Haha bedankt! Had niet verwacht dat het zo soepel zou gaan. Voelt ook wel raar, zit je 40 uur in de auto, 9 maanden naar dit moment toe te werken en dan slaag je in een ritje van 20 minuten...quote:Op dinsdag 17 juli 2012 17:40 schreef das_phantom het volgende:
Jochem gefeliciteerd! Is het je toch gelukt
Deze week ttt . Nu het zover is voel ik me er eigenlijk helemaal niet klaar meer voor, bijz. verrichtingen gaan 50-50 goed, nou ja we zullen zien. Ik hoop natuurlijk wel dat ik redelijk rijd dan kan ik op examen, verder probeer ik me niet druk te maken om het proefexamen .
Dat corrigeren is mij ook niet gelukt, volgens mij kan je dat beter maar laten
Ik heb nog wel een iets vergaandere voorgeschiedenis met rijlessen en heb er 6x over gedaan uiteindelijk om mijn auto te halen. Na 4 x vond ik het wel even mooi en ben toen eerst motor gaan doen. Dit ging wel allemaal in een keer goed en na wat ervaring opgedaan te hebben doorgegaan met auto weer. Eerste keer gezakt, en de laatste keer dus in de pocket . Ik heb er zeker voordeel van gehad denk ik, want uiteindelijk ben ik maar 4 maanden bezig geweest met de laatste poging om mijn autorijbewijs te halen, incl. een 3 weken tussenliggende vakantie, dus dat ging eigenlijk wel rap .quote:Op dinsdag 17 juli 2012 13:59 schreef pietkanarie het volgende:
[..]
Oh ja, dat klinkt op zich wel logisch... Dat je het echte overzicht nog niet goed leert zo lang er een instructeur naast zit. Ze zeggen inderdaad dat je pas echt leert autorijden als je je rijbewijs gehaald hebt.
Handig dat jij je motorrijbewijs al had voor je rijbewijs. Heb je daar voordeel van gehad?
Ja dat heeft ook geholpen.quote:Op dinsdag 17 juli 2012 17:35 schreef princess-a het volgende:
[..]
Hahhaha ik vind die prooi wel mooi bedacht, even onthouden!
Ja inderdaad. Focus op drie dingen: de snelheid die aangegeven wordt, de situatie voor je (is er een bocht, is er mist etc) en de afstand tot die situatie. Als je met die drie dingen rekening houdt moet het lukkenquote:Op dinsdag 17 juli 2012 20:05 schreef tomaat52 het volgende:
Ik ben bang dat ik zak voor 1 ding: wat moet je doen. Gas los, remmen of niks doen.
Wat een kutvragen zijn dat.
Net een proefexamen van 65 vragen gemaakt, ongeveer 25 fouten.quote:Op woensdag 18 juli 2012 12:11 schreef -Dries- het volgende:
[..]
Ja inderdaad. Focus op drie dingen: de snelheid die aangegeven wordt, de situatie voor je (is er een bocht, is er mist etc) en de afstand tot die situatie. Als je met die drie dingen rekening houdt moet het lukken
Vandaag weer gelest na twee weken pauze. Ging weer lekker, maar één ding blijf ik lastig vinden: Het optrekken vanuit stilstand als de auto op een helling staat. Bijna altijd slaat mijn motor af, omdat ik de koppeling te snel op laat komen. Maar tegelijkertijd ben ik bang dat als ik de koppeling te langzaam op laat komen dat ik achteruit rol tegen de achterliggende auto, omdat ik mn rem dan los laat
Daarvoor heb je een handrem slimpie. In zijn 1, handrem aantrekken, koppeling op laten komen en iets gas geven en wachten totdat je hem eigen voelt trekken en dan laat je de handrem los. Hellingproef heet dat. En ja, dat is prima mogelijk.quote:Op woensdag 18 juli 2012 12:11 schreef -Dries- het volgende:
[..]
Ja inderdaad. Focus op drie dingen: de snelheid die aangegeven wordt, de situatie voor je (is er een bocht, is er mist etc) en de afstand tot die situatie. Als je met die drie dingen rekening houdt moet het lukken
Vandaag weer gelest na twee weken pauze. Ging weer lekker, maar één ding blijf ik lastig vinden: Het optrekken vanuit stilstand als de auto op een helling staat. Bijna altijd slaat mijn motor af, omdat ik de koppeling te snel op laat komen. Maar tegelijkertijd ben ik bang dat als ik de koppeling te langzaam op laat komen dat ik achteruit rol tegen de achterliggende auto, omdat ik mn rem dan los laat
Handrem? Kan ook prima met de voetrem? Zo krijg ik het geleerd in ieder geval. Werkt prima.quote:Op woensdag 18 juli 2012 14:22 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Daarvoor heb je een handrem slimpie. In zijn 1, handrem aantrekken, koppeling op laten komen en iets gas geven en wachten totdat je hem eigen voelt trekken en dan laat je de handrem los. Hellingproef heet dat. En ja, dat is prima mogelijk.
Welke auto is het? Want mijn lesauto (VW Polo) heeft dat ook, en dan gaat het vooral om hoe hard je de rem intrapt. Pas als je hem helemaal intrapt houdt hij hem tegen.quote:Op woensdag 18 juli 2012 14:43 schreef delano.888 het volgende:
Mijn lesauto heeft ingebouwde hellingproef, fucking handig. Als je op een helling op de rem staat, en die los laat dan houd hij de rem er op tot je gas geeft. Super handig natuurlijk maar beetje jammer ook want ik heb het straks in me eigen auto vast niet
Wat wel een beetje irritant is dat het pas werkt bij een bepaalde aantal graden helling. Bijvoorbeeld een lichte helling hier in de buurt is net niet steil genoeg en dan moet je dus gewoon heel snel zijn zoals normaal
Een echte hellingproef hoor je met de handrem te krijgen. Is trouwens ook het makkelijkst. Helemaal leuk wordt het nu namelijk als je straks bijv. je E erachter wilt halen, dan red je het echt niet met je voetrem.quote:Op woensdag 18 juli 2012 14:34 schreef coastguard_1557 het volgende:
[..]
Handrem? Kan ook prima met de voetrem? Zo krijg ik het geleerd in ieder geval. Werkt prima.
Oké, morgen weer rijles, maar even vragen dan.quote:Op woensdag 18 juli 2012 14:58 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Een echte hellingproef hoor je met de handrem te krijgen. Is trouwens ook het makkelijkst. Helemaal leuk wordt het nu namelijk als je straks bijv. je E erachter wilt halen, dan red je het echt niet met je voetrem.
Bij mij ook een polo hij zei tegen mij dat het aan de hellingshoek lag, ik trap volgens mij altijd helemaal in ook op de niet steile helling, maar daar rolt hij altijd achteruit een beetje. Ik kan me niet voorstellen dat t aan de rem druk ligt. Of misschien een combi ervan, dat kan wel. (Dus het moet misschien steile helling + harde remdruk zijn)quote:Op woensdag 18 juli 2012 14:49 schreef Ensemble het volgende:
[..]
Welke auto is het? Want mijn lesauto (VW Polo) heeft dat ook, en dan gaat het vooral om hoe hard je de rem intrapt. Pas als je hem helemaal intrapt houdt hij hem tegen.
Tenzij je natuurlijk zo'n nieuw systeem in de auto hebt, maar het is handig als je weet hoe het met de handrem moet.quote:Op woensdag 18 juli 2012 15:06 schreef coastguard_1557 het volgende:
[..]
Oké, morgen weer rijles, maar even vragen dan.
Zit er niet in.quote:Op woensdag 18 juli 2012 15:26 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Tenzij je natuurlijk zo'n nieuw systeem in de auto hebt, maar het is handig als je weet hoe het met de handrem moet.
Echt wel, als jij de handrem loslaat (neer doet) rol je ook achteruitquote:Op woensdag 18 juli 2012 15:41 schreef Pizza_Boom het volgende:
Nouja, eigenlijk wel, aangezien je zodra de voetrem losgelaten wordt en je niets doet, achteruit rolt en dit met de handrem niet zo is.
En ik laat de handrem dus pas los als ik de koppeling voel ingrijpen. En dat is een gevoel dat moet je ontwikkelen, maar wel heel nuttig.quote:Op woensdag 18 juli 2012 15:42 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Echt wel, als jij de handrem loslaat (neer doet) rol je ook achteruit
Zoals ik al zei, dat kan je dus ook met de voetrem doen, je hebt tenslotte 2 voeten nietwaar.quote:Op woensdag 18 juli 2012 15:51 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
En ik laat de handrem dus pas los als ik de koppeling voel ingrijpen. En dat is een gevoel dat moet je ontwikkelen, maar wel heel nuttig.
Bij benzine/lpg ook hoor.quote:Op woensdag 18 juli 2012 15:44 schreef delano.888 het volgende:
Ohnee, dat werkt alleen bij diesel he..
En met welke voet wil je dan gas geven? Benzine en zeker LPG slaat een stuk makkelijker af.quote:Op woensdag 18 juli 2012 15:51 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, dat kan je dus ook met de voetrem doen, je hebt tenslotte 2 voeten nietwaar.
Zeker bij LPG moet je met normaal wegrijden al gas bijgeven (tenminste, met de LPG wagens waar ik in rijd).quote:
Koppeling op laten komen tot aangrijpingquote:Op woensdag 18 juli 2012 15:52 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
En met welke voet wil je dan gas geven? Benzine en zeker LPG slaat een stuk makkelijker af.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |