien. Hoorde nog het begin van Girls & Boys, maar het kon me op een gegeven moment niet meer boeien. Blur is niet voor mij.
Op Primavera bedoel je?
Aldus.
pi_127116630
quote:
2s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 17:24 schreef Z het volgende:

[..]

Op Primavera bedoel je?
Yep. Het scheen voor de liefhebbers wel een goed optreden te zijn geweest.
pi_127120930
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 18:48 schreef emokid het volgende:

[..]

Yep. Het scheen voor de liefhebbers wel een goed optreden te zijn geweest.
Ik was er ook. Blur ook niet gezien.
Aldus.
pi_127270775
quote:
14s.gif Op dinsdag 28 mei 2013 16:59 schreef emokid het volgende:
Heb ze niet gezien. Hoorde nog het begin van Girls & Boys, maar het kon me op een gegeven moment niet meer boeien. Blur is niet voor mij.
Ik vind dat bijna een schande. Gezien je voorkeur voor "krachtige" of "oprechte" muziek (dat kan zowel Low als Television zijn) verbaast het me niet. Maar omdat je eerder ook je waardering voor pop en Pulp hebt uitgesproken, vind ik het raar. Kun je onder woorden brengen wat je mist in Blur?

Ik heb laatst "He Thought of Cars" herontdekt. Heerlijke gitaar (zo fijn dun en wat valsig tijdens "there was no one, no one").

Stay on my arm, you little charmer
pi_127272383
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 23:19 schreef tim. het volgende:

[..]

Ik vind dat bijna een schande. Gezien je voorkeur voor "krachtige" of "oprechte" muziek (dat kan zowel Low als Television zijn) verbaast het me niet. Maar omdat je eerder ook je waardering voor pop en Pulp hebt uitgesproken, vind ik het raar. Kun je onder woorden brengen wat je mist in Blur?

Ik heb laatst "He Thought of Cars" herontdekt. Heerlijke gitaar (zo fijn dun en wat valsig tijdens "there was no one, no one").

Goat en Swans speelden tegelijk. Dat zijn wel bands die ik hoger heb zitten persoonlijk, dus alleen daarom al. Blur hebben in "technische" zin ook gewoon geen nummers en albums die echt dat Common People gehalte hebben. Die charisma van Jarvis Cocker en zelfs een Brett Anderson ontbreekt ook bij Damon Albarn. Ik vind het maar een sullige man.

Britpop is voor mij ook een van de genres waar ik het meeste bij 'voel'. Als iets wel of niet raakt dan is dat ook direct voor altijd. Oasis vind ik om dezelfde redenen geen bijzondere band. Waarom? Ik zou het niet weten. :P

Trouwens, het was er zo druk, ik had toch niets gezien. Veel mensen met een dagticket toen.
  Moderator zaterdag 1 juni 2013 @ 11:39:35 #77
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_127282132
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 23:49 schreef emokid het volgende:

[..]

Goat en Swans speelden tegelijk. Dat zijn wel bands die ik hoger heb zitten persoonlijk, dus alleen daarom al. Blur hebben in "technische" zin ook gewoon geen nummers en albums die echt dat Common People gehalte hebben.
Eh... :')

In technische zin heeft Blur ook wel nummers met drie akkoorden en een overheersend keyboard. :P

Misschien moet je je toch eens verdiepen in het oevre van Blur, voor je dit soort meninkjes gaat geven.
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
pi_127282394
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 11:39 schreef belsen het volgende:

[..]

Eh... :')

In technische zin heeft Blur ook wel nummers met drie akkoorden en een overheersend keyboard. :P

Misschien moet je je toch eens verdiepen in het oevre van Blur, voor je dit soort meninkjes gaat geven.
Dus ik kan en mag Blur gewoon geen middelmatige band met middelmatige muziek vinden? En moet dat op allerlei rare manieren gaan uitleggen?

Er bestaan geen rare meningen.. Ik zou nooit iemand ondervragen om hun muzieksmaak.
  Moderator zaterdag 1 juni 2013 @ 12:22:28 #79
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_127282998
quote:
10s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 11:55 schreef emokid het volgende:

[..]

Dus ik kan en mag Blur gewoon geen middelmatige band met middelmatige muziek vinden? En moet dat op allerlei rare manieren gaan uitleggen?

Er bestaan geen rare meningen.. Ik zou nooit iemand ondervragen om hun muzieksmaak.
Dan kun je beter zeggen dat het jou niet ligt en niet komen met het verhaal dat Blur geen nummers als Common people heeft 'in technische zin'. In technische zin lijken de bands zelfs verschrikkelijk veel op elkaar in de periode van 1992-1996. Laat is het zo stellen; Pulp was nooit de Pulp geworden van Common people zonder de invloed Blur, die overigens zeer goede vrienden waren van elkaar.

Er bestaan geen rare meningen, maar wel ongefundeerde of, erger, scheefgefundeerde meningen.
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
pi_127283130
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 12:22 schreef belsen het volgende:

[..]

Dan kun je beter zeggen dat het jou niet ligt en niet komen met het verhaal dat Blur geen nummers als Common people heeft 'in technische zin'. In technische zin lijken de bands zelfs verschrikkelijk veel op elkaar in de periode van 1992-1996. Laat is het zo stellen; Pulp was nooit de Pulp geworden van Common people zonder de invloed Blur, die overigens zeer goede vrienden waren van elkaar.

Er bestaan geen rare meningen, maar wel ongefundeerde of, erger, scheefgefundeerde meningen.
Dus ik moet Blur maar dankbaar zijn elke keer ik Pulp op zet? :D
pi_127287509
emokid kan inderdaad gewoon beter zeggen dat Blur hem niet ligt dan al dat domme gelul erbij want dan heb je Blur inderdaad niet begrepen. Tenzij emokid 19 is en sowieso niks van de hele Britpop periode heeft meegekregen.
pi_127289043
quote:
1s.gif Op vrijdag 31 mei 2013 23:49 schreef emokid het volgende:

[..]

Goat en Swans speelden tegelijk. Dat zijn wel bands die ik hoger heb zitten persoonlijk, dus alleen daarom al. Blur hebben in "technische" zin ook gewoon geen nummers en albums die echt dat Common People gehalte hebben. Die charisma van Jarvis Cocker en zelfs een Brett Anderson ontbreekt ook bij Damon Albarn. Ik vind het maar een sullige man.
Swans! Dan begrijp ik het wel, zeker omdat je al het een en ander van Blur had beluisterd voordat je naar Primavera ging. Ik begrijp niet helemaal wat je met dat "Common People"-gehalte bedoelt. Cocker zingt met iets meer overtuiging, ook in dat nummer, misschien mis je dat. Tekstueel vind ik dat overigens een geniaal nummer, muzikaal een van Pulp's mindere. Muzikaal is het wat doorsnee, maar toch nog zeer goed. Blur heeft ook veel nummers die in die categorie vallen. "Common People" is ook een "feestnummer", "Parklife" staat daar ook vol mee. Blur heeft talloze klassieke songs gemaakt, dat je dat niet hoort! :P

quote:
Britpop is voor mij ook een van de genres waar ik het meeste bij 'voel'. Als iets wel of niet raakt dan is dat ook direct voor altijd. Oasis vind ik om dezelfde redenen geen bijzondere band. Waarom? Ik zou het niet weten. :P
quote:
10s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 11:55 schreef emokid het volgende:

En moet dat op allerlei rare manieren gaan uitleggen?
Muziek draait bij mij ook om gevoel, maar soms kan het helpen dat te rationaliseren. In dit geval was ik gewoon benieuwd wat je vindt ontbreken in Blur.
Stay on my arm, you little charmer
pi_127289282
Wát een onzin zeg. Nu begrijp ik Britpop dus niet? Ik heb zat Britten gezien en gesproken dit jaar die zelfs een hekel hebben aan Blur(wat ik niet heb), maar wel net als ik 2 jaar geleden naar Barcelona afreisden voor Pulp.

Zij zijn niet de belichaming van britpop zoals jullie hier misschien over denken. En al helemaal worden ze in Engeland ook voor een groot deel gezien als "verwende" jongens, een stijlloos band, omdat elk album meer een tevergeefse poging was om ergens bij te horen, waar andere bands gewoon zichzelf bleven, of vernieuwend waren.

Als iemand tevens besluit om Swans of Goat te zien ipv Blur vind ik dat absoluut geen schande. Waarom zou ik iemand om zijn muzieksmaak uitkafferen, ook al is zijn verwoording daarbij gebrekkig..

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_127289898
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 16:05 schreef emokid het volgende:
Wát een onzin zeg. Nu begrijp ik Britpop dus niet? Ik heb zat Britten gezien en gesproken dit jaar die zelfs een hekel hebben aan Blur(wat ik niet heb), maar wel net als ik 2 jaar geleden naar Barcelona afreisden voor Pulp.

Zij zijn niet de belichaming van britpop zoals jullie hier misschien over denken. En al helemaal worden ze in Engeland ook voor een groot deel gezien als "verwende" jongens, een stijlloos band, omdat elk album meer een tevergeefse poging was om ergens bij te horen, waar andere bands gewoon zichzelf bleven, of vernieuwend waren.

Als iemand tevens besluit om Swans of Goat te zien ipv Blur vind ik dat absoluut geen schande. Waarom zou ik iemand om zijn muzieksmaak uitkafferen, ook al is zijn verwoording daarbij gebrekkig..

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik probeerde een degelijke dialoog te beginnen. Op de man spelen is inderdaad kinderachtig. Ik vind het natuurlijk niet werkelijk een schande, dat was een gedramatiseerde manier van spreken.

Blur is zeer commercieel en liep inderdaad overal achteraan, van Madchester tot Amerikaanse lo-fi. Dit neemt niet weg dat ze, naar mijn mening, briljante muziek hebben gemaakt, maar dat heb ik al gezegd. Ik vind ze overigens wel de belichaming van Britpop: ideeën uit de jaren 60/70 hergebruiken onderwijl inspelend op Brits chauvinisme en daar commercieel succes mee hebben.
Stay on my arm, you little charmer
pi_127290272
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 16:27 schreef tim. het volgende:

[..]

Ik probeerde een degelijke dialoog te beginnen. Op de man spelen is inderdaad kinderachtig. Ik vind het natuurlijk niet werkelijk een schande, dat was een gedramatiseerde manier van spreken.

Blur is zeer commercieel en liep inderdaad overal achteraan, van Madchester tot Amerikaanse lo-fi. Dit neemt niet weg dat ze, naar mijn mening, briljante muziek hebben gemaakt, maar dat heb ik al gezegd. Ik vind ze overigens wel de belichaming van Britpop: ideeën uit de jaren 60/70 hergebruiken onderwijl inspelend op Brits chauvinisme en daar commercieel succes mee hebben.
Excuses, dat kwam een beetje bot over omdat het op MCH gericht was. Zie jouw post nu pas. Met de Common People referentie bedoel ik inderdaad de overtuiging. Vooral in de zang, maar ook gewoon in de muziek. Pulp is bijv. erg overgeproduceerd op bepaalde nummers, maar het past goed bij het totaalplaatje. Hoe leg je zoiets uit..

In een paar posts eerder had ik het ook al over die verschillende stijlen waardoor ik Blur nooit 'begrepen' heb.
pi_127290392
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 16:27 schreef tim. het volgende:

Blur is zeer commercieel en liep inderdaad overal achteraan, van Madchester tot Amerikaanse lo-fi.
Dat vind ik nu ook weer te sterk uitgedrukt. In het begin had 't idd wat Madchester-achtigs. Nog een band op zoek naar wat ze wilden en 't was wel de sound van 't moment. En op de S/T en op 13 ook nog wel een beetje was 't beïnvloed door de Amerikaanse lo-fi en gitaarrammelpop.
Maar zeker in de periode 1993-1996 en 1999-2003 was 't toch een band met een heel eigen geluid.
quote:
Ik vind ze overigens wel de belichaming van Britpop: ideeën uit de jaren 60/70 hergebruiken onderwijl inspelend op Brits chauvinisme en daar commercieel succes mee hebben.
Ik denk dat we daarmee wel eerstgenoemde periode kunnen definiëren.
  Moderator zaterdag 1 juni 2013 @ 18:01:49 #87
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_127292711
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 16:27 schreef tim. het volgende:
Blur is zeer commercieel en liep inderdaad overal achteraan, van Madchester tot Amerikaanse lo-fi.
Dat kun je misschien zeggen van het eerste (Leisure) en vierde album (The great escape). Toen Blur met Modern life is rubbish kwam (en de single Popscene), liepen ze juist enorm uit de maat van de muziek. Zij waren toen een beetje de initiators van het teruggrijpen naar de typisch Britse sound van Small Faces en The Kinks, bands die toen bijna vergeten waren. Evenals Madness en The Jam, die ook een beetje door de tijd waren ingehaald. Parklife was hier het logische vervolg op en dat toen het momentum daar was, kun je Blur niet kwalijk nemen.

Toen The great escape eigenlijk over de top was en Blur het genadeloos aflegde tegen generatiegenoten als Supergrass en Oasis hebben ze zich heruitgevonden met Blur, waarmee ze ook niet op zoek waren naar het commerciële succes. De singles flopten dan ook stuk voor stuk. Zelfs Song 2, dat nu als 90s klassieker wordt gezien, maar toen weinig deed. Het leverde ze wel veel credibility op en een voet aan wal in Amerika. 13 gierde helemaal alle kanten op en werd vooral gered door het succes van de clip van Coffee + TV. De overige singles werden ook later pas gewaardeerd.

Ik zou Blur dus, behalve de eerste periode en enkele krampachtige pogingen op The great escape eigenlijk niet commercieel willen noemen.
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
  Moderator zaterdag 1 juni 2013 @ 18:02:19 #88
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_127292722
quote:
6s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 16:43 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]

Dat vind ik nu ook weer te sterk uitgedrukt. In het begin had 't idd wat Madchester-achtigs. Nog een band op zoek naar wat ze wilden en 't was wel de sound van 't moment. En op de S/T en op 13 ook nog wel een beetje was 't beïnvloed door de Amerikaanse lo-fi en gitaarrammelpop.
Maar zeker in de periode 1993-1996 en 1999-2003 was 't toch een band met een heel eigen geluid.

[..]

Ik denk dat we daarmee wel eerstgenoemde periode kunnen definiëren.
Dat dus, maar dan met meer woorden.
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
pi_127293099
quote:
7s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 18:01 schreef belsen het volgende:

[..]

Dat kun je misschien zeggen van het eerste (Leisure) en vierde album (The great escape). Toen Blur met Modern life is rubbish kwam (en de single Popscene), liepen ze juist enorm uit de maat van de muziek. Zij waren toen een beetje de initiators van het teruggrijpen naar de typisch Britse sound van Small Faces en The Kinks, bands die toen bijna vergeten waren.
Dat vind ik ook zo mooi uit 'No Distance Left To Run'. Nirvana was net toonaangevend en toen wilde Blur 'Britse popmuziek' maken? Hoe haalden ze het in hun hoofd!?
quote:
Evenals Madness en The Jam, die ook een beetje door de tijd waren ingehaald.
2 bands die in hun populairste periode naast hun grondbeginselen (ska en punk) stevig beïnvloed waren door de Northern Soul-scene, die erg populair was in de noordelijke helft van Engeland in de 70s en daarmee wellicht de allereerste muziekstroming was die ik als kleine pup te gek vond. Britpop avant la lettre met Northern Soul invloeden. Dexys hoort daar natuurlijk ook bij.
pi_127293273
OK, dat laatste was enigszins offtopic. :P
  Moderator zaterdag 1 juni 2013 @ 19:08:55 #91
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_127294426
quote:
6s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 18:23 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
OK, dat laatste was enigszins offtopic. :P
Maar wel waar. :Y
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
  Moderator zaterdag 1 juni 2013 @ 19:10:03 #92
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_127294469
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 16:40 schreef emokid het volgende:

[..]

Excuses, dat kwam een beetje bot over omdat het op MCH gericht was. Zie jouw post nu pas. Met de Common People referentie bedoel ik inderdaad de overtuiging. Vooral in de zang, maar ook gewoon in de muziek. Pulp is bijv. erg overgeproduceerd op bepaalde nummers, maar het past goed bij het totaalplaatje. Hoe leg je zoiets uit..

In een paar posts eerder had ik het ook al over die verschillende stijlen waardoor ik Blur nooit 'begrepen' heb.
Blur is inderdaad wel vlakker qua zang. Damon is ook niet de beste zanger, trouwens. Perfect voor Blur, maar er zijn betere ter wereld.
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
pi_127428680
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 16:40 schreef emokid het volgende:

[..]

Pulp is bijv. erg overgeproduceerd op bepaalde nummers, maar het past goed bij het totaalplaatje.
Pulp klinkt plastic, maar dat past ze inderdaad goed. Het komt op mij ironisch over. Een vraag voor de ouderen hier: was dat in de jaren 90 ook al zo? Gezien de bandnaam lijkt het me waarschijnlijk.

quote:
6s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 16:43 schreef n00biedoobiedoo het volgende:

[..]

Dat vind ik nu ook weer te sterk uitgedrukt. In het begin had 't idd wat Madchester-achtigs. Nog een band op zoek naar wat ze wilden en 't was wel de sound van 't moment. En op de S/T en op 13 ook nog wel een beetje was 't beïnvloed door de Amerikaanse lo-fi en gitaarrammelpop.
Maar zeker in de periode 1993-1996 en 1999-2003 was 't toch een band met een heel eigen geluid.
Dat was inderdaad weer wat te sterk. Dat was nog wat wrok over de mails die ik bijna elke maand na zomer 2012 leek te ontvangen, of ik wat wilde kopen. Ik ken The Kinks nog niet goed, maar Blur verschilde daar toch in de periode 1993-1996 niet veel van? Wel lag over de albums natuurlijk de glans van een jaren 90-productie, wat ook niet te onderschatten is. In die laatste periode waren ze inderdaad, voor zover ik dat kan beoordelen, wel origineel. Trouwens, die gitaarrammelpop die jij noemt, heb je wat voorbeelden? Veel verder dan Pavement kom ik niet.

quote:
7s.gif Op zaterdag 1 juni 2013 18:01 schreef belsen het volgende:

[..]

Dat kun je misschien zeggen van het eerste (Leisure) en vierde album (The great escape). Toen Blur met Modern life is rubbish kwam (en de single Popscene), liepen ze juist enorm uit de maat van de muziek. Zij waren toen een beetje de initiators van het teruggrijpen naar de typisch Britse sound van Small Faces en The Kinks, bands die toen bijna vergeten waren. Evenals Madness en The Jam, die ook een beetje door de tijd waren ingehaald. Parklife was hier het logische vervolg op en dat toen het momentum daar was, kun je Blur niet kwalijk nemen.

Toen The great escape eigenlijk over de top was en Blur het genadeloos aflegde tegen generatiegenoten als Supergrass en Oasis hebben ze zich heruitgevonden met Blur, waarmee ze ook niet op zoek waren naar het commerciële succes. De singles flopten dan ook stuk voor stuk. Zelfs Song 2, dat nu als 90s klassieker wordt gezien, maar toen weinig deed. Het leverde ze wel veel credibility op en een voet aan wal in Amerika. 13 gierde helemaal alle kanten op en werd vooral gered door het succes van de clip van Coffee + TV. De overige singles werden ook later pas gewaardeerd.

Ik zou Blur dus, behalve de eerste periode en enkele krampachtige pogingen op The great escape eigenlijk niet commercieel willen noemen.
"Modern Life is Rubbish" heeft mij inderdaad altijd wel gedurfd geleken, maar ik weet helemaal niet wat er w.b. gitaarmuziek gebeurde in Groot-Brittannië in 1991-1993 (naweeën van shoegaze? wachten op het tweede Stone Roses-album en verder niets?). Wel had Suede natuurlijk al in 1992 succes met duidelijk Britse muziek, maar of dat van belang was voor de stijlverandering van Blur een jaar later weet ik niet.

Het adopteren van het Amerikaanse geluid voor "Blur" lijkt mij inderdaad ook niet vanzelfsprekend of commercieel verstandig, gezien de Britpop-hype van de voorafgaande jaren. Mijn woorden waren, zoals gezegd, te sterk.
Stay on my arm, you little charmer
  Moderator woensdag 5 juni 2013 @ 07:20:28 #94
32436 crew  belsen
Young, gifted and black
pi_127429992
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 01:01 schreef tim. het volgende:

[..]

Pulp klinkt plastic, maar dat past ze inderdaad goed. Het komt op mij ironisch over. Een vraag voor de ouderen hier: was dat in de jaren 90 ook al zo? Gezien de bandnaam lijkt het me waarschijnlijk.

Ja, Pulp was met name in de jaren vrij gladjes en redelijk bombastisch.

> MUZ / Het kleine Pulp Topic

quote:
Ik ken The Kinks nog niet goed, maar Blur verschilde daar toch in de periode 1993-1996 niet veel van?
The Kinks is een geweldige band en Blur heeft er zeker invloeden van, maar verder lijkt het niet echt op elkaar.

> MUZ / The Kinks #2: See my friends

Wel twee goede bands om je eens in te verdiepen. :Y
Geef angst en haat een stem
Ranja: "mijn bukgeit begrijpt mj niet. "
pi_130855105
Nog meer mensen die dit weekend naar het Berlin Festival gaan? :)
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
pi_130913002
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 18:36 schreef Felixa het volgende:
Nog meer mensen die dit weekend naar het Berlin Festival gaan? :)
Helaas niet.
Blur dit jaar al wel op Open'er gezien :)
pi_130913922
Zou er ooit nog een optreden in Nederland komen?
pi_130914893
Ze waren geweldig gister! Duitse publiek deed ook lekker mee. Had geen idee dat ze hier zo populair waren.
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
pi_135727305
:)

quote:
Eind april soloalbum Blur-zanger Damon Albarn
Het eerste soloalbum van Damon Albarn heet Everyday Robots en verschijnt op 28 april.

Foto: NU.nl/Martijn Eerens
Platenmaatschappij Warner lekte kortstondig details over de langverwachte plaat op de webstore, daarbij was echter geen muziek.
Blur- en Gorrillaz-frontman Albarn heeft al jaren een soloplaat in de planning, maar door de talloze muzikale projecten waarbij hij betrokken was, werd dat album telkens uitgesteld.

In een interview met Rolling Stone omschreef Albarn de twaalf nummers tellende cd als ‘een soort folk-soul’. Hij maakte de plaat samen met de Britse producer Richard Russell, met wie hij in 2012 aan het album The Bravest Man in the Universe van Bobby Womack werkte. Dat beviel zo goed, dat het duo ook bijeen bleef voor Albarns plaat. "Richard deed de ritmes en ik speelde al het andere," aldus de Brit.

Blur
De nu 45-jarige Albarn werd in de jaren negentig beroemd met zijn band Blur. In 1998 begon hij samen met illustrator Jamie Hewlett de band Gorillaz, waarmee hij ook veel succes had.
Daarnaast nam hij deel aan talloze gelegenheidsgroepen en projecten, zoals platen met Afrikaanse musici en de 'allstar'-band The Good, the Bad and the Queen. Verder schreef hij filmmuziek en ging in 2007 de opera Monkey: Journey to the West in première, die hij samen met Hewlett maakte.
Op een fragmentje van 20 seconden in een 'teaserclip' op Youtube na, is nog niets van het nieuwe Albarn-album bekend. Het titelnummer Everyday Robot verschijnt 3 maart op single.
bron
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')